APK probleem + advies

Val

Startmotor
Beste forummers/autovrienden,

Ik zit met een probleem. Mijn opel vectra 1.6 16v uit het jaar 1999 komt niet door de APK. Hij is 2x! afgekeurd op een cO2 probleem (te hoog).

Nu het volgende. Ik heb deze auto in september 2019 aangeschaft. In xx-xx-2020 (weet niet de exacte datum meer) is mijn katalysator gestolen. Er is toen een gebruikte onder gezet. Bij dit garage bedrijf is ook X-maanden later de APK keuring gedaan; goedgekeurd.

We zijn nu anno 2021 en de auto komt voor de 2e keer niet door de APK op basis van een te hoge CO2.

Wat heb ik tot op heden zelf gedaan?
1.) Ik heb er een flesje 300 ml (dacht ik) additief toegevoegd op (advies) na genoeg bijna lege tank, omdat dit een agressief middel dat de boel reinigt?
2) Na de 2e keer APK afkeur ben ik naar een autodemontage / garage geweest en hun advies gevraagd. Het kan van alles zijn. De lambda sonde, de katalysator, de uitlaat, de bougies. Het is niet te zeggen te voorspellen. Op mijn vraag wat dat alles in het ergste geval zou kosten: ruim 1.000 euro. Oei...
3) Google.. Daar lees ik ook o.a. vaak lambda sonde dat de stekker "verzopen" is in olie e.d.
4) Sloop... levert me € 150 euro op. Maar ik heb dan geen vervoer meer. De auto rijdt verder prima. Zitten merk banden onder (Hankook) van 1,5 jaar oud met voldoende profiel. Tja ik ben het aan het overwegen... maar goed sta je dan met 150 euro en geen vervoer. Er is nog niet echt een bedrag bij elkaar voor een fatsoenlijke 2e hands...

Met andere woorden: Ik ben opzoek naar hulp/advies. Op het forum las ik dat dit type auto / deze motorisering o.a. bekend staan om olielek: check. Verder weet ik echter weinig. Ik heb geen zin in een dure reparatie want dat is de auto ook niet waard, de garages konden me niet zeggen in welke richting het zit. Kan de bougies, filters etc. zijn maar ook de katalysator.

Wat moet ik doen. Wat zouden jullie adviseren?
 
Ik zou eerst eens de motor goed warm rijden en dan flink doorhalen in de toeren, gewoon een stuk of 10 keer een oprit naar de snelweg nemen met vol gas, de boel eens goed schoonblazen. Een nieuwe luchtfilter, nieuwe bougies en eventueel die lambdasonde (laten) schoonmaken dan kijken wat 'ie doet, kost je hooguit 100 Euro als je eea zelf kunt doen.

Heeft de garage de auto ook uitgelezen? Lijkt me wel noodzakelijk om te zien of er sowieso een storing in luchtmassameter of lambda zit.
 
Tja kan inderdaad veel zijn maar ik vind de lambdasensor toch wel hoofdverdachte. Eenrje op de sloop halen en proberen is het eenvoudigste. Uitlezen kan een foutcode voor die sensor geven maar vaak genoeg heb je geen foutcode en toch een versleten sensor.
 
Te hoge CO² utistoot? Waarschijnlijk bedoel je CO. Bij de APK wordt op CO getest. Een te hoge CO uitstoot wordt veroorzaakt, door een te rijk mengsel. (Teveel benzine en/of te weinig lucht.) Vervang het luchtfilter eens, en voer dan nog eens een CO meting uit. Versleten verstuivers, kunnen ook teveel benzine doorlaten, wat ook een te hoge CO uitstoot tot gevolg heeft.
 
Zadelsnuiver zei:
Ik zou eerst eens de motor goed warm rijden en dan flink doorhalen in de toeren, gewoon een stuk of 10 keer een oprit naar de snelweg nemen met vol gas, de boel eens goed schoonblazen. Een nieuwe luchtfilter, nieuwe bougies en eventueel die lambdasonde (laten) schoonmaken dan kijken wat 'ie doet, kost je hooguit 100 Euro als je eea zelf kunt doen.

Heeft de garage de auto ook uitgelezen? Lijkt me wel noodzakelijk om te zien of er sowieso een storing in luchtmassameter of lambda zit.

Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb op advies ook in combinatie met dat additief de auto meerdere malen flink doorgehaald in toeren, uiteraard wel motor op temperatuur.
Maar wat word met vol gas verstaan? is dat echt dat je in het rode gebied komt? Kan zo'n oude auto dat aan zonder verdere schade (ik rij eigenlijk altijd rustig omdat A) je toch niet harder dan 100 mag en B ) ik weet het niet maar zo'n oude auto.... aan de andere kant ik rij er al 30.000 km zonder mankementen in!

Is mijn auto uit te lezen denk je? Het is wel 1999... raar dat garage daar zelf niet over begon. Ik kan niks zelf ook niet de middelen maar het lijkt heel erg dat het de lambdasonde is??
Moet wel zeggen dat mijn auto in de eerste versnelling, bv. iets te rustig optrekken afslaat. Dit doet hij al vanaf het begin. Lijkt dit nu of hij, of de lambda verzopen is? Of is dit weer iets heel anders?
 
Janneman zei:
Tja kan inderdaad veel zijn maar ik vind de lambdasensor toch wel hoofdverdachte. Eenrje op de sloop halen en proberen is het eenvoudigste. Uitlezen kan een foutcode voor die sensor geven maar vaak genoeg heb je geen foutcode en toch een versleten sensor.

Oke ik ga dan toch maar eens achter die lambdasensor aan. Eerst maar proberen uit te lezen ergens.
 
Supervisor R zei:
Te hoge CO² utistoot? Waarschijnlijk bedoel je CO. Bij de APK wordt op CO getest. Een te hoge CO uitstoot wordt veroorzaakt, door een te rijk mengsel. (Teveel benzine en/of te weinig lucht.) Vervang het luchtfilter eens, en voer dan nog eens een CO meting uit. Versleten verstuivers, kunnen ook teveel benzine doorlaten, wat ook een te hoge CO uitstoot tot gevolg heeft.

CO-waarde idd. Excuses. Is uitvallen in de eerste versnelling bij rustig optrekken (dus geen gas bij) dat hij dan uitvalt ook een teken dat hij een te rijk mengsel krijgt of is de koppeling gewoon ruk? Bij optrekken en versnellen lopen toerental en snelheidsmeter gelijk op.
 
Val zei:
Maar wat word met vol gas verstaan? is dat echt dat je in het rode gebied komt? Kan zo'n oude auto dat aan zonder verdere schade (ik rij eigenlijk altijd rustig

Niet in het rode gebied komen, net ervoor doorschakelen.

Je rijdt altijd rustig, dat kan precies dit soort problemen veroorzaken. Ik zou het advies van Zadelsnuiver opvolgen.

Wat ik zelf wel eens gedaan heb is een flink stuk rijden (100 km+) in een lagere versnelling dan normaal. De motor liet ik zo'n 4000 toeren maken, af en toe beetje meer, af en toe beetje minder. En dan nog een paar keer die opritten vol gas. Goedkope oplossing als het werkt.

Je zou je verbazen wat het effect op een motor kan zijn wanneer deze een poosje flink belast wordt na (jaren) rustig rijden.
 
MikeM zei:
Val zei:
Maar wat word met vol gas verstaan? is dat echt dat je in het rode gebied komt? Kan zo'n oude auto dat aan zonder verdere schade (ik rij eigenlijk altijd rustig

Niet in het rode gebied komen, net ervoor doorschakelen.

Je rijdt altijd rustig, dat kan precies dit soort problemen veroorzaken. Ik zou het advies van Zadelsnuiver opvolgen.

Wat ik zelf wel eens gedaan heb is een flink stuk rijden (100 km+) in een lagere versnelling dan normaal. De motor liet ik zo'n 4000 toeren maken, af en toe beetje meer, af en toe beetje minder. En dan nog een paar keer die opritten vol gas. Goedkope oplossing als het werkt.

Je zou je verbazen wat het effect op een motor kan zijn wanneer deze een poosje flink belast wordt na (jaren) rustig rijden.

Hallo MikeM, dank voor je bericht.

Vandaag bij vakgarage geweest. Mijn katalysator is in 2019 gestolen en er is toen (blijkbaar een intimidatie) kat onder gezet. De monteur van vakgarage zei dat dat het waarschijnlijk is. Echter is de auto niet bij hun gekeurd dus ik moet terug naar huidige keurder. Hij zei rij vooraf en laat de motor aan. Dat is waarschijnlijk het enige wat helpt.

Ik ben ook bij die Opel garage geweest.. die wilden niet eens kijken naar de klacht. Meneer ons uurtarief is 120 euro per uur.. zou u dat wel willen met uw auto op leeftijd? Nee liever niet maar hij moet wel door de APK. Anders sloop maar goed dan heb je 150 euro en nog geen ander vervoer.

Blijkbaar zit het dus in de katalysator en/of goed warm rijden. De monteur zei ook dat het een moment opname is. Hij zou hem goedkeuren. maar omdat de auto niet bij hem APK is aangeboden verwijst hij me terug naar het oude adres, wat volgens hem een goed adres is.

Wat moet ik nu... weer een afspraak gemaakt bij APK station.. ik wil wel dat hij er doorheen komt. Wat moet ik nu?

Ik heb o.a. 80 / 100 km in zijn 4 gereden, dit was ongeveer 3.500 touren. Mogelijk dat ik het nog iets kan opbouwen? Ik wil het wel proberen maar maak ik de kwaal niet nog erger. Een goed uur rijden in deze touren 3.500 / 4.000 touren zou geen kwaad kunnen denkt u?
 
Heb je een OBD aansluiting? Even Googlen. Je koopt zo'n uitleesdingetje voor tientjes.
Ultimate98 van BP of vpower erin. Uurtje rijden. Geen gerace. Bougies kan je goed zelf.

€500 - 1000 besteden aan het meest gammele brik en dan weer een jaar rijden is zeker niet teveel.
Alleen bij zo'n milde storing is het wat veel. Je kan ook vaste offertes vragen: "APK regelen, nu teveel CO."

Bij hobbygarages willen ook nog wel eens hulpzame mensen rondlopen.
 
Val zei:
Ik heb o.a. 80 / 100 km in zijn 4 gereden, dit was ongeveer 3.500 touren. Mogelijk dat ik het nog iets kan opbouwen? Ik wil het wel proberen maar maak ik de kwaal niet nog erger. Een goed uur rijden in deze touren 3.500 / 4.000 touren zou geen kwaad kunnen denkt u?

Als je nu al die mindset hebt dat de enige andere optie naar de sloop brengen is, wat heb je dan te verliezen?
Ik zag op autodoc bosch bougies voor 2 euro per stuk, luchtfilter nog geen tientje. Kun je allemaal zelf en de auto zal er niet slechter van worden.
 
Je schrijft dat je auto stationair ook uit wil vallen.
Komt je auto wel op temperatuur? Als het goed is heb je een kvs temperatuurmeter op je dashboard. Deze moet constant 90 graden Celcius aangeven.

Ik heb het vermoeden dat bijvoorbeeld de thermostaat kapot is waardoor je koelvloeistoftemperatuur te laag blijft. Hierdoor gaat de motorcomputer ook meer brandstof inspuiten en hierdoor loopt je auto slecht stationair. Die extra ingespoten brandstof (een klein beetje vergelijkbaar met een klassieke 'choke') zorgt ook voor een andere uitstootwaarde.
 
Het zou ook nog ergens een vacuüm lek kunnen zijn. Daardoor krijgt de motor meer lucht dan gemeten, dan kan ook rare effecten hebben.
 
Zadelsnuiver zei:
Val zei:
Ik heb o.a. 80 / 100 km in zijn 4 gereden, dit was ongeveer 3.500 touren. Mogelijk dat ik het nog iets kan opbouwen? Ik wil het wel proberen maar maak ik de kwaal niet nog erger. Een goed uur rijden in deze touren 3.500 / 4.000 touren zou geen kwaad kunnen denkt u?

Als je nu al die mindset hebt dat de enige andere optie naar de sloop brengen is, wat heb je dan te verliezen?
Ik zag op autodoc bosch bougies voor 2 euro per stuk, luchtfilter nog geen tientje. Kun je allemaal zelf en de auto zal er niet slechter van worden.

Klopt, was inderdaad nogal snel de handdoek in de ring gooien. Maar ik wil wel realistisch blijven qua kosten/auto,,, Maar goed elke auto heeft onderhoud nodig of krijgt kwalen (op den duur).. nu met de winter in het vooruitzicht zou het toch wel fijn zijn als hij nog even kan blijven.
 
Bobslee zei:
Je schrijft dat je auto stationair ook uit wil vallen.
Komt je auto wel op temperatuur? Als het goed is heb je een kvs temperatuurmeter op je dashboard. Deze moet constant 90 graden Celcius aangeven.

Ik heb het vermoeden dat bijvoorbeeld de thermostaat kapot is waardoor je koelvloeistoftemperatuur te laag blijft. Hierdoor gaat de motorcomputer ook meer brandstof inspuiten en hierdoor loopt je auto slecht stationair. Die extra ingespoten brandstof (een klein beetje vergelijkbaar met een klassieke 'choke') zorgt ook voor een andere uitstootwaarde.

Nee met stationair draaien loopt ie mooi, de toerenteller blijft ook strak boven de 1.000 touren. Als ik hem in zijn 1 zit en optrek zonder gas bij te geven (volgens mij zelfde voor achteruit) valt ie inderdaad stil...
Ik denk ook iets met de thermostaat/koppakking. In de zomer (in de file) is het metertje weleens richting de 100 graden gegaan...
Verder rijdt ie best lekker, pakt goed op, reageert goed op gasrespons..

De monteur zegt ook waarschijnlijk ben je hoge kosten aan het maken voor de juiste diagnostiek en daarna volgt dan het repareren.
Ben bij de Opel garage geweest.. 120 euro per uur vroegen ze en ze weten niet eens of 1 uur voldoende is/was.
 
EVV zei:
Het zou ook nog ergens een vacuüm lek kunnen zijn. Daardoor krijgt de motor meer lucht dan gemeten, dan kan ook rare effecten hebben.

Dank voor het meedenken ik zal het melden bij de garage.
 
Zadelsnuiver zei:
(..)
Ik zag op autodoc bosch bougies voor 2 euro per stuk, luchtfilter nog geen tientje. Kun je allemaal zelf en de auto zal er niet slechter van worden.

Mwah.. vermoedelijk eerst de bobinerail los maken.. voozichtig aan (rubber kan uitscheuren onderaan) en dan een voldoende lange bougiesleutel..
Kan nog wel eens wat vuil in de schacht liggen.. dus eigenlijk een luchtblazer nodig om dat weg te krijgen..
Bougies niet te strak erin draaien.

Er zijn filmpjes te vinden die het je voor doen.. maar met slechts 2 euro er bougie zal TS'er er waarschijnlijk niet zijn.

@TS: is de CO te hoog bij stationair toerental of verhoogd? (3000 tpm)
 
Val zei:
Nee met stationair draaien loopt ie mooi, de toerenteller blijft ook strak boven de 1.000 touren....

Dat stationair toerental hoort warm ergens rond de 850 - hooguit 900 rpm te liggen, strak boven de 1000 rpm is al veel te hoog.
Is het gasklephuis en de stappenmotor al eens gereinigd?
 
Durashift zei:
Zadelsnuiver zei:
(..)
Ik zag op autodoc bosch bougies voor 2 euro per stuk, luchtfilter nog geen tientje. Kun je allemaal zelf en de auto zal er niet slechter van worden.

Mwah.. vermoedelijk eerst de bobinerail los maken.. voozichtig aan (rubber kan uitscheuren onderaan) en dan een voldoende lange bougiesleutel..
Kan nog wel eens wat vuil in de schacht liggen.. dus eigenlijk een luchtblazer nodig om dat weg te krijgen..
Bougies niet te strak erin draaien.

Er zijn filmpjes te vinden die het je voor doen.. maar met slechts 2 euro er bougie zal TS'er er waarschijnlijk niet zijn.

@TS: is de CO te hoog bij stationair toerental of verhoogd? (3000 tpm)

Goede morgen Durashift,

Na een paar keer goed gas te hebben gegeven door de keurmeester is waarschijnlijk bij stationair draaien de CO te hoog. Ik heb hem voor de keuring nog een goed halfuur / 45 minuten warm gereden. Ook laat schakelen, snelweg wat vlotter en daarna de motor aan gelaten toen ik bij keuringstation uitkwam. De CO waarde blijft schommelen zo tussen de 0.60 en 0.65.

Het rare aan dit verhaal is, dat een andere monteur weer zei dat de CO-waarde niet heel hoog ligt. Terwijl de APK keurmeester zegt van wel.
 
Muddy Bandit zei:
Val zei:
Nee met stationair draaien loopt ie mooi, de toerenteller blijft ook strak boven de 1.000 touren....

Dat stationair toerental hoort warm ergens rond de 850 - hooguit 900 rpm te liggen, strak boven de 1000 rpm is al veel te hoog.
Is het gasklephuis en de stappenmotor al eens gereinigd?

Goede morgen Muddy Bandit,

Dank voor je reactie. Ik zal nog eens goed kijken of hij inderdaad 1000 touren per minuut loopt of dat het alleen gebeurd wanneer hij koud is. Ik heb het gevoel dat als de motor koud is wat onrustiger loopt en als hij warm is dat ie dan veel rustiger loopt.
Zou alles met elkaar te maken hebben: de klachten van een te hoog CO, uitvallen in 1e versnelling zonder gas bij te geven, en een te hoog toerental?
 
Als je 't mij vraagt, staat ie in noodloop => verhoogd stationair toerental met extra rijk mengsel (om eventuele motorschade te voorkomen) en zodoende een te hoog CO. Kan heel goed iets simpels zijn, bijv. een tempsensor of lambdasonde.
 
Sjon77 zei:
Als je 't mij vraagt, staat ie in noodloop => verhoogd stationair toerental met extra rijk mengsel (om eventuele motorschade te voorkomen) en zodoende een te hoog CO. Kan heel goed iets simpels zijn, bijv. een tempsensor of lambdasonde.

Hallo Sjon77,

Bestaat dat noodloop ook voor oudere auto's? Ik dacht alleen moderne.. Daarom wil ik het eerst uitzoeken (maarja, waar begin je en ik ben zelf niet heel technisch onderlegd) want wie weet valt het inderdaad mee.
De garagebedrijven waar ik geweest ben zijn wat terug houdend. Zij schatten dat het toch wel een paar honderd euro kost aan onderzoek en dan moet de reparatie nog beginnen..

Met andere woorden.. waar kan ik het beste terecht zonder dat het gelijk een smak geld kost maar dat op basis van een test? of iets in die richting het probleem of ongeveer aangeven waar het probleem zit.

Is er met een vakgarage bijvoorbeeld geen "deal" te sluiten dat zij in combinatie met een kleine onderhoudsbeurt (v.v. filters, bougies)ook onderzoeken waar dat te hoge CO vandaan komt?
Het is dat ik nu niet door de APK kom maar de auto, hoewel oud en ja het kraakt her en der, het is niet modern allemaal, maar goed ik rij en hij blijft het naar mijn idee gewoon goed doen.

Graag tips hoe jullie dit probleem zouden aanpakken. Het enige wat ik heb gedaan is diverse autogarages langs ben gegaan (Opel dealer, vakgarage, beunhaas, zelfstandige monteur) en natuurlijk dit posten voor advies.
 
^^^ tips zijn hier al gegeven. Je kan ook de garage opdracht geven het CO gehalte te fixen zodat de auto door de APK komt.
Monteurs hebben toch wel geleerd wat de (meest voorkomende) oorzaken van een te hoog CO zijn..?
 
Durashift zei:
^^^ tips zijn hier al gegeven. Je kan ook de garage opdracht geven het CO gehalte te fixen zodat de auto door de APK komt.
Monteurs hebben toch wel geleerd wat de (meest voorkomende) oorzaken van een te hoog CO zijn..?

Nou daar zeg je wat. Ik heb de auto laten keuren bij bedrijf A gespecialiseerd in enkel APK keuringen. Op eigen houtje ben ik naar een vakgarage bedrijf B in de buurt daar van gegaan: deze monteur zei me dat er "niets aan de hand" was zolang de auto kort voor de keuring werd warm gereden. Hij liet het me ook zien aan de cijfers. Hij zei erbij ik zou de auto ook meteen goed keuren het is een moment opname. Ik vroeg meteen of hij de keuring wilde doen maar hij zei me dat bedrijf A een prima APK keurmeester heeft.

Toen ik het APK station belde voor een nieuwe afspraak (de 3e...) schoot de receptionist net niet in de slappe lach: wie heeft je dat verteld? Dat klopt nooit etc. Dus ik van tja geef het ook enkel door.
Monteur zei ook rijd goed warm en laat motor draaien. Nou je raadt het al 3e keer ook CO 0.63 waarde te hoog.

Dus... wat adviseer je mij nog?
 
Val zei:
Hallo Sjon77,
Bestaat dat noodloop ook voor oudere auto's? Ik dacht alleen moderne.. Daarom wil ik het eerst uitzoeken (maarja, waar begin je en ik ben zelf niet heel technisch onderlegd) want wie weet valt het inderdaad mee.
De garagebedrijven waar ik geweest ben zijn wat terug houdend. Zij schatten dat het toch wel een paar honderd euro kost aan onderzoek en dan moet de reparatie nog beginnen..
Volgens mij heeft elke auto met injectie & ecu wel een noodloop programma. Bij VW weet ik dat de Polo's met injectie vanaf 1989 al een soort van noodloop hebben.
Bij m'n 91'er Polo (G40) was er ooit een draadje vanaf de tempsensor tbv ecu kapot met als gevolg iets verhoogd stationair + hoog brandstofverbruik (1op9 ipv 1op13/14): omdat de ecu geen temp-signaal kreeg, bleef ie op de koudstartregeling staan en domweg meer peut inspuiten.

Met auto's op leeftijd zou ik niet meer naar een merkdealer gaan en een universele garage oid opzoeken. Mooiste is dat er iemand met wat ervaring aan sleutelt. Gewoon afspreken hoeveel geld er maximaal besteed mag worden en/of in overleg.
 
Sjon77 zei:
Val zei:
Hallo Sjon77,
Bestaat dat noodloop ook voor oudere auto's? Ik dacht alleen moderne.. Daarom wil ik het eerst uitzoeken (maarja, waar begin je en ik ben zelf niet heel technisch onderlegd) want wie weet valt het inderdaad mee.
De garagebedrijven waar ik geweest ben zijn wat terug houdend. Zij schatten dat het toch wel een paar honderd euro kost aan onderzoek en dan moet de reparatie nog beginnen..
Volgens mij heeft elke auto met injectie & ecu wel een noodloop programma. Bij VW weet ik dat de Polo's met injectie vanaf 1989 al een soort van noodloop hebben.
Bij m'n 91'er Polo (G40) was er ooit een draadje vanaf de tempsensor tbv ecu kapot met als gevolg iets verhoogd stationair + hoog brandstofverbruik (1op9 ipv 1op13/14): omdat de ecu geen temp-signaal kreeg, bleef ie op de koudstartregeling staan en domweg meer peut inspuiten.

Met auto's op leeftijd zou ik niet meer naar een merkdealer gaan en een universele garage oid opzoeken. Mooiste is dat er iemand met wat ervaring aan sleutelt. Gewoon afspreken hoeveel geld er maximaal besteed mag worden en/of in overleg.

Beste Sjon77,

Bij de Opel dealer was ook meer wanhoop hoor. 2x niet door de APK komen dat gaf mij wel stress... Ik dacht bij Opel moeten ze dit vast en zeker weten.
Dus niet.. kreeg enkel te horen dat het 120 euro per uur kost en of dat "nog wel de moeite waard was?" Zelfs het APK formulier met de CO waarde wilde hij niet eens lezen.
Gelukkig leer ik steeds meer door o.a. jou advies en van anderen.
Is er toevallig een Opel vectra monteur of kenner die mij kan helpen omgeving Zwolle dan hoor ik dat graag.
 
Het probleem is duidelijk, een te hoge CO-waarde.... dat duidt simpelweg op onvolledige verbranding dus een te rijk mengsel.
Het is ook simpel op te lossen door domweg alles wat de verbranding regelt en aanstuurt te vervangen, dit is met een paar uurtjes werkplaatstarief al bekeken maar kost gewoon een stevig kapitaaltje aan vervangende onderdelen.

Als je zoiets low budget wilt doen zal je in de praktijk zelf op onderzoek moeten gaan en stap voor stap alle mogelijke probleemoorzaken uit moeten sluiten, want tegen een werkplaatstarief à + € 100,00/uur is dit al snel een veel te kostbare werkwijze en kan ik wel begrijpen dat de meeste garagebedrijven niet aan zo'n opdracht te willen beginnen aangezien de economische levensduur van deze auto al gepasseerd is... en dat is ook gewoon een stukje eerlijkheid van een garagehouder.
Als je zelf de kennis niet hebt (of iemand die dit als een vriendendienst op wil lossen) is het al snel een bodemloze put, het kan prima zijn dat het probleem met een setje frisse bougies, een nieuw sensortje en 2 uurtjes werk al opgelost kan worden maar het kan ook prima zijn dat er dan alsnog enkele honderden euro aan onderdelen + een dag werk tegen aan gegooid moet worden.
Zelfs tegen beunhaastarief zal het een gok blijven of herstel nog economisch verantwoord kan blijven, alleen de goedkoopste dingen aanpakken geeft ook geen garantie op resultaat.

Het is in ieder geval wel duidelijk dat herstelkosten de dagwaarde à € 150,= ruimschoots gaan overtreffen, de keuze is aan jezelf of je de gok wilt nemen om er nog een paar honderd euro in te gaan investeren zonder een garantie op succes.
 
Tip: Ga een naar een onafhankelijk keuringsstation. Mensen die geen belang hebben bij dikke reparaties. Meer kans op een goedkeur. Ja helaas, je word vaak bedonderd in een garage.

Daarbij kan je rustig eens in het rode toerengebied doortrekken. Je auto heeft een fijne toerenbegrenzer. Niets aan de hand dus. Jammer van al die tips en adviezen wat nergens op slaat. Echt langdurig in het rode gebied zou versnelde slijtage op kunnen leveren. Als het niet goud zou zijn zou de fabrikant de toerenbegrenzer wel lager afstellen.
 
r Naber zei:
Tip: Ga een naar een onafhankelijk keuringsstation. Mensen die geen belang hebben bij dikke reparaties. Meer kans op een goedkeur. Ja helaas, je word vaak bedonderd in een garage.
Dat is over het algemeen een prima tip, maar dat heeft de topicstarter reeds gedaan begrijp:

Val zei:
Nou daar zeg je wat. Ik heb de auto laten keuren bij bedrijf A gespecialiseerd in enkel APK keuringen.

De genoemde boosdoeners kunnen je preventief vervangen, anders ben je waarschijnlijk een zelfde bedrag kwijt aan diagnosekosten (hoewel, als de auto gewoon uit te lezen is valt dat misschien wel mee). Auto naar de sloop brengen is wel meteen de uiterste optie, er is vast nog wel een handig persoon te vinden die de uitdaging aan durft te gaan.
 
Dakloos zei:
r Naber zei:
Tip: Ga een naar een onafhankelijk keuringsstation. Mensen die geen belang hebben bij dikke reparaties. Meer kans op een goedkeur. Ja helaas, je word vaak bedonderd in een garage.
Dat is over het algemeen een prima tip, maar dat heeft de topicstarter reeds gedaan begrijp:

Val zei:
Nou daar zeg je wat. Ik heb de auto laten keuren bij bedrijf A gespecialiseerd in enkel APK keuringen.

De genoemde boosdoeners kunnen je preventief vervangen, anders ben je waarschijnlijk een zelfde bedrag kwijt aan diagnosekosten (hoewel, als de auto gewoon uit te lezen is valt dat misschien wel mee). Auto naar de sloop brengen is wel meteen de uiterste optie, er is vast nog wel een handig persoon te vinden die de uitdaging aan durft te gaan.

Hallo Dakloos,

Het onafhankelijke keuringstation heeft wel contacten met garagebedrijven die hun auto's brengen in bijv. opdracht van de klant of APK klaar maken. Dat zie je ook steeds meer bij garagebedrijven met de lokkende tekst: Wij maken ook auto's APK klaar.

Ik heb geïnformeerd bij 2 auto demontagebedrijven wat het mij zou opleveren: Demontagebedrijf 1 biedt 150 euro en niks meer dan dat. Demontagebedrijf 2 biedt 200/250 euro en als je hem zelf komt brengen 300 euro. Dit uiteraard wel eerst in overleg.
Maar goed in het beste geval heb ik dan 250 euro maar nog niet echt een budget/buffer voor een goede andere auto.
Ik heb +/- 30.000 km gereden met de auto en nog nooit pech of iets dergelijks gehad. Ik hield er wel rekening mee bij de APK dat er punten naar voren kwamen, en terecht, het is immers niet de nieuwste auto meer. Maar dat van die hoge CO waarde en dat het nogal complex is, aldus de garagebedrijven, baart mij toch wel zorgen.
Het probleem is nu dus te hoge CO: 0,63. En mag max 0.39 zijn dacht ik? Zo is het mij verteld.. 2 monteurs van autobedrijven zeiden ook "O, maar dat is niet extreem hoog hoor"
Dus ik sta nu echt voor 2 paden.

Pad 1: Gokken dat het de lambdasonde is en/of iets anders niet zo groots wat ook te maken kan hebben met de CO waarde, kosten 200 euro totaal?
Pad 2: Al die moeite niet meer nemen, hierboven wordt gezegd dat mijn auto een dagwaarde heeft van 150 euro zonder APK of met? (wat ook goed zou kunnen denk ik)

Aan de andere kant heb ik de auto in 2019 gekocht en toen was net de distributieriem vervangen en zitten er 4 redelijk nieuwe banden onder (wel allemaal van hetzelfde merk (Hankook) met voldoende profiel.


Zouden jullie in mijn geval de auto laten repareren, mogelijk in combinatie met een kleine onderhoudsbeurt zoals eerder aangegeven: vervang bougies, filters etc. tot een bedrag van 250 euro? Of het risico niet aan gaan en naar de sloop?
 
Jij kan allen de vraag beantwoorden of het je waard is om geld in de auto te stoppen. Ik denk dat je er met 250 euro, indien je daar ook nog een kleine beurt bij verlangt, niet mee red. 500 - 700 euro komt eerder, als je zoals Muddy schrijft, stap voor stap het brandstofsysteem gaat vervangen.

Is de auto roestvrij of in ieder geval niet roestig op APK afkeurdelen wat je in de komende 2 jaar kan nekken? Zo ja, lijkt mij dat je dan nu gewoon dat geld kan investeren om weer verder te kunnen rijden. Een andere auto met een jaar APK koop je ook pas rond de 1000 euro..
 
Maar je doet nu net of de Opel dealer de enige is die dit op kan lossen.

Een Opel specialist zonder dure showroom kan het veel goedkoper oplossen voor je waarschijnlijk.

In welke regio woon je?
 
Een beetje service gerichte garage kan je auto vast uitlezen, tegen een kleine vergoeding of misschien zelfs wel voor niets. Een defecte lambda sensor, of ander defect onderdeel komt daar zo uit rollen en zo niet, dan komt er wellicht een code die je in ieder geval een richting op zal sturen.
Met gokken kom je nergens en met het advies van fff lekker gassen kom je er ook niet. Als je dat al wil proberen, dan heeft een goed lang stuk rijden veel meer zin en dan bedoel ik een nonstoprit van minstens 2 a 300km, dat alles goed de tijd heeft om schoon te branden.
Autorijden kost nu eenmaal geld, zeker een oude auto, die veel meer onderhoud nodig heeft dan een nieuwe. Een ander oud barrel kopen zal ook weer de nodige problemen met zich mee brengen. Het blijft oud en daarmee is de kans dat er van alles stuk gaat, ook veel groter.
 
Terug
Bovenaan