Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
SVF zei:Zit toevallig net dit artikel op nos.nl te lezen, wat een veel genuanceerder beeld geeft...
Zolang de einddatum nog niet bereikt is mag je doorrijden tot de einddatum is bereikt. Zodra die datum is verstreken komt er echter gelijk afkeur ipv een verlopen apk in het systeem te staan in het systeem en is de kans op een boete groter.Pepe41 zei:Ik ben nog nooit ergens in de wet tegengekomen dat je niet gewoon mag rijden met een auto die apk afgekeurd is (maar nog over geldige apk beschikt).
Ik snap niet dat je 4x naar hetzelfde bedrijf gaat als de afkeur in jou ogen onterecht is. Maar de rdw hierover op de hoogte brengen is inderdaad wel de juiste stap.Na vorig jaar voor de vierde keer achtereenvolgens een onterechte apk afkeur te hebben geïncasseerd bij het "onafhankelijke" apk keuringsstation, heb ik een herkeuring via de rdw aangevraagd. De RDW keurmeester kon niet anders dan mij gelijk geven maar hij liet er absoluut geen twijfel over bestaan dat hij principieel aan de kant van het keuringsstation stond; hij heeft me nog net niet in mijn bek gespuugd.
Dat is wel anders als andere bedrijfstakken verhoudingsgewijs (al kunnen webshops er ook wat van)
R W xxx zei:Dat is wel anders als andere bedrijfstakken verhoudingsgewijs (al kunnen webshops er ook wat van)
Vertel
Ik meen ook wel eens geluiden gehoord te hebben dat ‘men’ naar die constructie toe wil, precies om die reden. Weet even niet meer of dit vanuit de overheid, de branche of gewoon dit forum kwam trouwens, maar er is wat voor te zeggen. Gelukkig heb ik er zelf geen vervelende ervaring mee (dus ofwel men liegt goed ofwel ze sjoemelen dermate beperkt dat de bedragen te overzien blijven). Maar ik gok er even op dat het gewoon eerlijk gaat. Want tussen alle cowboys lopen er natuurlijk ook nog gewoon eerlijke ondernemers rond gelukkigMuddy Bandit zei:Toch is al dat reparatiegesjoemel wel vrij simpel te voorkomen.
Ik ga al jaren naar een onafhankelijk APK station dat alleen maar APK keuringen doet en verder niets, die hebben ook totaal geen eigenbelang bij de reparatie van een afkeurpunt.
Het is daar gewoon goedkeur of afkeur, en in geval afkeur krijg ik (zonder afmelding) een lijstje mee met de mankementen die verholpen moeten worden.
Muddy Bandit zei:(..)
Het is daar gewoon goedkeur of afkeur, en in geval afkeur krijg ik (zonder afmelding) een lijstje mee met de mankementen die verholpen moeten worden.
Durashift zei:Muddy Bandit zei:(..)
Wat dus niet volgens de regels is, want zo kan er geen steekproef op een afkeurauto komen en wordt het dus niet getoetst of het een terechte afkeur betreft.![]()
Durashift zei:Muddy Bandit zei:(..)
Wat dus niet volgens de regels is, want zo kan er geen steekproef op een afkeurauto komen en wordt het dus niet getoetst of het een terechte afkeur betreft.![]()
s velthuis zei:Wanneer is er sprake van een officiële keuring en wanneer is het een keuring voor de officiële keuring...?
Pepe41 zei:Ik ben nog nooit ergens in de wet tegengekomen dat je niet gewoon mag rijden met een auto die apk afgekeurd is (maar nog over geldige apk beschikt).
Pobresh zei:SVF zei:Zit toevallig net dit artikel op nos.nl te lezen, wat een veel genuanceerder beeld geeft...
Uit dit artikel haal ik vooral even de laatste zin:
"Garagehouders maken graag misbruik van onwetendheid van consumenten."
Dit zinnetje slaat (helaas) de spijker op zijn kop.
Als je als consument moet zoeken naar een goed en betrouwbaar bedrijf, ookal liggen er misschien wel 20 op steenworp afstand. Is dat gewoon slecht.
Je zou niet al die 20 bedrijven af moeten gaan om een goed, eerlijk en betrouwbaar bedrijf te vinden maar hooguit 2 of 3.
Er zouden meer controles moeten komen op het juist uitvoeren van werkzaamheden in de autobranche. Net alleen af en toe een consumentenbond of radar die een onderzoekje doet.
APK is slechts 1 van de weinige zaken die wel gecontroleerd wordt en waar het controleren eigenlijk nog te weinig gebeurt (gemiddeld 25 controles per jaar bij een bedrijf is ongeveer 1 controle per 2 weken!)
Eens. Volgend aandachtspuntje voor de consumentenorganisatiesHet nuanceren in de zin van "in elke bedrijfstak komen dit soort misstanden voor" is een kwalijke zaak.
Want de autobranche valt juist op doordat het niet 1 op de 10 maar misschien wel 9 op de 10 bedrijven is die dit soort dingen doen. Zowel bewust als onbewust.
Dat is wel anders als andere bedrijfstakken verhoudingsgewijs (al kunnen webshops er ook wat van)
De apk is een maatregel waarmee je de werknemer ( de keurmeester ) gebruikt als scherprechter om regeltjes uit te voeren.Ik snap niet dat je 4x naar hetzelfde bedrijf gaat als de afkeur in jou ogen onterecht is. Maar de rdw hierover op de hoogte brengen is inderdaad wel de juiste stap.Na vorig jaar voor de vierde keer achtereenvolgens een onterechte apk afkeur te hebben geïncasseerd bij het "onafhankelijke" apk keuringsstation, heb ik een herkeuring via de rdw aangevraagd. De RDW keurmeester kon niet anders dan mij gelijk geven maar hij liet er absoluut geen twijfel over bestaan dat hij principieel aan de kant van het keuringsstation stond; hij heeft me nog net niet in mijn bek gespuugd.
Ik ben wel benieuwd waar de auto op afgekeurd werd trouwens. Ik hoop geen "twijfel" dingetje zoals het wel of niet hebben van putroest op remleidingen?
Wel slecht dat die RDW keurmeester aan de kant van het keurinsstation staat. Je mag onpartijdigheid wel verwachten van de RDW.
Zou je trouwens best een klacht daarover mogen indienen bij de RDW (dezelfde dag per telefoon of mail)
Keurmeesters bij de RDW mogen zich niet partijdig opstellen. Want dan zou je de situatie krijgen dat bij steekproef toch geen maatregelen worden opgelegd omdat de keurmeester het bedrijf niet in de problemen wil brengen of omdat die de medewerker van dat bedrijf graag mag (dit valt onder corruptie in principe)
De RDW gaat niet in op het trucje dat in het filmpje in de openingspost wordt aangekaart, namelijk dat autobedrijven op het moment van het telefoontje naar de klant nog helemaal geen melding van de keuring naar de RDW hebben gedaan...SVF zei:Zit toevallig net dit artikel op nos.nl te lezen, wat een veel genuanceerder beeld geeft...
Pobresh zei:Zolang de einddatum nog niet bereikt is mag je doorrijden tot de einddatum is bereikt.Pepe41 zei:Ik ben nog nooit ergens in de wet tegengekomen dat je niet gewoon mag rijden met een auto die apk afgekeurd is (maar nog over geldige apk beschikt).
Pepe41 zei:Pobresh zei:Zolang de einddatum nog niet bereikt is mag je doorrijden tot de einddatum is bereikt.Pepe41 zei:Ik ben nog nooit ergens in de wet tegengekomen dat je niet gewoon mag rijden met een auto die apk afgekeurd is (maar nog over geldige apk beschikt).
Precies.
Toch suggereert men in dit filmpje onomwonden dat je vanaf het moment van afkeur (ongeacht de ernst/reden) ook niet meer met geldige apk de weg op mag, buiten het heen en weer rijden naar de apk. Imo pertinent onjuist. Onterechte paniekzaaierij; nepnieuws. Ik ben benieuwd wat de ratio hierachter is.
marcel21674 zei:Ik denk dat wat anderen ook al zeiden, zodra je auto word afgemeld als zijnde afgekeurd, mag je er niet meer mee de weg op, tenzij naar huis vanaf de APK.
.
Pepe41 zei:marcel21674 zei:Ik denk dat wat anderen ook al zeiden, zodra je auto word afgemeld als zijnde afgekeurd, mag je er niet meer mee de weg op, tenzij naar huis vanaf de APK.
.
OK.
Terug naar mijn eerste vraag:
Waar staat dat dan in de wet?
Dakloos zei:Je auto moet altijd aan de eisen voldoen. De politie kan je een boete geven wanneer je auto niet aan de eisen voldoet. De kans dat de politie hierop controleert is klein. Maar naar mijn idee kun je die boete zelfs krijgen onderweg naar huis vanaf het keuringsstation (in tegenstelling tot wat de RDW-meneer zegt).
Verzekering hoort in principe gewoon uit te keren, zelfs met een verlopen APK, tenzij een ongeluk aantoonbaar door een gebrek aan de auto veroorzaakt is.
Dakloos zei:Je auto moet altijd aan de eisen voldoen. De politie kan je een boete geven wanneer je auto niet aan de eisen voldoet. De kans dat de politie hierop controleert is klein. Maar naar mijn idee kun je die boete zelfs krijgen onderweg naar huis vanaf het keuringsstation (in tegenstelling tot wat de RDW-meneer zegt).
marcel21674 zei:Los daarvan weet ik wel heel zeker dat een verzekering niet zal uitkeren als blijkt dat jou auto staat afgemeld als zijnde afgekeurd.
Pepe41 zei:Iedereen blijft klaarblijkelijk vastzitten in het denkstramien dat in dit filmpje is opgelegd, best bijzonder. Laat ik het eens anders proberen.
Stel: mijn auto wordt afgekeurd, twee maanden voordat de apk verloopt.
Ik repareer het geconstateerde gebrek dezelfde dag en heb dan nog 2 weken voordat ik mij moet melden voor de herkeuring, en twee maanden voordat mijn apk verloopt.
Volgens de makers van het filmpje mag ik nu niet meer met de auto rijden, anders dan om naar de keuring te rijden.
En volgens ondergetekende heb ik nog twee maanden de tijd om zoveel te rijden als ik wil, zij het dat ik na twee weken mijn mogelijkheid tot herkeuring verlies.
Zo, nu hoeven we geen discussie meer te voeren over of de auto wel of geen ernstige gebreken heeft en wat de verzekering daar allemaal van vindt, maar kunnen we ons concentreren op de suggestie die in het filmpje wordt gewekt.
Mijn vraag blijft: waar in de wet staat dat ik na afkeur van de auto niet meer mag rijden?
Als uw voertuig is afgekeurd, maar de vervaldatum van de voorgaande APK is nog niet verlopen, dan voldoet uw voertuig nog wel aan de eerste voorwaarde. Er is echter wel een technisch gebrek geconstateerd aan uw voertuig. Het voldoet daarom niet meer aan de tweede voorwaarde. Daarom mag u niet meer rijden met uw voertuig.
Gaat u wel met uw voertuig op de openbare weg rijden, dan kunt u een bekeuring van de politie krijgen voor dit technische gebrek.
marcel21674 zei:quote rdw:
Er is echter wel een technisch gebrek geconstateerd aan uw voertuig. Het voldoet daarom niet meer aan de tweede voorwaarde. Daarom mag u niet meer rijden met uw voertuig.
Gaat u wel met uw voertuig op de openbare weg rijden, dan kunt u een bekeuring van de politie krijgen voor dit technische gebrek.
Pepe41 zei:marcel21674 zei:quote rdw:
Er is echter wel een technisch gebrek geconstateerd aan uw voertuig. Het voldoet daarom niet meer aan de tweede voorwaarde. Daarom mag u niet meer rijden met uw voertuig.
Bedankt voor de quote naar de rdw.
Als dit wet zou zijn, zou dit inderdaad bizarre gevolgen hebben.
Bovendien kan apk afkeur ook volgen door iets administratiefs.
En nog steeds heb ik geen wettekst gevonden die dit ondersteunt.
De reden dat ik hier zo op hamer is dat ik 25 keer per jaar naar de apk ga met auto's van anderen. Ik stuur ze ook na afkeur altijd gewoon weer op pad en bestel vervolgens de onderdelen die nodig zijn voor reparatie.
Ik wil niet dat zij in problemen komen en wil in geval van problemen met de wet kunnen schermen: het enige wat helpt tegen de overijverige ambtenarij in dit land.
marcel21674 zei:Ik weet niet hoe duidelijk je het wil hebben. Rdw is gewoon een overheidsinstantie, in de wet staan allerlei regels waaraan een auto moet voldoen, die kun je zo opzoeken, kleine moeite! Als jou auto niet aan die regels voldoet, mag hij de weg niet op, los van wel of niet een APK. Rdw refereert daar ook naar.
Kun je blijven drammen, maar het staat er letterlijk. APK afkeur is een technisch gebrek, is niet rijden, tenzij van het apk station naar huis of naar een garage voor reparatie.
Weet ook niet wat hier bizar aan is, lijkt mij iets wat ieder mens met een beetje gezond verstand wel kan bedenken.
geo metro convertible zei:dus gordel links achter voor passagier (geraffeld) betekent APK afkeur en dus een onveilige auto als je er alleen in rijdt zonder passagiers
Moet niet gekker worden
s velthuis zei:marcel21674 zei:Ik weet niet hoe duidelijk je het wil hebben. Rdw is gewoon een overheidsinstantie, in de wet staan allerlei regels waaraan een auto moet voldoen, die kun je zo opzoeken, kleine moeite! Als jou auto niet aan die regels voldoet, mag hij de weg niet op, los van wel of niet een APK. Rdw refereert daar ook naar.
Kun je blijven drammen, maar het staat er letterlijk. APK afkeur is een technisch gebrek, is niet rijden, tenzij van het apk station naar huis of naar een garage voor reparatie.
Weet ook niet wat hier bizar aan is, lijkt mij iets wat ieder mens met een beetje gezond verstand wel kan bedenken.
De rdw is wel een overheidsinstantie, maar dit is geen wettekst. Dat zegt dus niet alles. En de reden is natuurlijk wel degelijk simpel: redenen voor afkeur betekent niet per definitie dat een auto ook onveilig is. En je zou gestraft worden voor het feit dat je al vroeg je auto laat (voor)keuren. Ik heb op dit moment een gaatje in de kokerbalk waar de auto in juni op afgekeurd gaat worden. Zo lang ik er geen garage naar laat kijken, rij ik legaal. Op het moment dat ze het zien is het reden voor onverzekerd rond rijden? Geloof ik niet.
marcel21674 zei:of zelfs je auto in beslag kunnen nemen.
Pepe41 zei:Pobresh zei:Zolang de einddatum nog niet bereikt is mag je doorrijden tot de einddatum is bereikt.Pepe41 zei:Ik ben nog nooit ergens in de wet tegengekomen dat je niet gewoon mag rijden met een auto die apk afgekeurd is (maar nog over geldige apk beschikt).
Precies.
Toch suggereert men in dit filmpje onomwonden dat je vanaf het moment van afkeur (ongeacht de ernst/reden) ook niet meer met geldige apk de weg op mag, buiten het heen en weer rijden naar de apk. Imo pertinent onjuist. Onterechte paniekzaaierij; nepnieuws. Ik ben benieuwd wat de ratio hierachter is.
D Elzinga zei:marcel21674 zei:of zelfs je auto in beslag kunnen nemen.
Op papier zal het wellicht kunnen hoor, maar ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat er in de recente tijd een auto in beslag is genomen puur vanwege de staat ervan.![]()
Pepe41 zei:Mijn vraag blijft: waar in de wet staat dat ik na afkeur van de auto niet meer mag rijden?
marcel21674 zei:D Elzinga zei:marcel21674 zei:of zelfs je auto in beslag kunnen nemen.
Op papier zal het wellicht kunnen hoor, maar ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat er in de recente tijd een auto in beslag is genomen puur vanwege de staat ervan.![]()
Of het voorkomt, denk het wel, zal in dat geval meer gaan om te luide uitlaten, verkeerde verlichting etc.
Roest zal wel loslopen idd. al zie ik soms foto's op facebook voorbij komen van nederlandse wagens die never nooit door de apk hadden mogen komen. Onlangs nog een opel zafira met een volledig losgescheurd subframe. Auto was niet meer knap uit te lijnen, ja raar...
marcel21674 zei:Roest zal wel loslopen idd. al zie ik soms foto's op facebook voorbij komen van nederlandse wagens die never nooit door de apk hadden mogen komen. Onlangs nog een opel zafira met een volledig losgescheurd subframe. Auto was niet meer knap uit te lijnen, ja raar...
marcel21674 zei:D Elzinga zei:marcel21674 zei:of zelfs je auto in beslag kunnen nemen.
Of het voorkomt, denk het wel, zal in dat geval meer gaan om te luide uitlaten, verkeerde verlichting etc.
Roest zal wel loslopen idd. al zie ik soms foto's op facebook voorbij komen van nederlandse wagens die never nooit door de apk hadden mogen komen. Onlangs nog een opel zafira met een volledig losgescheurd subframe. Auto was niet meer knap uit te lijnen, ja raar...
Pepe41 zei:Dus inderdaad, de wet stelt niet dat een afgekeurde auto met geldige apk, niet meer deel mag nemen aan het verkeer, zoals door het filmpje en de rdw site gesuggereerd worden.