APK-gesjoemel vastgelegd met verborgen camera (Consumentenbond)

Tja, het is toch al keer op keer aangetoond dat die fastfitters nooit te beroerd zijn om wat 'extra service' te verlenen? Ik kan me nog een artikel van AutoWeek herinneren waar die jongens er niet al te best van af kwamen (niet alleen KwikFit maar diens conculega's). Als je kennis van zaken hebt en om een gerichte reparatie vraagt dan zal het best interessant zijn in sommige gevallen, maar dat gaat voor de gemiddelde automobilist volgens mij al niet op.

Toevallig daarstraks het Radar item van vorig jaar bekeken over de APK keuring met een geprepareerde auto (camera's) n.a.v. het nieuwsbericht vandaag.
Is iets uitgebreider.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/apk-onderzoek-onnodige-reparaties-onterechte-afkeuringen/

https://nos.nl/artikel/2280101-rdw-tevreden-over-apk-systeem-weinig-mis-bij-autokeuringen.html

Naast het 'niks nieuws' van bijschrijven van een kapot lampje dat niet kapot was.. ben ik wel verbaasd over het bewust onklaar maken van de koplamphoogteverstelling.. :eek:

Zit toevallig net dit artikel op nos.nl te lezen, wat een veel genuanceerder beeld geeft...

Hoe dan ook, ik laat mijn auto nooit alleen achter tijdens de APK. (al heb ik wel vertrouwen in mijn huidige garage, maar ben ook wel eens bedonderd door Kwikfit)

Ik ben nog nooit ergens in de wet tegengekomen dat je niet gewoon mag rijden met een auto die apk afgekeurd is (maar nog over geldige apk beschikt).

Na vorig jaar voor de vierde keer achtereenvolgens een onterechte apk afkeur te hebben geïncasseerd bij het "onafhankelijke" apk keuringsstation, heb ik een herkeuring via de rdw aangevraagd. De RDW keurmeester kon niet anders dan mij gelijk geven maar hij liet er absoluut geen twijfel over bestaan dat hij principieel aan de kant van het keuringsstation stond; hij heeft me nog net niet in mijn bek gespuugd.

Een ontluisterende ervaring.

SVF zei:
Zit toevallig net dit artikel op nos.nl te lezen, wat een veel genuanceerder beeld geeft...

Uit dit artikel haal ik vooral even de laatste zin:
"Garagehouders maken graag misbruik van onwetendheid van consumenten."

Dit zinnetje slaat (helaas) de spijker op zijn kop.

Als je als consument moet zoeken naar een goed en betrouwbaar bedrijf, ookal liggen er misschien wel 20 op steenworp afstand. Is dat gewoon slecht.
Je zou niet al die 20 bedrijven af moeten gaan om een goed, eerlijk en betrouwbaar bedrijf te vinden maar hooguit 2 of 3.

Er zouden meer controles moeten komen op het juist uitvoeren van werkzaamheden in de autobranche. Net alleen af en toe een consumentenbond of radar die een onderzoekje doet.
APK is slechts 1 van de weinige zaken die wel gecontroleerd wordt en waar het controleren eigenlijk nog te weinig gebeurt (gemiddeld 25 controles per jaar bij een bedrijf is ongeveer 1 controle per 2 weken!)

Het nuanceren in de zin van "in elke bedrijfstak komen dit soort misstanden voor" is een kwalijke zaak.
Want de autobranche valt juist op doordat het niet 1 op de 10 maar misschien wel 9 op de 10 bedrijven is die dit soort dingen doen. Zowel bewust als onbewust.
Dat is wel anders als andere bedrijfstakken verhoudingsgewijs (al kunnen webshops er ook wat van)

Pepe41 zei:
Ik ben nog nooit ergens in de wet tegengekomen dat je niet gewoon mag rijden met een auto die apk afgekeurd is (maar nog over geldige apk beschikt).
Zolang de einddatum nog niet bereikt is mag je doorrijden tot de einddatum is bereikt. Zodra die datum is verstreken komt er echter gelijk afkeur ipv een verlopen apk in het systeem te staan in het systeem en is de kans op een boete groter.
Natuurlijk alleen als de keurder (volgens de regels) de auto ook afmeld bij afkeur. Dit gebeurt niet altijd. Maargoed die regel heeft geen nuances (afkeur is afkeur, dus wordt er bij minder ernstige gebreken vaak niet afgemeld bij afkeur)

Na vorig jaar voor de vierde keer achtereenvolgens een onterechte apk afkeur te hebben geïncasseerd bij het "onafhankelijke" apk keuringsstation, heb ik een herkeuring via de rdw aangevraagd. De RDW keurmeester kon niet anders dan mij gelijk geven maar hij liet er absoluut geen twijfel over bestaan dat hij principieel aan de kant van het keuringsstation stond; hij heeft me nog net niet in mijn bek gespuugd.
Ik snap niet dat je 4x naar hetzelfde bedrijf gaat als de afkeur in jou ogen onterecht is. Maar de rdw hierover op de hoogte brengen is inderdaad wel de juiste stap.

Ik ben wel benieuwd waar de auto op afgekeurd werd trouwens. Ik hoop geen "twijfel" dingetje zoals het wel of niet hebben van putroest op remleidingen?

Wel slecht dat die RDW keurmeester aan de kant van het keurinsstation staat. Je mag onpartijdigheid wel verwachten van de RDW.
Zou je trouwens best een klacht daarover mogen indienen bij de RDW (dezelfde dag per telefoon of mail)

Keurmeesters bij de RDW mogen zich niet partijdig opstellen. Want dan zou je de situatie krijgen dat bij steekproef toch geen maatregelen worden opgelegd omdat de keurmeester het bedrijf niet in de problemen wil brengen of omdat die de medewerker van dat bedrijf graag mag (dit valt onder corruptie in principe)

R W xxx zei:
Dat is wel anders als andere bedrijfstakken verhoudingsgewijs (al kunnen webshops er ook wat van)

Vertel

Google eens op malafide webshops.. Daar waarschuwt de politie zelfs voor, net zoals de consumentenbond.
En kijk hoeveel webshops valse of incomplete informatie geven over producten en bijvoorbeeld voorraadstatus of verzendtijden?
Verder ga ik er niet op in. Dat is een compleet ander onderwerp, ik gaf het enkel aan als een vergelijkbare branche wat die scheve verhouding betreft.

Tja, ook niets nieuws voor mij, eigenlijk is het in en in triest...

Vroegerrrrr, toen het in het Noorden het almachtige Autodrome nog bestond, die bijna alle dealers op had geslokt, had ik mijn Lancia in onderhoud bij hun (bij de opgeslokte FIAT-Lancia dealer) .

Uiteraard kreeg mijn FIRE-motor te maken met een kapotte koppakking, na 1500 euro te hebben afgetikt, had ik mijn auto na ruim een week terug. Toen bleek de temperatuur enorm op te lopen, en bleek volgens mij de waterpomp niet goed te zijn, en deze werd onder garantie dan maar vervangen.

Bij de volgende APK, werd ik gebeld, dat er een hele waslijst met gebreken aan de auto zat. Ik had toen alles opgeschreven en opgeteld, want het waren "adviespunten" en wonder boven wonder zat ik toen op ruim 1500 euro. Ik was toen zo slim om te vragen, moet het nu, of is het advies, het bleek het laatste te zijn. En daarom heb ik dit niet laten doen, en op het APK-formulier was geen opmerking te vinden. EN bij de volgende APK (elders) was er geen enkel punt aan de orde, die op de lijst stond.

Dat vind ik best wel ernstig, maar gelukkig zijn er ook nog eerlijke garages.
Zelfs de Kwikfit hier, en eerlijk is eerlijk die doen het vaak slecht, die hebben ooit mijn airco gevuld, en dat zonder dure andere grappen.
Maar nog beter voorbeeld was mijn buurman, die tijdens de laatste keuring hoogbejaard, bijna blind en licht dementerend was. Omdat hij niet helemaal meer helder was en die dag ook niet zo goed, vroeg hij of ik met hem mee wou de auto halen. Zijn Daewoo was uitgelezen omdat een lampje brandde en de ruitenwissers moesten vervangen worden, dit werd pas gedaan toen wij er naast stonden, omdat ze al door hadden dat de buurman neit helemaal meer helder was. Potentieel gezien hadden ze een hoop dingen kunnen doen, omdat ze niet wisten dat er iemand meekwam.

Toch is al dat reparatiegesjoemel wel vrij simpel te voorkomen.
Ik ga al jaren naar een onafhankelijk APK station dat alleen maar APK keuringen doet en verder niets, die hebben ook totaal geen eigenbelang bij de reparatie van een afkeurpunt.
Het is daar gewoon goedkeur of afkeur, en in geval afkeur krijg ik (zonder afmelding) een lijstje mee met de mankementen die verholpen moeten worden.

Muddy Bandit zei:
Toch is al dat reparatiegesjoemel wel vrij simpel te voorkomen.
Ik ga al jaren naar een onafhankelijk APK station dat alleen maar APK keuringen doet en verder niets, die hebben ook totaal geen eigenbelang bij de reparatie van een afkeurpunt.
Het is daar gewoon goedkeur of afkeur, en in geval afkeur krijg ik (zonder afmelding) een lijstje mee met de mankementen die verholpen moeten worden.
Ik meen ook wel eens geluiden gehoord te hebben dat ‘men’ naar die constructie toe wil, precies om die reden. Weet even niet meer of dit vanuit de overheid, de branche of gewoon dit forum kwam trouwens, maar er is wat voor te zeggen. Gelukkig heb ik er zelf geen vervelende ervaring mee (dus ofwel men liegt goed ofwel ze sjoemelen dermate beperkt dat de bedragen te overzien blijven). Maar ik gok er even op dat het gewoon eerlijk gaat. Want tussen alle cowboys lopen er natuurlijk ook nog gewoon eerlijke ondernemers rond gelukkig :)

Muddy Bandit zei:
(..)

Wat dus niet volgens de regels is, want zo kan er geen steekproef op een afkeurauto komen en wordt het dus niet getoetst of het een terechte afkeur betreft. ;)

Durashift zei:
Muddy Bandit zei:
(..)

Wat dus niet volgens de regels is, want zo kan er geen steekproef op een afkeurauto komen en wordt het dus niet getoetst of het een terechte afkeur betreft. ;)

Die regel is er ook om te voorkomen dat je een uur later bij garage B alsnog een goedkeuring krijgt (systeem laat dat niet toe)
Maar ja een kapotte lamp is een geldige afkeur... Maar in mijn ogen geen reden om hem daar gelijk een afmelding voor te geven.
Als het gaat om ernstige gebreken is het een ander verhaal.

Durashift zei:
Muddy Bandit zei:
(..)

Klopt ook dat dit niet helemaal volgens de regels is.
Auto's die op de laatste dag(en) voor verloopdatum nog afgekeurd worden melden ze daar ook gewoon af, maar als de verloopdatum nog diverse weken vooruit ligt doet hij bij z'n vaste klanten niet zo moeilijk over het niet afmelden... meer een stukje Twentse nuchterheid: "als je tot de verloopdatum had gewacht met het keuren dan had je er in die laatste weken ook gewoon mee gereden".;)

Kapot lampje o.i.d. kun je daar trouwens gewoon ter plekke vervangen, daar keurt hij een auto echt niet op af.

Wanneer is er sprake van een officiële keuring en wanneer is het een keuring voor de officiële keuring...?

s velthuis zei:
Wanneer is er sprake van een officiële keuring en wanneer is het een keuring voor de officiële keuring...?

Zoals altijd als er weer iets van de overheid aan te pas moet komen: officieel is het pas inclusief de bureaucratie.:)

Pepe41 zei:

Ik zou het niet te hard roepen. Een band die onder de 1.6 zit bijvoorbeeld. Mag je niet mee rijden. De aanname dat je met een geldige APK altijd mag rijden is niet correct. Jouw auto moet aan een aantal eisen voldoen en de APK is slechts een steekproef op die eisen. Met een correcte afkeur kan oom agent waarschijnlijk precies zien wat er aan de hand is. Zal ook ongetwijfeld in de wet staan dat ieder voertuig in een bepaalde staat moet zijn voor deelname aan het verkeer.

Pobresh zei:
SVF zei:

Uit dit artikel haal ik vooral even de laatste zin:
"Garagehouders maken graag misbruik van onwetendheid van consumenten."

Dit zinnetje slaat (helaas) de spijker op zijn kop.

Als je als consument moet zoeken naar een goed en betrouwbaar bedrijf, ookal liggen er misschien wel 20 op steenworp afstand. Is dat gewoon slecht.
Je zou niet al die 20 bedrijven af moeten gaan om een goed, eerlijk en betrouwbaar bedrijf te vinden maar hooguit 2 of 3.

Er zouden meer controles moeten komen op het juist uitvoeren van werkzaamheden in de autobranche. Net alleen af en toe een consumentenbond of radar die een onderzoekje doet.
APK is slechts 1 van de weinige zaken die wel gecontroleerd wordt en waar het controleren eigenlijk nog te weinig gebeurt (gemiddeld 25 controles per jaar bij een bedrijf is ongeveer 1 controle per 2 weken!)

De slager die het eigen vlees keurt.
Zal ik ook dieselgate noemen? Of een betoog houden dat Radar eens een oude auto bij een minder betrouwbare dealer moet kopen (met verse APK) en hem direct opnieuw moet laten keuren?
Leuke input voor www.sensatie.tv

Het nuanceren in de zin van "in elke bedrijfstak komen dit soort misstanden voor" is een kwalijke zaak.
Want de autobranche valt juist op doordat het niet 1 op de 10 maar misschien wel 9 op de 10 bedrijven is die dit soort dingen doen. Zowel bewust als onbewust.
Eens. Volgend aandachtspuntje voor de consumentenorganisaties

Ik snap niet dat je 4x naar hetzelfde bedrijf gaat als de afkeur in jou ogen onterecht is. Maar de rdw hierover op de hoogte brengen is inderdaad wel de juiste stap.

Ik ben wel benieuwd waar de auto op afgekeurd werd trouwens. Ik hoop geen "twijfel" dingetje zoals het wel of niet hebben van putroest op remleidingen?

Wel slecht dat die RDW keurmeester aan de kant van het keurinsstation staat. Je mag onpartijdigheid wel verwachten van de RDW.
Zou je trouwens best een klacht daarover mogen indienen bij de RDW (dezelfde dag per telefoon of mail)

Keurmeesters bij de RDW mogen zich niet partijdig opstellen. Want dan zou je de situatie krijgen dat bij steekproef toch geen maatregelen worden opgelegd omdat de keurmeester het bedrijf niet in de problemen wil brengen of omdat die de medewerker van dat bedrijf graag mag (dit valt onder corruptie in principe)
De apk is een maatregel waarmee je de werknemer ( de keurmeester ) gebruikt als scherprechter om regeltjes uit te voeren.
Dat geeft conflicten, daar kan je op wachten.

Ik heb het vaker meegemaakt dat mensen zich (terecht) genaaid voelden bij een garage.
Maar wil je dan perse de martelaarsrol spelen door weer terug te gaan naar die garage?
Of ga je dan op zoek naar een echte, betrouwbare, vakman en laat je 'Teun de Beun' lekker voor anderen prutsen?
Aan de andere kant is het voor een leek slecht te beoordelen of een reparatie noodzakelijk is of alleen goed voor de business. Als je dus een goede garage kent, zorg dan dat je een correcte klant bent en blijft.
Geen dubbeltje op de eerste rang, geen 'ik betaal toch voor verse koffie', geen 'laat die rekening maar even liggen' en zelfs geen eindeloos afdingen en bandentrappen.

Bij dit hele gedoe heeft het 'leasen' wel een groot voordeel: je huurt het voorwerp van een organisatie die de vakman deskundig te woord kan staan. Nu alleen nog even wachten op rent-a-wreck zodat men ook een oud, goedkoop botsdoosje kan leasen.
Juist bij die oudere autootjes heeft Teun de handen vrij. De vakman ziet bij oudere auto's vooral mogelijke complicaties (met het bijhorende gezever) en begint er liever niet aan.

Of we leggen in de wet vast dat een andere slager het vleesch keurt.....
Heerlijk old-school.

SVF zei:
De RDW gaat niet in op het trucje dat in het filmpje in de openingspost wordt aangekaart, namelijk dat autobedrijven op het moment van het telefoontje naar de klant nog helemaal geen melding van de keuring naar de RDW hebben gedaan...

Het telefonisch vermelde remprobleem staat uiteindelijk helemaal niet op het keuringsrapport.

Ik zou zeggen verplicht autobedrijven de afkeurpunten op de mail te zetten richting de klant met een kopie naar de RDW (of via een aanvulling op de website van de RDW waar de afkeurpunten ingevoerd moeten worden, waarna zowel de klant als de RDW hiervan bericht krijgt). Zo kan de RDW al vanaf dat moment een steekproef uitvoeren.

Pobresh zei:
Pepe41 zei:
Zolang de einddatum nog niet bereikt is mag je doorrijden tot de einddatum is bereikt.

Precies.
Toch suggereert men in dit filmpje onomwonden dat je vanaf het moment van afkeur (ongeacht de ernst/reden) ook niet meer met geldige apk de weg op mag, buiten het heen en weer rijden naar de apk. Imo pertinent onjuist. Onterechte paniekzaaierij; nepnieuws. Ik ben benieuwd wat de ratio hierachter is.

Pepe41 zei:
Pobresh zei:
Pepe41 zei:
Zolang de einddatum nog niet bereikt is mag je doorrijden tot de einddatum is bereikt.

Precies.
Toch suggereert men in dit filmpje onomwonden dat je vanaf het moment van afkeur (ongeacht de ernst/reden) ook niet meer met geldige apk de weg op mag, buiten het heen en weer rijden naar de apk. Imo pertinent onjuist. Onterechte paniekzaaierij; nepnieuws. Ik ben benieuwd wat de ratio hierachter is.

Ik denk dat wat anderen ook al zeiden, zodra je auto word afgemeld als zijnde afgekeurd, mag je er niet meer mee de weg op, tenzij naar huis vanaf de APK.
Lijkt mij ook wel heel logisch, je auto voldoet niet aan de normen om veilig aan het verkeer deel te nemen. Je zou het zelf ook gewoon niet moeten willen.
Ik denk dat je ook wel een serieus probleem hebt op het moment dat je betrokken raakt bij een ongeval, met een afgekeurde auto, ongeacht of de oude APK al verlopen was of niet. Al vermoed ik dat je evengoed een enorm probleem hebt, als blijkt dat je auto technisch niet in orde was bij een ongeval, al heb je nog een geldige APK.
Dan bedoel ik niet een kapot lampje, maar serieuze gebreken, zoals doorgeroeste remleidingen etc.

marcel21674 zei:
Ik denk dat wat anderen ook al zeiden, zodra je auto word afgemeld als zijnde afgekeurd, mag je er niet meer mee de weg op, tenzij naar huis vanaf de APK.
.

OK.
Terug naar mijn eerste vraag:
Waar staat dat dan in de wet?

Pepe41 zei:
marcel21674 zei:
.

OK.
Terug naar mijn eerste vraag:
Waar staat dat dan in de wet?

Jou auto moet gewoon ten alle tijden in orde zijn, jou auto moet veilig kunnen deelnemen aan het verkeer, ongeacht een geldige APK of niet.
Ik weet niet waar, maar ik weet zeker dat dat er wel in staat.
Los daarvan weet ik wel heel zeker dat een verzekering niet zal uitkeren als blijkt dat jou auto staat afgemeld als zijnde afgekeurd.
Dat alleen al is het gewoon niet waard, voor jezelf of voor een ander.

Je auto moet altijd aan de eisen voldoen. De politie kan je een boete geven wanneer je auto niet aan de eisen voldoet. De kans dat de politie hierop controleert is klein. Maar naar mijn idee kun je die boete zelfs krijgen onderweg naar huis vanaf het keuringsstation (in tegenstelling tot wat de RDW-meneer zegt).

Verzekering hoort in principe gewoon uit te keren, zelfs met een verlopen APK, tenzij een ongeluk aantoonbaar door een gebrek aan de auto veroorzaakt is.

Dakloos zei:
Je auto moet altijd aan de eisen voldoen. De politie kan je een boete geven wanneer je auto niet aan de eisen voldoet. De kans dat de politie hierop controleert is klein. Maar naar mijn idee kun je die boete zelfs krijgen onderweg naar huis vanaf het keuringsstation (in tegenstelling tot wat de RDW-meneer zegt).

Verzekering hoort in principe gewoon uit te keren, zelfs met een verlopen APK, tenzij een ongeluk aantoonbaar door een gebrek aan de auto veroorzaakt is.

Wat je zegt, in principe....
Maar zolang dat niet aangetoond is, zullen ze niet heel genegen zijn om mee te werken...

Dakloos zei:

Idd. Bij een verlopen APK, krijg je pas na 2 maanden een bekeuring van de RDW, de politie mag je idd. al bekeuren vanaf het moment dat de APK verlopen is.
Als bij een controle door de politie blijkt dat jou auto in een niet rijwaardige staat is, kunnen ze hem ook in beslag nemen, ongeacht je geldige APK of niet.

marcel21674 zei:
Los daarvan weet ik wel heel zeker dat een verzekering niet zal uitkeren als blijkt dat jou auto staat afgemeld als zijnde afgekeurd.

Waar staat die clausule? De verzekering kan bij nalatigheid besluiten deels of helemaal niet uit te keren. Als je bezopen achter het stuur zit, of als je auto willens en wetens illegaal gemodificeerd is, dat geloof ik best. En dat er redenen voor afkeur zijn die daar onder vallen snap ik ook. Als je auto wordt afgekeurd omdat de draagarm met ijzerdraad vast zit en je gaat daar weer mee rijden, heb je een punt. Maar bij een strepend wisserblad zal er wel aangetoond moeten worden dat dat dan ook de oorzaak van het ongeval is. Lijkt me lastig.

Bovendien klopt de reden voor afkeur ook niet altijd. Mijn auto heb ik vorig jaar nieuwe achterremmen op gezet, inclusief wiellagers. Garage keurde de auto goed, rdw in de steekproef af. Wiellager links achter was hoorbaar. Garage en ik snapten er niets van. Thuis alles weer uit elkaar, bleek er een puntje van een splitpennetje de stofkap te kunnen raken. Niets aan het handje dus, maar wel een aantekening voor de garage. En geen idee waarom ik daar niet mee verzekerd zou zijn.

Iedereen blijft klaarblijkelijk vastzitten in het denkstramien dat in dit filmpje is opgelegd, best bijzonder. Laat ik het eens anders proberen.

Stel: mijn auto wordt afgekeurd, twee maanden voordat de apk verloopt.
Ik repareer het geconstateerde gebrek dezelfde dag en heb dan nog 2 weken voordat ik mij moet melden voor de herkeuring, en twee maanden voordat mijn apk verloopt.

Volgens de makers van het filmpje mag ik nu niet meer met de auto rijden, anders dan om naar de keuring te rijden.
En volgens ondergetekende heb ik nog twee maanden de tijd om zoveel te rijden als ik wil, zij het dat ik na twee weken mijn mogelijkheid tot herkeuring verlies.

Zo, nu hoeven we geen discussie meer te voeren over of de auto wel of geen ernstige gebreken heeft en wat de verzekering daar allemaal van vindt, maar kunnen we ons concentreren op de suggestie die in het filmpje wordt gewekt.

Mijn vraag blijft: waar in de wet staat dat ik na afkeur van de auto niet meer mag rijden?

Officieel hoort een garage de auto bij de RdW af te melden als deze bij de APK is afgekeurd.
Dit kun je echter makkelijk voorkomen door de garage geen opdracht te geven voor een APK maar voor een APK-voorinspectie.
In dat geval is het geen keuring en hoeven ze de auto bij afkeur niet af te leden.

Pepe41 zei:
Iedereen blijft klaarblijkelijk vastzitten in het denkstramien dat in dit filmpje is opgelegd, best bijzonder. Laat ik het eens anders proberen.

Stel: mijn auto wordt afgekeurd, twee maanden voordat de apk verloopt.
Ik repareer het geconstateerde gebrek dezelfde dag en heb dan nog 2 weken voordat ik mij moet melden voor de herkeuring, en twee maanden voordat mijn apk verloopt.

Volgens de makers van het filmpje mag ik nu niet meer met de auto rijden, anders dan om naar de keuring te rijden.
En volgens ondergetekende heb ik nog twee maanden de tijd om zoveel te rijden als ik wil, zij het dat ik na twee weken mijn mogelijkheid tot herkeuring verlies.

Zo, nu hoeven we geen discussie meer te voeren over of de auto wel of geen ernstige gebreken heeft en wat de verzekering daar allemaal van vindt, maar kunnen we ons concentreren op de suggestie die in het filmpje wordt gewekt.

Mijn vraag blijft: waar in de wet staat dat ik na afkeur van de auto niet meer mag rijden?

quote van de anwb site:
Blijkt uit de APK-keuring dat je auto gerepareerd moet worden, dan wordt de wagen afgekeurd. Je hebt vervolgens twee maanden de tijd om de auto te laten herstellen. In de tussentijd mag je alleen met de auto rijden wanneer je onderweg bent naar de garage.

Auto onderhoud en reparatie door de garage
De vereiste reparaties moeten plaatsvinden vóór de vervaldatum van de APK; een extra reden om die datum goed in de gaten te houden. Ben je het niet eens met de reden van afkeuring, dan kan je daartegen bezwaar aantekenen. Aan zo’n bezwaar zijn wel kosten verbonden; die komen voor eigen rekening.

verder het verzekeringspuntje:
APK verlopen?
Wat gebeurt er wanneer ik mijn auto niet APK laat keuren?
Rijden zonder geldige APK is strafbaar. Je kunt er een flinke boete voor krijgen, zowel van de politie als van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).

Autoschade
De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een verplichte keuring. Hierbij wordt gekeken of jouw auto voldoet aan de eisen op het gebied van veiligheid en milieu. Zes weken voordat de APK vervalt, stuurt de RDW je een brief ter herinnering aan de APK-vervaldatum van jouw voertuig. Je blijft als eigenaar altijd zelf verantwoordelijk om je auto op tijd te laten keuren. Veroorzaak je een aanrijding met een afgekeurde auto dan kan de verzekeraar besluiten dat je op dat moment niet verzekerd bent.

APK verlopen: wat nu?
Het kan gebeuren dat je auto niet op tijd APK-goedgekeurd is. Artikel 11 van het Besluit Voertuigen is ingesteld om ruimte te geven alsnog aan de APK-keuringsplicht te voldoen. Volgens dat artikel mag het voertuig tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan (je mag er dus niet mee rijden!), zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn. In het laatste geval mag het voertuig niet op de openbare weg staan.

quote rdw:
Afgekeurd
Om gebruik te maken van de openbare weg, moeten voertuigen minimaal voldoen aan de volgende 2 voorwaarden:

De APK-vervaldatum mag niet zijn verlopen.
Het voertuig moet voldoen aan de zogenaamde “permanente eisen”. Dit zijn de technische eisen waar ieder voertuig altijd aan moet voldoen.
Als uw voertuig is afgekeurd, maar de vervaldatum van de voorgaande APK is nog niet verlopen, dan voldoet uw voertuig nog wel aan de eerste voorwaarde. Er is echter wel een technisch gebrek geconstateerd aan uw voertuig. Het voldoet daarom niet meer aan de tweede voorwaarde. Daarom mag u niet meer rijden met uw voertuig.
Gaat u wel met uw voertuig op de openbare weg rijden, dan kunt u een bekeuring van de politie krijgen voor dit technische gebrek.

Als uw voertuig is afgekeurd, maar de vervaldatum van de voorgaande APK is nog niet verlopen, dan voldoet uw voertuig nog wel aan de eerste voorwaarde. Er is echter wel een technisch gebrek geconstateerd aan uw voertuig. Het voldoet daarom niet meer aan de tweede voorwaarde. Daarom mag u niet meer rijden met uw voertuig.
Gaat u wel met uw voertuig op de openbare weg rijden, dan kunt u een bekeuring van de politie krijgen voor dit technische gebrek.

Ja, en als je dat technische gebrek dus al verholpen hebt? Stel je auto wordt ruim voor het verlopen van de apk afgekeurd op een kapot kentekenlampje, thuis vervang je het lampje onmiddelijk en rij je verder rond tot de werkelijke vervaldatum zonder hem te laten goedkeuren. Zou een beetje vreemd zijn om dan een boete uit te schrijven "voor dit technische gebrek" terwijl er al geen sprake meer van is.

dus gordel links achter voor passagier (geraffeld) betekent APK afkeur en dus een onveilige auto als je er alleen in rijdt zonder passagiers:p:eek::LOL:

Moet niet gekker worden

marcel21674 zei:
quote rdw:

Er is echter wel een technisch gebrek geconstateerd aan uw voertuig. Het voldoet daarom niet meer aan de tweede voorwaarde. Daarom mag u niet meer rijden met uw voertuig.

Bedankt voor de quote naar de rdw.
Als dit wet zou zijn, zou dit inderdaad bizarre gevolgen hebben.
Bovendien kan apk afkeur ook volgen door iets administratiefs.

En nog steeds heb ik geen wettekst gevonden die dit ondersteunt.

De reden dat ik hier zo op hamer is dat ik 25 keer per jaar naar de apk ga met auto's van anderen. Ik stuur ze ook na afkeur altijd gewoon weer op pad en bestel vervolgens de onderdelen die nodig zijn voor reparatie.
Ik wil niet dat zij in problemen komen en wil in geval van problemen met de wet kunnen schermen: het enige wat helpt tegen de overijverige ambtenarij in dit land.

Pepe41 zei:
marcel21674 zei:
quote rdw:

Er is echter wel een technisch gebrek geconstateerd aan uw voertuig. Het voldoet daarom niet meer aan de tweede voorwaarde. Daarom mag u niet meer rijden met uw voertuig.

Bedankt voor de quote naar de rdw.
Als dit wet zou zijn, zou dit inderdaad bizarre gevolgen hebben.
Bovendien kan apk afkeur ook volgen door iets administratiefs.

En nog steeds heb ik geen wettekst gevonden die dit ondersteunt.

De reden dat ik hier zo op hamer is dat ik 25 keer per jaar naar de apk ga met auto's van anderen. Ik stuur ze ook na afkeur altijd gewoon weer op pad en bestel vervolgens de onderdelen die nodig zijn voor reparatie.
Ik wil niet dat zij in problemen komen en wil in geval van problemen met de wet kunnen schermen: het enige wat helpt tegen de overijverige ambtenarij in dit land.

Ik weet niet hoe duidelijk je het wil hebben. Rdw is gewoon een overheidsinstantie, in de wet staan allerlei regels waaraan een auto moet voldoen, die kun je zo opzoeken, kleine moeite! Als jou auto niet aan die regels voldoet, mag hij de weg niet op, los van wel of niet een APK. Rdw refereert daar ook naar.
Kun je blijven drammen, maar het staat er letterlijk. APK afkeur is een technisch gebrek, is niet rijden, tenzij van het apk station naar huis of naar een garage voor reparatie.

Weet ook niet wat hier bizar aan is, lijkt mij iets wat ieder mens met een beetje gezond verstand wel kan bedenken.

marcel21674 zei:
Ik weet niet hoe duidelijk je het wil hebben. Rdw is gewoon een overheidsinstantie, in de wet staan allerlei regels waaraan een auto moet voldoen, die kun je zo opzoeken, kleine moeite! Als jou auto niet aan die regels voldoet, mag hij de weg niet op, los van wel of niet een APK. Rdw refereert daar ook naar.
Kun je blijven drammen, maar het staat er letterlijk. APK afkeur is een technisch gebrek, is niet rijden, tenzij van het apk station naar huis of naar een garage voor reparatie.

Weet ook niet wat hier bizar aan is, lijkt mij iets wat ieder mens met een beetje gezond verstand wel kan bedenken.

De rdw is wel een overheidsinstantie, maar dit is geen wettekst. Dat zegt dus niet alles. En de reden is natuurlijk wel degelijk simpel: redenen voor afkeur betekent niet per definitie dat een auto ook onveilig is. En je zou gestraft worden voor het feit dat je al vroeg je auto laat (voor)keuren. Ik heb op dit moment een gaatje in de kokerbalk waar de auto in juni op afgekeurd gaat worden. Zo lang ik er geen garage naar laat kijken, rij ik legaal. Op het moment dat ze het zien is het reden voor onverzekerd rond rijden? Geloof ik niet.

geo metro convertible zei:
dus gordel links achter voor passagier (geraffeld) betekent APK afkeur en dus een onveilige auto als je er alleen in rijdt zonder passagiers:p:eek::LOL:

Moet niet gekker worden

Wat jij er van vind, doet er in het heheel niet toe.
De RDW bepaald waaraan jou auto moet voldoen. Of jij hrt nu wel of niet onzin vind gaat daar weinig invloed op hebben. Als je de verkeerde pennenlikker tegen het lijf loopt, trek je toch aan het kortste eind.

s velthuis zei:
marcel21674 zei:

De rdw is wel een overheidsinstantie, maar dit is geen wettekst. Dat zegt dus niet alles. En de reden is natuurlijk wel degelijk simpel: redenen voor afkeur betekent niet per definitie dat een auto ook onveilig is. En je zou gestraft worden voor het feit dat je al vroeg je auto laat (voor)keuren. Ik heb op dit moment een gaatje in de kokerbalk waar de auto in juni op afgekeurd gaat worden. Zo lang ik er geen garage naar laat kijken, rij ik legaal. Op het moment dat ze het zien is het reden voor onverzekerd rond rijden? Geloof ik niet.

Dat zie je dus verkeerd. Als oom agent bij een controle vind dat dat gaatje in jou kokerbalk te groot is, zou hij jou een bekeuring kunnen geven of zelfs je auto in beslag kunnen nemen. RDW staat daar los van. APK is een moment opname, je bent zelf verantwoordelijk voor de staat van jou auto.

Anwb zegt ook op het moment dat je met een afgekeurde auto gaat rijden. Dus niet een auto waarvan de apk nog niet is verlopen, mits je auto dus niet al is afgekeurd bij herkeuring voor het verlopen van de oude keuring.

marcel21674 zei:
of zelfs je auto in beslag kunnen nemen.

Op papier zal het wellicht kunnen hoor, maar ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat er in de recente tijd een auto in beslag is genomen puur vanwege de staat ervan.:confused:

Pepe41 zei:
Pobresh zei:
Pepe41 zei:

Precies.

En toch klopt het wettelijk gezien wel.
APK is slechts een momentopname, maar een voertuig dient wettelijk wel jaarrond te voldoen aan de gestelde minimale voertuigeisen. (= apk-eisen)
En voldoet een voertuig hier niet aan dan kan dit voertuig door politie/verkeersinspectie gewoon aan het verkeer onttrokken worden ook al is de einddatum van het APK-rapport nog lang niet verstreken.
Meestal wordt er niet zo heel moeilijk gedaan over een klein mankementje wat simpel op te lossen is, maar er zijn jaarlijks ook genoeg voertuigen met een geldige APK die door instanties toch voorzien worden van een WOK-melding... brulpijpen, foute banden, te donker geplakte ruiten, foute verlichting, schades met risico op gevaar zijn slechts een paar voorbeelden waar het al snel mis mee kan gaan als je aan de kant gezet wordt.

D Elzinga zei:
marcel21674 zei:

Op papier zal het wellicht kunnen hoor, maar ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat er in de recente tijd een auto in beslag is genomen puur vanwege de staat ervan.:confused:

Of het voorkomt, denk het wel, zal in dat geval meer gaan om te luide uitlaten, verkeerde verlichting etc.

Roest zal wel loslopen idd. al zie ik soms foto's op facebook voorbij komen van nederlandse wagens die never nooit door de apk hadden mogen komen. Onlangs nog een opel zafira met een volledig losgescheurd subframe. Auto was niet meer knap uit te lijnen, ja raar...

Pepe41 zei:

Om terug te komen op mijn opmerking:
Wat er in de wet staat is dat je auto moet voldoen aan de APK eisen.
Zo niet, kun je worden bekeurd op het gebrek.
Als je dan ook nog een verlopen APK hebt is dat simpelweg nog een boete extra op zo'n moment.
Een auto met verlopen apk die wel aan de apk eisen voldoet, krijgt alleen een bekeuring voor de verlopen APK.

Dus, theoretisch gezien mag je idd niet rijden met een afgekeurde auto, waarvan de apk nog 2 maanden geldig is. Want hij voldoet niet aan de APK eisen.
Aangezien de APK keuring zelf, slechts een moment-opname is en je auto ten alle tijden bij gebruik aan de APK eisen moet voldoen.
Dit geldt zelfs als een auto wordt gesleept. (al is dat een beetje gek, want zonder draaiende motor kun je lastig aan de apk eisen voldoen)

Om een ander passend voorbeeld te geven:
Een auto die ouder is dan 1960 heeft geen APK plicht meer. Je bent dus niet meer verplicht om de auto te laten keuren. En er is ook geen APK vervaldatum.

Ga je echter rijden met zo'n auto, zonder werkende remmen, verlichting en flink versleten banden. Wordt je alsnog aangehouden en krijg je alsnog een boete.
Echter is dat geen boete voor een verlopen apk (als je dat wel krijgt, altijd in bezwaar gaan) Maar voor de gebreken zelf. En daar mag men altijd op beboeten. Ongeacht of de auto een geldige keuring heeft of niet.

Maargoed in hoeverre je zelf met die regels omgaat is aan jou.

Dus inderdaad, de wet stelt niet dat een afgekeurde auto met geldige apk, niet meer deel mag nemen aan het verkeer, zoals door het filmpje en de rdw site gesuggereerd worden.
Enkel de geconstateerde gebreken zelf zouden hiervoor aanleiding kunnen geven (en dan alleen al mits deze gebreken op moment van controle objectief door een controlerend ambtenaar kunnen worden vastgesteld) en niet enkel de registratie dat er een afkeuring heeft plaatsgevonden.
Dat is wat voor mij van belang is. Dank allen voor het meedenken.

marcel21674 zei:
D Elzinga zei:
marcel21674 zei:

Of het voorkomt, denk het wel, zal in dat geval meer gaan om te luide uitlaten, verkeerde verlichting etc.

Roest zal wel loslopen idd. al zie ik soms foto's op facebook voorbij komen van nederlandse wagens die never nooit door de apk hadden mogen komen. Onlangs nog een opel zafira met een volledig losgescheurd subframe. Auto was niet meer knap uit te lijnen, ja raar...

Ik denk (ben geen jurist) dat je op papier zeker gelijk hebt. Maar ik ben vooral benieuwd naar de praktijk. Ik geloof ten eerste niet dat ik een bon voor het rijden met dat kokerbalkgaatje krijg (constateer het maar eens...) en het is maar de vraag in hoeverre de verkeersveiligheid erdoor in het geding komt. Dat het zsm gefixt moet worden staat verder buiten kijf. Maar ik geloof niet dat een verzekeraar mij bij een ongeval uitsluit vanwege dat gaatje. Een ander verhaal wordt het als mijn verzekeraar kan aantonen dat een bekend gebrek rechtstreeks aanleiding is voor een ongeval.

marcel21674 zei:

Ik zie juist altijd precies het tegenovergestelde: zodra er een gat is waar je twee vingers door kunt steken: afkeur.
Terwijl volgens de wet zo ongeveer je halve kokerbalk weggerot mag zijn o_O

marcel21674 zei:
D Elzinga zei:
marcel21674 zei:

Er zijn (hopelijk in het verleden) bedrijven geweest die een auto APK goedkeurden zonder de auto zelfs maar te zien. Een bekend bedrijf verkocht (hopelijk vroeger) wrakken die je met geen tien pogingen met welke andere keurmeester ook door de APK zou kunnen krijgen.... en ze werden verkocht met geldige, net afgegeven APK.
Ik vind het daarom een goede zaak dat er consumentenorganisaties zijn die hier aandacht aan (blijven) geven. Onwetende particulieren zien een APK goedkeur nog steeds als een bewijs dat de auto aan minimale veiligheidseisen voldoet, gegarandeerd door de overheid.

Er zijn nog steeds autobedrijven waar men de klant graag enkele euro's lichter maakt. Ik vind echt niet dat de tarieven van goede garagebedrijven te hoog zijn (eerder te laag) maar ik heb wel bezwaar tegen het kaalplukken van onwetende klanten. Zo hoorde ik recent iemand klagen dat het vervangen van haar accu maar liefst 600 euro zou gaan kosten. Ik heb toen voor dat meisje een verse accu gehaald en haar geadviseerd zo snel mogelijk een betrouwbare garage te zoeken en nooit meer terug te gaan naar die garage.
Het ging om een simpele accu voor een budget-autootje. Een accu waar zelfs de kwikfit niet meer dan 100 euro voor durft te vragen.

Pepe41 zei:
Dus inderdaad, de wet stelt niet dat een afgekeurde auto met geldige apk, niet meer deel mag nemen aan het verkeer, zoals door het filmpje en de rdw site gesuggereerd worden.

De wet stelt dit wel, het hele APK-verhaal is een onderdeel van de wegenverkeerswet.;)
Om gebruik te maken van de openbare weg moeten voertuigen minimaal voldoen aan de volgende 2 voorwaarden:
- De APK-vervaldatum mag niet zijn verlopen
- Het voertuig moet voldoen aan de zogenaamde “permanente eisen”, de technische eisen dus waar ieder voertuig altijd aan moet voldoen

Een afgekeurde auto met geldige apk voldoet niet meer aan de permanente eisen en mag daarom dus ook niet meer deelnemen aan het verkeer, en dat is precies wat er in dat filmpje gezegd wordt.... en bij een APK afkeur weet je ook donders goed dat het voertuig afgekeurd is, even beroepen op wat onwetendheid gaat dus niet meer op.
Ik heb alleen geen idee hoe RDW een APK afkeur registreert en in hoeverre de handhavers daar al direct inzage in hebben.... het zou mij logisch lijken dat er dan een soort WOK-melding komt te staan totdat het voertuig weer APK goedgekeurd is.

^^^ het blijft een grijs gebied, zeker met dat wat je in de praktijk gewoon op de weg ziet, vind ik. De 'CE gekeurde' maar wettelijk (APK, permanente eisen) niet toegestane verlichting op voertuigen (after market LED, Xenon, hoger wattage qua lampen..(n)) is niet misselijk, naar mijn mening. Wordt weinig op ingegrepen, heb ik de indruk.

Wanneer je dan zelf een kapotte lamp op de auto zou hebben.. mág je daar officieel niet mee de weg op gaan terwijl er een rechtmatige APK op zit?

https://www.swov.nl/sites/default/files/publicaties/gearchiveerde-factsheet/nl/factsheet_voertuigregelgeving_gearchiveerd.pdf

Terug
Bovenaan