APK bekeuring

Meeuw

Net ingestapt
Mijn dochter kreeg een boete van € 149 omdat haar auto niet gekeurd was.
Het betreft een auto die in België nieuw is gekocht 12 februari 2015 en in februari 2018 in Nederland is geïmporteerd. Dus geen 4 jaar oud.
Geen bericht of herinnering gehad dat er gekeurd moest worden.

Klop de boete?

Ja, boete zelf is 140 euro + 9 euro administratiekosten.

Twee maanden na verloop apk kun je een (automatische) boete verwachten, dus qua tijdsvak vanaf februari geregeld klopt dat aardig.

Maar de auto wordt toch bij import gekeurd?
Of moet je dan ook meteen een apk laten doen?

Meeuw zei:

dat had ze gelijk kunnen doen, nu is alleen het import gedeelte afgehandeld.

APK door RDW
Het RDW bied de mogelijkheid om je nieuwe aanwinst ook meteen APK te keuren. Dit is aan te raden omdat de RDW de meest betrouwbare keuring uitvoert en je meteen mag rijden zodra je de autopapieren binnen hebt.
https://www.bpmberekenen.com/het-verloop-van-de-rdw-keuring.html

Meeuw zei:

Nee bij import wordt enkel gekeken of de fysieke auto dezelfde auto is die het papierwerk zegt dat het is. Als er nog een geldige keuring van het EU land van herkomst op zit wordt dat overgenomen. Er wordt alleen een APK uitgevoerd als je ze daar opdracht toe geeft (en er extra voor betaalt).

Dank voor de reacties. Dure fout dus.

Alleen vreemd dat zij helemaal geen waarschuwing kreeg. Mogelijk doordat de afloopdatum en inloopdatum ongeveer samenvielen. Maar toen was zij wel al ingeschreven in NL.

Ik vond trouwens net dat in België alle auto's pas na 4 jaar gekeurd moeten worden. Dus zou haar Belgische keuring nog geldig zijn in NL en dan zou (denk ik) in NL een nieuwe APK nog niet nodig zijn.

Immers volgens de ANWB: * Heeft de auto nog een geldige keuring uit het land van herkomst, dan wordt deze overgenomen en is een volledige keuring (APK) dus niet nodig.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/motor/invoeren/invoeren-vanuit-eu--of-eva-land

"Voor de meeste voertuigen kunt u ook langskomen zonder een afspraak te maken. Als het voertuig nog een geldige buitenlandse APK heeft, dan kunt u verzoeken of deze overgenomen kan worden."

Alleen op verzoek.

Ik geef het eerlijk gezegd niet veel kans van slagen, maar voor 149 euro kun je er altijd een brief aan wagen. Belangrijkste vraag is denk ik vooral hoe men die APK dan overneemt. Is dat alleen een vinkje in de computer of checkt men de auto ook fysiek? Als het puur een vinkje is en je kan aantonen dat de auto nog een geldige (buitenlandse) APK heeft - en dat kan je - dan zou het nog kunnen lukken wellicht. Als sluit ik niet uit dat ze je ook op basis van zo'n administratief dingetje kunnen beboeten. Immers: geen geldige Nederlandse APK. Jouw auto, jouw probleem...

Als het puur een vinkje is en je kan aantonen dat de auto nog een geldige (buitenlandse) APK heeft - en dat kan je - dan zou het nog kunnen lukken wellicht.

Een buitenlandse keuring wordt overgenomen stelt de RDW. Maar de auto heeft geen Belgische keuring, die hoeft immers pas na 4 jaar in België.

Carfanatic zei:
Als het puur een vinkje is en je kan aantonen dat de auto nog een geldige (buitenlandse) APK heeft - en dat kan je - dan zou het nog kunnen lukken wellicht.

Een buitenlandse keuring wordt overgenomen stelt de RDW. Maar de auto heeft geen Belgische keuring, die hoeft immers pas na 4 jaar in België.

Dat zou je ook kunnen opvatten als een 'goedkeuring' voor de eerste 4 jaar.
(anders zou bij import een half jaar oude auto ook in NL gekeurd moeten worden)

Een buitenlandse APK wordt alleen op verzoek bij het invoeren overgenomen. Hierbij moet het originele buitenlandse APK bewijs ook aanwezig zijn. Hierop komt een stempeltje van de RDW en wordt de geldig tot datum overgenomen.

Proberen kan altijd.

vsl zei:
Een buitenlandse APK wordt alleen op verzoek bij het invoeren overgenomen. Hierbij moet het originele buitenlandse APK bewijs ook aanwezig zijn. Hierop komt een stempeltje van de RDW en wordt de geldig tot datum overgenomen.

Proberen kan altijd.

Voor een nieuwe auto is er nog geen keuringsbewijs. Ik denk dat het probleem is dat de auto tussen 3 en 4 jaar oud was. Voor een diesel moet in België de kleuring pas na 4 jaar, maar in NL 3 jaar.

Ik heb zelf een Duitse import van (ruim) 1 jaar oud gehad. Daar was er geen noodzaak van keuring bij import aangezien die nog niet aan de orde was in NL. Bij de oproepen voor APK-keuring werd automatisch de datum van de 1e tenaamstelling (in Duitsland) overgenomen.

Meeuw zei:
Ik heb zelf een Duitse import van (ruim) 1 jaar oud gehad. Daar was er geen noodzaak van keuring bij import aangezien die nog niet aan de orde was in NL. Bij de oproepen voor APK-keuring werd automatisch de datum van de 1e tenaamstelling (in Duitsland) overgenomen.

Dit is wel een interessante, want de RDW neemt de keuringsdatum op de 1e tenaamstelling (in Duitsland) niet over bij oudere auto's. Ze vragen hierbij echt om het originele keuringsbewijs, een kopie wordt ook niet geaccepteerd kan ik uit eigen ervaring delen.
Mogelijk omdat nieuwe auto's per definitie geen apk (HU/TUV) bewijs hebben??

Even een klein schopje omhoog.
Vandaag hoorde ik een bijzondere, maar wel terecht...... Afgelopen vrijdag is de APK van de auto van iemand die ik ken verlopen en die had gisteren (dinsdag 5 maart) al een brief op de mat dat er totdat de auto APK gekeurd was niet meer mee gereden mag worden. Dat er eens in de zoveel tijd automatisch boetes verstuurd worden wist ik wel, maar dat je na een paar dagen al zo een brief thuisgestuurd krijgt is nieuw voor mij.
Is dit trouwens veranderd ten opzichte van de periode 2012 t/m 2015? Mij staat namelijk bij dat een oud-collega uit die tijd écht van december/januari tot april met een verlopen APK heeft gereden. Of is het 'gewoon' een algemene brief (ik heb hem niet gezien) geweest die door veel mensen niet serieus genomen wordt? En heeft die oud-collega die destijds zeker ook na een paar dagen ontvangen, maar is ze 'gewoon' doorgereden met de auto.
Gelukkig heeft de persoon die ik ken voor eind van de week al een afspraak; dus als het goed is rijdt die zaterdag alweer vrolijk rond met zijn auto.

BTW: Ik weet niet of de brief van RDW, CJIB, autoverzekering of anderszins af kwam.

Er staat mij iets van bij dat een tijdje geleden (vorig jaar ergens) de RDW is begonnen een tweede herinnering te versturen kort na het verlopen van de APK. De eerste herinnering krijg je een week of 6 voor de APK-vervaldatum. Dit doen ze bij wijze van service, om het aantal boetes wegens verlopen APK te verminderen.
Na 2 maanden krijg je tegenwoordig automatisch een boete, heb ik begrepen. Dit inderdaad in tegenstelling tot een aantal jaar geleden. De automatisering staat voor niets ;)

Ik heb van de Niksan dealer ook al eens zo'n herinneringsbrief gekregen voor een verlopen apk.
Niksan, Ford en de RDW sturen mij ook jaarlijks post als de apk op zo'n 5 of 6 weken voor de verloopdatum zit, ook al heb ik er dan meestal al weer een frisse apk op zitten (ik regel de keuring normaliter al 2 maanden voor de verloopdatum)… blijkbaar is het een automatisch systeem wat deze mailings ongecontroleerd uitbraakt.
Met schorsen is het idem, van de RDW krijg je jaarlijks netjes een herinnering in je brievenbus als de schorsingstermijn gaat verlopen. (tenzij je gebruik maakt van de digitale berichtenbox van de overheid, dan ontvang je die post daar in)

De automatische boete voor een verlopen apk krijg je pas 2 maanden na het verlopen van de uiterste apk-datum van het CJIB, en tot die tijd mag de auto nog gewoon op de openbare weg staan. (maar niet gebruikt worden, in dat geval kun je namelijk wel een boete krijgen voor een verlopen apk als je toevallig geflitst of staande gehouden wordt)

eerste opel zei:
Even een klein schopje omhoog.
Vandaag hoorde ik een bijzondere, maar wel terecht...... Afgelopen vrijdag is de APK van de auto van iemand die ik ken verlopen en die had gisteren (dinsdag 5 maart) al een brief op de mat dat er totdat de auto APK gekeurd was niet meer mee gereden mag worden. Dat er eens in de zoveel tijd automatisch boetes verstuurd worden wist ik wel, maar dat je na een paar dagen al zo een brief thuisgestuurd krijgt is nieuw voor mij.
Is dit trouwens veranderd ten opzichte van de periode 2012 t/m 2015? Mij staat namelijk bij dat een oud-collega uit die tijd écht van december/januari tot april met een verlopen APK heeft gereden. Of is het 'gewoon' een algemene brief (ik heb hem niet gezien) geweest die door veel mensen niet serieus genomen wordt? En heeft die oud-collega die destijds zeker ook na een paar dagen ontvangen, maar is ze 'gewoon' doorgereden met de auto.
Gelukkig heeft de persoon die ik ken voor eind van de week al een afspraak; dus als het goed is rijdt die zaterdag alweer vrolijk rond met zijn auto.

BTW: Ik weet niet of de brief van RDW, CJIB, autoverzekering of anderszins af kwam.

Goedemorgen eerste opel,

De brief zal niet van de verzekeringsmaatschappij afkomstig zijn. De RDW houdt de Algemene Periodieke Keuringen in de gaten. Daar zal de brief dus vandaan komen. Bij ons is een auto waarvan de APK is verlopen namelijk nog steeds verzekerd. Wel is het zo dat als er een schade ontstaat door een mankement dat bij de APK ontdekt zou zijn dan wordt alleen de gevolgschade vergoed. De oorzaak van de schade vergoeden wij dan niet. Als bijvoorbeeld de rem afbreekt en iemand rijdt daardoor tegen een boom dan is de schade aan de auto (bij een cascodekking in dit geval) wel verzekerd. De kosten van de rem worden niet vergoed.

Let wel: dit is hoe het bij ons werkt. Het is natuurlijk altijd verstandig om bij je eigen verzekeringsmaatschappij te controleren of dit bij hen ook zo werkt.

Vriendelijke groet, Remco
Webcare Centraal Beheer

Dakloos zei:
Gewoon een brief toch, geen boete? Die heb ik ook vrij snel gehad.

Inderdaad 'gewoon' een brief, geen boete. In de brief stond echter wel de boodschap dat er niet meer met de auto gereden mag worden tot die APK gekeurd is zoals gezegd.
Het kan dus wel een 2e herinnering zijn zoals hier gesuggereerd, maar dan wel met de duidelijke taal dat je er niet meer mee mag rijden. Betreffende persoon heeft er dus (al dan niet onder druk van anderen) voor gekozen om voor 2 dagen (woensdag/donderdag) woon/werkverkeer een alternatief te zoeken en de auto daadwerkelijk te laten staan.
Wellicht dat niet iedereen dat doet als ze zo een 2e herinneringsbrief krijgen enkele dagen na verloop van APK.
Overigens vertelde diezelfde persoon dat deze geruime tijd geleden (net voor eerder genoemde periode 2012-2015), volgens mij gaf die aan 2010 de auto ook 'te laat' APK gekeurd had. Ongeveer 5 weken, maar dat er toen geen brief geweest is. Maar de automatisering neemt natuurlijk ook mensenwerk een stuk uit handen waardoor dingen ook sneller gaan.

Deze persoon heeft natuurlijk 6 weken van tevoren netjes een melding gehad, maar er te laat iets mee gedaan om op tijd weer gekeurd te zijn.

@Muddy Bandit, zoals gezegd zou het 2 dagen woon-/werkverkeer betreffen over een bekende route. Waarschijnlijk is het dan (al dan niet onder druk van anderen) toch de angst geweest om staande gehouden te worden. Flitsen zal niet gebeuren (tenzij mobiele flitser) want hij kent alle flitsers uit het hoofd en weet dus waar die door kan rijden en waar die moet remmen weet ik uit ervaring.

RobG zei:
Meeuw zei:

Nee bij import wordt enkel gekeken of de fysieke auto dezelfde auto is die het papierwerk zegt dat het is. Als er nog een geldige keuring van het EU land van herkomst op zit wordt dat overgenomen. Er wordt alleen een APK uitgevoerd als je ze daar opdracht toe geeft (en er extra voor betaalt).

Dat is niet helemaal waar. Bij import naar Duitsland van een Nederlands gekentekende auto werd de geldige (Nederlandse) TÜV door de Zulassungsstelle niet overgenomen. Ik moest een Duitse TÜV keuring laten doen. Dit is komende mei twee jaar geleden.

Blijkbaar werkt het andersom dan niet zo, maar de RDW neemt een buitenlandse APK gewoon over. Dat is al jaren zo, ik kocht mijn auto in Duitsland in juni 2012 met een verse TÜV en kreeg daarmee bij import in NL een geldige APK tot 30 juni 2014. Ondanks dat de APK hier maar een jaar zou zijn (bouwjaar 2004 en brandstof LPG).
Je moet er geloof ik wel nadrukkelijk om vragen, ze doen het niet op eigen initiatief. Of wellicht vragen ze er tegenwoordig wel zelf naar, mijn ervaring is immers alweer een tijdje geleden.

Terug
Bovenaan