Apk afkeurpunten

GrandePunto2020

Net ingestapt
Misschien is dit topic handig voor mensen om te vragen wat zoal apk afkeurpunten zijn.
Ik vroeg mij zelf of een defecte stuurkolomschakelaar een apk-afkeurpunt is, kan het nergens terugvinden.

Bedankt alvast.

Als de essentiële functies van de stuurkolomschakelaar (zoals verlichting, ruitenwissers, richtingaanwijzers, ruitensproeier enz.) door een defect niet meer werken dan is het gewoon afkeur, lijkt me vrij logisch.
Alle niet essentiële dingen die eventueel ook in een stuurkolomschakelaar verwerkt kunnen zijn (zoals cruise control, radiobediening, telefoonbediening enz.) zijn geen controlepunten voor de APK, dat mag dus rustig defect zijn mits ze de essentiële functies niet kunnen hinderen of blokkeren.

Waar een auto minimaal aan moet voldoen vind je trouwens in het laatste verschenen apk handboek: https://www.rdw.nl/handboeken
Alles wat daar niet aan voldoet is afkeur.

Dus de ruitenwissers danwel verlichting zijn niet meer te bedienen? Ja, dat is inderdaad afkeur. Overigens kan ik me niet voorstellen dat je zelf zo wilt rondrijden...

Enige wat stuk was, was de knop voor ruitenwisservloeistof te sproeien. Deze werkte nog wel, maar niet op de juiste manier volgens de garage.
Er is nu een nieuwe stuurkolomschakelaar opgezet voor iets van 300 euro incl btw en werkuren.

Vandaar ook de vraag. Als het geen afkeur was, had de vervanging van mij ook niet gehoeven

Ruitensproeiers zijn in ieder geval verplicht en moeten goed werken, dus op dat gebied heeft de garage gelijk.
Is alleen een beetje onduidelijk wat er nu precies aan mankeerde, zouden we toch graag willen weten.

Normaal haal je de hendel naar je toe en sproeit de auto ruitenwisservloeistof op het raam, waarna hij vervolgens een paar seconden wacht, en automatisch met de ruitenwissers de ramen weer droog maakt.

Dat droogmaken gebeurde bij mij geloof ik niet meer automatisch, daarvoor diende ik dan de ruitenwissers zelf even aan te zetten.
Vandaar vond ik het toch ook veel geld en een nutteloze vervanging eigenlijk. Al helemaal omdat ik de ruiten amper sproei.

Dus de sproeier werkte wel gewoon maar alleen de wis/was-functie niet? Dan had de schakelaar inderdaad niet vervangen hoeven te worden voor de apk.
Dat je de sproeier amper gebruikt is natuurlijk geen reden om een auto er niet op af te keuren als hij niet werkt, er zijn ook mensen die nooit richting aangeven...

Het lijkt me sterk dat met het vervangen van de handel dit ineens wel werkt. Normaal zit er geen intelligentie in de schakelaar en geeft die alleen een signaal naar wat electronica die vervolgens de wissers inschakelt na het sproeien.

@EVV: Zal wel een draadje naar het intervalrelais lopen waar normaliter even stroom op komt te staan als je handel naar je toe trekt.... Losgeprongen soldeeraansluiting?

Lauji6991 zei:
Normaal haal je de hendel naar je toe en sproeit de auto ruitenwisservloeistof op het raam, waarna hij vervolgens een paar seconden wacht, en automatisch met de ruitenwissers de ramen weer droog maakt.

Dat droogmaken gebeurde bij mij geloof ik niet meer automatisch, daarvoor diende ik dan de ruitenwissers zelf even aan te zetten.
Vandaar vond ik het toch ook veel geld en een nutteloze vervanging eigenlijk. Al helemaal omdat ik de ruiten amper sproei.

Moet je natuurlijk niet alleen geloven maar 100% zeker weten dat dat het probleem was...
Maar als de ruitensproeier werkt en de ruitenwisser ook werkt dan is er niets aan de hand voor de apk, in dat geval een onterechte afkeur.
Er is nergens omschreven dat de sproeier automatisch samen moeten werken op 1 schakelaar, de ruitensproeier mag zelfs nog werken met een ouderwetse voetpomp en de ruitenwisser mag ook rustig bediend worden met een zelf geplaatst aftermarket schakelaartje op het dashboard.

Lauji6991 zei:

Een automatische wiswasvoorziening is niet verplicht, maar wat ik ooit heb begrepen is dat als bepaalde zaken op de auto zitten, deze wel moeten werken voor APK. Maar correct me if I'm wrong.

Als ik het zo hoor heb ik dus 300 euro voor niets betaald..
Auto is voor apk gegaan en heb dat gecombineerd met een kleine onderhoudsbeurt.

Werd gezegd dat de stuurkolomschakelaar vervangen moest worden, maar had niet gevraagd of dit noodzakelijk was voor de apk.
Vermoedelijk was dit dus niet nodig.. eigen fout :(

R Wolters zei:
Lauji6991 zei:

Een automatische wiswasvoorziening is niet verplicht, maar wat ik ooit heb begrepen is dat als bepaalde zaken op de auto zitten, deze wel moeten werken voor APK. Maar correct me if I'm wrong.

Zowel de wissers als de sproeier werken, hoe ze worden bediend maakt niet uit. Een wis/was-functie wordt niet omschreven in de apk-eisen.

Lauji6991 zei:
Als ik het zo hoor heb ik dus 300 euro voor niets betaald..
Auto is voor apk gegaan en heb dat gecombineerd met een kleine onderhoudsbeurt.

Werd gezegd dat de stuurkolomschakelaar vervangen moest worden, maar had niet gevraagd of dit noodzakelijk was voor de apk.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor garage dit soort praktijken er op na houdt...

Dat zijn er nog heel veel in Nederland, apk afkeur is namelijk ook een verdienmodel voor een garagebedrijf... een kale apk-keuring voor € 19,95 of € 25,= is nauwelijks kostendekkend voor een garagebedrijf.

Ik ben daarom ook meer voorstander van de onafhankelijke keurstations die alleen maar keuren als van de garagebedrijven die tevens apk keuren, een belangenverstrengeling ligt dan al snel op de hoek.

een Vakgarage dan nog.. maargoed, voor mij maakt het labeltje vakgarage of niet, niet niet veel uit.
Het is dat deze op loopafstand van mijn woning zit, wat wel zo makkelijk is.

Alleen denk dat ik volgende keer toch misschien maar even naar de beun ga voor apk :)

Muddy Bandit zei:
Dat zijn er nog heel veel in Nederland, apk afkeur is namelijk ook een verdienmodel voor een garagebedrijf... een kale apk-keuring voor € 19,95 of € 25,= is nauwelijks kostendekkend voor een garagebedrijf.

Ik ben daarom ook meer voorstander van de onafhankelijke keurstations die alleen maar keuren als van de garagebedrijven die tevens apk keuren, een belangenverstrengeling ligt dan al snel op de hoek.

Helemaal mee eens! Ik ga tegenwoordig ook naar een neutraal keuringsstation om belangenverstrengeling te voorkomen.

Mzd22 zei:
Muddy Bandit zei:

Helemaal mee eens! Ik ga tegenwoordig ook naar een neutraal keuringsstation om belangenverstrengeling te voorkomen.

kan je een voorbeeldje geven van zo`n station?

Het zijn over het algemeen de keurstations die niet aan reparatie en onderhoud doen en waar je zonder een afspraak terecht kunt, die zijn in heel Nederland wel te vinden.
Even een paar voorbeelden bij mij in de buurt: bij de eerste kom ik al vele jaren met m'n wagenpark, is een net bedrijf waar niets op aan te merken is... de 2e heeft in het verleden wel een bepaalde naam opgebouwd dankzij z'n "apk met een knipoog" maar keurt de auto's die niet goed zijn inmiddels ook werkelijk af.
https://remmeltsapk.nl
https://www.abbinkauto.nl

Die abbink is de laatste tijd niet erg positief in het nieuws.
Vwb apk afkeur en garages, fatsoenlijke garage zoeken, dan gaat samen prima. Je garage heeft alleen in dit geval geconstateerd dat die stuurschakelaar stuk is en voor het goede vervangen zou moeten worden. Als je auto onderhouden moet zodat ie net door de apk komt en that's it, dan moet je dat duidelijk aangeven en zal ook niet door iedere garage zo gedaan worden. Dan is een beun idd een beter adres waarschijnlijk.

Heb hier ook eentje gevonden voor Zwolle :
RDW Keuringsstation Zwolle
Ossenkamp 2
8024 AE Zwolle
Tel 0900 07 39 (10 cpm)
www.rdw.nl

Alleen is momenteel dit de boodschap:
Let op: Voor een APK-keuring kunt u op dit moment geen afspraak maken. Dit komt door de coronamaatregelen.

Maar zal deze onthouden voor volgend jaar.

R W xxx zei:
Die abbink is de laatste tijd niet erg positief in het nieuws.

Voornamelijk door de al jaren durende strubbelingen met de buren en de gemeente, en de pers maakt het geheel hierbij nog een stuk smeuïger door de oude koeien ook maar weer eens uit de sloot te trekken.
De combi van schadeherstel, handel in (schade)auto's, een tankstation en het keurstation past anno 2020 niet meer in de bebouwde kom, dus dat moet je tegenwoordig gewoon wegpesten.:(

Lauji6991 zei:

Van een onderdeel wat je dagelijks gebruikt vraag je dan toch even hoe of wat? Als ze over een of ander moeilijk bereikbare keerring beginnen dan snap ik dat iemand denkt: het zal wel. Maar van een schakelaar die in het interieur zit en waaraan geen defect bij jou bekend is dan loop je toch meteen naar die garage toe in jouw geval?

Daarnaast is een stuurkolomschakelaar niet zo heel lastig zelf te vernieuwen, schakelaar van de sloop scoren en even paar schroefjes loshalen en klaar. Soms moet het stuur eraf dat is wel iets meer werk, ligt aan het type auto.

Dus verder echt niet vervelend bedoelt, maar je hebt wel erg snel akkoord gegeven. Dan is het accepteren en doorgaan, spreek uit ervaring: ben paar maanden terug de boot in gegaan voor €150,- reparatie bij een fietsenmaker voor de elektrische fiets van mijn vriendin, ik was druk met andere zaken op dat moment, even huilen en doorgaan.

Heb je nog steeds die 206 SW? Duur autootje wel. Als de garage netjes aan jou gevraagd heeft of ze het mochten vervangen, valt hen m.i. niks te verwijten. Een onafhankelijk keurstation lijkt mij vooral nuttig als je zelf veel op kan lossen.

Daarnaast is een stuurkolomschakelaar niet zo heel lastig zelf te vernieuwen, schakelaar van de sloop scoren en even paar schroefjes loshalen en klaar. Soms moet het stuur eraf dat is wel iets meer werk, ligt aan het type auto.

Als het inderdaad een 206 SW is, hebben ze zeker de hele COM2000 (module met alle hendels aan de stuurkolom) vervangen. Dat is inderdaad geen koopje.

Om nog even terug te komen op het bericht.
Gaat om een Fiat Grande Punto. De Peugeot is al een tijd naar de sloop. Heb daar €2580 (€89 per maand) kosten aan onderhoud en reparaties over gehad over 27 maanden. Geen idee of dat veel is, vast wel.

Toen ik de auto kocht heb ik bij mijn garage aangegeven dat er een probleem was met het knipperlicht.
Wanneer ik richting naar rechts aangeef, het licht nog een laatste keer naar links knippert.
Als ik naar links knipper, knippert het licht op het laatste soms nog eens naar rechts. Ze konden toen niets vinden.

Sinds de terugkomst uit de garage voorlopig geen last meer van gehad.
Vermoedelijk is dus de stuurkolomschakelaar van de verlichting vernieuwd, en niet die waar de ruitenwisser op zit.
Dat betekent dus dat de schakelaar eigenlijk wel hersteld moest worden voor de apk (niet correct werkende knipperlichten zijn apk-afkeur neem ik aan?).
Onderdeel is dus toch niet zomaar vernieuwd, en toch geen €300 voor niets armer . :LOL:

Offtopic: de Punto heeft nog wel eens last van een knipperend motormanagementlampje (foutcode verbranding uitlaat), maar maak mij daar niet te druk in,
hij rijdt prima, en kan verder niets gevonden worden.

Terecht hersteld dus, maar het was wel netjes geweest als de garage toch contact met je had opgenomen. Je bent immers niet verplicht de reparatie bij hen te laten uitvoeren.

Ik vind het maar een vreemd verhaal, een hele uiteenzetting en veel reacties over een niet goed werkende ruitensproeier en aan het einde van het verhaal blijkt opeens de richtingaanwijzer het probleem te zijn, wat uiteraard volkomen onder de APK valt.
Allemaal dus op het verkeerde been gezet, wat we natuurlijk al eerder bij de topicstarter hebben meegemaakt.

Lauji6991 zei:
Offtopic: de Punto heeft nog wel eens last van een knipperend motormanagementlampje (foutcode verbranding uitlaat), maar maak mij daar niet te druk in,
hij rijdt prima, en kan verder niets gevonden worden.

Ah, inmiddels een Punto. Ik hoor dat die je beter bevalt dan de 206. Heeft dat storingslampje niks te maken met de katalysator of lambdasonde?

knipperlichten die met het terugslaan in de andere richting knipperen zijn inderdaad apk afkeur.
Wordt echter ook vaak door de vingers gezien door diverse keurders, maar dat kun je vooraf niet weten natuurlijk.

Ruitenwisserschakeling is al genoeg over gemeld door anderen.

Die stuurkolomschakelaars zijn idd aardig aan de prijs bij een grande punto ook op internet betaal je er minimaal 100 euro voor.

Het is 1 module voor beide schakelaars en het stuur moet er hoogstwaarschijnlijk voor worden gedemonteerd.
Vandaar dat je ruitenwisser waarschijnlijk nu wel doet wattie doen moet als je hem wilt schoonmaken, die schakelaar is mee vervangen.

Had je toch beter die peugeot kunnen houden. Daar zijn de schakelaars namelijk wel los te vervangen en een stuk goedkoper. ;)

Helaas moet ik het topic boosten.
16/12/20 is de stuurkolomschakelaar vervangen voor 245 euro inc montage, en sindsdien heb ik geen last meer gehad van terugslaande knipperlichten.
Tot 28/5/21. . het probleem is terug.. richting aan naar rechts, en soms na de bocht gaat het licht nog eens 2 keer terugknipperen naar links (of naar rechts in geval van bocht naar links).

Het was gisteren wat warmer dan normaal. Ligt dit misschien aan het warme weer? Waar zou dit nog aan kunnen liggen?
Het is dat het apk-afkeur is, anders had het mij worst gewezen..

Weet je dat de sproeier niet eens op de ruit gericht hoeft te zijn? Als ie het maar doet, al spuit je voor voren toe.

Weet niet hoe dat bij de Punto zit, bij de 206 was dan de schakelaar lam aan het worden. Workaround daarvoor is een O-ring om het stokje te doen en te klemmen aan het plastic haakje van de stuurkolom. Heb daarmee 2 COM units gerekt qua levensduur (de eerste hield het nog 2 jaar en 60.000km uit, de tweede heeft de auto overleefd).

Terug
Bovenaan