Hierbij aansluitend wat extra info over de Quadrifoglio zoals te lezen is in italpassion.fr .

Alfa Romeo: electric Quadrifoglio models with more than 1000 hp to be abandoned?


- Oorspronkelijk was het de bedoeling de Stelvio EV only te maken. Topmodel zou een elektrische Quadrifoglio worden met een vermogen van 1000pk. Iets wat toenmalig CEO Imparato regelmatig verkondigde.
- Nu duidelijk is dat de transitie naar EV in Europa trager loopt dan gepland, zijn ook de plannen mbt de Stelvio aangepast.
1/ De elektrische Quadrifoglio wordt geschrapt omdat hier geen vraag naar zou zijn (cfr het Maserati Folgore debacle).
2/ EV-topversie wordt een Veloce. Ook sportief, maar niet zo extreem.
3/ De Quadrifoglio zou wel terugkeren als ICE (zie hierboven)
 
En dat allemaal een paar maanden voor hij onthuld zou moeten worden. Bij normale OEM's worden deze beslissingen jaren van tevoren genomen. Dus of AR is nog lang niet klaar voor een introductie, of AR loopt enorm achter de feiten aan...
 
Het is in deze EV markt wel beetje volatiel allemaal. Menig fabrikant stelt z'n doelen bij. Zal bij Alfa niet anders zijn.
 
Tijdens de ontwikkeling, ja. Maar niet als een model al binnen een jaar op de markt moet komen. Dan heb je het gewoon slecht voor elkaar...
 
Daar heb je ook weer gelijk in idd. Maar dat is wel beetje te verwachten van Alfa. Beetje tegen de klippen op werken. Gaat op de lange baan niet lukken denk ik. Toch jammer, auto's bouwen kunnen ze wel, marktwensen inschatten en bedienen gewoon niet.
 
Tijdens de ontwikkeling, ja. Maar niet als een model al binnen een jaar op de markt moet komen. Dan heb je het gewoon slecht voor elkaar...
Begrijp nu waarom VAG 20 jaar of dat busje deed.... En uiteindelijk zal alles wat ooit geleverd gaat worden "binnen een jaar op de markt komen", zelfs dat busje....

Ik vermoed dat de druk vanuit China (Waar dit wel lukt) en de snel veranderende geopolitiek ook bij Stellantis eea wat sneller moet gaan. De Alfa ingenieurs kunnen putten uit een enorme berg aan kennis, platforms en aandrijftechnieken.
 
Begrijp nu waarom VAG 20 jaar of dat busje deed.... En uiteindelijk zal alles wat ooit geleverd gaat worden "binnen een jaar op de markt komen", zelfs dat busje....
'Dat busje' zijn gewoon totaal verschillende concept cars, platformen en auto's, die toevallig delen dat ze dezelfde inspiratie hadden. Is totaal iets anders en niet relevant.
 
marktwensen inschatten en bedienen gewoon niet.
Inspelen op de marktwensen net wel, want oorspronkelijk EV only en nu ook ICE omdat de markt dat vraagt ;)

Tijdens de ontwikkeling, ja. Maar niet als een model al binnen een jaar op de markt moet komen. Dan heb je het gewoon slecht voor elkaar...
De Fiat 500 hybrid wordt ook binnen het jaar ontwikkeld, van plan tot productie.
De Junior Veloce had bij de persvoorstelling 240 pk, bij de marktintroductie 280 pk
 
Nee hoor, dat ligt gecompliceerder. Het enige dat overeenkomt is dat het een retro-geinspireerde bus is. De Microbus concept is niet zomaar een 'teaser' van de ID-buzz...
 
De Fiat 500 hybrid wordt ook binnen het jaar ontwikkeld, van plan tot productie.
De Junior Veloce had bij de persvoorstelling 240 pk, bij de marktintroductie 280 pk

Ohja? Die is in Mei 2024 aangekondigd, en is er nog steeds niet. Daarnaast is dat geen compleet nieuw model. Net als de 40pk in de Junior. Beide onvergelijkbaar.
 
Het gaat om de keuze uit een aantal motoren, niet om het opnieuw ontwerpen van het nieuwe model. Bovendien zullen niet alle aandrijflijnen al bij de introductie beschikbaar zijn.

Als jij dat problematisch vindt, so be it , ik denk daar anders over ;)
 
En? Nu ze wat later zijn? Vallen er dooien? Is de ID-2 er wel? Andere concurrenten? Waar maak je je zo druk over? Niets in deze wereld gaat zoals het afgesproken is. Alle merken worstelen met een stuiterende markt en een tsunami van Chinese modellen. Tel daarbij het constant veranderende beleid binnen Europa....
 
Als je denkt dat je een EV verandert in een ICE door ‘even’ de aandrijflijnen aan te passen begrijp je er nog minder van dan het lijkt, Marleen ;)

FYI; ook bij de 500 ICE is het niet hetzelfde onderstel.
 
En daardoor met een matige auto op de proppen kwamen

Je illustreert precies het punt. Als AR nu nog met dit soort beslissingen worstelt, kan bet nooit een goede auto worden.
 
Als je denkt dat je een EV verandert in een ICE door ‘even’ de aandrijflijnen aan te passen begrijp je er nog minder van dan het lijkt, Marleen ;)

FYI; ook bij de 500 ICE is het niet hetzelfde onderstel.
Quote: De 500 hybric zal pas eind 2025 op de markt komen. Reden is dat de Italiaanse ingenieurs nog heel wat werk te verrichten hebben om de 500e, die oorspronkelijk ontwikkeld is als een volledig elektrisch model, geschikt te maken voor de montage van een benzinemotor en de bijbehorende mild hybride techniek. Daarnaast zal ook de afstelling van het onderstel herzien moeten worden omdat de 500 Torino wegens het ontbreken van een zwaar accupakket circa 200 kilo lichter is dan de 500e.

Lijkt me toch duidelijk dat het huidige platform en onderstel behouden blijft ;)
 
Laatst bewerkt:
Gewoon dat hele ev droppen. Daar is de komende jaren helemaal geen vraag naar. Misschien een handvol in Nederland, maar de rest wil gewoon een ice, is ook een stuk goedkoper.
 
misschien is het eens tijd om je oogkleppen af te zetten. Niemand in de wereld wil een ev behalve Nederlanders, noren en wat chinezen. Laat de wereld nou wat groter zijn dan dat.
 
Je maakt jezelf behoorlijk belachelijk. De verandering naar EV is al onomkeerbaar. Gaat iets langzamer dan eerder gedacht, maar wat jij stelt is fout en dat weet je zelf hopelijk ook
 
nee hoor, die ev moeten ze lekker over 7 jaar op de markt brengen nu niet.
EV is voor Nederland en Noorwegen en dan vooral de kleinere autos. Andere landen willen er niet aan.
 
De 500 hybric zal pas eind 2025 op de markt komen. Reden is dat de Italiaanse ingenieurs nog heel wat werk te verrichten hebben om de 500e, die oorspronkelijk ontwikkeld is als een volledig elektrisch model, geschikt te maken voor de montage van een benzinemotor en de bijbehorende mild hybride techniek. Daarnaast zal ook de afstelling van het onderstel herzien moeten worden omdat de 500 Torino wegens het ontbreken van een zwaar accupakket circa 200 kilo lichter is dan de 500e.
Je ontwikkeld een 500e en die ga je naderhand geschikt maken voor een ICE. Dat is toch een enorme inschattingsfout en verre van optimaal.
 
Ik denk dat elke fabrikant die inschattingsfout heeft gemaakt. Ik zal maar geen voorbeelden noemen ;)
 
Ik denk dat elke fabrikant die inschattingsfout heeft gemaakt. Ik zal maar geen voorbeelden noemen
Ik denk dat elke fabrikant die inschattingsfout heeft gemaakt.? Wel eens een inschattingsfout heeft gemaakt? Natuurlijk bij iedere fabrikant gaat wel eens wat fout. Maar we kunnen niet ontkennen dat bij Stellantis de laatste jaren heel veel fout gaat. Het gaat de kant op van een structureel probleem door de opeenstapeling van fouten en dat zou niet mogen voor een dergelijk concern als Stellantis.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn er weinig die halsoverkop een andere aandrijflijn in een al ‘uitontwikkeld’ model moeten stoppen.
 
Uitontwikkeld? Er bestond een 500 hybrid, maar door Europese regelgeving moest die ofwel volledig aangepast worden ofwel volledig geschrapt. Fiat koos eerst optie 2 omdat het dacht dat door de EV transitie er meer vraag zou zijn naar een EV en minder naar een ICE.

Andere voorbeelden?
Porsche dat de Macan ICE schrapt en onlangs verkondigde toch opnieuw in ICE te zullen investeren.
VW dat met facelift na facelift de ICE in leven houdt, was ook niet zo gepland
Volvo zou volgens de plannen al lang EV only geweest zijn, dat is ook uitgesteld
Etc
 
Zucht, veel te veel onzin om diep op in te gaan, maar om met je eerste bewering te beginnen; een oud model naast de opvolger leveren is waar het fout ging. Niet bij de EU-regels.
 
Zucht... een oud model uitfaseren om te vervangen door een nieuw EV only model. Dat was de bedoeling.

Dit topic gaat trouwens over de Stelvio ;)
 
Een volledig ontwikkelde EV uiteindelijk toch als ICE uitbrengen. Dáár ging het over. @Reduce, wellicht moeten we gewoon voortaan al die Stellantis-topics die dagelijks omhoog worden geschopt links laten liggen. Er zijn genoeg andere merken en concerns die ook aandacht verdienen.
 
Wat meer info over het platform val te lezen in italpassion.fr

Contrary to what its unique name might suggest, STLA Large is not a monolithic platform. Stellantis has actually developed four technical variationseach with its own specific engine, transmission and architecture features. In theory, all engine types are possible on these platforms, starting with BEV 400V/800V, EP6 1.6L to V6 (Euro7), not forgetting GME T4 and GME T6.

Advertising
CarFWDRWDAWDMotors
STLA Large LP1D6C (Charger), C6XYesYesBEV, GME T6
STLA Large LP2D6S, W5U, J5U (Recon), J5O, CherokeeYesYesBEV, EP6 1.6L
STLA Large LP3A5U (Stelvio), A5S (Giulia), M6U (Maserati Levante)YesYesBEV, ICE?
STLA Large LP4J6U (Grand Cherokee), DurangoYesYesGME T6

De Stelvio zal gebouwd worden op variant LP3 :

LP3: the most European​

LP3 is the one we're most interested in, since it directly concerns the future Alfa Romeo Giulia, Stelvio and Maserati Levante. It's a "BEV first" architecture, with a flat floor and priority given to rear-wheel drive. Officially, only the electric version has been confirmed. However, Alfa Romeo has confirmed that hybrid versions are being studied. Persistent rumors point to parallel development of a GME 2.0L hybrid, with an electrified ZF gearbox. This would be a way for Alfa Romeo not to abandon combustion engines altogether, especially for its most loyal customers.

Interesting detail: LP3 would be referred to internally as platform specific to Alfa and Maserati. A return of the V6, desired by Cristiano Fiorio, cannot be ruled out for Alfa Romeo, and would also be available from Maserati. For the moment, however, there's no concrete information on this subject.
 
alfa-romeo-stelvio-sketch.jpg

alfa-romeo-stelvio-2025-3.jpg

alfa-romeo-stelvio-sketch-arriere.jpg
stelvio-3.jpg


Bron: https://www.italpassion.fr/en/alfa-...io-this-is-what-the-new-suv-should-look-like/
 
Jammer dat je de volgende opmerking er niet even bij zet... :rolleyes:

"These are not official images, but an illustration based on information we know to date and speculation based on prototypes on the road. Nevertheless, it gives a first idea of what this long-awaited SUV might look like."
 
Mooie impressie met de credits voor Alfa als dit ontwerp ook werkelijkheid wordt. De overeenkomsten lijken groot tussen de foto’s en de impressie.
 
Ik vind het vooral een nietszeggend 13 in een dozijn design zoals elke Chinese ev suv. Plak er byd op en dat past ook. Hopelijk wordt het wat fraaier dan dat
 
Betere kwaliteit:

alfa-romeo-stelvio-leak-2.jpg

alfa-romeo-stelvio-leak-1.jpg

alfa-romeo-stelvio-leak-3.jpg
alfa-romeo-stelvio-leak-4.jpg



Mooie neus. De rest ook best strak maar ik herken er geen Alfa Romeo in, te generiek ook met die Nissan D-stijl. Sowieso en profil flink wat Murano/Ariya-trekjes.
 
Laatst bewerkt:
Het ontwerp bevat duidelijk de huidige designelementen van Alfa Romeo. Benieuwd hoe hij er echt gaat uitzien want patenttekeningen geven dikwijls een vertekend beeld.
 
Terug
Bovenaan