Mazda 323f
Net ingestapt
Sinds twee weken ben ik eigenaar van een Mazda 323. Voor zijn leeftijd nog een nette auto, maar om er nog heel wat jaren mee te kunnen rijden met plezier wil ik wat onderhoud plegen. De airco wil ik dus ook controleren.
Ik merk dat de airco niet werkt. Nu ben ik wat gaan googlen, en kom je al snel tegen dat de condensors kapot kunnen gaan door steenslag. Om dit te controleren ben ik eerst met een zaklamp door de bumpergril gaan zoeken naar fluoriserende vloeistof als dat er in zou zitten. De condensor zag er goed uit en voor betere inspectie ben ik de bumper gaan losmaken. Dit ben ik ook gaan doen omdat ik ondertussen een oude factuur tegenkwam in het dashboards kastje. Hierin stond: Airco controleren, bij hoge kosten niets niet. Daarbij stond: Airco afgeperst, condensor lekt, reparatie kost €450.
Nu kan ik natuurlijk de oude eigenaar of de garage gaan bellen waar dit is geconstateerd, maar de factuur is al bijna een jaar oud en verwacht er niet veel wijzer van te worden. Daarom dacht ik eerst zelf te gaan kijken. Bumper losgemaakt en kijken naar slechte plekken. Ik zag geen lekplek of vochtige plek op de condensor maar verwacht dan ook dat het hele circuit misschien al lang leeg is. Ook waren alle lamellen nog netjes, tot dat ik met de hand eroverheen ging. Blijkbaar een zwakke plek wat mogelijk door steenslag is gekomen. Vervolgens geprobeerd iets aan te kunnen tonen/testen met een emmertje dreft/water met de hoop belletjes te gaan zien. Dit zag ik niet en ben nu dus ten einde raad.
Kan ik zelf hier nog wat mee testen? Kan ik zelf vloeistof in het koelcircuit doen om zeker te zijn wat de staat van de condensor is?
Alles uitbesteden kost me zo te zien al snel €450, terwijl een losse condensor slechts €80 is, die kan ik zelf aansluiten alleen moet ik hem door een stek monteur hem laten vullen. Op deze manier hoop ik mijn airco weer goed werkend te krijgen voor een klein bedrag.
Verder heb ik nog een vraag, waar is die stalen pijp voor aan de onderkant voor de condensor, deze loopt naar boven in de motorkap en zijn aan elkaar verbonden met een slang in de motorkap.
Wie heeft er nog wat tips?
Ik merk dat de airco niet werkt. Nu ben ik wat gaan googlen, en kom je al snel tegen dat de condensors kapot kunnen gaan door steenslag. Om dit te controleren ben ik eerst met een zaklamp door de bumpergril gaan zoeken naar fluoriserende vloeistof als dat er in zou zitten. De condensor zag er goed uit en voor betere inspectie ben ik de bumper gaan losmaken. Dit ben ik ook gaan doen omdat ik ondertussen een oude factuur tegenkwam in het dashboards kastje. Hierin stond: Airco controleren, bij hoge kosten niets niet. Daarbij stond: Airco afgeperst, condensor lekt, reparatie kost €450.
Nu kan ik natuurlijk de oude eigenaar of de garage gaan bellen waar dit is geconstateerd, maar de factuur is al bijna een jaar oud en verwacht er niet veel wijzer van te worden. Daarom dacht ik eerst zelf te gaan kijken. Bumper losgemaakt en kijken naar slechte plekken. Ik zag geen lekplek of vochtige plek op de condensor maar verwacht dan ook dat het hele circuit misschien al lang leeg is. Ook waren alle lamellen nog netjes, tot dat ik met de hand eroverheen ging. Blijkbaar een zwakke plek wat mogelijk door steenslag is gekomen. Vervolgens geprobeerd iets aan te kunnen tonen/testen met een emmertje dreft/water met de hoop belletjes te gaan zien. Dit zag ik niet en ben nu dus ten einde raad.


Kan ik zelf hier nog wat mee testen? Kan ik zelf vloeistof in het koelcircuit doen om zeker te zijn wat de staat van de condensor is?
Alles uitbesteden kost me zo te zien al snel €450, terwijl een losse condensor slechts €80 is, die kan ik zelf aansluiten alleen moet ik hem door een stek monteur hem laten vullen. Op deze manier hoop ik mijn airco weer goed werkend te krijgen voor een klein bedrag.
Verder heb ik nog een vraag, waar is die stalen pijp voor aan de onderkant voor de condensor, deze loopt naar boven in de motorkap en zijn aan elkaar verbonden met een slang in de motorkap.
Wie heeft er nog wat tips?