Airco defect, condensor lek?

Mazda 323f

Net ingestapt
Sinds twee weken ben ik eigenaar van een Mazda 323. Voor zijn leeftijd nog een nette auto, maar om er nog heel wat jaren mee te kunnen rijden met plezier wil ik wat onderhoud plegen. De airco wil ik dus ook controleren.

Ik merk dat de airco niet werkt. Nu ben ik wat gaan googlen, en kom je al snel tegen dat de condensors kapot kunnen gaan door steenslag. Om dit te controleren ben ik eerst met een zaklamp door de bumpergril gaan zoeken naar fluoriserende vloeistof als dat er in zou zitten. De condensor zag er goed uit en voor betere inspectie ben ik de bumper gaan losmaken. Dit ben ik ook gaan doen omdat ik ondertussen een oude factuur tegenkwam in het dashboards kastje. Hierin stond: Airco controleren, bij hoge kosten niets niet. Daarbij stond: Airco afgeperst, condensor lekt, reparatie kost €450.

Nu kan ik natuurlijk de oude eigenaar of de garage gaan bellen waar dit is geconstateerd, maar de factuur is al bijna een jaar oud en verwacht er niet veel wijzer van te worden. Daarom dacht ik eerst zelf te gaan kijken. Bumper losgemaakt en kijken naar slechte plekken. Ik zag geen lekplek of vochtige plek op de condensor maar verwacht dan ook dat het hele circuit misschien al lang leeg is. Ook waren alle lamellen nog netjes, tot dat ik met de hand eroverheen ging. Blijkbaar een zwakke plek wat mogelijk door steenslag is gekomen. Vervolgens geprobeerd iets aan te kunnen tonen/testen met een emmertje dreft/water met de hoop belletjes te gaan zien. Dit zag ik niet en ben nu dus ten einde raad.

WhatsApp%20Image%202017-05-10%20at%2020.25.53_zpsgwlrbh9q.jpeg


WhatsApp%20Image%202017-05-10%20at%2020.27.01_zpslr1uwtff.jpeg


Kan ik zelf hier nog wat mee testen? Kan ik zelf vloeistof in het koelcircuit doen om zeker te zijn wat de staat van de condensor is?
Alles uitbesteden kost me zo te zien al snel €450, terwijl een losse condensor slechts €80 is, die kan ik zelf aansluiten alleen moet ik hem door een stek monteur hem laten vullen. Op deze manier hoop ik mijn airco weer goed werkend te krijgen voor een klein bedrag.

Verder heb ik nog een vraag, waar is die stalen pijp voor aan de onderkant voor de condensor, deze loopt naar boven in de motorkap en zijn aan elkaar verbonden met een slang in de motorkap.

Wie heeft er nog wat tips?
 
Ik vermoed dat die bocht voor de condensor een olie- of stuurbekrachtigingsoliekoeler is.

Vwb de condensor: hoe heb je met zeep getest? Druk zal er niet meer op staan, dus de consendor zal eerst op druk gezet moeten worden voor je met zeep een lektestje kunt uitvoeren. Wij hebben ook wel eens een condensor vervangen van de Cordoba van m'n broer. Hebben we in samenspraak gedaan met een lokaal sleutelbedrijfje annex aircospecialist in de buurt. We hebben zelf gedemonteerd en gemonteerd, zijn daar vervolgens naar toe gereden om de boel eerst te laten afpersen en daar bleek een berucht stukje leiding ook lek te zijn. Weer terug en ook vervangen en daarna definitief bij die man laten afvullen. Was geen probleem en kostte echt de kop niet.
 
Ja, gevonden:

https://www.323fclub.nl/viewtopic.php?f=1&t=39691

Inderdaad een koeler voor de olie van de stuurbekrachtiging. Een oliekoeler heb je waarschijnlijk ook, maar dat is meer een radiateurtje of warmtewisselaar:

thumb


Vermoedelijk een koelvloeistofgekoelde warmtewisselaar.
 
Het is trouwens wel te hopen dat de airco niet te lang met te weinig druk heeft gedraaid. De aircopomp krijgt dan onvoldoende smering en kan daar op stuk draaien. Het koelmiddel bevat ook smeerolie voor die pomp. Afvullen met fluoride wordt niet standaard gedaan, meestal moet je daar om vragen en er iets voor bijbetalen (+/- een tientje). Wel doen, scheelt een boel gedoe bij een lek. Misschien zat het er nu ook al in, maar dan moet je eigenlijk even met een UV lamp kijken. Ik weet niet of je dat (altijd) met het blote oog ziet. De olie is groen, dus een groot lek zie je wel als een groene plek, maar voor de fluoride kon wel eens een lamp nodig zijn.
 
Ik had al met een blacklight/ub lamp gekeken toen de bumper er nog op zat. Toen kon ik niks zien. Terwijl ik toch van onder de bumper wel de gehele condensor kon zien. Binnenkort maar eens bij een lokale garage vragen of ze het systeem willen vullen met fluoriderende vloeistof.

De "olie koeler" voor de stuurbekrachtiging is bij mij ook doorgerot. Ik wist ook al niet waar die voor was, de pijp is erg vettig en de slangen zijn iets omgelegd om de lekkende koeling te omzeilen. Ik ga nog wel kijken of ik dit ook kan beetpakken, maar hoe belangrijk is deze olie koeler? Ik neem aan dat de olie niet zomaar zal gaan koken.

Ik zie overigens geen aftermarket oliekoeler voor de stuurbekrachtiging. Zal eens op de sloop hiervoor moeten kijken, al kan ik natuurlijk ook mijn huidige loshalen en dichtlassen.
 
Je kan eerst kijken of er nog druk op het systeem staat. Schroef een van de "ventieldopjes" eraf waar de druk getest kan worden (je hebt er 2, eentje hogedrukzijde en lage druk zijde). en druk op het daaronder zittende palletje. Als je systeem drukloos is, dan kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat er sinds die rekening niks aan gedaan is en de condensor nog steeds lek. Je kan natuurlijk nog een keer naar een aircospeicalist om die diagnose te laten bevestigen. MAar eigenlijk heeft dat niet zoveel toegevoegde waarde. Je kan wel vragen wat ze berekenen om de airco weer in bedrijf te stellen nadat je zelf die condensor vervangt.

De aircpomp wordt niet ingeschakeld als de druk te laag is, dus dat de pomp kapot loopt door te weinig smering is in principe gewoon onzin.

Er is wel een risico dat er vocht in het systeem komt, door dat lek in de condensor. Het systeem zal goed vaccucmm getrokken moeten worden en gspoeld. En de droger/filter zal vervangen moeten worden. Het kan ook geen kwaad om na het vaccuumeren genoeg olie in de compressor te doen.

Laten we zeggen:
condensor 80. ARbeidsloon voor vervangen van die condensor. Pakweg 1.5 uur a 100 EUR (beun). Dan een droger (40). Dan nog het afpersen, vacuum trekken en daarna weer vullen (80 EUR). Misschien geen 450 EUR, maar een 300 EUR is echt niet onrealistisch. Een speicalist zal waarchijnlijk ook wel meer (door)berekenen dan 80 EUR voor een condensor.
 
turbod12 zei:
De aircpomp wordt niet ingeschakeld als de druk te laag is, dus dat de pomp kapot loopt door te weinig smering is in principe gewoon onzin.

In theorie. Maar in praktijk sneuvelen daar veel compressoren op, gebrek aan smering. Overigens zijn er ook veel systemen die een permanent meelopende pomp hebben, ik weet niet wat Mazda gebruikt.
 
Als je die UV vloeistof nodig hebt, is gewoon te koop: https://toralin.nl/producten/airco/airco-uv-kleurvloeistof.html Hebben ook wel het spul voor de rest van de reparatie evt
Er zullen ook wel weer zgn gratis aircochecks/zomerchecks aan gaan komen met de zomer in zicht.
 
s velthuis zei:
turbod12 zei:
De aircpomp wordt niet ingeschakeld als de druk te laag is, dus dat de pomp kapot loopt door te weinig smering is in principe gewoon onzin.

In theorie. Maar in praktijk sneuvelen daar veel compressoren op, gebrek aan smering. Overigens zijn er ook veel systemen die een permanent meelopende pomp hebben, ik weet niet wat Mazda gebruikt.

Klopt maar voornamelijk Vag was zo dom om dat systeem te gebruiken. Maar elk merk rijd nu weer met inschakelbare pompen. Scheelt brandstof verbruik namelijk.
 
turbod12 zei:
Je kan eerst kijken of er nog druk op het systeem staat. Schroef een van de "ventieldopjes" eraf waar de druk getest kan worden (je hebt er 2, eentje hogedrukzijde en lage druk zijde). en druk op het daaronder zittende palletje. Als je systeem drukloos is, dan kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat er sinds die rekening niks aan gedaan is en de condensor nog steeds lek.

Pas op! Niet heel verstandig zonder enige voorkennis. Als je de hogedrukzijde neemt, en er staat nog druk op het systeem dan loop je heel grote kans dat je brandwonden oploopt. Pak altijd de lagedrukzijde, trek handschoen aan en gebruik een lange schroevendraaier om het ventieltje in te drukken. Door schade en schande heb ik dit ook geleerd.

De fluortracer spoelt gewoon weg met regen. Dus áls de check al met fluor is uitgevoerd, en dat is een jaar geleden, dan zal je er niets meer van terugvinden. Gezien de staat van je condensor vind ik de diagnose heel plausibel, misschien dat dit al met afpersen met stikstof te zien was.
 
Ik heb onlangs een lek in airco gevonden en gerepareerd m.b.v. luchtdruk, manometer en een emmer dreft. Bleek een slechte o ring te zijn. Opnieuw laten vullen en hij doet het nog steeds. Zodoende de kosten laag zien te houden. Wel een dag met zeepsop lopen te spelen.
Je zou dit ook kunnen proberen.

grtn.
 
fles112 zei:
Ik heb onlangs een lek in airco gevonden en gerepareerd m.b.v. luchtdruk, manometer en een emmer dreft. Bleek een slechte o ring te zijn. Opnieuw laten vullen en hij doet het nog steeds. Zodoende de kosten laag zien te houden. Wel een dag met zeepsop lopen te spelen.
Je zou dit ook kunnen proberen.

grtn.

Kan, het is alleen niet verstandig. Perslucht bevat water. Dat is funest voor het aircosysteem (met name voor de kleppen van de pomp). Tezamen met vocht vormt R134a namelijk een zeer etsende samenstelling.

Daarom perst een specialist altijd met stikstof uit de fles af. En is een filterdroger vervangen ook een verstandig advies zodra je een systeem openmaakt.
Voor een bush-fix kan je de door jou voorgestelde methode natuurlijk best gebruiken.
 
Bedankt voor de tips. Ik heb een gebruikte condensor gevonden met garantie voor 35. Deze ga ik ophalen, monteren en daarna eens naar een aircocheck / specialist.

@turbod12
Dat arbeidsloon voor het plaatsen van de condensor en droger kan ik zelf doen. Systeem is (of maak ik anders) drukloos. Kosten voor de condensor en droger zullen samen uitkomen op net aan 50 euro verwacht ik.

Ik heb er wel een redelijk uitgebreide werkplaats en doe graag zoveel mogelijk zelf zolang de kwaliteit van het onderhoud daar niet aan tekort schiet.
Komende week erg druk, maar ik verwacht volgend weekend de condensor en droger te vervangen en vlak daarna ermee naar de specialist voor het vullen.
 
TomTom zei:
fles112 zei:
Ik heb onlangs een lek in airco gevonden en gerepareerd m.b.v. luchtdruk, manometer en een emmer dreft. Bleek een slechte o ring te zijn. Opnieuw laten vullen en hij doet het nog steeds. Zodoende de kosten laag zien te houden. Wel een dag met zeepsop lopen te spelen.
Je zou dit ook kunnen proberen.

grtn.

Kan, het is alleen niet verstandig. Perslucht bevat water. Dat is funest voor het aircosysteem (met name voor de kleppen van de pomp). Tezamen met vocht vormt R134a namelijk een zeer etsende samenstelling.

Daarom perst een specialist altijd met stikstof uit de fles af. En is een filterdroger vervangen ook een verstandig advies zodra je een systeem openmaakt.
Voor een bush-fix kan je de door jou voorgestelde methode natuurlijk best gebruiken.

Ik zeg niet dat het ideaal is. Was echter al een wat oudere auto van 17 jaar. Ik kreeg de airco weer werkend voor het bedrag van 40 €, ik verwacht dat het wel weer een tijd zal werken. Maar is het niet zo dat ze het systeem vacuum trekken, voordat er opnieuw gevuld wordt?
 
Mazda 323f zei:
Bedankt voor de tips. Ik heb een gebruikte condensor gevonden met garantie voor 35. Deze ga ik ophalen, monteren en daarna eens naar een aircocheck / specialist.

Koop wel even de o-ringetjes nieuw, die je loshaalt. Die kan je zelden hergebruiken. Voor die 3 euro ga je écht niet lopen rommelen.


@Fles112: ja, dat doen ze wel, maar dat is niet zaligmakend. Eea is ook afhankelijk van hoe lang het systeem "open" of drukloos is geweest. Vocht condenseert in je koude leidingen, en in je filterdroger. Dat vacumeer je er niet uit.
 
Inmiddels heb ik een goede condensor liggen die er tussen gaat komen. Voordat ik ga beginnen moet ik nog even wachten op een nieuwe droger.
o-ringen heb ik op voorraad dus die vervang ik ook gelijk.
 
Vandaag is de droger ook binnen gekomen. Besteld bij Autodoc dus vandaar de lange levertijd.

In de tussentijd heb ik de onderkant van de auto behandeld. Stabilisatorstangen zijn al eens vervangen en zien er nog goed uit. Draagarmen waren erg roestig en de rubbers aan de draagarmen zijn zo goed als op. Voor nu heb ik alles eerst 2x behandeld met een ontroester (brunox) en vervolgens in de bodysafe tectyl gezet. Was niet het meeste prettige klusje, maar met 4 stapeltjes 30x30 tegels van 8 tegels hoog onder de auto ging het nog vrij gemakkelijk.

Wielkasten zijn vanaf de buitenkant nog mooi, alleen de achterste wielkasten zijn aan de binnenkant lichtjes begonnen met roesten. Dit heb ik dus ook gelijk meegenomen met de ontroest behandeling en tectyl.

Komend weekend wil ik de condensor en droger vervangen en als dat gelukt is ergens de airco laten afvullen.

Zover ik nu alles gedaan hebt lijkt het me niet zo ingewikkeld, maar misschien hebben jullie nog tips? En misschien ook nog een tip waar in (in zuid holland) mijn airco kan laten vullen?
 
Welke regio precies?

Ken heel veel bedrijven in zuid Holland die een airco kunnen vullen, prijzen ontlopen elkaar niet veel.
 
Carkiller zei:
Welke regio precies?

Ken heel veel bedrijven in zuid Holland die een airco kunnen vullen, prijzen ontlopen elkaar niet veel.

In de richting van regio westland / midden-delfland / delft of rijswijk.
 
Roestende zaken zet ik doorgaans liever in een roeststopper en daarna een goede verf. Kan zelfs hammerite zijn. Roesten blijft het toch, maar achter tectyl valt dat vaak (te) laat op.
 
Condensor en droger zijn vervangen. Was eigenlijk heel goed te doen en met 2,5 uur klaar.
Van de week even vullen. Ik ga toch even hier in de buurt kijken om hem te vullen. Dat Serviceright vertrouw ik niet helemaal en gun liever een garage wat marge dan een tussenpersoon. En wil het systeem ook eerst laten afpersen om te weten of het wel echt dicht is, anders heeft vullen ook geen zin.

Euromaster heeft ook een actie, 35% korting op airco check.
 
Als het systeem lek is gaat het vullen sowieso niet. Apparaat gaat eerst vacumeren en als er een lek is zit gaat dat niet en vult het apparaat ook geen koudemiddel .
 
Systeem is gevuld a 65,-
Condensor en pomp waren bij elkaar +- 45,-

Uiteindelijk nu dus een werkende airco gekregen voor 110,-.
Het hoeft dus helemaal niet duur te zijn.

Bij aankomst nog aangegeven bij de monteur dat het systeem leeg is en wat vervangen is. Hierdoor besloot de monteur iets te veranderen met de hoeveelheid olie toevoegen, zodat de aircopomp voldoende smering heeft.

Voorlopig hou ik het hoofd weer koel. Bedankt voor de hulp.
 
Mazda 323f zei:
Systeem is gevuld a 65,-
Condensor en pomp waren bij elkaar +- 45,-

Uiteindelijk nu dus een werkende airco gekregen voor 110,-.
Het hoeft dus helemaal niet duur te zijn.

Bij aankomst nog aangegeven bij de monteur dat het systeem leeg is en wat vervangen is. Hierdoor besloot de monteur iets te veranderen met de hoeveelheid olie toevoegen, zodat de aircopomp voldoende smering heeft.

Voorlopig hou ik het hoofd weer koel. Bedankt voor de hulp.

Netjes, succes er mee!
 
Terug
Bovenaan