Advies zuinig/betrouwbare 2de auto voor woon/werk verkeer €+-7500

Ramonious

Startmotor
Voor mijn nieuwe werk ga ik straks per jaar 24.000 km rijden, waarvan ik het meeste over de snelweg en 80 km/u wegen rijd. De rijkosten krijg ik niet volledig vergoed, daarom ben ik opzoek naar een zuinige (1:20 op de snelweg) en een betrouwbare auto voor de komende 4/5 jaar. Ik overweeg daarna over te stappen op een elektrische auto (i.v.m. een lading zonnepanelen op het huis), maar nu betaal je voor een goede actieradius €15.000+, en een Diesel is niet te doen vanwege de Wegenbelasting...

Vandaag een proefrit gereden in één van de meest zuinigste benzineauto's een Suzuki Celerio. Ik vond dit echter een draak van een auto, zowel qua zitcomfort (ik ben 1.93) en het rijden zelf, daarom wil ik graag een auto die nog enigszins lekker rijd. Nu weet ik zelf niet zoveel van auto's af, daarom wil ik graag jullie om advies vragen. Of er nog auto's en modellen zijn die ik over het hoofd zie.

Hier een lijstje van auto's die voor mij er tussenuit sprongen. Bouwjaar vanaf 2014.

- Peugeot 108 1.0 e-VTi
- VW Up / Seat Mii etc. (deze zijn vaak wat duurder)
- Hyundai I10

Ik hoor graag jullie advies!

Waarom jezelf pijnigen met dit soort boodschappenautootjes (je zegt het zelf dat je ervan baalt) om dagelijks naar je werk heen en terug te rijden? Je moet wel héél weinig om je vervoermiddel geven dan. Je krijgt de kosten iig 'deels' vergoed nog. Anders het geweldige OV of sparen voor een elektrisch hok!

Piet Precies zei:
Waarom jezelf pijnigen met dit soort boodschappenautootjes (je zegt het zelf dat je ervan baalt) om dagelijks naar je werk heen en terug te rijden? Je moet wel héél weinig om je vervoermiddel geven dan. Je krijgt de kosten iig 'deels' vergoed nog. Anders het geweldige OV of sparen voor een elektrisch hok!

Elektrisch is weinig aanbod en relatief duur, OV is niet te doen...
Dus dan maar een zuinige benzine auto ;)

Ik had twee jaar geleden een zoektocht naar een comfortabele, betrouwbare en zuinige auto voor 5k. Automaat stond ook hoog op het lijstje. Ik ben uiteindelijk voor een Toyota prius 2e gen. Leuk model gevonden met full option. Duffe wagen, maar heel relax. Op snelweg is 1 op 20 goed te doen.

Voor jouw budget komt een derde generatie ook binnen bereik.

Lekker test rijden is verschillende types. 20k km per jaar wil je toch enigszins in comfort doen.

Ramonious zei:
Total Loss zei:
Je ziet de 2 beste keuzes ( samen met de I10 ) uit dit segment over het hoofd, de Opel Karl en de Kia Picanto.
Succes (y)

voorbeeld Opel Karl

voorbeeld Kia Picanto

Bedankt voor de tip! Mag ik ook vragen waarom het de beste zijn uit dit segment?

Blijkt uit alle vergelijkende testen in dat segment. Kijk bij de Karl bijvoorbeeld alleen al naar het interieur, veel hoogwaardiger, beter afgewerkt dan de concurrentie. Ander voordeel is dat het altijd gaat om een 75 pk motor waar je bij concurrenten vaak maar iets van 60 pk hebt, zeker op de snelweg een gigantisch verschil natuurlijk.

Jasper Oosterhof zei:
Ik had twee jaar geleden een zoektocht naar een comfortabele, betrouwbare en zuinige auto voor 5k. Automaat stond ook hoog op het lijstje. Ik ben uiteindelijk voor een Toyota prius 2e gen. Leuk model gevonden met full option. Duffe wagen, maar heel relax. Op snelweg is 1 op 20 goed te doen.

Voor jouw budget komt een derde generatie ook binnen bereik.

Lekker test rijden is verschillende types. 20k km per jaar wil je toch enigszins in comfort doen.

De Toyota Prius die ik online kan vinden zijn allemaal 150.000 km+ met een bedrag van max €7500. Of is dat met deze auto niet zo een groot probleem?

Total Loss zei:
Ramonious zei:
Total Loss zei:
Je ziet de 2 beste keuzes ( samen met de I10 ) uit dit segment over het hoofd, de Opel Karl en de Kia Picanto.
Succes (y)

voorbeeld Opel Karl

voorbeeld Kia Picanto

Bedankt voor de tip! Mag ik ook vragen waarom het de beste zijn uit dit segment?

Blijkt uit alle vergelijkende testen in dat segment. Kijk bij de Karl bijvoorbeeld alleen al naar het interieur, veel hoogwaardiger, beter afgewerkt dan de concurrentie. Ander voordeel is dat het altijd gaat om een 75 pk motor waar je bij concurrenten vaak maar iets van 60 pk hebt, zeker op de snelweg een gigantisch verschil natuurlijk.

Top, dan ga ik eens kijken naar een Opel Karl (en een Picanto) hier in de buurt :)

Van je lijstje is de Hyundai I10 de beste keus.

De Opel Karl en Kia Picanto zijn ook goede opties.

Zelf was ik ook erg enthousiast over de Renault Twingo 1.5 DCI (diesel). De auto staat op het onderstel van de Clio, en heeft een fijne, krachtige en zeer zuinige motor. De auto is goedkoop om te kopen, en plezierig om te rijden.

met je 1.93 is een segment groter wellicht ook fijn. Een clio 3e generatie 1.2 tce staan voor gunstige prijzen te koop. Er zit ook een kleine turbo op dus rijdt of die een grotere motor heeft , maar wel zuinig omspringt met brandstof.

https://www.autowereld.nl/renault/clio/tce-100-night-en-day-1e-eigenaar-35642325/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

https://www.gaspedaal.nl/renault/clio/hatchback?pmax=8000&cmax=1200&vmin=70&srt=bj-d

De twingo die ak2 aanhaalt is ook beschikbaar met deze motor

https://www.gaspedaal.nl/renault/twingo?pmax=8000&cmax=1400&vmin=70&srt=bj-d

De Toyota Yaris van de 2e en 3e generatie is er ook met de zelfde 1.0 motor die in peugeot 108 zit. Persoonlijk vind ik dat helemaal niks die 1.0 motor in de yaris en dat vinden er meer , want deze staan vaak stukken goedkoper te koop dan de populaire 1.3.

https://www.gaspedaal.nl/toyota/yaris?pmax=8000&cilindersmax=3&srt=bj-d

Hybride techniek is zeer betrouwbaar. Kilometerstand wilt niet zoveel zeggen met dit soort auto's. Die van mij gekocht met 195.000 km op de teller. Ivm verhuizing twee verschillende kleine garage gezien met de prius. Beide garage houders raden mij aan om de prius op re rijden. Goed onderhoud is belangrijker dan de km stand.

Maar goed blijft een oude auto, dus altijd een risico. Bij mij ging de condensator van de airco kapot en heb de banden vervangen. Vering was gebroken rechtsachter. Soortgelijke problemen had ik ook met een Peugeot 107 van 2 jaar oud. Dusja, je moet een beetje geluk hebben

Ramonious zei:
(..). Ik overweeg daarna over te stappen op een elektrische auto (i.v.m. een lading zonnepanelen op het huis), maar nu betaal je voor een goede actieradius €15.000+, (..)

Wát is voor jou een goede actieradius?

Als je met een volle batterij, in de winter, op je werkplek kan komen (wat is de enkele reisafstand?) en daar kan bijladen voor de terugweg.. wat is dan je probleem met een relatief korte actieradius, als je bij thuiskomst weer de zonnepanelen kan 'aftappen'?

Elektrische drieling, Mitsubishi techniek. Verguisde generatie, máár kan wel (voor nood) snelladen (ander protocol, dus even uitvogelen waar jij op jouw rit terecht kan). 100 km enkele reis moet wel lukken, zeker op regionale wegen. Voor langere mensen goede zit, naar mijn ervaring. Niet te fors in de breedte, dat wel.

https://www.autowereld.nl/peugeot/ion/active-autom-100-elektrisch-geen-wegenbelasting-4-bijtelling-clima-lmv-nl-auto-34016011/details.html

Vanaf 1 januari a.s. weer subsidie op de aanschaf mogelijk, nog een aantal jaren geen wegenbelasting, daarna is deze auto voor een EV nog relatief licht qua gewicht.
Let op de prijsstellingen, veelal wordt er met inclusieve prijzen met subsidie geadverteerd (die pot is voor dit jaar leeg, volgens mij).

ak2 zei:
Van je lijstje is de Hyundai I10 de beste keus.

De Opel Karl en Kia Picanto zijn ook goede opties.

Zelf was ik ook erg enthousiast over de Renault Twingo 1.5 DCI (diesel). De auto staat op het onderstel van de Clio, en heeft een fijne, krachtige en zeer zuinige motor. De auto is goedkoop om te kopen, en plezierig om te rijden.

Ik zie er meerdere staan voor een schappelijke prijs, deze zou door zijn zuinigheid en relatief lage gewicht een serieuze optie kunnen zijn. Is het onderhoud nog betaalbaar ?

Auto encyclopedie zei:
met je 1.93 is een segment groter wellicht ook fijn. Een clio 3e generatie 1.2 tce staan voor gunstige prijzen te koop. Er zit ook een kleine turbo op dus rijdt of die een grotere motor heeft , maar wel zuinig omspringt met brandstof.

https://www.autowereld.nl/renault/clio/tce-100-night-en-day-1e-eigenaar-35642325/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

https://www.gaspedaal.nl/renault/clio/hatchback?pmax=8000&cmax=1200&vmin=70&srt=bj-d

De twingo die ak2 aanhaalt is ook beschikbaar met deze motor

https://www.gaspedaal.nl/renault/twingo?pmax=8000&cmax=1400&vmin=70&srt=bj-d

De Toyota Yaris van de 2e en 3e generatie is er ook met de zelfde 1.0 motor die in peugeot 108 zit. Persoonlijk vind ik dat helemaal niks die 1.0 motor in de yaris en dat vinden er meer , want deze staan vaak stukken goedkoper te koop dan de populaire 1.3.

https://www.gaspedaal.nl/toyota/yaris?pmax=8000&cilindersmax=3&srt=bj-d

Misschien is een slag grotere auto dan nog wel beter voor mijn lengte. Ik zal deze auto's verder onderzoeken en wellicht een proefritje maken.
Die Twingo met benzinemotor heeft wel een hoger verbruik dan ik eigenlijk wil.

1.0 is dus eigenlijk helemaal niks in een Toyota Yaris?

Jasper Oosterhof zei:
Hybride techniek is zeer betrouwbaar. Kilometerstand wilt niet zoveel zeggen met dit soort auto's. Die van mij gekocht met 195.000 km op de teller. Ivm verhuizing twee verschillende kleine garage gezien met de prius. Beide garage houders raden mij aan om de prius op re rijden. Goed onderhoud is belangrijker dan de km stand.

Maar goed blijft een oude auto, dus altijd een risico. Bij mij ging de condensator van de airco kapot en heb de banden vervangen. Vering was gebroken rechtsachter. Soortgelijke problemen had ik ook met een Peugeot 107 van 2 jaar oud. Dusja, je moet een beetje geluk hebben

Aantrekkelijk auto, alleen de korting op de wegenbelasting loopt per 2026 af, waardoor de restwaarde van de auto denk ik ook minder zal zijn?

Durashift zei:
Ramonious zei:
(..). Ik overweeg daarna over te stappen op een elektrische auto (i.v.m. een lading zonnepanelen op het huis), maar nu betaal je voor een goede actieradius €15.000+, (..)

Wát is voor jou een goede actieradius?

Als je met een volle batterij, in de winter, op je werkplek kan komen (wat is de enkele reisafstand?) en daar kan bijladen voor de terugweg.. wat is dan je probleem met een relatief korte actieradius, als je bij thuiskomst weer de zonnepanelen kan 'aftappen'?

Elektrische drieling, Mitsubishi techniek. Verguisde generatie, máár kan wel (voor nood) snelladen (ander protocol, dus even uitvogelen waar jij op jouw rit terecht kan). 100 km enkele reis moet wel lukken, zeker op regionale wegen. Voor langere mensen goede zit, naar mijn ervaring. Niet te fors in de breedte, dat wel.

https://www.autowereld.nl/peugeot/ion/active-autom-100-elektrisch-geen-wegenbelasting-4-bijtelling-clima-lmv-nl-auto-34016011/details.html

Vanaf 1 januari a.s. weer subsidie op de aanschaf mogelijk, nog een aantal jaren geen wegenbelasting, daarna is deze auto voor een EV nog relatief licht qua gewicht.
Let op de prijsstellingen, veelal wordt er met inclusieve prijzen met subsidie geadverteerd (die pot is voor dit jaar leeg, volgens mij).

Enkele rit naar mijn werk bedraagt 46,2KM. In een ideale situatie zou ik hem thuis willen opladen i.v.m. de overcapaciteit aan zonnepanelen wat hier op het dak ligt. Ik weet niet of ik bij mijn toekomstige werkgever kan opladen, dit zou ik even moeten navragen.

Mijn eigen ervaring met recente Renault is dat ze over het algemeen heel goedkoop in onderhoud en reparaties zijn. Je kijkt natuurlijk niet naar hele nieuwe auto's, belangrijk is dus ook de staat, en staat van onderhoud.
De 1.5 DCI in de Twingo 2 is een bekende en degelijke motor. Er zijn genoeg adressen waar je goedkoop reparaties kan laten uitvoeren.

De 1.2 TCe in de Twingo 2 en Clio 3 is ook een goede motor. Wat ik zelf fijn aan de Twingo 2 vindt is dat het een relatief ruime en comfortabele auto is voor het A segment, en ook met een vlotte 4 cilinder motor is geleverd. Veel A segment auto's hebben lichte motoren.

We hebben zelf 7 jaar lang een Toyota Aygo 1.0 gehad uit 2007. In deze auto moet de motor al hard werken en is zeer lawaaiig, in de zwaardere Yaris deze 1.0 lijkt mij dus helemaal geen fijne keus.

Gezien de zonnepanelen en de afstand zou je ook de volledig elektrische Renault Zoe kunnen overwegen, het budget is dan echter wel krap. Zelf zou ik het liefst het model vanaf 2016 hebben met de 41 KWh accu, alleen kost die een stuk meer. Dit is een comfortabele auto en veel meer auto dan de elektrische Mitsubishi.

Ik zal bij een yaris altijd voor de 1.3 gaan, maar laat je niet tegenhouden door mij. Als jij groter wil rijden met een Toyota aygo motor is dat een mogelijkheid. Ze zijn harder afgeschreven dan de 1.3, dus staan voor gunstigere prijzen te koop.

Deze genertierenault tce blokken zijn heel soepel en ook nog betrouwbaar, de latere tce blokken kenden in het begin problemen, maar die kwam pas in de clio 4e generatie.

Aantrekkelijk auto, alleen de korting op de wegenbelasting loopt per 2026 af, waardoor de restwaarde van de auto denk ik ook minder zal zijn?

Nu een auto kopen voor 7500 euro en je zorgen maken over de waarde over 4 tot 5 jaar?
Die zal i.i.g. niet veel meer zijn dan 2 tot 2,5k euro. Met of zonder korting op de wegenbelasting.

Iedereen bedankt voor de feedback. Hier heb ik wat aan :)

zoals het er nu uitziet ben ik geneigd om voor de Renault Twingo 1.5 DCI te gaan. Lage aanschaf prijs, relatief lage wegenbelasting, zuinig in gebruik, betrouwbaar en comfort. Dan over een paar jaar voor een elektrische auto kijken met een fatsoenlijke actieradius, hopelijk dat ze tegen die tijd wat betaalbaarder zijn.

Ik zal binnenkort na de geboorte van onze 3e kind (deze week gepland) een proefrit aanvragen hier in de buurt. Ik zal vragen of er iemand meegaat die verstand heeft van auto's. Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?

Kijk bij een Twingo 2 altijd of de airco goed werkt en naar de staat van de condensor, de condensor zit net als bij veel andere kleine auto's; ver naar voren en vangt veel steentjes.
Dit is een bekend zwak punt van de Twingo 2 die verder weinig zwakke punten kent.
Je kunt bijvoorbeeld racegaas voor de openingen leggen om dit te voorkomen. Uiteraard kijk je ook naar de normale dingen zoals dat de motor soepel loopt, de versnellingsbak soepel schakelt, de koppeling goed functioneert etc.

Bespaar niet op de banden en kies een relatief stille band, zoals bij veel goedkopere auto's heb je Twingo 2 minder isolatie in de wielkasten dan bij de duurdere modellen.

Met de huidige brandstofprijzen, zonnepanelen en meer dan 1000€ per jaar aan wegenbelasting, zou je dan toch niet eens in een Excel zetten of een gebruikte Renault Zoë, Hyundai Ioniq Electric, Golf-e voordeliger is?
Bereken eens de totaalkosten van 4 jaar rijden.
90km retour moet zelfs met een Zoe prima kunnen.

spoiler alert zei:
Met de huidige brandstofprijzen, zonnepanelen en meer dan 1000€ per jaar aan wegenbelasting, zou je dan toch niet eens in een Excel zetten of een gebruikte Renault Zoë, Hyundai Ioniq Electric, Golf-e voordeliger is?
Bereken eens de totaalkosten van 4 jaar rijden.
90km retour moet zelfs met een Zoe prima kunnen.

Zoë heeft een accuhuur €119 per maand en is daarom niet aantrekkelijk. De overige modellen die jij opnoemt zijn volgens mij fors duurder. Het model dat @durashift opnoemt is wel aantrekkelijker qua prijs.

Je hebt natuurlijk wel een punt, ik denk dat elektrisch uiteindelijk wel voordeliger is, alleen het is zo een forse investering.
Ik verwacht dat je over een paar jaar betere elektrische occasions komen, voor minder geld.

Ik heb gelukkig even tijd om erover na te denken , mijn nieuwe baan start pas 1 februari :)

Ramonious zei:
Zoë heeft een accuhuur €119 per maand en is daarom niet aantrekkelijk. De overige modellen die jij opnoemt zijn volgens mij fors duurder. Het model dat @durashift opnoemt is wel aantrekkelijker qua prijs.

Je hebt natuurlijk wel een punt, ik denk dat elektrisch uiteindelijk wel voordeliger is, alleen het is zo een forse investering.
Ik verwacht dat je over een paar jaar betere elektrische occasions komen, voor minder geld.

Ik heb gelukkig even tijd om erover na te denken , mijn nieuwe baan start pas 1 februari :)
Import Zoë's zijn te krijgen met accu. E-golf kost rond de 15000 plus je kunt 2000€ subsidie ontvangen.

Nieuwe electrische autos zijn nog steeds rond de 40000€, dus verwacht niet dat je over een paar jaar er eentje van 10000€ kan scoren.
Met deze benzineprijzen willen steeds meer mensen electrisch rijden terwijl het aanbod 2e hands gelijk blijft.
Over 4 jaar krijg je meer inruil terug voor een e-Golf dan voor een diesel.

Je kan eventueel een 1e generatie Leaf's in overweging nemen. Heb je de accu erbij,.

https://www.gaspedaal.nl/nissan/leaf?bmin=2010&pmax=7000&srt=df-a

Wel goed opletten op de prijzen, want ik kwam ook al excl. BTW prijzen tegen (rond de 8 mille..) in de zoekresultaten.
Kilometerstanden zijn relatief laag (op die van Strik na dan). Er zijn natuurlijk nog wel wat Leaf's als Taxi ingezet.

Andere gedachtegang. Opel Ampera, een plug-in benzine.
Zou met jouw gebruik met dagelijks 2x laden ( 1x thuis en 1x op werk ) als het goed is net geen benzine verbruiken, zou iets van +/-50 kilometer op de accu moeten kunnen rijden, hierna neemt de benzinemotor het over. Dus elektrisch rijden met benzinemotor als backup. Wel iets duurder in aanschaf dus het budget moet omhoog, tegelijkertijd natuurlijk veel praktischer en stukken comfortabeler en luxer dan al het andere wat tot nu toe al is voorgesteld. Logischerwijs wel alles eerst even heel goed doorrekenen maar iets als dit zou wel een goed alternatief kunnen zijn in jouw situatie ( gezien de zonnepanelen ) en de enkele reis van 46,2 kilometer zou moeten lukken op alleen de accu.

Opel Ampera

spoiler alert zei:
Ramonious zei:

Import Zoë's zijn te krijgen met accu. E-golf kost rond de 15000 plus je kunt 2000€ subsidie ontvangen.

Nieuwe electrische autos zijn nog steeds rond de 40000€, dus verwacht niet dat je over een paar jaar er eentje van 10000€ kan scoren.
Met deze benzineprijzen willen steeds meer mensen electrisch rijden terwijl het aanbod 2e hands gelijk blijft.
Over 4 jaar krijg je meer inruil terug voor een e-Golf dan voor een diesel.

Ik wil nu geen €15.000 investeren in een 2de auto. Als ik die Renault Twingo neem en daar 4/5 jaar in blijf rijden, dan ben ik ongeveer hetzelfde bedrag kwijt aan brandstofkosten, maar dan over 4/5 jaar verspreid. Daarna misschien voor een Renault Zoë kijken met een 30-40 KWh accu kijken, die zullen dan vermoed ik wel rond de 10k zitten.

Total Loss zei:

Durashift zei:
Je kan eventueel een 1e generatie Leaf's in overweging nemen. Heb je de accu erbij,.

https://www.gaspedaal.nl/nissan/leaf?bmin=2010&pmax=7000&srt=df-a

Wel goed opletten op de prijzen, want ik kwam ook al excl. BTW prijzen tegen (rond de 8 mille..) in de zoekresultaten.
Kilometerstanden zijn relatief laag (op die van Strik na dan). Er zijn natuurlijk nog wel wat Leaf's als Taxi ingezet.

Alles valt of staat of ik de mogelijkheid heb om op mijn werk kan laden, wat ik betwijfel. Ik kan tijdens mijn sollicitatie gesprek niet herinneren laadpalen op het terrein te hebben gezien. Ik zal dit even navragen. Als ik geen laadpalen op mijn werk heb dan vallen opties zoals de Nissan Leaf en Renault Zoe (1ste gen sowieso al af). De Opel Ampera zou misschien wel interessant zijn.

^^ laadpunten op je werk is 1, de bezetting ervan is een andere vraag. Zeker tegenwoordig kan het er wel eens druk zijn, dus ongestoord een gehele werkdag je EV auto aan het laadpunt laten lurken wordt steeds meer een luxe, met alle EV rijders die graag van dezelfde laadpunten gebruik willen maken.
Daarnaast zal je, denk ik, ook een laadpas nodig hebben om te kunnen laden.

Volgens mij moet 100 kilometer met een 1e generatie Leaf in de winter wel mogelijk zijn, afhankelijk van hoeveel snelwegkilometers er tussen zitten én hoever het verouderingsproces van de batterij in de Leaf is gevorderd.

https://ev-database.nl/auto/1019/Nissan-Leaf-24-kWh

https://www.autovisie.nl/extra/koopwijzer-occasion-nissan-leaf-2011-2018/

De Opel Ampera is er ook als Chevrolet Volt. Houdt bij deze 1 wel rekening dat die niet meer heel zuinig is als de brandstof motor moet bijspringen of over gaat nemen. Het zijn ook zwaargewichten voor het geval je in de toekomst de volle mep aan wegenbelasting moet betalen.

De 2e generatie Prius plug-inn blijft ook zuinig als de brandstof motor bijspringt.

hier een dubbel test tussen beide https://www.youtube.com/watch?v=B_ySRO43kzM&t=23s

Ondertussen is ons 3de kind geboren, vandaar de late reactie.

Ik heb even gekeken er is een laadpunt bij mijn werk, maar deze zit helemaal aan de andere kant. Wat inhoud dat ik elke dag een eind moet lopen voordat ik bij kantoor ben, en het dus de vraag is of er een laadpaal vrij is. Ook heb ik eigenlijk geen zin in gedoe door een beperkte actieradius, en het dus de vraag bij slecht weer is of ik het heen-en-weer ga redden. Elektrisch rijden valt voor mij nu af, dit is momenteel teveel gedoe. Ik ga over een paar jaar verder kijken naar een auto met een fatsoenlijk actieradius (150Km+), maar voor nu lijkt het mij niet heel handig.

Ik ga maandag een proefrit maken in Renault Twingo 1.5 Dci. Kijken hoe deze auto rijd en bevalt.
De Toyota Prius is ook erg interessant, ook door zijn zuinige gebruik op puur benzine (ik heb het filmpje gezien). Ik rijd zo een 16 Km per dag over binnenwegen en 76KM op de snelweg, het meeste dus op de snelwegen op benzine. De korting op de wegenbelasting die eraf gaat is heel jammer, daardoor neig ik meer naar een zuinige Diesel die goedkoop in aanschaf is, maar eerst eens een testritje afwachten.

Auto encyclopedie zei:
Niet bij elke hybride krijg je korting op de wegenbelasting.

Thanks, ja ik lees het nu. Alleen de Plugin Hybrides zit nog korting op.
Voor mij is de keus nu duidelijk, ik ga lekker voor een goedkoop dieseltje.

Succes naar je zoektocht naar een leuk dieseltje. Ter informatie ook bij een plug-in dubbel checken of die in het half tarief valt. (y)

Zuinige dieselauto voor een gezinnetje?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-megane-estate-1-5-dci-expression-navi-cruise-ac-diesel-grijs-0c9f0672-e9fd-4d54-94d8-11762aae1865?cldtidx=14&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage

speedtouch zei:
Zuinige dieselauto voor een gezinnetje?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-megane-estate-1-5-dci-expression-navi-cruise-ac-diesel-grijs-0c9f0672-e9fd-4d54-94d8-11762aae1865?cldtidx=14&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage

Ook als 2e auto?

Ik hoop voor je dat je een geschikte twingo dci vindt. Mocht het niet aan je wensen voldoen dan is de Twingo 3e generatie ook met deze motor. Deze is er zowel in 3 als 5 deurs en ook nog als station.

Wil. Je liever hoge instap dan is er nog de modus en een verlengde modus

Hoeveel de clio / modus invloed hebben op de wegenbelasting heb ik even niet zo snel bij de hand. Wellicht is de clio hatchback goedkoper in de wegenbelasting dan de station.

Maar het verschil kan wellicht lonen als je 5 deuren wil ipv 3 deuren van de twingo

Er zit dus ook nog verschil tussen de verschillende plug-in Hybrids... Zucht, Nederlandse overheid.

Een Renault Clio is ook nog interessant, maar is wel weer iets duurder in de wegenbelasting, maar zou eventueel wel een leuk alternatief kunnen zijn.
Ik ga dinsdag een proefritje maken in deze auto https://www.autotrack.nl/a/renault-twingo-diesel-2011-51608893?_ga=GA1.2.1292017147.1634302059
Ik zag dat de distributieriem in 2017 is vervangen, deze zou dus volgend jaar weer moeten?

Ramonious zei:
Auto encyclopedie zei:

Nee, benzineauto's met een NEDC uitstoot <= 50 gram CO2. In de regel zijn dat PHEV's, maar lang niet allemaal.

Check bij een Twingo ook even of de airco werkt; de condensor is een zwak punt en is bij veel motoriseringen één met de radiateur.

Barri zei:
Ramonious zei:
Auto encyclopedie zei:

Nee, benzineauto's met een NEDC uitstoot <= 50 gram CO2. In de regel zijn dat PHEV's, maar lang niet allemaal.

Check bij een Twingo ook even of de airco werkt; de condensor is een zwak punt en is bij veel motoriseringen één met de radiateur.

Ik heb dinsdag een proefritje gemaakt met de Renault Twingo. Ik vond hem lekker rijden voor een auto van dat formaat. De airco deed het, en de condensor was niet heel lang geleden vervangen. Dus ik heb hem gekocht voor €3250, ik ga hem zaterdag ophalen.

Iedereen bedankt voor alle suggesties en feedback. Ik heb er echt wat aan gehad!

Dan ben je mooi voor ver onder je budget spekkoper. Gelijk geslaagd en niet eens naar duurdere alternatieven hoeven kijken

Ontzettend veel plezier en veilige kilometers gewenst met de twingo.

Gefeliciteerd deze Twingo lijkt mij een uitstekende keus, je hebt de auto gekocht bij een Bovag garage die daar al jaren zit, en goed bekend staat. Voor de openingen bij de condensor kun je ook racegaas leggen, om beschadiging door steentjes (van de condensor) tegen te gaan.

Auto encyclopedie zei:
Dan ben je mooi voor ver onder je budget spekkoper. Gelijk geslaagd en niet eens naar duurdere alternatieven hoeven kijken

Ontzettend veel plezier en veilige kilometers gewenst met de twingo.

Thanks, het is inderdaad ver onder budget (had ik niet verwacht). Ik hoop dat ik de komende paar jaar weer vooruit kan :)

ak2 zei:
Gefeliciteerd deze Twingo lijkt mij een uitstekende keus, je hebt de auto gekocht bij een Bovag garage die daar al jaren zit, en goed bekend staat. Voor de openingen bij de condensor kun je ook racegaas leggen, om beschadiging door steentjes (van de condensor) tegen te gaan.

Dat leek mij ook :) ik zag nog meer Twingo's online staan, maar deze waren : te ver weg, geen mooi model, of een handelaar waar ik mijn vraagtekens bij had.
Ik zal eens kijken of dat makkelijk te realiseren is om racegaas te monteren, anders laat ik het misschien de garage doen.

Iedereen nogmaals bedankt voor de feedback.

Zo de auto staat voor de deur :) ben er echt dik tevreden mee, er zit behoorlijk wat power in deze kleine auto!
Nu zou ik graag nog een cruise control willen laten inbouwen, maar de kosten zijn niet mals +- €500. Nu begreep ik dat de onderdelen duur zijn.
Is er een manier om goedkoop aan deze onderdelen te komen? en het vervolgens laten inbouwen bij een garage.

Gefeliciteerd met je aankoop.

Tja, wat is 'goedkoop' en duur: Natuurlijk wil je niet onnodig geld uitgeven.. maar aangezien je ver binnen je budget bent gebleven is die 500 euro het misschien wel waard.
Geen idee of jij het dan hebt over een origineel Renault systeem of een after market pakket van, bijvoorbeeld, John Gold?

Ik zou mij kunnen voorstellen dat de Twingo is voorbereid op cruise control als fabrieksoptie?
Wellicht is e.e.a over te zetten uit een exemplaar dat cruise control heeft?

Gezien de kilometers die je gaat maken lijkt het mij wel wat euro's waard om een degelijk werkend systeem te hebben. Geen 'gedoe' met uitval of niet willen inschakelen van het systeem.

Geen enkele garage zit te springen om onderdelen van een derde partij te monteren en al helemaal niet als het kwalitatief minderwaardig spul is.

Ik heb een aardige review geschreven over mijn VW up en zal hem weer eens aanvullen. Over de andere merken kan ik helaas weinig bijdragen. Toch bezit ik de auto nog steeds. Nieuw gekocht in 2012. Een eerste generatie VW up.

Over bijna 10 jaar bezit valt er genoeg te vertellen. Maar even kort:

Rijdt volwassen.
60 pk is meer dan zat, auto weegt ook niks. Anders is hij gewoon te chippen tot 85pk.
Redelijk ruim ook voorin, ik ben 1m87
Bank achter plat is mooi handig kan erg veel in.
Wegligging is zeker in orde.
Redelijk waardevast.

In 10 jaar:
Elk jaar een beurt grote of kleine
1x lekkage derde remlicht.
Na 8 jaar kapotte abs sensor
Afgelopen week 2x defecte abs sensor en aangetaste bedrading laten repareren.
3x remschijf krom bleek de wielnaaf. Is gerepareerd en auto rijdt als nieuw.

Verder heeft het autootje nooit wat, starten en mooi rijden.
Is redelijk stil ook na bijna 10 jaar.

Durashift zei:
Gefeliciteerd met je aankoop.

Tja, wat is 'goedkoop' en duur: Natuurlijk wil je niet onnodig geld uitgeven.. maar aangezien je ver binnen je budget bent gebleven is die 500 euro het misschien wel waard.
Geen idee of jij het dan hebt over een origineel Renault systeem of een after market pakket van, bijvoorbeeld, John Gold?

Ik zou mij kunnen voorstellen dat de Twingo is voorbereid op cruise control als fabrieksoptie?
Wellicht is e.e.a over te zetten uit een exemplaar dat cruise control heeft?

Gezien de kilometers die je gaat maken lijkt het mij wel wat euro's waard om een degelijk werkend systeem te hebben. Geen 'gedoe' met uitval of niet willen inschakelen van het systeem.

Tja, daar heb je ook gelijk in. Ik ben ver binnen budget gebleven en wat extra rij comfort is niet verkeerd.
Maakt mij verder niet zoveel of er een aftermarket of originele cc in moet komen, als het spul maar werkt.

Andere modellen van deze generatie Twingo's worden met CC geleverd, maar hoe zou ik aan deze onderdelen moeten komen?

Misschien moet ik niet te moeilijk doen en het gewoon laten installeren bij mijn garage, dan maar €500 kwijt zijn en een goed werkend systeem hebben.

haarr zei:
Geen enkele garage zit te springen om onderdelen van een derde partij te monteren en al helemaal niet als het kwalitatief minderwaardig spul is.

Ja, dat is ook zo. Ik zal denk ik genoegen moeten nemen dat ik €500 kwijt ben.

JPSHHW zei:
Ahw gefeliciteerd met je Twingo &#128513;

Haha, thanks. bedankt voor je mooie beschrijving van de VW Up ;)

Ik vind dat je een aanzienlijk aantal km gaat rijden met jouw lengte wil je dan meer comfort dan de modellen die je voorstelt. Ook zijn dit soort autotjes niet bedoeld voor dat soort afstanden, ze heten niet voor niets stadsautotjes.

Wat ik mis in je betoog is veiligheid, prijs lijkt belangrijker maar ik moet er niet aan denken om in een dergelijke auto die km af te leggen. Als je dan toch een kleine auto wil kijk dan minimaal naar een VW Polo, Mini of gelijkwaardig. Sla de deur maar eens dicht van de modellen die jij noemt en van die modellen je voelt gelijk verschil in kwaliteit en dus uiteindelijk ook veiligheid. Jaartal vanaf 2014 geef je aan maar daar zit ook geen onderbouwing achter, een renault is tegen die tijd opgebrand en krijg je problemen mee met de systemen terwijl een Golf of Audi A3 pas warmgelopen is en nog prima langer mee gaat.

Als ik jou was zou ik kijken naar een VW Golf en dan maar iets meer uitgeven rond 9K schat ik, prima auto als is hij 10 jaar oud dan zijn ze nog steeds veel beter dan wat jij noemt. Als je klein wil kom ik uit op een Polo die past wel binnen je budget. Als je een auto met max 150K km uitzoekt gaat hij nog wel even mee.

sorry je hebt al beslist success er mee

Renault staat bekend om technische problemen (vaak met systemen) zeker in de jaartallen die jij noemt geen aanrader

Terug
Bovenaan