Advies tweedehands gezinsauto 10k

A

Anoniem

Guest
Hallo. Ik ben mij aan het oriënteren op een andere gezinsauto. We zijn met 4 personen (waarvan 2 kinderen 14 en 16) Rij nu in een Honda Jazz 1.4 comfort uit 2009 en rij er nu ruim 3 jaar in. Kilometerstand is 112.000. Nooit iets mee gehad en de auto is erg praktisch. Betrouwbare en fijne dealer. Door de harde vering raak ik er op uitgekeken. Hij maakt op de snelweg ook veel herrie door wind en bandengeruis.

Ben op zoek naar een auto van maximaal 4 a 5 jaar oud. Kilometerstand maximaal 80.000, zodat ik er zeker 5 jaar mee kan rijden. En zoek iets meer comfort dan m’n Jazz. Prijs ongeveer €10.000.

Honda’s zie je haast niet meer en zoek een ander merk. Heb nog geen idee welke.
Heb eens een Toyota Yaris gehuurd om te kijken of dat bevalt (vergelijkbare betrouwbaarheid als m’n Honda). Verrassend ruim maar ik vind de zitpositie niet fijn.

Verder ben ik eens gaan kijken naar een Ford Fiesta. De ruimte achterin viel erg mee en qua bouwjaar zou ik een flinke sprong kunnen maken. Auto vind ik ook goed in elkaar zitten.

Wie heeft een idee? Alvast bedankt .

Ik zou echt iets gaan zoeken uit het C-segment, je zoekt meer comfort en gezien de leeftijd van de kinderen is wat extra ruimte ook wel handig lijkt me.

Hoeveel km's rijdt je per jaar? Als het niet zoveel is, vind ik bouwjaar of km-stand nooit een verstandig peilbaken om op te zoeken.

Gezien je het hebt over kleine auto's zoals een Yaris of een Fiesta, moet het ding dus wél weer klein of licht zijn van gewicht? Ik heb zelf nooit iets over de Jazz gelezen mbt harde vering. En zitpositie is erg persoonlijk. Maar als een Fiesta groot genoeg lijkt, goed zit, niet te rumoerig is, en de kinderen passen erin?

Zelf als ik dit soort dingen hoor als (stevige vering/rij-geluiden/2 pubers) moet ik toch denken aan een grotere auto. Ietsje meer verbruik/mrb maar meer comfort ervoor terug.

Klinkt eigenlijk zonde om geld bij te gaan leggen terwijl je een goede betrouwbare auto hebt die aan al je wensen voldoet. Heeft de fijne Honda garage geen oplossing in de vorm van stillere/zachtere banden en/of betere isolatie?

Een auto van 4/5 jaar oud met weinig kilometers voor 10k, dan kom je toch in een kleiner segment terecht. Een groot deel van de comfortbeleving zit 'm ook in de wielbasis en dat mis je nu net in dit segment.

Ik zou eens kijken naar de Renault Mégane, Citroën C4 of de Ford Focus. Leuke outsider misschien de Fiat Tipo of anders een Dacia Duster.

Ik rijd ongeveer 12000 km per jaar. Nadeel van auto’s in de C klasse vind ik vaak de kilometerstand. Die gaan al snel boven de 100.000 kilometer. En met een lagere kilometerstand wordt de prijs te hoog.

Het bandenlawaai valt wel mee, dat is alleen op slecht asfalt het geval. Het is vooral de vering.

Misschien is een Renault Megane of een Ford Focus een idee . Opel Astra durf ik niet. Heb eerder Opel gereden maar had daar vaak extra reparaties aan.

Je zult dus kort door de bocht moeten kiezen tussen een lage kilometerstand icm een kleine auto of een hogere kilometerstand icm een grotere auto. Als je bedenkt dat veel van deze kleinere auto's met lage kilometerstanden vaak worden gebruikt voor korte ritjes met koude motor etc dan zegt een lage kilometerstand niet heel veel over de technische staat van de auto. Dan liever een auto met wat meer ervaring die bij wijze van elke dag 150 snelwegkilometers heeft gemaakt :)

Ja dat wordt waarschijnlijk de afweging. Ik heb het alleen nooit aangedurfd om een tweedehands auto te kopen met een km stand van 150k.

Aan de andere kant, als je naar ruimte kijkt, B segment auto’s worden steeds groter. De Hyundai i20 is bijvoorbeeld een ruime auto . Hoe is de betrouwbaarheid van Renault tegenwoordig?

Een Renault Mégane of Ford Focus lijkt mij een prima idee. Beide auto's zijn goede keuzes. Een auto met een kilometerstand onder de 100.000 is veel duurder dan een auto met meer op de teller. Een goede en betrouwbare auto is de Kia Ceed vanaf 2012, daar doe je ook een goede koop aan.

De kilometerstand zegt in de praktijk heel weinig over de staat, veel korte stukjes zijn slecht voor de techniek. Met een goed onderhouden en goed verzorgd exemplaar met 160.000 op de teller kun je met slechts 12.000 km per jaar nog vele jaren vooruit.

De Renault Mégane 3 is een goede auto, Renault heeft de afgelopen jaren grote stappen gemaakt in kwaliteit.

Een betrouwbaarder en praktischer autootje dan een Jazz zul je in het B-segment niet zomaar vinden.
En met 2 kinderen van (nu) 14 en 16 pas je over een jaar of 5 nog ruim in een Jazz, maar wordt het héél erg krapjes achterin bijvoorbeeld de genoemde Fiesta.
De harde vering van de Jazz? Nou, de onze was op de 16" zomerwielen inderdaad wat stoterig op korte oneffenheden, maar dat was het dan ook. Op de 15" winterwielen was 'ie best comfortabel.
Wind- en bandenlawaai... tja, het blijft een B-segmentertje. Hij had daar wat meer last van dan onze voorganger, een Kia Ceed, maar niet meer dan onze huidige Yaris.

Ik ben bang dat, wanneer je beter wilt én binnen je eisen en budget wenst te blijven, het héél lastig gaat worden...

Misschien ligt het stoterige rijcomfort aan m'n banden. Ik rij op Goodyear Efficiënt Grip zomerbanden (heb geen winterbanden). Misschien zijn deze te stug of te hard?

Heb even snel gekeken, dit lijkt een semi-sportieve band te zijn met een "groen" randje, dus met een ietwat verlaagde rolweerstand. Volgens de reviews is de band redelijk stil maar wat je vaak ziet bij dit soort banden is dat ze niet zo comfortabel zijn als bijvoorbeeld een traditionele Michelin. Tevens is dit een band bestemd voor wat grotere auto's met wat vermogen (denk BMW 3-serie) dus misschien niet een optimale Fit voor jouw Jazz (pun intended).

Zoals Had zij aangaf zou de bandenmaat best een verschil kunnen maken, onze Prius rijdt veel meer comfortabel op de 16" winterwielen dan op de 17" zomerwielen omdat de extra bandwang het stuk missende velg moet compenseren.

Bedankt voor de banden informatie, ik ga kijken of ik ze ga vervangen door een ander merk. Heb eerder Michelin energy savers gehad en die waren goed.

Bedankt voor de banden informatie. Ik ga kijken of ik ze ga vervangen of dat ik nog even door ga met de huidige set. Er zit nog genoeg profiel op.

Energy savers en al dat soort banden zijn vaak wat harder qua compound en dat komt het comfort niet ten goede natuurlijk. Ik zou adviseren voor een echt comfortabele band te gaan zoals de Michelin Premicy of Defender (all season band) alhoewel de Energy Saver in all season variant ook goed uit de bus lijkt te komen.

markb72 zei:
Misschien ligt het stoterige rijcomfort aan m'n banden. Ik rij op Goodyear Efficiënt Grip zomerbanden (heb geen winterbanden). Misschien zijn deze te stug of te hard?

De harde vering van de Honda Jazz is denk ik meer een product eigenschap, Honda is hier denk ik voor de Europese markt wat in door geschoten. De auto heeft ook een vrij korte wielbasis, dat helpt ook niet.

De Goodyear Efficient grip heb ik onder een Renault Laguna 2 gehad, en ik heb ook Michelin Primacy banden er onder gehad, de verschillen in comfort vond ik niet heel groot. De Laguna 2 is natuurlijk wel een auto met een grote wielbasis en comfortabele vering.

Je kunt het natuurlijk altijd proberen of de auto comfortabeler rijdt op Michelin banden, maar ik weet niet of het verschil groot is.

Een voorbeeld van een band die weinig geluid geeft IN de auto:
Zomerband: Vredestein Sportrac 5: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/bandentests/allseasonbandentest/testresultaten-2018-175-65-r-14-t/vredestein-quatrac-5
Geluid in de auto - 50% - +/++
Geluid buiten de auto - 50% - Ø/+

En verder ook gewoon een redelijke prijs voor een uitstekende band: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/bandentests/zomerbandentest/185-65r15h-getest-in-2019

markb72 zei:

Nee joh, zoiets ligt niet aan je banden, die genoemde klachten.. Tenzij ze half in flarden zouden liggen, maar dat is niet zo.

Probeer eens 4 nieuwe energy savers, kost je een paar honderd euro rijdt je auto weer goed probleem opgelost is dat het niet kan je altijd nog kijken voor een andere auto.

Heb 4 seizoensbanden besteld van Vredestein. Tot nu toe heb ik altijd alleen met zomerbanden gereden. Dit zou beter moeten zijn. Hiermee kijk ik het nog even een tijdje aan. Bedankt voor de tips!

Je hebt het over een goede klik met je garage, blijf daar dan.
Pubers in de auto en je houdt van comfort.
Mijn idee een honda accord!
Comfort en ruimte en zeker betaalbaar

Een goede klik, dat klopt. Dat wil zeggen ik heb nooit extra kosten en ik wordt als particulier met een 10 jarige auto netjes behandeld. Maar het aanbod wordt steeds dunner . Een accord is een goed idee maar lastig te vinden.

Is een Renault Captur misschien een idee? Wie heeft ervaring met de 90pk versie?

Het is een Honda Civic geworden, een klasse hoger, hij rijdt erg goed!

Bedankt voor de terug koppeling en veel plezier met de auto.
Welke motor kleur en bouwjaar? Gewoon nieuwsgierig.

markb72 zei:
a040.gif
Het is een Honda Civic geworden, een klasse hoger, hij rijdt erg goed!

Het is een Civic 1.4 uit 2015 met 73.000 km, zilvergrijs met 6 versnellingen. Van de eerste eigenaar. Voorlopig kunnen we weer vooruit. Je merkt goed dat het een klasse hoger is.

Terug
Bovenaan