Advies ocassion 2e auto - zuinigheid en betrouwbaarheid belangrijkste

ErikAD 9016867

Net ingestapt
Dag Allemaal,

Ik ben op zoek naar een ocassion als 2e auto (dus niet mee op vakantie, hoeft geen aanhanger te trekken, er hoeft niet een heel gezin in voor een grotere afstand)

Ik heb zelf niet echte sterke voorkeuren al lijkt electrisch rijden me wel prettig.

• Ik rijd op dit moment makkelijk 20.000 km per jaar
  • Meeste snelweg kilometers - woon/werk
  • tweemaal per week 50 km enkele reis, eenmaal per week 85 km enkele reis (mogelijkheid tot laden indien nodig)
  • Laadpaal is mogelijk op eigen inrit
  • Geen stroom over van zonnepanelen en komende 2 jaar geen terugleverkosten
  • Liefst wel met de mogelijkheid voor een korte rit met een tiener (of 2 ) op de achterbank
  • Android auto is een pre
  • Ik tank in Belgie dus benzine is daar 30-40 cent goedkoper dan in Nederland, Diesel niet.
  • Budget, lastig. Ik heb tot nu toe prima 8 jaar gereden in een simpele benzine auto van 3.000 euro. Nu begrijp ik dat ik daar nu niet mee weg kom maar laat ik stellen dat mijn budget tussen de 5.000 en 13.000 euro ligt waarbij de hogere uitgave terugverdiend wordt met zuinigheid.
Ik sta overal voor open: Benzine, Diesel, Plugin hybride, EV, LPG. (dat maakt het ook zo lastig).

Alvast super bedankt voor jullie hulp om in ieder geval een richting te bepalen om in te denken zonder mezelf blind te staren op 1 optie.

Ik moet inderdaad ook meteen denken aan de hybride modellen van Toyota. Eerder genoemde Auris is een goede keuze, Yaris is ook hybride te krijgen. Als je iets groters wilt kan je ook kijken naar bijvoorbeeld een Prius. Je kan ook kijken naar pure benzine versies van deze modellen (behalve de Prius, die is alleen hybride) , maar Toyota's hybride systemen staan bekend om het feit dat ze zelfs mensen die helemaal niks met auto's hebben enthousiast maken over het verbruik van hun auto's. Ik zou de hybride versies daarom aanbevelen.

Je zou ook kunnen kijken naar modellen van Honda, zoals de Insight of Jazz. Hier geldt hetzelfde voor, hybridetechniek dat zorgt voor een erg goed verbruik.

Wel 'saaie' auto's, maar als je zoekt naar een betrouwbare en goedkope auto zijn dat wel de betere keuzes.

Binnen je budget is hier genoeg in te krijgen. Zie dat er onderin je budget al redelijk wat te krijgen is, maar je kan natuurlijk ook doorzoeken naar het perfecte model dat meer richting de bovenkant van je budget gaat.

Eigenlijk kun je veel kanten op.

Boven in je budget vind je ook de Renault Clio V vanaf 2019. ( heb ik zelf al 5 jaar)
Voldoet aan heel veel van je wensen, is erg betrouwbaar, heel zuinig, Android auto, ruim voor zijn segment, en rijdt bijzonder fijn en comfortabel. Is ook geleverd op lpg af fabriek, maar ook als gewone benzine, en hybride.
In het B segment zijn de Kia Rio en Hyundai I20 ook hele goede opties.

Veel moderne B segment auto’s voldoen aan de wensen.

Ik denk dat het ook handig is om bij een grote occasion dealer eens te gaan kijken naar wat je aan staat en wat niet. Dan kun je ook wat gerichter gaan zoeken.

Terug
Bovenaan