Hallo, ik ben al een tijdje aan het nadenken over een opvolger van mijn Fiat Punto 1.3 diesel (2010).
De huidige auto heeft bijna 200.000 km gedaan (waarvan zelf 160.000 gereden) en blijkt bijzonder betrouwbaar te zijn. Ik heb werkelijk – buiten regulier onderhoud – 0 onvoorziene kosten gehad, geen reparaties, behalve een gescheurde voorruit, banden en een platte batterij. Op zich kan hij nog een hele tijd mee, maar ik hou er rekening dat er elk moment wel (een reeks van) kosten aan komen, doordat er tot heden nog niets vervangen werden. Bijkomend nadeel is dat ik vanaf 2021 vanwege verbod op euro4 diesel Brussel niet meer binnen, wat niet onoverkomelijk is maar wel lastig.
Misschien dat ik de stap pas over enkele maanden zet, maar wil toch al wat voorbereid zijn. Daarom nu al verkennen.
Ik rij ongeveer 20 à 25.000 km/jaar, particulier, waarvan het grootste deel autosnelwegen.
Vereisten:
- Liefst een C -segmenter, iets ruimer dan een Punto mag wel, vooral stabiliteit op de weg vind ik essentieel
- Ik neig naar diesel, gezien de vele autosnelwegkilometers, hybride mag ook mits dat echt grote voordelen zou hebben en geschikt is. Ik wil echter zeker niet duur uitvallen. Huidige snelwegverbruik is ongeveer 4,5L/100
- Indien diesel: voorkeur euro6 of toch euro5
- Budget tussen de 5000-8000
- Kwalitatief, wil absoluut niet leeglopen op een auto. De huidige is op dat vlak ideaal, geen kosten.
- Moet hoge km-standen aankunnen, aankopen liefst met onder de 80.000 maar doel is wel om er enkele jaren mee te doen
- Looks: het mag ‘iets’ zijn, een aantal modellen spreken me wel aan.
- Onderhoud/onderdelen: ook dit is een belangrijke, liefst een merk dat niet de hoofdprijs vraagt in onderdelen. BMW en Toyota rekenen blijkbaar flink door
Waar ik zelf al aan dacht:
- Peugeot 308 1.6 hdi (vanaf 2014): zou naar het schijnt algemeen als solide bekend staan? Klopt dat? Wat ik niet begrijp is dat een Citroën C4 picasso bekend staat om de vele (motor)kwalen terwijl deze (indien diesel) dezelfde motor heeft. Duiding is welkom.
- Opel Astra 1.6 diesel (model vanaf 2015/16): is dit een duurzaam type, of toch een met vele kwalen?
- Volvo V40: 1.6 diesel schijnt vele problemen te hebben? Klopt dat? Maar is dat niet dezelfde dan van PSA? 2.0 diesel meer aan te raden?
- Saab 9-3 1.9 jtd model 2011: deze spreekt me wel erg aan, een uit 2011 heeft nog euro5. Echter mogelijk wel duur in onderhoud?
- Toyota Prius model 2009/2010: qua duurzaamheid kan je niet veel beter zitten denk ik? Al vind ik het eerder een koelkast dan auto. Deze keuze zou dan vooral gebaseerd zijn op ratio.
- Toyota Auris 1.8 hybride: zelfde als hierboven. Vraag ook hierbij is of dit voor vele snelwegkilometers beter geschikt is/goedkoper is dan een diesel
- Toyota Auris 1.4 diesel: sommige Toyota diesels staan blijkbaar bekend om hun slechte kwaliteit, itt benzine en hybride, vraag is in welke mate deze diesel kwalitatief is?
Renault Megane, Nissan Pulsar, Hyundai I30 vallen voor mij af, ze spreken me helemaal niet aan, idem met SUV’s, daar pas ik voor. Op dit ogenblik spreken de 308 en de Opel Astra (berline, geen break) me het meeste aan.
In een eerste vragenronde peilde ik al naar sedans (Fiat Tipo e.d.), maar ik zie daar toch van af. Puur qua looks zou ik meteen (opnieuw) Rover 75 diesel gaan, ooit had ik er een, qua looks en comfort, wauw, mis hem nog steeds. Maar met een euro3 is het toch een fiscale afstraffing alsook met LEZ een lastige zaak.
Graag jullie advies.
De huidige auto heeft bijna 200.000 km gedaan (waarvan zelf 160.000 gereden) en blijkt bijzonder betrouwbaar te zijn. Ik heb werkelijk – buiten regulier onderhoud – 0 onvoorziene kosten gehad, geen reparaties, behalve een gescheurde voorruit, banden en een platte batterij. Op zich kan hij nog een hele tijd mee, maar ik hou er rekening dat er elk moment wel (een reeks van) kosten aan komen, doordat er tot heden nog niets vervangen werden. Bijkomend nadeel is dat ik vanaf 2021 vanwege verbod op euro4 diesel Brussel niet meer binnen, wat niet onoverkomelijk is maar wel lastig.
Misschien dat ik de stap pas over enkele maanden zet, maar wil toch al wat voorbereid zijn. Daarom nu al verkennen.
Ik rij ongeveer 20 à 25.000 km/jaar, particulier, waarvan het grootste deel autosnelwegen.
Vereisten:
- Liefst een C -segmenter, iets ruimer dan een Punto mag wel, vooral stabiliteit op de weg vind ik essentieel
- Ik neig naar diesel, gezien de vele autosnelwegkilometers, hybride mag ook mits dat echt grote voordelen zou hebben en geschikt is. Ik wil echter zeker niet duur uitvallen. Huidige snelwegverbruik is ongeveer 4,5L/100
- Indien diesel: voorkeur euro6 of toch euro5
- Budget tussen de 5000-8000
- Kwalitatief, wil absoluut niet leeglopen op een auto. De huidige is op dat vlak ideaal, geen kosten.
- Moet hoge km-standen aankunnen, aankopen liefst met onder de 80.000 maar doel is wel om er enkele jaren mee te doen
- Looks: het mag ‘iets’ zijn, een aantal modellen spreken me wel aan.
- Onderhoud/onderdelen: ook dit is een belangrijke, liefst een merk dat niet de hoofdprijs vraagt in onderdelen. BMW en Toyota rekenen blijkbaar flink door
Waar ik zelf al aan dacht:
- Peugeot 308 1.6 hdi (vanaf 2014): zou naar het schijnt algemeen als solide bekend staan? Klopt dat? Wat ik niet begrijp is dat een Citroën C4 picasso bekend staat om de vele (motor)kwalen terwijl deze (indien diesel) dezelfde motor heeft. Duiding is welkom.
- Opel Astra 1.6 diesel (model vanaf 2015/16): is dit een duurzaam type, of toch een met vele kwalen?
- Volvo V40: 1.6 diesel schijnt vele problemen te hebben? Klopt dat? Maar is dat niet dezelfde dan van PSA? 2.0 diesel meer aan te raden?
- Saab 9-3 1.9 jtd model 2011: deze spreekt me wel erg aan, een uit 2011 heeft nog euro5. Echter mogelijk wel duur in onderhoud?
- Toyota Prius model 2009/2010: qua duurzaamheid kan je niet veel beter zitten denk ik? Al vind ik het eerder een koelkast dan auto. Deze keuze zou dan vooral gebaseerd zijn op ratio.
- Toyota Auris 1.8 hybride: zelfde als hierboven. Vraag ook hierbij is of dit voor vele snelwegkilometers beter geschikt is/goedkoper is dan een diesel
- Toyota Auris 1.4 diesel: sommige Toyota diesels staan blijkbaar bekend om hun slechte kwaliteit, itt benzine en hybride, vraag is in welke mate deze diesel kwalitatief is?
Renault Megane, Nissan Pulsar, Hyundai I30 vallen voor mij af, ze spreken me helemaal niet aan, idem met SUV’s, daar pas ik voor. Op dit ogenblik spreken de 308 en de Opel Astra (berline, geen break) me het meeste aan.
In een eerste vragenronde peilde ik al naar sedans (Fiat Tipo e.d.), maar ik zie daar toch van af. Puur qua looks zou ik meteen (opnieuw) Rover 75 diesel gaan, ooit had ik er een, qua looks en comfort, wauw, mis hem nog steeds. Maar met een euro3 is het toch een fiscale afstraffing alsook met LEZ een lastige zaak.
Graag jullie advies.