advies duurzame C-segmenter (25k/jaar)

peter g

Net ingestapt
Hallo, ik ben al een tijdje aan het nadenken over een opvolger van mijn Fiat Punto 1.3 diesel (2010).
De huidige auto heeft bijna 200.000 km gedaan (waarvan zelf 160.000 gereden) en blijkt bijzonder betrouwbaar te zijn. Ik heb werkelijk – buiten regulier onderhoud – 0 onvoorziene kosten gehad, geen reparaties, behalve een gescheurde voorruit, banden en een platte batterij. Op zich kan hij nog een hele tijd mee, maar ik hou er rekening dat er elk moment wel (een reeks van) kosten aan komen, doordat er tot heden nog niets vervangen werden. Bijkomend nadeel is dat ik vanaf 2021 vanwege verbod op euro4 diesel Brussel niet meer binnen, wat niet onoverkomelijk is maar wel lastig.

Misschien dat ik de stap pas over enkele maanden zet, maar wil toch al wat voorbereid zijn. Daarom nu al verkennen.

Ik rij ongeveer 20 à 25.000 km/jaar, particulier, waarvan het grootste deel autosnelwegen.
Vereisten:
- Liefst een C -segmenter, iets ruimer dan een Punto mag wel, vooral stabiliteit op de weg vind ik essentieel
- Ik neig naar diesel, gezien de vele autosnelwegkilometers, hybride mag ook mits dat echt grote voordelen zou hebben en geschikt is. Ik wil echter zeker niet duur uitvallen. Huidige snelwegverbruik is ongeveer 4,5L/100
- Indien diesel: voorkeur euro6 of toch euro5
- Budget tussen de 5000-8000
- Kwalitatief, wil absoluut niet leeglopen op een auto. De huidige is op dat vlak ideaal, geen kosten.
- Moet hoge km-standen aankunnen, aankopen liefst met onder de 80.000 maar doel is wel om er enkele jaren mee te doen
- Looks: het mag ‘iets’ zijn, een aantal modellen spreken me wel aan.
- Onderhoud/onderdelen: ook dit is een belangrijke, liefst een merk dat niet de hoofdprijs vraagt in onderdelen. BMW en Toyota rekenen blijkbaar flink door

Waar ik zelf al aan dacht:
- Peugeot 308 1.6 hdi (vanaf 2014): zou naar het schijnt algemeen als solide bekend staan? Klopt dat? Wat ik niet begrijp is dat een Citroën C4 picasso bekend staat om de vele (motor)kwalen terwijl deze (indien diesel) dezelfde motor heeft. Duiding is welkom.
- Opel Astra 1.6 diesel (model vanaf 2015/16): is dit een duurzaam type, of toch een met vele kwalen?
- Volvo V40: 1.6 diesel schijnt vele problemen te hebben? Klopt dat? Maar is dat niet dezelfde dan van PSA? 2.0 diesel meer aan te raden?
- Saab 9-3 1.9 jtd model 2011: deze spreekt me wel erg aan, een uit 2011 heeft nog euro5. Echter mogelijk wel duur in onderhoud?
- Toyota Prius model 2009/2010: qua duurzaamheid kan je niet veel beter zitten denk ik? Al vind ik het eerder een koelkast dan auto. Deze keuze zou dan vooral gebaseerd zijn op ratio.
- Toyota Auris 1.8 hybride: zelfde als hierboven. Vraag ook hierbij is of dit voor vele snelwegkilometers beter geschikt is/goedkoper is dan een diesel
- Toyota Auris 1.4 diesel: sommige Toyota diesels staan blijkbaar bekend om hun slechte kwaliteit, itt benzine en hybride, vraag is in welke mate deze diesel kwalitatief is?

Renault Megane, Nissan Pulsar, Hyundai I30 vallen voor mij af, ze spreken me helemaal niet aan, idem met SUV’s, daar pas ik voor. Op dit ogenblik spreken de 308 en de Opel Astra (berline, geen break) me het meeste aan.

In een eerste vragenronde peilde ik al naar sedans (Fiat Tipo e.d.), maar ik zie daar toch van af. Puur qua looks zou ik meteen (opnieuw) Rover 75 diesel gaan, ooit had ik er een, qua looks en comfort, wauw, mis hem nog steeds. Maar met een euro3 is het toch een fiscale afstraffing alsook met LEZ een lastige zaak.

Graag jullie advies.

Let wel bij overgang jaren dat je voor de blue hdi gaat dat is euro 6 en e-hdi en gewoon hdi euro 5. De eerste pure tech motoren kennen problemen bij zowel 308 als picasso, maar de hdi blokken zijn gewoon goed. In nl is heg aanbod spaar diesels enorm in België weet ik niet hoed dat zit.

Hier een occasion video van de 308
https://youtu.be/-2D0POcsZVU

De eerste generatie 308 en c4 picasso waren onbetrouwbaar

Met de 2e generatie c4 picasso is weinig mis

Andere alternatieven:

De gewone c4
Mazda 3 1.5 diesel (2.2 diesel niet heel zuinig)
Honda civic diesel
C4 aircros diesel valt denk ik af
Lancia delta diesel (m32 bak verdient aandacht)
Chevrolet cruze diesel (m32 bak verdient aandacht)

De 308 Blue HDI en de Astra 1.6cdti zijn beide betrouwbare blokken.
De 308 heeft vooral in de eerste bouwjaren wel te kampen met wat slechte afwerking. Verder bedien je het klimaat via het multimedia systeem en dat systeem blinkt niet uit in gebruiksvriendelijkheid. Wel iets om rekening mee te houden.

De Astra is wat dat betreft een stuk gebruiksvriendelijker en rijdt ook beter naar mijn mening. Wel zit er bij de 1.6 diesels vaak weinig luxe op, maar dat zie je ook wel weer terug in de prijs. Het oude model Astra, de J, zou ik laten staan, deze is ook nog eens behoorlijk zwaar waardoor de belasting vrij hoog is (in NL dan, geen idee hoe dat in BE geregeld is).

De Peugeot 308 2 vanaf 2014 met 1.6 HDI is een prima keus, de afwerking met name bij de stationwagons kan door de grote vraag in de eerste bouwjaren verschillen per exemplaar.

In de 2e generatie Citroen C4 Picasso vanaf 2013 was de 1.6 HDI ook prima

Bij de Volvo V40 vanaf 2012 met 1.6 PSA diesel was de motor inmiddels zeer betrouwbaar. De problemen die je ziet waren vooral bij de S40 en V50 uit oudere bouwjaren met 1e generatie 1.6 diesel. De V40 werd later ook geleverd met een 2.0 diesel van Volvo, deze kende nog wel wat kinderziektes zoals vervuiling en een hoog olieverbruik.

Bij de Opel Astra zou ik altijd de Astra K kiezen vanaf 2015, deze is veel moderner, lichter en betrouwbaarder dan zijn voorganger de Astra J.

Voor veel snelweg kilometers, is en blijft de diesel de beste optie. Een stekkerloze hybride is op de snelweg niet zuiniger dan een standaard benzine auto. Sterker nog, een 1.0 3 cilinder turbo benzine is voor de snelweg nog een betere optie, dan een stekkerloze hybride. Echter deze laatste doet het weer beter bij veel stop en go werk, waar je relatief veel kunt regenereren.

Een voorbeeld : mijn corolla 1.8 TS hybride laat een verbruik zien van ± 6L/100 km constant 100 km/h op de snelweg. Een diesel doet dat veel beter ( lees : zuiniger)

Supervisor R zei:
Voor veel snelweg kilometers, is en blijft de diesel de beste optie. Een stekkerloze hybride is op de snelweg niet zuiniger dan een standaard benzine auto. Sterker nog, een 1.0 3 cilinder turbo benzine is voor de snelweg nog een betere optie, dan een stekkerloze hybride. Echter deze laatste doet het weer beter bij veel stop en go werk, waar je relatief veel kunt regenereren.

Een voorbeeld : mijn corolla 1.8 TS hybride laat een verbruik zien van ± 6L/100 km constant 100 km/h op de snelweg. Een diesel doet dat veel beter ( lees : zuiniger)

mwah, daar ben ik het niet helemaal mee eens.
En je vergelijkt ook wel appels met peren. Tuurlijk is een 1.0 3 cilinder zuiniger, maar die heeft ook wel minder vermogen dan een 1.8 hybride zoals Toyota die levert.
Een eerlijkere vergelijking zou een 1.4 4 cilinder turbo zijn, die leveren vaak rond de 140pk. Dan heb je plots een verbruik van 7 tot 7,5L per 100km.

Neemt niet weg dat een diesel het op de snelweg veel zuiniger doet.
Ik kan uit de OP niet opmaken of TS in België woont of niet, dan is het financiële plaatje wel anders als voor een Nederlander natuurlijk.
Want met 20000km per jaar ben je in NL niet perse veel goedkoper met een diesel uit.

Bobslee zei:
Supervisor R zei:

mwah, daar ben ik het niet helemaal mee eens.
En je vergelijkt ook wel appels met peren. Tuurlijk is een 1.0 3 cilinder zuiniger, maar die heeft ook wel minder vermogen dan een 1.8 hybride zoals Toyota die levert.
Een eerlijkere vergelijking zou een 1.4 4 cilinder turbo zijn, die leveren vaak rond de 140pk. Dan heb je plots een verbruik van 7 tot 7,5L per 100km.

Neemt niet weg dat een diesel het op de snelweg veel zuiniger doet.
Ik kan uit de OP niet opmaken of TS in België woont of niet, dan is het financiële plaatje wel anders als voor een Nederlander natuurlijk.
Want met 20000km per jaar ben je in NL niet perse veel goedkoper met een diesel uit.

Platte baterij en 200.000 km gedaan klinkt Vlaams.

Ik weet niet hoe de diesel belastingtechnisch gaat in België maar puur op de brandstofkosten en betrouwbaarheid zou ik dan toch eerder een hybride aanraden.

Bobslee zei:
Ik weet niet hoe de diesel belastingtechnisch gaat in België maar puur op de brandstofkosten en betrouwbaarheid zou ik dan toch eerder een hybride aanraden.

Die belastingen 'zitten' regionaal in dit mooie land, dus Vlaams voor TS.
En verder zit die belasting vooral op motorinhoud, dus zo'n 1.3 kost niet zo gek veel.

Gezien je budget, TS, zou ik lekker nog even doorrijden. Je kent de auto, je maakt veel snelwegkilometers, dus puur vanuit financieel oogpunt lijkt mij dat het verstandigst.
Maar een C-segmenter zit natuurlijk wel ietsje lekkerder.
Dan nog dit: zeker bij diesels zou ik naar eerder 'normale' kilometerstanden kijken. Je wil dat die motoren vooral lekker warm gedraaid hebben, dus - maar dit is persoonlijk - ik zou zeker 25k/jaar aanhouden (dus 100k km+ bij een auto van 4 jaar oud). Je betaalt alleen maar extra voor die relatief lage kilometerstanden, terwijl er de nodige extra slijtage kan hebben plaatsgevonden.

Ga inderdaad voor de blueHDI zoals anderen al noemden. Die is van alle HDI-generaties het betrouwbaarst. Het enige waar je mee zit is dat het roetfilter vol kan raken. Korte afstanden rijden is daarom niet aan te raden. Ook om andere redenen (vervuiling inlaattraject). Maar dat geldt voor alle moderne turbomotoren (benzine en diesel): rijd er alleen lange ritten mee.

De eerste C4 Picasso was inderdaad minder betrouwbaar, vanaf de facelift beter en het laatste model is helemaal top. Idem voor de 308.

Elaste zei:
Ga inderdaad voor de blueHDI zoals anderen al noemden. Die is van alle HDI-generaties het betrouwbaarst. Het enige waar je mee zit is dat het roetfilter vol kan raken. Korte afstanden rijden is daarom niet aan te raden. Ook om andere redenen (vervuiling inlaattraject). Maar dat geldt voor alle moderne turbomotoren (benzine en diesel): rijd er alleen lange ritten mee.

De eerste C4 Picasso was inderdaad minder betrouwbaar, vanaf de facelift beter en het laatste model is helemaal top. Idem voor de 308.

Ok, dat is duidelijk

Als ik het goed begrijp is dat de Volvo V40 met de 1.6 hdi uit pakweg 2015 exact dezelfde motor heeft, dus ook de blueHDI (maar heet dan anders)?

Zou de Opel Astra met 1.6 diesel gelijkwaardig zijn, of is de PSA diesel (blue HDI) toch merkelijk betrouwbaarder? Ik vraag dit omdat de Astra tweedehands toch een stuk lager staat in prijs, vaak tussen de 1000 à 2000 euro.

Bobslee zei:
De 308 Blue HDI en de Astra 1.6cdti zijn beide betrouwbare blokken.
De 308 heeft vooral in de eerste bouwjaren wel te kampen met wat slechte afwerking. Verder bedien je het klimaat via het multimedia systeem en dat systeem blinkt niet uit in gebruiksvriendelijkheid. Wel iets om rekening mee te houden.

De Astra is wat dat betreft een stuk gebruiksvriendelijker en rijdt ook beter naar mijn mening. Wel zit er bij de 1.6 diesels vaak weinig luxe op, maar dat zie je ook wel weer terug in de prijs. Het oude model Astra, de J, zou ik laten staan, deze is ook nog eens behoorlijk zwaar waardoor de belasting vrij hoog is (in NL dan, geen idee hoe dat in BE geregeld is).

met "de 308 uit de eerste bouwjaren" wordt dan bedoeld de versie gemaakt tussen 2008-2013 (= eerste generatie 308)? Of bedoel je de de 308 2de generatie uit 2013/2014?

Bobslee zei:

De klimaatregeling is in de 308 vanuit ieder scherm snel op te roepen. Geen enkele reden dus om de 308 daarvoor te laten staan! Neem wel een versie met climate control. Dan hoef je sowieso zelden iets in de stellen.
De versies met handmatig bediende airco werken ook via het touchscreen. Let daar goed op bij aankoop, want het dashboard is dus exact gelijk.

Ik heb met mijn 308 nu zelf 41000 gereden. 1 keer kapotte turboslang gehad bij 125000km. Schijnt niet echt een bekend euvel te zijn dus ik ga er maar vanuit dat ik gewoon pech had.
Kosten vielen ook wel mee.
Verder een fijne auto met prettig motorblok.
Mijne is een half jaar terug gechipt. (Na de reparatie van de turboslang) Schijnt die ook goed tegen te kunnen.

308HDI zei:
Bobslee zei:

De klimaatregeling is in de 308 vanuit ieder scherm snel op te roepen. Geen enkele reden dus om de 308 daarvoor te laten staan! Neem wel een versie met climate control. Dan hoef je sowieso zelden iets in de stellen.
De versies met handmatig bediende airco werken ook via het touchscreen. Let daar goed op bij aankoop, want het dashboard is dus exact gelijk.

Ik heb met mijn 308 nu zelf 41000 gereden. 1 keer kapotte turboslang gehad bij 125000km. Schijnt niet echt een bekend euvel te zijn dus ik ga er maar vanuit dat ik gewoon pech had.
Kosten vielen ook wel mee.
Verder een fijne auto met prettig motorblok.
Mijne is een half jaar terug gechipt. (Na de reparatie van de turboslang) Schijnt die ook goed tegen te kunnen.

Met mijn 208 (ook de 1.6 blue HDI) ook nog nooit problemen gehad, inmiddels de 150dkm gepasseerd.
Maar hoeveel haal je uit zo'n chiptuning? Ik was er ook over aan het denken. Is het de moeite? Ik lees dat 130pk haalbaar is (de 208 heeft standaard 100pk)

peter g zei:
Als ik het goed begrijp is dat de Volvo V40 met de 1.6 hdi uit pakweg 2015 exact dezelfde motor heeft, dus ook de blueHDI (maar heet dan anders)?

Ik durf niet te zeggen of die Volvo dezelfde generatie 1.6 HDI is eigenlijk. De blueHDI heeft in ieder geval 120pk, daar zou je naar kunnen kijken.

peter g zei:
met "de 308 uit de eerste bouwjaren" wordt dan bedoeld de versie gemaakt tussen 2008-2013 (= eerste generatie 308)? Of bedoel je de de 308 2de generatie uit 2013/2014?

De eerste generatie 308 sowieso laten staan. En de eerste serie van de model (2013-2017) kende ook wat aanloopproblemen, maar geen hele grote (https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=peugeot/model=308/occasiontest/53810e18-3648-4aba-b156-1416a7ac23d1?/merk=peugeot/model=308). Als je trouwens grotere kinderen hebt: de huidige 308 heeft een erg krappe achterbank (en weer hele ruime laadbak).

De PSA 1.6 HDI in de V40 D2 heeft iets minder vermogen (112 pk) dan de Volvo 2.0 diesel (120 pk), de Volvo 2.0 diesel in de D2 kwam in 2015.

(Volgens mij is de 1.6 Blue HDI met 120 pk van PSA niet geleverd in de V40.)

Onder de motorkap zie je het gelijk, de PSA 1.6 diesel heeft een peilstok en de Volvo 2.0 diesel heeft die niet.

Terug
Bovenaan