Advies aanschaf tweedehandse auto na jaren lease

ZS80085

Net ingestapt
Dag allen,

Ik ga veranderen van baan en dat betekent dat ik mijn leaseauto ga inleveren en na vele jaren mag nadenken over zelf een auto kopen. Ik hoop hier wat advies te kunnen ontvangen over de auto's die ik op het oog heb, maar ook over onderhoud en betrouwbaarheid, wellicht zelfs modellen waar ik nog niet aan gedacht heb.

Om te beginnen, budget: maximaal 25k, als het kan meer richting de 20k. Jaartal vanaf 2015/2016.

Recente Geschiedenis: Mondeo, Suberb, Golf Variant.

Wat zoek ik? Een auto waar ik met gezin (vrouw + 2 kids) mee op pad kan en makkelijk de kinderwagen, buggy en tassen kwijt kan, incidenteel nog een derde persoon op de achterbank. Wellicht ook op vakantie in de toekomst. Daarnaast moet het niet enkel een praktische auto zijn, het oog wil ook wat en ik wil het leuk vinden om in de auto te zitten/rijden. Ik verwacht nu met minder zakelijk reizen zo'n 10 a 15k km per jaar te rijden.

Ik ben gewend aan voldoende opties in een auto, ik ben ook wel bereid om een jaartje leeftijd in te leveren in ruil voor een voller optiepakket. Wat betreft motor hoeft het geen snelheidsmonster te zijn, top snelheid interesseert mij weinig, maar wel voldoende performance om een comfortabele rit te hebben en ook enigszins makkelijk te kunnen inhalen op de snelweg. Ik heb ooit een Superb diesel gehad met de instap motor, wat een drama op de snelweg.

Kilometerstand: Mijn gevoel zegt zo laag mogelijk, maar ik kan mij voorstellen dat een wat hogere stand bij een occasion juist goed is. Wat is wijsheid hier in? En over welke Km stand zou ik echt niet moeten gaan?

Onderhoud/betrouwbaarheid: vanzelfsprekend wil niemand een auto die direct uit elkaar gaat vallen. Een auto hebben is niet goedkoop maar ik zou het fijn vinden als niet elke garagebezoek een fortuin kost en er dus geen exotische onderdelen aan de auto zitten die zulke problemen veroorzaken.

Ik ben van plan om er in ieder geval 5 jaar in te rijden, de auto moet natuurlijk meer aan kunnen maar ik denk tegen die tijd toch aan elektrisch te willen beginnen.

Waar heb ik naar gekeken?

• BMW 3 touring; Favoriet qua looks, maar erg klein.
  • VW Passat; Proefgereden, erg fijn, ruim en ben bekend met VW vanuit lease verleden
  • Mercedes C-Klasse Estate; Mooie auto, de recentere modellen lijken ruimer dan vroeger. Moet nog proefrijden
  • Opel Insignia Sports Tourer (B variant); Mooie auto, super ruim, proefgereden en reed best fijn, voelde wel wat 'hard' maar kon ook aan de 20 inch wielen van demo model liggen
  • Kia (Pro)Ceed; Erg mooi, nog niet gereden. Aziatische betrouwbaarheid klinkt interessant, maar interieur erg veel plastic, twijfel over de kwaliteit en slijtvastigheid daarvan.
  • Renault Talisman; In het verleden Megane gereden, sta er neutraal tegenover. Lijkt wel veel auto voor weinig geld, maar wat voor addertje zit daar?
  • Skoda Superb; Vroeger gehad, leuke auto. Vond het wel lastig om een leuk model te vinden met redelijke kilometerstand.

Daarnaast ook wel rondgekeken naar de hogere opstap auto's zoals een Tiguan, 3008, Kodiaq. Maar lijken allemaal vooral groot aan de buitenkant te zijn en niet aan de binnenkant, met uitzondering van de 3008, niet gereden maar wel in gezeten, beviel wel.

Ik merk dat ik het lastig vind te bepalen waar voor te gaan, in te schatten waar de risico's zitten en dan ergens een balans te vinden tussen 'leuk' en 'verstandig'. Hoop dat jullie mij de juiste kant op kunnen duwen.

Alvast bedankt!

Waar rij je nu in?
Is een Toyota Corolla Station een optie? Zeer zuinig en super betrouwbaar.

Golf Variant, daarvoor een superb en daarvoor een Mondeo. Golf is merkbaar kleiner en daar hebben we soms last van tijdens trips of dingen vervoeren.

Zal eens beter kijken naar de Toyota, maar wekt de indruk dat deze de formaat van de golf variant heeft. Zal eens kijken naar de afmetingen

Een Golf Variant is qua kofferbak niet zoveel kleiner dan een Passat of Superb, het verschil is vooral te merken op de achterbank. Al is die volgens mij in een Golf ook niet zo krap.

Maar goed, de zojuist genoemde Corolla is net als Golf C-segment, andere auto's in dat segment zijn bijvoorbeeld de Focus, Ceed, Octavia, Megane, Astra, 308, etc. Allemaal ruime praktische stationwagons, al zijn de Golf en Octavia denk ik wel zo'n beetje de ruimsten. Eerlijk gezegd denk ik dat je daar rationeel gezien gewoon genoeg aan zou moeten hebben, maar als je een segment hoger wilt hou ik je niet tegen ;)

Maar een segment hoger betekent niet per se meer bagageruimte. Zo'n Insignia Sport Tourer heeft (op papier) een fors kleinere kofferbak dan een Golf Variant, bijvoorbeeld.

De keus zal afhangen van persoonlijke voorkeur. De BMW 3 en Mercedes C zijn duidelijk kleiner dan de overige opties. En vaak zijn de reparatie en onderhoudskosten hoger.

De Opel Insignia, Renault Talisman, Skoda Superb , en VW Passat zijn allemaal ruime en comfortabele auto's. Voor elke auto valt wat te zeggen.

Bij de Opel en Renault krijg je het meeste auto voor je geld, en staan bekend als betrouwbare auto's. Van dit rijtje is bij verschillende onderzoeken de VW Passat het minst betrouwbaar. De Skoda Superb is het ruimste.
Bij de Talisman vanaf productie mei 2017 is de Multimedia sneller, en geschikt voor android auto en Apple Carplay.

Een Talisman is een ruime auto en met jouw budget geb je een 200pk initiale paris uitvoering die afgeladen us met opties.
Het probleem met Renault is dat ze nog een slechte naam hebben, maar dat allang achterhaald is en ze al een tijdje nuet zo populair zijn in het d-segment.
Persoonlijk vind ik alleen het grote scherm een afknapper.

Wel een interessante, voor m’n gevoel was de insignia kofferbak wel groter, maarja gevoel en papier he.

Wat ik fijn vind in het groter segment is de ruimte die er voor en achterin is. Als ik de kinderen achter in, in de autostoel heb komen de voeten tegen de rugleuning aan bij mij (inmiddels lekker vieze rugleuning). Vrouw is wat kleiner dus zij zit in de passagiersstoel lekker ver naar voren. Bij bijv. Een insignia is dat lekker ruim, beetje luxe problemen zijn het ook.

Ik ga de talisman ook maar even rijden, ben erg benieuwd als ik dit zo hoor.

als je toevallig in de kia Showroom bent, wellicht is de kia optima nog wat https://www.autowereld.nl/kia/optima-sportswagon/1-6-t-gdi-gt-line-sport-full-option-180pk-automaat-panoramadak-apple-carplay-navigatie-36994695/details.html?_ga=2.261082381.1802827077.1665434671-1061012555.1558197801

Bij de Skoda Superb kun je als je een leuke deal zoekt beter voor de minder populaire liftback gaan ipv de populaire station.

In de CarBase kun je gemakkelijk auto's vergelijken. Als je de Golf en Corolla Stationwagens vergelijkt zie je dat de Corolla ruim 7 cm meer wielbasis heeft dit moet vooral de achterpassagiers beenruimte ten goede komen. De Corolla is wel weer een stuk lager.

https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/96072-95278/

Ik zat begin dit jaar voor dezelfde keuze, dezelfde eisen. Jaren MPV gereden: Zafira, Touran en Grand Scenic.
Zat te kijken naar een tweedehands Touran toen mijn oog viel op een Passat GTE station die daar naast stond Proefrit gemaakt: verkocht!
Wat een rust in die auto, ruimte als geen ander en de prijs zat net onder de 25k (2016). En ook interessant kwa verbruikskosten.

Het is heel lastig iemand te adviseren over de aanschaf van een auto, dit is zo persoonlijk, dit gaat veel verder dan alleen maar rationeel denken.

Dus voor wat het jou waard is : ik adviseer een Passat GTE.

Golf 7 variant heeft 605 liter volgens ISO 383, kofferbak word volgestopt met 'blokken' daar waar mogelijk tot aan het dak en dubbele bodem. bron

Insignia heeft 532 liter maar word gemeten tot aan de hoogte van de achterbank volgens ECIE methode. bron

Met andere woorden , niet te vergelijken. Mensen kijken hier snel naar cijferjtes maar dat zegt niet alles. Ik weet dus ook niet hoe de verhoudingen liggen, maar de Insignia oogt in ieder geval een stuk ruimer dan de golf 7 variant, die ook al een aanzienlijke kofferbak heeft.

hier nog een autoweek artikel hierover

Hier op het forum staat een leuk verhaal van iemand die zijn MB plug-in hybride heeft verkocht en in Duitsland bij een Opel-dealer een jonge Insignia SW met vrijwel alle opties heeft gekocht, van eind 2018, slechts 58.000 km voor slechts (in totaal na betalen BPM) iets meer dan jouw budget.

Fijn dat er positieve geluiden zijn over eigenlijk alle genoemde modellen, aan mij om te bepalen welke ik het beste vind rijden en het leukste vind.

Wat me nog wel bezighoud is bouwjaar + kilometerstand. Wanneer is een auto te afgereden? Kan me ook voorstellen dat dit afhangt per merk/kwaliteit.

En is een Mercedes echt zoveel duurder in onderhoud dan een Kia?

als je naar de dealer gaat wel. Dat zijn echt mega prijzen. Puur qua reguliere onderdelen valt het nog wel mee, maar wel duurder ja. Maar wat wel zo is; mijn vorige mercedes C-klasse had luchtvering. Echt subliem! Maar de compressor is gevoelig voor stuk gaan (kost 800 euro) en de veerpoten kunnen ook lek raken , die kans is al kleiner maar kost wel 1600 euro stuk. Zulke dingen maakt een auto wel duur natuurlijk. Een mercedes heeft achterwielaandrijving, meer componenten, meer gewicht. Maar wel fijne rij eigenschappen daardoor. maar daardoor dus ook net weer wat duurder in belasting. Onderstel is complexer, meer techniek aan boord. Zeker al de kilometers oplopen is de kans wel op wat duurdere reparaties dan zo'n KIA die in de basis gewoon wat eenvoudiger is qua techniek / onderstel. Bovendien vanuit technisch oogpunt denk ik dat zo'n KIA zeker niet slechter (misschien wel beter) in elkaar zit dan sommige premium modellen. Als je dus zaken als afwerking en andere zaken buiten beschouwing laat.

Wat me nog wel bezighoud is bouwjaar + kilometerstand. Wanneer is een auto te afgereden? Kan me ook voorstellen dat dit afhangt per merk/kwaliteit.

afgereden is heel afhankelijk van de eigenaar en wat minder van het merk. hoe is het onderhouden en er mee om gegaan. maar met normaal rijden en goed onderhoud is 400.000 km nog prima te doen. Maar je ziet bij klokje rond ook dat nog hoger ook goed te doen is met goed onderhoud zonder dat deze echt helemaal op is.
(Maar er zijn ook gewoon auto's die na 300.000 km wel echt helemaal op zijn, ook premium merken, wat grotendeels ook aan de eigenaren ligt)

Bij kia even de kleine letters lezen qua 7 jaar fabrieks garantie, en checken of desbetreffende nog fabrieks garant heeft. Zit km stand aan vast en waar en hoe die onderhouden, fabrieks garantie is niet heilig, maar wellicht wel even handig om de reden te weten, en andere onderhandelings positie.

ZS80085 zei:
Fijn dat er positieve geluiden zijn over eigenlijk alle genoemde modellen, aan mij om te bepalen welke ik het beste vind rijden en het leukste vind.

Bij premium merken zoals Mercedes liggen de onderdelenprijzen hoger, en de techniek is vaak complexer zoals Ascona GT al aan geeft. Beurten zijn zeker bij de dealer ook een stuk duurder.
Een Kia is een prima auto, met degelijke techniek, en maar liefst 7 jaar fabrieksgarantie, wat voor een particulier natuurlijk ook fijn is.

Niet premium merken zijn meestal goedkoper om te rijden, door de minder complexe techniek, goedkopere veel geproduceerde onderdelen, en lagere werkplaats tarieven.
Even als voorbeeld bij mijn Renault Clio koste vorig jaar de kleine beurt € 128,00 en dit jaar de grote beurt € 268,00, net als mijn vorige Renault is het een hele goedkope auto in onderhoud en reparaties.
De Talisman is natuurlijk wel iets duurder.

Premium merken gaan niet langer mee dan niet premium merken, veel belangrijker is hoe er mee om is gegaan. Groot voordeel van niet premium is dat de auto bij aankoop jonger is, en met een lagere kilomerstand. De kans is groot dat je er langer plezier van hebt.

Als je 75000km in 5 jaar gaat rijden kan je prima iets met 2 ton erop kopen.

Er is natuurlijk geen keihard verband tussen kosten en kilometerstand. Ik zou een reserve pot aanhouden en dan alle opties openhouden. Je bent immers ook afhankelijk van het aanbod.

Veel om over na te denken, ik ga in ieder geval nog de Mercedes c klasse en de Kia ceed sportswagon proefrijden. Ik twijfel of Kia me de ruimte gaat bieden die ik wil, Mercedes vind ik gewoon erg mooi en premium gevoel, benieuwd of de rij ervaring mij er van overtuigd om deze boven de rest te kiezen.

Voorkeur momenteel ligt bij Opel Insignia en als gedeelde tweede Renault Talisman (deze is lastig te krijgen in initiale paris momenteel) en de Passat. Passat was nummer 1 geweest als de prijs meer mee zat, Opel en Renault heb je gewoon veel meer voor dezelfde prijs. Gelukkig heb ik nog 2 maand om er goed over na te denken :)

ZS80085 zei:
Veel om over na te denken, ik ga in ieder geval nog de Mercedes c klasse en de Kia ceed sportswagon proefrijden. Ik twijfel of Kia me de ruimte gaat bieden die ik wil, Mercedes vind ik gewoon erg mooi en premium gevoel, benieuwd of de rij ervaring mij er van overtuigd om deze boven de rest te kiezen.

Voorkeur momenteel ligt bij Opel Insignia en als gedeelde tweede Renault Talisman (deze is lastig te krijgen in initiale paris momenteel) en de Passat. Passat was nummer 1 geweest als de prijs meer mee zat, Opel en Renault heb je gewoon veel meer voor dezelfde prijs. Gelukkig heb ik nog 2 maand om er goed over na te denken :)

Bedankt voor de update.
Bij de Renault Talisman zou ik ook zeker kijken naar de Intens uitvoering.
Die zijn in de praktijk een stuk makkelijker te vinden dan de Intiale Paris uitvoering.

De Intens uitvoering is al een luxe uitvoering. Ik kwam zelfs binnen het budget al de Talisman uit 2019 tegen met 1.330 CC Mercedes Renault motor. De 1.618 CC Nissan motor is ook gewoon een goede en betrouwbare motor.

ak2 zei:
ZS80085 zei:

Bedankt voor de update.
Bij de Renault Talisman zou ik ook zeker kijken naar de Intens uitvoering.
Die zijn in de praktijk een stuk makkelijker te vinden dan de Intiale Paris uitvoering.

De Intens uitvoering is al een luxe uitvoering. Ik kwam zelfs binnen het budget al de Talisman uit 2019 tegen met 1.330 CC Mercedes Renault motor. De 1.618 CC Nissan motor is ook gewoon een goede en betrouwbare motor.

Ik ben nu eens aan het kijken naar de intens, zie daar ook best volgeladen opties. Is me eigenlijk nu niet zo duidelijk wat het verschil is tussen intens en initiale Paris

Hier op deze site kan je de verschillende uitrustingsnivo's met elkaar vergelijken.
Via het kopje : "Auto's" en dan naar "Carbase Autovergelijker"

Hier heb ik de uitvoeringen even naast elkaar gezet ( motorvariant volledig willekeurig gekozen )
Zo te zien zit het verschil in ieder geval in lederen bekleding, altijd metallic lak en wat rijhulpsystemen.

Let wel, carbase is verre van heilig en niet altijd correct maar met dit soort dingen kan het wel indicatie geven, uiteraard de daadwerkelijke auto's die je op het oog hebt ook goed met elkaar vergelijken, de 1 kan wat aangevinkte opties hebben bijvoorbeeld, bij import nog beter opletten, uitvoeringen zijn per land verschillend dus een Duitse auto kan volledig andere uitrusting hebben dan een origineel Nederlandse auto.

Intens - Initiale Paris

De Citroën C5 Tourer is ook een aanrader als je besluit te gaan shoppen in het D-segment. Het is een wellicht ietwat ondergewaardeerde auto in NL, maar hij staat bekend om zijn zeer robuuste technologie. Ik heb er eentje gevonden met hydractive veersysteem. Een van de laatste met dit unieke comfortabele veersysteem: https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-c5-tourer-2-0-bluehdi-collection-trekhaak-hydracti-diesel-grijs-8ff8796a-f5d4-43d3-9add-e445b79cdbd6?sort=mileage&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=5&position=5&search_id=1pq22rdbnw7&source_otp=t10&source=listpage_search-results

als je in google model + bouwjaar + prijslijst + pdf in toetst vind je vaak de prijslijsten en verschillen

van de talisman binnen 10 sevonden; klik

Extra TOV intens:

Techniek en veiligheid
• Blind Sport Warning
• Head-up display
• Active Emergency Braking System
Comfort
• Parkeersensoren vóór, zij en achter met achteruitrijcamera en
sonische weergave
• Elektrisch verwarmbare voorstoelen met stoelventilatie
• Comfort hoofdsteunen vóór
• Elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels
met geheugen en herkenning achteruitversnelling
• Handsfree achterklep
• Gelamineerde extra geïsoleerde zijruiten
Multimedia
• Renault R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem met 8,7 “
portrait touchscreen en voice control inclusief ondersteuning
Apple Car PlayTM en Android AutoTM
• R Plug & Radio DAB+, stuurkolombediening TomTom®
LIVE navigatie en kaart Europa mogelijkheid tot internet en
aanschaffen van (online) applicaties
• 3 jaar kostenloos gebruik van Tom Tom® Traffic
• 3 jaar kostenloos gebruik van Map Update Service
• Bluetooth® handsfree telefoonbediening en audiostreaming
(A2DP)1
• Driving eco2, analyseert uw rijstijl en geeft advies voor het
optimaliseren van uw verbruik
• BOSE SURROUND® premium audio systeem met Centerpoint
2®-technologie met 4 speakers, 4 tweeters, 2 surroundspeakers
en 2 woofers (Sedan) of 1 subwoofer (Estate)
Exterieur
• Lichtmetalen wielen 19” Initiale Paris
• Metaallak
Interieur
• Bekleding nappaleder ‘ Initiale Paris Noir’
• 8-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen
Elektrische massage-functie en handmatige verstelling zitting
lengte. Met geheugen en easy access voor bestuurdersstoel
• Dashboard ‘Initiale Paris / Noir’
• Sierstrip ‘Initiale Paris’ aan voorzijde dashboard en bovenzijde
portieren
• Stuurwielafwerking ‘Initiale Paris’
• Vloermatten ‘Initiale Paris’

Aantal zaken zullen ongetwijfeld ook als optie op een intens aangevinkt kunnen worden maar dat is dan net afhankelijk wat de eerste eigenaar heeft aangevinkt. Eigenlijk op een initiale zit vrijwel alles op

Klein zijstapje, los van welke auto je gaat kiezen. Denk er bijtijds aan om bij je huidige leasemaatschappij het schadeverleden op te vragen van de auto('s) die je bij hen hebt gereden. Daarmee kun je mogelijk 'schadevrije jaren' als kortingtredes bij een privé verzekering krijgen.

AsconaGT zei:
als je in google model + bouwjaar + prijslijst + pdf in toetst vind je vaak de prijslijsten en verschillen

van de talisman binnen 10 sevonden; klik

Extra TOV intens:

Techniek en veiligheid
• Blind Sport Warning
• Head-up display
• Active Emergency Braking System
Comfort
• Parkeersensoren vóór, zij en achter met achteruitrijcamera en
sonische weergave
• Elektrisch verwarmbare voorstoelen met stoelventilatie
• Comfort hoofdsteunen vóór
• Elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels
met geheugen en herkenning achteruitversnelling
• Handsfree achterklep
• Gelamineerde extra geïsoleerde zijruiten
Multimedia
• Renault R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem met 8,7 “
portrait touchscreen en voice control inclusief ondersteuning
Apple Car PlayTM en Android AutoTM
• R Plug & Radio DAB+, stuurkolombediening TomTom®
LIVE navigatie en kaart Europa mogelijkheid tot internet en
aanschaffen van (online) applicaties
• 3 jaar kostenloos gebruik van Tom Tom® Traffic
• 3 jaar kostenloos gebruik van Map Update Service
• Bluetooth® handsfree telefoonbediening en audiostreaming
(A2DP)1
• Driving eco2, analyseert uw rijstijl en geeft advies voor het
optimaliseren van uw verbruik
• BOSE SURROUND® premium audio systeem met Centerpoint
2®-technologie met 4 speakers, 4 tweeters, 2 surroundspeakers
en 2 woofers (Sedan) of 1 subwoofer (Estate)
Exterieur
• Lichtmetalen wielen 19” Initiale Paris
• Metaallak
Interieur
• Bekleding nappaleder ‘ Initiale Paris Noir’
• 8-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen
Elektrische massage-functie en handmatige verstelling zitting
lengte. Met geheugen en easy access voor bestuurdersstoel
• Dashboard ‘Initiale Paris / Noir’
• Sierstrip ‘Initiale Paris’ aan voorzijde dashboard en bovenzijde
portieren
• Stuurwielafwerking ‘Initiale Paris’
• Vloermatten ‘Initiale Paris’

Aantal zaken zullen ongetwijfeld ook als optie op een intens aangevinkt kunnen worden maar dat is dan net afhankelijk wat de eerste eigenaar heeft aangevinkt. Eigenlijk op een initiale zit vrijwel alles op

Thanks, zijn inderdaad ook veel opties die ik ook bij intens voorbij zie komen, denk gewoon goed filteren dan is er vast een intens te vinden met de opties die ik wil. De Paris sier zaken maken mij gelukkig niet zoveel uit.

Thanks, zijn inderdaad ook veel opties die ik ook bij intens voorbij zie komen, denk gewoon goed filteren dan is er vast een intens te vinden met de opties die ik wil. De Paris sier zaken maken mij gelukkig niet zoveel uit.

Ik denk dat mensen inderdaad de hoge nieuwprijs van de initiale hebben gelatenvoor wat het is en een intens hebben gekozen die ook goed is uitgerust met daar bovenop wat opties met daardoor een lagere catalogusprijs. Maar dan is het inderdaad even goed zoeken of je de juiste opties hebt.

Mijn Insignia is ook een innovation terwijl daarboven nog een exclusive zit. Terwijl mijn Insignia nóg rijker is uitgerust dan de meeste exclusive versies die vrijwel alles al hebben. Zo'n exlusive vind je bijna niet en is niet goedkoop maar als je dus goed zoekt vind je de juiste versies wel. Dat geld het zelfde voor de intens-initiale paris. Voor de initiale pleit nog wel dat je die prachtige donkerpaarse kleur hebt. Heb er ook even naar zitten kijken namelijk.

Vandaag de Mercedes C klasse Estate proefgereden, een prestige uitvoering uit 2015. Eentje uit 2017 hadden ze helaas niet in de buurt.

Reed fijn, stil en goede wegligging. Maar moet eerlijk zeggen dat ik niet veel verschil merk met bv mijn golf variant of de Opel insignia die ik heb proefgereden.

Infotainment systeem van dit model vond ik vreselijk, geen toch maar alles via een knopje en een soort van touchpad. Helaas is CarPlay pas vanaf 2018 model er in, dat zijn dan weer net te duren modellen.

Automaat vond ik wat chaotisch, in sport schakelt hij wat soepeler, wellicht zijn nieuwe modellen beter op dat gebied.

Al met al niet zo verkocht als dat ik bij de insignia was, enige wat mij nog steeds erg trekt aan de Mercedes is het uiterlijk. Misschien toch eens wat verder gaan en een nieuwe model proberen.

Nu nog de Kia ceed/proceed en de Talisman proberen.

Infotainment systeem van dit model vond ik vreselijk, geen toch maar alles via een knopje en een soort van touchpad. Helaas is CarPlay pas vanaf 2018 model er in, dat zijn dan weer net te duren modellen.

Ik rij nu een Insignia maar mijn vorige auto was een C-klasse MY 2016. En toen was er nog geen apple carplay beschikbaar en ook geen DAB radio overigens. Je merkt gewoon aan alles dat de Insignia een klap moderner is. Bij de C-klasse had ik het wel mercedes eigen Command systeem. dat werkt wel fijn met de knop en snel. Meeste C-klasses hebben het garmin systeem, dat is echt ruk. Het moest destijds echt eentje worden met merceds eigen Command.

Automaat (7G tronic) was ik ook nooit heel fan van. Maar kwam ook doordat ik een hybride had waardoor de automaat soms even niet wist wat hij moest doen. maar met rustig rijden eigenlijk wel prima.

Kofferbak, ruimte en alles is niet de ruimte. Maar grootste plus is wel het interieur. Ook hier een harde eis dat ik het opensporig essenhout inleg wilde hebben. De standaard pianolak oogt nogal goedkoop. Analoog klokje er in (optie), sfeerverlichting (optie) burmester (optie) en ga zo maar door maakt het wel een fijne auto verder. Maar tref je een relatief kaal exemplaar dan kan ik mij heel goed voorstellen dat je niet zo onder de indruk bent. Maar eerlijk gezegd heb je dat ook wel met een 3-serie of A4. De wat lekker aangeklede versies zijn dan weer erg aan de prijs maar wel een heel mooi totaalpakket.

Na de facelift heb je wel DAB radio, apple carplay, betere infotainment en 9G-trnoc automaat. Lag destijds ver buiten bereik voor mij, zeker de wat leukere uitvoeringen. Maar ik geloof gelijk dat die al een stuk beter weet te overtuigen

Volgens de autoweek auto vergelijker had de c-klasse in 2016 al de 9 traps automaat, maar niet blind op de autovergelijker vertrouwen , en mocht dit wel kloppen dan is 2016 en wellicht 2017 een jaar dat de ene nog een 7 traps heeft (ivm later op kenteken gezet) en de andere een 9 traps. De hybride had overigens wel een 7 traps in die jaren.

Door een vriend van me heb ik de Mazda 6 ook op de lijst gezet, ga ik dinsdag even in rijden. Lijkt wel veel te bieden voor 'weinig'.

Mercedes ga ik doorstrepen, het merk schreeuwt premium en voelt natuurlijk erg stoer om in een Mercedes aan te komen maar ik denk dat ik nooit een uitvoering ga vinden waar ik blij mee ben binnen mijn budget.

Passat of Insignia hebben nog steeds mijn voorkeur, veel auto en opties voor hetzelfde geld. Om de talisman te proefrijden moet ik schijnbaar een stukje reizen, er is niks in de buurt. dus daar maar eens tijd voor vrij maken, ook dat is een super complete auto uit 2018/2019 binnen het budget.

Ik hoor graag het vervolg van je zoektocht. Ik ben al een tijdje met dezelfde modellen, wensen en budget ah rondneuzen. Ik ben van plan om komend jaar een andere auto aan te schaffen maar alvast wat ah oriënteren. Leuk om je bevindingen te blijven horen tijdens je zoektocht.

Vandaag de Mazda 6 station gereden, 2019 model, 190pk in Luxury uitvoering. Ik ben enorm positief verrast door deze auto: reed erg fijn, stil, erg compleet qua opties, afwerking en positionering van alle knopjes e.d. Is goed over nagedacht.

Ik moet me nog even verdiepen in de motoren van de Mazda maar volgens mij had deze maar 6 versnellingen waar bijv. de Mercedes 7 en 9 had. Wat ik wel fijn vond is dat de automaat snel naar een stil toerental schakelde zodra er geen extra power nodig is waardoor de rit comfortabeler en rustiger is.

De Mazda 6 is nu ineens naar de top van mijn lijst gesprongen, erg complete auto voor een redelijke prijs. Ook enorm veel ruimte voor en op de achterbank, kofferbak groot genoeg voor alles wat ik er in kwijt zou moeten. Zo ver ik weet is de betrouwbaarheid van Mazda top, maar hoor graag mensen hun ervaringen.

Als ik een nadeel zou moeten noemen: het dak lijkt mij wat aan de lage kant, als ik de stoel niet op z’n laagst heb dan voel ik m’n haar tegen het dak aan komen. Als ik wat langer zou zijn (ik ben 1,83) zou het vervelend zijn, nu wil het prima met de stoel op de laagste stand.

Volgens mij is er in 2019 weer een facelift geweest en loop de auto in de basis al even mee (2012 dacht ik). Ik heb wel eens met een (volgens mij 2016) model gereden en was wel positief verrast over een aantal zaken. Met name het rijden het echt heel fijn (onderstel) en de looks en veel waar voor je geld. en Mazda is gewoon een heel sympathiek merk. Zaken als multimedia was gedateerd, adaptive cruise werkte niet heel fijn en het zijn ongeblazen motoren. Voor een roadster wel leuk maar ik miste als daily toch wel wat koppel. Stoelen vond ik matig, ook al ziet het er wel fijn uit. De handbak was ook top maar kan mij voorstellen doordat deze motoren zonder turbo wat koppel mist en de automaten van mazda niet heel lekker zijn (horen zeggen) dat het misschien niet een hele fijne combi is. Want in de basis is natuurlijk niets mis met een automaat met 6 verzetten, als het maar gewoon lekker samenwerkt met de motor.

Betrouwbaarheid zou ik mij geen zorgen om maken, dat is ook gewoon goed. (y)

Geen V70 overwogen? Voor als je echte kwaliteit wil. Ik zou er zeker eens mee rijden, dan ervaar je het zelf.

Terug
Bovenaan