Advies aanschaf auto na jaren zakelijke lease (+-30k)

ZS80085

Startmotor
Dag allen,

Na zo'n 15 jaar zakelijk leasen heb ik een nieuwe baan gevonden waar geen lease auto bij zit. Dat betekent dat ik privé één mag aanschaffen en dat brengt een stuk meer zaken om over na te denken dan 'wat vind ik leuk en past binnen lease budget'.

Ik ben op zoek naar een auto geschikt voor een gezin met 2 kinderen, dus praktisch, maar daarnaast moet er ook wel een fun factor in zitten. Ik rij graag en hou ook wel van een goed uitgeruste auto. Belangrijk vind ik dat het comfortabel rijdt en betrouwbaar is. Budget wat ik er voor over heb is tussen de 30 en 40k.

Korte geschiedenis: rij nu Model Y, daarvoor een model 3, Passat, Skoda Superb, Mondeo. Door de Tesla heb ik wel een voorkeur voor wat snellere machines gekregen.

Waar heb ik naar gekeken? Met name Hybride auto's, omdat mijn werk straks prima binnen de ranges te doen is en het gros van het rijverkeer in de buurt is. Voor langere reizen (bezoek vrienden/familie door NL heen, vakanties) vind ik het wel fijn om benzine te hebben. Ik heb met de Tesla's gemerkt dat binnen NL het wel prima is maar echt lange reizen is het te veel stoppen voor mij. Momenteel heb ik op het oog:
BMW 330e - nog niet in gereden, ga ik binnenkort wel doen. Ik lees dat de BMW getypeerd wordt als een meer sportieve rijstijl.
Mercedes C 300e - Mercedes C klasse eerder wel eens proefgereden en rijstijl beviel mij op zich wel
Skoda Superb - Geweldig veel ruimte, ik vrees dat ik bij eerder genoemde twee wellicht te weinig ruimte heb qua achterbank en kofferbak, dat probleem is er in de superb niet. Eerdere ervaringen met de superb zijn zeer positief. Ben benieuwd of nieuwere modellen (ik heb de 2015 gehad) ook nog goed of beter zijn en hoe zij zich verhouden tov BMW en Mercedes tegenwoordig.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen met hybride, vooral nu de wegenbelasting ook veranderd en die wagens wel zwaar zijn. Weegt het goedkoper kunnen rijden naar werk e.d. op tegen die verhoging?

Ander punt is onderhoud en betrouwbaarheid, hoe zijn deze modellen met bouwjaar rond 2020/2021?

Zijn er adviezen die jullie kunnen geven, of misschien wel andere suggesties qua merken/modellen?


Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Hybride: je koopt particulier zeer complexe techniek, alles kan kapot. Ook qua kofferbakruimte lever je in voor die techniek. Als je er €200/maand brandstof mee uitspaart is het natuurlijk zeker te overwegen.

BMW zijn heerlijk rijdersauto's en alles zit ook mooi in elkaar (navi, idrive, dashboard) maar het zijn niet de ruimste wagens vergelijken met Mondeo en Superb.

Ik zou voor jezelf ook even overwegen of je nog mee wil doen met de 'ratrace' van dure bakken. Waarom geen keurige Mazda of Toyota van een jaar of acht? Betrouwbaarheid en reparatiekosten met de genoemde 'hybride datacenters op wielen' worden er niet beter op en aan bijvoorbeeld een Lexus van een jaar of acht kan je volgens de statistieken geen buil vallen, afschrijving is ook nihil. 40k als particulier investeren is erg veel. Ik ben er zelf ook niet vies van, maar blijf er bijvoorbeeld erg lang in rijden.
 
Hybride: je koopt particulier zeer complexe techniek, alles kan kapot. Ook qua kofferbakruimte lever je in voor die techniek. Als je er €200/maand brandstof mee uitspaart is het natuurlijk zeker te overwegen.

BMW zijn heerlijk rijdersauto's en alles zit ook mooi in elkaar (navi, idrive, dashboard) maar het zijn niet de ruimste wagens vergelijken met Mondeo en Superb.

Ik zou voor jezelf ook even overwegen of je nog mee wil doen met de 'ratrace' van dure bakken. Waarom geen keurige Mazda of Toyota van een jaar of acht? Betrouwbaarheid en reparatiekosten met de genoemde 'hybride datacenters op wielen' worden er niet beter op en aan bijvoorbeeld een Lexus van een jaar of acht kan je volgens de statistieken geen buil vallen, afschrijving is ook nihil. 40k als particulier investeren is erg veel. Ik ben er zelf ook niet vies van, maar blijf er bijvoorbeeld erg lang in rijden.
Ik zal eens uitrekenen hoeveel het zou schelen, ik kan thuis laden, heb zonnepanelen, krijg reisvergoeding van werk (3x per week ca 50km retour) en kan op werk laden. Op zich ook ideale situatie om volledig elektrisch te blijven, los van vakanties enzo maar dat is ook hoogstens 2 keer per jaar.

Moet eerlijk zeggen dat die gedachte om wat minder ‘flitsend’ te kopen nog wel achter in mn hoofd zit. De Mazda 6 of CX5 vind ik mooie auto’s en volgens mij ook ruim (ruimer dan bmw en Mercedes volgens mij). Toyota weet ik eigen weinig van, wellicht dat ik komende week toch even rondje merk dealers maak om wat te ontdekken.

Het geld investeren vind ik niet erg, en wil zeker een auto aanschaffen voor 5+ jaar. Echter moet het rijden in de auto na die jaren nog wel leuk blijven, denk dat ik ook wel gecharmeerd ben van de luxe uitstraling binnen en buiten van bijvoorbeeld een bmw en Mercedes.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag in de 330e gereden, vond het zeker fijn rijden, goede wegligging en ook wel fijn om weer eens een benzinemotor te horen.

Merk wel dat de auto soms een lichte ‘twijfel’ heeft bij accelereren. Dat zal vast te maken hebben met schakelen tussen electro en benzine oid. Het is even wennen na volledig elektrische acceleratie gewend te zijn.

Wat mij tegenviel was de ruimte binnen, zowel voorin als de achterbank vind ik erg krap. De kofferbak had ik al klein ingeschat ivm de accu dus dat kwam verder niet als een verassing. Ik denk echter dat de 3 serie echt te klein is voor mijn wensen.

Ik heb nog even in de 5 serie touring gezeten (niet gereden helaas). Wel wat ruimer maar vind het dak nog steeds erg laag qua hoofdruimte zowel voor als achter.

Misschien is de x3 iets om naar te kijken?

Ik vrees dat de c klasse dezelfde ervaring zal zijn qua ruimte als de bmw 3, maar daar kom ik komende week achter.
 
Tsja, ruimte is bij de meeste auto's alleen voorin aanwezig... Een Y en dan maar wat vaker laden bij buitenlandse reizen lijkt mij niet onoverkomelijk.
 
Tsja, ruimte is bij de meeste auto's alleen voorin aanwezig... Een Y en dan maar wat vaker laden bij buitenlandse reizen lijkt mij niet onoverkomelijk.
Probleem met de Y voor mij is dat ik hem echt super hard op de weg vind liggen. Je voelt echt alles. Heb laatst tijdens een service beurt even de nieuwe Y gereden en is al stukken beter, maar die ligt dan weer boven budget helaas.
 
De comfortabele Renault Scénic E-Tech EV87 heeft meer dan 600 km WLTP actieradius, hoef je niet zo vaak te laden!

 
Laatst bewerkt:
De Suzuki Across is een betrouwbare plug-in hybride!

Heb deze en de Renault toegevoegd aan m’n shortlist om eens te gaan bezoeken. Renault heb ik in jaren niet meer gereden, twee meganes gehad. Vond de rijkwaliteit alleen niet fantastisch. Maar het is zeker een proefrit waard
 
Je hebt de C klasse en 5 serie al genoemd, is een A4 eventueel ook iets om naar te kijken? Binnen het budget heb je best aardig aangeklede exemplaren. Zijn ook als hybride beschikbaar:

 
5 jaar geleden stond ik ongeveer voor een vergelijkbaar besluit. Altijd leaseauto's gehad, maar de regeling was zo uitgekleed/voorschrijvend dat ik er geen zin meer in had en het mobiliteitsbudget gekozen.
Ik heb toen een 5 jaar oude C350e (w205/sedan) gekocht met alle toeters en bellen. Een heerlijke luxe en vlotte reisauto. Nooit gedacht dat ik in een Benz zou gaan rijden, maar deze kwamen toen massaal uit de lease en waren goed betaalbaar.

De C is me zo goed bevallen dat ik net een E300e heb gekocht in Duitsland, ook weer met bijna alle opties. Voor 40k€ moet je echt wel een mooie E kunnen vinden (~4j oud, ~50k km). Tuurlijk kun je een goedkopere klasse gaan rijden, maar de totale ervaring is ook wat waard.

Ik had ook een 530e/545e in overweging en dat had het ook best kunnen worden, maar ik prefereer wel het rustigere Mercedes interieur. Ik vond de 530e ook net wat te duur voor vergelijkbare leeftijd/km's tov een E-klasse.
Hybride is voor mij vooral een overweging geweest ivm het elektrokoppel en de rust bij filerijden. Inmiddels is het rijbereik beter geworden en zullen veel ritten volledig elektrisch kunnen. Als je thuis kan laden op zonnestroom zul je zeker goed kunnen besparen.

Voor een gezin van 4 zou ik wel een estate kiezen ivm beperkte laadruimte in een sedan. C-klasse is wel wat ruimer dan een 330e, maar met een 530e of E-klasse hoef je er minder over in te zitten.
 
Laatst bewerkt:
5 jaar geleden stond ik ongeveer voor een vergelijkbaar besluit. Altijd leaseauto's gehad, maar de regeling was zo uitgekleed/voorschrijvend dat ik er geen zin meer in had en het mobiliteitsbudget gekozen.
Ik heb toen een 5 jaar oude C350e (w205/sedan) gekocht met alle toeters en bellen. Een heerlijke luxe en vlotte reisauto. Nooit gedacht dat ik in een Benz zou gaan rijden, maar deze kwamen toen massaal uit de lease en waren goed betaalbaar.

De C is me zo goed bevallen dat ik net een E300e heb gekocht in Duitsland, ook weer met bijna alle opties. Voor 40k€ moet je echt wel een mooie E kunnen vinden (~4j oud, ~50k km). Tuurlijk kun je een goedkopere klasse gaan rijden, maar de totale ervaring is ook wat waard.

Ik had ook een 530e/545e in overweging en dat had het ook best kunnen worden, maar ik prefereer wel het rustigere Mercedes interieur. Ik vond de 530e ook net wat te duur voor vergelijkbare leeftijd/km's tov een E-klasse.
Hybride is voor mij vooral een overweging geweest ivm het elektrokoppel en de rust bij filerijden. Inmiddels is het rijbereik beter geworden en zullen veel ritten volledig elektrisch kunnen. Als je thuis kan laden op zonnestroom zul je zeker goed kunnen besparen.

Voor een gezin van 4 zou ik wel een estate kiezen ivm beperkte laadruimte in een sedan. C-klasse is wel wat ruimer dan een 330e, maar met een 530e of E-klasse hoef je er minder over in te zitten.
De totaal ervaring is ook wel belangrijk voor mij. Naast dat het betrouwbaar moet zijn wil ik ook iets hebben waar ik blij van wordt als ik er naar kijk en als ik er in rij.

Qua exterieur ben ik wel meer gecharmeerd van de BMW maar van binnen wint de Mercedes. Ga komende week de C proefrijden, wellicht dat ik gelijk de E er bij probeer te doen om het toch te ervaren.

De 3 en 5 of de C en E schelen niet heel veel wegenbelasting van elkaar als ik de hybride varianten vergelijk. Maar scheelt aardig wat als ik dezelfde modellen tussen hybride en benzine vergelijk (ca 70€ per kwartaal). Moet nog steeds even kijken hoeveel het scheelt qua elektrisch rijden tov de verhoogde belasting.

Qua onderhoud ben ik wel benieuwd of je een groot verschil hebt tussen C en E? Merk je dat je voor dezelfde dingen meer kwijt bent of valt het erg mee? Hoe heb je überhaupt gezeten qua reparaties e.d. met de C?

Ik ga ook nog even de superb proberen, is het ruimte probleem direct mee opgelost maar wel stukken minder ‘wow factor’ dan bmw of Mercedes.
 
Je hebt de C klasse en 5 serie al genoemd, is een A4 eventueel ook iets om naar te kijken? Binnen het budget heb je best aardig aangeklede exemplaren. Zijn ook als hybride beschikbaar:

Audi heeft mij persoonlijk niet helemaal getrokken maar heb even de a4 en a6 bekeken en op zich niet slecht, heb wel het gevoel dat deze relatief vaker 'kaal' zijn qua opties tov de andere merken

Edit: oke, hier wordt ik schijnbaar best blij van https://www.century.nl/p/audi-a6-avant-55-tfsi-e-quattro-competition-44549500-199

beetje boven budget, maar wellicht wel binnen budget uit duitsland te krijgen.. Ik ga eens nader onderzoeken
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 944
5 jaar geleden stond ik ongeveer voor een vergelijkbaar besluit. Altijd leaseauto's gehad, maar de regeling was zo uitgekleed/voorschrijvend dat ik er geen zin meer in had en het mobiliteitsbudget gekozen.
Ik heb toen een 5 jaar oude C350e (w205/sedan) gekocht met alle toeters en bellen. Een heerlijke luxe en vlotte reisauto. Nooit gedacht dat ik in een Benz zou gaan rijden, maar deze kwamen toen massaal uit de lease en waren goed betaalbaar.

De C is me zo goed bevallen dat ik net een E300e heb gekocht in Duitsland, ook weer met bijna alle opties. Voor 40k€ moet je echt wel een mooie E kunnen vinden (~4j oud, ~50k km). Tuurlijk kun je een goedkopere klasse gaan rijden, maar de totale ervaring is ook wat waard.

Ik had ook een 530e/545e in overweging en dat had het ook best kunnen worden, maar ik prefereer wel het rustigere Mercedes interieur. Ik vond de 530e ook net wat te duur voor vergelijkbare leeftijd/km's tov een E-klasse.
Hybride is voor mij vooral een overweging geweest ivm het elektrokoppel en de rust bij filerijden. Inmiddels is het rijbereik beter geworden en zullen veel ritten volledig elektrisch kunnen. Als je thuis kan laden op zonnestroom zul je zeker goed kunnen besparen.

Voor een gezin van 4 zou ik wel een estate kiezen ivm beperkte laadruimte in een sedan. C-klasse is wel wat ruimer dan een 330e, maar met een 530e of E-klasse hoef je er minder over in te zitten.


Hoe bevalt die E300e qua rijden (niet te zwaar?) en binnenruimte? Ik zit er ook met een half oog naar een E klasse combi te kijken, na een aantal BMW's misschien eens wat anders. En kom dan inderdaad vooral veel jong gebruikte E300e's tegen, vandaar
 
Misschien is een Lexus rx 450h het overwegen waard. Betrouwbaar, luxe, hybride (zonder stekker), v6.
Wel zwaar en suv en je zal naar een 2016/2017 model moeten kijken
 
De totaal ervaring is ook wel belangrijk voor mij. Naast dat het betrouwbaar moet zijn wil ik ook iets hebben waar ik blij van wordt als ik er naar kijk en als ik er in rij.

Qua exterieur ben ik wel meer gecharmeerd van de BMW maar van binnen wint de Mercedes. Ga komende week de C proefrijden, wellicht dat ik gelijk de E er bij probeer te doen om het toch te ervaren.

De 3 en 5 of de C en E schelen niet heel veel wegenbelasting van elkaar als ik de hybride varianten vergelijk. Maar scheelt aardig wat als ik dezelfde modellen tussen hybride en benzine vergelijk (ca 70€ per kwartaal). Moet nog steeds even kijken hoeveel het scheelt qua elektrisch rijden tov de verhoogde belasting.

Qua onderhoud ben ik wel benieuwd of je een groot verschil hebt tussen C en E? Merk je dat je voor dezelfde dingen meer kwijt bent of valt het erg mee? Hoe heb je überhaupt gezeten qua reparaties e.d. met de C?

Ik ga ook nog even de superb proberen, is het ruimte probleem direct mee opgelost maar wel stukken minder ‘wow factor’ dan bmw of Mercedes.
Ja die totaalervaring van Mercedes als snelle en comfortabele reisauto is gewoon heel goed. 5-serie zal vergelijkbaar zijn. Ik heb er nog een 3-serie cabrio met 6-cilinder naast voor de funritten. Daar kun je lekker de bochten mee doorgummen (en die 6-in-lijn laten brullen), dat lukt je met een hybride niet echt lekker door het zware accupakket. Maar in 0-100km/u is de Benz gewoon sneller door het elektrokoppel. Maar ook door luchtvering, rijhulpsystemen, geluidsisolatie etc kom je na dag goed doorrijden naar zuid-Frankrijk of Oostenrijk gewoon frisser aan dan een doorsnee auto.

Die (beperkte) meerkosten voor MRB voor Hybride vind ik het zeker waard. Ik neem aan dat je vergelijkt met een standaard 4 cilinder en dan is het vermogensverschil gewoon groot. Je bent zoveel sneller van je plek en vergeet ook niet dat een Hybride vaak ook veeeel beter is uitgerust en goedkoop te importeren door lage BPM.

Qua verschil tussen C en E kan ik nog weinig uit directe ervaring zeggen, want de E komt over een paar weken. Maar kortweg, de E is gewoon een iets grotere C. Ik verwacht qua onderhoud ook weinig verschil, want de materialen zijn voor een groot deel hetzelfde.
Ik heb de C dus 5 jaar gehad en van 80k km naar 175k km gereden. 3 jaar bij MB het onderhoud gedaan en laatste twee jaar bij een vakgarage. Weinig/geen gedoe gehad, alleen vorig jaar de luchtbalgen vervangen (kleine 1000€).
Net als met alle auto's kun je wat geluk en pech hebben. Hybride is wat meer kans op issues, maar ik heb dat niet ondervonden. Om tegenvallers op te vangen heb ik relatief ruim geld gereserveerd voor onderhoud maar niet nodig gehad.
 
Hoe bevalt die E300e qua rijden (niet te zwaar?) en binnenruimte? Ik zit er ook met een half oog naar een E klasse combi te kijken, na een aantal BMW's misschien eens wat anders. En kom dan inderdaad vooral veel jong gebruikte E300e's tegen, vandaar
Zie hierboven, ik krijg 'm binnenkort. Binnenruimte meer dan goed voor een gezin van 4 of zelfs 5, bij een Estate maakt het accupakket een stuk minder uit. Je kan ook nog altijd een dakkoffer gebruiken op vakantie. Dat deed ik bij de C Sedan, want de C350e Estate mocht door de CO2 eisen geen gewicht trekken (alleen een fietsendrager) dus die viel af. Sedan vind ik ook mooier trouwens.

De E300e lijkt nu idd gunstiger tov een 530e, alleen weinig Sedannen met de opties/styling die ik zocht, dus is het een Estate geworden.
 
Een paar maanden geleden stond ik voor precies hetzelfde vraagstuk. Zelfde budget, interesse in dezelfde auto's, ook voorkeur voor een plug in en ook 2 kids.

Voor mij was beenruimte achterin belangrijk, dit omdat ik zelf 1.90m ben en er achter mij ook genoeg ruimte moest zijn om te zitten met vakanties. De Duitse stations vielen hierbij af. Een SuperB was ook een optie qua ruimte, maar mijn vrouw vond die niet zo mooi en omdat zij wel klein is wilde ze liever een SUV. Uiteindelijk zijn we toen op een XC40 plugin uitgekomen (met een Audi Q3 als goede 2de). De ruimte achterin is echt ideaal voor ons en het plugin rijden bevalt ook prima (veel korte ritten en eigen panelen). Na bijna 6000km geloof ik pas 2x hoeven tanken en was de tank nog niet eens helemaal leeg.

Elektrisch vond ik zelf ook intetessant, maar nu nog niet voor gekozen ivm de caravan. Ik heb nl (nog) geen BE rijbewijs en zou dat dan met spoed moeten halen. Met de steeds betere laad infra structuur, grotere accu's en een BE rijbewijs is elektrisch ook interessant.
 
Is een private lease EV eventueel een optie? Voor die 2 keer per jaar vakantierit naar het buitenland huur je dan gewoon een dikke benzine/diesel. Scheelt een investering en biedt wellicht een ruimere keus. (En je blijft nieuw rijden, zoals je gewend bent)
 
Een paar maanden geleden stond ik voor precies hetzelfde vraagstuk. Zelfde budget, interesse in dezelfde auto's, ook voorkeur voor een plug in en ook 2 kids.

Voor mij was beenruimte achterin belangrijk, dit omdat ik zelf 1.90m ben en er achter mij ook genoeg ruimte moest zijn om te zitten met vakanties. De Duitse stations vielen hierbij af. Een SuperB was ook een optie qua ruimte, maar mijn vrouw vond die niet zo mooi en omdat zij wel klein is wilde ze liever een SUV. Uiteindelijk zijn we toen op een XC40 plugin uitgekomen (met een Audi Q3 als goede 2de). De ruimte achterin is echt ideaal voor ons en het plugin rijden bevalt ook prima (veel korte ritten en eigen panelen). Na bijna 6000km geloof ik pas 2x hoeven tanken en was de tank nog niet eens helemaal leeg.

Elektrisch vond ik zelf ook intetessant, maar nu nog niet voor gekozen ivm de caravan. Ik heb nl (nog) geen BE rijbewijs en zou dat dan met spoed moeten halen. Met de steeds betere laad infra structuur, grotere accu's en een BE rijbewijs is elektrisch ook interessant.
Ik moet bekennen dat ik Volvo eigenlijk nog niet heb overwogen. Misschien toch maar even eens er in zitten als ik deze week toch in de buurt van een dealer ben. Bedankt voor de tip!
 
Is een private lease EV eventueel een optie? Voor die 2 keer per jaar vakantierit naar het buitenland huur je dan gewoon een dikke benzine/diesel. Scheelt een investering en biedt wellicht een ruimere keus. (En je blijft nieuw rijden, zoals je gewend bent)
Private lease lijkt mij wel fijn ivm geen zorgen over onderhoud etc. Maar voor een ruimte auto vind ik de prijzen wel erg hoog, is deels ook logisch natuurlijk omdat een boel weg valt maar 800 euro per maand voor een auto die je na 5 jaar inlevert vind ik wel hoog.

het hoeft van mij niet per se nieuw, als ik zie hoe veel goedkoper die auto’s zijn na al twee jaar zou een occasion private lease misschien wel wat kunnen zijn.
 
Vandaag de C 300e Estate gereden, model uit 2023. Ik ben gelijk de BMW vergeten:
- Ik voel me vrije in de stoel, minder 'cockpit gevoel'. Dit is voor mij een plus
- Ruimte achterbank is merkbaar meer als bij de BMW 3 serie
- Kofferbak lijkt op het oog hetzelfde, twijfel of ie groot genoeg is (maar anders gewoon een dakkoffer toch?)
- Rijd lekker en direct maar wat heerlijk op de snelweg zeg. Merk wel dat omgevingsgeluid en wind wel aanwezig is, niet direct een dealbreaker maar ben dan ook wel verwend met een super geïsoleerde Tesla waarbij ik nauwelijks de sirenes van een hulpvoertuig hoor

Verder nog in een E klasse gezeten, qua ruimte op de achterbank vond ik het verschil erg klein. Voorin was het duidelijk ruimer, voelde me een koning op een troon. Helaas niet kunnen rijden maar volgens de verkoper is de E gewoon 'van alles een beetje meer dan de C' en zou het qua rij ervaring niet aanvoelen als een totaal andere auto. Ben benieuwd naar de ervaringen van mensen hier!

Vind het lange scherm van E wel fijner dan de tablet die in de nieuwe C zit.. maar dat went ook wel weer denk ik..

Vooral benieuwd naar of de isolatie/akoestiek van de E beter is dan de C. Misschien toch ergens een proefritje doen, helaas niet veel E klasse (300e) in de buurt, misschien net een andere uitvoering doen om toch de rest te kunnen proeven.

Ik ben er al denk ik wel over uit dat het een Mercedes gaat worden
 
Dan is een E wel fijn hoor, zeker omdat je blijkbaar veel waarde hecht aan het comfort op de snelweg.
 
Volvo V60? Voor rond de 30k staan er best mooie exemplaren te koop, zowel mild hybrid als plug-in.
 
Volvo V60? Voor rond de 30k staan er best mooie exemplaren te koop, zowel mild hybrid als plug-in.
Ik weet niet waarom maar het interieur van de Volvo spreekt mij niet zo zeer aan. Heb al gekeken naar de xc40 en 60. Maar voelt zo levenloos aan ofzo haha
 
Terug
Bovenaan