Advies aanschaf auto na jaren zakelijke lease (+-30k)

ZS80085

Startmotor
Dag allen,

Na zo'n 15 jaar zakelijk leasen heb ik een nieuwe baan gevonden waar geen lease auto bij zit. Dat betekent dat ik privé één mag aanschaffen en dat brengt een stuk meer zaken om over na te denken dan 'wat vind ik leuk en past binnen lease budget'.

Ik ben op zoek naar een auto geschikt voor een gezin met 2 kinderen, dus praktisch, maar daarnaast moet er ook wel een fun factor in zitten. Ik rij graag en hou ook wel van een goed uitgeruste auto. Belangrijk vind ik dat het comfortabel rijdt en betrouwbaar is. Budget wat ik er voor over heb is tussen de 30 en 40k.

Korte geschiedenis: rij nu Model Y, daarvoor een model 3, Passat, Skoda Superb, Mondeo. Door de Tesla heb ik wel een voorkeur voor wat snellere machines gekregen.

Waar heb ik naar gekeken? Met name Hybride auto's, omdat mijn werk straks prima binnen de ranges te doen is en het gros van het rijverkeer in de buurt is. Voor langere reizen (bezoek vrienden/familie door NL heen, vakanties) vind ik het wel fijn om benzine te hebben. Ik heb met de Tesla's gemerkt dat binnen NL het wel prima is maar echt lange reizen is het te veel stoppen voor mij. Momenteel heb ik op het oog:
BMW 330e - nog niet in gereden, ga ik binnenkort wel doen. Ik lees dat de BMW getypeerd wordt als een meer sportieve rijstijl.
Mercedes C 300e - Mercedes C klasse eerder wel eens proefgereden en rijstijl beviel mij op zich wel
Skoda Superb - Geweldig veel ruimte, ik vrees dat ik bij eerder genoemde twee wellicht te weinig ruimte heb qua achterbank en kofferbak, dat probleem is er in de superb niet. Eerdere ervaringen met de superb zijn zeer positief. Ben benieuwd of nieuwere modellen (ik heb de 2015 gehad) ook nog goed of beter zijn en hoe zij zich verhouden tov BMW en Mercedes tegenwoordig.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen met hybride, vooral nu de wegenbelasting ook veranderd en die wagens wel zwaar zijn. Weegt het goedkoper kunnen rijden naar werk e.d. op tegen die verhoging?

Ander punt is onderhoud en betrouwbaarheid, hoe zijn deze modellen met bouwjaar rond 2020/2021?

Zijn er adviezen die jullie kunnen geven, of misschien wel andere suggesties qua merken/modellen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Hybride: je koopt particulier zeer complexe techniek, alles kan kapot. Ook qua kofferbakruimte lever je in voor die techniek. Als je er €200/maand brandstof mee uitspaart is het natuurlijk zeker te overwegen.

BMW zijn heerlijk rijdersauto's en alles zit ook mooi in elkaar (navi, idrive, dashboard) maar het zijn niet de ruimste wagens vergelijken met Mondeo en Superb.

Ik zou voor jezelf ook even overwegen of je nog mee wil doen met de 'ratrace' van dure bakken. Waarom geen keurige Mazda of Toyota van een jaar of acht? Betrouwbaarheid en reparatiekosten met de genoemde 'hybride datacenters op wielen' worden er niet beter op en aan bijvoorbeeld een Lexus van een jaar of acht kan je volgens de statistieken geen buil vallen, afschrijving is ook nihil. 40k als particulier investeren is erg veel. Ik ben er zelf ook niet vies van, maar blijf er bijvoorbeeld erg lang in rijden.

Hybride: je koopt particulier zeer complexe techniek, alles kan kapot. Ook qua kofferbakruimte lever je in voor die techniek. Als je er €200/maand brandstof mee uitspaart is het natuurlijk zeker te overwegen.

BMW zijn heerlijk rijdersauto's en alles zit ook mooi in elkaar (navi, idrive, dashboard) maar het zijn niet de ruimste wagens vergelijken met Mondeo en Superb.

Ik zou voor jezelf ook even overwegen of je nog mee wil doen met de 'ratrace' van dure bakken. Waarom geen keurige Mazda of Toyota van een jaar of acht? Betrouwbaarheid en reparatiekosten met de genoemde 'hybride datacenters op wielen' worden er niet beter op en aan bijvoorbeeld een Lexus van een jaar of acht kan je volgens de statistieken geen buil vallen, afschrijving is ook nihil. 40k als particulier investeren is erg veel. Ik ben er zelf ook niet vies van, maar blijf er bijvoorbeeld erg lang in rijden.
Ik zal eens uitrekenen hoeveel het zou schelen, ik kan thuis laden, heb zonnepanelen, krijg reisvergoeding van werk (3x per week ca 50km retour) en kan op werk laden. Op zich ook ideale situatie om volledig elektrisch te blijven, los van vakanties enzo maar dat is ook hoogstens 2 keer per jaar.

Moet eerlijk zeggen dat die gedachte om wat minder ‘flitsend’ te kopen nog wel achter in mn hoofd zit. De Mazda 6 of CX5 vind ik mooie auto’s en volgens mij ook ruim (ruimer dan bmw en Mercedes volgens mij). Toyota weet ik eigen weinig van, wellicht dat ik komende week toch even rondje merk dealers maak om wat te ontdekken.

Het geld investeren vind ik niet erg, en wil zeker een auto aanschaffen voor 5+ jaar. Echter moet het rijden in de auto na die jaren nog wel leuk blijven, denk dat ik ook wel gecharmeerd ben van de luxe uitstraling binnen en buiten van bijvoorbeeld een bmw en Mercedes.

Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag in de 330e gereden, vond het zeker fijn rijden, goede wegligging en ook wel fijn om weer eens een benzinemotor te horen.

Merk wel dat de auto soms een lichte ‘twijfel’ heeft bij accelereren. Dat zal vast te maken hebben met schakelen tussen electro en benzine oid. Het is even wennen na volledig elektrische acceleratie gewend te zijn.

Wat mij tegenviel was de ruimte binnen, zowel voorin als de achterbank vind ik erg krap. De kofferbak had ik al klein ingeschat ivm de accu dus dat kwam verder niet als een verassing. Ik denk echter dat de 3 serie echt te klein is voor mijn wensen.

Ik heb nog even in de 5 serie touring gezeten (niet gereden helaas). Wel wat ruimer maar vind het dak nog steeds erg laag qua hoofdruimte zowel voor als achter.

Misschien is de x3 iets om naar te kijken?

Ik vrees dat de c klasse dezelfde ervaring zal zijn qua ruimte als de bmw 3, maar daar kom ik komende week achter.

Tsja, ruimte is bij de meeste auto's alleen voorin aanwezig... Een Y en dan maar wat vaker laden bij buitenlandse reizen lijkt mij niet onoverkomelijk.

Tsja, ruimte is bij de meeste auto's alleen voorin aanwezig... Een Y en dan maar wat vaker laden bij buitenlandse reizen lijkt mij niet onoverkomelijk.
Probleem met de Y voor mij is dat ik hem echt super hard op de weg vind liggen. Je voelt echt alles. Heb laatst tijdens een service beurt even de nieuwe Y gereden en is al stukken beter, maar die ligt dan weer boven budget helaas.

De Suzuki Across is een betrouwbare plug-in hybride!

Heb deze en de Renault toegevoegd aan m’n shortlist om eens te gaan bezoeken. Renault heb ik in jaren niet meer gereden, twee meganes gehad. Vond de rijkwaliteit alleen niet fantastisch. Maar het is zeker een proefrit waard

Je hebt de C klasse en 5 serie al genoemd, is een A4 eventueel ook iets om naar te kijken? Binnen het budget heb je best aardig aangeklede exemplaren. Zijn ook als hybride beschikbaar:

5 jaar geleden stond ik ongeveer voor een vergelijkbaar besluit. Altijd leaseauto's gehad, maar de regeling was zo uitgekleed/voorschrijvend dat ik er geen zin meer in had en het mobiliteitsbudget gekozen.
Ik heb toen een 5 jaar oude C350e (w205/sedan) gekocht met alle toeters en bellen. Een heerlijke luxe en vlotte reisauto. Nooit gedacht dat ik in een Benz zou gaan rijden, maar deze kwamen toen massaal uit de lease en waren goed betaalbaar.

De C is me zo goed bevallen dat ik net een E300e heb gekocht in Duitsland, ook weer met bijna alle opties. Voor 40k€ moet je echt wel een mooie E kunnen vinden (~4j oud, ~50k km). Tuurlijk kun je een goedkopere klasse gaan rijden, maar de totale ervaring is ook wat waard.

Ik had ook een 530e/545e in overweging en dat had het ook best kunnen worden, maar ik prefereer wel het rustigere Mercedes interieur. Ik vond de 530e ook net wat te duur voor vergelijkbare leeftijd/km's tov een E-klasse.
Hybride is voor mij vooral een overweging geweest ivm het elektrokoppel en de rust bij filerijden. Inmiddels is het rijbereik beter geworden en zullen veel ritten volledig elektrisch kunnen. Als je thuis kan laden op zonnestroom zul je zeker goed kunnen besparen.

Voor een gezin van 4 zou ik wel een estate kiezen ivm beperkte laadruimte in een sedan. C-klasse is wel wat ruimer dan een 330e, maar met een 530e of E-klasse hoef je er minder over in te zitten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan