Zo, een update was al in de planning maar om eerst met je reactie te beginnen Vincent. Ik heb heel wat schaalauto's, waaronder ook de Clio RS182 alleen net in het verkeerde blauw. De Mégane II RS R26 ontbreekt nog, de III heb ik nooit de ambitie van gehad een schaalmodel te vinden. Maar zeker een leuk idee. Moet mijn thuiskantoor na twee jaar toch eens wat gaan aankleden. Veel meer dan een bureau, schermen, een keyboard en grote kast is het nog niet. App me dus gerust wat foto's ter inspiratie

.
Tijd voor weer eens een update over zowel de Electric als de benzinestoker. Om met de laatste te beginnen: een gemiddeld verbruik van 1:10,5 tot 1:11 doet ie in handen van de vrouw. Het is ook maar 16km enkele reis naar haar werk in Doetinchem én met verleidelijke tweebaans. Ja, ook zij houdt wel van doorrijden en net even sneller zijn dan de ander. Gezien ik meer op pad ben dan thuis maakt hij dan ook nog wel wat meer kilometers dan beoogd, met dito brandstofkosten. Wegenbelasting en verzekering zijn natuurlijk ook duurder dan de Clio IV Estate, maar goed, íets moet toch die sleurhut trekken hè. En, het kan er vanaf sinds onze baanwisselingen.
Technisch vakantie klaar maken van de GT
Vaste prik, in de zomer de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Het onderhoudslampje brandde al even (sinds eind mei), maar ik kon pas half juni terecht bij de dealer. De reden om zelf het onderhoud niet te doen is vrij simpel, ik heb vanuit Leaseplan een jaar garantie na de overname. Lijkt me dat het onderhoud dan aantoonbaar moet zijn gedaan. En zo werd de rekening dan ook 249,- voor: olie, oliefilter, pollenfilter, algehele controle en wat kleine dingen als een carterring. Hij is kortom technisch vakantieklaar.
Voor februari staat op de planning: Multiriem (na 6 jaar) en de onderhoudsbeurt doe ik dan zelf inclusief nieuwe remblokken voor én schijven. Wellicht ook nog twee nieuwe PilotSport5 banden, maar dat zien we dan wel.
Km-stand: 139.000. Overgenomen op 1 februari met 135.475. Gemiddeld 700 km in een maand, maar de 3000km vakantie komt er nog aan. Zo'n 10.000 km per jaar zal het wel gaan worden dus.
Optisch vakantie klaar maken van de GT
Ook vaste prik in de zomer: De nodige aandacht voor de optische staat van de GT. Vorig jaar zomer is het er niet van gekomen, op een vers laagje wax na, maar tijdens het detailen van de Electric kort voor aflevering zeiden Elco en ik al tegen elkaar: Die blauwe moeten we ook nog even strak trekken.
Vrijdag de gehele dag vrij genomen om de Mégane klaar te stomen voor een rondje polijsten door de welbekende forummer Elco.
De ochtend begonnen in een wasbox met grondige schoonmaak:
En vervolgens thuis op de oprit verder:
Daarna kon het kleien beginnen:
Veel werk, maar je ziet de lak er van op knappen:
Einde middag reed er een gele leeuw de oprit op:
Inclusief het nodige kwaliteitsspul:
En zo kon ik alvast met het eten aan de slag, terwijl Elco zijn ding kon doen
's Avonds heb ik de lak volledig in de wax gezet. Een deel in de Stipt Ceramic Wax, een ander deel in de Natty Paste Wax Blue. Het resultaat: lastig op de foto te vangen, maar 139.000 km ervaring in 5,5 jaar zie je er niet aan af. Vooruit, de steenslag irriteert me enorm, twee schadeplekjes op de achterbumper eveneens. Gewoon niet te dichtbij komen, of juist wel een keer te dicht ergens op
Het resultaat van een dag noeste arbeid
Door naar de Electric
Inmiddels is de aflevering alweer 3,5 maand geleden en staat er 12.000 km op de teller. Het blijft een geweldige woon-werk-reisauto. De stilte, de souplesse, AndroidAutomotive werkt feilloos en snel en ook de ACC+LKS en ik kennen elkaar intussen goed genoeg om het gemak te ervaren van de lange stukken min of meer autonoom te rijden. Knietje iets tegen het stuur en hij volgt netjes de baan. Vooral bij een wat rustiger wegbeeld ideaal.
Actieradius met de lente/zomertemperaturen met gemak boven de 400km, laadstress uberhaupt geen sprake van. Kortom, nog altijd blij met de keuze om toch bij mijn merk te blijven. En meer dan eens hoor ik: wat een gaaf model, kleur en uitvoering.
Niks te zeuren? Zéker wel. De allseason-banden. Man, man, man. Ik wist natuurlijk dat allseasons een compromis van een compromis zijn. Genoeg bandentesten gedaan is het verleden, en ze voldoen ook vast voor de huis-tuin-keuken gebruiker. Maar op iets nat wegdek bij 60 km/u kan ie nog naar grip zoeken.
Op een rotonde alvast wat gas bij geven resulteert in schuiven, en ook flink het anker uitgooien geeft gekerm van de banden.
Het is dat ik relatief lange afstanden maak, maar anders waren ze met 20k wel kaal...
Een oplossing? Tja, toch een extra wielenset met winterbanden en de allseasons naar zomerbanden zodra ze op zijn? Ik kan het de leasemij eens voorstellen. Ik wil echter niet op de 18" (standaard bij de simpelere uitvoeringen) gaan rijden in de winter. De 20" wielen maken juist de auto zo lekker nu.
Daarnaast, wie gaat die wielenset bekostigen? Nou ja, voer voor later.
Het is in ieder geval een genot om in de GT met zijn Pilotsport5 banden te stappen voor het betere bochtenwerk. De Electric gaat absoluut, door het lage zwaartepunt, lekker de hoek om hoor, maar de banden zijn de beperkende factor hierin. Dat voelt toch jammer.
Nog wat sfeerplaatjes? Zeker. Feit: EV voor doordeweeks of weekendtripjes is heerlijk, een lekker sturende auto voor de funritjes is gewenst
En tot slot: wat blijft het een lekker design