Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno + IV Estate GT205 Update: gesjouwd en genoten

Barri zei:
Adinsx zei:
Zou ook maar wat graag de 30.000 km interval van de GT naar 20.000 halen, maar daar zal Leaseplan niet mee akkoord gaan
Dit vind ik wel een leuke :) Want als ervoor betaald wordt, dan vindt de leasemaatschappij het vast wel goed. Maar wij (bij de leasemaatschappijen bedoel ik) bepalen de cijfers op de fabrieksopgave en/of ervaringscijfers. En eerlijk gezegd gaat het de leasemaatschappij erom dat de auto het gedurende de leaseperiode goed blijft doen en daarna goed verkocht kan worden. En daarvoor maakt het helaas veel te weinig uit of ie nu om de 20k of 40k onderhoud heeft gehad, terwijl dat voor de auto toch echt wel uitmaakt.

Je kan er toch buiten medeweten van de leasemaatschappij verse olie in gooien? Zij zullen zichzelf er hooguit over verbazen dat de auto in zo'n extreem goede conditie blijft.

Ik heb hier zelf ook met regelmaat mijn neus tegen gestoten. Ik wilde in de Mini van mijn vriendin (particulier eigendom) tussendoor olie laten verversen. De dealer zei: dat doen wij niet. Ik zeg: ik weet de aftapplug en vuldop te vinden.
Mijn werkgever gaf mij een oude Renault Clio diesel die al langere tijd stil stond, mee als bedrijfswagen. Ik vraag: zal ik hem met een vriend (Renault dealer) even nalopen op mankementjes?
Een overdreven, superduidelijk, 'nee' was het antwoord. Een keer met de hand wassen was ongeveer het meest uitgebreide wat ik er aan mocht doen (en dat was nodig ook, er groeiden plantjes tussen achterklep en dak)

Barri zei:
Adinsx zei:
Zou ook maar wat graag de 30.000 km interval van de GT naar 20.000 halen, maar daar zal Leaseplan niet mee akkoord gaan
Dit vind ik wel een leuke :) Want als ervoor betaald wordt, dan vindt de leasemaatschappij het vast wel goed. Maar wij (bij de leasemaatschappijen bedoel ik) bepalen de cijfers op de fabrieksopgave en/of ervaringscijfers. En eerlijk gezegd gaat het de leasemaatschappij erom dat de auto het gedurende de leaseperiode goed blijft doen en daarna goed verkocht kan worden. En daarvoor maakt het helaas veel te weinig uit of ie nu om de 20k of 40k onderhoud heeft gehad, terwijl dat voor de auto toch echt wel uitmaakt.

Ik wist dat je er op ging reageren ;). En eigenlijk moet ik natuurlijk sch**t aan hebben, het is niet mijn auto dus zoek het maar uit. Maar dat zit niet in me en ik heb het fout zien gaan bij de III. Sterk vervuilde olie is echt een van de oorzaken geweest van de kettingrek.
En stel dat ik de GT wil overnemen t.z.t. als caravantrekker / tweede auto (als de wegenbelasting op gewicht er af gaat en betalen /km de standaard wordt best interessant ), dan heb ik hem graag in topconditie.

Sowieso in gesprek met de dealer en andere technici de wereld van leasemij's wat beter leren kennen. Pollenfilter? Nee, laat nog maar een ronde zitten. Haal en brengservice voor eigen kop, etc. Er zijn best wat onafhankelijke autobedrijven die geen leaseauto's meer doen. Slim? Mwa, de trend van private lease zet door en al die auto's worden gestuurd qua service.

rke zei:
Je kan er toch buiten medeweten van de leasemaatschappij verse olie in gooien? Zij zullen zichzelf er hooguit over verbazen dat de auto in zo'n extreem goede conditie blijft.

Zou dus nog wel een optie kunnen zijn, mits ik inderdaad de auto wil gaan overnemen t.z.t.

Vers van een half uurtje terug een stukje natuurlijke selectie. Drie duiven op een smal weggetje waarvan er 1 niet oplette en dus te laat was. :(
bRleNhAl.jpg

Sleepoogklepje er weer in, zilveren stripje aangedrukt en weer door ;). Binnenkort met droog lenteweer maar eens kijken of dat domme dier nog wat krassen heeft achtergelaten.

Barri zei:
Adinsx zei:

Dat is wel logisch inderdaad.

Maar ik ben zelf wel benieuwd of een leasemij ook actief overmatige slijtage van bijv banden/remmen beoordeeld of dat dit gewoon als 'verlies' wordt gezien voor dit ene specifieke contract. Mijn achterbandjes gaan redelijk (heel erg) hard en ook mijn remblokken gaan de 2e interval van 60k km nooit halen. En het zou me niet verbazen als datzelfde geldt voor de GT205 :LOL:

Nog even hier op inhakend:

KadettRT zei:
De huidige 1.0 Eco blokken die echt zijn heel licht gebouwd voor het verbruik, lager massa en productie kosten daar zou ik ook niet veel van verwachten of eisen, geen 140-150pk/liter betrouwbaar. Maar jouw F4R blok stamt nog uit begin '00 tijd toen dingen iets ruimer bemeten werden. Een Honda Civic Type R blok haalt ook 160pk/liter standaard.

Er is wel degelijk een 140pk 1.0 Ecoboost, en daar kan ik online toch geen horrorverhalen over vinden. Nu wil ik niet beweren dat die dingen zo de 3 ton gaan aantikken, maar dat je om de haverklap bij de dealer staat vanwege downsize-gerelateerde problemen lijkt niet zo te zijn.

rke zei:
Mijn werkgever gaf mij een oude Renault Clio diesel die al langere tijd stil stond, mee als bedrijfswagen. Ik vraag: zal ik hem met een vriend (Renault dealer) even nalopen op mankementjes?
Een overdreven, superduidelijk, 'nee' was het antwoord. Een keer met de hand wassen was ongeveer het meest uitgebreide wat ik er aan mocht doen (en dat was nodig ook, er groeiden plantjes tussen achterklep en dak)

Goed bedoeld, maar het 'nee' van jouw werkgever vind ik niet meer dan logisch. Jij zegt wel dat jij voldoende technisch inzicht hebt om olie te verversen, maar hoe weten zij dat? Er zijn genoeg pannekoeken die zonder verdere grond vanalles beweren. En wat als het blok in de soep loop een paar maanden na jouw oliewissel? Ook al is het niet gerelateerd, dan wordt jij er toch op aangekeken. Kortom, onnodig risico op een hoop gezeik voor beide partijen.

Springbok zei:
Maar ik ben zelf wel benieuwd of een leasemij ook actief overmatige slijtage van bijv banden/remmen beoordeeld of dat dit gewoon als 'verlies' wordt gezien voor dit ene specifieke contract. Mijn achterbandjes gaan redelijk (heel erg) hard en ook mijn remblokken gaan de 2e interval van 60k km nooit halen. En het zou me niet verbazen als datzelfde geldt voor de GT205 :LOL:

Ehm... Mijn zomerbanden zijn op de vooras in 21.000 km naar 3 mm gegaan, de achterbanden zit meen ik nog 7 mm op. Dus ja dat gaat wel rap. De remblokken kreeg ik de opmerking over dat die over 10.000 km (mooi voor de zomervakantie) wel aan vervanging toe zijn. Dus laat ik zeggen een 40.000 km? Geen idee wat de normale interval is eigenlijk. (@Barri, waar rekenen jullie mee?)

Belangrijk is natuurlijk ook dat ik veelal korte stukjes rij. Bij een auto met 30k/jaar op contract rekent de Leasemij wellicht met andere slijtage dan een auto die voor 60k/jaar op contract staat? Oh, en de sportievere rijstijl helpt natuurlijk ook niet mee. ;)

Als de kant aannemelijk is dat je de auto over wil gaan nemen dan zou ik inderdaad op de helft van de dealerbeurten zelf nog een wissel doen. Dan heb je hem mooi om de 15.000 km (y). En een kannetje olie en filter kost de wereld ook niet.
Je kunt de leasemaatschappij wel vragen; maar als ze daar al in mee willen gaan dan ben je nog veel meer geld kwijt (via de dealer).

Ik lees zelfs al onderhoudsintervallen van 40.000 km bij sommige auto's :eek: ik vind dat ook echt bizar veel. Los van de motor vind ik ook dat mensen gewoon om de 20.000 in de garage moeten komen om even de banden, remmen en verlichting etc. te laten controleren. Er kan in die 40.000 zoveel slijten.

Dat is een voordeel van een prive auto, ik rij ook nog geen 15.000 per jaar dus dan komt er gewoon met een mooie km stand elke keer versie olie in :)

Formeel kan je jezelf flink in de vingers snijden met zelf zonder toestemming olie verversen. Wat TYN ook al aangeeft, de grootste prutser-dealer mag wel sleutelen aan jouw bolide terwijl je een risico loopt met een fout die mogelijk aan de handigste harrie aangesmeerd kan worden.
Het is en blijft een huurauto die eigendom is van de leasemaatschappij.

In praktijk zal het niet zo'n vaart lopen. Ik heb zelf een paar keer een vermaning gehad van de leasemaatschappij. De eerste keer omdat ik wintersloffen voor en zomerslippers achter had. De wintersloffen had ik zelf gekocht omdat mijn werkgever aangegeven had dat mijn rubberverbruik niet binnen de norm viel. Ik had echter niet gerekend op het vrolijke kwispelen van de achterkant.
De tweede keer was echt lachwekkend. Ik had mijn spiegel stukgereden doordat ik met míjn spiegel de spiegel van de auto van een kennis aan gort gereden had. Deze kennis wilde per se een schadeformulier ingevuld hebben omdat zij dacht dat ze dan de schade kon verhalen. Ik had dus een pro forma schadeformulier gehaald en de brokjes spiegel keurig gelijmd.
Maar toen kreeg ik een rekening voor een pro forma schade, zijnde het eigen risico.
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb niet betaald.

Wat olie verversen betreft, ik gooi ook eerder om de 10~15 k verse olie in mijn auto in plaats van om de 30k. Vooral moderne diesels die relatief veel korte stukjes (minder dan 30 km) draaien hebben daar baat bij. Vroeger stond in de onderhoudsschema's ook dat je de olie om de 10k of om het jaar moest verversen, wat het eerst aan de orde was.

En ja, de olie is beter geworden in de laatste jaren. Maar de eisen gesteld aan olie zijn ook aangescherpt.

Ik heb nooit begrepen waarom de onderhoudsintervallen steeds verder worden opgerekt, terwijl de eisen aan het materieel steeds hoger worden en de marges op materialen juist steeds lager. Die oude gietijzeren diesels met overbemeten zuigers, distributierienen en 40 tot 50 pk per liter 'moesten' om de 15k een beurt, de huidige met flinterdunne cilinderwandcoatings, onderbemeten schraapveren, distributiekettinkjes gemaakt van paperclips en 80 tot 100 pk per liter iedere 30k zouden kunnen...

Zag pas een geleden een mooi technisch item over de nieuwe supra. Motor kan niet eens gereviseerd worden, want de cikinderwandcoating is niet te herstellen. Da's duur, iets te lang met de olie...

Springbok zei:
Maar ik ben zelf wel benieuwd of een leasemij ook actief overmatige slijtage van bijv banden/remmen beoordeeld of dat dit gewoon als 'verlies' wordt gezien voor dit ene specifieke contract.
Ik kan niet namens alle leasemaatschappijen spreken, maar dit wordt zeker in de gaten te houden. Gaat de slijtage aanzienlijk harder dan verwacht, dan is er wel even contact met de lessee of berijder.

Adinsx zei:
Geen idee wat de normale interval is eigenlijk. (@Barri, waar rekenen jullie mee?)
Ik zal niet onze hele methodiek op straat gooien, maar zoals bekend zijn een aantal merken het belangrijkst bij ons en die hebben een interval van 30dkm voor personenauto's. Daar wordt in principe dus mee gerekend, maar zo zwart/wit is het niet.

Adinsx zei:
Bij een auto met 30k/jaar op contract rekent de Leasemij wellicht met andere slijtage dan een auto die voor 60k/jaar op contract staat?
Het onderhoudsaspect heeft boven de 15dkm per jaar normaliter intervallen op kilometrage, maar je hebt ook te maken met remmen en reparaties. Daarvoor zijn weer andere berekeningen. En garantie natuurlijk.

Ik heb nooit begrepen waarom de onderhoudsintervallen steeds verder worden opgerekt, terwijl de eisen aan het materieel steeds hoger worden en de marges op materialen juist steeds lager

logisch dat fabrikanten de intervallen zo hoog mogelijk proberen te houden. Immers is dat gedurende de looptijd van een leasecontract gunstig bij calculatie, of dat op de langere termijn goed is blijkt nu wel.
Maar als een auto nu bij de dealer staat en over 30 of 40K komt deze terug en de banden zijn nog 4 mm, of de remschijven zijn nog net iets boven de marge en kunnen zeker nog zo'n 20.000 mee, dan wil je niet iemand nog 30K daar mee door willen laten rijden. De berijder wil dat wel, die wil niet tussentijds weer naar de garage voor banden of remmen. Ik heb daar in het verleden vaak discussie mee gehad met leasemaatschappijen. Maar onder aan de streep is het hun auto, zij bepalen, als ze alles voortijdig gaan vervangen komen ze aan het einde van het contract te kort. Met auto's met lagere intervallen heb je die discussies nooit met berijders.

Helder Barri ;). Afgelopen week moest ik een keer van hoge snelheid wat sneller afremmen dan verwacht, en met iets langer de voet op het rempedaal begint rechtsvoor al wat te 'brommen'. Gaat toch niet kort voor de zomervakantie worden dus dat vervangen.

Goed. Verder afgelopen week in Genève geweest. 's Morgens heen, 's avonds terug met KLM. Prima parkeerplek op P1 gevonden. Daar is het altijd even zoeken naar een 'hoekje', en dan liefst zo ver mogelijk van de andere auto parkeren natuurlijk. Ik vond een gave Lexus, die vast de deuren niet open smijt. En lekker strak langs de paal zodat het ruim blijft:
tm23UmDl.jpg

o4xoJvzl.jpg

Een andere enerverende dag was vrijdag, waar mijn tweet werd opgepikt door Jochem Myjer wat nu nog steeds social berichten oplevert van zijn fans... Iets met de l*l zijn tijdens zijn voorstelling in Carré omdat ie exact wist waar ik zat. Eerste rij, vooraan.
uyA3afnm.png

Heel handig, maar het was een geweldige avond ;).

En verder de zaterdagmiddag nuttig besteedt. Moest toch de kinderen ophalen bij mijn ouders, dus vrijdagmiddag al snel de benodigde onderdelen voor de Clio besteld. Naast olie en oliefilter ook een nieuw luchtfilter, interieurfilter én bougies. Bougies moest eigenlijk vorig jaar (bij 4 jaar), maar had ik toen overgeslagen. Er stond tenslotte pas 28.000 op de klok toen. Interieur en luchtfilter waren meen ik alweer twee jaar (11.000 km geleden), en olie en oliefilter doe ik sowieso elk jaar.
Lekker even een uurtje geklust dus.

dGdOXV5l.jpg

4,2 liter vers sap. De andere olie had alweer een jaar korte stukjes en 5.300 km achter de kiezen :)
IlIHUWUl.jpg

Verse bougies. De termijn is 4 jaar of 60.000 km meen ik.
ojUeNkNl.jpg

Het lastigste en meest tijdrovend, het interieurfilter. Stug, je kunt er lastig bij en dat is gewoon even prutsen:
Zjul7u3l.jpg

Onderhoudsinterval gereset (nog 24.700 km te gaan meldde het display ;) ), en na vijf jaar staat er net een goede 33k op de klok:
oMkFIG6l.jpg

Vond het alleen nog wat vroeg voor de zomerset, dus de 16" Passion-wielen blijven er nog even opliggen (y)
9UmoRYwl.jpg

Kortom, de Clio kan er zeker een jaar weer tegenaan. Volgend jaar (zes jaar) moet de multiriem en de remvloeistof weer. Naast verse olie en oliefilter uiteraard (y).

Op Schiphol is een goede plek altijd wel een uitdaging inderdaad. Vaak vooral omdat het al best vol is en de mooie hoekjes of plekken al bezet zijn. Dan ga ik ook vaak voor de oplossing om in ieder geval naast een mooie auto te staan. Al weet je natuurlijk nooit of die er de volgende dag ook nog staat.

Wel HEEL strak geparkeerd trouwens ;)

Zo, en sinds gistermiddag ligt de lekkere zomerset weer op de Mégane. (y). Was toch weer even een uurtje klooien. De brugarmen zijn te hoog, of de auto net te laag, dus even een klein krikje erbij. Ja, ik kan natuurlijk gewoon naar de Euromaster gaan zoals de leasemij dat graag ziet, maar ik bepaal liever zelf wanneer ik er tijd voor vrij maak ipv wachten, etc.

Niettemin, lekker klein klusje. Onderkant en remblokken nog even geïnspecteerd, die gaan nog wel een 5000 km mee. Belangrijker was dat ik nu pas zag hoe ver de voorbanden versleten waren, en dan vooral aan de binnenzijde. De buitenkant heeft nog 3mm (na 21.000 km ongeveer), de binnenzijde is echter een stuk kaler. Nu rij ik wel sportief, maar...
Via een forum begreep ik dat er een productieserie is geweest waarbij de sporing net niet goed is affabriek. De draagarmbouten zouden vervangen moeten worden inclusief opnieuw uitlijnen. Kan dus maar zo dat mijn Meggie er ook bij hoort. Einde van de week maar even langs de dealer voor een beoordeling.

Naar goed gebruik, enkele voor, tijdens en na foto's ;). Iets comfort ingeleverd, iets meer looks er voor terug en wat scherper stuurgedrag natuurlijk.

GDYh5Ekl.jpg

npoBWTDl.jpg

Krikje erbij om de brugarm er überhaupt onder te schuiven:
iXwnVmKl.jpg

Winterbanden hebben nog 8 mm, prima dus:
buj4BVfl.jpg

En de schuine slijtage die me nu pas eigenlijk echt opviel:
p196FFhl.jpg

aMxJQbcl.jpg

Alsof ik over de Ring heb lopen jagen :)
exxe6zQl.jpg

Wordt vervolgd dus. Verder binnenkort de Clio nog even op de zomerset zetten natuurlijk (y).

Die zijn inderdaad goed schuin afgesleten, even laten uitlijnen misschien.
Ziet er overigens mooi uit zo op de zomerset.

Hoezo is iedereen verbaasd?! Ik niet, het is toch een sportieve auto? Lijkt mij dat Renault voor de GT wat negatief camber heeft toegepast op in ieder geval de voorwielen voor extra grip in de bochten. Hetgeen het schuin afslijten toch wel verklaard. Neveneffect is bij vooral rechtuit rijden/optrekken dat ze van binnen meer slijten, dus of harder bochten door of minder camber... ik zeg harder de bochten door :D

Winter: minder vrije dagen, dus minder “druk” op de deadlines

Zomers: meer vrije dagen, meer druk op de deadlines.

Ligt dus niet aan de auto, en simpel op te lossen door op de wintersport te gaan.

Ik heb ze nu al wel een paar keer voorbij zien komen.....maar goed..nog steeds, valt me best mee! Sportieve wagen inderdaad en je rijd natuurlijk de helft van de tijd vrij rustig. ;)

Ik heb in t verleden bij sportieve en verlaagde auto’s nooit zoveel last gehad van schuin afslijten volgens mij.

Dus je doet je winterwielen zelf, maar moet nu alsnog langs bandenboer voor nieuwe bandjes? ;)

Zo. Na een avondje Porsche techniek snuiven bij Porsche Centrum Gelderland (wat een geweldig bedrijf heeft de eigenaar in 13 jaar opgebouwd) en genodigden bijpraten over de toekomst van mobiliteit, vanmorgen maar even langs de dealer gereden.

Er is inderdaad een fabrieksoplossing voor het schuin afslijten. De details ken ik (nog) niet, maar de draagarmbouten en moeren moeten vervangen worden, en daarna natuurlijk opnieuw uitlijnen. Waar de twee nieuwe banden vandaan gaan komen? Of via Renault, of via Euromaster en wie het dan betaalt zoeken ze maar uit ;).
Bandenprofiel voor (dus de banden die in 2018 achter lagen) zit op 5,8 mm. De schuin afgesleten banden op 3,2 mm tot 1,3 mm. Dus eigenlijk APK-afkeur.
I.v.m. vakantie na volgende week de afspraak pas op de 23ste staan. En ik check dan ook graag even of de juiste fabrieksafstelling qua uitlijning wel een bepaald camber heeft t.o.v. reguliere uitvoeringen. (y).

Tot slot, wie nog eens in de buurt van Heteren is, zeker even langs gaan bij Porsche Centrum Gelderland (y):
https://www.youtube.com/watch?v=FduIePH2AzM

KRrB9tSl.jpg

NZlNVofl.jpg

zxnMjHFl.jpg

dtzmnxyl.jpg

FfceWVVl.jpg

Edit: Middag-update. Het zat de dealer niet zo lekker die 1,3 mm, dus via Euromaster zijn twee nieuwe banden aangevraagd en akkoord. Vrijdag komen die er al onder op de achterzijde. Uitlijnen e.d. komt dan na de vakantie. (y).

Zo, en weer door naar de volgende update. Afgelopen vrijdag bij de Euromaster bleek dat ze niet helemaal goed hadden doorgegeven dat ik weer Michelin-banden wilde welke er nu ook op lagen. Wat lag er namelijk klaar:
vBWfiuvl.jpg

De monteur zei zelf al: "Die wil je er vast niet op hebben Tom" ;) (ze kennen me al een tijdje :) ). Een paar belletjes later was de melding: 'Klant weigert montage', en komende vrijdag een nieuwe poging om twee PIlotSport4 banden er op te laten leggen. Overigens, de Michelin heeft ook een stuk betere labels. A voor grip op nat wegdek, C voor brandstofverbruik en 71 dB. Kortom, wordt geregeld.
Leaseplan hanteert Pirelli of Michelin, dus het was geen probleem. Alleen jammer dat Euromaster zelf de voorkeur niet had genoteerd.

Verder zaterdag ook de Clio overgezet op de zomerbanden.
Duurde even op de snelweg voor ik de wederhelft weer bij was :)
J1Skm76l.jpg

Daarna de wisseltruc inclusief wassen van de zomerset en winterset, en waxen van beide sets:
pGvY7Qhl.jpg

p0i5sTVl.jpg

Staat toch wel erg lekker, de destijds optionele Dranalic wielen:
d7winBBl.jpg

Verder bleef gisteravond de straatverlichting uit. Vreemd genoeg is dat vaker het geval wanneer de klok verzet is. Niettemin, gaf het een kans om alvast wat te oefenen. Op vakantie wil ik een 'Milkyway'-foto gaan maken. Kortgezegd, lange sluitertijd om de sterrenhemel vast te leggen. Echter ontbrak het statief thuis, dus maar besloten een eerste poging tot 'lightpainting' te doen. Gewapend met een zaklampje, de geparkeerde auto en een lange sluitertijd toch best resultaat (y).

40546934433_b33516d341_c.jpg

32570647967_2f28c52fbf_c.jpg

32570647757_29e40cff25_c.jpg

kenteken nog maar even eraf photoshoppen, die stoort nu

32570647457_dd25699044_c.jpg

46789104584_0642563457_c.jpg

46789104234_0037a33b20_c.jpg

Tot slot, nog een flinke to-do-lijst om af te strepen, maar een rustmoment komt dichterbij, met letterlijk dit uitzicht ;)
seMWtJhl.jpg

Corsa 20SEH zei:
Mooie foto's zeg!

Wel vervelend van de banden, kost weer tijd en kan je weer terug.

Ja, de Leasemij was ook niet zo blij dat dit fout was gegaan, omdat ik nu weer terug moet inderdaad. Maar vrijdag einde middag maakt het me niet zoveel uit, en ik had mooi de tijd om er even bij te kletsen over de praktijk in het bandenservicebedrijf ;). Levert altijd weer nuttige info op. (y)

Een kleine update. Vanmiddag om 15.30 verwacht bij Euromaster voor nu wél de Michelins ;). Eens zien of het nu wel is goed gegaan.
En verder vielen de 'lightpainting' foto's ook op bij de importeur. Ze worden deze maand, met toestemming, gebruikt in social media e.d. (y).

Nog maar een dan, die gele plaat knalde te veel, dus hup eraf ermee ;)
54266375_1081883548661990_971740342464255449_n.jpg

Nog maar even de banden-update. De juiste banden lagen nu natuurlijk wel klaar. Opnieuw even lekker gespard met de heren technici die met twee man de banden maar even vervingen. "We willen natuurlijk voorkomen dat we de mooie schadevrije wielen van je beschadigen Tom".
Goed, klusje was met een half uurtje klaar en dus met vers rubber op de achteras weer op pad. Na de vakantie, kort na Pasen worden de draagarmbouten/moeren vervangen waarna de auto ook opnieuw wordt uitgelijnd zodat de banden voor niet meer zo scheef afslijten. Benieuwd wat dit met het weggedrag gaat doen, dus ik hou het wel een beetje aan de negatieve camber kant van de marges t.z.t. ;).

En, naar goed gebruik nog wat plaatjes bij het praatje.

0OP2Kgkl.jpg
d0HdAysl.jpg

uc968T3l.jpg

HwZXtjMl.jpg

En nog niet eerder gezien, mooi zwart plaklood. Dat valt een stuk minder op achter de open gedeelten van de wielen:
dCyE3qil.jpg

Nu alleen nog even mijn zilvergrijze ventieldopjes terughalen.
Voor nu grijs kunststof soortgelijk aan het ventiel, achter zwart :rolleyes:. En ja, daar kan ik me aan storen :)

Maar, dat komt na de vakantie wel. #postexit

Staat er allemaal weer keurig bij (y)

Schadevrij banden wisselen is nog een hele tour. Mijn (100% schadevrije) Sportecs waren bij de laatste wissel ook bekrast :(
Dus opnieuw laten spuiten via degene die de banden had gewisseld.

Ik lees net iets over de slijtage aan je remschijven/banden... dat is toch wel absurd snel? Bij de Leon (toch niet de minst vermogende auto) heb ik 145.000km met een set schijven gedaan. Qua banden zit er enorm verschil in merk/type. Eerste set rond de zomerwielen zo'n 90.000 mee gedaan, 2e set slechts 10.000! Dat was een idioot zachte compound kennelijk. Die banden plakten zelfs al op de weg als je ze met de hand probeerde te rollen...

Had je nog schade van de suïcidiale duif?

Ah, er valt weer wat te updaten hier.

@AsconaGT, Zeker hele fijne banden. En met de zomer in aantocht plakt het telkens weer beter. Menig op- en afrit kunnen dus weer op flink sportief tempo gepakt worden. Tot frustratie van een sportief rijdende Q3 quattro vanmorgen :)

@CorZa, Inderdaad, erg jammer als er door onkunde (of pech) schade wordt veroorzaakt. Had het op de zomerset van de III. En Euromaster D'chem ontkende glashard, ook nadat ik foto's liet zien van schadevrije wielen voor het afgeven ervan.

M.b.t. de bandenslijtage: Dat is dus vooral een uitlijnprobleem en inmiddels is de auto opnieuw uitgelijnd. De remmen, tja. De Mégane weegt wel even 1505 kg rijklaar, i.c.m. veel korte (en sportieve) stukken slijt het wat harder. De remblokken voor halen denk ik de zomervakantie wel, al 'grommen' ze nog steeds bij flink afremmen vanaf hoge snelheid.

De suïcidale duif veroorzaakte alleen een los klepje van het sleepoog en zilvergrijs stripje wat losgekomen was. Geen krasjes. Wel ontdekte ik na dit Koningsdagweekend dat iemand op een parkeerplaats wat minder heeft opgelet met het winkelkarretje :(:
40773271463_b2db8caecf_c.jpg

Gelukkig oppervlakkig dus weg te polijsten (y).

Nog een kleine update, dinsdag na Pasen de auto bij de dealer neergezet voor het uitlijnen:
40773272003_9e72bef3b9_c.jpg

32796366917_880cd3ccdf_c.jpg

Als leenauto (het is tenslotte fabrieksgarantie) een facelift Captur mee:
46823229475_bccc94e90a_c.jpg
[/url]

In de middag natuurlijk weer terug. En zo'n Captur rijdt toch best prima. Al is de TCe90, net als in de Clio, genoeg maar mag het wel wat meer.
Nu was de reis naar Curaçao wel wat prijzig (je kan er een Captur voor kopen :)), dus dit jaar komt er zeker geen vervanger voor de Clio IV, maar in 2020...
https://www.blekkink.nl/auto/occasion-2018-renault-captur-sedition-150-edc-automaat-alcantara-aalten-nl/34275975/

Bij terugkomst viel de Mégane natuurlijk lekker op. Al dacht ik even dat ze er ook een stekker aan hadden gezet ;)
32796366767_5aba688513_c.jpg

Goed. Vanmorgen kwam de 36.000 km langs op de klok en toeren we lekker door (y).

Ander nieuws? Ja, want er komt een Talisman Estate TCe200 Intens! Nouja, zaterdag ga ik mee bij de tweede keer kijken / proefrijden ergens in Nederland bij een hele dik uitgeruste Talisman Estate voor mijn broer(tje). Gezien daar gezinsuitbreiding aan zit te komen na de zomer moet er een gezinsauto komen. En hij heeft zijn focus gelegd op de Talisman Estate. Ziet er érg goed uit, dus als het goed is komt dat zaterdag in orde en dan zal ik er wat meer over delen.

En verder, de vakantietrip naar Curaçao was natuurlijk heerlijk. Kinderen genoten, opa en oma (als bedankje voor 4 jaar geregeld oppassen) hebben uitermate genoten, en wij natuurlijk ook. De huurauto was een Tiguan met derde zitrij, voorzien van TSI 150 en DSG. Wel een goedkope uitvoering (zelfs zonder navi, maar wel grote mediadisplay), maar wat reed dat toch ook geweldig. Stukje kwaliteit en beleving hebben ze goed voor elkaar. Kost wel wat zo'n huurauto, maar ach ;)

Een paar sfeerplaatjes van de tiendaagse trip:
8UEmTxJl.jpg

Prachtig 6 persoons appartement op het Lions Dive resort, waar we in 2010 ook verbleven:
tnZQn8Ll.jpg

5lZfY8cl.jpg

ipFYJc5l.jpg

DC0fRDWl.jpg

De bekende plek in Willemstad:
7i0t322l.jpg

Sheta Boka:
xlaXnJKl.jpg

jjcx15Ml.jpg

Quarantaine huis nabij Jan Thiel:
99Koesfl.jpg

En tevens heel veel gesnorkeld:
DlaRhsXl.jpg

e7x7mTbl.jpg

qNqVWAVl.jpg

De dames vermaakten zich ook prima ;)
7PL3lyVl.jpg

Dat ziet er inderdaad relaxed uit zeg :D zag dat je ook nog een motorblok had gespot .

Ben benieuwd naar de Talisman. Ongetwijfeld zal deze ook de revue passeren als opvolger ooit hier (samen met nog wel wat stations). Heb er nog nooit mee gereden maar ben toch wel wat sceptisch door sterk wisselende ervaringen van rijders en autobladen.

Haha, ja klopt in de Playa Lagun baai kwam ik dit motorblok tegen:
57009054_2835292796511639_6543576352711245824_n.jpg

Vooral gebruikt als anker voor een boot(je), en die ligt er al even. De Talisman ben ik zelf ook benieuwd naar. Ook niet eerder mee gereden, al ken ik natuurlijk de aandrijflijn / 4Control, etc. In de autorijtesten kwam de Talisman i.v.m. 4Control inderdaad vaak wat minder uit de test, terwijl de Mégane GT het juist goed doet met 4Control. Wat wel zo is, het vergt gewenning. Eerst denk je "wat doet de auto nou", maar als je er eenmaal aan gewend bent kan je er zo'n lekker bochtgedrag uithalen.

Ziet eruit als een heerlijke vakantie!

Waarom zijn jullie eigenlijk zo weg van de captur? Nieuwe Clio lijkt me een veel leukere wagen voor volgend jaar ;)

@Reanult15.17, check ;)

@Damian,
Vooral de wat hogere zit vind de wederhelft prettig. Ze is niet zo groot (1,64), dus dan is een wat hogere auto prettig voor wat meer overzicht.
En ja, de Clio V is zeker gaaf, maar een nieuwe auto schrijft zo hard af... Dan liever een Captur van 1-2 jaar oud en dik uitgerust.

Aan de andere kant overigens ook de EV-subsidie in de gaten aan het houden. Met die 5000 km/jaar is een EV wellicht een stuk slimmer, maar dan wel het liefst i.c.m. zonnepanelen dat we ook 's avonds de stroom er weer uit halen tegen de tijd dat salderen niet meer mogelijk is.

De familie is weer een station rijker. En wat voor een (y).
Natuurlijk, het moest haast wel een Renault worden, de opvolger van de Clio III Dynamique-S uit 2008 van mijn broer(tje). Gezien daar de eerste kleine telg na de zomer wordt verwacht was hij al een tijdje aan het kijken naar een station. En niet gehinderd door lease-regels moest het een Talisman Estate worden. Die vonden we onlangs in Staphorst bij Russcher. Geïmporteerd, dat wel, maar met 14.800 km op de klok, van 11-2016 en echt bomvol uitgerust. Nu is de Intens TCe200 sowieso lekker uitgerust, maar deze had ook nog ACC, Bose, Verwarmde stoelen, massagestoelen, elektrische achterklep, etc. etc. Alleen geen panoramadak. Ook de prijs was aantrekkelijk. En nog verrassender, na het natrekken van het chassisnummer bleek dat de auto origineel uit Zweden komt én dat er toen 2 jaar extra fabrieksgarantie was afgesloten. Die loopt dus tot november 2021! Wel zo prettig, want de EDC kent zijn kinderziektes in de beginjaren.

Niettemin, vanmorgen met de Mégane die kant op samen met onze vader (werkzaam bij een dealer), om nog een proefrit te maken. De aandrijflijn ken ik natuurlijk, dus hup een mooi rondje sturen. Wat mij opviel was dat de Talisman echt fors comfortabeler is. Nu heeft de Talisman instelbare dempers, die samen met de MultiSense-instelling, zich afstemmen aan de wens. Op Sport wordt het dan ook een flink stuk stugger. Nog niet vergelijkbaar met mijn GT, maar toch erg prettig.
Ik denk wel dat ik, als de Talisman destijds al mocht, het comfortabele teveel zou vinden. Kortom, nog altijd erg blij met de GT, maar zo'n dikke zwarte Talisman smoelt toch verdomd goed.

Al met al, kort onderhandeld over de prijs. Daar kon nog wel wat vanaf onder het mom 'zo meenemen, beurt en Bovag-garantie laat maar zitten'. En daarna weer een uurtje terug. Gekomen met 205 pk, terug met gezamenlijk 405 pk. En, volgens mij een geslaagde koop waar hij vele jaren plezier van gaat hebben. Foto's? Zeker:

tgNbvkQ.jpg

Check onder de kap:
jvWYERe.jpg

Een bekende krachtbron, maar met 200 pk ipv 205, en 260 Nm ipv 280 Nm zoals in mijn GT
ES6s7XK.jpg

XB8AKq2.jpg

En na betaling, verzekering en tenaamstelling, inpakken en wegwezen ;)
G9gFH0k.jpg

DPqeO3j.jpg

Eenmaal thuis ook nog wat slecht nieuws, de wederhelft moest uitwijken voor een tegenligger op een smalle weg en pakte zo rechtsvoor voor 3/4 van de velg de stoeprand mee :(.

https://www.youtube.com/watch?v=cRHX4SrGRLg

Daar binnenkort maar eens mee aan de slag. Nieuw zijn ze ruim 220,-... De gladde/gepolijste stukken zit namelijk een 'werkje' in. Eigenlijk een soort afgedraaid affect.
Zal dit weekend ook eens zoeken naar wielherstelbedrijven (y).

Schitterende Talisman zeg. Hele dikke maar ook elegante auto. Vind hem stiekem wel wat mooier als een Megane, maar dat mag natuurlijk ook voor die prijs.
Gebruikt zijn wel erg aantrekkelijk geprijsd ook.

Mooie Talisman zeg! Ook lekker uitgerust en fijn vermogen. Ik vind een Talisman ook echt een hele mooie auto.

Stiekem ben ik ook wel een beetje jaloers hoor ;). Vooral de zijkant en achterkant van de Talisman vind ik ook geweldig. Het front zie ik liever het sportievere van de Mégane.

Overigens, veel complimenten ook aan het autobedrijf voor prachtige foto’s bij de advertentie. Ik kom ze slechter tegen, deze zijn echt echt goed:

https://www.russcherautos.nl/occasions/renault/talisman/renault_talisman_estate_1_6tce_200pk_edc_aut_intens_bose_r_link_camera_head_up-1951521.html

Ah Staphorst, dicht bij mij in de buurt. Als ik daar over het industrieterrein rij valt me altijd op hoeveel bedrijfjes met jonge auto's daar zitten. Vooral jonge Tiguans zijn ze daar dol op. Vinden gretig aftrek daar....

Haha, ja is wel een jaloersmakend mooie auto zo'n dikke Talisman. Een jong gebruikte Renault is vaak best aantrekkelijk geprijsd. Ik kijk weleens wat een jonge Megane of Scenic met TCE 140 of 160 kost en dat valt me niet tegen. Die Scenic vind ik in de juiste kleur en uitvoering echt heel gaaf trouwens. Veel mooier als een Kadjar bijvoorbeeld.

Dat is een mooie Talisman... Deze laat weinig te wensen over lijkt me. Ziet er vanbuiten bijna hetzelfde uit als de onze (zelfde kleur, ook donkere ramen, ook winterpack en acc). Onze is wel een Initiale.

Je broertje zal de stuurwielverwarming wel waarderen, vond het eerst een belachelijke optie maar is toch wel erg lekker... Zet ik eerder aan dan de stoelverwarming.

Ik appte hem vanmorgen met deze foto:
uWvGc74.jpg

Krijg ik terug of de stuurverwarming ook aan staat. Die heb ik niet op de Mégane... o_O
Wel het vakje voor het knopje overigens, want op de Bose (met geen sportstuur) kan je wel stuurwielverwarming krijgen. Dus wie zat er vanmorgen met koude vingers? ;)

@Kristian
Jong gebruikt hebben ze veel vooral VAG's staan, en allemaal behoorlijk dik. In de showroom stond ook nog de nieuwe Touareg in Rline-trim. Wat een enorm display zit daar in!

De Scénic is inderdaad in de juiste uitvoering en kleurstelling een hele sjieke auto en eens, qua design beter dan de Kadjar. Dat vind ik sowieso een beetje on-Renault qua model. Toch duidelijk veel op de Qashqai geïnspireerd.

Goed, tot zover de familie-uitbreiding (y). Nog een kleine update m.b.t. de Mégane, over een 3 tot 4000 km komen er nieuwe remblokken op.
Bij fors afremmen grommen ze kortstondig omdat ze de warmte niet meer af kunnen voeren. Binnenkort maar eens een afspraak inplannen. (y).

Dikke talisman!

Zoals ik eerder zei; die zal vast ergens op de shortlist komen. Ik vind hem prachtig om te zien, super de luxe vaak, gunstig geprijsd. maar ergens ook wat sceptisch over de kwaliteit, reviews, etc.

Oei, jaloersmakende Talisman.:cool:
Vond het verschil met de Megane eigenlijk niet zo groot, en de Megane op de een of andere manier beter in balans. Maar dit is wel een hele dikke Talisman.(y)

Leuke Allspaces hebben ze daar in Staphorst. Mijn opvolger zal wat kaler worden, verwacht ik.:(

Op het Renault forum heeft iemand zijn 19" velgen van een Talisman gewisseld voor 17"... o_O
Weet niet welke velg het was maar het kan interessant zijn voor je broertje. Zeker als het de Alizarines zijn... Vraagt er € 350 voor.

Ben zo blij dat de vorige eigenaar die bij de mijne als zomerset gebruikte en originele Initiales als wintervelg.

Terug
Bovenaan