Uch, uch, even afstoffen hier. Zo eind van het jaar is altijd bijzonder druk moet ik zeggen, maar... de druk is er af. Vanmiddag goed gelunched met collega's, terug gekeken op 2018 en vooruit naar 2019. Twee dagen terug ook nog even verjaard dus ik ben weer wat verstandiger geworden

Niettemin, ook met de vierwielers is er genoeg gebeurd, al is het allemaal niet zo spannend. Dus nee, nog geen opvolger voor de Clio, en ze maken allebei hun kilometers.
De exacte dag ben ik even kwijt, maar net als kort na de aflevering kwam na de eerste nachtvorst de spontaan resettende boordcomputer weer om de hoek zetten. Dit keer bleek er echter wel een fabrieksoplossing. Levancier VDO (of was het Valeo...) had een productiefoutje ín het geheugen van de klokkenwinkel met display. Kortom, daar mocht een nieuwe in als ik me er aan stoor. En dat deed ik want ik vind het prettig om het gemiddelde verbruik van een tank een beetje in de gaten te houden. Schommelt nog altijd rond de 9,2 tot 10,6 L/100 (ja ik rij sportief) maar gemiddeld wil ik een beetje in de buurt van de 1:10 blijven

.
Dus, ochtendje naar de huisdealer en hier en daar even geholpen.
Het is even lastig met al die (verborgen) clipjes, maar met een goed half uur was het display eruit, de nieuwe erin én ingeleerd. Van de voorgeschreven onderhoudsgegevens tot de gemeten interval op basis van vervuiling. De juiste kilometerstand wordt in meerdere modules opgeslagen bij moderne auto's dus die stond er zo weer voor

.
Inmiddels 26.500 op de teller en we liggen op schema om rond de 30.000 km/jaar uit te komen. Ergens eind januari dus de 30.000 beurt. Ik plan het denk ik mooi voor 22 januari aangezien we dan met het team een dagje Winterberg op de planning hebben. Mooi moment om Meggie uit te laten in Duitsland, maar... de winterbanden mogen maar tot 210 km/u (policy, snelheidsindex lager dan de auto haalt), dus wordt gewoon lekker vlot cruisen.
Vorig weekend ook de zomerset gewisseld voor de winterset.
Blijft altijd even balen en ik neem me nu opnieuw voor (bij de III ook al gedaan) om bij een volgende auto 2x 18" te hebben. Nu kon dat niet omdat het open dak niet samen met 18" mocht. Niettemin, de wissel zit er op:
Klein aandachtspuntje, de zomerbanden voor zitten op nog een kleine 3 mm, achter op 7 mm.
Had ze dus beter even in augustus kunnen wisselen.
Ongeveer 21.000 km héérlijk gestuurd met die PilotSport4, en tja dat zie je dan terug in slijtage.

. Komende lente dus even andersom en de zomer uitzingen. De winterset had net een paar duizend km achter de kiezen, dus die kunnen er nu tegenaan.
En verder weinig te klagen. Ik blijf met een grote glimlach instappen, rondrijden en vooral ook omkijken bij het weglopen. Het smoelt gewoon goed en daar kan ik wel van genieten. Wel merk ik dat ik soms denk 'waar zijn die 205 paarden gebleven'. Puur tussen de oren, vermogen went nou eenmaal. Kortom, er mag wel wat extra pit bij in, maar dat went ook weer, etc. etc. Nee, als dat alles is.
Denk ik dus zo'n 10,5 maand nog aan de witte III? Nee totaal niet. Ja, afgelopen week kon ik het niet laten een foto te maken toen ik parkeerde achter een witte III
Maar verder? Geen moment, en maar goed ook want we zijn er op vooruit gegaan.
Kreeg nog wel even wat kriebels, want wie staat weer te koop...
https://www.vkvgroep.nl/occasions/renault/m%C3%A9gane/2-0-16v-turbo-169kw-rs-r26-xenon-recaro-collectorsitem-401131849/?
Juist:
Voor een flinke duit als je het mij vraagt. 13.300,- met 131k op de teller, waar ik hem in 2013 verkocht voor 12,5k met 86.000 km op de teller. Maar goed, vragen kan altijd hè.
Mocht een maand of twee terug al wel even stiekem bij de R26 kijken, want hij stond op een nieuwe versnellingsbak te wachten bij VKV. En die versnellingsbak is een speciale met torsensper en stond lange tijd in backorder. Van plan de R26 terug te kopen ben ik zeker niet, maar het blijft toch een heerlijke hothatch.
Tot slot de andere Fransoos. De Clio staat op 32.500 km ongeveer, staat natuurlijk op de 16" winterbanden en rolt zijn korte afstanden. In februari wordt de Clio vijf en voor die tijd staat het jaarlijkse beurtje op de agenda. Verder weinig spannends behalve dat we rondkijken naar een opvolger. Maar dan moet er ergens wel een mooie deal te maken zijn op een Captur TCe120/150 EDC als het aan de wederhelft ligt. Een Helly Hansen uitvoering of Xmod in Rouge Flammé vindt ze geweldig. Minder geweldig is minimaal 8k bijleggen. "Dan rij ik wel in de Clio door hoor".
Kortom, 2019 blijft het wagenpark gelijk, staan er al drie vakanties op de planning, zakelijk wat tripjes en vast genoeg andere belevenissen.