Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno + IV Estate GT205 Update: gesjouwd en genoten

Hey Adinsx!

Leuk dat jij hier ook nog zo actief bent!
Ik ken je nog goed van de tijd van de RS182.
Nog steeds van de snellere Renault modellen dus, leuk!

Daar heb ik ook wel echt een zwak voor hoor!
Had ik mijn 5 GT turbo maar nooit weggedaan;)

Door de technische artikelen heen gekomen?
Voor een leek best pittige kost; sommige begrippen gaan we wat boven de pet :D maar verder een mooi blad hoor; foto's en teksten vullen elkaar mooi aan. (y)

Mooi die filmpjes van de Stelvio; erg fijn geluid komt er vanaf. Toch nog stiekem om de beursvloer de auto aangezet? ;)

Blue Knightrider zei:
Hey Adinsx!

Leuk dat jij hier ook nog zo actief bent!
Ik ken je nog goed van de tijd van de RS182.
Nog steeds van de snellere Renault modellen dus, leuk!

Daar heb ik ook wel echt een zwak voor hoor!
Had ik mijn 5 GT turbo maar nooit weggedaan;)

Die wilde haren gaan niet weg hè ;). En die 'twee jaar registratie' na een 34 te hard in mei helpt ook nog niet moet ik eerlijk toegeven. Geregeld rij ik nog vlot door op de snelweg bij een rustig verkeersbeeld.

En tja, een 5 GT turbo, ik heb weinig met klassiekers, maar zo'n kleintje voor de mooie dagen zou helemaal niet verkeerd zijn.

@Sanoma
Haha, je bent niet de enige hoor. Collega's van andere afdelingen haken ook af bij dergelijke artikelen.
Ik was blij dat we woensdagavond probeerden om de Stelvio te starten (om publiek te trekken), en toen bleek dus dat de accu op 5,5 volt zat. Anders hadden we dat donderdagavond pas ontdekt en had ik een probleem natuurlijk. ;)

@Nico
Volgende keer blokkie om ;)

Ontopic:
Gister einde middag de Mégane weer opgehaald. Was nog een flinke klus omdat de hele hemelbekleding langs de zijkanten los moest. Maar, alles zit weer keurig vast en niets rammelt tot nu toe ;). En de rubbers onder de dakdragers kloppen weer.
Verder zag ik net dat er weer een nieuwe kaartupdate klaar staat (2017.12) die loopt inmiddels als download.

Terugkomend op de Captur: Ja, er is een S-Edition met TCe150 én EDC. Prijs gaat dan echt wel richting 27k, voor een Captur...
De pre-facelift 120TCe is veel meer beschikbaar, maar... dat is nagenoeg hetzelfde 1.2 TCe blok als ik in de Mégane III had, en die wil ik privé niet hebben. :) Wederhelft staat inmiddels weer met de benen op de grond. Clio levert inruil nog een 11k op verwacht ik, dus om nou 15k in een tweede auto te stoppen... Mwa. ;) Het is dat ze graag een hogere instap heeft, want een Clio IV RS is een mooi plan B.

Gister met het tanken zag ik 22.218 staan. Ik had dus een goede 4 km de tijd om een rustige weg te zoeken voor een foto momentje ;)

9P3BoWNl.jpg

Zoek ze alle zestien :)

- En nee, met 222 km/u waren er niet meer 2'en want dat kan niet in de tweede versnelling bij 2000 tpm.
- De CC werkt niet onder de 30 km/u, dus t.z.t. bij 44.444 km weer een nieuwe poging ;)
- En ja, dit is de eerste keer dat Radio 2 (op preset 2 :T ) op stond want de Top-2000 heeft de auto nog niet meegemaakt ;)

Dat je het bij houdt :D
Als ik zie dat er over 30km zo'n fotomomentje aan zit te komen dan ben ik het 2km later al weer vergeten, laat staan dat ik lang daarvoor al rekening houd met de dagteller :)

B-Real zei:
Dat je het bij houdt :D
Als ik zie dat er over 30km zo'n fotomomentje aan zit te komen dan ben ik het 2km later al weer vergeten, laat staan dat ik lang daarvoor al rekening houd met de dagteller :)

Dagteller nooit gereset, ik niet en de dealer ook niet. Want alleen dan kun je dit behalen of je moet bij exact 10.000 km de dagteller terugzetten (die telt tot 9.999 volgens mij).

En ik was het ook vergeten hoor ;) Wist wel dat het er aan zat te komen, maar zag bij het tanken dat ik er wel héél dichtbij was. Ooit met de Clio RS182 de 111.111 bij 111 km/u gemaakt en toen het plan gemaakt om ooit de 222 km/u te doen bij de 22.222 stand. Met de Clio nooit zover gereden en de Mégane III haalde krap 200. Maar goed, zo was ie dus nog beter ;)

Ik heb ze alle 16 gevonden! Volgende keer met de 4 dan heb je er 17. En dan eigenlijk op een 40km/h weg (die heb je buiten Nederland wel).

Leuk event dat in Hardenberg. Zelf ook weleens geweest. Was vroeger ook een vaste lezer van AMT. Beetje verder weg van werkplaats thema's in de laatste 10 jaar alhoewel ik nog steeds wel zaken bedenk voor after-sales diagnose en dergelijke. Predictive maintenance & repair bijvoorbeeld.

Het leukste is natuurlijk om dan even een Stelvio mee te kunnen krijgen. Het Alfa gehalte heeft me positief verbaasd aan de Stelvio. Het blijft even wennen maar het heeft zeker niet verkeerd uitgepakt. En die 510pk is natuurlijk helemaal leuk. Het went helaas te snel merk jij al op.
Het is wel te merken dat je veel in nieuwe auto's onderweg bent als je een oude Scenic zwaar vindt sturen. Ieder jaar lijken auto's wel lichter te sturen. Het is soms schrikken als je de stap maakt; "zit het stuur wel vast?".

Grappig dat ik juist het idee heb dat auto's weer een tikke zwaarder sturen dan het gevoelloze wat 10 jaar geleden vaak was. Vooral het gebrek in gevoel van besturing was bij veel merken volledig verdwenen. Nu zit er meer gevoel in, zelfs de Aziatische merken zoals KIA EN Hyundai weten er een aardig mix in te vinden (y)

Leuk dat de AB redactie je post heeft uitgelicht op de frontpage inderdaad :) Leuke reacties ook, al zie ik niemand je een compliment geven over je auto wat ik wel had verwacht :T

Edit: Verrek, inderdaad één enkeling.

jawel, de eerste reactie op 27 oktober heeft iemand een positieve reactie op de auto. (y)

ik had eerder ook wat negatieve reacties verwacht over franze meuk of dat hij de 44.444 toch niet zal halen of iets. Of is het niveau inmiddels weer wat beter geworden daar?

Uch, uch, even afstoffen hier. Zo eind van het jaar is altijd bijzonder druk moet ik zeggen, maar... de druk is er af. Vanmiddag goed gelunched met collega's, terug gekeken op 2018 en vooruit naar 2019. Twee dagen terug ook nog even verjaard dus ik ben weer wat verstandiger geworden ;)
Niettemin, ook met de vierwielers is er genoeg gebeurd, al is het allemaal niet zo spannend. Dus nee, nog geen opvolger voor de Clio, en ze maken allebei hun kilometers.

De exacte dag ben ik even kwijt, maar net als kort na de aflevering kwam na de eerste nachtvorst de spontaan resettende boordcomputer weer om de hoek zetten. Dit keer bleek er echter wel een fabrieksoplossing. Levancier VDO (of was het Valeo...) had een productiefoutje ín het geheugen van de klokkenwinkel met display. Kortom, daar mocht een nieuwe in als ik me er aan stoor. En dat deed ik want ik vind het prettig om het gemiddelde verbruik van een tank een beetje in de gaten te houden. Schommelt nog altijd rond de 9,2 tot 10,6 L/100 (ja ik rij sportief) maar gemiddeld wil ik een beetje in de buurt van de 1:10 blijven ;).

Dus, ochtendje naar de huisdealer en hier en daar even geholpen.
5Ugw6QPm.jpg
f7VLqUom.jpg

E1koHOXm.jpg
htjnF59m.jpg

Het is even lastig met al die (verborgen) clipjes, maar met een goed half uur was het display eruit, de nieuwe erin én ingeleerd. Van de voorgeschreven onderhoudsgegevens tot de gemeten interval op basis van vervuiling. De juiste kilometerstand wordt in meerdere modules opgeslagen bij moderne auto's dus die stond er zo weer voor ;).

Inmiddels 26.500 op de teller en we liggen op schema om rond de 30.000 km/jaar uit te komen. Ergens eind januari dus de 30.000 beurt. Ik plan het denk ik mooi voor 22 januari aangezien we dan met het team een dagje Winterberg op de planning hebben. Mooi moment om Meggie uit te laten in Duitsland, maar... de winterbanden mogen maar tot 210 km/u (policy, snelheidsindex lager dan de auto haalt), dus wordt gewoon lekker vlot cruisen.

Vorig weekend ook de zomerset gewisseld voor de winterset.
DtlmT30m.jpg

Blijft altijd even balen en ik neem me nu opnieuw voor (bij de III ook al gedaan) om bij een volgende auto 2x 18" te hebben. Nu kon dat niet omdat het open dak niet samen met 18" mocht. Niettemin, de wissel zit er op:
ayy0yTim.png

Klein aandachtspuntje, de zomerbanden voor zitten op nog een kleine 3 mm, achter op 7 mm.
icoph7Rm.jpg

Had ze dus beter even in augustus kunnen wisselen.
Ongeveer 21.000 km héérlijk gestuurd met die PilotSport4, en tja dat zie je dan terug in slijtage. ;). Komende lente dus even andersom en de zomer uitzingen. De winterset had net een paar duizend km achter de kiezen, dus die kunnen er nu tegenaan.

En verder weinig te klagen. Ik blijf met een grote glimlach instappen, rondrijden en vooral ook omkijken bij het weglopen. Het smoelt gewoon goed en daar kan ik wel van genieten. Wel merk ik dat ik soms denk 'waar zijn die 205 paarden gebleven'. Puur tussen de oren, vermogen went nou eenmaal. Kortom, er mag wel wat extra pit bij in, maar dat went ook weer, etc. etc. Nee, als dat alles is.
x5o9KBzl.jpg

5J9Vli9l.jpg
rRp3b16m.jpg

Denk ik dus zo'n 10,5 maand nog aan de witte III? Nee totaal niet. Ja, afgelopen week kon ik het niet laten een foto te maken toen ik parkeerde achter een witte III ;)
xVk0zDzl.jpg

Maar verder? Geen moment, en maar goed ook want we zijn er op vooruit gegaan. (y)

Kreeg nog wel even wat kriebels, want wie staat weer te koop...
https://www.vkvgroep.nl/occasions/renault/m%C3%A9gane/2-0-16v-turbo-169kw-rs-r26-xenon-recaro-collectorsitem-401131849/?
Juist:
oATxJcxl.jpg

Voor een flinke duit als je het mij vraagt. 13.300,- met 131k op de teller, waar ik hem in 2013 verkocht voor 12,5k met 86.000 km op de teller. Maar goed, vragen kan altijd hè.
Mocht een maand of twee terug al wel even stiekem bij de R26 kijken, want hij stond op een nieuwe versnellingsbak te wachten bij VKV. En die versnellingsbak is een speciale met torsensper en stond lange tijd in backorder. Van plan de R26 terug te kopen ben ik zeker niet, maar het blijft toch een heerlijke hothatch.

Tot slot de andere Fransoos. De Clio staat op 32.500 km ongeveer, staat natuurlijk op de 16" winterbanden en rolt zijn korte afstanden. In februari wordt de Clio vijf en voor die tijd staat het jaarlijkse beurtje op de agenda. Verder weinig spannends behalve dat we rondkijken naar een opvolger. Maar dan moet er ergens wel een mooie deal te maken zijn op een Captur TCe120/150 EDC als het aan de wederhelft ligt. Een Helly Hansen uitvoering of Xmod in Rouge Flammé vindt ze geweldig. Minder geweldig is minimaal 8k bijleggen. "Dan rij ik wel in de Clio door hoor". :)

Kortom, 2019 blijft het wagenpark gelijk, staan er al drie vakanties op de planning, zakelijk wat tripjes en vast genoeg andere belevenissen.

Xzi0GZpl.jpg

#fakenews #clickbait #beattseries

:D

Mooi jaarreview zo! Die voorbanden zijn erg goed gebruikt zo te zien, en de RS, albeit veels te duur, blijft ook een heerlijk apparaat hoor.

Op naar 2019 zou ik zo zeggen :)

Leuke compilatie! Wel jammer van foto 28 & 29. Als je dan toch een flink bedrag voor de auto wil vragen zorg dan voor perfecte foto's of doe het niet.

Ik ben benieuwd wat 2019 gaat brengen qua updates!

Zadelsnuiver zei:
#fakenews #clickbait #beattseries

:D

Mooi jaarreview zo! Die voorbanden zijn erg goed gebruikt zo te zien, en de RS, albeit veels te duur, blijft ook een heerlijk apparaat hoor.

Op naar 2019 zou ik zo zeggen :)

Haha sorry, de titel is nog van de update met de 510pk Stelvio Q, maar dat is de vorige pagina zie ik ;).

@carfanatic, andere GT rijders rijden 1:12 tot 1:13. Op langere afstanden op snelwegtempo is ie met 7,2 L/100 zuinig zat. Ik rij alleen dagelijks veelal 25km naar kantoor en 25 terug. Achja, de ‘meter’ bij LeasePlan staat nog tussen oranje en groen in. Tis mij best.

Carfanatic zei:
Een verbruik van 1:10 voor een c-segenter vind ik ondanks de prestaties en rijstijl wel dramatisch.

Oh, nog een toevoeging, de III met 1.2 TCe130 deed het niet héél veel beter hoor. 1:11 tot 1:12 was het wel zo'n beetje meen ik.

@White
Bij jullie ook volop zag ik al wel. Benieuwd wat jouw nieuwe vierwieler gaat worden straks (y).

Hij blijft mooi, al is spotten volgens mij nog niet een keer gelukt, ik let op RN-. Ik blijf zo jaloers op de stoelen in de gt, echt een heerlijke set zetels.

2019 wordt de nieuwe Captur ook geïntroduceerd en die lijkt een stukje stoerder te worden. Even wachten loont dus wel.

@Damian,
Ja apart hè. Hooguit een paar km van elkaar af wonen en niet spotten. Was vanmiddag nog weer in de welbekende wasbox. ;). Irritante zout bende.

@Kristian,
5 maart op de eerste persdag van Genève eerst de Clio V maar eens goed bekijken. De nieuwe Captur zal wel eind van het jaar worden, maar niettemin we wachten nog even af.
Wellicht is EV een goede optie tzt als die subsidie ook door gaat. Van de Captur schijnt ook een full-EV te komen.

Volgende auto zowel zomerwielen als winterwielen in 18" klinkt als een goed plan. Waarom wisselen ze niet gewoon op de velg bij jullie, dat is toch wat ik het meeste hoor om mij heen bij leaserijders (incl mijzelf).

Ook grappig dat je zegt dat het vermogen zo snel went, dat klinkt zo herkenbaar. Zelf merk ik niet meer dat mijn auto best vlot is qua gevoel, enkel aan de auto's om me heen. Het blijft ook gewoon heerlijk comfortabel.

@adje, ik zelf ook, veel keuzes te maken, stap voor stap.

En ook bij ons word er wel nagedacht over een electrische auto, zelfs een Twizzy.

Springbok zei:
Volgende auto zowel zomerwielen als winterwielen in 18" klinkt als een goed plan. Waarom wisselen ze niet gewoon op de velg bij jullie, dat is toch wat ik het meeste hoor om mij heen bij leaserijders (incl mijzelf).

Ook grappig dat je zegt dat het vermogen zo snel went, dat klinkt zo herkenbaar. Zelf merk ik niet meer dat mijn auto best vlot is qua gevoel, enkel aan de auto's om me heen. Het blijft ook gewoon heerlijk comfortabel.

Iedereen wisselt op de velg, maar dat wil ik niet. Is niet goed voor de banden en geeft telkens weer kans op schade. Moet wisselen bij Euromaster o.i.d. Bij de III beschadigde de vestiging om de hoek van kantoor de 18” wielen licht op de spaken met nieuw zomerrubber. En achteraf ontkennen natuurlijk.
Nog een puntje: de 18” zijn deels gepolijst en dat blijft niet mooi met zout e.d.

Ja, leaseauto maar ik heb een hekel aan een smerige / niet onderhouden auto. ;)

Dus gewoon weer twee sets, en daar komt bij dat 18” affabriek niet mocht icm schuifdak. (2 maanden later wel overigens).

En tja, vermogen went net als dat extra comfort van even inhalen en invoegen. Ik heb de GT nog nooit zo traag gevonden na het weer inleveren van de 510 paarden Stelvio. Bah dat was ook weer even wennen. Gaat nergens over maar als chippen een optie zou zijn... helaas is de EDC redelijk beperkt qua koppel.
Het blok is er ook als 220 in de Clio RS Trophy maar niet met deze bak. Ik meen max-koppel van 320, waar ik nu 280 heb. Twijfel of dat slim is.

Mbt EV, als tzt de EV te gebruiken is als buffer, is het aantrekkelijker. Zonnepanelen laden overdag de auto (in de zomer gaat wederhelft met de fiets naar t werk), s avonds halen we het eruit voor in huis. Lijkt me prima ergens na 2020.

Ik was bij mijn BMW wel verrast dat ze de RFT banden op de velg vervangen, omdat ze daar bij een vriend van me niet aan wilden beginnen. Die kreeg aparte set. Zelf ben ik er wel blij mee, aangezien ik graag hele jaar op de 19” rijd.

Velg beschadigingen door bandenwissel heb ik zelf nog nooit meegemaakt in > 15 zomer<>winter wissels (17”, 18” en nu 19”).

*uch uch*, maar weer even afstoffen hier. Is er nieuws? Mwa, niet heel veel eigenlijk. Is er een aanleiding? Ja, want terwijl ik het vergeten was zei de wederhelft vanmorgen: Het is een klein beetje feest, want de Clio is jarig" :)

Ohja! dat is waar ook, hoewel wij hem in december 2014 kochten (met 8800 km op de teller) is de Clio vandaag vijf jaar geworden.
DY9Yvtcl.jpg

En de kilometerstand? Die ligt nog nét 1000 voor op de Mégane, die zijn eerste verjaardag op 2-2 onopvallend heeft gevierd. ;)
Y91c7Idl.jpg

De Clio heeft binnenkort weer even zijn jaarlijkse onderhoudsbeurtje nodig. Nou ja, nodig... Ik geef hem, ondanks de 5500 km afgelopen jaar, toch graag elk jaar weer even verse olie en een oliefilter. Luchtfilter even uitkloppen / bekijken of het nodig is. Rondom de remmen schoonmaken, alles nalopen en als het even kan qua weer ook de zomerset er weer op (y). En van de zomer verdiend de Clio écht weer wat aandacht in de vorm van een dag detailen. Dat heb ik afgelopen jaar verzaakt. Zonde...

De opvolger?
Tja, alle opties zijn open. We hebben heel serieus eind december naar een Captur TCe120 EDC HellyHansen gekeken, maar ook dan moet er nog maar zo 8k achteraan. En aangezien we dit jaar al drie vakanties gepland hebben en wat andere kostbare dingen wachten we nog maar even. Zeker ook met het oog op de EV-subsidie t.z.t. (y).

Uiteraard ben ik wel héél benieuwd naar de Clio V. Komende dinsdag 5 maart is de eerste persdag en ik vlieg even 's morgens heen, 's avonds terug voor wat relatiebeheer, technisch nieuws en natuurlijk de Clio even goed bekijken.

Mégane IV Estate GT205
Tja, ook die draait zijn kilometers, maar ik moet zeggen met véél meer lol dan zijn voorganger ;).
Pcjm6A2l.jpg

Op zondagavond krijg ik vaak al weer zin om maandagochtend de auto in te stappen naar kantoor of een afspraak. Is het alleen maar hozanna? Nee, hoor. Vermogen went alweer en dus overweeg ik zo nu en dan om wel of niet te chippen naar 225 pk (nu 205) / 330 Nm (nu 280). Ja leuk! Maar aan de andere kant: Ik kom nu ook niets te kort, en een half jaar na het chippen is ook dat vermogen weer gewend. Kortom: twijfels en daar blijft het ook nog even bij.

Qua looks: Het wordt weer tijd voor de zomerset! Al kan ik de winterset qua vormgeving wel waarderen. Toch blijft het wat wennen qua stuurgedrag de iets hogere banden. Comfortabeler? Zeker, lekker sportief sturen met dit warmere weer: Mwa.

Verder is op 18 januari de onderhoudsbeurs uitgevoerd bij 28.500 km. Mooi op tijd, en verder weinig bijzonderheden. Kort erna even een dagje op en neer Winterberg gedaan:
7YNZO9dl.jpg

BxoZqDwl.jpg

WvebVwll.jpg

Heerlijke dag gehad met het team, en 's avonds kalm aan weer terug want terwijl Nederland ongeveer stil lag door de sneeuwval, was het ook op de Autobahn rustig aan doen. Daarmee overigens wel op één tank op en neer kunnen gaan ;).

Verder krijgt Meggie zo nu en dan zijn handwasje:
J6Px4dHl.jpg

Waardeer ik het 4Control-systeem nog altijd als extra toevoeging voor de sportiviteit:
EkxBiixl.jpg

En de kleur blijft geweldig. Het was al een no-brainer voor het bestellen, maar of de zon nou schijnt, het bewolkt is, of de lak vol dauw zit. Dat viel onlangs nog twee mede 'papa's' op toen we de kinderen op school hadden gebracht. "Wat een geweldige kleur zit er toch op die auto", terwijl ze kort voor me liepen. Lekker ;).
uQsIroHl.jpg

Al met al, de Clio draait heel rustig zijn kilometers. De Mégane doet rondom de 30.000 per jaar met gemiddeld 1:10,5 wat vooral te wijten is aan mijn rechter voet ;).
En verder? De twee kleine dames (4,5 en 2,5) groeien en stoeien. Over zes weken staat de eerste vakantie van dit jaar gepland naar Curaçao waar we echt zin in hebben en op het werk kan ik goed mijn tijd kwijt met onlangs nog een oppepper voor het team nadat een bericht landelijk werd opgepikt. Eerst door AD waarna de rest (autoweek, nu.nl, autoblog, etc.) volgde: https://www.ad.nl/auto/kleine-zuinige-motoren-gaan-eerder-kapot-de-keerzijde-van-downsizing~a960630a/

Kortom: Op naar het volgende jaar ;)

Mooie update!

Hoe gaat het eigenlijk met de Megane i.c.m. de caravan? Mijn vrouw heeft een nieuwe baan en krijgt vermoedelijk eerst een auto van een collega, een Megane IV dus. We hebben een vrij flinke caravan (540, 1500kg), motorisch zit ik niet over in, dat kon vroeger ook, maar meer het eigen gewicht van de Megane. We hadden een Superb (ook niet zo zwaar), daar hulpveertjes onder gedaan en flink wat gewicht in de koffer, dat ging prima. Ben benieuwd naar jouw ervaringen? Meende dat jij ook met iets van 1400-1500 kilo aan de trekhaak op pad ging?

De Mégane IV is wel een stukje zwaarder inderdaad. De GT i.v.m. de EDC en 4Control zelfs 1405 kg leeggewicht, 1505 rijklaar. Dat merk ik wel t.o.v. de III. Bij de III (zou je even heel wat pagina's terug moeten gaan) had ik wel flink last van het inzakken van de vering achter. De trekhaak zat daar sowieso aan de lage kant, en met flink inveren bleef er weinig over. Daar zijn uiteindelijk hulpveren onder gekomen. Qua trekken moest de 1.2 TCe130 er echt flink aan sleuren. Op vlakke weg prima, de bult op als ik het tempo er in wilde houden moest hij echt aan de slag.

De IV, tja motorisch natuurlijk niks geen probleem. Een verademing op dezelfde route met dezelfde caravan afgelopen jaar. Het gewicht zat weer rondom de 1500 kg. Eigenlijk te zwaar, want er zit een 1300 as onder. Heb de laatste tijd alweer rondgekeken of ik een maatje grotere caravan kan vinden met 1500 as. We rijden nu met een 462 lengte.

Qua inveren, de IV GT veert wel een stuk meer in dan de III met hulpveren. Logisch, maar uiteindelijk viel het me erg mee. Bij drempels in ieder geval geen last van gehad. In de achterbak stond toch ook aardig wat gewicht met een koelbox op 12V, gereedschapskistje, skottle en nog wat dingen. Dus ja, eigenlijk best prima. Ook was het gewicht van de auto vs caravan beter in verhouding, al had ik wel het idee dat de combinatie net iets sneller instabiel werd op wat hogere snelheden. Maar dan heb je het over 110+ ;).

De 1.5 dCi trouwens in jullie geval? Dat blok wordt wel geroemd om zijn goede trekeigenschappen, dus dan zit je best goed (y). Voor de beeldvorming qua 'hangen': (met ~ 90 kg kogelgewicht)
mJYGBMml.jpg

sfvkAIXl.jpg

Krijg er nu al weer zin in moet ik zeggen. Al staat de zomervakantie pas voor eind augustus / begin september gepland. Nog net voor de oudste 5, en dus leerplichtig, wordt nog even net buiten het hoogseizoen op vakantie. Waarheen? Geen idee. In NL als het mooi weer is zoals afgelopen jaar, en anders Zuid Frankrijk / Italië, of misschien wel weer het vertrouwde Kroatië.

Dank voor de info! Et zal inderdaad wel een 1.5 DCI zijn, die is wel iets van 100 kilo lichter dan jouw auto vermoed ik. Et zijn geen scheurijzers, maar verder prima blokjes inderdaad. We rijden er hier op het werk al miljoenen kilometers mee, zonder noemenswaardige problemen. In ieder geval veel meer vertrouwen in dan in de 1.6 tdi die in de Superb et werk moest doen.

Het is wel een beetje op het randje, met onze caravan. Moeten even de afweging maken wat we gaan doen, ook afhankelijk wat er na de Megane komt. Ik geloof dat het bedrijf over wil naar elektrisch, dus dan gaat mijn auto in de bijtelling. En die zal zich wel redden met de caravan. Maar even afwachten hoe het allemaal komt, maar het lijkt niet heel veel lastiger dan met de Superb (wat ook niet overhield) als ik jouw verhaal lees.

Een leuke dagelijkse auto rijden die aansluit op je wensen is belangrijk, merk het zelf ook dat iedere rit nog steeds een plezier is. Wat heb je voor wat erop zitten, de kleur blijft te gek

@W212, oh dat gaat dan wel goed komen met de Mégane, als je je er maar op instelt ;). De Benz in de lease is lijkt me toch een flink stuk kostbaarder...

Ik heb hier in ieder geval nog tot 2022 met de Mégane, maar als ik zo binnen het bedrijf hoor dat er aan een nieuwe (en duidelijke) leaseregeling gewerkt wordt met ook oog voor milieu dan denk ik dat ik er een jaar aan vast knoop. En wellicht is dan zelfs overnemen als privé-auto een mogelijkheid en dan zelf een EV leasen. Ik zou me prima redden met een EV qua afstanden. Woon-werk is 50 km op een dag, langste afstanden enkele reis zijn 200 km denk ik, en anders is het gewoon te plannen. Grootste nadeel: Als ik 's avonds laat ergens van naar huis rij wil ik lekker doorkarren als het kan. Resulteerde laatste wel om 23.30 nog tanken op 20 km van huis. Ik durfde de gok toch niet aan :).
Met een EV ga je dan toch rekening houden dat je thuis komt en dus rustig voort tokkelen. Tja, er op instellen dus.

Optie 2 is kijken wat er t.z.t. in de lease te krijgen is en de Clio eruit voor een EV. Zien we dan wel weer. Eerst binnenkort maar weer dat beurtje doen.

@Damian
Je laatste zin snap ik niet :). Overigens, straks als de zomerset er weer op ligt moeten we toch nog eens dat blokkie om doen hè.
En ik hou je in de gaten want anders sleutel je de sportstoelen er uit volgens mij :)

Hahaha even opnieuw zonder autocorrectie, wat voor wax heb je erop zitten?
En ja zeker doen snel! Ik had het plan om dit weekend de zomerset eronder te zetten, mits het niet te hard regent

W212 zei:
Dank voor de info! Et zal inderdaad wel een 1.5 DCI zijn, die is wel iets van 100 kilo lichter dan jouw auto vermoed ik. Et zijn geen scheurijzers, maar verder prima blokjes inderdaad.

Dit blok heeft mijn broer in zijn Laguna, als caravantrekker. Licht gechipt. Maar iedere keer met een caravan aan de haak komen er verstuiverproblemen om de hoek kijken. Afgelopen jaar zelfs zodanig erg dat de combinatie is afgesleept op een platte bak. Zonder extra belasting draait het ding prima, maar zodra hij moet trekken ontstaan de storingen. Hoop dat het exemplarisch is. De 2.0 DCI die m'n schoonvader voor de caravan heeft is wel volledig probleemloos tot nu toe.

Interessant artikel over de downsize motoren, Tom! De Ecoboost bevalt mij tot nu toe uitstekend, maar soms denk ik wel eens: zo'n oude V70 met vijfcilinder is gebouwd voor de eeuwigheid, waarom koop ik niet zoiets?

@Barri, dank. Het artikelidee ontstond vooral toen ik met een oudgediende in de OE-wereld in gesprek raakte over de downsizers. Hij zei letterlijk: Die motoren worden geconstrueerd op 150.000 tot 200.000 km, niet meer op 400.000 zoals vroeger. Dat triggerde om een freelancer op pad te sturen ;).

Overigens, voor de downsizemotoren zijn nog veel meer factoren van invloed. RON95 tanken geeft namelijk ook wat issues, en Low Speed Pre Ignition is tevens een leuke. Het ongecontroleerd vroegtijd ontsteken op lage toerentallen. Zeker i.c.m. het nieuwe rijden geeft dat nieuwe problemen. Klein stukje info staat hier, of even op deze pagina scrollen naar de juiste whitepaper 'Schade aan zuigers, zuigerveren en distributiekettingen door LSPI.

De EcoBoost gaat overigens vrij goed, al hebben bepaalde versies koelproblemen waardoor de cilinderwand / kop scheurt. Bij alles geldt: Onderhoud moet op tijd en liefst eerder.
Zou ook maar wat graag de 30.000 km interval van de GT naar 20.000 halen, maar daar zal Leaseplan niet mee akkoord gaan ;). Had hem nu bij 28.500, en de volgende keer mag het vast niet weer 28.500 km verder.

Hoe zit het eigelijk met carbon build up in direct ingespoten diesels. Daar hoor je nooit wat over.

adinsx zei:
@Barri, dank. Het artikelidee ontstond vooral toen ik met een oudgediende in de OE-wereld in gesprek raakte over de downsizers. Hij zei letterlijk: Die motoren worden geconstrueerd op 150.000 tot 200.000 km, niet meer op 400.000 zoals vroeger. Dat triggerde om een freelancer op pad te sturen ;).

Mja, maar dat werd na het jaar 2000 al duidelijk toen fabrikanten onder de kap van alles gingen vervangen door plastic wat beter niet van plastic kon zijn. Dat schreef ik al ergens rond 2005... Motoren worden niet meer gebouwd door technici en over-engineered, al dan niet met motorsport in het achterhoofd, ze worden gebouwd door accountants.

s velthuis zei:
Dit blok heeft mijn broer in zijn Laguna, als caravantrekker. Licht gechipt. Maar iedere keer met een caravan aan de haak komen er verstuiverproblemen om de hoek kijken. Afgelopen jaar zelfs zodanig erg dat de combinatie is afgesleept op een platte bak. Zonder extra belasting draait het ding prima, maar zodra hij moet trekken ontstaan de storingen. Hoop dat het exemplarisch is. De 2.0 DCI die m'n schoonvader voor de caravan heeft is wel volledig probleemloos tot nu toe.

Ik kan me alleen verstuiver problemen herinneren in het begin, toen de 1.5 net op de markt kwam als vervanger van de D55 en D65. Toen hebben wij (op de zaak) ook op grote schaal problemen gehad. Op gegeven moment 6 auto's tegelijk in de noodloop. Maar dan praten we over ergens 2001 ofzo? Daarna eigenlijk nooit meer. Belasting bij ons is natuurlijk niet te vergelijken met een caravan aan de haak, maar toch worden ze wel gebruikt zeg maar. De 2.0 DCI heb ik zelf in 4 laguna's gehad, dat ging prima voor de caravan. Hele fijne motoren. Vriend van mij heeft een X-Trail met een 2.0 dci, nog geen jaar oud (in Duitsland). Die heeft aan de lopende band problemen, schijnt te komen door dat het blok aangepast is voor Euro 6. Afstemming van de inspuiting schijnt zeer kritisch te zijn. In et verlengde van het artikel over downsizing: De aanpassingen voor de uitstoot zorgen ook nog wel wat voor ellende kennelijk.

adinsx zei:
@W212, oh dat gaat dan wel goed komen met de Mégane, als je je er maar op instelt winking smiley. De Benz in de lease is lijkt me toch een flink stuk kostbaarder...

Haha, dat moest ik met de Superb ook al. Dat was de opvolger van een (privé) 525d. Dat was in de bergen wel even wennen. ;)

W212 zei:
s velthuis zei:

Ik kan me alleen verstuiver problemen herinneren in het begin, toen de 1.5 net op de markt kwam als vervanger van de D55 en D65. Toen hebben wij (op de zaak) ook op grote schaal problemen gehad. Op gegeven moment 6 auto's tegelijk in de noodloop. Maar dan praten we over ergens 2001 ofzo? Daarna eigenlijk nooit meer. Belasting bij ons is natuurlijk niet te vergelijken met een caravan aan de haak, maar toch worden ze wel gebruikt zeg maar. De 2.0 DCI heb ik zelf in 4 laguna's gehad, dat ging prima voor de caravan. Hele fijne motoren. Vriend van mij heeft een X-Trail met een 2.0 dci, nog geen jaar oud (in Duitsland). Die heeft aan de lopende band problemen, schijnt te komen door dat het blok aangepast is voor Euro 6. Afstemming van de inspuiting schijnt zeer kritisch te zijn. In et verlengde van het artikel over downsizing: De aanpassingen voor de uitstoot zorgen ook nog wel wat voor ellende kennelijk.

Nee, deze is recenter, 2010 meen ik. Wel licht gechipt. Maar iedere keer als er last aan de haak gaat, gaat hij na verloop van tijd in noodloop. Dealer in Dld waar hij afgelopen zomer naar was afgesleept heeft nu 2 verstuivers vervangen. Het verstuiverprobleem in het begin was veel kwalijker, als ik me goed herinner. Die begonnen te pissen, met alle gevolgen als gaten in de zuigers en kapotte drijfstanglangers tot gevolg. Juist omdat de 1.5 op zich goed is, heeft mijn broer die gekozen. Maar met de caravan in zijn geval nog niet helemaal top dus. Die 2.0 DCi heeft mijn schoonpa verpakt in een Scenic, ook uit 2010. Die loopt tot nu toe probleemloos, ook met een caravan. Totaal onvergelijkbaar met z'n eerdere 2.0 TDI.

s velthuis zei:
Totaal onvergelijkbaar met z'n eerdere 2.0 TDI.

Ik heb sowieso meer vertrouwen in de 1.5 dci dan in de 1.6 tdi die we nu in de Superb hadden. Na veel vakanties met Renault diesels, een paar met BMW, is het een vreemde gewaarwording dat je bij zo'n tdi na een enkele reis naar de Alpen of Middellandse zee meteen olie moet bijvullen. En bij thuiskomst wederom. Nog los van het feit dat de olie (gelukkig zat er dan wel een olietemperatuur meter in) wel heel makkelijk (te) warm wordt met een caravan aan de haak.

Overigens heb ik vroeger veel plezier gehad van de VAG tdi in Ibiza's en Leon. Alleen de laatste was een drama (Leon 170 pk PD), met de verstuivers ook. PON weigerde de verstuivers te vervangen destijds, was toen een heel verhaal op Seat online ook.

Maar goed, ontopic maar weer. Excuus voor de vervuiling adinsx.

Vermogen went alweer en dus overweeg ik zo nu en dan om wel of niet te chippen naar 225 pk (nu 205) / 330 Nm (nu 280). Ja leuk! Maar aan de andere kant: Ik kom nu ook niets te kort, en een half jaar na het chippen is ook dat vermogen weer gewend. Kortom: twijfels en daar blijft het ook nog even bij.

Herkenbaar :) Hier zou uit de laguna met alleen chippen 235PK en 330Nm uit gehaald kunnen worden zonder dat de bak of koppeling problemen gaat geven. Heel verleidelijk omdat ik inmiddels gewend ben aan het vermogen maar uiteindelijk komt mijn rationele gedachte om te hoek kijken met de waarom vraag.

En ben ook wel huiverig voor forse kosten in de zin van slijtage en problemen. Ik hoor in mijn omgeving toch wel aan de lopende band problemen met motoren door chippen of gewoon omdat de fabrikant te veel vermogen uit een mini blokje wil halen.

AsconaGT zei:
Vermogen went alweer en dus overweeg ik zo nu en dan om wel of niet te chippen naar 225 pk (nu 205) / 330 Nm (nu 280). Ja leuk! Maar aan de andere kant: Ik kom nu ook niets te kort, en een half jaar na het chippen is ook dat vermogen weer gewend. Kortom: twijfels en daar blijft het ook nog even bij.

Herkenbaar :) Hier zou uit de laguna met alleen chippen 235PK en 330Nm uit gehaald kunnen worden zonder dat de bak of koppeling problemen gaat geven. Heel verleidelijk omdat ik inmiddels gewend ben aan het vermogen maar uiteindelijk komt mijn rationele gedachte om te hoek kijken met de waarom vraag.

En ben ook wel huiverig voor forse kosten in de zin van slijtage en problemen. Ik hoor in mijn omgeving toch wel aan de lopende band problemen met motoren door chippen of gewoon omdat de fabrikant te veel vermogen uit een mini blokje wil halen.

Jouw blok is in de basis een direct afgeleide van de Megane II en III RS, dus afgezien van eventueel andere turbo (druk), compressie en/of andere nokassen zou het blok zelf de krachten wel aan kunnen. Alleen inderdaad de vraag of de koppeling/drukgroep dat ook kan.

De huidige 1.0 Eco blokken die echt zijn heel licht gebouwd voor het verbruik, lager massa en productie kosten daar zou ik ook niet veel van verwachten of eisen, geen 140-150pk/liter betrouwbaar. Maar jouw F4R blok stamt nog uit begin '00 tijd toen dingen iets ruimer bemeten werden. Een Honda Civic Type R blok haalt ook 160pk/liter standaard.

KadettRT zei:
AsconaGT zei:

Jouw blok is in de basis een direct afgeleide van de Megane II en III RS, dus afgezien van eventueel andere turbo (druk), compressie en/of andere nokassen zou het blok zelf de krachten wel aan kunnen. Alleen inderdaad de vraag of de koppeling/drukgroep dat ook kan.

De huidige 1.0 Eco blokken die echt zijn heel licht gebouwd voor het verbruik, lager massa en productie kosten daar zou ik ook niet veel van verwachten of eisen, geen 140-150pk/liter betrouwbaar. Maar jouw F4R blok stamt nog uit begin '00 tijd toen dingen iets ruimer bemeten werden. Een Honda Civic Type R blok haalt ook 160pk/liter standaard.

Enige verschil tussen de 205 pk versie en de 265 pk zijn de injectoren. (y)

Adinsx zei:
Zou ook maar wat graag de 30.000 km interval van de GT naar 20.000 halen, maar daar zal Leaseplan niet mee akkoord gaan
Dit vind ik wel een leuke :) Want als ervoor betaald wordt, dan vindt de leasemaatschappij het vast wel goed. Maar wij (bij de leasemaatschappijen bedoel ik) bepalen de cijfers op de fabrieksopgave en/of ervaringscijfers. En eerlijk gezegd gaat het de leasemaatschappij erom dat de auto het gedurende de leaseperiode goed blijft doen en daarna goed verkocht kan worden. En daarvoor maakt het helaas veel te weinig uit of ie nu om de 20k of 40k onderhoud heeft gehad, terwijl dat voor de auto toch echt wel uitmaakt.

Terug
Bovenaan