Zo, een kleine update dan want we zijn weer een EV-ervaring rijker. Na de twee heerlijke weken op de camping in de achterhoek stond een week werken op het programma, maar aansluitend weer een week verlof. Het plan: De drie weken zonder kids onderbreken met een mini-roadtrip naar diverse campings in Luxemburg, Colmar, Reims en de Ardennen. Niet alleen overigens, maar met een familielid.
Het werd eh... iets anders. Vorige week vrijdag einde middag met100% volle accu vertrokken thuis. Mijn nichtje (30) opgehaald in Arnhem en hop richting het zuiden. Het weer nog eens checkend bedenken we dat een week regen, met back2basics instelling (kleine pop-up-tent, tarp, gasstelletje, etc.), niet bepaald ideaal is. Op de eerste laadplaats (Fastned Maastricht) dan ook terplekke besloten alles te annuleren en de nacht door te rijden naar Fréjus / Saint-Tropez in Zuid-Frankrijk. Gaf even wat gekke telefoongesprekken met onze ouders "maar het past wel bij jullie ja zo'n spontane actie". (I.v.m. live-locatie Polarsteps ze maar even ingelicht ;-) )
En zo reden we vrijdagnacht op zaterdag zo'n 1300km weg. Ontdekkend hoe dat gaat met snelladen, maar tjonge. Geen enkele vrees of moeite. De geïntegreerde Google Maps in de Megane werkt perfect. Stelt soms een iets andere lader voor omdat het verbruik daalde, en zo paste ik de snelheid steeds meer aan. 100 sukkelen? Nee hoor, gewoon op Vmax doorrijden (110 tot 130), en bij het volgende laadpunt aankomen boven de 10% is prima. Half uurtje later vertrokken we weer met ruim 80%. De stints waren telkens zo'n 200km, grofweg 2 tot 2,5 uur.
En het was genieten! Een week lang 28 tot 30 graden, al is twee keer 1300km rijden best fors. Foto's zijn er veel, maar vooral van cocktails, lekker eten, de luxe in Saint-Tropez en het genieten. Gelukkig tussendoor ook nog wat roods op de foto gezet ;-)
Klein nadeeltje bij dit soort laders, de laadpositie rechtsvoor. Maar, iets verder naar achter en het ging prima.
*groothoekfoto geeft wat vertekend beeld van het 'plekje' op camping Les Dattier. Het was uiteraard bijzonder lastig om een camping te vinden terwijl we al onderweg waren. Voor 200,- konden we hier zes dagen staan, achter een klein sanitairgebouw. Mooi veel privacy, geen last van anderen. Kortom, prima!
Het laden langs de Route du Soleil was meer dan simpel, maar ook in de verschillende dorpjes vindt je heel wat laadpunten. Zo ook hier in St. Raphael. Laadkosten per kWh was me niet helemaal duidelijk, wel het verzoek de auto te verplaatsen bij vol en een 'parkeertarief' van 3,- per uur nádat de auto vol is.
Verbruik
De auto staat nog te laden thuis naar 100% om duidelijk te hebben wat het totale verbruik is geweest. Het lijkt uit te komen op 230 kWh per trip. Gek genoeg geeft de auto voor de terugreis van vandaag (donderdagavond vertrokken, vrijdagmiddag thuis) 19,6 kWh/100km aan. In totaal beide keren zes laadstops. Tarieven bij Ionity en andere snelladers (heel wat verschillende gehad), lagen meestal rond de 52 cent per kWh. Soms iets lager.
Het half uurtje was meestal ook zo om overigens. Sanitaire stop, koffie, en bij regenachtig weer of frisse nacht zaten we Angry Birds tegen elkaar te spelen op het centrale scherm, met de stoelverwarming aan. Kortom: prachtige relaxte week gehad en een EV-ervaring rijker.
Enige tip: Rij 's avonds / 's nachts dan weet je zeker dat er plek zat is bij snelladers. Ook al hebben ze op sommige locaties er meer dan 20 staan. Het kán vol zijn. Zo ook net voor Fréjus op de heenreis. Vier wachtenden voor ons. Met de laatste 11% konden we echter prima naar een BePulse bij de Lidl. Volladen en nog 5 min door naar de camping. Perfect.
Laatste tip: Dit strandje in Saint-Tropez met beachbar.