Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Spontane EV-trip naar Cote d'Azur!

Als ik het zo lees zit die ID-7 er bij Adinsx niet echt in qua budget.
Voorlopig is het hogere trekgewicht nog voorbehouden aan de topversies met AWD (VW, Kia) en dan heb je dure auto’s met overbodige (vierwiel-)techniek en vermogen.
Of een EX30 of Smart hekje 1.

Megane cabrio 1.6 mag ook 1200kg trekken. De 2.0 gek genoeg iets minder; 1150kg

Scenic 1300kg:

Megane hatch ook 1300kg

Dat word gewoon weer een Renault, anders was het al wat anders geweest.

En, gezellig was het ritje in de C3!

Eigenlijk moet het dan de Kangoo 4x4 worden. Dan is het nog te verantwoorden als Renault enthousiasteling. Het is een bijzondere uitvoering van een doorsnee model.

Eigenlijk moet het dan de Kangoo 4x4 worden. Dan is het nog te verantwoorden als Renault enthousiasteling. Het is een bijzondere uitvoering van een doorsnee model.
Maar die mag dus het minste trekken van allemaal.

Ik wilde die eerst ook maar ja had een werkpaard nodig. Daarom toch maar voor een normale 1.6 16V gegaan.

Het budget voor EV's is inmiddels wel wat verhoogd (was gelijk aan ICE/Hybride), maar inderdaad is het niet ruim. Bij mijn vorige werkgever was het meen ik tegen de 1100,- (36mnd 35k/km), nu 880,-. Overschrijding budget mag wel, maar dan als luxe eigen bijdrage. Naast de 145,- voor privé-rijden (15k max). Eventueel nog 20,- voor in het buitenland mogen laden. Maar goed, gelukkig bevalt de job na iets meer dan twee jaar nog wel heel erg goed. Het is heerlijk om adviserend, besluitend en de spil te kunnen/mogen zijn tussen EC, Den Haag, de branche en de werkvloer.

Niettemin, de boel staat inmiddels een week onaangeroerd op de oprit. De EV ervoor gepropt zodat ik makkelijker kan laden i.p.v. op de stoep. Inmiddels een vakantie-pak-lijst gemaakt met de kids (even wennen, meer doen dan alleen de echt technische dingen en eigen kleding), en dan maken we er wat van.

yB7IYpA.jpeg

Nog een opvallendheidje... De oude blauwe liefde staat weer te koop... En dat knaagt, hoewel het onverstandig is hem terug te kopen. De nieuwe eigenaar heeft er dus kort van genoten. Blijkt meer km's te gaan rijden dan verwacht aldus de advertentie...

Voor even uit de stalling halen lijkt het me prima. Voor een lange vakantierit zou ik het niet doen.
Auto is gewoon te licht voor een 1200kg caravan.

Dan zou ik het eerder aandurven om de Megane ervoor te zetten…….maar dat mag niet.
Blijf het gek vinden, die lage trekgewichten van de huidige elektrische auto’s.
Ik hoop voor jou dat dat de komende tijd nog gaat veranderen.
nog vergeten op te reageren. Nee, zo'n Clio II is vrij licht (de RS182 van weleer had ook maar een ledig van 1010kg) en zeker achter op de as. Net aan 80 km/u aangehouden dus in de 4e versnelling. Met de GT205 Estate ervoor (1505 rijklaar) lag het altijd super stabiel en stoven we naar Kroatië met 112-114 km/u als cruisesnelheid en met 100+ de bergen over. Mooie tijd toch wel..

Meggie EV mag dus op papier maar 900kg trekken inderdaad. Heeft denk ik deels te maken met de voorwielaandrijving en genoeg grip houden op een flinke helling. In het vlakke Nederland, en zeker straks naar Winterswijk, zal het de auto weinig deren. 1680kg rijklaar is ook in het voordeel, maar tja, mag niet hè...

Ik weet niet wanneer de rode eruit gaat, maar kun je anders zakelijk kleiner gaan rijden en zo de GT weer terugkopen?

Ook een idee. :p
Voor deze zomer niet echt van toepassing, maar volgend jaar wil ik naar Zuid-Frankrijk of Italië met de kids (die alleen Kroatië kennen ...). En dan is een goede caravantrekker wel noodzakelijk. Weet eigenlijk niet of de leasemij mogelijkheden aanbied daarvoor. Een auto kopen en verkopen is zeker een leuk idee. Scheelt een pak vaste lasten.

De GT 11 maanden schorsen en op de oprit zetten is ook zowat :LOL:

De rode mag in principe nog mee tot maart 2028. Al is de auto van augustus 2022, maar neem aan dat ze de contracttijd aanhouden ipv DET van de auto zelf.

Vanuit de leasemaatschappij mag een auto langer in de vloot zitten, tot 72 of 84 maanden bijvoorbeeld. Alleen veel leaserijders willen niet langer dan 60 maanden.
Auto huren via de leasemaatschappij voor vakantie is een optie.

Was er ook niet iets met max 60 maanden de 'lage' bijtelling? Ik heb, omdat het een 2022 auto is, 16% tot 35k, de rest 22%. Geen idee meer hoe die regels ook alweer in elkaar steken. Zien we t.z.t. wel.

Maar niettemin, wel een interessante optie:
Kleine EV (A290?) zakelijk en privé een simpele benzine-auto voor de sleurhut.
Plan B: Niet tegelijk met directe collega op vakantie gaan en zijn Kia Ceed meenemen, en hij drie weken de EV. In de praktijk echter lastiger uitvoerbaar.

Ach, ik heb nog even.

Klopt, maar de bijtelling heeft alleen de berijder boodschap aan ;)
Een eventuele bijtellingskorting geldt maar tot 60 maanden na kentekening, daarna wordt ie steeds opnieuw bepaald.

Denk trouwens dat een A290 niet echt goedkoper is dan deze Megane...

Vanuit de leasemaatschappij mag een auto langer in de vloot zitten, tot 72 of 84 maanden bijvoorbeeld. Alleen veel leaserijders willen niet langer dan 60 maanden.
Auto huren via de leasemaatschappij voor vakantie is een optie.
Goeie optie idd.

Uit nieuwsgierigheid-en autobiografisch- wat heeft een leasemaatschappij voor een voordeel bij het verlengen tov van een nieuwe auto en nieuw contract bij diezelfde maatschappij? Zijn de verdiensten significant hoger bij verlengen?

Bij gesloten contracten: Een leasemij begint met een startwaarde (Bij sommige merken de catwaarde minus 25-30%) en schatten in wat na X jaar de restwaarde is. Als aan het eind van de rit de restwaarde hoger is, hebben ze winst. (Trouwens, ze rekenen veelal met een rente over de catwaarde, ongeacht de kortingen die ze bedingen of aangeboden krijgen van de importeurs, dus aan het begin pakken ze een bruto marge waar ze mee kunnen spelen). Aan het eind van de leasetermijn, als de auto nog niet aan zijn kilometers zit wordt het mogelijk interessant. Zelfde maandbedrag doorbelasten en duimen dat de auto heel blijft (Denk aan de ellende met dubieuze technische issues, die bij sommigen merken/types voorkomen). De gok zit in onderdelen die "normaal onderhoud" zijn en op latere leeftijd aan de beurt zijn.

Even simpel gedacht: bij verlenging met hetzelfde maandbedrag lease je dus eigenlijk een oude auto voor een relatief hoge prijs.

Klopt, maar de bijtelling heeft alleen de berijder boodschap aan ;)
Een eventuele bijtellingskorting geldt maar tot 60 maanden na kentekening, daarna wordt ie steeds opnieuw bepaald.

Denk trouwens dat een A290 niet echt goedkoper is dan deze Megane...
na kentekening, dat scheelt want hij is in maart geïmporteerd/ kenteken verkregen.
Fiscaal als simpele uitvoering ipv bijna complete Techno. Allemaal gunstig voor de bijtelling, maar ook het leasebedrag.

Nou, we rekenen nog wel eens alles door. De voorpret is nu toch al een klein beetje gestart.

Ow sorry, ik bedoel eerste kentekening, dus eerste registratie ooit. In jouw geval dus een half jaar voordat ie een NL kenteken kreeg.

). Aan het eind van de leasetermijn, als de auto nog niet aan zijn kilometers zit wordt het mogelijk interessant. Zelfde maandbedrag doorbelasten en duimen dat de auto heel blijft (Denk aan de ellende met dubieuze technische issues, die bij sommigen merken/types voorkomen). De gok zit in onderdelen die "normaal onderhoud" zijn en op latere leeftijd aan de beurt zijn.

Kaap even het topic, sorry.
Die van mij zat al aan z’n contract-kilometrage maar nog niet aan contractdatum. Trekken ‘m nu door terwijl de nieuwe al startklaar staat. Ikke niet helemaal begrijp…
Blijkbaar gokken ze dus op ‘weinig kosten’. Afgelopen week al nieuwe banden en binnenkort beurt met nieuwe remmerij etc. Ben benieuwd.

Geen straf hoor, prima Renault- om het toch nog on topic te houden :ROFLMAO:

Ik snap het wel een beetje, weliswaar vanuit de situatie dat ik een aantal jaren geleden mijn broertje verloren heb, maar alles wat nu voor het eerst gebeurt in de nieuwe situatie en de uitdagingen die dat met zich meebrengt deed je voorheen eerder samen. Vooral het eerste jaar zal dat ongetwijfeld met alles zo zijn. En dat dat wennen is vind ik niet meer dan logisch. Alles wat je kunt doen is het beste ervan maken in deze situatie. ;)

Laatst bewerkt:
Precies. Ik ben vooral tevreden met de keuze voor het behouden van de caravan en ongeveer alles wat erbij hoort. Geeft mooi wat rust. Vandaag was tevens een op en top campingdag. Een vriendin + kids kwamen op visite voor de verjaardag van de jongste. Sfeer was (ondanks -1) weer als vanouds: gezellig. Kids samen de camping over en naar het zwembad. Wijntje, hapjes, bijpraten en afsluiten met een waterballonnen gevecht en frietjes.

Morgen komt de buurt op visite, maandag op de echte verjaardag nog opa/oma en broer met gezin. Je moet toch zelf de slingers ophangen hè (y).

Ontopic:
M.b.t. vervoer om de caravan te trekken. Het is toegestaan gedurende de zomermaanden en wintersport om de leaser te ruilen met een familielid. De EV mag dan gewoon gebruikt worden incl. laadpas door dat familielid. Biedt dus mogelijkheden zonder zelf te moeten investeren. Ja, in een stukje planning ;)

Zo, een kleine update dan want we zijn weer een EV-ervaring rijker. Na de twee heerlijke weken op de camping in de achterhoek stond een week werken op het programma, maar aansluitend weer een week verlof. Het plan: De drie weken zonder kids onderbreken met een mini-roadtrip naar diverse campings in Luxemburg, Colmar, Reims en de Ardennen. Niet alleen overigens, maar met een familielid.

Het werd eh... iets anders. Vorige week vrijdag einde middag met100% volle accu vertrokken thuis. Mijn nichtje (30) opgehaald in Arnhem en hop richting het zuiden. Het weer nog eens checkend bedenken we dat een week regen, met back2basics instelling (kleine pop-up-tent, tarp, gasstelletje, etc.), niet bepaald ideaal is. Op de eerste laadplaats (Fastned Maastricht) dan ook terplekke besloten alles te annuleren en de nacht door te rijden naar Fréjus / Saint-Tropez in Zuid-Frankrijk. Gaf even wat gekke telefoongesprekken met onze ouders "maar het past wel bij jullie ja zo'n spontane actie". (I.v.m. live-locatie Polarsteps ze maar even ingelicht ;-) )

En zo reden we vrijdagnacht op zaterdag zo'n 1300km weg. Ontdekkend hoe dat gaat met snelladen, maar tjonge. Geen enkele vrees of moeite. De geïntegreerde Google Maps in de Megane werkt perfect. Stelt soms een iets andere lader voor omdat het verbruik daalde, en zo paste ik de snelheid steeds meer aan. 100 sukkelen? Nee hoor, gewoon op Vmax doorrijden (110 tot 130), en bij het volgende laadpunt aankomen boven de 10% is prima. Half uurtje later vertrokken we weer met ruim 80%. De stints waren telkens zo'n 200km, grofweg 2 tot 2,5 uur.

En het was genieten! Een week lang 28 tot 30 graden, al is twee keer 1300km rijden best fors. Foto's zijn er veel, maar vooral van cocktails, lekker eten, de luxe in Saint-Tropez en het genieten. Gelukkig tussendoor ook nog wat roods op de foto gezet ;-)

3koPuAy.jpeg

Klein nadeeltje bij dit soort laders, de laadpositie rechtsvoor. Maar, iets verder naar achter en het ging prima.
RWYvJ2k.jpeg

*groothoekfoto geeft wat vertekend beeld van het 'plekje' op camping Les Dattier. Het was uiteraard bijzonder lastig om een camping te vinden terwijl we al onderweg waren. Voor 200,- konden we hier zes dagen staan, achter een klein sanitairgebouw. Mooi veel privacy, geen last van anderen. Kortom, prima!
twrMENu.jpeg

Het laden langs de Route du Soleil was meer dan simpel, maar ook in de verschillende dorpjes vindt je heel wat laadpunten. Zo ook hier in St. Raphael. Laadkosten per kWh was me niet helemaal duidelijk, wel het verzoek de auto te verplaatsen bij vol en een 'parkeertarief' van 3,- per uur nádat de auto vol is.

aHBSO0x.jpeg

Verbruik
De auto staat nog te laden thuis naar 100% om duidelijk te hebben wat het totale verbruik is geweest. Het lijkt uit te komen op 230 kWh per trip. Gek genoeg geeft de auto voor de terugreis van vandaag (donderdagavond vertrokken, vrijdagmiddag thuis) 19,6 kWh/100km aan. In totaal beide keren zes laadstops. Tarieven bij Ionity en andere snelladers (heel wat verschillende gehad), lagen meestal rond de 52 cent per kWh. Soms iets lager.

Het half uurtje was meestal ook zo om overigens. Sanitaire stop, koffie, en bij regenachtig weer of frisse nacht zaten we Angry Birds tegen elkaar te spelen op het centrale scherm, met de stoelverwarming aan. Kortom: prachtige relaxte week gehad en een EV-ervaring rijker.

Enige tip: Rij 's avonds / 's nachts dan weet je zeker dat er plek zat is bij snelladers. Ook al hebben ze op sommige locaties er meer dan 20 staan. Het kán vol zijn. Zo ook net voor Fréjus op de heenreis. Vier wachtenden voor ons. Met de laatste 11% konden we echter prima naar een BePulse bij de Lidl. Volladen en nog 5 min door naar de camping. Perfect.

Laatste tip: Dit strandje in Saint-Tropez met beachbar.
MzzNcf8.jpeg

Laatst bewerkt:
Oeh, das wel erg back to basic inderdaad.

Frejus is qua weer doorgaans echt top. Tweemaal geweest, eenmaal voor en eenmaal na het hoogseizoen. Toen vond ik het op de weg naar Saint Tropez al druk (lees: filerijden). Naar het strand en daar parkeren? Vroeg uit de veren anders is er geen plek.
Voor ons reden om er in het hoogseizoen niet zo snel naar toe te gaan denk ik.

Tsja en Saint Tropez. Is leuk om enerzijds een puur klein toeristisch vissersdorpje te zien en anderzijds de overdadige luxe van jachten die honderden miljoenen kost, met daarvoor Rolls Royce, Bentleys en Bugattis geparkeerd.
Ik maakte destijds een foto van een Rolls Royce, liep verder en zag toen pas dat daarnaast twee Bugatti Chirons geparkeerd stonden :D

Je laad ervaringen zijn ook interessant om te lezen. Heb er in de vakantie, met mijn ouderwetse benzinestoker, ook op proberen te letten. Laden lukt doorgaans overal prima.
Alleen, met een caravan wordt het wel een uitdaging. Veel plekken kun je niet aangekoppeld laden, dus moet je afkoppelen (gedoe!) en waar zet je je caravan neer in de tussentijd?

Leuke trip zeg! Omgeving wil mijn dochter ook graag heen, lijkt me net wat te ver met de caravan. En wat te druk ook in hoogseizoen.

Fijn dat het laden geen probleem was. En toch, ik heb het idee dat het bij EV’s wel bijna altijd en alleen gaat over laden, verbruik en actieradius. Daar wil ik me met een auto eigenlijk helemaal niet mee bezig houden. Ook bij mijn PHEV ben ik daar al meer mee bezig dan Ik zou willen.

Oeh, das wel erg back to basic inderdaad.

Frejus is qua weer doorgaans echt top. Tweemaal geweest, eenmaal voor en eenmaal na het hoogseizoen. Toen vond ik het op de weg naar Saint Tropez al druk (lees: filerijden). Naar het strand en daar parkeren? Vroeg uit de veren anders is er geen plek.
Voor ons reden om er in het hoogseizoen niet zo snel naar toe te gaan denk ik.

Tsja en Saint Tropez. Is leuk om enerzijds een puur klein toeristisch vissersdorpje te zien en anderzijds de overdadige luxe van jachten die honderden miljoenen kost, met daarvoor Rolls Royce, Bentleys en Bugattis geparkeerd.
Ik maakte destijds een foto van een Rolls Royce, liep verder en zag toen pas dat daarnaast twee Bugatti Chirons geparkeerd stonden :D

Je laad ervaringen zijn ook interessant om te lezen. Heb er in de vakantie, met mijn ouderwetse benzinestoker, ook op proberen te letten. Laden lukt doorgaans overal prima.
Alleen, met een caravan wordt het wel een uitdaging. Veel plekken kun je niet aangekoppeld laden, dus moet je afkoppelen (gedoe!) en waar zet je je caravan neer in de tussentijd?
Wij gingen vaak pas rond de middag richting Saint Tropez, en dan doe je langs de kustweg inderdaad 1h20m over 30 km... Maar, Spotify aan, genieten van de omgeving en vooral tot laat in ST blijven. Vaak parkeerden we op deze grote parkeerplaats, bleven we tot 20.30h op het strand en kleedde we ons om bij/in de auto. Daar lag toch alles in. Hierna het stadje in, op zoek naar een enigszins betaalbaar restaurant.

Qua auto's reed er inderdaad heel wat rond. Niet zoveel als in Monaco, maar er kwam werkelijk van alles voorbij. Van Rolls tot Ferrari, van Maserati tot G63. Mooi, maar het trekt minder en minder mijn interesse merk ik.

EV met sleurhut ben ik ook geen fan van. Op de terugweg in België naarbij Longwy / Arlon kwam een Kia EV6 met vouwwagen aanrijden. Die koppelden ze af, drukten hem in een parkeervak en vervolgens aan de snellader. Ging prima volgens hem, vooral omdat je een vouwwagen relatief simpel manouvreert. Bij Fastned Geleen (laatste laadstop voor we thuis zouden zijn) stond eveneens een EV6 maar nu met behoorlijke caravan. Die hield dus een plek bezet inderdaad.

Leuke trip zeg! Omgeving wil mijn dochter ook graag heen, lijkt me net wat te ver met de caravan. En wat te druk ook in hoogseizoen.

Fijn dat het laden geen probleem was. En toch, ik heb het idee dat het bij EV’s wel bijna altijd en alleen gaat over laden, verbruik en actieradius. Daar wil ik me met een auto eigenlijk helemaal niet mee bezig houden. Ook bij mijn PHEV ben ik daar al meer mee bezig dan Ik zou willen.

De omgeving is prachtig en met 1275 km zelfs 10km dichterbij voor mij i.p.v. Poreç in Kroatië waar we standaard heen gingen. Wat dat betreft heb ik enorm genoten van weer eens in Frankrijk zijn waar ik met mijn ouders vaak heenging. Met de ex in 21 jaar nooit daar op vakantie meer geweest. Toch een beetje extra genieten en herinneringen ophalen.

Laden, verbruik, actieradius. Tja, dat zijn van die nieuwe dingen waar je je dan eerst even wat druk over maakt. Ik had mijn nichtje er ook op voorbereid dat het ook een beetje een test zou worden. Maar een volgende keer denk ik er geen seconde langer over na. Het is gewoon erg goed geregeld. Je let op Google Maps, en op het geschatte percentage waarmee je aankomt. Die inschatting is over het algemeen pessimistisch waardoor je prima op tempo door kan kachelen. Ook lekker is het EV-koppel natuurlijk. Bult op nadat een caravan-rijder eindelijk op zij ging trek je met speels gemak een gat met een achterligger. Eigenlijk ben ik de EV nóg meer gaan waarderen.

Een volgende moet dus vooral wat ruimer zijn en minstens net zo vlot. En dat wordt lastig binnen de Renault-groep.

Mooie spontane reis Adinsx. Dat zijn de leuke vakanties (vind ik). Ben net terug van vakantie en het aantal EV's (met caravan) viel me gewoon op, zo veel. Het kan prima blijkt dus wel.

Wat heerlijk, zo’n lange EV rit! Wij gaan in september een rondje Frankrijk maar dan gewoon met de benzine auto. Zou dat graag eens met een EV proberen. De Citigo heeft me een net te kleine accu daarvoor.

Fijn dat het zo goed kan, ook in het buitenland.

Vraagje; mijn buren hebben een basisversie (met logo's van bedrijf er op). Vond kleiner scherm mooi(er) staan. En ook daar dat prachtige stofje op het dashboard. Viel me wel op dat werkelijk alles hard was van binnen. Of is dat alleen bij de basisversie zo? (vond het overigens niet echt goedkoop ogen)

Mooie spontane reis Adinsx. Dat zijn de leuke vakanties (vind ik). Ben net terug van vakantie en het aantal EV's (met caravan) viel me gewoon op, zo veel. Het kan prima blijkt dus wel.
Een EV is natuurlijk een perfecte caravantrekker technisch gezien. Relatief zwaar (1680kg Meggie hier), enorme bak koppel. Onderweg kwam ik een EQE met sleurhut tegen. Die reed gewoon 115 de bult op.

Grootste uitdaging is het laden, praktisch gezien. Een neef ging met zijn Model Y en caravan naar Italië, zal hem binnenkort eens vragen hoe dat is gegaan.

Wat heerlijk, zo’n lange EV rit! Wij gaan in september een rondje Frankrijk maar dan gewoon met de benzine auto. Zou dat graag eens met een EV proberen. De Citigo heeft me een net te kleine accu daarvoor.
Nou, een Scénic EV zou nog beter zijn geweest als Long Range, want 86 kWh bruto ipv 60 kWh helpt ook mee natuurlijk.

Fijn dat het zo goed kan, ook in het buitenland.

Vraagje; mijn buren hebben een basisversie (met logo's van bedrijf er op). Vond kleiner scherm mooi(er) staan. En ook daar dat prachtige stofje op het dashboard. Viel me wel op dat werkelijk alles hard was van binnen. Of is dat alleen bij de basisversie zo? (vond het overigens niet echt goedkoop ogen)
Dat weet ik zo niet. Onderkant deuren zijn sowieso hard kunststof. Ik denk dat t.o.v. de basisversie de stoelen beter zijn, de deur beter bekleed is (nep leer, alcantara). Maar ik heb nog nooit in een basisversie gezeten.

De stoelen kunnen wel wat beter. Ik had er geen last van, maar was de geweldige sportstoelen in de GT205 gewend natuurlijk. Dan valt veel tegen ;)

Scenic lijkt me een mooie opvolger. Staat hier op de camping een mooie Alpine. Ziet er erg goed uit. Van de vele R5-jes die je hier in Frankrijk al ziet wordt ik best hebberig. Wat een leuke auto.

Caravan met EV is nog niet ideaal denk ik. Had best een nieuwe MY LR willen rijden, maar ik vrees dat het vele laden incl. afkoppelen me wel tegen gaat staan.

Scenic lijkt me een mooie opvolger. Staat hier op de camping een mooie Alpine. Ziet er erg goed uit. Van de vele R5-jes die je hier in Frankrijk al ziet wordt ik best hebberig. Wat een leuke auto.

Caravan met EV is nog niet ideaal denk ik. Had best een nieuwe MY LR willen rijden, maar ik vrees dat het vele laden incl. afkoppelen me wel tegen gaat staan.

Scenic is zeker een goede opvolger maar mist (nu nog) wat trekgewicht voor de caravan, en daarnaast wat extra power. Toch een stukje zwaarder, met dezelfde aandrijflijn. Zoals je weet, snelheid / acceleratie went.

R5'jes zag ik inderdaad ook best veel rijden, maar absoluut op één staat de Clio V met de nieuwe dagrijlichten (die rechtopstaande ala Peugeot). Ongelofelijk hoeveel ik er daarvan gezien heb.

Zo'n rit naar Zuid-Frankrijk zie ik mezelf ook nog niet doen met de caravan. Wellicht twee weken NL, en dan met kinderen zo'n week met tentje die kant op en de EV. Met mooi weer heb je bijzonder weinig nodig heb ik gemerkt.

60 kWh lijkt me precies goed. Niet te zwaar en ook niet te klein. Zo'n lange rit doe je toch maar sporadisch.

Gaaf zo’n trip. Mooi dat de Mégane zo snel kan laden. Dat maakt een dergelijke reis ineens veel eenvoudiger met een EV! Mijn Ampera-e kan maximaal 45kW/h snelladen, dus dat schiet niet op…

Nou snel, snel. Hij piekt inderdaad naar 130 kW, maar vlakt dan langzaam af. Boven de 80% is het nog maar 35 kW meen ik. Ik zit even in de app terug te kijken naar de laadgeschiedenis. Over het algemeen 1 tot 1,5 kW per minuut.
Wel mooi dat verschil
20% naar 87% in 39 minuten. (38 kWh) = 0,97 kwh/min
16% naar 75% in 28 minuten (34 kWh) = 1,21 kWh/min

Oftewel, laden tot 80% is meer dan prima. 11 minuten langer wachten voor 4 kWh extra (zo'n 20 km range) is niet nuttig. Met een gemiddelde snelheid van 100 km/h win je er niets mee. Tenzij je natuurlijk een extra laadstop nodig hebt, maar daar is de Google Maps-integratie ideaal voor. Die geeft ook aan: "Opladen tot minimaal 76%" of iets dergelijks.

22 kW laadt ie hier aan de (indien geschikte) AC-paal. Alleen dat is al prettig moet ik zeggen.

Nog even het bruggetje naar de auto zelf.
De kilometers gaan inmiddels hard. Bijna 76.000 op de klok zonder verdere issues. Binnen 3000km of 3 maanden wil hij wel onderhoud hebben. Wat er gepland staat? Verse remvloeistof. En dat was het...
De originele Goodyear Vector4 op de achteras zijn inmiddels nog aardig qua profiel, maar irritant gecupt dus ik hoop dat ze die meteen kunnen vervangen voor de Michelin CrossClimate2 die ook op de vooras liggen sinds vorig jaar. Nog altijd op nat wegdek overigens minder grip dan ik zou wensen, maar dat is het nadeel van voorwiel-aandrijving op een EV en behoorlijk wat koppel. Geeft ook wel wat speelsheid, maar een stoplichtsprintje is een hele uitdaging op nat wegdek. Toch nog een eis erbij voor een opvolger: achterwielaandrijving?

Vanmorgen bijna 200km weggereden naar Elsloo, heerlijk op de ACC met LKS. Blijft toch geweldig. Phantom-breaking heeft ie sowieso nauwelijks (1x per maand hooguit) last van wat het gebruik en vertrouwen daarin ten goede komt.

Wat betreft grip: de CrossClimates staan bekend als banden met relatief weinig grip. Op mijn Scenic was het regelmatig spinnende wielen. Nu op de V60 is het ook best uitkijken op nat wegdek. Zoals het er nu voorstaat worden volgende banden geen CC2 meer vanwege de beperkte grip.

En anders ff wisselen toch, brand je die banden zo op.
Ik wilde eerst de nieuwe CC op de achteras en de gecupte voor, maar dat raadde de dealer af i.v.m. trillingen. Maar tja, achter slijten ze natuurlijk nauwelijks. Hoewel ik nu wel in Zuid-Limburg (Elsloo / Valkenburg) ben en vanavond nog een leuk ommetje kan maken hier in de omgeving ;-)

Voor de herfst mogen all-seasons als ze onder de 4mm zitten sowieso vervangen worden overigens. Zal de dealer eens een mailtje sturen om een afspraak in te plannen eind aug/begin september.

Wat betreft grip: de CrossClimates staan bekend als banden met relatief weinig grip. Op mijn Scenic was het regelmatig spinnende wielen. Nu op de V60 is het ook best uitkijken op nat wegdek. Zoals het er nu voorstaat worden volgende banden geen CC2 meer vanwege de beperkte grip.
Ik heb zelf ook CC2's maar herken de klacht over griptekort eigenlijk niet. Pas toen ze bijna versleten waren misschien (?) maar verder niet hoor. Nu heb ik geen 200 PK op de vooras en zul je mij zelden (of eigenlijk nooit) met piepende banden zien wegscheuren bij het stoplicht. Levensduur van de CC2's is wel prima imo.

Edit: kwam van de standaard Continental Ecocontact 6 af trouwens, die waren wél dramatisch, vooral in de regen.

Het scheelt sowieso wel dat Meggie softwarematig pas vanaf 65 km/u 100% vermogen/koppel afgeeft, maar als ik wil en de tractiecontrole uitzet blijft hij tot 80 km/h zoeken naar grip. Op droog nauwelijks issues. Met tractioncontrole / ESP etc aan uiteraard nul issues. Hij laat iets slip toe en regelt dan razendsnel terug.

Met de II RS R26 in het verleden ook wel wat zoekgedrag gehad op de winterset bij nat weer. En logisch ook.

Ik zit vast aan all-season met de leaser. Dat was geen topkeuze die ik gemaakt heb, maar wilde zo min mogelijk gewissel op de 20" wielen en een aparte set mocht niet. Alpin5 had ik op de GT205 meen ik, net als de PilotSport5 als zomerset. Ge-wel-dige band.

Ik ben wel benieuwd naar die Hankook Ions.... Iemand al wat ervaring mee?
Toevallig wel. Scheelt heel veel in geluid.

Weggedrag durf ik niet te zeggen want ik vind een Cupra Born sowieso niet sturen. Maar das ook omdat ik verwend ben met een fantastisch sturende auto.

Terug
Bovenaan