Actieradius ford explorer ev valt tegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schal 4044468

Net ingestapt
Ik rijd sinds kort in een Ford Explorer EV, maar de actieradius in koude omstandigheden valt zwaar tegen. Bij een volle accu (100%) geeft de auto een bereik van 385 km aan. In de praktijk klopt dit echter niet.
Een simpel ritje van Almere naar Amsterdam en terug (ongeveer 60 km met een benzineauto) kost in deze elektrische Ford zo een 120 tot 150 km van de totale actieradius. Dit betekent dat het daadwerkelijke bereik in de praktijk veel lager uitvalt dan geadverteerd.

Het lijkt alsof elektrische auto’s meer kilometers maken/ rijden, maar dat is een illusie.
De verbruikte kilometers op de teller lopen veel harder op dan de daadwerkelijke afstand die je rijdt.

Dit zou verder onderzocht moeten worden, want het maakt een groot verschil in de bruikbaarheid van de auto.

Heeft iemand anders dezelfde ervaring met deze auto of andere EV?

Klinkt helaas normaal voor een EV in de winter, het is flink koud geweest.
Sommige hebben er iets meer last van dan anderen maar het is niet ongebruikelijk.
Als je van de zomer wel je waardes haalt is er technisch niks aan de hand...

Kijk dit filmpje eens van AutoWeek, over het verbruik. Vanaf 10 minuten...

Laatst bewerkt:
Onze EV (Zoe) rijdt met de kou van begin deze week ook veel minder ver. We hebben deze sinds september en toen reed deze ook verder op een zelfde hoeveel accu (in procent).
Dit is bekend bij een EV. Ook een auto met een verbrandingsmotor rijdt minder ver in de winter dan in de zomer.
En het verbruik waarmee ze adverteren klopt ook niet. Zowel bij een EV als bij een ICE.
Stel een benzinemotor zou 1:20 (5/100) rijden. Dat haal je vaak ook niet.
Daarnaast hangt het ook af van de rit zelf.
Rijd ik 60/80 op een N-weg of 130 op een snelweg. Geldt ook voor alle typen.

De Explorer met de 204pk motor heeft de iets minder efficiénte versie. Die haalt met dit weer geen 20kWh/100km denk ik.

Zie het zeer recent topic van Joost Boers over actieradius.
Een tuinaanlegger / Muddy Bandit getuigde dat de utilitaire EV van een collega met een zware kar achter nog een range had van… 80KM

Zie het zeer recent topic van Joost Boers over actieradius.
Een tuinaanlegger / Muddy Bandit getuigde dat de utilitaire EV van een collega met een zware kar achter nog een range had van… 80KM

Ik had ook eerst ff de gedachte van een grote USA Pick-up maar tegenwoordig is de naam Explorer ook van toepassing op een personenwagen dat als basis de Volkswagen ID.4 heeft. ;)

Dus tja, misschien even bij ID.4 rijders kijken wat hun verbruik is?
Het lijkt alsof elektrische auto’s meer kilometers maken/ rijden, maar dat is een illusie.
De verbruikte kilometers op de teller lopen veel harder op dan de daadwerkelijke afstand die je rijdt.

Nee, het aantal kilometers dat de auto rijdt, die via de wielen afgelegd worden blijft gelijk aan de daadwerkelijk gereden afstand.

Het potentiële rijbereik bij een bepaald vullingspercentage van de batterij zal inderdaad wel sneller slinken dan dat er aan kilometers daadwerkelijk afgelegd is, in deze koude periode. Dat komt omdat de parameters / invloeden van buitenaf en je eigen rijgedrag, tijdens de rit bijgesteld kunnen worden.

Als je op de twee sterretjes drukt dan kan je de testomstandigheden lezen. De WLTP testcyclus is o.a. uitgevoerd bij 23 graden Celsius en zonder ingeschakelde airco.

Laatst bewerkt:
Herkenbaar. Bij een ICE wordt van iedere liter brandstof ongeveer 60% omgezet in warmte om het interieur en de aardkloot mee op te warmen. Dat mis je in een EV. Mijn Tesla (geen warmtepomp) is snel warm, maar o, wat vreet dat een stroom. De handleiding geeft aan dat je de kachel laag / uit moet laten.... dûh.... Gewoon 21.5 graden én de stoelverwarming op automatisch. Verbruik dan regelmatig 225-250 w/km

Het is een hardnekkig misverstand dat de temperatuur effect heeft op de accu of dat de range ernstig zakt door het verwarmen van de auto. Ja de accu kan niet goed laden bij extreme vorst en ook minder vermogen leveren maar de hoeveelheid energie in de accu verdwijnt niet door kou.

Het grote probleem is dat koude lucht dikker is en hoe minder gestroomlijnd de auto is hoe meer verbruik je naar verhouding krijgt. Nat wegdek (vooral in de winter) helpt ook zeker niet. De wielen worden immers ook een vorm van 'waterpompen'.

Een uur rijden (voor het gemak 100km) met een 5kW kachel volcontinu aan zou een heerlijk tropisch klimaatje geven en slecht 5kWh van je accu vragen, zo'n 30km range.

In de praktijk, met het gebruik van stoelverwarming (400W max voor 4 stoelen), stook je véél minder voor interieurwarmte per 100km rijden.

VAG kreeg ook klachten dat mensen met hun warmtepomp-optie helemaal niet beter af waren dan non-warmtepomp versies. Tesla's hebben ook geen warmtepomp.

Het ligt heel erg aan de omstandigheden, ik woon in een “koud” land maar ik haal bij koude omstandigheden nog gewoon 18-19 kWh/100 km kwa verbruik. Mijn auto staat echter binnen, dus voorverwarmen etc speelt minder een rol, daarintegen rijdt ik dan wel weer significant harder. Voor mij is dus 350-400 km bereik bij een 75 kWh accu realistisch in de winter, tov van 515 km(?) WLTP vind ik dat nog niet zo slecht. Zomers kan ik zelfs de WLTP halen bij rustig rijden.

Jeetje, dat lijkt mij echt heel vervelend.
Dat het komt omdat het koud is geweest lijkt mij toch echt wel onzin hoor. Dit is gewoon een probleem dat aan de auto ligt.

Wat ik me afvraag: heeft Ford dezelfde versie als VW of zit daar verschil in?
(ik kan me inbeelden dat een fabrikant de beste versies steeds voor zichzelf houdt)

Al het bovenstaande is leuk en aardig (of soms gewoon onzinnig herhalen) maar dat een auto minder bereik heeft bij lagere temperaturen is algemeen bekend. Daar gaat het TS om toch?
Nogmaals, ik zal ook in herhaling vallen... vrijwel iedere EV-rijder weet dat de range in de winter minder is dan in de zomer, niet? En dit geldt ook bij hogere snelheden bijvoorbeeld. Of wind tegen, noem maar wat.
Bij een ICE is dat ook zo, maar ben je er minder mee bezig, omdat range een EV "dingetje" is. En is het alleen bij koud weer? Nee...
Mijn zwager vond het irritant dat zijn EV in de zomer veel minder ver kwam, volle bepakking, dakkoffer én karretje. Airco aan.
WLTP is vaak onder ideale omstandigheden.
Maar bij een ICE is dat ook zo. Ik kom ook geen 1000 km ver wanneer ik richting Italië vertrek met een dakkoffer en 130 km/u rijdt. Dat red ik wel wanneer ik met een lekker weertje 80 km/u rijdt.

Even wachten op betere omstandigheden en dan zien of je een verwacht bereik hebt. Dus niet alleen warmer weer, maar ook belading, snelheid et cetera.

Een uur rijden (voor het gemak 100km) met een 5kW kachel volcontinu aan zou een heerlijk tropisch klimaatje geven en slecht 5kWh van je accu vragen, zo'n 30km range.
Nou niet om het een of ander maar 30km range per uur verliezen is natuurlijk best heel veel. Das gewoon 30% meer verbruik. Nu is 5kw best veel voor een kachel, maar je rekent nu ook met een optimistische 100 km per uur. In praktijk denk ik dat veel auto's een gemiddelde hebben van rond de 70 km. Als we dat afronden op 75, dan heb je dus 1,33 uur nodig voor 100km. Als we die kachel op 3 kw zetten is dat nog steeds 4kwh per 100km. Zelfs met een 1,5 kw kachel is het dus nog 2 kWh per 100km wat gewoon 10% extra verbruik is.

En inderdaad, daar komen de andere factoren van kou die jij noemt nog bovenop

Tsja, dat extra verbruik voor de verwarming heb je ook met een ICE auto. Voordeel daar is dat je wel relatief snel restwarmte kunt gebruiken van de ICE. Van een BEV is het voordeel dat je bijna altijd stoelverwarming hebt en dus anders de verwarming kunt gebruiken. Moet je dat alleen wel gaan doen en uitproberen wat het effect is op de range.

Herkenbaar. Bij een ICE wordt van iedere liter brandstof ongeveer 60% omgezet in warmte om het interieur en de aardkloot mee op te warmen. Dat mis je in een EV. Mijn Tesla (geen warmtepomp) is snel warm, maar o, wat vreet dat een stroom. De handleiding geeft aan dat je de kachel laag / uit moet laten.... dûh.... Gewoon 21.5 graden én de stoelverwarming op automatisch. Verbruik dan regelmatig 225-250 w/km
Hoe rijdt je dan? Ik heb dezelfde instellingen en zit gemiddeld (nu in de winter) op 15 kWh/100km en in de zomer zat ik onder de 13.

Het is een dual motor, maximum snelheid vaak + 10- 20 km, stevig accelererend, niet op de chill stand.

Vandaag, 23-2-24 rondje met Mevrouw Zoveel rondje gereden. 8 graden, rustig aan (We zijn niet op Assen!) en een verbruik van 165 w/km.

Laatst bewerkt:
Al het bovenstaande is leuk en aardig (of soms gewoon onzinnig herhalen) maar dat een auto minder bereik heeft bij lagere temperaturen is algemeen bekend. Daar gaat het TS om toch?
Nogmaals, ik zal ook in herhaling vallen... vrijwel iedere EV-rijder weet dat de range in de winter minder is dan in de zomer, niet? En dit geldt ook bij hogere snelheden bijvoorbeeld. Of wind tegen, noem maar wat.
Bij een ICE is dat ook zo, maar ben je er minder mee bezig, omdat range een EV "dingetje" is. En is het alleen bij koud weer? Nee...
Mijn zwager vond het irritant dat zijn EV in de zomer veel minder ver kwam, volle bepakking, dakkoffer én karretje. Airco aan.
Maar bij een ICE is dat ook zo. Ik kom ook geen 1000 km ver wanneer ik richting Italië vertrek met een dakkoffer en 130 km/u rijdt. Dat red ik wel wanneer ik met een lekker weertje 80 km/u rijdt.

Even wachten op betere omstandigheden en dan zien of je een verwacht bereik hebt. Dus niet alleen warmer weer, maar ook belading, snelheid et cetera.
Toch bij een ICE heb het het over maximaal 20% minder bereik bij minder ideale omstandigheden. Bij een elektrische auto over 50%. Vind ik nog wel een verschil. En dan tank ik er ook weer 1.000 km bij binnen 1 minuut.
Trouwens ik merk dat mijn diesel rond de 10 graden het meest zuinigst rijd. Dus warmer is niet altijd beter. Als ik rustig rijdt, zit er bij maximaal 10% verschil in zuinigheid bij de zomer 30 graden airco aan en -5 graden, kachel aan.

50% verschil? Wat voor EV rijd jij dan?
Dat verschil krijg je misschien als volgt:
Rit 1 is met de ideale omstandigheden, qua temperatuur, luchtdruk, wind, snelheid, noem maar op.
Rit 2 is dan bij -10, wind tegen, kachel vol aan en minstens 130 km/u. En vol bepakt.
Ja, dan kom je wel aan 50% vermoed ik.
Maar als ik die 2 ritten vergelijk met mijn ICE ga ik ook wel over 20%. Ik kan met mijn Focus onder ideale omstandigheden met een volle tank met gemak 900 km rijden.
Rijd ik rit 2, dan haal ik echt geen 720 km meer met dezelfde auto.
Dus op dit punt ben ik het niet eens met jou. De verschillen zijn groter bij een EV dan bij een ICE, maar niet zo groot als jij benoemt.

Het punt van tanken/laden klopt. Ik heb ook niet anders gezegd, wel? Voor mij een reden om niet voor EV te gaan als familiewagen, al is dat niet de enige/belangrijkste.

• Leuk
Waarderingen: JL86
@Hansie L je gaat telkens van het slechtste scenario uit zonder zelf enige ervaring te hebben en je wilt de ervaringen van andere forum gebruikers niet horen of begrijpen.

Maar wellicht nog een voorbeeld:
Ik heb vrijdag nog 150 km gereden bij het vriespunt met ook gewoon 130-135 km/u op de snelweg waar 120 toegestaan is. Airco/verwarming op 20-21 graden, stoelverwarming, stuurwielverwarming aan en de radio op vol.

Ik heb 40% batterij verbruikt, met andere woorden 375 km bereik. WLTP van mijn auto is 515 km, dus 73% van WLTP ofwel 27% verlies.

In de zomer haal ik zelfs gewoon WLTP als ik wil.

Ik ben een stevige doorrijder en mijn gemiddelde na 2.5 jaar EV rijden is 15% minder dan WLTP.

Je kunt rechtpraten wat krom is, maar het feit is, dat het extra verbruik bij een EV veel hoger is dan bij een ICE, zeker als het ook nog flink waait naast dat het koud is.
Onze MX30 heeft zomers een bereik van 200+km, s'winters loopt dat terug naar 140 a 150km. Vooral onder de 5 graden word het merkbaar.
Overigens adapteerd onze MX30 wel erg goed op omstandigheden. Bereik zit er qua voorspelling zelden ver naast.

Het is niet mijn bedoeling om recht te praten wat krom is, excuses als dat zo overkomt. Mijn bedoeling is nuanceren.
Bij een EV is het verschil gemiddeld inderdaad groter dan bij een ICE, dat ontken ik niet. Dat heb ik in het bericht van 22 februari niet expliciet genoemd zie ik nu.

Helaas heeft TS zich niet meer gemeld, ben wel benieuwd naar zijn/haar mening na ons relaas :LOL:

Je kunt rechtpraten wat krom is, maar het feit is, dat het extra verbruik bij een EV veel hoger is dan bij een ICE, zeker als het ook nog flink waait naast dat het koud is.
Onze MX30 heeft zomers een bereik van 200+km, s'winters loopt dat terug naar 140 a 150km. Vooral onder de 5 graden word het merkbaar.
Overigens adapteerd onze MX30 wel erg goed op omstandigheden. Bereik zit er qua voorspelling zelden ver naast.
Nou, van iedere liter brandstof blaast een ICE ongeveer 60% naar buiten om de aardkloot te verwarmen, dus als het koud is zal dit minder zijn om interieur etc te verwarmen... Is er ooit gemeten hoeveel energie hiervoor gebruikt wordt? 55%? Dan is die 5% tov van de 40% ook weer ruimt 10%...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan