Accu nieuws elektrische auto's

Volt

Asfaltkampioen
Met de opkomst van elektrische auto's krijgen accu leveranciers een steeds belangrijkere rol. Grote spelers zijn o.a. het Japanse Panasonic, het Zuid-Koreaanse LG Chem (tegenwoordig LG Energy) en het Chinese CATL. Verder zijn er nog diverse andere kapers op de kust.

De toenemende concurrentie leidt ook tot conflicten omdat niet altijd alles volgens de regels zou verlopen. In de VS heeft dit tot een zaak geleid tussen het Koreaanse LG Chem en SK Innovation.

SK Innovation EV Batteries Banned* For 10 Years By U.S. ITC

"The U.S. International Trade Commission (ITC) announced today a verdict in the court clash between two South Korean EV battery manufacturers: LG Chem and SK Innovation.

According to the announcement, SK Innovation EV battery business (importation, domestic production, and sale of batteries for electric vehicles) is banned in the U.S. for 10 years. However, to not harm its clients ( that were hoping to avoid a "catastrophic supply disruption" ), ITC allows the continuation of the Ford F-150 Electric program for 4 years, and Volkswagen ID.4 ( MEB ) program for 2 years, to give them time to find new suppliers."

https://insideevs.com/news/487231/sk-innovation-batteries-banned-10-years-us/
 
Iets meer aandacht als je een nieuw topic aanmaakt kan geen kwaad...

Terence
Autoweek moderator
 
Aardige nieuws van eigen bodem.

E-magy regelt 5 miljoen voor superbatterij:

"Caspar Peeters heeft 5 miljoen opgehaald voor E-magy, de startup die met nanotechnologie lithium-ionbatterijen ‘opvoert’ tot een 40 procent hogere energiedichtbeid. De ronde werd geleid door impactinvesteerder Shift Invest, ook de bestaande aandeelhouder Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland (PDNH) lapte bij. Met het geld wil E-magy zijn team en zijn pilotfabriekje uitbreiden om in 2023 voluit zijn silicon-anodes te gaan produceren"
 
Grootste accufabrikanten in 2020 volgens SNE Research.

In 2020, the total battery market - according to SNE Research - was around 142.8 GWh (up 21.0% from 118 GWh in 2019).

1 CATL - 34.3 GWh (up 5.4%)
2 LG Chem's LG Energy Solution - 33.5 GWh (up 172%)
3 Panasonic - 26.5 GWh (down 8.2%)
4 BYD - 9.6 GWh (down 13.5%)
5 Samsung SDI - 8.2 GWh (up 85.3%)
6 SK Innovation - 7.7 GWh (up 274%)
7 Envision AESC - 3.8 GWh (down 3.1%)
8 CALB - 3.4 GWh (up 128%)
9 Guoxuan - 2.5 GWh (down 22.8%)
10 PEVE - 2.0 GWh (down 8.1%)
11 other - 11.2 GWh (down 29%)

https://insideevs.com/news/488274/sne-research-global-xev-battery-market-2020/
 
Na BYD en CATL heeft nu ook GAC een accupakket ontwikkeld dat niet meer in brand vliegt, als er kortsluiting ontstaat in de cellen. De Chinezen hebben een celpenetratietest ontwikkeld, waarbij een actieve accu met een stalen pin wordt doorboord. De accu mag daarbij niet in brand vliegen. Onderstaand artikel beschrijft hoe de accu van GAC een minuutje na penetratie wat rook ontwikkelt, maar niet in brand vliegt. Bij controle achteraf bleek de accu geheel intact, op de doorboorde cellen na natuurlijk. Het artikel vermeldt het verder niet, maar er worden waarschijnlijk NCM (Nikkel kobalt Mangaan) cellen van CALB-AVIC (een van oorsprong luchtvaart- en defensiebedrijf) gebruikt. De resultaten komen overeen met de eerdere testen van BYD en CATL.

Naast de penetratietest heeft China ook een barbecuetest. Daarbij wordt een accupakket blootgesteld aan open vuur en mag dan een tijd lang (ik meen 30 minuten) niet in brand vliegen. BYD en CATL zeggen ook deze test te doorstaan.

Begin dit jaar maakt de voorzitter van de Chinese technische commissie, die over accu;s gaat, bekend dat het mechanisme van "thermal runaway" begrepen is en onder controle gebracht wordt. Blijkbaar heeft hij niet gelogen.

https://cnevpost.com/2021/03/11/gac-aion-launches-its-own-battery-technology-becoming-another-carmaker-after-byd-to-do-so/
 
Door diverse partijen wordt er al jaren hard gewerkt om solid-state accu's te ontwikkelen (vaste stof accu's). Deze moeten weer een flinke stap voorwaarts zijn maar zijn technisch zeer uitdagend. Volkswagen heeft er wel vertrouwen in en investeert nog eens 100 miljoen Dollar in QuantumScape na een succesvolle test.

https://www.electrive.net/2021/04/05/vw-investiert-weitere-100-millionen-dollar-in-quantumscape/
 
Het accunieuws waar dit topic mee begon, heeft een laatste staartje gekregen: SK Innovation en LG Energy Solutions hebben jun dispuut geschikt. SKI betaalt in twee keer een bedrag van ongeveer $450 miljoen (1x in 2021, 1x volgend jaar) en totaal nog zo'n €900 miljoen aan royalties voor een periode van tenminste zes jaar. Door deze schikking laat LG de rechtszaak vallen en kan SKI haar Amerikaanse activiteiten voortzetten.
 
L Breevoort zei:
Naast de penetratietest heeft China ook een barbecuetest. Daarbij wordt een accupakket blootgesteld aan open vuur en mag dan een tijd lang (ik meen 30 minuten) niet in brand vliegen. BYD en CATL zeggen ook deze test te doorstaan.

Dit is ook verplicht vanuit Europese wetgeving, staat in de R100 vermeld.
 
Porsche wil een accufabriek in Duitsland neerzetten voor de ontwikkeling van speciale 'high performance' accucellen. Op deze manier kunnen ze zich beter onderscheiden van merken die standaard accucellen van de grote fabrikanten gebruiken.

https://insideevs.com/news/503384/porsche-plans-battery-plant-germany/
 
^^^ zal nog wel ff duren.. de Tesla Giga fabriek in Berlijn kan ook niet open omdat de Duitse overheden wat tráááág zijn met het bestuurlijk / vergunningsproces.. :p

Meer capaciteit in batterijproductie schijnt wel dringend nodig te zijn. De marktintroductie van de Tesla truck wordt erdoor gehinderd..

https://www.transport-online.nl/site/125264/tesla-truck-laat-op-zich-wachten-door-batterijtekort/
 
" SK Innovation’s three main themes: Safer than EVer, Faster than EVer, Longer than EVer

The 2021 InterBattery is the largest battery exhibition in South Korea and probably one of the largest globally with major manufacturers not only displaying their latest tech, but also EVs equipped with their batteries.

SK Innovation presents the Ford F-150 Lightning pickup truck, which is a suprising sight in South Korea. The F-150 is equipped with SK Innovation's NCM 9½½ cells. ..."

InterBattery: SK Innovation Displays F-150 Lightning And Ioniq 5
 
"Toyota-Panasonic's Battery JV To Halve Costs By 2022

The company launches new battery cell production lines for 80,000 all-electric cars annually.

Prime Planet Energy & Solutions (PPES), the joint venture between Toyota (51%) and Panasonic (49%), is on a mission to significantly reduce the costs of prismatic lithium-ion batteries and overtake Chinese and South Korean competitors. ..."

https://insideevs.com/news/520611/toyota-panasonic-battery-jv-costs/
battery-pc-624x328.jpg
 
Tips voor langere levensduur van de accu

"Tipps für langes E-Auto-Leben: So hält der Akku von Elektroautos länger

Inhaltsverzeichnis

1. Ein größerer Elektroauto-Akku hält länger
2. Der Akku altert ganz von allein
3. Batterien möglichst nicht zu 100 Prozent füllen
4. Maßvoll beschleunigen mit kaltem Akku
5. Waraum Schnellladen schädlich ist
6. Nie den Akku komplett leerfahren!
7. Sommerhitze und Winterkälte meiden
8. Nur Werkstatt mit erfahrenem Personal
9. Service-Intervalle vom E-Auto beachten
10. Akku altert auch bei bidirektionalem Laden"

https://www.autobild.de/artikel/elektroauto-batterie-akku-lithium-ionen-pflege-tipps-19454827.html
 
Volt zei:
Tips voor langere levensduur van de accu

"Tipps für langes E-Auto-Leben: So hält der Akku von Elektroautos länger

Inhaltsverzeichnis

1. Ein größerer Elektroauto-Akku hält länger
2. Der Akku altert ganz von allein
3. Batterien möglichst nicht zu 100 Prozent füllen
4. Maßvoll beschleunigen mit kaltem Akku
5. Waraum Schnellladen schädlich ist
6. Nie den Akku komplett leerfahren!
7. Sommerhitze und Winterkälte meiden
8. Nur Werkstatt mit erfahrenem Personal
9. Service-Intervalle vom E-Auto beachten
10. Akku altert auch bei bidirektionalem Laden"

https://www.autobild.de/artikel/elektroauto-batterie-akku-lithium-ionen-pflege-tipps-19454827.html
Als punt 3 en 6 zo slecht is hadden de fabrikanten daar vrij simpel maatregelen tegen kunnen nemen door een bepaalde capaciteit niet te vermelden. Maar goed, dat staat natuurlijk niet zo goed, als het ineens 20% minder capaciteit hebt dan de concurrentie, die wel de volledige capaciteit noemt.
4 en 7 zijn natuurlijk onzin, wie gaat nu een auto kopen en vervolgens laten staan als het te warm of koud is. Wat moet je dan, er een tweede auto naast hebben voor als het zomer eens winter is?
 
EVV zei:
Volt zei:
Tips voor langere levensduur van de accu

"Tipps für langes E-Auto-Leben: So hält der Akku von Elektroautos länger

Inhaltsverzeichnis

1. Ein größerer Elektroauto-Akku hält länger
2. Der Akku altert ganz von allein
3. Batterien möglichst nicht zu 100 Prozent füllen
4. Maßvoll beschleunigen mit kaltem Akku
5. Waraum Schnellladen schädlich ist
6. Nie den Akku komplett leerfahren!
7. Sommerhitze und Winterkälte meiden
8. Nur Werkstatt mit erfahrenem Personal
9. Service-Intervalle vom E-Auto beachten
10. Akku altert auch bei bidirektionalem Laden"

https://www.autobild.de/artikel/elektroauto-batterie-akku-lithium-ionen-pflege-tipps-19454827.html
Als punt 3 en 6 zo slecht is hadden de fabrikanten daar vrij simpel maatregelen tegen kunnen nemen door een bepaalde capaciteit niet te vermelden. Maar goed, dat staat natuurlijk niet zo goed, als het ineens 20% minder capaciteit hebt dan de concurrentie, die wel de volledige capaciteit noemt.
4 en 7 zijn natuurlijk onzin, wie gaat nu een auto kopen en vervolgens laten staan als het te warm of koud is. Wat moet je dan, er een tweede auto naast hebben voor als het zomer eens winter is?

Ja veel relaties van ons met EV hebben 2e of 3e auto aangehouden, dikwijls diesel, voor in de winter..... en wintersportvakantie en lange afstanden. Wltp halveert of nog erger onder winterse omstandigheden.
 
EVV zei:
Volt zei:
Tips voor langere levensduur van de accu

https://www.autobild.de/artikel/elektroauto-batterie-akku-lithium-ionen-pflege-tipps-19454827.html
Als punt 3 en 6 zo slecht is hadden de fabrikanten daar vrij simpel maatregelen tegen kunnen nemen door een bepaalde capaciteit niet te vermelden. Maar goed, dat staat natuurlijk niet zo goed, als het ineens 20% minder capaciteit hebt dan de concurrentie, die wel de volledige capaciteit noemt.

Is er dan één fabrikant die niet de volledige inhoud van de brandstoftank vermeldt? Ook daarvan wordt aangeraden van hem niet helemaal leeg te rijden dacht ik?
 
^^ maar helemaal voltanken is geen probleem.. er zit een overloopvoorziening op. ;)

Ik dacht wel dat de meeste fabrikanten voor hun EV de (commerciële) capaciteit communiceren maar dat de werkelijke, technische, capaciteit groter is.
Als dan na introductie blijkt dat de batterijen in het dagelijks gebruik het, relatief, gemakkelijk hebben.. weet de fabrikant dat hij/zij bij een modeljaar update de commerciële capaciteit iets kan verhogen zonder extra edelmetalen aan het batterijpakket te moeten toevoegen.

Naar mijn weten had Nissan dit bij de eerste generatie Leaf's al toegepast.
 
De energie dichtheid per liter van accupakketten is maar liefst 8 keer groter geworden tussen 2008 en 2020. Dus waar je in 2008 nog 1000 liter nodig had voor een beetje accupakket (55 kWh) past dat nu al in 125 liter. Hopelijk zet zich dit nog even door.

Progress (on the pack level):

2008: 55 Wh/l
2010: 90 Wh/l
2013: 140 Wh/l
2017: 250 Wh/l
2020: 450 Wh/l

https://insideevs.com/news/581729/volumetric-energy-density-ev-batteries-growth/
 
Jammer dat het artikel geen tabel heeft voor kWh per kilogram. Maar desalniettemin interessant artikel.
 
CATL, de grootste accufabrikant ter wereld, is gestart met accucel produktie in Thuringia Duitsland. Hopelijk leidt dit op termijn tot lagere prijzen voor in Europa gebouwde elektrische auto's.

https://www.catl.com/en/news/1046.html
 
Voorlopig zorgt de stijgende vraag en de stijgende kosten voor grondstoffen nog wel even voor het tegendeel.

En als ik m'n buurman zo hoor dan is het rijden met zijn Tesla dankzij de hoge laadpaalprijzen momenteel al duurder als het rijden met de benzinegestookte Bimmer van z'n wederhelft.:)
 
Muddy Bandit zei:
Voorlopig zorgt de stijgende vraag en de stijgende kosten voor grondstoffen nog wel even voor het tegendeel.

En als ik m'n buurman zo hoor dan is het rijden met zijn Tesla dankzij de hoge laadpaalprijzen momenteel al duurder als het rijden met de benzinegestookte Bimmer van z'n wederhelft.:)

Over het algemeen kun je stellen dat zolang de kW onder de 60 cent zit, dat een EV goedkoper is dan een benzineauto. Allicht is dat een gemiddelde en wanneer de benzine bovengemiddeld goedkoop is verschuift het een beetje maar de rekensom is makkelijk gemaakt:

20 kW per 100 kilometer á 60 cent per kW is €12 per 100 km oftewel 12 cent per km.
Een benzineauto met een verbruik van 1 op 15 verbruikt 6.666 liter op 100 km x € 1.88 is € 12.50 oftewel 12,5 cent per kilometer.

Maargoed dit is natuurlijk best een uitzonderlijke situatie waar we nu in zitten, niemand wordt beter van deze situatie dus hopelijk gaat alles snel weer terug naar het oude.
 
Muddy Bandit zei:
(..)

En als ik m'n buurman zo hoor dan is het rijden met zijn Tesla dankzij de hoge laadpaalprijzen momenteel al duurder als het rijden met de benzinegestookte Bimmer van z'n wederhelft.:)

Ach, gelukkig is het bezit ervan dan nog wel voordeliger door de vrijstelling voor het betalen van houderschapsbelasting. ;)
 
"Elektroauto mit Natrium-Ionen-Akku: In China beginnt der nächste Kosten-Schritt nach unten"

https://teslamag.de/news/test-elektroauto-natrium-ionen-akku-china-kosten-schritt-unten-56898
 

Elektrisch 'racemonster' van TU Eindhoven laadt zo snel als een tankbeurt​


Een nieuwe elektrische raceauto die oplaadt met de snelheid van een normale tankbeurt: in 3 minuten en 56 seconden is de batterij volledig opgeladen. De auto wordt vandaag door studenten van de Eindhovense TU gepresenteerd in Veghel. Ze spreken van "een racemonster".

 
CATL komt met de nieuwe Shenxing accu, een betaalbare LFP accu die zeer snel op te laden is. Volgens de plannen ook produktie in Duitsland en Hongarije.

 
Ja, lekker dan.. de kop van de titel suggereert dat je de batterijconditie (degradatie) -gezondheid- kan zien.
Dát is wel interessant voor de volgende koper, natuurlijk.
Maar nee, dát is het dan weer niet: het gaat vooral om de herkomst van de materialen etc..
Schiet niet op, toch?
 

"Handig voor kopers van elektrische auto​


Het batterijpaspoort kent nog meer voordelen. Zo wordt ook de staat van de accu in het paspoort bijgehouden. Als occasionkoper kun je ook door (een deel van) het paspoort bladeren. Op deze manier kun je zien hoe het met de batterij gesteld is en voorkom je een miskoop. Handig, want op dit moment is een slechte accu (en de hoge kosten die komen kijken bij reparatie of vervanging) nog een groot punt van zorg voor mensen die een gebruikte elektrische auto overwegen."

 
Tja, maar eens op zoek naar de tekst van dit voornemen / de werkgroep.
Ik heb toch sterk de indruk dat het paspoort er vooral is voor de ketenaansprakelijkheid en het op papier voldoen aan de terugdringing van schaarse grondstoffen etc.

Welke informatie daarnaast precies in het paspoort voor EV-accu’s moet komen te staan is nog niet duidelijk. De Europese Unie heeft een speciale projectgroep in het leven geroepen waar onder meer BMW en Audi aan meewerken om het batterijpaspoort verder vorm te geven
 
Terug
Bovenaan