ABS lampje blijft branden

Drunkdriver

Net ingestapt
Sinds eergisteren blijft het ABS lampje van mijn VW Polo uit '99 brandden. Vorig jaar was dit ook zo en toen heb ik het uitgekregen door de stekker goed aan te drukken van het zekeringsbakje. Dit bakje bevindt zich bovenop de accu en daarin zitten 4 zekeringen van 10, 20 en 30 ampère. Nadat ik de stekker weer had aangedrukt ging het lampje gister nog eenmaal uit, maar bleef weer branden nadat ik later de auto weer startte. De zekeringen heb ik doorgemeten en die zijn alle vier in orde. Op de gele van 20 ampère zit wat corrosie dus die heb ik omgewisseld met een nieuwe maar ook dat bood geen soelaas.

Op de site van Gerrit Speek las ik:

ABS en ASR lampje branden. De ABS module is erg gevoelig voor een te lage spanning (accu los geweest?) en schakelt zichzelf dan uit. ABS en ASR lampjes gaan dan branden. Deze module krijgt zijn stroom van één van de drie steekzekeringen in het zwarte kastje op de accu (Golf 2000-2002) en deze contacten willen wel corroderen.
Oplossing. Zekeringen in het zwarte kastje die op de accu ligt vervangen. Het zijn drie groene steekzekeringen van 20A. Accu contacten goed schoonschuren en met een heel klein likje vaseline weer goed vast monteren. Meet ook even je accuspanning moet rond de 12,7 volt zijn (na tijdje stilstaan). Indien dit niet helpt is er ws een wielsensor stuk. Uitlezen met VCDS is dan nodig.

Het lijkt mij erg stug dat er een wielsensor stuk gezien zich vorig jaar exact hetzelfde euvel voordeed. Helaas heb ik momenteel niet de mogelijkheid om de auto uit te lezen, maar later zal ik dat doen als ik de betreffende software weer heb. Wellicht ben ik aan de vroege kant met mijn vraag, maar desalniettemin:

Kan iemand mij misschien meer info verstrekken?

9 van de 10x een defecte sensor of gebroken abs ring.
Een enkele keer betreft het een kabelbreuk of gecorodeerde connector bij de sensor.

Nou, ik heb zonet de Polo uitgelezen en er is een hele waslijst met foutmeldingen. Inderdaad is er wielsensor kaduuk dus dat probleem is achterhaald. Hier komt de kopie van het resultaat:

VCDS-Lite Version: Release 1.2
Sunday, 03 September 2017, 19:51:05:0

Chassis Type: 6N - VW Polo
Scan: 01,02,03,08,15,17,19,25,41,45,46,55,56

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 032-906-030-AEE.LBL
Controller: 032 906 030 AC
Component: MARELLI 1AV 2228
VCID: 4BE9E42F6ADD
No fault code found.
Readiness: N/A

Address 02: Auto Trans Labels: None
Controller: 001 927 749 D
Component: AG4 Getriebe 001 0215
VCID: 1B49546F9ABD
No fault code found.

Address 03: ABS Brakes Labels: 1J0-907-37x-ABS.LBL
Controller: 1J0 907 379 G
Component: ABS 20 IE CAN 0001
Coding: 05703
Shop #: WSC 05703
VCID: 351DA2D71C59
3 Faults Found:
00285 - ABS Wheel Speed Sensor; Front Right (G45)
35-00 - -
00285 - ABS Wheel Speed Sensor; Front Right (G45)
16-10 - Signal Outside Specifications - Intermittent
00668 - Supply Voltage Terminal 30
16-10 - Signal Outside Specifications - Intermittent

Address 15: Airbags Labels: 1J0-909-60x-VW3.LBL
Controller: 1J0 909 603 E
Component: AIRBAG VW3 - V04
Coding: 00069
Shop #: WSC 00788
VCID: 2B2984AFCA1D
1 Fault Found:
00532 - Supply Voltage B+
07-10 - Signal too Low - Intermittent

Address 17: Instruments Labels: 6N0-919-xxx-17.LBL
Controller: 6N0 919 860 T
Component: KOMBIINSTRUMENT MMO V15
Coding: 00141
Shop #: WSC 00000
VCID: 49E5DE2760A1
No fault code found.

Address 25: Immobilizer Labels: 6H0-953-257.LBL
Controller: 6H0 953 257 B
Component: IMMO VWZ3Z0X2007414 V71
Coding: 09600
Shop #: WSC 00000
VCID: 2F1190BFFE05
1 Fault Found:
01176 - Key
65-10 - Unauthorized - Intermittent

End --------------------------------------------------------------------------------------------------

Waar zie jij de waslijst met fouten?

Ik vind het allemaal niet zo spannend. Loop RV de boel eens na met de suggesties van Pobresh. Volgens mij ben je er dan al.
De rest zal na resetten niet zo snel terug komen, vermoed ik.

Even wat eenvoudiger opgesomt

Drunkdriver zei:
Address 03: ABS Brakes 3 Faults Found:
00285 - ABS Wheel Speed Sensor; Front Right (G45) 35-00 - -
00285 - ABS Wheel Speed Sensor; Front Right (G45) 16-10 - Signal Outside Specifications - Intermittent
00668 - Supply Voltage Terminal 30 16-10 - Signal Outside Specifications - Intermittent
Logisch, rechter wielsensor dus kapot.
Daarbij een fluctuatie in de boordspanning.

Drunkdriver zei:
Address 15: Airbags 1 Fault Found:
00532 - Supply Voltage B+ 07-10 - Signal too Low - Intermittent
Zelfde liedje, fluctuatie in de boordspanning.
Wellicht eens kijken wat de staat van de accu is en het laadvoltage eens meten.
In bepaalde gevallen helpt het ook als je de massapunten allemaal nakijkt en waar nodig opschuurt zodat er weer goed contact is.
Pluskabel naar de dynamo wilt soms ook nog wel eens oxidatieverschijnselen hebben. Maar aangezien dat nogal een werkje is. Controleer eerst die andere 2.

Drunkdriver zei:
Address 25: Immobilizer 1 Fault Found:
01176 - Key 65-10 - Unauthorized - Intermittent
Niets speciaals. Sporadisch wordt een sleutel niet herkent. Komt eigenlijk altijd wel een keer voor. meestal leest ie m de 2e keer gewoon.
Pas als je steeds een probleem daarmee hebt (starten en gelijk weer uitvallen een aantal keer) is er echt wat mee aan de hand.

De rest van de onderdelen bevatten geen foutcodes.

Hou er rekening mee dat de foutcodes gewist moeten worden na reparatie. Anders blijven ze bestaan. Het kunnen dus ook oudere foutcodes zijn die je nu hebt gezien.

De auto start altijd normaal dus neem ik aan dat er niks mis is met de sleutel. Echter heb ik de foutcodes gewist nadat ik de auto heb uitgelezen maar daarna kwamen ze allemaal weer. Het contactslot blokje is een tijdje geleden vervangen. Zou de foutmelding over de sleutel daar iets mee te maken kunnen hebben?

Hangt er een andere (elektronische) sleutel met transponder aan je sleutelbos? Als er verder niks aan de hand is, zou ik me er geen zorgen over maken.

Over dit soort sporadische foutmeldingen hoef je je niet zo druk te maken.
Pas als je er echt problemen mee gaat krijgen moet je er eens naar gaan kijken.
Denk dat elke polo die foutmelding er wel in heeft staan. Het is een van de eerste generatie startblokkeringen die er in zit. Dus perfect werken zal het nooit.

Accuspanning zou ik wel naar kijken met de tips die ik in de vorige post gaf.

Zoals beloofd hier dan de update.

De wielsensor is vervangen, daarna heb ik de auto uitgelezen, de foutcodes gewist, nogmaals uitgelezen en toen kwamen er geen foutmeldingen meer. Dus, probleem opgelost.

De wielsensor was helemaal verroest en daardoor kapotgegaan.

En uiteraard is het ABS lichtje uit, die ging meteen al uit nadat de wielsensor vervangen was.

Tot de volgende keer!

Ja dan gaf de sensor ook echt geen signaal meer.
Systeem is gelukkig zo primitief dat hij alleen een probleem weergeeft als het er ook daadwerkelijk is. Niet als het er niet meer is.

Kijk de andere 3 sensoren ook even na voor de zekerheid. Die zijn vaak net zo oud. Dus kunnen net zo verroest zijn.
Tevens de abs ringen, als je ze kan zien, controleren op roest.

Anders heb je volgende week (of de week erna of daarna) weer prijs.

@ Tom Tom, mogelijk heeft een ander er ook baat bij!

@ Pobresh, ik heb toch maar besloten de overige wielsensors pas te vervangen als ze kapot zijn.

Terug
Bovenaan