Aanschaf van een luxe ex-lease-auto. Is dat wat?

Soloman

Wegverkenner
Dag beste mensen,

Op dit moment rijd ik een Toyota Camry van 18 jaar oud. Uitstekende bak, en wat mij betreft blijft hij nog lang bij me. Geen technische problemen, geen spatje roest, dat loopt wel. Maar ja, het kan ook wel eens plotseling gebeurd zijn met zijn 18 jaar 260.000 kilometer. Ondertussen kijk ik een beetje om me heen.
Met de Camry ben ik wel gewend geraakt aan comfort en luxe. Stille auto, veel ruimte en alles er op en eraan wat je in die klasse mag verwachten. Pure verwennerij. Verschil is enorm als ik een vervangende, vaak kleine auto, auto meekrijg van de garage, dan slaak ik weer een zucht van verlichting als ik weer in de onderhouden en gekeurde Camry zit.
Ik krijg wel tips over tweedehandse ex-lease of zakelijke auto's. Auto's van vier of vijf jaar oud met rond de 100.000 op de teller. Zoals een Mercedes E-klasse voor rond de 25.000 tot 30.000 euro. Klinkt goed, maar wat kan ik verwachten? Met de Toyota ben ik lage onderhoudskosten gewend. Ok, hij zuipt soms als een tempelier, maar dat wist ik vantevoren. Bij de Toyota werkt alles altijd en heb ik nooit onaangename verrassingen gehad. De banden zijn wel prijzig, maar ja, dat wist ik ook vooraf, dus zo bijzonder is dat niet.
Maar wat kan ik verwachten bij een Mercedes E hybride van 5 jaar oud.

Ps. Als de Camry met pensioen gaat, blijft hij gewoon, richting old-timer. Want ik krijg er geen moer meer voor, en het is voorlopig nog lang geen sloopauto.
Trouwens, toen ik de Camry kocht was hij ook vijf jaar oud. Nieuwprijs 42.000 euro, ik betaalde er 17.000 voor. 90.000 op de teller. En gezien de accessoires en wat er aan was gepeuterd (telefoondingen) was dit ook een zakelijke auto. Nog nooit spijt van gehad. Waar hij in uitblinkt is dat hij een echte vakantieauto is, lekker lummelig rijden naar je vakantiebestemming met veel kofferruimte en zit en kan de bergen uitstekend aan.

Een jap of een koreaan uit het d-segment nog een optie (mazda 6, Kia stinger,optima hybride, infiniti Q50) of 1 uit het e-segment er worden nog weleens koreanen of Japanners uit het e-segment via grijze import aangeboden. Maar een lexus gs infiniti q70 zijn hier ook gewoon aangeboden.

Bij mercedes zullen ze ongetwijfeld een ander uur tarief hanteren, dan waar je huidige auto in onderhoud is.

Auto encyclopedie zei:
Jay DoubleYou zei:
Lexus? Lijkt me de enige geschikte opvolger voor de Camry. :)

Jammer dat je hier geen berichten kan liken, maar sluit me hier bij aan. Of laatste model camry

Inderdaad, gewoon weer een Camry. Nu wellicht nog wat prijzig maar komende jaren schrijven ze gewoon af.

186205002-1.jpg

186205002-2.jpg

Zou misschien juist naar de minder voor de hand liggende opties kijken.
Inderdaad Lexus maar wellicht ook een Jaguar XF of een Volvo S90 om maar wat te noemen.

Wat is nu eigenlijk de vraag?
Andere auto? Eisen? Budget?
Als je betrouwbaar wil cruisen, dan Lexus is300h
Minder budget: Toyota Avensis CVT automaat (geen hybrid, wel ruimte en mogelijkheden om een aanhanger te trekken).
Iets meer budget: Lexus NX300h, Toyota RAV4 Hybrid.

Hybrides zijn toch wat complexer dan normale brandstofauto's en dan zou ik toch juist eerder weer een Toyota of Lexus nemen. Hebben veel ervaring, aandrijflijn is geoptimaliseerd met speciale brandstofmotoren, elektro- en benzinemotor werken vloeiend samen, zuinig en betrouwbaar. Een nieuwere Toyota Camry of meer ervaren Lexus GS zou dan een logische optie zijn.

Toyota Camry Occasions

Lexus GS-Serie Occasions

Je laat de Camry goed onderhouden, als je dat gewoon blijft doen gaat die auto nog minstens 20 jaar mee. Allicht zul je af en toe een hogere rekening krijgen wanneer er iets duur vervangen moet worden maar onderaan de streep blijft dat goedkoper dan nu een redelijk jonge auto kopen. Vanuit dat perspectief hoef je dus geen andere auto te kopen, maar natuurlijk is iets nieuws ook weer eens leuk.
Die nieuwe Camry vind ik een mooie auto, ik zou daar zeker een proefritje mee gaan maken als ik jou was.
Ik wilde alleen nog zeggen dat ik wel de indruk krijg dat jij niet het type persoon bent die kan leven met storingen en brandende lichtjes etc. althans ik kan me nog herinneren toen de homokineten van de Camry moesten worden vervangen dat je 'm eigenlijk in je hoofd al compleet afgeschreven had, klaar voor de sloop zeg maar :D Een Mercedes hybride is een zeer complexe auto waar veel fout mee kan gaan, en onderhoud kan erg duur uitpakken. Voor je eigen gemoedsrust zou ik zo'n auto niet aanbevelen, tenzij je er jaren garantie bij kunt krijgen ofzo ;)

Over de vraag of ex-lease iets is: Ik kocht zelf in 2015 een ex-lease Prius met exact 100 dkm op de teller en 5 jaar oud. Nooit spijt van gehad.

Inderdaad, ik snap dat ook nooit zo goed, dan zijn mensen bang voor een reparatie van 2K, en dan kopen ze maar een andere auto met 30-40k bijleggen :)

Ik heb altijd een voorkeur voor BMW en Mercedes, maar ik zou niemand eentje van 5+ jaar aanraden als je niet van hoge rekeningen houdt. Neem gewoon weer een toyota of lexus. Zoals genoemde camry of een lexus is

lexus-is-300h-hybrid-business-line-i-verkeersassistentie-i-lexus-navigatie-i-parkeercamera-i-stoelv.jpg

https://www.autowereld.nl/lexus/is/300h-hybrid-business-line-verkeersassistentie-navigatie-parkeercamera-stoelverwarm-34150086/details.html

De huidige Camry zal het waarschijnlijk nog lang doen.

Een Lexus is een logische opvolger. De Kia Optima vanaf 2015 en duurdere Kia Stinger lijken mij ook goede opties.

Auto encyclopedie zei:
Jay DoubleYou zei:

Jammer dat je hier geen berichten kan liken, maar sluit me hier bij aan. Of laatste model camry

Misschien ook een idee. Aan de andere kant met het oog op komende jaren een Toyota met hoge instap denk ik ook wel een prettige suggestie.

Dit topic doet trouwens ook wel denken aan de Starlet-reclame na jarenlang verhalen op het forum over de Camry. :) Starlet-reclame

Briljante reclame!
On topic: het is mij niet helemaal duidelijk wat je budget is.
Maar een Lexus of een mooie Camry lijken me zeer goede keuzes.

Ik ben er ook geen fan van, had vorig jaar een Hyundai i40 als leenwagen en dat reedt echt bagger. Stug, hakerig, geen enkel gevoel met de weg of wat je aan het doen bent. Toyota staat echt een paar treden hoger qua rijden, vooral in de klasse Camry/Lexus ES.
Jammer want ik vind KIA/Hyundai een sympathiek merk. Misschien was het slechts exemplarisch..

Zadelsnuiver zei:
Ik ben er ook geen fan van, had vorig jaar een Hyundai i40 als leenwagen en dat reedt echt bagger. Stug, hakerig, geen enkel gevoel met de weg of wat je aan het doen bent. Toyota staat echt een paar treden hoger qua rijden, vooral in de klasse Camry/Lexus ES.
Jammer want ik vind KIA/Hyundai een sympathiek merk. Misschien was het slechts exemplarisch..

Ik denk dat de laatste generatie optima al wel weer een stap of wat verder is dan de i40.2e generatie Optima spreekt bij persoonlijk meer aan dan de laatste generatie avensis

E klasse en 5-serie zijn echt topwagens, rijden super, alles klopt, maar ze zijn ook zeer complex en alles kan stuk. Denk aan luchtvering, dure lampen, dure accu, gemotoriseerde kofferbak etc. Hybride maakt het helemaal spannend en het brandstofverbruik (of elektriciteitskosten) vallen vaak tegen. Elke dag voor een paar kwartjes 50km rijden gaat je niet lukken.

Je kan de waardevastere duitser wegstrepen tegen de iets degelijker gebouwde japanners of je neemt de duurdere reparaties op de koop toe.

Dit zijn allemaal "zakenauto's" en of ze nou geleast zijn of door deels met zwart geld zijn afgetikt, maakt verder niet zoveel uit.

Gullwing zei:
ak2 zei:
... De Kia Optima ...
Toch heb ik het idee dat een kia lang niet zo goed in elkaar zit als een toyo, na enkele jaren toch kraakjes etc,

Van Kia weet ik het niet, wel zie je dat de bouwkwaliteit en kwaliteit van gebruikte materialen bij Kia enorm gestegen is, en zeker hoort bij de betere auto's op de markt. Ik denk zelf dat de Optima gewoon een goede keus is, en je hebt 7 jaar garantie, Kia heeft enorme stappen gemaakt in kwaliteit.

Dat zie je ook bij bijvoorbeeld Renault, het merk wordt vaak erg onderschat. Mijn vorige Renault was tot hoge leeftijd vrij van rammels, en de gebruikte materialen waren van hele goede kwaliteit. De auto was erg betrouwbaar en degelijk, en goedkoop in onderhoud.

Mijn huidige Renault hoort wat betreft afwerking, bouwkwaliteit en gebruikte materialen zeker tot de betere/ beste auto's in zijn klasse. ( ik heb naar veel auto's gekeken) Het is natuurlijk even afwachten, de auto is nog vrij nieuw, maar de auto is volledig vrij van kraakjes en rammels en doet heel solide aan.

Een goede optie is denk ik dan ook de Renault Talisman, je koopt ze al uit 2019 met erg fijne en degelijke motoren. Je hebt dan de 1330 CC Mercedes Renault motor, of de krachtige 1800 CC motor die ook in de Megane RS ligt. Renault's zijn ook altijd erg goed tegen roest behandeld. Renault gaf 3 jaar fabrieks garantie.

spoiler alert zei:
Wat is nu eigenlijk de vraag?
Andere auto? Eisen? Budget?
Als je betrouwbaar wil cruisen, dan Lexus is300h
Minder budget: Toyota Avensis CVT automaat (geen hybrid, wel ruimte en mogelijkheden om een aanhanger te trekken).
Iets meer budget: Lexus NX300h, Toyota RAV4 Hybrid.

De vraag is of een Mercedes E van 5 jaar oud interessant is om aan te schaffen. Onze inkomsten gaan wel omlaag, vrouwlief gaat binnenkort met pensioen en ik over acht jaar, dus ik verdien wel nog acht jaar. Het budget is 25.000. Het moet een automaat zijn, hybride, een sedan, grotere auto die comfortabel rijdt, betrouwbaar.

Skeep zei:
Auto encyclopedie zei:
Jay DoubleYou zei:

Inderdaad, gewoon weer een Camry. Nu wellicht nog wat prijzig maar komende jaren schrijven ze gewoon af.

186205002-1.jpg

186205002-2.jpg

Daar ben ik het wel mee eens, maar de garage waar ik hem in onderhoud zei: Zo goed als deze, krijg je ze niet meer. Zelfs niet bij Toyota.
Op de wedervraag, hoezo? "Omdat die nieuwe auto's bomvol met electronica en computers zitten en dat wil nog wel eens weigeren. Daarbij worden er allerlei eisen aan het milieu gesteld, dus zo'n auto wordt steeds ingewikkelder.

Zelf ben ik wel fan van Mercedes.

De Mercedes E staat bekend als een hele comfortabele auto en heeft een hele goede kwaliteits beleving. Het is echter wel een complexe auto, de auto kan dus relatief duur in reparatiekosten en onderhoud zijn. De echte kwaliteit van het merk Mercedes is tegenwoordig niet echt indrukwekkend. De E hoorde volgens de Reliability Index met een score van 170 bij de slechtste auto's uit zijn klasse.

Vaak zijn niet premium merken een stuk goedkoper om in te rijden. En doordat ze vaak minder complex zijn betrouwder en goedkoper om te repareren.

Sommige merken hebben hele grote stappen gemaakt in kwaliteit. Andere merken komen nu te snel met nieuwe technieken op de markt, waardoor de betrouwbaarheid tegen valt. Lijstjes van vroeger zeggen niets over nu, merken als Toyota en Lexus scoren overigens nog steeds goed.

De garage heeft denk ik wel gelijk dat de oude Camry die u heeft waarschijnlijk beter is dan de huidige Camry, gewoon door de eenvoud van constructie van de oude Camry.

Ik zou niet alleen naar hybride kijken, bijvoorbeeld in mijn Renault Clio zit een 1330 CC Mercedes Renault 4 cilinder met automaat die opvallend zuinig is met brandstof is, het verschil in verbruik met een vergelijkbare hybride is niet heel groot, en de motorrijtuigenbelasting en verzekeringspremie is lager door minder gewicht. De score op de Reliability Index was 60, dus goed ( hoe lager hoe beter), 100 is het gemiddelde.

Betrouwbaarste auto's zijn gebouwd tussen 1990 en 2000.
Weinig computers , bijna geen emissieverlagende randapparatuur op en in de motor en in veel gevallen goed beschermd tegen roest.

Met een Toyota Carina E als hoogtepuntt, betrouwbaarder dan dat ga je niet vinden :)

Soloman zei:
De vraag is of een Mercedes E van 5 jaar oud interessant is om aan te schaffen. Onze inkomsten gaan wel omlaag, vrouwlief gaat binnenkort met pensioen en ik over acht jaar, dus ik verdien wel nog acht jaar. Het budget is 25.000. Het moet een automaat zijn, hybride, een sedan, grotere auto die comfortabel rijdt, betrouwbaar.
Plug-in hybrides hebben een aantal nadelen:
- gewicht: korting op MRB gaat verdwijnen, plugin weegt ruim 200kg meer
- ruimte kofferbak: plugin hybride lever je 170liter ruimte in (370 liter hou je over).
- beperkte besparing kosten per km.

Dat is dan ook de reden dat Toyota en Lexus hybride leveren zonder plug-in. Lexus alternatief voor merc E is de ES300h, maar dat ga je niet redden met 25000. De IS300h wel.

Hoeveel km per jaar was de bedoeling? En is het echt de moeite om Hybride te eisen? Want een Volvo S60 of Mazda 6 zijn ook mooie sedans.

In 13 jaar 170.000 km is ongeveer 13.000 km per jaar dan kun je inderdaad ook weer een gewone brandstofauto nemen. Een plug-in hybride sowieso alleen als je ook thuis een laadpunt hebt, maar dat lijkt niet echt de moeite waard met zo weinig kilometers.

Ik kan me jouw gedachten wel voorstellen, je bent uiterst tevreden over je huidige auto, maar moet toch een keer aan wat anders denken. Wat vind je van een klasse kleiner?

Ik had zelf een Camry met een 3 liter motor . Echt een heerlijke auto. Ik vond hem alleen te duur in het verbruik worden. In 2012 na veel proefritten in diverse merken autos kwam ik toevallig in een ex lease Prius 2 terecht. Wat een top auto het kwam het dichts in de buurt van een Camry. Ik heb hem nu dus bijna 10 jaar en zeer weinig kosten aan de auto gehad. Ik rijd gemiddeld 1 op 20. Ik raad je een executive aan omdat er een adaptive cruisecontrol op zit. Ze zijn behoorlijk waardevast en heerlijk luxe. Ik denk dat ik hier de komende 10 jaar nog best in kan rijden. Niet stuk te krijgen.

Budget 25K? Lexus IS300H of GS450H.

https://www.autowereld.nl/lexus/is/300h-f-sport-line-mark-levinson-stoelventilatie-afn-trekhaak-35094087/foto.html

https://www.autowereld.nl/lexus/gs/450h-hybrid-345pk-e-cvt-edition-34442700/details.html

Wat denk je van een Lexus GS 450h sport uit 2012 ? Ik heb er een in de aanbieding, slechts 77.000km. Ik gebruik hem veel te weinig door allerlei omstandigheden. Hij staat in Frankrijk, maar er is van alles te regelen en import is gemakkelijk dezer dagen.

Bij ex-lease krijg je wel vaak value for money omdat ze snel weg moeten bij de leasemaatschappij. Plus dat over het algemeen al het onderhoud gewoon gedaan is volgens het onderhoudsplan.

Terug
Bovenaan