Chiel de Jong

Startmotor
Hallo allemaal,

Mijn wisseling van werkgever heeft als gevolg dat ik over een tijdje afscheid moet gaan nemen van mijn leaseauto..
Inmiddels ben ik al enige tijd aan het onderzoeken wat ik wil gaan aanschaffen.., maar zelf kom ik er nog niet helemaal uit.

Wat betreft de eisen en wensen ben ik nog niet eens zo heel moeilijk. Ik ben al jaren gewend aan een SUV en dat vind ik erg prettig., maar het is geen must om weer een SUV te hebben., station of coupe zou ook kunnen.
Apple Carplay en Andriod Auto een must.
Hij moet een caravan van +/-1300kg kunnen trekken.
in ieder geval 150pk, maar liever meer.

Onderstaande auto's staan op mijn lijstje:
Kia Proceed
Mazda CX-5
Skoda Karoq, Kodiaq
Seat Tarraco
Peugeot 3008
DS7
Volvo XC40, V60

Het liefst benzine., mag ook hybride, maar geen plug in...

Wat raden jullie aan en waarom? Ik hoor het graag!

* in alle haast ben ik vergeten heb budget aan te geven., dat ligt rond de 25.000,- mag iets meer, mag iets minder.
Voorkeur gaat wel uit naar een automaat..

Laatst bewerkt:
Al die auto’s voldoen aan jou eisen. Het is meer wat je zelf mooi vind.

Is automaat een eis? Budget?

Ik zou voor de V60 gaan uit jou lijstje, simpele keuze voor mij, maar ik hou dan ook helemaal niet van suv modellen. En als het dan toch wat hoger moet zijn; een V60 cross country. Maar is allemaal puur smaak gebonden.

Een Dacia bigster 150pk heb je helemaal nieuw voor 35.000 euro en voldoet ook aan al jou eisen. Dan zou ik daar voor gaan

Laatst bewerkt:
Een willekeurig OEM systeem. Waarom die harde eis voor CarPlay or AndroidAuto?
Snap ik wel.

Spotify, Flitsmeister, en diverse andere apps mooi geïntegreerd in je scherm van de auto en bedienbaar. maar ook kun je op plekken navigeren ipv adressen. Bijvoorbeeld; ‘Albert Heijn Enkhuizen ‘ met de meeste oem systemen moet je eerst het adres opzoeken op maps om vervolgens in te voeren.

En zo nog wel genoeg andere voordelen.

Alleen zitten die systemen op veel auto’s al wel in. Zelfs onze Renault Twingo uit 2020 heeft dat zelfs standaard af fabriek. Meeste van wat je daarna zoekt zit dat ook wel op, uitzonderingen daargelaten zoals tesla

Laatst bewerkt:
Dat ben ik niet met je eens. AA en CP leveren maar een beperkt aantal apps en features bijvoorbeeld, terwijl een OEM veel uitgebreidere inzichten laat zien, bijvoorbeeld.

Ik rijd oa Mini en Mercedes, hoezo? Ik doe niet aan carpoolen:)

Dat ben ik niet met je eens. AA en CP leveren maar een beperkt aantal apps en features bijvoorbeeld, terwijl een OEM veel uitgebreidere inzichten laat zien, bijvoorbeeld.

Ik rijd oa Mini en Mercedes, hoezo? Ik doe niet aan carpoolen:)
Ik vraag het dan ook aan de TS, vandaar ontopic

Als ik lees 'caravan trekken', denk ik meteen aan een SUV/camionette, met lange wielbasis.

Door de hoogte zetten die de caravan beter uit de wind en een lange wielbasis ligt nu eenmaal stabieler.

Als ik lees 'caravan trekken', denk ik meteen aan een SUV/camionette, met lange wielbasis.

Door de hoogte zetten die de caravan beter uit de wind en een lange wielbasis ligt nu eenmaal stabieler.
Ja, precies. Dat is ook al een overweging welke ik heb gemaakt. Andere kant is dat een hoge auto betreft de aerodynamica niet de ideale keuze is en voor één of twee keer per jaar de caravan erachter..., tsja.

Waarom Android Auto of Apple CarPlay een must? Wat als er een systeem met meer gebruiksgemak in een auto zit?
Ze zijn vaak beide naast elkaar te gebruiken, maar ik moet nog een goede navigatie van een autoproducent tegenkomen die beter is dan Waze. Ik zou zelf geen auto meer willen zonder AA of CP. Audible, spotify en goede navigatie bij elkaar. Ondertussen kun je de systemen van de auto zelf ook prima benutten. Ik zie het primair als vervanging van de navigatie en je kan soms zelf een voordeliger optie kiezen omdat men voor navigatie ook wel eens een dikke prijs vraagt.

Bedankt voor de reacties tot dusver!

Ik heb al helder voor mijzelf wat de voordelen van AA en CP zijn, dus kan de discussie misschien weer gaan over waarom ik wel of niet een bepaalde auto zou moeten aanschaffen? Dank!!

Onderstaande auto's staan op mijn lijstje:
Kia Proceed

Wij hebben ondertussen dik een half jaar een Proceed GT (2020) op de oprit staan met de 1.4 motor i.c.m. DCT 7 automaat. Heel erg fijn sturende auto en comfortabel en voor ons luxe genoeg (bijv. zeer goede halfleren stoelen, Android/Apple op een groot scherm (dit was voor mij ook een eis), verwarmd stuur, verwarmde stoelen, digitaal dashboard, acc, etc. etc.). Ook is de auto een heel stuk zuiniger dan de auto die we hiervoor hadden.
Enige kosten tot nu toe zijn een grote onderhoudsbeurt (van €350).

Een caravan heb ik er niet achter gehad. Wel volledig bepakt, 4 personen, inclusief dakkoffer en fietsen op de trekhaak naar de bergen in Italië. Dat ging dikke prima. Motor is daar meer dan soepel genoeg voor. De motor heeft op papier 140 pk (in de praktijk schijnt dit 160 te zijn), of dit voldoende is om comfortabel een caravan te trekken durf ik niet te zeggen. De auto is ook met zwaardere motors geleverd. De 1.5 levert bijv. 160 pk en er is ook een Proceed met 200 pk.
Het is geen ruimtewonder, maar de kofferbak is wel behoorlijk lang en heeft een dubbele bodem. Qua liters is het dik in orde, maar de achterruit loopt wel vrij schuin af wat laden van grote voorwerpen iets lastiger maakt.
Ander nadeel vind ik de vrij kleine tankinhoud waarmee je een actieradius hebt van maximaal 700 km.

De rest van je lijstje heb ik geen persoonlijke ervaringen mee. Ik weet dat de Mazda CX-5 een turboloze motor heeft, dus je gaat dan aardig de toeren in als je met caravan het heuveltje op moet. Of dat een probleem voor je is, is een tweede.

Succes met het maken van een keuze!

Ja, precies. Dat is ook al een overweging welke ik heb gemaakt. Andere kant is dat een hoge auto betreft de aerodynamica niet de ideale keuze is en voor één of twee keer per jaar de caravan erachter..., tsja.

door de schuine voorruit is het verschil tussen een station of SUV niet heel groot. Daarnaast is de earodynamica onder de auto juist weer ten nadele van een SUV. Liefst wil je zo dicht mogelijk tegen de grond. En inderdaad; voor 1 of 2x per jaar heeft een minimaal voordeel, de rest van het jaar nadelen.

ook qua onderstel, meeste SUV's van tegenwoordig staan op een personenwagen platform en net zo goed/slecht geschikt als caravantrekker. De enige reden om voor een SUV te gaan is omdat je dat mooier vind en de hoge zit.

Waarom geen Lynk & Co 01? Kijkend naar je eisen/wensen voldoet deze aan nagenoeg alles

excact, waarom niet? het is exact de zelfde auto als een XC40, zelfde techniek, zelfde platform, zelfde eigenaar. Ziet er alleen iets anders uit. Wat is er mis mee?

Ze zijn vaak beide naast elkaar te gebruiken, maar ik moet nog een goede navigatie van een autoproducent tegenkomen die beter is dan Waze. Ik zou zelf geen auto meer willen zonder AA of CP. Audible, spotify en goede navigatie bij elkaar. Ondertussen kun je de systemen van de auto zelf ook prima benutten. Ik zie het primair als vervanging van de navigatie en je kan soms zelf een voordeliger optie kiezen omdat men voor navigatie ook wel eens een dikke prijs vraagt.

Vaak is er ingebouwde Google Maps of Here Maps, die in het geval van een EV ook nog je range en laadpaalplanning ondersteunt. Dat ga je bij Android Auto of Apple niet vinden…

'Op een enkele na' schreef je. Ik zou het eerder andersom stellen. Bij goede merken is AA/CP bijna nooit een toevoeging.

blijkbaar geld dat voor jou, maar voor de meeste mensen voegt het wel degelijk wat toe.

zoals eerder aangegeven kun je met de navigatie op plaatsen navigeren. Bijvoorbeeld restaurant loetje utrecht intoetsen op je telefoon of op de scherm in android auto, en gaan. Bij vrijwel alle OEM merken moet je dan eerst het adres invoeren (die je eerst op google hebt opgezocht). Minder snel en fijn. Daarnaast is live traffic op maps ook net wat accurater dan de meeste OEM systemen.

Laadpalen worden overigens ook veel beter aangegeven in maps, in ieder geval veel uitgebreider en meer up to date dan OEM systemen, met vrijwel alle aanbieders. Je kunt je EV invoeren en de range en op die manier ook navigeren. werkt heel erg goed en met de systemen waarmee ik heb gewerkt is dit beter. In ieder geval acurater.

maar ook zaken als sportify en flitsmeister werken top. Ik heb zelf een BMW 5-serie en het OEM systeem werkt heel erg goed. Maar ik laat er toevallig dit weekend ook carplay installeren door een bedrijf. De enige reden waarom ik het OEM systeem voor navi blijf gebruiken is omdat de aanwijzingen dan mooi op het HUD in de voorruit verschijnt wat ook wel prettig is op lange ritten, al schijnen sommige merken dat carplay daarin te kunnen laten zien.

Dus bijna nooit een toevoeging geld misschien voor jou, maar voor heel veel andere mensen voegt het wel degelijk wat toe. Ken dus ook mensen die een auto er voor laten staan en zoals ik dit naderhand nog laat installeren.

En zelfs dan nog, als hij dit wil, dan is dat zijn keuze toch. Ik snap hem wel ;)

En nu weer terug naar de zoektocht voor zijn auto, voordat dit een carplay/android discussie word

Ik zou een Skoda Kodiaq uitzoeken. Qua uiterlijk een van de geslaagdere modellen in zn segment, gigantisch ruim voor het geld, praktisch. Niet voor niets zijn heel veel mensen heel tevreden over hun Skoda. Ik kan er zelf over meepraten inmiddels (Octavia).

Nadeel is dat je met je budget al snel uitkomt bij auto's met een nogal hoge kilometerstand. Dan is wellicht de Karoq net wat haalbaarder. Ook daar heb je denk ik meer dan genoeg aan qua ruimte, heeft wel minder uitstraling als je het mij vraagt.

Laatst bewerkt:
Karoq is ook heel ruim inderdaad, het is met name de kofferbak waar je echt verschil merkt. Op de achterbank kan ik meer dan prima zitten. Zou wel voor de 1.5 gaan en niet voor de 1.0, dat was echt helemaal niks in die auto.

Zou wel voor de 1.5 gaan en niet voor de 1.0, dat was echt helemaal niks in die auto.
Ach. In mijn Octavia (net zo zwaar als de Karoq) bevalt die 1.0 uitstekend, en ik lees ook dat mensen bij die motorisering rustig een caravan erachter hangen. Zelf zou ik dan wel altijd voor de handbak gaan, daarmee hou je de motor makkelijker bij de les, lijkt me bij een caravan sowieso prettiger.

De 1.5 zal meer dan ruim voldoende zijn voor een dergelijke auto.

Laatst bewerkt:
Ach. In mijn Octavia (net zo zwaar als de Karoq) bevalt die 1.0 uitstekend, en ik lees ook dat mensen bij die motorisering rustig een caravan erachter hangen. Zelf zou ik dan wel altijd voor de handbak gaan, daarmee hou je de motor makkelijker bij de les, lijkt me bij een caravan sowieso prettiger.

De 1.5 zal meer dan ruim voldoende zijn voor een dergelijke auto.
1.0 bevalt mij ook prima, maar weet niet of die wel 1.300kg mag trekken en dat is wel een van de vereisten van TS.

Ach. In mijn Octavia (net zo zwaar als de Karoq) bevalt die 1.0 uitstekend, en ik lees ook dat mensen bij die motorisering rustig een caravan erachter hangen

Ik vond hem echt ondermaats. (Handbak) beetje boodschappen doen en zo is prima , maar verder is het voor een 3 cilinder best prima. Maar omdat je soms wat gang moet maken hoor je dat het een 3 cilinder is. Geen idee hoe laat met volle bepakking is, maar dit houd al niks over. Maar daarvoor is het ook de instapper. Moet er niet aan denken om dat ook nog een caravan achter te hebben.

Pak je de 1.5, echt een compleet andere auto. Nee, ook geen kanon, maar zo’n 4 cilinder rijd zoveel soepeler. Hangt minder aan de turbo,en als je dan een keer wat vlotter weg wil dan heeft hij nog iets over en kom je weinig te kort.

De 2.0 tsi zal wel helemaal prima zijn, geen idee. Maar hier in nl niet echt nodig.

Maar het is dus net wat je zelf ervaart blijkbaar.

@AsconaGT Octavia of Karoq? Hij heeft toeren nodig. Dat gaat makkelijk omdat de bakverhoudingen kort zijn, je zit bijna altijd in een gunstig toerengebied. Dan hoor je m wel. Heb ik totaal geen moeite mee. Bij constante snelheid is ie stil. Ben er oa mee naar de wintersport geweest, volgepakt met 4 volwassen mannen en bagage. Gemiddelde snelheid terug tot aan Luik, inc afdaling vanuit Val Thorens, 110 km/h, probleemloos. Hele stukken 150-160 kunnen doen.
Hiervoor had ik kort een Kia Ceed 1.0, die heeft veel te lange bakverhoudingen, moest je wel echt helemaal uitwringen. En was dan nog niet vlot.
Daarvoor een Focus 2.0 diesel, das veel soepeler, die kon je in zn 3 door alle haarspeldbochten duwen. Maar ook zwaar. De Octavia is veel lichter, dat scheelt.
Een caravan zou ik achter geen enkele auto willen hangen ;)

Heb zelf alleen ervaring met een karoq. Op een neer naar circuit Monza in Italië voor een weekend. En ik vond het niks in zo’n auto. Maar dat heb ik al met de meeste 3 cilinders in auto’s uit het c segment en hoger.
Het vermogen is echt wel als je beetje gas geeft maar het verschil met een 4 cilinder is groot. De 1.5 van bmw is misschien het beste 3 cilinder wat ik tot nu toe mee heb gereden, waarschijnlijk door de cilinderinhoud, maar zelfs daar liever de 4 cilinder.

Tsja, ik ging er eigenlijk vanuit dat de Karoq en de Octavia dezelfde motor/bak combinatie zouden hebben, ook qua verhoudingen e.d. Misschien is dat niet zo? En zo'n Karoq is natuurlijk een vrij hoog ding waar een Octavia heel gestroomlijnd is (cw 0.24), dat scheelt misschien ook.

Zou wel eens de 1.5 uit willen proberen. Ben vooral benieuwd of-ie net zo gemakkelijk toeren maakt als de 1.0, of dat-ie juist ook van die lange halen doet. Want dan zou ik de 1.0 zomaar eens prettiger kunnen vinden

Afijn on topic, een andere auto voor Chiel ;) De Karoq lijkt me een goeie optie voor je maar beoordeel wel goed of je die driepitter voldoende vindt, en vergeet ook niet dat je de automaatversie moet hebben ivm trekgewicht. Dus.

excact, waarom niet? het is exact de zelfde auto als een XC40, zelfde techniek, zelfde platform, zelfde eigenaar. Ziet er alleen iets anders uit. Wat is er mis mee?

Dat het in die mate een ''Volvo'' is, is wat mij betreft een misvatting.
De software, het rijden, het onderhoud en zo nog een hele lijst, stemmen mij gelukkig dat hij bijna weg kan..
Dat laatste is wellicht enigszins overdreven, maar ik heb hem heel duidelijk doorgestreept van mijn lijstje.

Dat het in die mate een ''Volvo'' is, is wat mij betreft een misvatting.
De software, het rijden, het onderhoud en zo nog een hele lijst, stemmen mij gelukkig dat hij bijna weg kan..

Het is geen misvatting maar een feit. Sterker nog; de lynk&Co is zelf in zweden ook vormgegeven en ontwikkeld. beide auto's zijn onderhuids exact gelijk , alleen een ander jasje. Ook de motoren. Worden in de zelfde fabriek uit de zelfde productielijn gemaakt en hebben gelijke veiligheidsvoorzieningen.
Als je de lynk & co niet het 'volvo' gevoel heeft dat begrijp ik wel, maar dan gaat een XC40 jou dat ook niet geven. En kun je die alvast van jou lijstje strepen. Volvo draait dacht ik wel op andere software (android automotive) en de Lynk&Co niet. Of je moet gevoelig zijn dat het 'scandinavisch design' en een volvo badge jou in de waan van een 'echte volvo' brengt ;)

Zou wel eens de 1.5 uit willen proberen. Ben vooral benieuwd of-ie net zo gemakkelijk toeren maakt als de 1.0, of dat-ie juist ook van die lange halen doet. Want dan zou ik de 1.0 zomaar eens prettiger kunnen vinden
De 1.0 is een prima motor en zeer zuinig.
Had die in de Octavia met handbak.
Was wel gechipt naar 140pk.
Trok prima de caravan van ca. 1250kg, ook in heuvelachtig gebied.

Nu de 1.5 met DSG in een zelfde Octavia.
De 1.5 loopt inderdaad veel mooier en is een stuk sneller. Zeker in een zwaardere auto is deze motor wel de beste keuze.
Met caravan ook duidelijk krachtiger en DSG is erg fijn. Heb zowel DSG als motor laten chippen waardoor het nog wat fijner is geworden

Heb ook gereden met 1.0 en DSG. Dat is echt geen fijne combinatie. Die schakelt veel te vroeg op waardoor de motor brommerig wordt.

De 1.0 is wel veel zuiniger dan de 1.5. Als je veel rijdt wel iets om rekening mee te houden

Het is geen misvatting maar een feit. Sterker nog; de lynk&Co is zelf in zweden ook vormgegeven en ontwikkeld. beide auto's zijn onderhuids exact gelijk , alleen een ander jasje. Ook de motoren. Worden in de zelfde fabriek uit de zelfde productielijn gemaakt en hebben gelijke veiligheidsvoorzieningen.
Als je de lynk & co niet het 'volvo' gevoel heeft dat begrijp ik wel, maar dan gaat een XC40 jou dat ook niet geven. En kun je die alvast van jou lijstje strepen. Volvo draait dacht ik wel op andere software (android automotive) en de Lynk&Co niet. Of je moet gevoelig zijn dat het 'scandinavisch design' en een volvo badge jou in de waan van een 'echte volvo' brengt ;)
Ja, goed. Agree to disagree. Maar als ze bij de Volvo-garage beginnen met waarschuwen, weet ik hoe laat het is.

Tsja, design is van beide auto's echt naar mijn smaak. Het interieur van de Lynk wint het dan wat mij betreft wel duidelijk van de Volvo, maar goed...

Tsja, ik ging er eigenlijk vanuit dat de Karoq en de Octavia dezelfde motor/bak combinatie zouden hebben, ook qua verhoudingen e.d. Misschien is dat niet zo? En zo'n Karoq is natuurlijk een vrij hoog ding waar een Octavia heel gestroomlijnd is (cw 0.24), dat scheelt misschien ook.

Afijn on topic, een andere auto voor Chiel ;) De Karoq lijkt me een goeie optie voor je maar beoordeel wel goed of je die driepitter voldoende vindt, en vergeet ook niet dat je de automaatversie moet hebben ivm trekgewicht. Dus.
Hmm, een 1.0 spreekt mij nog niet zo aan. Naast de caravan heb ik er nog wel eens een iets te zwaar (ssht) karretje achter. Dan heb je met een 1.5 net even iets meer over.

Terug
Bovenaan