aankoop nieuwe Seat

Ada 5978389

Net ingestapt
ben voornemens een nieuwe Seat aan te schaffen. Vandaag bij een dealer geweest voor een offerte; had vooraf mijn gewenste seat "samengesteld" op de site van seat.
Boven op de berekende consumenten-advies prijs werd door de verkoper € 2100,- opgeteld!! Nu kopen (oktober 2021) en in juni 2022 kan door het chips-tekort pas geleverd worden.
De verkoper beargumenteerde deze verhoging als volgt: We moeten enerzijds anticiperen op de verhoging van de BPM volgend jaar en anderzijds moet ik de prijsverhoging van volgend al meerekenen want de productie van de nieuwe auto zal pas in 2022 plaatsvinden!?

Is dit een normale/gangbare werkwijze?

Normaal is het niet maar dat geldt ook voor dat chiptekort. Je kunt natuurlijk ook naar een ander merk kijken die misschien minder problemen hebben. Om wat voor model Seat gaat het?

De BPM op de Seat Tarracco varieert nogal van € 416 voor de Tarraco 1.4 e-Hybrid tot € 20.510 voor de Tarraco 2.0 TSI 4Drive. De BPM gaat volgend jaar wel weer omhoog. Op een elektrische auto zoals de Hyundai Ioniq 5 heb je helemaal geen BPM.

https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=103462&id2=103467&id3=103466
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/prinsjesdag-bpm-omhoog-meer-geld-voor-ev-subsidie/

Kun je dan niet beter een andere auto kopen, of eventueel een auto uit voorraad. € 2.100 vind ik heel veel meer.

Carfanatic zei:
Ik zie het probleem niet, lijkt mij toch logisch dat een hogere BPM wordt doorberekend?

Ja, dat klopt. Als de belastingen tussentijds wijzigen mag je daar als klant voor betalen dat staat zeker in de kleine lettertjes van het koopcontract.

Ja het mag maar je hoeft er niet mee akkoord te gaan.
Of je gaat terug naar de onderhandelingstafel om er meer uit te slepen (of je gaat daar een andere seat dealer die niet van hetzelfde concern is, al is dat tegenwoordig wel erg lastig) of je gaat bij een ander merk kijken of daar iets verkocht wordt wat jou aanspreekt.

Maar misschien is een voorraadmodel of een jong gebruikt exemplaar ook wel iets voor je?

Dat issue heb je altijd bij jaarovergangen, per 1 januari wordt niet alleen de BPM maar ook de auto prijs iets aangepast. En met zulke lange levertijden heb je echt geen idee waarvoor je nu tekent...

Ik zou eens op DAS Import kijken..... Staan enorm veel uitvoeringen en kleurcombinaties EN op voorraad ;-)

Terug
Bovenaan