`97 Nissan Micra 1.0 GL. Van Pinda naar Micra

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anoniem
  • Startdatum Startdatum
Ik ken alleen niemand die schokdempers kan / wil vervangen en ben bang dat het mij zo 500 euro kost voor alle 4. Het is niet zo dat ik dat geld niet heb liggen, het is meer dat ik het dan wel erg snel vind om zoveel geld uit te geven aan een autootje die ik net heb.

Hier hebben ze nou het Engelse woord "shit" voor uitgevonden
CHe7b62.jpeg

Er zat een boom precies in m'n dode hoek bij 't achteruit rijden. Dacht "haal ik nog wel" en 3 seconden nadat ik 't zei was het boem.
Het is gelukkig maar een auto van 395 euro, en zoals ze dat bij Car Throttle zeggen een "shitbox" én ook geen auto waar ik sowieso jaren mee wil rijden want het sparen voor iets fatsoenlijks gaat wel gewoon door. Maar het is toch wel eventjes zuur.

Ja hij zag er zeker strak uit.
Dit valt er volgens mij ook wel gewoon uit te duwen of drukken toch? Is gewoon een kunststof bumpertje, en die krassen op de zijkant ervan? Ach. Autootje heeft meer plekjes her en der.

Proberen terug te drukken inderdaad en die krassen zou ik niet te veel aan doen, het zit ook niet zo heel erg in het zicht. Denk dat het al wat beter oogt als je het een beetje oppoetst en dan eventueel met een lakstift of spuitbusje wat bijwerken.

Jammer zeg! Maar toch een geluk dat je het zijscherm niet hebt meegepakt. Het lijkt nu puur cosmetisch, terwijl beschadigd plaatwerk roest in de hand kan werken.

Ik doe dat soort dingen altijd met een föhn lekker warm maken en dan mer een blokje hout op zijn plaat duwen. Moet er wel de bumper af.

En ja, wel jammer (stel dat je een grote auto zou hebben).

Nou, operatie bumper was een klein successje.
8UGomJ0.jpeg

Verwarmen met fohn/heet water etc werkt eigenlijk alleen als de bumper er af gehaald word omdat er vanaf onder de auto óók het e.e.a moet worden losgehaald worden bij de bumper zelf, en weet je.. Heel eerlijk? Na het even wegpoetsen van wat krassen en het wat beter op mij in laten zinken denk ik vooral "het is een auto van 400 euro waar maak je je druk om"
Heb mezelf voorgenomen om te kijken of ik er aan het einde van het jaar nog met plezier mee rij en als er geen schades bij zijn gekomen word die bumper gemaakt*
*Het is niet zo dat ik veel schade rij over het algemeen, maar om de een of andere reden heb ik met de ene auto meer mazzel dan met de ander. Zo heb ik in mijn 10 jaar rijbewijs slechts op 1 hand te tellen schade gereden (paaltjes vooral) maar de meeste waren wel met mijn Colt en nu mijn huidige Micra. En dan praat ik over een periode van +- 12 maanden

Maar om het wel positief af te sluiten:
HvWjkQz.jpeg

Vandaag 179 duizend op de klok. Auto officieel een kleine 300 Kilometer in bezit. Nu iets meer dan een week, en bevalt nog steeds prima. Verbruik is met 70/30% Stad en snelweg ongeveer 1:15. Wat ik niet tegen vind vallen voor zo'n 1.0 blokje.

Dat ziet er weer een stuk beter uit! Ik had niet verwacht dat je bijna alle krassen bijna volledig weg zou krijgen.

Wat die deuk betreft: kun je niet proberen om er via de wielkast bij te komen? Auto opkrikken, wiel (en waarschijnlijk wat plastic wielkuipbescherming) verwijderen en dan met iets van een stuk hout proberen terug te drukken?

Wat Janneman zegt klopt. En wat ik ook al aangaf, als het nou een duurdere auto was geweest dan had ik er wel zuur om geweest en het willen laten verhelpen. Maar weinig auto's die ik heb gehad waren optisch echt perfect. En zeker voor de prijs waar deze Micra voor te koop stond (395) vind ik het helemaal niet zo erg als er hier of daar een dingetje zit.
Sterker nog, viel mij eigenlijk pas op na het wassen dat er op een zijpaneel ook best een deuk zit, er zitten verschillende krasjes/pitjes/deukjes rondom de hele auto. En bij 't achterraam zitten verschillende roestplekjes rondom de rubbers.
Is dat vervelend? Nou ja tuurlijk moet een auto er netjes uit zien. Maar anderzijds gaat dit om een 90s koekblikje wat ik gekocht heb omdat die Panda levensgevaarlijk werd op de snelweg, is het dan echt zo'n probleem? Nah.

De auto heeft al sinds aanschaf twee problemen. Probleem a: De schokdempers rondom zijn re-de-lijk gaar, en dat zorgt er (denk ik?) voor dat bij een bocht naar links (en de auto dus rechtsvoor inveert) het net voelt alsof ik een platte band heb. Hij "hobbelt" dan heel erg, terwijl de banden gewoon goed op spanning zijn. Wat zou zoiets kunnen zijn? Doet het alleen in een redelijk scherpe bocht naar links, rechtuit en naar rechts gebeurt er niks geks. Nou wil ik in Oktober toch de complete set schokdempers gaan vervangen, maar zou dat het kunnen zijn? Een vriend van mij zei "het kan ook je draagarm zijn" maar dat lijkt mij niet het geval.

Probleem b: Heel sporadisch bij stationair draaien begint de auto te trillen en te vibreren alsof 'ie opeens op 1 cylinder minder loopt maar dat doet 'ie niet. En meestal als ik daarna weer een keer goed gas geef of als ik een paar 100 meter heb gereden en daarna weer stationair draai gebeurt het niet. Wat zou dat kunnen zijn? Bougies en luchtfilter wil ik binnenkort vervangen maar het lijkt mij niet dat dat het kan veroorzaken toch? Auto loopt verder heel netjes, verbruikt zeer weinig brandstof.

Iemand die mij zou kunnen helpen? Ondertussen een maand verder en nog steeds na volle tevredenheid. Auto loopt als een zonnetje en op de redelijk gare schokdempers na rijd 'ie ook goed, en spoort goed. Maar, misschien ben ik een doemdenker hier in? Auto heeft nu 179 gelopen. Het is "maar" een 1.0 16v, ik ben er zeer tevreden mee en wil er een lange tijd mee doen. Wat voor kilometerstand zou zo'n blokje moeten kunnen halen met goed onderhoud?

Laatst bewerkt door een moderator:
Een slechte schokdemper kan ervoor zorgen dat het wiel onder belasting het wegdek niet goed volgt. Verder zou er ook op andere onderdelen in de voortrein speling kunnen zitten.

Je denkt dat het probleem rechts zit, maar bij speling links kun je dat juist voelen als de druk op het wiel minder wordt. Anyway, ikzou hem even opkrikken (links en rechts een keer) en voelen of er ergens veel speling op zit.

Dat slechter gaan lopen. Het is niet dat dan de ventilator aanspringt? Want dat heeft invloed op het stationaire toerental.

Je denkt dat het probleem rechts zit, maar bij speling links kun je dat juist voelen als de druk op het wiel minder wordt. Anyway, ikzou hem even opkrikken (links en rechts een keer) en voelen of er ergens veel speling op zit.

Dat slechter gaan lopen. Het is niet dat dan de ventilator aanspringt? Want dat heeft invloed op het stationaire toerental.
Dat zou ook kunnen bedacht ik mij vlak na 't posten, maar dan zou 't niet zo heftig moeten vibreren lijkt me...

Die ventilator zal wel even oud zijn als de rest en misschien niet meer zo soepel draaien (en dan wat meer stroom vragen. Uiteraard simpel te controleren bij koude motor.

Terug
Bovenaan