52 miljoen subsidie en verplicht slopen: Waarom negeert AutoWeek de schaduwzijde van de inruilregeling?

Wat ik niet begrijp is dat er politieke partijen bestaan die 52 miljoen subsidie willen gaan investeren in oude auto's waarvan 99% binnen 2 jaar vanzelf ook wel een natuurlijke dood gaat sterven... iets van wishful thinking, of totaal geen besef dat er tevens een groot oplopend begrotingstekort bestaat bij de overheid?
Voor mij bewijst het alleen maar dat politieke partijen die zoiets ondersteunen totaal geen economisch besef hebben en absoluut niet verantwoord met gemeenschapsgelden om kunnen gaan, kortom niet de politieke partijen die je als landsbestuurders aan het roer van ons schip Nederland BV zou moeten willen zien.

Rondom de jaren '80 hadden we ook een sloopregeling: deze werd niet door de overheid aangestuurd en daar werd dus ook geen cent aan subsidie op uitgegeven, maar men kreeg er wel een beloning voor in de vorm van recreatie en entertainment... dit werd werd ook wel de achteruitrijrace genoemd.
O.a. de Dafjes werden daarbij massaal juichend gekroepoekt, maar anno 2026 blijkt het aanbod van die inmiddels weer leuk geworden Dafjes en de bijbehorende onderdelenvoorziening nog steeds prima en betaalbaar te zijn.
Dus voor het behoud van het toekomstige mobiele erfgoed hoef je absoluut bang te zijn met zo'n sloopregeling, ik zou me eerder druk gaan maken over die vele miljoenen aan belastinggelden die hiermee (al)weer zinloos verkwist gaan worden.

De inruilregeling zoals die nu omschreven is, vind ik een regelrechte schande. Er is zeg maar een goeie reden dat de elektrische auto's van de eerste generaties zo hard in waarde kelderen. idem voor busjes, vrijwel niemand die zo een ding gebruikt zit erop te wachten om elke 150 km of minder de stekker erin te steken, of zelfs de accu te vervangen. Die dingen zijn DUUR, zelfs mij weerhoud het ervan om zo'n oud hok te kopen.

Die 500-3000 euro kostende brikken gaan vanzelf van de weg af als niemand er nog geld in wil steken, of ze roesten er vanzelf vanaf. Of ze worden uit stadscentra geweerd, of de overheid gaat er een fijnstofbelasting aan vast hangen. We zitten nu met enorm veel van die jaren 90+ auto's, omdat de roestpreventie goed is aangepakt.. ze roesten niet weg, dus ze blijven rijden. Maar de oude jaren 90 diesels, die zijn er bijna niet meer. Verketterd en opgereden.

Dan ga je uit van een nieuwe EV? Dat lees ik nergens. Lijkt me ook niet logisch gelet op de voorwaarde dat alleen mensen met een laag inkomen in aanmerking komen. Voor een paar duizend euro heb je bijvoorbeeld al een C-Zero/I-Miev/iOn of een Fortwo, Leaf of ZOE.

Ik verwacht niet dat veel toekomstige klassiekers op deze manier verdwijnen. Het nadelen van slopen is wel dat deze auto's bijvoorbeeld ook niet meer naar Afrika verscheept worden, of andere landen waar onze afdankertjes het wagenpark 'vergroenen'. Maar de invloed van deze maatregel in alleen Nederland zal verwaarloosbaar zijn.
Dat nieuwe is inderdaad een verkeerde aanname. Maar goed een auto met een beetje range (mensen met een lager inkomen zullen niet de luxe hebben van een eigen parkeerplaats en dus afhankelijk van openbare laadpaal) én waar nog meer dan 1 persoon en doos eieren in past heb je niet voor "een paar duizend euro".

De Leaf en Zoë zijn hartstikke leuke auto's als het je 2e auto is. Meer ook echt niet. Er zullen ongetwijfeld mensen gebruik van kunnen maken maar als ik de door @Volt geplaatste bedragen zie zal dat niet voldoende zijn om de door @Matt 1376994 geschetste ondergang van duizenden potentiële klassiekers teweeg te brengen.

De enige auto die een beetje de moeite waard is zou een Dacia Spring zijn qua range en ruimte, dan moet je nog dik 10K bijleggen. Maar zelfs dat houdt niet over. Beetje wishfull thinking van de overheid om te denken dat huishoudens met een laag inkomen voor notabene een auto even 10K kunnen stukslaan.

Denk dat er daarnaast een enorm ander probleem ontstaat wanneer in de aankomende 4 jaar bijna 100.000 huishoudens openbaar moeten gaan laden, wij hebben 6 laadpalen in de wijk die nu al vrijwel altijd bezet zijn na "kantoortijd" maar dat is een ander verhaal.

Paar duizend? Succes daarmee. Een Zoë voor €5000 is al lastig, die andere auto's heb je echt niet veel aan. Enkele mensen hebben misschien voldoende aan een kleine auto met stadsbereik, maar wil je wat meer dan gaat het budget al snel richting de €7-10 duizend euro...
Stel je krijgt €3.500 subsidie, moet je nog €3.500 bijleggen. En dan heb je auto met amper range. Als ik krap bij kas zou zitten, had ik gezegd, nee dankje!
Ik vind de goedkoopste Zoë's al onder de < €4.000. Ook de goedkoopste met 'koopaccu'. Ik ben niet bekend met het systeem van de 'huuraccu' maar wellicht juist interessant vanwege de risico's van een oudere accu?

De Fortwo heb ik zelf ervaring mee als deelauto binnen Amsterdam. Dat beviel mij destijds best prima. Niet iedereen heeft een auto nodig om met drie kinderen op de achterbank, een kofferbak vol aardappelen en een caravan aan de trekhaak zonder tussenstop naar Zuid-Frankrijk te rijden. Vergeleken met bijvoorbeeld het alternatief van de populaire mini-auto's als de Opel Rocks zijn de genoemde opties nog best 'veel auto'. Als het groter moet een Renault Fluence voor €2.999 wie het aandurft.

Natuurlijk zijn deze opties niet voor iedereen geschikt. Maar dat waren ze nieuw ook niet en kennelijk was er toen ook markt voor. De kritiek die ik nu veel hoor dat subsidies voor elektrisch rijden vooral naar 'de rijken' gaan en dat elektrische auto na een paar jaar massaal worden geëxporteerd. Daar kom je hiermee wel een beetje aan tegemoet. Verder laat ik me niet uit over de effecten, daarvoor vind ik de informatie ook nog te summier.

Ik vind de goedkoopste Zoë's al onder de < €4.000. Ook de goedkoopste met 'koopaccu'. Ik ben niet bekend met het systeem van de 'huuraccu' maar wellicht juist interessant vanwege de risico's van een oudere accu?

Deze Zoë haalt in de praktijk max 140 kilometer. Dat is echt héél mager voor een "laag inkomen" gezin die het naar alle waarschijnlijkheid met 1 auto moeten doen. Om nog maar te zwijgen over het totaalgebrek aan (bagage)ruimte als je het met deze auto moet doen.

Huuraccu kost je ook een klein vermogen per maand. Dan heb je de auto gekocht en de accu niet. Die huur je letterlijk bij Renault. Voordeel is inderdaad het afkopen van risico, nadeel zijn de forse kosten. Voor 15.000 kilometer per jaar mag je een seperaat abonnement afsluiten a EUR 94,00 per maand. Complete waanzin dus.

De actieradius van de goedkoopste elektrische auto's is beperkt, maar daarom begrijp ik nu juist de prikkel van een subsidie. Natuurlijk is het niet voor iedereen een acceptabele optie, maar er zijn voldoende mensen waarvoor het geen ernstige belemmering is. Het gemiddelde jaarkilometrage in Nederland ligt rond de 12.500 en de gemiddelde afstand woon-werk dacht ik rond de 20 km. Dat zijn gemiddeldes: er zijn dus mensen die minder rijden. Naar mijn verwachting zeker ook mensen met een laag inkomen: niet iedereen met een laag inkomen heeft een inkomen uit werk of gaat met de auto naar het werk.

De huuraccu is een hele andere maar wel interessante discussie. € 94 per maand betaal je al bijna voor een elektrische Swapfiets. En dat is dan bij Renault zelf. Lijkt me een interessante markt om op in te spelen voor aanbieders van een vervangende accu. Maar dan wijk ik wel erg ver af van de discussie. ;)

Inmiddels, alle reacties lezende, blijkt er heel wat meningsverschil en weinig kennis. Dus de topicstarter heeft wel een goed punt waarom Autoweek hier geen goed artikel over heeft.

Nu is de voorpagina altijd van het snelle opvlakkige nieuws. Voor meer details en achtergronden moet je het blad lezen. De voorpagina is gewoon de nu.nl van het autonieuws, met ook beide de zelfde eigenaar overigens.

maar zodra alle details bekend zijn dan is het zeker goed om hier eens tot op detail op in te gaan, nu weten we nog niets dus kun je er ook weinig mee.

ik denk dat maar weinig echt gebruik gaan maken van deze regeling , en dus van alle zorgen mbt het verdwijnen van betaalbaar aanbod en geen toekomstige klassiekers meer , verwaarloosbaar is. En misschien voor de mensen die toch wat gespaart hebben en twijfelen over de overstap nu ook die stap durven te maken.

Er is inmiddels al een boel gereageerd, te veel om iedereen individueel te beantwoorden, maar het doet me goed om te zien dat er in ieder geval genoeg over te zeggen valt.

Wat ik in een van mijn eerdere commentaren ook al benoemde: ik denk dat de kopersgroep door velen hier nog verkeerd begrepen wordt.

Ik denk namelijk dat het niet de mensen met een besteedbaar budget van 3.000 euro zijn die deze regeling zullen gebruiken, maar juist net de kopersgroep daarboven. Ofwel: men koopt een aantal jaar geleden een auto voor pak 'm beet 8.000 euro, heeft deze nu al een aantal jaar en deze is inmiddels afgeschreven naar een inruilwaarde onder de 3.000 euro of daaromtrent. Ze lopen tegen duurder onderhoud aan en besluiten dat het tijd is om de auto te vervangen. Omdat de auto nu minder waard is dan de subsidie die er voor gegeven wordt, is het aantrekkelijk om gebruik te maken van deze regeling. Degene die van deze subsidie gebruik gaat maken is dus niet iemand die straks een tweedehands EV aanschaft van 3.000 euro en dit volledig probeert af te vangen met de subsidie, maar iemand die normaliter weer 8.000 euro zou uitgeven aan een vervangende auto en nu door middel van de subsidie 11.500 euro te besteden krijgt.

Het probleem van de kaalslag aan de onderkant van de markt dat dit creëert, is vervolgens voor de groep met de nog kleinere portemonnee, die normaal in dit budget onder en rond de 3.000 euro zou shoppen. Hun aanbod krimpt namelijk. Door schaarste zal de markt hier aantrekken en deze groep uit de markt prijzen.

Vwbt de aantallen die staan te verdwijnen, met dank aan Volt voor zijn tabel + dat er voor dit jaar ook nog budget vrij is voor grofweg 17.000 exemplaren. Staat er grofweg 100.000 exemplaren de sloop te wachten. Bij voorgaande regelingen en dergelijke potjes zijn deze altijd en razendsnel leeggetrokken. Ik zie niet waarom dat ditmaal anders zou zijn.

2027202820292030
Max. subsidie3.500 euro3.250 euro3.000 euro2.750 euro
Aantal gebruikers17.00020.00022.00024.000
Budget in euro’s59,5 mln65 mln66 mln66 mln

Om deze getallen nog even in verhouding te zetten tov het 'cash for clunkers' programma uit 2009 in de VS, waar dit in de nasleep nog jaren groot effect heeft gehad op de occassionmarkt. Heb ik even een tabelletje laten maken:

IndicatorNederlandVerenigde StatenVerhouding (VS vs. NL)
Aantal auto's (Wagenpark)~9,0 miljoen personenauto's~250 miljoen personenauto's / light vehicles (2009)~28x zo groot
Omvang sloopregeling100.000 auto's690.000 auto's (afgerond 700.000)~7x zo groot
Relatieve impact op wagenpark1,11% van de totale vloot0,28% van de totale vlootNL relatief 4x groter

Tot slot, de prangende vraag waar nog niemand een antwoord op heeft: voor wie is deze subsidie precies bedoeld? Officieel is daar dus nog niets over bekend, maar Autoblog kwam eerder al met deze aannemelijke redenering:

"De overheid schrijft: ‘’Voor de inruilregeling geldt dat belangrijk is dat de middelen bij de juiste doelgroep terechtkomen.’’ Die doelgroep zijn huishoudens met ‘’lagere (midden)inkomens’’. Hier heeft het kabinet nog geen definitie voor in deze zin, maar wel bij andere materie. Bij sociale huurwoningen gaat de overheid uit van 49.669 euro (prijspeil 2025) voor eenpersoonshuishoudens en 54.847 euro voor huishoudens van twee of meer personen (prijspeil 2025) voor laag en middeninkomen."

Laatst bewerkt:
De VS heeft veel minder im- en export in de automarkt dan Nederland. Het is vrij standaard om hier bij advertenties van goedkope auto's in het Nederlands, Duits, Frans, Pools, Roemeens, Oekraïens e.d. "wij verzorgen exportpapieren" te zien staan en hele hordes jong gebruikte auto's komen vanuit Duitsland hierheen. Zodra er een tekort gaat zijn aan goed onderhouden goedkope auto's, zullen deze vanuit de gehele EU wel naar Nederland komen.

De VS heeft veel minder im- en export in de automarkt dan Nederland. Het is vrij standaard om hier bij advertenties van goedkope auto's in het Nederlands, Duits, Frans, Pools, Roemeens, Oekraïens e.d. "wij verzorgen exportpapieren" te zien staan en hele hordes jong gebruikte auto's komen vanuit Duitsland hierheen. Zodra er een tekort gaat zijn aan goed onderhouden goedkope auto's, zullen deze vanuit de gehele EU wel naar Nederland komen.
Hier ga je naar mijn idee wel voorbij aan twee vrij cruciale marktmechanismen.

Ten eerste: hoeveel particulieren ken jij die voor een tweedehands bakkie van € 2.000 zelf even naar Duitsland of Frankrijk afreizen, transport regelen, keuringsafspraken bij de RDW maken en de invoeradministratie afhandelen? Dat aantal is verwaarloosbaar klein.

Dat importeren wordt dus gedaan door handelaren. Maar een handelaar doet dat natuurlijk met een winstoogmerk. Zodra een handelaar een goedkope auto over de grens haalt, krijgt hij te maken met vaste kosten: transport, RDW-keuring, kentekenkosten en uiteraard zijn eigen marge. Een autootje dat in Duitsland voor € 1.500 staat, krijg je hier via een handelaar simpelweg niet meer voor onder de € 3.000 op Nederlands kenteken. Handelaren vullen het gat aan de onderkant wel op, maar wél tegen het nieuwe, hogere prijspeil. De stijging van de marktbodem zet dus hoe dan ook door; de groep met de kleinste beurs wordt er alsnog uit geprijsd.

Ten tweede vraag ik me af wat dan nog het nut van die hele sloopregeling is. Als het argument is: "we slopen hier massaal bruikbare auto's om elektrisch rijden te stimuleren, maar we halen er uit de rest van Europa gewoon weer vergelijkbare oude benzineauto's voor terug", dan is het netto-effect van de hele subsidie simpelweg nul.

Dan ben je maatschappelijk en milieutechnisch gezien puur kapitaal aan het vernietigen en voor de lol aan het slopen, terwijl de belastingbetaler de rekening ophoest en de onderkant van de markt alsnog klem komt te zitten.

Als je 2.000 euro te besteden hebt moet je geen auto kopen maar een fiets. Moet alles dan niks kosten? Welke banden leg je er dan onder? C merk van 3 tientjes? Het punt is precies dat je die auto’s niet wil, ze zijn slecht onderhouden en stoten sowieso te veel uit. Het beleid kan er beter op gericht zijn dat iedereen een fatsoenlijke auto kan kopen i.p.v. mensen te forceren slechte auto’s te kopen die ze niet kunnen onderhouden en waarvan de wegenbelasting al te duur is.

Een auto van 2k is gewoon op, economisch en technisch want anders kostte hij geen 2k. Is geen kapitaal vernietigen maar ellende van de weg halen.

Laatst bewerkt:
Met je laatste 2.000 een nieuwe fiets kopen is zo ongeveer het domste wat je kunt doen. Er staan voor 2.000 genoeg oudere auto's te koop met eenvoudige techniek die met simpel onderhoud nog jaren meekunnen. Natuurlijk met iets meer uitstoot uit de uitlaat, maar weeg dat eens af tegen de uitstoot behorende bij de productie van een nieuwe?

Als je 2.000 euro te besteden hebt moet je geen auto kopen maar een fiets. Moet alles dan niks kosten? Welke banden leg je er dan onder? C merk van 3 tientjes? Het punt is precies dat je die auto’s niet wil, ze zijn slecht onderhouden en stoten sowieso te veel uit. Het beleid kan er beter op gericht zijn dat iedereen een fatsoenlijke auto kan kopen i.p.v. mensen te forceren slechte auto’s te kopen die ze niet kunnen onderhouden en waarvan de wegenbelasting al te duur is.

Een auto van 2k is gewoon op, economisch en technisch want anders kostte hij geen 2k. Is geen kapitaal vernietigen maar ellende van de weg halen.

Ik vind je opmerkingen kwalijk. Het zou de maatschappij sieren om wat vaker verder te kijken dan de eigen neus lang is, in plaats van alles puur te redeneren vanuit de eigen portemonnee en leefwereld.

Uiteraard is een auto van € 2.000 of € 3.000 niet het gedroomde ideale transportmiddel. En natuurlijk zijn er genoeg mensen die zich hier totaal geen zorgen om hoeven te maken omdat ze de middelen hebben voor iets nieuws of in een Randstedelijke wijk wonen waar om de 5 minuten een bus of tram stopt.

Maar er is een hele grote groep voor wie dat simpelweg niet opgaat. Niet iedereen woont op fietsafstand van de werkplek of in een regio met hoogwaardig openbaar vervoer. Buiten de Randstad is een auto heel vaak geen "luxe", maar een keiharde noodzaak om simpelweg te kunnen werken. Wat dacht je daarnaast van de zwakkere of oudere medemensen die slecht ter been zijn, of die wekelijks naar het ziekenhuis moeten voor medische controles? Tegen hen zeggen "koop maar een fiets" of "neem maar geen auto" getuigt van een complete wereldvreemdheid.

Bovendien is het technisch onzin dat elke auto onder de € 3.000 "op" of gevaarlijk zou zijn. Er rijden in Nederland honderdduizenden eenvoudige, prima onderhouden B-segmenters (denk aan een oude Yaris, Panda of Polo) die met een verse APK en een simpele beurt maandelijks tienduizenden mensen van A naar B helpen.

Het beleid zou er op gericht moeten zijn om mobiliteit voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden. De onderkant van de markt kunstmatig slopen en deze groep afdoen als "ellende op de weg" is niet alleen economisch kortzichtig, maar simpelweg een dikke middelvinger naar de mensen die deze mobiliteit het hardst nodig hebben.

Het probleem van de kaalslag aan de onderkant van de markt dat dit creëert

ten eerste weten we nog niet eens de spelregels definitief, Nu word ook gesproken dat het alleen voor de lagere inkomens geld. die groep heeft waarschijnlijk nog niet eens een auto van zeg; 8000 euro. je maakt nu een heel verhaal, een statement en loopt op de muziek uit van allerlei scenario's. Wacht nu maar eerst af wat nu precies de regels worden.

en zelfs dan nog, stel dat de kopers in de rij gaan staan met een laag inkomen om een EV te kopen en die een euro 4 auto gaat inruilen, dat zijn er naar schatting nog 1,5 miljoen auto's in nederland (!) Daar gaat met deze subsidiepot , áls die al op gaat, max 17.000 huishouden gebruik van maken. iets meer dan 1% per jaar dus van de totale omvang van oudere auto's. Nu niet bepaald een 'kaalslag'.....

Ik ben het niet eens met deze vorm van subsidie die zogenaamd voor de mindere inkomens zijn, maar de beargumentatie van klassiekers van de toekomst en kaalslag voor de mensen daaronder echt niet valide

De harde cijfers die nu op papier staan, spreken over circa 100.000 auto's over een periode van 5 jaar. Dat de exacte voorwaarden nog worden uitgewerkt, verandert niks aan het gereserveerde budget. De overheid zal de regels uiteraard zo afstellen dat die pot ook daadwerkelijk leeggaat.

Daarnaast sla je de plank mis door die 1,5 miljoen Euro 4-auto's erbij te halen. Die auto's staan gewoon bij mensen voor de deur op de oprit (of waarschijnlijker, aan de straat in dit voorbeeld) en hebben al een eigenaar. Die doen momenteel helemaal niet mee in het aanbod. Of verwacht je dat mensen hun auto ineens gaan delen met de buurt?

Waar het om gaat, is de impact op het actieve tweedehands aanbod.

In deze prijscategorie staan op elk gegeven moment maar een relatief beperkt aantal geschikte, bruikbare occasions te koop. Als je uit dat specifieke te koop staande aanbod elk jaar 20.000 auto's naar de slooppers stuurt, hol je de markt aan de onderkant razendsnel uit.

Dat is geen vooruitlopen op de muziek, maar een simpele optelsom van vraag en aanbod: als de te koop staande voorraad krimpt terwijl de vraag van mensen met een kleine beurs gelijk blijft, vliegen de prijzen omhoog. Zo werkt de markt nu eenmaal.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat voor wonderbaarlijke subsidie jij van plan bent in te voeren om al die 10 miljoen auto's in Nederland beschikbaar te stellen voor mensen met een budget van 3.000 euro of minder, maar het lijkt mij wat optimistisch. Toch succes gewenst daarmee. Die fractievoorzittersrol bij PRO lijkt op basis van deze creatieve manier van rekenen jou beter te passen.

Je blijft stug rekenen met het totale wagenpark in plaats van met het daadwerkelijke aanbod van betaalbare occasions dat op dit moment te koop staat. Van die 10 miljoen auto's staat veruit het grootste deel helemaal niet te koop, laat staan in het budgetsegment waar we het hier over hebben.

Ik vind dat een wat denigrerende opmerking @Pietzoveel

Maar een subsidie regeling zou nooit zo succesvol zijn dat alle auto’s onder de 3k worden gesloopt. En als dat wel zo is, dan is die doelgroep toch daarmee voorzien in nieuwer en milieuvriendelijker vervoer? Er blijven mensen die daarna nog weinig budget hebben voor een auto. Maar de duurdere auto’s zullen dan goedkoper worden omdat bovenin juist extra concurrentie komt door die nieuwe betaalbare EV’s. Alleen op korte termijn kan je dan een issue krijgen als je net naast de pot pist.

Daarnaast sla je de plank mis door die 1,5 miljoen Euro 4-auto's erbij te halen. Die auto's staan gewoon bij mensen voor de deur op de oprit (of waarschijnlijker, aan de straat in dit voorbeeld) en hebben al een eigenaar. Die doen momenteel helemaal niet mee in het aanbod. Of verwacht je dat mensen hun auto ineens gaan delen met de buurt?

je hebt het zelf over vernietiging van het rijdend erfgoed, dat staat gewoon bij de mensen voor de deur hoor. en het kleine groepjemensen die hem nu toch al in de schuur hebben bewaard voor later doen hem toch niet weg.

De harde cijfers die nu op papier staan, spreken over circa 100.000 auto's over een periode van 5 jaar.

100.000 in 5 jaar inderdaad, maar elk jaar dat je verder bent komt er ook weer een hele aanwas euro 5 auto's bij voor die doelgroep die ouder en betaalbaar worden. het is geen vijver die snel opdroogt. Komen hele ladingen auto's van 2010 en nieuwer bij die ook betaalbaar zijn of worden. Nu al kun je voor 3000 euro al prima auto's vinden willekeurig voorbeeld (euro 5) en dat worden de alleen maar meer. En als je kijkt hoeveel oudere personenauto's in die 5 jaar nu op de occasion markt zijn verkocht dan praat je over een 2 miljoen , grove schatting. 5% minder aanbod, Tjah...

Het subsidie bedrag is hoog, maar de daadwerkelijke impact, als iedereen er al gebruik van gaat maken, wat zeer sterk te betwijfelen is, is laag..

Hoewel ik ook niet helemaal achter zulke subsidies sta zijn er wel ander dingen waar ik mij meer zorgen om zou maken. Probeer bv ook de EV die in de lease zitten in het land te houden en niet allemaal exporteren na 5 jaar lage MRB en lage bijtelling. Daar zijn er vorig jaar iets van 40.000 uit ons land verdwenen ...

Je maakt je druk om iets wat nog geen probleem is en ook waarschijnlijk niet gaat gebeuren.

Laatst bewerkt:
Ik wil vooropstellen dat ik niet tegen een stimulering van de elektrificatie op zichzelf of het stukje subsidie van deze regeling ben, maar puur tegen de daaraan gekoppelde sloopeis. Het gewenste milieudoel wordt er amper mee bereikt, terwijl de neveneffecten meer kwaad dan goed doen.

Als we kijken naar die geschatte 2 miljoen occasions, is het goed om mee te wegen wat de kwaliteit van dat totale aanbod is. Binnen dat volume zit immers ook een aanzienlijk deel auto's dat technisch of economisch zo ver heen is dat je daar als koper met een smalle beurs simpelweg niet verstandig aan doet om in te stappen. De groep écht bruikbare, betrouwbare budgetauto's is daardoor een stuk kleiner dan het totale getal doet vermoeden.

Het idee dat er vanzelf weer een nieuwe aanwas Euro 5-auto's onderin de markt bij komt, schuurt bovendien met de huidige prijsontwikkelingen. Als auto's die de grens van 3.000 euro naderen massaal via een slooppremie verdwijnen, zakken nieuwere auto's niet automatisch in prijs. Ze blijven door het ontstane tekort op een hoger prijspeil hangen, waardoor de instroom van betaalbare én goede auto's aan de onderkant juist opdroogt.

Dat er hoger in de markt en op de leasemarkt ook nog veel winst te behalen valt voor de transitie staat buiten kijf, maar dat staat weer los van de kwetsbare positie van deze specifieke kopersgroep.

Ik vind dat een wat denigrerende opmerking @Pietzoveel

Maar een subsidie regeling zou nooit zo succesvol zijn dat alle auto’s onder de 3k worden gesloopt. En als dat wel zo is, dan is die doelgroep toch daarmee voorzien in nieuwer en milieuvriendelijker vervoer? Er blijven mensen die daarna nog weinig budget hebben voor een auto. Maar de duurdere auto’s zullen dan goedkoper worden omdat bovenin juist extra concurrentie komt door die nieuwe betaalbare EV’s. Alleen op korte termijn kan je dan een issue krijgen als je net naast de pot pist.

Het punt is ook niet dat álle auto’s onder de 3.000 euro verdwijnen, maar wel dat dit specifieke aanbod fors krimpt. Daardoor stijgt de algemene bodemprijs van de markt door simpele marktwerking.

De subsidie met sloopeis stelt feitelijk een kunstmatige ondergrens op de markt in. Is een auto technisch nog goed, netjes onderhouden en de moeite waard, dan moet hij qua marktwaarde bóven het subsidiebedrag uitkomen om überhaupt nog regulier verkocht of ingeruild te worden. Is dat niet het geval, dan verschuift de balans direct: de subsidie levert bij inruil immers meer op dan de werkelijke marktwaarde. Zo verdwijnen ook prima bruikbare budgetauto's alsnog in de pers.

Het idee dat duurdere occasions hierdoor goedkoper worden door extra concurrentie, werkt in de praktijk vaak net andersom. Kopers krijgen door de subsidie immers méér te besteden voor hetzelfde beschikbare aanbod. Als een grote groep kopers dankzij de bijdrage ineens een budget van 10.000 à 12.000 euro heeft in plaats van 8.000 euro, drijft dat de vraag en de prijzen in dat middensegment juist op.

In plaats van prijsverlaging bovenin zie je zo eerder een prijsstijging over de gehele linie: de onderkant wordt duurder doordat de bodem verdwijnt, en het segment daarboven beweegt mee doordat de koopkracht in die specifieke vijver kunstmatig wordt vergroot.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rke
Je zou daar gelijk in kunnen hebben, maar een deel van de mensen op die markt zet je in een nieuwe EV waardoor de vraag naar auto’s uit dat goedkope segment ongeveer evenredig afneemt.

Als je een nette brandstofauto hebt die goed voldoet en nog enkele jaren mee kan kun je natuurlijk altijd tot 2030 wachten, scheelt maar € 750 subsidie met 2027. Verder heb je weer een beter aanbod van EV's in 2030.

Tja dit is gewoon weer een theoretische poging om de uitstoot naar beneden te brengen. Een rekenmodel zegt dan dat er een x-aantal wagens met y-uitstoot worden gesloopt. En dat kost dan z-duizend euro. En conform goed gebruik (noem het de VOC-mentaliteit): daar waar er gratis geld te halen is, gaat het ook op de verkeerde plekken terecht komen (en/of komt het juist niet daar waar het voor bedoeld was). Laten we nou niet doen of dat nieuw is.

En ten aanzien van die occasionmarkt: daar gaat toch sowieso een verschuiving plaatsvinden. Verbrandingsmotoren worden de markt uit gedrukt, deels door de politiek, deels door 'hoe het gaat'. Komen vanzelf weer goedkope EV's voor in de plaats. De wereld verandert nu eenmaal. Deal with it.

Als we kijken naar die geschatte 2 miljoen occasions, is het goed om mee te wegen wat de kwaliteit van dat totale aanbod is. Binnen dat volume zit immers ook een aanzienlijk deel auto's dat technisch of economisch zo ver heen is dat je daar als koper met een smalle beurs simpelweg niet verstandig aan doet om in te stappen. De groep écht bruikbare, betrouwbare budgetauto's is daardoor een stuk kleiner dan het totale getal doet vermoeden.

het zijn allemaal aannames, ook door mij, dus dat geeft al aan dat je er eigenlijk niets over kunt zeggen

maar als je nog een hele mooie bruikbare 'budget' occasion hebt dan krijg je daar met inruil ook al een bedrag voor terug waardoor de verleiding van subsidie ook weer kleiner word. Heb je een auto die op is en klaar is voor de sloop dan word de subsidie aantrekkelijker.

Het is allemaal koffiedik kijken, maar op basis van de aantallen en informatie heb je ergens wel een punt, maar na verhouding is het zoals het er nu naar uit ziet een druppel op de gloeiende plaat.

Deze Zoë haalt in de praktijk max 140 kilometer. Dat is echt héél mager voor een "laag inkomen" gezin die het naar alle waarschijnlijkheid met 1 auto moeten doen. Om nog maar te zwijgen over het totaalgebrek aan (bagage)ruimte als je het met deze auto moet doen.
Ik heb laatst zo'n Zoë als leenauto meegekregen van de garage. Praktisch kom je niet veel verder dan 100 km, want nieuw zijn ze niet meer.
Ik denk dat maar heel weinig mensen iets hebben aan zo'n auto, wanneer het je enige auto is (kan zijn). Geen ruimte/geld voor een eigen laadpaal, in de winter zal je vrijwel elke dag openbaar moeten laden. In mijn ogen zijn hier weinig voor de porren. Maar ik heb geen harde cijfers natuurlijk.
Een Zoë met een beter bereik of zelfs de optie tot snelladen is veel duurder.
Geldt ook voor de andere auto's.
Huuraccu kost je ook een klein vermogen per maand. Dan heb je de auto gekocht en de accu niet. Die huur je letterlijk bij Renault. Voordeel is inderdaad het afkopen van risico, nadeel zijn de forse kosten. Voor 15.000 kilometer per jaar mag je een seperaat abonnement afsluiten a EUR 94,00 per maand. Complete waanzin dus.
Je kan de accu kopen, wat wellicht bij die modellen niet zo veel geld meer is. Maar relatief gezien wel, zeker wanneer je een Zoë van rond de €5000 koopt.

Ik heb geen harde cijfers, maar verwacht maar een kleine doelgroep voor wie dit interessant is. Beter even wachten totdat de Kona's o.i.d. ouder worden. Tweedehands EV markt is nog relatief jong, wanneer je kijkt naar modellen met een degelijk bereik/laad mogelijkheden. Is mijn mening...

Tja ooit was er een tijd dat we nog met paard en wagen reden, toen was er ook bijna niemand te porren voor zo'n koets met stoommachine achterin. Omstandigheden veranderen, laadvoorzieningen worden steeds beter. En ik hoorde pas nog op het nieuws dat er steeds meer gemeenten zijn die toch een laadkabel over de stoep accepteren, zolang ze netjes in een gootje liggen bijvoorbeeld. Het is toch altijd een kip-ei verhaal. EV's worden steeds meer gemeengoed, dan volgen de bijbehorende voorzieningen ook wel. Daarbij denk ik dat de gemiddelde Nederlander zich prima kan redden met een voertuig dat 100 km range heeft. We moeten alleen even af van het idee dat je met hooguit één tussenstopje doorkachelt naar de wintersport of de camping in Zuid-Frankrijk. Daarbij: met de huidige brandstofprijzen wil je waarschijnlijk ook niet meer te ver rijden met zo'n ICE. Zo is er altijd wel wat (en prijs ik mijzelf gelukkig dat ik in de positie ben om die problematiek van een afstandje te aanschouwen).

Als EV rijder weet ik uit ervaring wel waarover ik praat; maar met een 22 kWh accu die al 140k km heeft gereden naar Frankrijk op vakantie? Op de snelweg zal je die 100 km rijbereik niet halen, of je gaat 90 rijden, vervolgens kan je niet snelladen dus mag je elk uur een pauze nemen van minstens één uur...
De reden bij de overstap naar de stoommachine was angst, zoals voor snelheid en het onbekende. Dat vind ik geen goede vergelijking met de overstap naar een EV die maar 100 km rijbereik heeft op de snelweg.
Maar goed, misschien zie ik dat verkeerd. Ik sta niet in die schoenen, ook ik heb de luxe. Maar ik zou met onze Zoë niet op vakantie gaan in het buitenland, alleen al omdat ik niet kan snelladen. En dan heb ik nog wel 200 km rijbereik in de zomer, ik moet dan 2,5-3u laden van 10-80% :ROFLMAO:
Ga je regionaal of nationaal op vakantie, ook dan lijkt mij de combi 100 km bereik op de snelweg en 1,5u laden niet een fijne ervaring geven... of zou je dan veel zen aankomen?(pun intended, voor de Zoë kenners).

Auto's met een accu vanaf 30-40 kWh met de mogelijkheid tot snelladen, dat lijkt mij een goede optie. Maar die vind je nog weinig met een klein(er) budget, niet?
(Gaspedaal, EV met 30 kWh, tot €8k, enkel huuraccu, niet snelladen of een bestelbus...)

Als die auto niet geschikt is voor die reis dan is het toch simpel? Niet gaan of een andere manier van vervoer regelen...
Voor ons is dat simpel gezegd denk ik.
Wellicht wil je als gezin ook een keer naar het buitenland met eigen vervoer, omdat je er hard voor hebt gespaard en gewerkt. Dan is met je eigen ICE al snel de goedkoopste optie, niet?
Geen idee wat een vlucht+all in kost overigens.
Maar ik denk dus dat zo'n 100 km (realistisch/praktisch) rijbereik zonder snelladen optie echt voor een enkeling een optie is.

Dan kijk je echt te veel met je eigen bril. Je gaat vanuit dat iedereen een gezin heeft, geld, tijd en gelegenheid heeft voor een vakantie en zelf wil rijden. Er zijn genoeg (al dan niet bewust) vrijgezellen en kinderloze stellen, dan valt de rekensom brandstofkosten tegenover vliegtickets al snel anders uit, nog los van zaken als parkeerkosten. Dat is dan nog los van alternatieven als bus, trein, boot, fiets, huur-/leenauto, mensen die überhaupt niet (ver) op vakantie gaan of mensen die zo ver op vakantie gaan dat zelf rijden geen optie is, etc...

Dan kijk je echt te veel met je eigen bril. Je gaat vanuit dat iedereen een gezin heeft, geld, tijd en gelegenheid heeft voor een vakantie en zelf wil rijden. Er zijn genoeg (al dan niet bewust) vrijgezellen en kinderloze stellen, dan valt de rekensom brandstofkosten tegenover vliegtickets al snel anders uit, nog los van zaken als parkeerkosten. Dat is dan nog los van alternatieven als bus, trein, boot, fiets, huur-/leenauto, mensen die überhaupt niet (ver) op vakantie gaan of mensen die zo ver op vakantie gaan dat zelf rijden geen optie is, etc...
Ok, enige reflectie dan;
Gezin is voor mij ook een stel zonder kinderen, een single is wat anders, maar ik doelde wel op elke situatie.
Als je geen geld hebt voor vakantie, vermoed ik dat je ook geen geld (over) hebt voor zo'n wissel naar een EV.
Ik blijf erbij dat het aantal mensen dat enkel voldoende heeft aan een EV met een bereik van 100 km erg klein is, wanneer je kijkt naar de groep die gebruik zal maken van zo'n regeling als waar dit topic over gaat. Maar wellicht zie ik dat verkeerd, want harde cijfers heb ik niet. Die zijn er ook niet.
EDIT (was snel en dus krom net)
De subsidie zal worden gebruikt, maar komt het dan echt bij zij die het echt nodig hebben? Wellicht een klein duwtje voor een middengroep, maar niet voor echt minima, vermoed ik.

Laatst bewerkt:
Paar duizend? Succes daarmee. Een Zoë voor €5000 is al lastig, die andere auto's heb je echt niet veel aan. Enkele mensen hebben misschien voldoende aan een kleine auto met stadsbereik, maar wil je wat meer dan gaat het budget al snel richting de €7-10 duizend euro...
Stel je krijgt €3.500 subsidie, moet je nog €3.500 bijleggen. En dan heb je auto met amper range. Als ik krap bij kas zou zitten, had ik gezegd, nee dankje!
Ik rij nu een Duster met een waarde van praktisch nul euro. Hij doet het prima, kost niet te veel aan brandstof, kost weinig aan verzekering en heeft een afschrijving van nul komma nul.

Stel, Robbie geeft er 3000 voor.

Dan ga ik op zoek naar een EV die de sleurhut mag trekken - die vind ik niet onder de 15000,- (bron gaspedaal.nl). Dat betekent 12000,- bijleggen terwijl ik nog lang niet een andere auto nodig heb EN met die 12000 biijleggen heb ik de ellende van een ander (de beruchte onderkant van de markt) EN ik mag voortaan mee vechten om die ene zeldzame laadpaal.

Ok, ik schop de sleurhut de deur uit en ga voortaan ook met het vliegtuig naar plaatsen als Benidorm en Klein Crooswijk. De sleurhut zal misschien 8000,- opbrengen (optimistische schatting, caravans zullen wel in waarde gaan zakken) en daarmee is de markt flink wat royaler. Maar ik ben dan wel veroordeeld tot de pleziertjes van TUI en RYAN air en ik mag mee Kangoo-en en als sardientjes ZOE-en..

Ik weet het nog niet. De verzekeringspremie zal een stuk hoger uit vallen (nieuwwaarde), de afschrijving wordt er niet lager op, tanken moet voortaan met een lang verlengsnoer over de stoep (omaatjes die heupen breken en dergelijke) en doe het zelven kan alleen wanneer je kaal bent (dan raakt je haar niet in de war van de 400 volt gelijkspanning).

Maar ja, we hebben een regering die ons precies weet te vertellen wat wij willen dus ik denk niet dat er een andere regeling komt.

Matt heeft volkomen gelijk. Ik begrijp ook nooit waarom je dit soort dingen zou willen. Ook milieuzones in steden zouden verboden moeten worden. Als iemand een goed onderhouden auto heeft, geldige APK, verzekering en wegenbelasting betaald, dan moet hij gewoon overal kunnen rijden waar andere auto's ook mogen rijden. Dat er dan af en toe een minder schone auto voorbij komt dan de huidige stand van de techniek toelaat, soit. Dat zijn er zo weinig dat dat ook niet uitmaakt. Het is allemaal beleid bedacht door mensen die het niet zo goed begrijpen.

Ik wil vooropstellen dat ik niet tegen een stimulering van de elektrificatie op zichzelf of het stukje subsidie van deze regeling ben, maar puur tegen de daaraan gekoppelde sloopeis. Het gewenste milieudoel wordt er amper mee bereikt, terwijl de neveneffecten meer kwaad dan goed doen.

Er zijn genoeg bruikbare budgetbakkies, maar je moet het NIET zoeken in de auto's die mensen "cool" vinden.
Het idee dat er vanzelf weer een nieuwe aanwas Euro 5-auto's onderin de markt bij komt, schuurt bovendien met de huidige prijsontwikkelingen. Als auto's die de grens van 3.000 euro naderen massaal via een slooppremie verdwijnen, zakken nieuwere auto's niet automatisch in prijs. Ze blijven door het ontstane tekort op een hoger prijspeil hangen, waardoor de instroom van betaalbare én goede auto's aan de onderkant juist opdroogt.
Dat verwacht ik ook en dat is een goede reden om nog wat nieuwe onderdelen op jouw budgetbakkie te schroeven. Bovendien zullen de tweedehands EV's door de marktwerking in waarde stijgen.

Ik vind het nog veel te vroeg voor dit soort grappen. De EV-techniek laat ons nog steeds wel eens in de steek en "het net" heeft bij lange na nog niet voldoende capaciteit. Utrecht wil notabene generatoren op gas inzetten om het net de komende tijd aan te vullen.

Elektriciteit is een mooi verschijnsel maar het opslaan van de energie van elektriciteit is niet eenvoudig. Bovendien is pas een vierde stroom uit werkelijk hernieuwbare bronnen. Bomen verbranden is namelijk pas hernieuwbaar wanneer je het op een schaal bekijkt waarbij 50 jaar verwaarloosbaar klein is.

Tja.. wie heeft dit nou eigenlijk bedacht.. lobby vanuit de Bovag / Rai Vereniging?

Ik voorzie volgend jaar wel EV gebruikte auto's advertenties met een vraagprijs 'inclusief' sloopsubsidie.. misleidend maar ja.. je kán er de vraagprijs wel mooi mee beïnvloeden.

Eigenlijk zou men een ook een subsidieregeling voor retrofit batterijpakketten moeten optuigen. Voor de Leaf en I3 bestaan die en ik heb ook al iets voor de i-Miev voorbij zien komen. Hiermee wordt de praktische inzetbaarheid van die eerste generatie EV's aanzienlijk verbeterd maar dit kost veelal toch al snel zo'n vijf mille. Doe dit voor de helft + de slooppremie en de groep mensen die een Euro 0 tot 4 'barrel' ervoor laten slopen zouden voor zo'n 8 tot 10 duizend euro best een aantrekkelijke EV voor de deur hebben staan.

Tja.. wie heeft dit nou eigenlijk bedacht.. lobby vanuit de Bovag / Rai Vereniging?

Ik voorzie volgend jaar wel EV gebruikte auto's advertenties met een vraagprijs 'inclusief' sloopsubsidie.. misleidend maar ja.. je kán er de vraagprijs wel mooi mee beïnvloeden.

Eigenlijk zou men een ook een subsidieregeling voor retrofit batterijpakketten moeten optuigen. Voor de Leaf en I3 bestaan die en ik heb ook al iets voor de i-Miev voorbij zien komen. Hiermee wordt de praktische inzetbaarheid van die eerste generatie EV's aanzienlijk verbeterd maar dit kost veelal toch al snel zo'n vijf mille. Doe dit voor de helft + de slooppremie en de groep mensen die een Euro 0 tot 4 'barrel' ervoor laten slopen zouden voor zo'n 8 tot 10 duizend euro best een aantrekkelijke EV voor de deur hebben staan.
Ik denk dat je hier gelijk in hebt maar de regering komt nu al aan alle kanten geld te kort. Nog meer subsidie zit er echt niet in, er vloeit nu al zo veel geld naar "de vrinden van Rob" dat onze belastingen tot de hoogste van de wereld horen.

Even een verhaaltje wat wel eens onder de kop "wappie" wordt weg gelachen:

Ik ben er van overtuigd dat alleen zeer fors bezuinigen dit land nog van een faillissement kunnen redden maar "de politiek" zet vooral massaal in op het milieu en hoe ze zo veel mogelijk geld naar de "vrinden van Rob" te kunnen wegsluizen. En met bezuinigen bedoel ik naast minder geld uitgeven door de overheid ook veel minder energie verspillen en minder grondstoffen verkwisten.
Auto gerelateerd: VEEL langer met een auto blijven rijden, de auto VEEL minder zwaar maken en VEEL voorzichtiger omgaan met de auto. Het is GEEN botsdoos, je kan met de meeste voertuigen veel langer rijden dan de beruchte 2 ton en 5 jaar en als we niet als een stel idioten elkaar om de haverklap van de weg tikken, heeft een auto veel minder gewicht nodig en is het brandstof / elektriciteitsgebruik ook veel vriendelijker (Naast al het Fockwa werk, pleisters plakken, wegslepen en vertragingen door files)..

Vrijwel alle andere verkwistingen zijn beschermd door doofpotjes, slechte informatie en geheimhouding. Correcte informatie daar over is zeer lastig te achterhalen.

Ik heb prachtige autos gekocht voor 2000 euro of minder. Wel 5 jaar geleden dan....maar toch.

Rare regeling. Je gaat lagere inkomens echt niet in een dure EV krijgen, ook niet met 3K subsidie. Ze zullen dan nog steeds minimaal het dubbele moeten bijleggen om een niet erg goeie EV te kunnen kopen, met alle ellende die bij oudere auto’s hoort.
Geef dan gewoon 10K subsidie aan iedereen die een auto inruilt en een EV koopt.

Geef dan gewoon 10K subsidie aan iedereen die een auto inruilt en een EV koopt.
Ook de regering kan geen geld uitgeven wat ze niet hebben. De regering heeft iedere euro nodig om het elektriciteitsnet uit te breiden, het achterstallige onderhoud aan het wegennet uit te voeren en knalvuurwerk van Trump te kopen.

Het is niet voor niets dat om de zoveel uur een proefballonnetje wordt opgelaten. "zullen we de uitkeringen korten",
"laten we de brandstofaccijns nog wat verhogen",
"kappers mogen wel in het hoge tarief vallen",
"roken is heel schadelijk, meer betalen", "te veel bier is ook niet goed",
"laten we het geld in huizen belasten", "laten we de pensioenen korten"....

Het wordt nog mooi voordat de lekke schatkist leeg is.

Ik heb prachtige autos gekocht voor 2000 euro of minder. Wel 5 jaar geleden dan....maar toch.
Inderdaad Nico, onze prachtige betrouwbare Laguna lll GT Estate kostte maar een paar 1000 euro. Regelmatig onderhoud en de juiste historie is het belangrijkste.

Een vergelijkbare EV qua ruimte en comfort etc kost zo al 20.000 tot 30.000... er zijn heel veel mensen in zo'n situatie die echt die investering niet gaan/kunnen doen, ook niet met een paar 1000 euro subsidie. Als je überhaupt al interesse in een EV zou hebben...

Lars

Ik ook.

BL Mini, 500 gulden. na vijf jaar verkocht.
VW Golf, 1000 gulden, GTI looks.
Opel Kadett, erfenis, 14 jaar mee gereden.
Toyota Camry, 8000 euro, 11 jaar en 150.000 km.
Suzuki Swift, 1500 euro, na zes jaar weggegeven,
VW Polo, 1500 euro, na 8 jaar dood gebutst,
Fiat Seicento, 1500 euro, na 10 jaar weggedaan,
Peugeot 106, 1000 euro, na 2 jaar (en veel km) verkocht voor 300 euro,
Renault Clio, 1500 euro, na 4 jaar en 150.000 verkocht voor 750 euro,
Dacia Duster, 8000 euro, nu 5 jaar en 150.000 km verder.

Ik heb mijn meiden altijd een auto beloofd van 1500 euro. Vandaar dat die prijs steeds terugkomt.

P.s. Ik moet eerlijk zijn, bijna alle auto's heb ik gekocht op advies van vrienden (monteur, handelaar, verkoper). Het waren de pareltjes in de handel.

Laatst bewerkt:
En als de discussie hier al een heel andere kant op gegaan is, waarom dan alsnog zo’n oude post quoten? Laat lekker zitten.

Ik ben er van overtuigd dat alleen zeer fors bezuinigen dit land nog van een faillissement kunnen redden maar "de politiek" zet vooral massaal in op het milieu en hoe ze zo veel mogelijk geld naar de "vrinden van Rob" te kunnen wegsluizen. En met bezuinigen bedoel ik naast minder geld uitgeven door de overheid ook veel minder energie verspillen en minder grondstoffen verkwisten.
Auto gerelateerd: VEEL langer met een auto blijven rijden, de auto VEEL minder zwaar maken en VEEL voorzichtiger omgaan met de auto.

Ik ben toch geneigd om dat anders te zien. De beoogde milieuwinst is erg prettig in ons kleine, volle landje, maar ik zie vooral flinke winst in de manier waarop elektrificatie ons minder afhankelijk maakt van, netjes gezegd, buitenlandse mogendheden. De energietransitie wordt wat mij betreft te vaak verkocht vanwege klimaat- en milieuwinst, wat een soms begrijpelijke weerstand oproept, terwijl de bijdrage aan onafhankelijkheid onderbelicht blijft.

Ja, de batterijpakketten komen soms uit niet al te frisse landen en nee, de grondstoffen worden niet altijd op even schappelijke manieren gewonnen. Dat geldt overigens ook voor aardolie en -gas. Maar de aanschaf van zo'n batterijpakket kost eenmalig een paar duizend euro, waarna we 'm zeker 10 tot 15 jaar lang met eigen energie kunnen blijven opladen. Een 'fossiele' auto houdt ons verslaafd aan energie die we niet zelf kunnen opwekken, waardoor er gedurende deze jaren vele tienduizenden euro's wegvloeien.

En natuurlijk moeten we lang met een auto blijven rijden en er zuinig op zijn, al is ons land met z'n gemiddeld bijna 12 jaar oude wagenpark daar al aantoonbaar goed in. Zeker zodra de eerste EV is aangeschaft is het behoud daarvan belangrijk. Als je het mij vraagt zou het daarom goed zijn bedrijven te stimuleren om deze techniek te onderhouden en repareren. Wellicht zou het gereserveerde geld voor de slooppremie hieraan beter besteed zijn. De wetenschap dat ook een gebruikte EV goed en relatief voordelig gerepareerd kan worden zou de verkoop best eens goed kunnen doen.

Tot slot, het gaat op zich best aardig met onze 'groene' energie. Dat laat deze website mooi zien.

Terug
Bovenaan