52 miljoen subsidie en verplicht slopen: Waarom negeert AutoWeek de schaduwzijde van de inruilregeling?

Maar wat doet deze club? We gaan ice auto's vervangen door zwaardere batterijvoertuigen met een smoesje dat dat veel minder energie kost en ondertussen laten de energiereductie die behaald kan worden met auto's zonder autobesitas links liggen. We zeggen dat iedereen aan de warmtepomp moet, want die kan ook koelen. We gooien tegen een nieuwe woonwijk tonnen steen, cement en beton. We prutsen een boom de verbrandingsoven in want over 50 jaar bezien is dat CO² neutraal.

En in dat licht is deze sloopregeling gebakken lucht - die ook nog eens sterk stinkt.
Ik ben het zeker met je eens dat auto's gemiddeld te groot en te zwaar zijn geworden. Het probleem is denk ik niet dat daar helemaal niet in gestuurd wordt. Ik zou zou een obese auto niet goedkoop willen noemen. Het probleem is denk ik dat we te welvarend zijn en mensen het geld er graag voor over hebben. Het is denk ik ook lastig om dat te ontmoedigen. Iemand die een grote auto nodig heeft met bijvoorbeeld 7 zitplaatsen wil je ook niet overbelasten.

De reden dat 'iedereen' aan de warmtepomp moet is zover mij bekend niet dat die ook kan koelen. Dat is meer een fijne bijkomstigheid voor de gebruiker. Wel weer heel erg offtopic, maar ik ben toch wel benieuwd: waar moet die nieuwe woonwijk dan van gemaakt worden?

De Chinezen poepen kleine stadsautootjes uit alsof het niets is, VAG heeft pas sinds zeer kort de ID-2, Hyundai al veel langer de Inster, de Renault 5 is er ook al een tijdje de Zoë en Twingo. De Smart is ook geen klein autootje meer, BMW geen opvolger voor de i3.... Mercedes kleinste EV is een C klasse?

Een Mercedes 200D was in 1970 een grote auto. Als je er nu zo een in het moderne verkeer ziet, is het een klein autootje.

We vragen er zelf om. Het moet veilig zijn, in 1970 was een ongeval met 20 km/uur tegen een muur mogelijk dodelijk, tegenwoordig zit er 1000 kg (of meer) verkreukelbaar staal om de bestuurder waardoor je met 65 km/uur een kans op overleven hebt.

Dat klinkt leuk, maar een auto uit 1970 kon je alleen aanduwen. Een auto van 2026 is niet opzij te duwen (niet alleen omdat de constructie dat niet toestaat).
Vroeger werden bij demonstraties soms auto's door demonstranten op het dak gelegd. Ik daag je uit dat met een moderne auto te doen. Ik parkeerde mijn BL Mini soms door de achterkant op te tillen en tussen de auto's te schuiven.

Al dat blik op gang slingeren kost ons heel veel energie. Energie die weliswaar uit het stopcontact komt, maar ik zoek nog steeds naar kabouters die de elektriciteit maken.
Voor de beeldvorming: in 2000 was een apparaat van 3kW in het huishouden een heel zwaar (stroomvretend) apparaat. Een elektrisch fornuis van 9kW laat dat apparaatje al wat verbleken, de warmtepomp van 11kW doet daar een schepje bovenop maar wanneer je de Tesla van 200kW de straat uit stuurt ben je voorlopig in de woonwijk wel de baas.
Baas verspilling... dat wel.

Hoe veel jaar geleden was de laatste mogelijkheid om 50 km op natuurijs te schaatsen? Of heb jij dat nog nooit meegemaakt?

Volgens mij nog enkele jaren voor corona en anders zeker in februari / maart 2010.

Tussen 1963 en 1987, dus 22 jaar, was er geen Elfstedentocht.

Nu staan 'we' sinds 1997 droog.. dus nu zeven, bijna acht jaar, meer dan de vorige, lange, periode zonder Elfstedentocht en dát in een heel andere tijd.

Ja, er is verandering.. maar vroeger was er dus ook een hele periode met te weinig koude voor 'de tocht der tochten' :sneaky:

Volgens mij nog enkele jaren voor corona en anders zeker in februari / maart 2010.

Tussen 1963 en 1987, dus 22 jaar, was er geen Elfstedentocht.

Nu staan 'we' sinds 1997 droog.. dus nu zeven, bijna acht jaar, meer dan de vorige, lange, periode zonder Elfstedentocht en dát in een heel andere tijd.

Ja, er is verandering.. maar vroeger was er dus ook een hele periode met te weinig koude voor 'de tocht der tochten' :sneaky:
Er zijn onderzoeken die aangeven dat planten bij een te hoge concentratie CO² afsterven.

We kunnen wel op "het regenwoud" rekenen maar dan moeten we de CO² concentratie niet te gek hoog laten oplopen.
Vijftig jaar geleden zat ik op school en in de les vertelde de leerkracht dat het percentage CO2 0,02% was. Inmiddels wordt er al 0,04% geroepen en we maken meer CO2 dan ooit te voren.

Er zijn heel veel voorbeelden van klimaatverandering te vinden, ik vind het erg kortzichtig om dat nog steeds te ontkennen. Juist daarom vind ik dat we moeten inzetten op grootschalige energiebesparing, niet het gerommel in de marge van alleen een verbrandingsmotor vervangen door een accu en elektromotor.

Waar gaat al die energie aan verloren - auto gerelateerd.
- Aan het maken van staal (3 kg CO2 per kg staal)
- Aan het in beweging houden van dat staal (de hybride (en accu-)techniek is dankzij het terugwinnen van kinetische energie een mooie stap in de goede richting)
- Aan het wegslepen, file vorming en repareren van verfrommeld blik
- Aan het oplappen van slachtoffers
- Aan het vervroegd afschrijven van (her-)bruikbare voertuigen,

- En aan lifecycle management van sommige fabrikanten
Zorg dat bij 2 ton de drijfstang "buiten komt spelen", dan koopt de klant nieuw blik, zorg dat de eerste rottingsprocessen na 5 jaar APK afkeur geven, ook dan zal de keuze vaker op vers blik vallen.

Zo zo, deze topic is van een welles-nietes discussie, naar iets meer constructivistisch, en nu is het een klimaatdiscussie. :whistle:

Houd die ene regeling de gemoederen nog steeds bezig hier?

...Vijftig jaar geleden zat ik op school en in de les vertelde de leerkracht dat het percentage CO2 0,02% was. Inmiddels wordt er al 0,04% geroepen en we maken meer CO2 dan ooit te voren...

Voor de industriële revolutie was het zo'n 280 ppm, nu zo'n 420. Dat is dus niet van 0,02% naar 0,04%. Maar 0,028% naar 0,042%. En dat is over meer dan 50 jaar... wel de juiste cijfers gebruiken graag. 100% toename is wat anders dan 50%...

Dat wij sinds de industriële revolutie flink meer C02 in de atmosfeer dumpen zorgt zeker voor klimaatverandering, dat ben ik met je eens. En ja, het klimaat verandert altijd, maar wij hebben relatief veel invloed daarop. Daarvan hebben wijzelf vooral veel last en met ons de flora en fauna. Moeder natuur geeft mijns inziens duidelijke signalen af, maar als wij het niet overleven of grotendeels weggevaagd worden, herstelt ze de balans wel weer. Alleen duurt zoiets langer dan een mensenleven en kijkt politiek niet verder dan een "periode van regeren".

En dan nu weer on topic ;)

Juist daarom vind ik dat we moeten inzetten op grootschalige energiebesparing, niet het gerommel in de marge van alleen een verbrandingsmotor vervangen door een accu en elektromotor.

Mee eens. Ik las vorige week, in het kader van de algemene VN vergadering, dat er 64 (of waren het er 69?) conflicten (oorlogen) in de wereld momenteel actief zijn.

Laten we die eens stoppen.. dat zal een hoop energie/uitstoot gaan schelen.. ;)

Houd die ene regeling de gemoederen nog steeds bezig hier?
Ik vind de klimaatdiscussie een discussie die hoognodig is maar de plank mis slaat.

...Vijftig jaar geleden zat ik op school en in de les vertelde de leerkracht dat het percentage CO2 0,02% was. Inmiddels wordt er al 0,04% geroepen en we maken meer CO2 dan ooit te voren...

Voor de industriële revolutie was het zo'n 280 ppm, nu zo'n 420. Dat is dus niet van 0,02% naar 0,04%. Maar 0,028% naar 0,042%. En dat is over meer dan 50 jaar... wel de juiste cijfers gebruiken graag. 100% toename is wat anders dan 50%...
Je hebt gelijk, mijn cijfers zijn niet helemaal correct.
Je ziet het o.a. in deze grafiek (Een Amerikaanse overheidsorgaan die meet sinds 1960).

Ik begrijp het verzoek, dus back on topic:
Ik kreeg recent de vraag om koerierswerk te gaan doen voor relatief kleine pakketjes in het centrum. Het lijkt mij dat ik daar prima een speedpedelec, Twizy of Topolino voor zou kunnen gebruiken.
Maar zou deze regeling dan nog steeds opgaan: Golf de deur uit en een speedpedelec er voor terug? En mag de werkgever dan nog steeds 25 ct/km vergoeden? Maw: gaat die € 3000 voor de Golf dan nog steeds op?

Met een speedpedelec of elektrische fiets ben ik in een centrum veel beter af: overal parkeren, geen lange rijen voor het verstoplicht en voor € 0,005 per km rijden.
Pizza boeren zetten niet voor niets pubers op elektrische fietsen in.

Een elektrische fiets is geen elektrische auto. Lijkt me dus niet dat de regeling daarvooer bedoelt is. Ik zou overigens nooit een dergelijk bedrag aan een fiets uitgeven, ook niet met subsidie.

Mee eens. Ik las vorige week, in het kader van de algemene VN vergadering, dat er 64 (of waren het er 69?) conflicten (oorlogen) in de wereld momenteel actief zijn.

Laten we die eens stoppen.. dat zal een hoop energie/uitstoot gaan schelen.. ;)
Het treurige feit is dat die conflicten veel mensenlevens kosten en daarmee ook wel weer energie/uitstoot besparen.

Ach, mijn werkgever vergoed zakelijke ritjes op de (Electrische) fiets voor € 0.34 per kilometer.... (Evenveel als voor een elektrische auto). Het kan dus wel!

Ik vind de klimaatdiscussie een discussie die hoognodig is maar de plank mis slaat.

Hoognodig zal best. Ik kan mij voorstellen dat er van die hardleerse types tussen zitten die van alles gaan ontkennen, zelfs met je link.

Probleem wat ik heb met het klimaatonderwerp is dat het nooit iets positiefs is. Want je offert al je leuke dingen weg voor het goede doel, maar dan krijg je alsnog een schuldgevoel aangepraat dat het niet genoeg is. En ondertussen stromen er nog steeds doom and gloom berichten over dat het allemaal veel erger is en dat we te laat zijn etc.

Het is een beetje als met tegenzin een bord met groente eten, maar in plaats van een toetje, krijg je straf aan het eind.

Je wordt een beetje moedeloos van, en ik mis bij dit soort onderwerpen een beetje van de dingen die wel goed gaan. Ik ben ook van mening dat al die negativiteit en het hopeloze net zo schadelijk is voor het klimaat, als dat het komt door klimaat ontkenners.

Ik zie een leven in een hutje op een hei, waar ik alleen maar aan een stokje zit te knagen, ook niet erg zitten eerlijk gezegd.

Laatst bewerkt:
OT: Met een pedelec van Groningen naar Eemnes gaat mij een beetje te ver. :ROFLMAO:

Wel handig voor toeristische ritjes in de omgeving en voor lokale boodschappen

Een elektrische fiets is geen elektrische auto. Lijkt me dus niet dat de regeling daarvooer bedoelt is. Ik zou overigens nooit een dergelijk bedrag aan een fiets uitgeven, ook niet met subsidie.

Het treurige feit is dat die conflicten veel mensenlevens kosten en daarmee ook wel weer energie/uitstoot besparen.
Elk nadeel heeft zijn voordeel?

Terug
Bovenaan