25 km voertuig

gandalf300

Net ingestapt
er is bij mij wat onduidelijkheid over hoe hard een 25km voertuig nou officieel mag, je zou denken 25 km omdat het zo heet maar ik denk niet dat dat waar is..
zoals je in deze aflvering van het pownews kunt zien https://www.youtube.com/watch?v=OJNjKJFObHs op 8 sec in de video zie je dat hij 70 rijdt, mag hij dit dan officieel? en zoals je op 1:40 kunt horen zegt die man: "een 25 km voertuig mag gewoon 45 omdat hij anders een gevaar op de weg wordt" is dit waar?

De Schaduw zei:
Jij gelooft Pownews??

de mensen van pownews zijn misschien irritant, maar ze vertellen meestal wel de waarheid en ik zag dit soort artikelen ook op andere website's. dit was het enige filmpje wat ik kon vinden dus ben ik hiervoor gegaan.

Het heet toch niet voor niets een 25KM auto? Als hij 70 zou mogen zou hij wel 70KM auto geheten hebben..

Volgens mij mag zo'n ding 125. De 1 staat gemakshalve niet in de wet, anders zou het wetboek zo dik worden. ;)

Vanmiddag voor het eerst eentje in real life gezien. Een Renault Kangoo (of zustermodel daarvan) van het eerste model, in prachtig vaalrood, geen kentekenplaten maar wel het 25 km/u bordje erop. Reed "keurig" mee met het verkeer binnen de bebouwde kom, 50 km/u dus.

Had ie langzamer gereden, had ie het verkeer danig opgehouden. Dus of dat echt een oplossing is. Maar reed nu dus 2 keer harder dan mag. Achter het stuur zat een jonge jongen, leeftijdscategorie "zou anders op een scooter rijden". Kon dat natuurlijk niet zien, maar vermoed niet in het bezit van een rijbewijs. 50 km/u lijkt niet hard, maar is hard zat als je niet voldoende voertuigbeheersing hebt. Vooral voor de fietsers of voetgangers die je dan tegen kan komen.

Op de weg waar ie reed staat een flitspaal. Die zal sowieso niet geflitst hebben (doet ie ook niet, 't is zo'n nieuwerwetse flitsloze paal), maar zou dat wel gebeurd zijn, dan heeft Leeuwarden geen idee waar de boete naar toe moet. want: geen kenteken.

Overigens denk ik dat de jongen die er in reed onderweg naar huis was en zich op de boerderij alvast omgekleed heeft. De kleding die ie aanhad leek me namelijk bepaald niet handig op de boerderij...

gandalf300 zei:
en zoals je op 1:40 kunt horen zegt die man: "een 25 km voertuig mag gewoon 45 omdat hij anders een gevaar op de weg wordt" is dit waar?
Ik zou een autohandelaar die blijkbaar een gat in de markt heeft ontdekt met deze auto's vooral op zijn blauwe ogen geloven. Hij is immers de wetgever!

Toffe meid trouwens, die van parkeerbeheer!

Alle informatie is te vinden op rdw.nl en/of omkeuren.nl

Grofgezegd bestaan er 3 categorieen:

Motorrijtuig met beperkte snelheid:

nationale categorie Z1 motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen laatsen afleveren of ophalen van goederen; onder motorrijtuig met beperkte snelheid wordt mede verstaan:

nationale categorie Z2 a.motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, iet ingericht voor het vervoer van personen en wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;

nationale categorie Z3 b.motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen;

Wat ik heb kunnen vinden, je mag niet harder rijden dan 25 km/h, topsnelheid maximaal 45 km/h

Guus Leferink zei:
Alle informatie is te vinden op rdw.nl en/of omkeuren.nl

Grofgezegd bestaan er 3 categorieen:

Motorrijtuig met beperkte snelheid:

nationale categorie Z1 motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen laatsen afleveren of ophalen van goederen; onder motorrijtuig met beperkte snelheid wordt mede verstaan:

nationale categorie Z2 a.motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, iet ingericht voor het vervoer van personen en wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;

nationale categorie Z3 b.motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen;

Wat ik heb kunnen vinden, je mag niet harder rijden dan 25 km/h, topsnelheid maximaal 45 km/h

dus valt het dan onder 1, 2 of 3? of geen van alle?

Je wilt echt ontzettend graag dat er geen regels voor bestaan, of niet? Heb je al een exemplaar op het oog? Lees dan ook even dit topic: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?19,5264503,5266344#msg-5266344 Je kunt als je er vandaag eentje koopt, er nog net 8 maanden en een paar dagen zonder rijbewijs in rijden, als je hem al verzekerd kunt krijgen. Daarna moet je er een "trekkerrijbewijs" voor hebben. En is nog maar de vraag of je nog een rooie cent terug krijgt voor je "landbouwvoertuig".

Het is een Z1 voertuig. De snelheid moet begrensd zijn op 25 km/u. Het is dus niet eens een kwestie van niet harder mogen, maar van niet harder mogen kunnen.

Hier in Amsterdam zie ik veel Vespacars als 25km voertuig. Er zit dan wel een oude stijl brommerkenteken op. Die dingen rijden ook wel harder dan 25. Medeforummer Audi80Coupe(?) heeft er meerdere gehad, misschien dat hij er meer over kan vertellen.

bedankt allemaal voor jullie reacties.
ik denk dat ik maar ga sparen voor mijn rijbewijs dan en laat dit idee maar gaan aangezien het tot nog maar voor 8 maanden geldt.

Als er niet al eerder een stokje voor gestoken wordt. Je bent al de tweede in korte tijd die ernaar informeert op dit forum, er is inmiddels aandacht aan besteed door Powned (en ook daarvoor was er al aandacht voor in de politiek - zie de brief van de minister in de linkjes in het door mij eerder gelinkte topic). Het zou mij niet verbazen als er op korte termijn al een maatregel komt die een streep door deze maas in de wet zet.

En terecht.

Het betreft waarschijnlijk een "motorrijtuig met beperkte snelheid", officieel gedefinieerd (zie art. 1.1 van de Regeling voertuigen) als:
motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen; onder motorrijtuig met beperkte snelheid wordt mede verstaan:
a. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;
b. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen.

Deze voertuigen zijn in Nederland nog altijd kentekenvrij (evenwel is een GV-kenteken mogelijk voor grensoverschrijdend verkeer of een ZZ-kenteken als het voertuig niet aan de wettelijke eisen hoeft te voldoen [het gebruik daarvan is dan vaak gelimiteerd]) en rijbewijsvrij, net als landbouwtrekkers. Minimumleeftijd 16 jaar. Er bestaan wel "rijbewijzen" voor, maar die hebben slechts arbeidsrechtelijke en geen verkeersrechtelijke betekenis.

bat zei:
Als er niet al eerder een stokje voor gestoken wordt. Je bent al de tweede in korte tijd die ernaar informeert op dit forum, er is inmiddels aandacht aan besteed door Powned (en ook daarvoor was er al aandacht voor in de politiek - zie de brief van de minister in de linkjes in het door mij eerder gelinkte topic). Het zou mij niet verbazen als er op korte termijn al een maatregel komt die een streep door deze maas in de wet zet.

En terecht.

Hoe eerder, hoe beter. Je wordt hier al doodgegooid met die levensgevaarlijke 45 km/h dingen, daar moet je niet ook nog die 25 km/h gevallen bij gaan krijgen. Hoe vaak ik wel geen levensgevaarlijke inhaalacties zie bij die voertuigen, vooral op provinciale wegen. De snelheidsverschillen zijn gewoon te groot. En dan zijn die 25-wagens dus ook nog niet APK, belasting en parkeergeld-plichtig. Bovendien hebben ze geen kenteken, dus als ze te hard langs een flitser rijden kunnen ze daar ook nog niet op gepakt worden. Alleen bij staandehouding.

Een oud-leerling van mij reed 20 jaar terug ook zo'n geval. De laatste week voor zijn rijexamen werd hij van de weg geplukt.
Dat was hem al eerder overkomen, maar bij die agent kwam hij goed weg.
Deze keer dus niet. Als dank kreeg hij een boete voor het rijden zonder rijbewijs B (tractorrijbewijs was dus niet voldoende), en een boete voor gladde banden.

Op mijn werk zie ik ook regelmatig zo'n ding op de parkeerplaats staan. Zal mij benieuwen hoe lang-ie dat volhoudt.

En vandaag zag ik er weer eentje rijden. Gewoon met het verkeer mee (50 km/u), dus zo'n 2 x zo snel als ie mag en mag kunnen.

@Père Fouettard: had je weer een internetdagje? Net als in wel meerdere topic zie ik je hier het reeds gezegde (hier danwel in het door mij naar verwezen eerdere topic) nog een keer ten overvloede herhalen, zonder echt iets toe te voegen. Geeft niet hoor, zo komen op zich interessante topics weer een keer bovendrijven en hoefde ik het topic niet op te zoeken om bovenstaande te melden... ;)

bat zei:
En vandaag zag ik er weer eentje rijden. Gewoon met het verkeer mee (50 km/u), dus zo'n 2 x zo snel als ie mag en mag kunnen.

@Père Fouettard: had je weer een internetdagje? Net als in wel meerdere topic zie ik je hier het reeds gezegde (hier danwel in het door mij naar verwezen eerdere topic) nog een keer ten overvloede herhalen, zonder echt iets toe te voegen. Geeft niet hoor, zo komen op zich interessante topics weer een keer bovendrijven en hoefde ik het topic niet op te zoeken om bovenstaande te melden... ;)

De meesten die zo'n 25 km geval rijden hebben hem zelf aangepast. En wel zo dat bij een controle de meeste versnellingen niet gebruikt kunnen worden, volgens mij door een plaatje onder de versnellingspook. Dat plaatje kun je wegdraaien en dan kun je gewoon alle versnellingen gebruiken, en dus de normale snelheid rijden.
Vorige week reed er ook zo'n gevaar achter ons buiten de bebouwde kom. Wij reden 80 km/u en meneer moest even inhalen terwijl er een vrachtauto aan kwam. Het ging goed :cool:, hij was ons ook zo een eind voor.

Ik zag zaterdag ook een oude Opel Combo, in de binnenstad van Amersfoort, met een 25 KM/h bord op de kentekenplaat en een groot, geel, gevarendriehoek op de achterdeur..

Volgens mij voldoen geen van die auto's aan de eis:
Père zei:
mbt wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;

Nee, het zijn zogenaamd boerenlandvoertuigen, dus bedoeld om even wat spul van het weiland/de akker naar de schuur te brengen of andersom.

motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen

Je mag er dus geen mensen mee kunnen vervoeren en je moet er zooi mee kunnen vervoeren over een korte afstand. Met wat fantasie kan zo'n combo dan kloppen. Maar hij kan dus ook met het verkeer mee (ik heb volgens mij precies dezelfde combo gezien namelijk) en dat mag ie eigenlijk niet kunnen. Ombouwers roepen dan dat 45 km/u gedoogd wordt (vandaag een stuk in de krant waarin zo'n beunhaas dat ook weer beweerde) omdat anders het verkeer teveel opgehouden wordt. Ik hou het er maar op dat de politie het even laat lieren momenteel, wachtend op de (trekker)rijbewijsverplichting. Die ombouwer vertelde ook nog dat die voertuigen "dus" wel iets van 60 kunnen, want ja, je moet wel enige reserve overhouden. En dat trekkerrijbewijs was vast ook heel makkelijk te halen straks - tuurlijk, hij zal wat anders beweren, dat zou zijn handel immers in de wielen kunnen rijden, als je aan iemand die zo'n ding komt kopen, omdat een brommobiel vanwege het daarvoor benodigde rijbewijs niet meer kan, moet vertellen dat ie helaas vanaf 1 januari ook voor die 25km/u auto een gelijksootig rijbewijs moet hebben.

Inmiddels nu in de eerste maanden al meer herkeuringen dan heel vorig jaar - bij VVN zijn ze na het telefoontje van de journalist van de krant ook eindelijk wakker. Bovag was al wakker, die zagen namelijk de verkoop van brommobielen flink teruglopen.

Was een blauwe Combo, 1e generatie en nog redelijk roestvrij, op 't oog van een afstand.
Zag hem in het centrum, op 't plein voor de (inmiddels) voormalige Bibliotheek.

Zo'n handelaar is lekker 'maatschappelijk ' verantwoord bezig zeg(n)

He he he, en dit mag dus gewoon de weg op:

https://www.youtube.com/watch?v=DltKTd75wIk

https://www.youtube.com/watch?v=RlFJpLUJBgY

Niet APK-waardig: check. Gebroken frame: check. Ongecontroleerde LPG-installatie: check. Totale afwezigheid van kokerbalken: check. Heul veul roest: check. 25 km-bordje om al het voorgaande ongedaan te maken: dubbelcheck.

Ik dacht dat het wat was van de boeren-provinies Noord-Oostelijke provincies

Maar ik had van de week bijna zo'n teringding in de zij van de Sierra, het ding naderde met ruim 50km/u
achter het stuur zat een niet al te snugger kijkend knulletje van hoogstens 16 die dus totaal niet in de gaten had dat ik voorrang had

Het is wachten totdat dat een keer wel mis gaat. Grote kans dat de verzekeraar dan vindt dat het voertuig niet verzekerd was, want gebruikt voor een doel dat niet omschreven is in de verzekering. Als het alleen blikschade is, kom je dan nog goed weg, want de verzekering betaalt het slachtoffer dan nog wel uit, maar jongetje zit aan een flinke betalingsregeling vast en kan het de komende jaren wel vergeten uberhaupt nog een betaalbare verzekering af te sluiten. In het ergste geval vallen er gewonden of zelfs doden.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

$_85.JPG

Een naar brommobiel omgekeurde V5?o_O Het gedogen van 16-jarigen die zonder rijbewijs achter het stuur kruipen van een volwaardige (en in dit geval behoorlijk vlotte) auto lijkt me uit het oogpunt van de verkeersveiligheid niet heel wenselijk...

Ik neem aan dat het vlotte er wel af is. Maar dit slaat nergens op. Dat iemand bij het RDW dit goedkeurt..

D. Elzinga zei:
Boppie zei:
Ik neem aan dat het vlotte er wel af is.

Qua topsnelheid ja, maar er is toch weinig wat je ervan weerhoudt alsnog hard te accelereren?

Dat houdt bij de eerste versnelling wel op...als het goed is kan het kreng niet harder. Ben het er overigens mee eens dat dit nooit de bedoeling kan zijn. Ook met lage snelheden kan dit een moordwapen zijn in ondeskundige handen.

PauseBreak zei:
D. Elzinga zei:
Boppie zei:

Qua topsnelheid ja, maar er is toch weinig wat je ervan weerhoudt alsnog hard te accelereren?

Er is natuurlijk ook weinig dat je weerhoudt om gewoon die begrenzing er af te slopen na de goedkeuring.

Dan mag ik hopen dat pappa zoonlief zijn kop eraf trekt. En vervolgens het ding laat verwerken tot een pakketje.

PauseBreak zei:
D. Elzinga zei:
Boppie zei:

Er is natuurlijk ook weinig dat je weerhoudt om gewoon die begrenzing er af te slopen na de goedkeuring.

Dat is ook waar, hoewel agenten (hopelijk) wat extra belangstelling hebben voor dit soort bouwsels.;)

Absurd eigenlijk, een 18-jarige die een Golf V5 wil verzekeren zal dit waarschijnlijk niet of tegen zeer hoge kosten lukken, en diegene heeft dan tenminste nog een rijbewijs en beheerst dus (naar we aan mogen nemen) de beginselen van het autorijden. Echter kun je als 16-jarige zonder enige ervaring in theorie zelfs een Ferrari rijden, als de benodigde aanpassingen maar gedaan zijn. En dat terwijl een auto in handen van een volkomen onervaren iemand ook gevaarlijk is als hij slechts 45 km/u haalt...

Boppie zei:
D. Elzinga zei:
Boppie zei:

Dat houdt bij de eerste versnelling wel op...als het goed is kan het kreng niet harder. Ben het er overigens mee eens dat dit nooit de bedoeling kan zijn. Ook met lage snelheden kan dit een moordwapen zijn in ondeskundige handen.

Naar ik begrijp uit andere advertenties zijn zowel de eerste als tweede versnelling bruikbaar. Lijkt me evengoed niet heel comfortabel, 45 km/u rijden in z'n twee...

PauseBreak zei:

Dat is natuurlijk niet helemaal waar: verzekering en politie zullen dat machtig interessant vinden.

D. Elzinga zei:
Boppie zei:
D. Elzinga zei:
Boppie zei:

Naar ik begrijp uit andere advertenties zijn zowel de eerste als tweede versnelling bruikbaar. Lijkt me evengoed niet heel comfortabel, 45 km/u rijden in z'n twee...

Lijkt me ook niet super, rijdt lekker schokkerig. Kortom Volkomen Waardeloos.

Mee eens, maar een traktor of ander landbouwvoertuig is nog veel gevaarlijker. Maar bij een normale auto krijg je al snel het beeld dat er misbruik wordt gemaakt van de regeling. Daar gaat dus wat aan veranderen begrijp ik, met de invoerring van een trekkerrijbewijs. Mag je er dan ook niet meer in rijden met een autorijbewijs?

Het is sowieso vreemd dat die dingen alleen begrenst worden door versnellingen te blokkeren. Dat is zo lek als een mandje. Vroeger haalde de Audi Quattro al 101km/h in de eerste versnelling en de meeste auto's (zelfs de mijne...) haalt na doorhalen 80 in 2. Terwijl bv elektrische fietsen en vrachtwagens wel strak elektronisch begrenst moeten zijn. Als je dit soort klasses wilt toestaan, hang daar dan ook de wettelijke verplichting aan dat ze technisch zo aangepast worden dat ze ook echt niet harder kúnnen dan 25 of 45. Liefst net als een vrachtwagen, gewoon met een elektronische begrenzer.

s velthuis zei:
Het is sowieso vreemd dat die dingen alleen begrenst worden door versnellingen te blokkeren. Dat is zo lek als een mandje. Vroeger haalde de Audi Quattro al 101km/h in de eerste versnelling en de meeste auto's (zelfs de mijne...) haalt na doorhalen 80 in 2. Terwijl bv elektrische fietsen en vrachtwagens wel strak elektronisch begrenst moeten zijn. Als je dit soort klasses wilt toestaan, hang daar dan ook de wettelijke verplichting aan dat ze technisch zo aangepast worden dat ze ook echt niet harder kúnnen dan 25 of 45. Liefst net als een vrachtwagen, gewoon met een elektronische begrenzer.

Ten tijde van de "kruipauto's" in de jaren 50 was het verplicht om behalve de blokkering van hogere versnelling ook nog een blokje onder het gaspedaal te hebben waardoor er echt niet hard gereden/geaccelereerd kon worden, maar daar lijkt nu geen sprake meer van.

Zo'n V5 kan in de tweede versnelling natuurlijk veel harder dan 45 km/u, dus hoe de bouwer hard heeft weten te krijgen dat de auto echt hoogstens die snelheid kan weet ik niet. Datzelfde vraag ik me trouwens ook af met betrekking tot de diverse MMBS'en met automaatbak die er te koop staan, zoals deze. Of zou je dan alleen de eerste "berg"-versnelling kunnen gebruiken?

Dakloos zei:
Mee eens, maar een traktor of ander landbouwvoertuig is nog veel gevaarlijker. Maar bij een normale auto krijg je al snel het beeld dat er misbruik wordt gemaakt van de regeling. Daar gaat dus wat aan veranderen begrijp ik, met de invoerring van een trekkerrijbewijs. Mag je er dan ook niet meer in rijden met een autorijbewijs?

Ook daar wordt misbruik van gemaakt. Hoeveel tractoren zitten er wel niet in het grondverzet? Grote jongens met hoge gewichten die door kleine jongens bestuurt kunnen worden. Of een dieplader met een leuke kraan erop.

Ik vraag me inderdaad ook af of er meer aangepast is dan het 'weglassen' van een paar versnellingen. Met mijn Citroën C1 haalde ik tot iets over de 100km/u in z'n 2! :D

s velthuis zei:
PauseBreak zei:

Dat is natuurlijk niet helemaal waar: verzekering en politie zullen dat machtig interessant vinden.

Ik denk dat weinig verzekeringsmaatschappijen en politieafdelingen de moeite zullen nemen om preventief zo'n auto te gaan nakijken. Wellicht bij opvallend rijgedrag of een algemene controle dat zoiets met extra aandacht wordt bekeken, maar verder ligt de pakkans net zo hoog als voor het fietsen door rood.

D. Elzinga zei:
Datzelfde vraag ik me trouwens ook af met betrekking tot de diverse MMBS'en met automaatbak die er te koop staan, zoals deze. Of zou je dan alleen de eerste "berg"-versnelling kunnen gebruiken?
Nog los daarvan, weer dat rijtje:

Deze 25 km MMBS ( Motorvoertuigen Met Bepekte Snelheid ) voertuigen zijn door de RDW goedgekeurd voor de Nederlandse wegen.

- Je mag op alle wegen rijden t/m 80 km/U.
- De snelheid die je mag rijden is 45 km/U.
- Topsnelheid is meestal rond de 60 km, zodat er nog iets over is voor speciale situatie's.
- Minimaal ( scooter ) AM rijbewijs nodig.
- Geen apk plicht meer. ( Bij de RDW keuring die wij nu hebben laten doen is het voertuig voor de laatste keer door hun apk gekeurd.)
- U krijgt na het afsluiten van de verzekering een verzekerings plaatje toe gestuurd die U achterop het voertuig moet schroeven.

- je mag inderdaad op alle wegen, behalve auto- en snelwegen rijden.
- je mag maximaal 25 km/u rijden, dat 45 km/u gedoogd zou zijn is echt een fabeltje. Het ding is namelijk helemaal niet bedoeld om ermee in situaties te rijden waar je bij 25 km/u langdurig oponthoud veroorzaakt. Dat kleine stukje van het veld naar de schuur maakt het voor een automobilist niet uit of ie vast zit achter een trekker of zo'n karretje.
- dat ding mag constructief niet harder kunnen dan 25 km/u. Op deze manier voldoet ie dus niet aan de wet.
- gek genoeg heb je juist helemaal geen rijbewijs nodig voor dit voertuig.
- ik zou wel even het APK fomruliertje vragen dan. Ik heb zo'n vermoeden dat dit er niet is. APK keuring is namelijk niet nodig, er moet alleen gekeken worden of het voertuig voldoet aan de eisen voor MMBS. Dat documentje zou ik zeker willen hebben.
- ik ben benieuwd of iemand het voertuig daadwerkelijk verzekerd kan krijgen. Controle op verzekerd zijn of niet is in hoge mate geautomatiseerd, op basis van kenteken. Voertuig heeft geen kenteken, en zal dus door vrijwel alle controles heen glippen...

Op een snorscooter kan je ook vaak 45, maar ook dat mag niet. Ben blij dat ik met de leenscooter van mijn Citroën dealer geen rollerbank ben tegengekomen.

Terug
Bovenaan