25 km voertuig

Dakloos zei:
Kenteken 45-MM-BS vind ik ook nogal opmerkelijk (of is dat photoshop?)

Lijkt me geen photoshop: aangezien een MMBS geen kenteken nodig heeft kun je net zo goed een "valse" combinatie gebruiken.;)

Ik heb in ieder geval mijn vraagtekens bij hoe streng de RDW is bij de keuring. Het zou me weinig verbazen als de keuring grotendeels stempelwerk is...

Het gaat hier om een 45 km/u MMBS, als je de advertentie mag geloven. Ik kan dat totaal niet plaatsen in de regels volgens de Regeling Voertuigen.

Meneer heeft inmiddels zijn "gewone" rijbewijs gehaald. Je mag hopen dat dit niet ook een herinnering heeft achtergelaten bij iemand anders:

$_85.JPG

Vandaag een item in EenVandaag. Redelijk neutraal tot kritisch. Weer dezelfde 2 handelaars, deze keer gelukkig geen praatjes in de trant van "je mag 45 km/u anders hou je de boel maar op". En over de (on)verzekerbaarheid wordt natuurlijk met geen woord gerept...

Heb het item, later, ook nog gezien.
Jammer dat er niet wat meer uitgediept is naar de oorsprong van de plotselinge populariteit (een handelaar ofzo heeft toch een keer de wettekst eens goed doorgelezen..?).

Overigens, de door mij genoemde blauwe Combo kwam mij gisteren voorbij op de Stadsring in A'foort. Het achteropkomend verkeer had maar weinig last van 'm. :rolleyes:

Uiteindelijk kost mij zoiets geld. Dit zijn de gevallen waarbij je, als je er een ongeluk mee krijgt, erg blij bent dat je een rechtsbijstand verzekering hebt.

Waarom dit plotseling populair is lijkt me simpel. De overheid schaft de HSB vrijstelling af van wagens tussen 25-40 jaar oud. Auto onverkoopbaar, belasting kost veel geld. Dus dan is dit een mooie uitvlucht.

Groetjes,
Jan

Natuurlijk Jan. Al die mensen die een belastingvrije, dieselende Benz reden, rijden nu in zo'n 25 km-wagen. Ik denk het ook... (n)

Het zijn vooral jongeren <18 en ouderen waarvan het rijbewijs is ingenomen. Met de komst van een speciaal rijbewijs voor deze categorie per 2015 zal de populariteit wel weer dalen.

Waarom een goede rechtsbijstand? Die dingen zijn toch gewoon verzekerd?

Nou, dus lang niet in alle gevallen.. zoals bat ook aangeeft. niet alle maatschappijen accepteren dit zomaar..
Controle is moeilijk voor de RDW, want geen kenteken..

Begrijpelijk dat niet alle verzekeringsmaatschappijen dit accepteren, maar dan ga je toch gewoon op zoek naar een andere? Ik neem aan dat zo'n handelaar (of Google) je daar best bij kan helpen.

Mensen die onverzekerd rondrijden met zo'n ding vallen ongetwijfeld snel door de mand, aangezien je natuurlijk ook de aandacht van de politie trekt.

Dakloos zei:
Het zijn vooral jongeren <18 en ouderen waarvan het rijbewijs is ingenomen. Met de komst van een speciaal rijbewijs voor deze categorie per 2015 zal de populariteit wel weer dalen.

Waarom een goede rechtsbijstand? Die dingen zijn toch gewoon verzekerd?

Verzekerd wel ja, totdat bij een ongeluk blijkt dat er geknoeid is met de 25-km begrenzer waarna de verzekering zijn handen ervan af trekt. Dan kun je dus zelf de bestuurder aansprakelijk gaan stellen waarbij rechtsbijstand toch wel handig is.

Groetjes,
Jan

Is het dan niet aan de verzekeraar om dat te verhalen op de verzekerde? Kijk hoeveel brommers er opgevoerd zijn.

Dakloos zei:
Is het dan niet aan de verzekeraar om dat te verhalen op de verzekerde? Kijk hoeveel brommers er opgevoerd zijn.

Als je je niet houdt aan de voorwaarden van de verzekering geldt die verzekering niet langer en mag je zelf betalen. De verzekering is op dat moment geen partij meer in het geheel.

Dus nee, het is iet aan de verzekeraar dat te verhalen. En als jij dat als de onschuldige partij treft ben je daar mooi klaar mee...

Groetjes,
Jan

Ik dacht dat het in de WAM geregeld is dat de verzekeringsmaatschappij altijd verplicht is schade aan een derde te vergoeden. Dat is bijvoorbeeld ook zo bij een dronken bestuurder. Vervolgens kan de verzekeringsmaatschappij deze schade wel verhalen op de verzekerde, maar dat is dan niet het probleem van de onschuldige partij.

Volgens mij is het inderdaad ook zo dat de verzekeraar wel de schade aan de tegenpartij uitbetaalt, maar het dan wel verhaalt op de achteraf onverzekerd gebleken "verzekerde". Het vervelende is wel dat dit zeker bij flinke schades (denk bijvoorbeeld eens aan lichamelijk letsel met hele dure behandelingen als gevolg, dan is een beetje blikschade een schijntje) niet altijd lukt. En dan gaan beginnende bestuurders die overstappen van hun 25 km/u bakkie naar een echte auto weer zeuren dat de verzekering zo duur is...

Dakloos zei:
Kenteken 45-MM-BS vind ik ook nogal opmerkelijk (of is dat photoshop?)

Snelheid is dacht ik +5 toegestaan, 60 is dus gewoon te hard. Maar of de RDW (of politie) je op een rollenbank zet?

Dat kenteken is niet gephotoshopt en hij rijdt nauwelijks harder dan 40. Hoe ik dat weet? Ik heb vandaag op de N271 achter dit kreng gezeten... Exact deze, met de kapotte neus.

Lol @ the haters :)

Mijn broer (die nu een Ligier Ixo Meta heeft) had ook het idee om die Ligier om te ruilen voor een MMBS-auto. Hij wilde een 45-km versie nemen. Die zou dezelfde status hebben als een brommobiel. Dus we zijn er even diep ingedoken en wat bleek: vooral de verzekering is veel goedkoper. Het zou € 70 per maand schelen als hij de Ligier zou omruilen voor een verbouwde Peugeot Partner uit 1999. Dit verschil komt vooral vanwege de betere veiligheid.

Toch ziet hij ervan af. Want hij is ook bij de RDW in Amsterdam langs geweest om meer informatie in te winnen. En wat blijkt: daar kreeg hij te horen dat de MMBS-auto waarschijnlijk 2015 niet gaat halen.

D.E.N.N.I.S. zei:
Lol @ the haters :)

Mijn broer (die nu een Ligier Ixo Meta heeft) had ook het idee om die Ligier om te ruilen voor een MMBS-auto. Hij wilde een 45-km versie nemen. Die zou dezelfde status hebben als een brommobiel. Dus we zijn er even diep ingedoken en wat bleek: vooral de verzekering is veel goedkoper. Het zou € 70 per maand schelen als hij de Ligier zou omruilen voor een verbouwde Peugeot Partner uit 1999. Dit verschil komt vooral vanwege de betere veiligheid.

Toch ziet hij ervan af. Want hij is ook bij de RDW in Amsterdam langs geweest om meer informatie in te winnen. En wat blijkt: daar kreeg hij te horen dat de MMBS-auto waarschijnlijk 2015 niet gaat halen.

Terecht. De overheid moet ook niet inzetten op het vergroten van snelheidsverschillen, maar op het verkleinen ervan. Zaterdag weer kunnen zien op de A28 wat er gebeurt als iemand even niet oplet en er met 80 km/h in gaat waar de rest langzaam rijdt. Dat soort snelheidsverschillen moet je zo min mogelijk hebben. Zo'n 25 of 45 km/h geval op de provinciale weg is dan ook niet bepaald een aanwinst te noemen. Als zelfs de vrachtwagens gaan inhalen op de provinciale weg, weet je dat er iets goed fout zit.

D.E.N.N.I.S. zei:
Bedoel je dan die specifieke Peugeot Partner of de MMBS in het algemeen?

Dakloos zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
Bedoel je dan die specifieke Peugeot Partner of de MMBS in het algemeen?
In het algemeen.

Hij gaf er geen mening bij. Persoonlijk zou ik het onterecht vinden.

Opvallende uitspraak. Je zou denken dat iemand van de rdw goed op de hoogte is van de laatste regels en geen ongefundeerde uitspraken doet. Maar het enige wat ik kan vinden is dat per 2015 het T-rijbewijs wordt ingevoerd. Ik weet niet wat de reden is dat je broer nu een brommobiel heeft, maar als geen autorijbewijs heeft moet hij dus nog zo'n T-rijbewijs halen.

Dakloos zei:
Opvallende uitspraak. Je zou denken dat iemand van de rdw goed op de hoogte is van de laatste regels en geen ongefundeerde uitspraken doet. Maar het enige wat ik kan vinden is dat per 2015 het T-rijbewijs wordt ingevoerd. Ik weet niet wat de reden is dat je broer nu een brommobiel heeft, maar als geen autorijbewijs heeft moet hij dus nog zo'n T-rijbewijs halen.
Mijn broer heeft inderdaad nooit zijn rijbewijs-b gehaald. Voor de Ligier heeft hij alleen maar rijbewijs-a nodig. Met die Ligier rijd hij gemiddeld 20d km jaar. Daarom wilde hij zo'n MMBS-auto.

Voor het theorie en praktijkexamen van het T-rijbewijs ben je bij elkaar zo'n €300,- kwijt. Lessen zal je broer gezien zijn ervaring niet of nauwelijks nodig hebben. Nog best een optie als ik lees dat de verzekering voor een MMBS volgens jou €70,- p.m. goedkoper is dan voor een brommobiel. Wat ik overigens een bijzonder hoog bedrag vind, zeker als ik eerder in dit topic lees dat een MMBS zo lastig te verzekeren is.

MMBS Auto regels

MMBS Auto RegelsMMBS Auto regels Categorie 1.
Voertuigen, NIET ingericht voor het vervoer van personen, wel ingericht voor het vervoer van GOEDEREN met een (technisch) maximum snelheid van 25 km/h.

MMBS Auto regels Categorie 2.
Voertuigen, ingericht voor werkzaamheden op, aan of langs de weg. Deze voertuigen mogen (technisch) niet harder kunnen dan 45 km/h.

MMBS Auto regels Categorie 3.
Voertuigen, ingericht voor het vervoer van max. 8 personen (bestuurder niet meegerekend) dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen. Deze voertuigen mogen (technisch) niet harder kunnen dan 45 km/h.

Als iemand besluit een oude vracht- of bestelauto grotendeels voor vervoers- werkzaamheden buiten de weg te gaan gebruiken, deelt hij dit mee aan de directeur RDW, die het kenteken inneemt en in het register, bij het nu vervallen kenteken, de code 53 plaatst. Hiermee is de bestemming veranderd en valt het voertuig niet meer onder de verantwoordelijkheid van de RDW.

Bepalend is of er werkelijk sprake is van een zogenaamd "motorrijtuig met beperkte snelheid" (verder te noemen "mmbs" )

Motorrijtuig met beperkte snelheid:

motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen, en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen;
onder motorrijtuig met beperkte snelheid wordt mede verstaan:

a. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;

b. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen "

(i.s.m. het RDW)
Volgens mijn informatie heeft categorie 3 geen rijbewijs-T nodig, maar wel het bromfiets rijbewijs. Zo is het mij uitgelegd. Dat de verzekering voor mijn broer goedkoper is, komt waarschijnlijk omdat hij ouder dan 16 is.

Opzich logisch dat voor die laatste categorie weer een ander rijbewijs nodig is. Het T-rijbewijs is naar mijn idee toegespitst op voertuigen die zijn ingericht voor het verrichten van werkzaamheden of het vervoeren van goederen, niet voor het vervoer van personen. Alleen een bromfietsrijbewijs lijkt me dan weer wat magertjes voor een voertuig met aanhanger(s) vol passagiers.

Was het de bedoeling dat de Peugeot Partner tot categorie 3 zou behoren overigens?

D.E.N.N.I.S. zei:
Ja, De omgebouwde Peugeot Partner (categorie 3) heeft dezelfde rechten en plichten hebben als een brommobiel.
Waar lees je dat het om categorie 3 gaat?

Wat rechten en plichten betreft heeft het inderdaad veel weg van een brommobiel. Voor een brommobiel is tegenwoordig een praktijkexamen brommobiel verplicht las ik ergens.

Dakloos zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
Ja, De omgebouwde Peugeot Partner (categorie 3) heeft dezelfde rechten en plichten hebben als een brommobiel.
Waar lees je dat het om categorie 3 gaat?

Wat rechten en plichten betreft heeft het inderdaad veel weg van een brommobiel. Voor een brommobiel is tegenwoordig een praktijkexamen brommobiel verplicht las ik ergens.
Dat staat nergens, maar ik zeg dat omdat het een 45 km/uur versie is en bedoeld voor het vervoer van personen.

Het klopt dat je tegenwoordig een examen moet doen voor een brommobiel. Maar dat geldt alleen voor personen die nog geen rijbewijs a of b hebben.

Vervoer personen, omdat er meer dan 1 zitplaats in de Partner zit? Ik blijf die derde categorie een lastige vinden, zoals ik het lees is het altijd een combinatie met een aanhanger. Zoals de eerder genoemde toeristentreintjes.

Opvallend vond ik de volgende tekst op de site waar jij naar linkte:
MMBSAuto.nl zei:
Het zal duidelijk zijn dat gewone personenauto's NIET tot mmbs zijn om te vormen. Aan de eis van de laadruimte, zoals wel bij een vrachtauto, wordt niet voldaan. Het platleggen of verwijderen van een achterbank maakt iets nog niet tot een vrachtvoertuig!
Bovendien werkt de ook vereiste begrenzing eigenlijk nooit goed. Je ziet ze overigens wel steeds vaker rondrijden met zo'n landbouwdriehoek. Men tracht dan de politie te overbluffen en zo onder alle normale verplichtingen (rij-, kentekenbewijs en houderschapsbelasting) uit te komen.

Er zijn al gevallen bekend dat de voertuigen in beslag worden genomen en vernietigd!

Ik vind cat.3 ook een moeilijke. Want wettelijk gezien mag er in een brommobiel niet meer dan 2 personen (incl. bestuurder) vervoerd worden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat stukje tekst niet helemaal begrijp. Volgens mijn waarschuwen ze tegen verkeerd omgebouwde auto's.

Elders lees ik het volgende:

Voor deze auto's is er ook een speciale MMBS auto verzekering. Deze sluit u makkelijk en snel af. Bekijk meer informatie omtrent de MMBS verzekering op onze informatie pagina.

Veilig over de weg met een auto van MMBS Auto. Met een auto van MMBS bent u net zo veilig als in een reguliere, door het RDW gekeurde personen auto. U hoeft zich dan ook geen zorgen te maken over de veiligheid van uw mede pasagiers.

Voor vragen en/of meer informatie kunt u contact met ons opnemen.

Bekijk ons assortiment van de 45 km Auto en maak uw keuze uit een ruim assortiment dat wekelijks wordt geupdate. TIP!: Schrijf uzelf in voor de MMBS Auto nieuwsbrief en ontvang de nieuwste 45 km auto's in uw mailbox!

Als er een kenteken wordt afgegeven voor een 45 km Auto dan zal deze voortaan worden beschouwd als een bromfiets. Dit is te herkennen aan de nummerplaat: Dit is een kleine mini plaat zoals deze wordt afgegeven aan de bromfietsbestuurder. Deze is aan de achterkant van een 45 km auto auto bevestigd op de plaats van de oude kentekenplaaten.

Een 45 km Auto heeft, net zoals iedere normale auto, ruimte voor een grote reguliere kentekenplaat. Bij aankoop van een 25 krijg je dat mini plaatje. Dat miniplaatje kan je plaatsen op een nieuwe kentekenplaat waarvan je zelf de tekst kan bepalen. Dit is bijzonder leuk voor de bestuurder want deze kan daarom bijvoorbeeld zijn naam of bijnaam gebruiken.

In het stadsverkeer doet een 45 km Auto van MMBS Auto nauwelijks onder voor de normale auto. Nu gelden er al snelheidsbepalingen binnen de bebouwde kom die er voor zorgen dat de snelheid van de 45 Km Auto vrijwel gelijk is aan de maximum snelheid voor al het andere verkeer.

Een 45 km auto kopen? Een goede 45 km Auto kopen doet u bij MMBS Auto!

en

Veilig over de weg met een auto van MMBS Auto. Met een auto van MMBS bent u net zo veilig als in een reguliere, door het RDW gekeurde personen auto. U hoeft zich dan ook geen zorgen te maken over de veiligheid van uw mede pasagiers.

Voor vragen en/of meer informatie kunt u contact met ons opnemen.

Bekijk ons assortiment van de 25 km Auto en maak uw keuze uit een ruim assortiment dat wekelijks wordt geupdate.

TIP!: Schrijf uzelf in voor de MMBS Auto nieuwsbrief en ontvang de nieuwste 25 km auto's in uw mailbox!

Als er een kenteken wordt afgegeven voor een 25 km Auto dan zal deze voortaan worden beschouwd als een bromfiets. Dit is te herkennen aan de nummerplaat: Dit is een kleine mini plaat zoals deze wordt afgegeven aan dde bromfietsbestuurder. Deze is aan de achterkant van een 25 km auto auto bevestigd op de plaats van de oude kentekenplaten.

Een 25 km Auto heeft, net zoals iedere normale auto, ruimte voor een grote reguliere kentekenplaat. Bij aankoop van een 25 krijg je dat mini plaatje. Dat miniplaatje kan je plaatsen op een nieuwe kentekenplaat waarvan je zelf de tekst kan bepalen. Dit is bijzonder leuk voor de bestuurder want deze kan daarom bijvoorbeeld zijn naam of bijnaam gebruiken.

In het stadsverkeer doet een 45 km Auto van MMBS Auto nauwelijks onder voor de normale auto. Nu gelden er al snelheidsbepalingen binnen de bebouwde kom die er voor zorgen dat de snelheid van de 25 Km Auto vrijwel gelijk is aan de maximum snelheid voor al het andere verkeer.

Een 25 km auto kopen? Een goede 25 km Auto kopen doet u bij MMBS Auto!

D.E.N.N.I.S. zei:
Ik vind cat.3 ook een moeilijke. Want wettelijk gezien mag er in een brommobiel niet meer dan 2 personen (incl. bestuurder) vervoerd worden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat stukje tekst niet helemaal begrijp. Volgens mijn waarschuwen ze tegen verkeerd omgebouwde auto's.

Elders lees ik het volgende:

[...]
Veilig over de weg met een auto van MMBS Auto. Met een auto van MMBS bent u net zo veilig als in een reguliere, door het RDW gekeurde personen auto. U hoeft zich dan ook[...]

en

[...]
In het stadsverkeer doet een 45 km Auto van MMBS Auto nauwelijks onder voor de normale auto. Nu gelden er al snelheidsbepalingen binnen de bebouwde kom die er voor zorgen dat de snelheid van de 25 Km Auto vrijwel gelijk is aan de maximum snelheid voor al het andere verkeer.
[...]

Wat een onzin, ze adverteren er mee dat die dingen niet gekeurd hoeven te worden en als je die roestbakken soms ziet dan denk ik ook dat ze gewoon afgekeurde auto's ombouwen. Even veilig als een Kever uit 1938 of een brommobiel ja. Dorpels doorgeroest, geen probleem. De veiligheid van een blikje cola.

En hebben ze nou dat bericht gecopy paste of proberen ze de illusie te wekken dat een 25km/h auto mee kan komen met auto's die 2x zo snel rijden?

Ik kan ze niet snel genoeg zien verdwijnen. Straks rijd zo een malloot zonder rijbewijs zo maar voor je in de weg op en rij jij 2 mensen dood. Zelfde met die brommobielen.

RavenLiquid zei:
Ik kan ze niet snel genoeg zien verdwijnen. Straks rijd zo een malloot zonder rijbewijs zo maar voor je in de weg op en rij jij 2 mensen dood. Zelfde met die brommobielen.
Jij rijdt iedereen dood die in de weg rijdt? o_O

D.E.N.N.I.S. zei:
Maar deze tekst gaat ook niet over de brommobiel.

Het AD wijdt er ook een artikel aan. Hopen dat de wetgeving snel aangepast zal worden!

<https://www.ad.nl/ad/nl/1006/Auto/article/detail/3662341/2014/05/27/Goedkoop-karren-jongere-bouwt-auto-om-tot-brommer.dhtml>

RavenLiquid zei:
Kijk en dat is nu het verschil tussen normale automobilisten en mensen zoals jij. Normale automobilisten met een gezonde vorm van fatsoen en verantwoordelijk weggedrag houden rekening met andere weggebruikers, ook als die langzamer zijn.

Ik rij zelf regelmatig in de Ligier en er is niets grappiger dan mensen zoals jij die achter me rijden.

Dakloos zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
Maar deze tekst gaat ook niet over de brommobiel.
Klopt, maar zoals je weet mogen in een brommobiel niet meer dan 2 personen zitten. Als de MMBS-auto de status van een brommobiel heeft, dan zou dat toch ook hetzelfde moeten zijn.

Als de status precies gelijk zou zijn wel, maar er zijn wel meer verschillen. Brommobiel heeft bijvoorbeeld ook strengere eisen aan gewicht en vermogen.

Dakloos zei:
Opvallend vond ik de volgende tekst op de site waar jij naar linkte:
MMBSAuto.nl zei:
Het zal duidelijk zijn dat gewone personenauto's NIET tot mmbs zijn om te vormen. Aan de eis van de laadruimte, zoals wel bij een vrachtauto, wordt niet voldaan. Het platleggen of verwijderen van een achterbank maakt iets nog niet tot een vrachtvoertuig!
Bovendien werkt de ook vereiste begrenzing eigenlijk nooit goed. Je ziet ze overigens wel steeds vaker rondrijden met zo'n landbouwdriehoek. Men tracht dan de politie te overbluffen en zo onder alle normale verplichtingen (rij-, kentekenbewijs en houderschapsbelasting) uit te komen.

Er zijn al gevallen bekend dat de voertuigen in beslag worden genomen en vernietigd!

Zeer opvallend inderdaad, want als je een gewone personenauto niet tot MMBS kan verbouwen zou de RDW zoiets bijvoorbeeld per definitie toch niet goed kunnen keuren?

D.E.N.N.I.S. zei:
RavenLiquid zei:
Kijk en dat is nu het verschil tussen normale automobilisten en mensen zoals jij. Normale automobilisten met een gezonde vorm van fatsoen en verantwoordelijk weggedrag houden rekening met andere weggebruikers, ook als die langzamer zijn.

Ik rij zelf regelmatig in de Ligier en er is niets grappiger dan mensen zoals jij die achter me rijden.

Ik heb het niet over asociaal de mensen van de weg rijden die LANGZAMER rijden maar die GEEN rijbewijs hebben en daar door een gevaar op de weg vormen. En dan vooral de jongere bestuurders die geen enkele rijles gehad hebben en samen met hun vriendjes even stoer gaan doen.

Vooral in België heb je mooie wegen daarvoor. Een keer gehad dat het donker was, ik op een weg van 70 rij (4 baans met dubbele doorgetrokken streep) en dat iemand het een strak plan vond om in zijn 1980 Polo vanaf een tankstation deze banen te doorkruisen en de andere kant op de gaan (over die doorgetrokken streep). Hij dacht dat hij wel voor mij door kon gaan (ik reed op de linkerbaan, want meneer gaf geen richting aan en ik denk kan hij fijn invoegen). Wat doet hij dus, rijd de weg op en gaat fijn dwars op mijn rijbaan stil staan omdat er toch verkeer van de andere kant kwam. Dat was een mooie rem/ontwijk actie aan mijn kant waard, met succes gelukkig, anders had ik minstens 2 van die mensen dood gereden. Dit was met anticiperen, en het houden aan de verkeersregels. En zo had ik nog tig van die dingen met 200km per dag die ik reed. Opletten, rekening houden met de rest en normaal doen voorkomt niet dat andere mensen er alles aan doen om dood te gaan.

En ik las in een van die artikelen dat ze zorgen dat alleen de 1ste, 2de en soms 3de versnelling bruikbaar zijn in die omgebouwde gevaren zodat de snelheid beperkt is.

Bouwen we nu als voorbeeld mijn Sierra om naar zo'n MMBS dan trek je dat ding in z'n 2 door tot zo'n 70 á 75km/u en in z'n 3 tot ruim over de 100km/u

Nee, wat mij betreft worden die dingen zo snel mogelijk verboden! Ook omdat ik een paar weken geleden dus al bijna zo'n ding bestuurd door een 16jarig knurftje in het linker voorscherm van de Sierra had zitten en die reed echt geen 50km/u

RavenLiquid zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
RavenLiquid zei:

Ik heb het niet over asociaal de mensen van de weg rijden die LANGZAMER rijden maar die GEEN rijbewijs hebben en daar door een gevaar op de weg vormen. En dan vooral de jongere bestuurders die geen enkele rijles gehad hebben en samen met hun vriendjes even stoer gaan doen.

Vooral in België heb je mooie wegen daarvoor. Een keer gehad dat het donker was, ik op een weg van 70 rij (4 baans met dubbele doorgetrokken streep) en dat iemand het een strak plan vond om in zijn 1980 Polo vanaf een tankstation deze banen te doorkruisen en de andere kant op de gaan (over die doorgetrokken streep). Hij dacht dat hij wel voor mij door kon gaan (ik reed op de linkerbaan, want meneer gaf geen richting aan en ik denk kan hij fijn invoegen). Wat doet hij dus, rijd de weg op en gaat fijn dwars op mijn rijbaan stil staan omdat er toch verkeer van de andere kant kwam. Dat was een mooie rem/ontwijk actie aan mijn kant waard, met succes gelukkig, anders had ik minstens 2 van die mensen dood gereden. Dit was met anticiperen, en het houden aan de verkeersregels. En zo had ik nog tig van die dingen met 200km per dag die ik reed. Opletten, rekening houden met de rest en normaal doen voorkomt niet dat andere mensen er alles aan doen om dood te gaan.
Dit is heel wat genuanceerder dan wat je gisteren hebt opgeschreven.

Maar dit gedrag is niet beperkt tot mensen zonder rijbewijs in een MMBS-auto/ brommobiel of aan mensen met rijbewijs in een oude Polo. Dit zag ik (toen ik op de vrachtwagen zat (150.000 km per jaar)) dagelijks. En het soort of merk auto was daarbij niet maatgevend. Dat gedrag is het gevolg van een domme inschattingsfout. Automobilisten zijn per definitie egoïstisch en gaan erbij voorkeur van uit dat de andere weggebruikers wel opletten en hun fouten opvangen.

Mijn probleem is dus ook dat we mensen zonder rijbewijs de weg op laten gaan, en dan juist de groep (jongeren die al niet normaal brommer kunnen rijden) in een auto die ook nog eens niet in orde hoeft te zijn en vaak geen enkele bescherming bied. Tevens de groep die ook niet 10 seconden zonder sociale media kan en nog de illusie heeft onsterfelijk te zijn.

En mensen die niet opletten daar erger ik mij nog dagelijks op de fiets aan. Je ziet ze gewoon de andere kant uit kijken en zo de straat op lopen, en als je dan opzettelijk hard remt dan kijken ze je aan alsof het jou schuld was als je ze zou aanrijden. Ja jongens vooral alles doen behalve opletten. Ook automobilisten die gewoon voorrang pakken, terwijl ze dat toch echt niet hebben. Ja je moet gewoon continue opletten voor andere mensen want zelf doen ze het niet.

D. Elzinga zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
D. Elzinga zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
Automobilisten zijn per definitie egoïstisch en gaan erbij voorkeur van uit dat de andere weggebruikers wel opletten en hun fouten opvangen.

Dat is onnodig stigmatiserend.
Alleen als je je aangesproken voelt.

Als je schrijft dat automobilisten per definitie egoistisch zijn bedoel je daar dus iedereen mee.
Voor 100% ja. Waarmee ik dus niemand discrimineer.

RavenLiquid zei:
Mijn probleem is dus ook dat we mensen zonder rijbewijs de weg op laten gaan, en dan juist de groep (jongeren die al niet normaal brommer kunnen rijden) in een auto die ook nog eens niet in orde hoeft te zijn en vaak geen enkele bescherming bied. Tevens de groep die ook niet 10 seconden zonder sociale media kan en nog de illusie heeft onsterfelijk te zijn.

En mensen die niet opletten daar erger ik mij nog dagelijks op de fiets aan. Je ziet ze gewoon de andere kant uit kijken en zo de straat op lopen, en als je dan opzettelijk hard remt dan kijken ze je aan alsof het jou schuld was als je ze zou aanrijden. Ja jongens vooral alles doen behalve opletten. Ook automobilisten die gewoon voorrang pakken, terwijl ze dat toch echt niet hebben. Ja je moet gewoon continue opletten voor andere mensen want zelf doen ze het niet.
In Nederland (gezien je vorige post ga ik ervan uit dat jij uit België komt) hebben we voor bijna elk voertuig wel een examen. De fietsers doen op school een fietsexamen, waarvoor je alleen maar een certificaat krijgt. En waarmee je gewoon door mag rijden als je voor dat examen zakt.

Voor brommer is er een bromfiets rijbewijs. Voor brommobielen heb je ook een aparte verkeersopleiding. Voor de motor hebben we een aparte categorieën per leeftijd, die tot een bepaalde leeftijd een vermogensbeperking oplegt. En daarna hebben we nog de rijbewijzen B C D E en T voor tractoren. Dit is Europees geregeld, dus in België behoort dat hetzelfde te zijn.

Om deze reden heb ik dus geen probleem met het fenomeen MMBS-auto en/of brommobielen. De bestuurder heeft minimaal een bromfiets rijbewijs en zou dus moeten weten hoe het moet.

Maar over fietsers heb je gelijk. Een groot deel daarvan denk onkwetsbaar te zijn en gedraagt zich zo ook in het verkeer.

D.E.N.N.I.S.: de MMBS categorie is nooit bedoeld om personenauto's tot brommobiel om te laten bouwen. Het is bedoeld voor landbouwvoertuigen, wegenbouwvoertuigen/werkvoertuigen en van die treintjes. Dat een slimme jongen heeft bedacht dat als je de stoelen uit een personenauto haalt en ervoor zorgt dat ie niet harder meer kan dan zo'n 50 km/u, de RDW het al wel goed vind en 'm terugkeurt naar MMBS, doet daar niks aan af.

De MMBS is dan ook niet "een soort brommobiel". Dat die verkopers het wel zo verkopen, komt doordat ze verkopers zijn. Om diezelfde reden vertellen ze ook niks over de trekkerrijbewijsverplichting die waarschijnlijk per 1 januari 2015 ingaat. En gezien het feit dat er steeds meer publicitiet over deze voertuigen komt, zou het me ook niks verbazen als er sowieso meer/strengere regelgeving rond deze voertuigen komt.

Ik snap heus dat je broer liever in iets robuusters rijdt. En aangezien je broer nu in een brommobiel rijdt, heeft hij tenminste een rijopleiding gehad. Daar heb ik al niet zo'n probleem mee. De "haat" in dit topic betreft vooral jonge gasten en oudere mensen wiens rijbewijs is afgenomen of die het niet meer willen verlengen die nu ook straffeloos zonder rijbewijs in zo'n voertuig mogen rijden. Dat, gecombineerd met het feit dat zelfs de verkopers aangeven dat de voertuigen in de praktijk doorgaans de zestig wel halen (en met een beetje handigheid de begrenzing te verwijderen is), maakt dat het er niet veiliger op wordt op de weg.

D.E.N.N.I.S. zei:
Om deze reden heb ik dus geen probleem met het fenomeen MMBS-auto en/of brommobielen. De bestuurder heeft minimaal een bromfiets rijbewijs en zou dus moeten weten hoe het moet.
Dat is dus niet juist. De MMBS is géén brommobiel en voor de 25 km/u variant heb je (nu nog) géén rijbewijs nodig. Dat is dan ook precies het punt. Een 16 jarige kan zonder rijbewijs wegrijden in een auto die met begrenzing alsnog de 60 wel haalt.

Terug
Bovenaan