D Elzinga
Wegverkenner
Dakloos zei:Kenteken 45-MM-BS vind ik ook nogal opmerkelijk (of is dat photoshop?)
Lijkt me geen photoshop: aangezien een MMBS geen kenteken nodig heeft kun je net zo goed een "valse" combinatie gebruiken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dakloos zei:Kenteken 45-MM-BS vind ik ook nogal opmerkelijk (of is dat photoshop?)
Dakloos zei:Het zijn vooral jongeren <18 en ouderen waarvan het rijbewijs is ingenomen. Met de komst van een speciaal rijbewijs voor deze categorie per 2015 zal de populariteit wel weer dalen.
Waarom een goede rechtsbijstand? Die dingen zijn toch gewoon verzekerd?
Dakloos zei:Is het dan niet aan de verzekeraar om dat te verhalen op de verzekerde? Kijk hoeveel brommers er opgevoerd zijn.
Snelheid is dacht ik +5 toegestaan, 60 is dus gewoon te hard. Maar of de RDW (of politie) je op een rollenbank zet?
Durashift zei:je hebt hem dus wel kunnen inhalen ? (of sloeg ie rechtsaf en jij links ervoor bij?}![]()
D.E.N.N.I.S. zei:Lol @ the haters
Mijn broer (die nu een Ligier Ixo Meta heeft) had ook het idee om die Ligier om te ruilen voor een MMBS-auto. Hij wilde een 45-km versie nemen. Die zou dezelfde status hebben als een brommobiel. Dus we zijn er even diep ingedoken en wat bleek: vooral de verzekering is veel goedkoper. Het zou € 70 per maand schelen als hij de Ligier zou omruilen voor een verbouwde Peugeot Partner uit 1999. Dit verschil komt vooral vanwege de betere veiligheid.
Toch ziet hij ervan af. Want hij is ook bij de RDW in Amsterdam langs geweest om meer informatie in te winnen. En wat blijkt: daar kreeg hij te horen dat de MMBS-auto waarschijnlijk 2015 niet gaat halen.
Bedoel je dan die specifieke Peugeot Partner of de MMBS in het algemeen?D.E.N.N.I.S. zei:Toch ziet hij ervan af. Want hij is ook bij de RDW in Amsterdam langs geweest om meer informatie in te winnen. En wat blijkt: daar kreeg hij te horen dat de MMBS-auto waarschijnlijk 2015 niet gaat halen.
In het algemeen.Dakloos zei:Bedoel je dan die specifieke Peugeot Partner of de MMBS in het algemeen?D.E.N.N.I.S. zei:Toch ziet hij ervan af. Want hij is ook bij de RDW in Amsterdam langs geweest om meer informatie in te winnen. En wat blijkt: daar kreeg hij te horen dat de MMBS-auto waarschijnlijk 2015 niet gaat halen.
Mijn broer heeft inderdaad nooit zijn rijbewijs-b gehaald. Voor de Ligier heeft hij alleen maar rijbewijs-a nodig. Met die Ligier rijd hij gemiddeld 20d km jaar. Daarom wilde hij zo'n MMBS-auto.Dakloos zei:Opvallende uitspraak. Je zou denken dat iemand van de rdw goed op de hoogte is van de laatste regels en geen ongefundeerde uitspraken doet. Maar het enige wat ik kan vinden is dat per 2015 het T-rijbewijs wordt ingevoerd. Ik weet niet wat de reden is dat je broer nu een brommobiel heeft, maar als geen autorijbewijs heeft moet hij dus nog zo'n T-rijbewijs halen.
Volgens mijn informatie heeft categorie 3 geen rijbewijs-T nodig, maar wel het bromfiets rijbewijs. Zo is het mij uitgelegd. Dat de verzekering voor mijn broer goedkoper is, komt waarschijnlijk omdat hij ouder dan 16 is.MMBS Auto regels
MMBS Auto RegelsMMBS Auto regels Categorie 1.
Voertuigen, NIET ingericht voor het vervoer van personen, wel ingericht voor het vervoer van GOEDEREN met een (technisch) maximum snelheid van 25 km/h.
MMBS Auto regels Categorie 2.
Voertuigen, ingericht voor werkzaamheden op, aan of langs de weg. Deze voertuigen mogen (technisch) niet harder kunnen dan 45 km/h.
MMBS Auto regels Categorie 3.
Voertuigen, ingericht voor het vervoer van max. 8 personen (bestuurder niet meegerekend) dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen. Deze voertuigen mogen (technisch) niet harder kunnen dan 45 km/h.
Als iemand besluit een oude vracht- of bestelauto grotendeels voor vervoers- werkzaamheden buiten de weg te gaan gebruiken, deelt hij dit mee aan de directeur RDW, die het kenteken inneemt en in het register, bij het nu vervallen kenteken, de code 53 plaatst. Hiermee is de bestemming veranderd en valt het voertuig niet meer onder de verantwoordelijkheid van de RDW.
Bepalend is of er werkelijk sprake is van een zogenaamd "motorrijtuig met beperkte snelheid" (verder te noemen "mmbs" )
Motorrijtuig met beperkte snelheid:
motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen, en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen;
onder motorrijtuig met beperkte snelheid wordt mede verstaan:
a. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;
b. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen "
(i.s.m. het RDW)
Waar lees je dat het om categorie 3 gaat?D.E.N.N.I.S. zei:Ja, De omgebouwde Peugeot Partner (categorie 3) heeft dezelfde rechten en plichten hebben als een brommobiel.
Dat staat nergens, maar ik zeg dat omdat het een 45 km/uur versie is en bedoeld voor het vervoer van personen.Dakloos zei:Waar lees je dat het om categorie 3 gaat?D.E.N.N.I.S. zei:Ja, De omgebouwde Peugeot Partner (categorie 3) heeft dezelfde rechten en plichten hebben als een brommobiel.
Wat rechten en plichten betreft heeft het inderdaad veel weg van een brommobiel. Voor een brommobiel is tegenwoordig een praktijkexamen brommobiel verplicht las ik ergens.
MMBSAuto.nl zei:Het zal duidelijk zijn dat gewone personenauto's NIET tot mmbs zijn om te vormen. Aan de eis van de laadruimte, zoals wel bij een vrachtauto, wordt niet voldaan. Het platleggen of verwijderen van een achterbank maakt iets nog niet tot een vrachtvoertuig!
Bovendien werkt de ook vereiste begrenzing eigenlijk nooit goed. Je ziet ze overigens wel steeds vaker rondrijden met zo'n landbouwdriehoek. Men tracht dan de politie te overbluffen en zo onder alle normale verplichtingen (rij-, kentekenbewijs en houderschapsbelasting) uit te komen.
Er zijn al gevallen bekend dat de voertuigen in beslag worden genomen en vernietigd!
Voor deze auto's is er ook een speciale MMBS auto verzekering. Deze sluit u makkelijk en snel af. Bekijk meer informatie omtrent de MMBS verzekering op onze informatie pagina.
Veilig over de weg met een auto van MMBS Auto. Met een auto van MMBS bent u net zo veilig als in een reguliere, door het RDW gekeurde personen auto. U hoeft zich dan ook geen zorgen te maken over de veiligheid van uw mede pasagiers.
Voor vragen en/of meer informatie kunt u contact met ons opnemen.
Bekijk ons assortiment van de 45 km Auto en maak uw keuze uit een ruim assortiment dat wekelijks wordt geupdate. TIP!: Schrijf uzelf in voor de MMBS Auto nieuwsbrief en ontvang de nieuwste 45 km auto's in uw mailbox!
Als er een kenteken wordt afgegeven voor een 45 km Auto dan zal deze voortaan worden beschouwd als een bromfiets. Dit is te herkennen aan de nummerplaat: Dit is een kleine mini plaat zoals deze wordt afgegeven aan de bromfietsbestuurder. Deze is aan de achterkant van een 45 km auto auto bevestigd op de plaats van de oude kentekenplaaten.
Een 45 km Auto heeft, net zoals iedere normale auto, ruimte voor een grote reguliere kentekenplaat. Bij aankoop van een 25 krijg je dat mini plaatje. Dat miniplaatje kan je plaatsen op een nieuwe kentekenplaat waarvan je zelf de tekst kan bepalen. Dit is bijzonder leuk voor de bestuurder want deze kan daarom bijvoorbeeld zijn naam of bijnaam gebruiken.
In het stadsverkeer doet een 45 km Auto van MMBS Auto nauwelijks onder voor de normale auto. Nu gelden er al snelheidsbepalingen binnen de bebouwde kom die er voor zorgen dat de snelheid van de 45 Km Auto vrijwel gelijk is aan de maximum snelheid voor al het andere verkeer.
Een 45 km auto kopen? Een goede 45 km Auto kopen doet u bij MMBS Auto!
Veilig over de weg met een auto van MMBS Auto. Met een auto van MMBS bent u net zo veilig als in een reguliere, door het RDW gekeurde personen auto. U hoeft zich dan ook geen zorgen te maken over de veiligheid van uw mede pasagiers.
Voor vragen en/of meer informatie kunt u contact met ons opnemen.
Bekijk ons assortiment van de 25 km Auto en maak uw keuze uit een ruim assortiment dat wekelijks wordt geupdate.
TIP!: Schrijf uzelf in voor de MMBS Auto nieuwsbrief en ontvang de nieuwste 25 km auto's in uw mailbox!
Als er een kenteken wordt afgegeven voor een 25 km Auto dan zal deze voortaan worden beschouwd als een bromfiets. Dit is te herkennen aan de nummerplaat: Dit is een kleine mini plaat zoals deze wordt afgegeven aan dde bromfietsbestuurder. Deze is aan de achterkant van een 25 km auto auto bevestigd op de plaats van de oude kentekenplaten.
Een 25 km Auto heeft, net zoals iedere normale auto, ruimte voor een grote reguliere kentekenplaat. Bij aankoop van een 25 krijg je dat mini plaatje. Dat miniplaatje kan je plaatsen op een nieuwe kentekenplaat waarvan je zelf de tekst kan bepalen. Dit is bijzonder leuk voor de bestuurder want deze kan daarom bijvoorbeeld zijn naam of bijnaam gebruiken.
In het stadsverkeer doet een 45 km Auto van MMBS Auto nauwelijks onder voor de normale auto. Nu gelden er al snelheidsbepalingen binnen de bebouwde kom die er voor zorgen dat de snelheid van de 25 Km Auto vrijwel gelijk is aan de maximum snelheid voor al het andere verkeer.
Een 25 km auto kopen? Een goede 25 km Auto kopen doet u bij MMBS Auto!
D.E.N.N.I.S. zei:Ik vind cat.3 ook een moeilijke. Want wettelijk gezien mag er in een brommobiel niet meer dan 2 personen (incl. bestuurder) vervoerd worden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat stukje tekst niet helemaal begrijp. Volgens mijn waarschuwen ze tegen verkeerd omgebouwde auto's.
Elders lees ik het volgende:
[...]
Veilig over de weg met een auto van MMBS Auto. Met een auto van MMBS bent u net zo veilig als in een reguliere, door het RDW gekeurde personen auto. U hoeft zich dan ook[...]
en
[...]
In het stadsverkeer doet een 45 km Auto van MMBS Auto nauwelijks onder voor de normale auto. Nu gelden er al snelheidsbepalingen binnen de bebouwde kom die er voor zorgen dat de snelheid van de 25 Km Auto vrijwel gelijk is aan de maximum snelheid voor al het andere verkeer.
[...]
Jij rijdt iedereen dood die in de weg rijdt?RavenLiquid zei:Ik kan ze niet snel genoeg zien verdwijnen. Straks rijd zo een malloot zonder rijbewijs zo maar voor je in de weg op en rij jij 2 mensen dood. Zelfde met die brommobielen.
Maar deze tekst gaat ook niet over de brommobiel.D.E.N.N.I.S. zei:Ik vind cat.3 ook een moeilijke. Want wettelijk gezien mag er in een brommobiel niet meer dan 2 personen (incl. bestuurder) vervoerd worden.
Kijk en dat is nu het verschil tussen normale automobilisten en mensen zoals jij. Normale automobilisten met een gezonde vorm van fatsoen en verantwoordelijk weggedrag houden rekening met andere weggebruikers, ook als die langzamer zijn.RavenLiquid zei:Ik kan ze niet snel genoeg zien verdwijnen. Straks rijd zo een malloot zonder rijbewijs zo maar voor je in de weg op en rij jij 2 mensen dood. Zelfde met die brommobielen.
Klopt, maar zoals je weet mogen in een brommobiel niet meer dan 2 personen zitten. Als de MMBS-auto de status van een brommobiel heeft, dan zou dat toch ook hetzelfde moeten zijn.Dakloos zei:Maar deze tekst gaat ook niet over de brommobiel.D.E.N.N.I.S. zei:Ik vind cat.3 ook een moeilijke. Want wettelijk gezien mag er in een brommobiel niet meer dan 2 personen (incl. bestuurder) vervoerd worden.
Dat klopt volledig.Dakloos zei:Als de status precies gelijk zou zijn wel, maar er zijn wel meer verschillen. Brommobiel heeft bijvoorbeeld ook strengere eisen aan gewicht en vermogen.
Dakloos zei:Opvallend vond ik de volgende tekst op de site waar jij naar linkte:
MMBSAuto.nl zei:Het zal duidelijk zijn dat gewone personenauto's NIET tot mmbs zijn om te vormen. Aan de eis van de laadruimte, zoals wel bij een vrachtauto, wordt niet voldaan. Het platleggen of verwijderen van een achterbank maakt iets nog niet tot een vrachtvoertuig!
Bovendien werkt de ook vereiste begrenzing eigenlijk nooit goed. Je ziet ze overigens wel steeds vaker rondrijden met zo'n landbouwdriehoek. Men tracht dan de politie te overbluffen en zo onder alle normale verplichtingen (rij-, kentekenbewijs en houderschapsbelasting) uit te komen.
Er zijn al gevallen bekend dat de voertuigen in beslag worden genomen en vernietigd!
D.E.N.N.I.S. zei:Kijk en dat is nu het verschil tussen normale automobilisten en mensen zoals jij. Normale automobilisten met een gezonde vorm van fatsoen en verantwoordelijk weggedrag houden rekening met andere weggebruikers, ook als die langzamer zijn.RavenLiquid zei:Ik kan ze niet snel genoeg zien verdwijnen. Straks rijd zo een malloot zonder rijbewijs zo maar voor je in de weg op en rij jij 2 mensen dood. Zelfde met die brommobielen.
Ik rij zelf regelmatig in de Ligier en er is niets grappiger dan mensen zoals jij die achter me rijden.
Dit is heel wat genuanceerder dan wat je gisteren hebt opgeschreven.RavenLiquid zei:D.E.N.N.I.S. zei:Kijk en dat is nu het verschil tussen normale automobilisten en mensen zoals jij. Normale automobilisten met een gezonde vorm van fatsoen en verantwoordelijk weggedrag houden rekening met andere weggebruikers, ook als die langzamer zijn.RavenLiquid zei:Ik kan ze niet snel genoeg zien verdwijnen. Straks rijd zo een malloot zonder rijbewijs zo maar voor je in de weg op en rij jij 2 mensen dood. Zelfde met die brommobielen.
Ik rij zelf regelmatig in de Ligier en er is niets grappiger dan mensen zoals jij die achter me rijden.
Ik heb het niet over asociaal de mensen van de weg rijden die LANGZAMER rijden maar die GEEN rijbewijs hebben en daar door een gevaar op de weg vormen. En dan vooral de jongere bestuurders die geen enkele rijles gehad hebben en samen met hun vriendjes even stoer gaan doen.
Vooral in België heb je mooie wegen daarvoor. Een keer gehad dat het donker was, ik op een weg van 70 rij (4 baans met dubbele doorgetrokken streep) en dat iemand het een strak plan vond om in zijn 1980 Polo vanaf een tankstation deze banen te doorkruisen en de andere kant op de gaan (over die doorgetrokken streep). Hij dacht dat hij wel voor mij door kon gaan (ik reed op de linkerbaan, want meneer gaf geen richting aan en ik denk kan hij fijn invoegen). Wat doet hij dus, rijd de weg op en gaat fijn dwars op mijn rijbaan stil staan omdat er toch verkeer van de andere kant kwam. Dat was een mooie rem/ontwijk actie aan mijn kant waard, met succes gelukkig, anders had ik minstens 2 van die mensen dood gereden. Dit was met anticiperen, en het houden aan de verkeersregels. En zo had ik nog tig van die dingen met 200km per dag die ik reed. Opletten, rekening houden met de rest en normaal doen voorkomt niet dat andere mensen er alles aan doen om dood te gaan.
D.E.N.N.I.S. zei:Automobilisten zijn per definitie egoïstisch en gaan erbij voorkeur van uit dat de andere weggebruikers wel opletten en hun fouten opvangen.
Alleen als je je aangesproken voelt.D. Elzinga zei:D.E.N.N.I.S. zei:Automobilisten zijn per definitie egoïstisch en gaan erbij voorkeur van uit dat de andere weggebruikers wel opletten en hun fouten opvangen.
Dat is onnodig stigmatiserend.
D.E.N.N.I.S. zei:Alleen als je je aangesproken voelt.D. Elzinga zei:D.E.N.N.I.S. zei:Automobilisten zijn per definitie egoïstisch en gaan erbij voorkeur van uit dat de andere weggebruikers wel opletten en hun fouten opvangen.
Voor 100% ja. Waarmee ik dus niemand discrimineer.D. Elzinga zei:D.E.N.N.I.S. zei:Alleen als je je aangesproken voelt.D. Elzinga zei:D.E.N.N.I.S. zei:Automobilisten zijn per definitie egoïstisch en gaan erbij voorkeur van uit dat de andere weggebruikers wel opletten en hun fouten opvangen.
Als je schrijft dat automobilisten per definitie egoistisch zijn bedoel je daar dus iedereen mee.
In Nederland (gezien je vorige post ga ik ervan uit dat jij uit België komt) hebben we voor bijna elk voertuig wel een examen. De fietsers doen op school een fietsexamen, waarvoor je alleen maar een certificaat krijgt. En waarmee je gewoon door mag rijden als je voor dat examen zakt.RavenLiquid zei:Mijn probleem is dus ook dat we mensen zonder rijbewijs de weg op laten gaan, en dan juist de groep (jongeren die al niet normaal brommer kunnen rijden) in een auto die ook nog eens niet in orde hoeft te zijn en vaak geen enkele bescherming bied. Tevens de groep die ook niet 10 seconden zonder sociale media kan en nog de illusie heeft onsterfelijk te zijn.
En mensen die niet opletten daar erger ik mij nog dagelijks op de fiets aan. Je ziet ze gewoon de andere kant uit kijken en zo de straat op lopen, en als je dan opzettelijk hard remt dan kijken ze je aan alsof het jou schuld was als je ze zou aanrijden. Ja jongens vooral alles doen behalve opletten. Ook automobilisten die gewoon voorrang pakken, terwijl ze dat toch echt niet hebben. Ja je moet gewoon continue opletten voor andere mensen want zelf doen ze het niet.
Dat is dus niet juist. De MMBS is géén brommobiel en voor de 25 km/u variant heb je (nu nog) géén rijbewijs nodig. Dat is dan ook precies het punt. Een 16 jarige kan zonder rijbewijs wegrijden in een auto die met begrenzing alsnog de 60 wel haalt.D.E.N.N.I.S. zei:Om deze reden heb ik dus geen probleem met het fenomeen MMBS-auto en/of brommobielen. De bestuurder heeft minimaal een bromfiets rijbewijs en zou dus moeten weten hoe het moet.