25 km voertuig

eFN1xte.jpg

Voor ouderen is het vooral een luxere vervanger van de brommobiel, maar ook ideaal voor als ze een gewone auto te hard vinden gaan. Ook voor ouderen die nooit hun rijbewijs hebben gehaald, is het een uitkomst.
https://nos.nl/op3/artikel/653456-geen-rijbewijs-bouw-je-bolide-om.html

altijd fijn dit soort weggebruikers o_O

bat zei:
D.E.N.N.I.S.: de MMBS categorie is nooit bedoeld om personenauto's tot brommobiel om te laten bouwen. Het is bedoeld voor landbouwvoertuigen, wegenbouwvoertuigen/werkvoertuigen en van die treintjes. Dat een slimme jongen heeft bedacht dat als je de stoelen uit een personenauto haalt en ervoor zorgt dat ie niet harder meer kan dan zo'n 50 km/u, de RDW het al wel goed vind en 'm terugkeurt naar MMBS, doet daar niks aan af.

De MMBS is dan ook niet "een soort brommobiel". Dat die verkopers het wel zo verkopen, komt doordat ze verkopers zijn. Om diezelfde reden vertellen ze ook niks over de trekkerrijbewijsverplichting die waarschijnlijk per 1 januari 2015 ingaat. En gezien het feit dat er steeds meer publicitiet over deze voertuigen komt, zou het me ook niks verbazen als er sowieso meer/strengere regelgeving rond deze voertuigen komt.

Ik snap heus dat je broer liever in iets robuusters rijdt. En aangezien je broer nu in een brommobiel rijdt, heeft hij tenminste een rijopleiding gehad. Daar heb ik al niet zo'n probleem mee. De "haat" in dit topic betreft vooral jonge gasten en oudere mensen wiens rijbewijs is afgenomen of die het niet meer willen verlengen die nu ook straffeloos zonder rijbewijs in zo'n voertuig mogen rijden. Dat, gecombineerd met het feit dat zelfs de verkopers aangeven dat de voertuigen in de praktijk doorgaans de zestig wel halen (en met een beetje handigheid de begrenzing te verwijderen is), maakt dat het er niet veiliger op wordt op de weg.

@Bat, Ik ga er momenteel uit van de dingen die mij zijn verteld. Als die personen inderdaad niet meer dan een verkooppraatje hebben opgehangen, dan zal jij gelijk hebben. Maar mijn broer is bij de RDW geweest en buiten de bovenstaande opmerking is er niets gezegd over een eventueel T-rijbewijs. Maar goed, ook dat zegt niet veel. Want als de vraag niet is gesteld, dan wordt het antwoord ook niet gegeven.

Even een andere stelling: De categorie 3 MMBS-auto wordt (volgens mijn informatie) juridisch aangemerkt als een bromfiets en krijgt daarom een bromfiets kenteken. Een groot deel van de tractoren hebben helemaal geen kenteken. Is het dan niet logisch om te denken dat bij de cat.3 het bromfiets rijbewijs hoort?

Het gaat hier om categorie 1. Dat is de categorie die momenteel door met name jongeren is ontdekt als een goedkoop alternatief voor een brommobiel, waaroor je ook nog eens geen rijbewijs (ook geen brommerrijbewijs!) hoeft te hebben. Je mag dan officieel echter wel maar 25 km/u. Maar, zoals die verkopers dat dan zo mooi vertellen, "je mag gewoon 45 km/u, andrs hou je de boel immers alleen maar op, joh!". (je mag dus niet 45 km/u, voor alle duidelijkheid).

Met betrekking tot het trekkerrijbewijs, lees deze brief van de minister aan de kamer even: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=11&ved=0CC0QFjAAOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Fbestanden%2Fdocumenten-en-publicaties%2Fkamerstukken%2F2013%2F12%2F10%2Fbeantwoording-kamervragen-van-het-lid-kuiken-pvda-over-de-begrenzing-van-auto-s-tot-de-derde-versnelling%2Fbeantwoording-kamervragen-van-het-lid-kuiken-pvda-over-de-begrenzing-van-auto-s-tot-de-derde-versnelling.pdf&ei=TH8wU6LWGuSg0QXC9oCAAw&usg=AFQjCNEVwW7C4qGA2l1W4GxgiAs8jMKNTA&sig2=1-zo4KFVvCG-T1yJK0tGTg&bvm=bv.62922401,d.d2k (let op, download meteen een PDF).

Catergorie 3 is echt alleen bedoeld voor die evenemententreintjes, niet voor "brommobielen".

@Bat, Ik heb me vooral ingelezen op cat.3, dus over cat.1 weet ik niet veel. Eigenlijk alleen maar wat jij me net hebt verteld.

Maar op basis van jouw en eerdere opmerkingen: Cat.1 mogen ze van mij ook strenger reguleren en minimaal het T-rijbewijs eisen.

bat zei:
Catergorie 3 is echt alleen bedoeld voor die evenemententreintjes, niet voor "brommobielen".
Ongetwijfeld, maar ik hoop dat je het niet erg vind als ik er toch op hoop dat mijn broer straks toch een robuustere auto kan kopen. Die Ligier rijdt prima, maar als bestuurder ben je er heel erg bewust van dat het niet meer dan een buizenframe en een hoop plastic is. Die realisatie zorgt er voor mij trouwens wel voor dat ik extra oplet in het verkeer.

We hebben het over categorie 3, maar waar jij het dan eignelijk over hebt is versie b van de MMBS voertuigen die 45 km/u mogen:

motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen;
Het gaat om dat "dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen". Er moet dus zo'n aanhanger achter zitten. Ik denk niet dat dit de bedoeling was van je broer...

De enige andere MBS die 45 km/u mag, is variant a:

motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;
Dat is een wat lastiger te duiden categorie. Wellicht dat dit de versie is die die handelaren als 45 km/u variant van de MMBS duiden. Ik vraag me af of dat stand houdt als iemand er echt werk van zou maken. (hier stond eerst wat anders, maar dat klopte niet)

Een en ander is na te lezen in het Reglement Voertuigen, artikel 1.1: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk1/Afdeling1/Artikel11/geldigheidsdatum_18-09-2012 (zoek even op "beperkte snelheid" in de tekst en je vindt het hele artikel).

bat zei:
We hebben het over categorie 3, maar waar jij het dan eignelijk over hebt is versie b van de MMBS voertuigen die 45 km/u mogen:

motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen;
Het gaat om dat "dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen". Er moet dus zo'n aanhanger achter zitten. Ik denk niet dat dit de bedoeling was van je broer...

De enige andere MBS die 45 km/u mag, is variant a:

motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;
Dat is een wat lastiger te duiden categorie. Wellicht dat dit de versie is die die handelaren als 45 km/u variant van de MMBS duiden. Ik vraag me af of dat stand houdt als iemand er echt werk van zou maken. (hier stond eerst wat anders, maar dat klopte niet)

Een en ander is na te lezen in het Reglement Voertuigen, artikel 1.1: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk1/Afdeling1/Artikel11/geldigheidsdatum_18-09-2012 (zoek even op "beperkte snelheid" in de tekst en je vindt het hele artikel).
Het is inderdaad een hele lastige. Iemand heeft deze maas in de wet gevonden en uitgebuit en het is moeilijk om precies te bepalen waar wat toe behoort. En of het allemaal inderdaad wel van toepassing is op we denken.

Dit is exact de reden waarom mijn broer heeft besloten om heel even de komende wetgeving af te wachten.

Ik vermoed dat binnenkort duidelijk is dat de 45 km/u MMBS op basis van een personenauto helemaal niet kan op basis van de al bestaande regelgeving (maar daar moet dan eerst wel jurisprudentie over komen) en dat alleen de 25 km/u MMBS op basis van een personenwagen blijft, je daarvoor een T-rijbewijs nodig hebt en de politie strenger gaat handhaven op zowel snelheid (inclusief hoe hard het voertuig constructief kan), rijbewijs als toepassing (landbouwgebruik). Met wat gerichte acties en veel publiciteit, gaat de tamtam snel genoeg en zakt de markt als een plumpudding in.

Waar je broer eigenlijk naar zoekt is een robuustere brommobiel. Er zijn flinke sprongen gemaakt in de kwaliteit van die dingen, het zijn allang niet meer de invalidenvoertuigjes (in de regelgeving zijn dit ook twee verschillende soorten voertuigen) van vroeger, maar voor langere afstanden en/of veel kilometers lijkt het me inderdaad geen prettig vervoermiddel. Ik vind ze ook zeer prijzig voor wat je ervoor terug krijgt, zeker kwalitatief gezien. Voro iets meer koopm je een "echte" auto die een stuk zekerder aanvoelt. Daar mag de markt wel wat mee gaan doen. Maar die knijpt liever het marktaandeel zoals dat er nu ligt lekker uit.

Gisteravond nog op het nieuws dat een hele jonge ondernemer (15?) van MMBS voertuigen het zó druk heeft met ombouw en verkoop dat hij zelfs niet meer aan de leerplicht toekomt. En dat de ´beperking´ slechts bestaat uit een plaatje metaal om de pook zodat enkel de 1e en achteruit nog gekozen kunnen worden.

Ik zag gisteren ook een item hierover in rtl nieuws. En ook daar werd beweerd dat die dingen 45 mogen. Ik neem aan dat de journalisten hierover navraag hebben gedaan bij overheidsinstanties.

Het probleem zit er denk ik in dat de rdw zich bij de inspectie beperkt tot de begrenzer en niet oordeelt over het gebruik (goederenvervoer of uitvoeren werkzaamheden). De politie denkt vervolgens de rdw heeft het goedgekeurd dus dan zal het wel legaal zijn.

Twizy niets voor je broer D.E.N.N.I.S?

CXXX zei:
Gisteravond nog op het nieuws dat een hele jonge ondernemer (15?) van MMBS voertuigen het zó druk heeft met ombouw en verkoop dat hij zelfs niet meer aan de leerplicht toekomt. En dat de ´beperking´ slechts bestaat uit een plaatje metaal om de pook zodat enkel de 1e en achteruit nog gekozen kunnen worden.

Ik vraag me nog steeds af hoe ze dan automaten (waarvan er ook vrij veel te koop staan) ombouwen.

Waarom eigenlijk zoveel smarts? Relatief duur en aangezien je toch geen vaste lasten hebt pak je toch liever een Omega? Of een oude W123 diesel? :D

Barri zei:
Waarom eigenlijk zoveel smarts? Relatief duur en aangezien je toch geen vaste lasten hebt pak je toch liever een Omega? Of een oude W123 diesel? :D

In vergelijking met een echte brommobiel lijkt een Smart me enigszins comfortabeler, terwijl hij net zo handzaam in de stad is.

D.E.N.N.I.S. zei:
Lol @ the haters :)

Mijn broer (die nu een Ligier Ixo Meta heeft) had ook het idee om die Ligier om te ruilen voor een MMBS-auto. Hij wilde een 45-km versie nemen. Die zou dezelfde status hebben als een brommobiel. Dus we zijn er even diep ingedoken en wat bleek: vooral de verzekering is veel goedkoper. Het zou € 70 per maand schelen als hij de Ligier zou omruilen voor een verbouwde Peugeot Partner uit 1999. Dit verschil komt vooral vanwege de betere veiligheid.

Toch ziet hij ervan af. Want hij is ook bij de RDW in Amsterdam langs geweest om meer informatie in te winnen. En wat blijkt: daar kreeg hij te horen dat de MMBS-auto waarschijnlijk 2015 niet gaat halen.
Ook de Liger is om te bouwen naar MMBS-auto hoor.
Daar hoef je hem dus niet voor in te ruilen.

bat zei:
Ik vermoed dat binnenkort duidelijk is dat de 45 km/u MMBS op basis van een personenauto helemaal niet kan op basis van de al bestaande regelgeving (maar daar moet dan eerst wel jurisprudentie over komen) en dat alleen de 25 km/u MMBS op basis van een personenwagen blijft, je daarvoor een T-rijbewijs nodig hebt en de politie strenger gaat handhaven op zowel snelheid (inclusief hoe hard het voertuig constructief kan), rijbewijs als toepassing (landbouwgebruik). Met wat gerichte acties en veel publiciteit, gaat de tamtam snel genoeg en zakt de markt als een plumpudding in.

Waar je broer eigenlijk naar zoekt is een robuustere brommobiel. Er zijn flinke sprongen gemaakt in de kwaliteit van die dingen, het zijn allang niet meer de invalidenvoertuigjes (in de regelgeving zijn dit ook twee verschillende soorten voertuigen) van vroeger, maar voor langere afstanden en/of veel kilometers lijkt het me inderdaad geen prettig vervoermiddel. Ik vind ze ook zeer prijzig voor wat je ervoor terug krijgt, zeker kwalitatief gezien. Voro iets meer koopm je een "echte" auto die een stuk zekerder aanvoelt. Daar mag de markt wel wat mee gaan doen. Maar die knijpt liever het marktaandeel zoals dat er nu ligt lekker uit.
Klopt, ze worden steeds mooier en beter. De nieuwste generatie Ligiers heeft Xenon, airco, stuurbekrachtiging en een heel hoog prijskaart. Daar kun je ook een leuke Polo voor kopen.

Dakloos zei:
Twizy niets voor je broer D.E.N.N.I.S?
Nee, niet echt. Hij heeft in de afgelopen 2 jaar 45.000 km met dat ding gereden. En niet alleen lokaal, hij is er een paar keer mee naar Den Bosch gereden (140 km enkele reis). Daarnaast gaat hij er elke dag mee naar zijn werk (50 km enkele reis). Dus een EV is niet voldoende.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vrachtwagens/m814796379-unimog-doka-terberg-4-x-4-turbo-diesel-truck.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
$_85.JPG

is ook als landbouw voertuig te berijden , met of zonder kenteken.

Ik zou het bijna willen proberen, bak herprogrammeren, 25 km/u platen en afgeknotte driehoek erop en dan hier de buurt ermee onveilig maken. Politie in zich? Rij je gewoon links of rechtsaf het weiland of bos in. Kan zo'n touran niet tegen op...

Past alleen niet echt onder de carport denk ik.

bat zei:
Ik zou het bijna willen proberen, bak herprogrammeren, 25 km/u platen en afgeknotte driehoek erop en dan hier de buurt ermee onveilig maken. Politie in zich? Rij je gewoon links of rechtsaf het weiland of bos in. Kan zo'n touran niet tegen op...

Past alleen niet echt onder de carport denk ik.

Ook wel aardig dat in theorie een 16-jarige zonder enige ervaring met motorvoertuigen op deze manier gewoon achter het stuur van een vrachtwagen zou mogen kruipen en zich ermee in een drukke stad begeven. Waarschijnlijk sneuvelen er dan wel zo nu en dan wat fietsers, maar het is natuurlijk wel een stuk stoerder dan zo'n suffig snorfietsje;)

Overigens kwam ik gisteren in Amersfoort voor het eerst zelf een MMBS (een Opel Combo, in dit geval) tegen. De bestuurder ervan leek over vrij weinig verkeersinzicht te beschikken...

D. Elzinga zei:
Overigens kwam ik gisteren in Amersfoort voor het eerst zelf een MMBS (een Opel Combo, in dit geval) tegen. De bestuurder ervan leek over vrij weinig verkeersinzicht te beschikken...

er is ook wel een reden voor waarom de meesten niet "gewoon" in een auto zitten...

las in een van die artikelen dat ze zorgen dat alleen de 1ste, 2de en soms 3de versnelling bruikbaar zijn in die omgebouwde gevaren zodat de snelheid beperkt is.

Bouwen we nu als voorbeeld mijn Sierra om naar zo'n MMBS dan trek je dat ding in z'n 2 door tot zo'n 70 á 75km/u en in z'n 3 tot ruim over de 100km/u

Nee, wat mij betreft worden die dingen zo snel mogelijk verboden! Ook omdat ik een paar weken geleden dus al bijna zo'n ding bestuurd door een 16jarig knurftje in het linker voorscherm van de Sierra had zitten en die reed echt geen 50km/u

Dit heb ik nog eens even gecontroleerd op een leeg terein ;)

Als men een Sierra 2.0i GT om zou bouwen tot MMBS en de eerste 2 versnellingen bruikbaar houdt dan heeft dat voertuig een GPS-top van 92km/u @ 5500RPM

Dat is nog 500RPM van het rode gebied af en bijna 70km harder dan een ondeskundig (/ onverantwoord) persoon (kind) mag met een 25km MMBS

D. Elzinga zei:
https://www.marktplaats.nl/a/divers...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Is goedgekeurd voor 4 personen.

Huh? De regel was toch juist dat een 'landbouwvoertuig' niet geschikt zou mogen zijn voor personenvervoer (vandaar dat bij bijna alle andere MMBS'en de achterbank verwijderd is)? Of de auto moet als brommobiel zijn goedgekeurd, maar vanwege cilinderinhoud-eisen voor die categorie kan dat eigenlijk ook niet...
Inderdaad max 50 cc benzine of 4 kw (diesel/ev). Daarnaast is zelfs een Panda te zwaar om als brommobiel door het leven te gaan en vraag ik me sterk af of je in een brommobiel wel met meer dan 2 personen mag zitten.

stoterstangen90 zei:
brommobiel is ook max 2 personen

En verder past de Marbella ook niet in een van de drie MMBS-categorieen:

MMBS Auto regels Categorie 1.
Voertuigen, NIET ingericht voor het vervoer van personen, wel ingericht voor het vervoer van GOEDEREN met een (technisch) maximum snelheid van 25 km/h.

MMBS Auto regels Categorie 2.
Voertuigen, ingericht voor werkzaamheden op, aan of langs de weg. Deze voertuigen mogen (technisch) niet harder kunnen dan 45 km/h.

MMBS Auto regels Categorie 3.
Voertuigen, ingericht voor het vervoer van max. 8 personen (bestuurder niet meegerekend) dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen. Deze voertuigen mogen (technisch) niet harder kunnen dan 45 km/h.

Dus, aan de hand van welke criteria is deze MMBS dan wel goedgekeurd voor vier personen?*

[size=x-small]* Natuurlijk bestaat er ook de mogelijkheid dat de verkoper achteraf de bank weer heeft gemonteerd en er helemaal geen goedkeuring voor vervoer van vier personen is[/size];)

D. Elzinga zei:
CXXX zei:

Ik vraag me nog steeds af hoe ze dan automaten (waarvan er ook vrij veel te koop staan) ombouwen.

Bak (computer) programmeren, volgens de verkoper in dat 1Vandaag item.

Die Combo in A'foort was blauw?
Hebben we waarschijnlijk dezelfde gezien..
Zijn gedrag viel mij mee, maar zag alleen van een afstand. Rijdt wel sneller dan 25 km/h, gewoon de 45 kmh/

Durashift zei:

Dat is kan vast met een vrij moderne auto als een Smart oid, maar bij een oude Alto?

Die Combo in A'foort was blauw?
Hebben we waarschijnlijk dezelfde gezien..
Zijn gedrag viel mij mee, maar zag alleen van een afstand. Rijdt wel sneller dan 25 km/h, gewoon de 45 kmh/

Donkerblauw, driehoek voor landbouwvoertuigen achterop, aftermarket wieldoppen...

D. Elzinga zei:
Durashift zei:

Dat is kan vast met een vrij moderne auto als een Smart oid, maar bij een oude Alto?
Je zou verwachten dat het RDW tijdens de keuring op zijn minst vaststelt of de auto constructief begrensd is op 25 km/u. Bij een handbak is vrij snel (hoewel niet erg nauwkeurig) te controleren of er in ieder geval een begrenzing is aangebracht. Bij een automaat lijkt me dat sowieso al wat lastiger.

Als ik zo nu en dan zie wat er voorbij komt aan officieel RDW teruggekeurde MMBS-en, begin ik meer en meer te vermoeden dat het vooral een administratieve keuring is, met veel "geloven op de blauwe ogen" en alleen technisch checken wat heel snel te zien is. Het lijkt erop dat de manier van keuren gebaseerd is op een paar voertuigen per jaar die echt nauwelijks van het boerenerf af komen of vanaf de fabriek al netjes aan alle regels voldoen.

D. Elzinga zei:
stoterstangen90 zei:

Voertuigen, NIET ingericht voor het vervoer van personen, wel ingericht voor het vervoer van GOEDEREN met een (technisch) maximum snelheid van 25 km/h.

Voertuigen, ingericht voor werkzaamheden op, aan of langs de weg. Deze voertuigen mogen (technisch) niet harder kunnen dan 45 km/h.

Voertuigen, ingericht voor het vervoer van max. 8 personen (bestuurder niet meegerekend) dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen. Deze voertuigen mogen (technisch) niet harder kunnen dan 45 km/h.

Dus, aan de hand van welke criteria is deze MMBS dan wel goedgekeurd voor vier personen?*

[size=x-small]* Natuurlijk bestaat er ook de mogelijkheid dat de verkoper achteraf de bank weer heeft gemonteerd en er helemaal geen goedkeuring voor vervoer van vier personen is[/size];)

De adverteerder liegt. Goedgekeurd voor 4 personen of 2 volwassenen en 3 kinderen......

Ik vraag me af wat er bij een ongeval met letsel gebeurd. De verzekeringsmaatschappij zal de berijder/eigenaar opvreten denk ik. Heb je drie kinderen op de achterbak, je veroorzaakt een stevige klapper en de kinderen raken zwaar gewond. En dan moet er betaald worden.

Onverantwoordelijke advertentie, en eigenlijk dient de adverteerder hiervoor op zijn vingers getikt te worden.

Vanochtend reed er nog een omgebouwde Polo achter mij met een 25 KM plaat voorop.

Toen ik op wegen reed waar 60 respectievelijk 80 is toegestaan, bleef hij keurig achter mij plakken.

De politie heeft het druk om de checken of je raamtint folie op je voorste zijruiten heb geplakt of je een iets te blauw led lampjes als stadlicht voert..en ondertussen gebeurt dit...

Wat gebeurt er als deze snotneus door rood rijd of te hard rijd en gefiltst word? Geen kenteken plaat...dus wie maakt hem wat?

Ik vind het onverantwoord dat dergelijke voertuigen zomaar op de weg mogen bereden worden door chauffeurs zonder een geldig autorijbewijs.

Straks rijd iedereen in zo'n hok op de openbare weg, in tegenstelling tot het fietspad wat ooit oorspronkelijk de bedoeling was voor de echte, ultra smalle brommobielen van weleer.

Aan de ene kant kan de overheid in dit land muggenziften en aan de andere kant zijn ze zo nalatig als de pest....

Er zullen wel eerst weer een handvol doden moeten vallen om ze op andere gedachten te brengen....

- Quatrelle - zei:
Vanochtend reed er nog een omgebouwde Polo achter mij met een 25 KM plaat voorop.

Toen ik op wegen reed waar 60 respectievelijk 80 is toegestaan, bleef hij keurig achter mij plakken.

De politie heeft het druk om de checken of je raamtint folie op je voorste zijruiten heb geplakt of je een iets te blauw led lampjes als stadlicht voert..en ondertussen gebeurt dit...

Wat gebeurt er als deze snotneus door rood rijd of te hard rijd en gefiltst word? Geen kenteken plaat...dus wie maakt hem wat?

Ik vind het onverantwoord dat dergelijke voertuigen zomaar op de weg mogen bereden worden door chauffeurs zonder een geldig autorijbewijs.

Straks rijd iedereen in zo'n hok op de openbare weg, in tegenstelling tot het fietspad wat ooit oorspronkelijk de bedoeling was voor de echte, ultra smalle brommobielen van weleer.

Aan de ene kant kan de overheid in dit land muggenziften en aan de andere kant zijn ze zo nalatig als de pest....

Er zullen wel eerst weer een handvol doden moeten vallen om ze op andere gedachten te brengen....

Zoals jij het omschrijft mag het ook niet. Je moet hem alleen net pakken. Ik gok zo dat als een agent dit ziet, de beste jongen zijn volle aandacht krijgt.

Daarnaast vind ik raamtintfolie ook niet echt bevorderlijk voor het zicht en met verlichting ga je niet prutsen. Wit of geel voorop en oranje voor de knippers. Simpel.

Mee eens Boppie, maar ik wil enkel aangeven dat er belangrijkere zaken zijn als het aankomt op prioriteiten stellen voor onze Gendarmerie...

Deels mee eens, maar je moet ze er ook maar net uitplukken. Iemand met verkeerde lampen of beplakte ruiten valt gelijk uit de toon bij een controle, zo`n klereding moet je maar net zien met die snelheden. Als een politiewagen er 3 of 4 auto`s achter rijdt, dan wordt het al lastig om zo`n voertuig te herkennen. Dan lijkt een MMBS Polo verdomt veel op een gewone Polo. Daarom gewoon afschaffen die zooi. Is er ook geen controle nodig. De meerwaarde van zo`n voertuig is nul komma nul, behalve voor de scholier die niet hoeft te fietsen.

Ik verbaas me sowieso over het feit dat een scholier zich zoiets kan veroorloven.
Aan de andere kant...geen APK e.d......tsja....dit kan alleen maar fout gaan.

Och, gebakkie van een paar 100 euro (er hoeft immers geen APK op te zitten*), plaatje op de versnellingsbak lassen (tientje of zo), 25 km platen plus afgeknotte driehoek (2 tientjes) - een beetje scooter is vele malen duurder!

[size=x-small]*) lach-/zorgwekkend is dat sommige handelaars durven te zeggen "gekeurd door de RDW, dus in orde!" terwijl de RDW alleen maar heeft gekeken of het een MMBS mag heten en verder niet naar de technische staat kijkt...[/size]

bat zei:
Och, gebakkie van een paar 100 euro (er hoeft immers geen APK op te zitten*), plaatje op de versnellingsbak lassen (tientje of zo), 25 km platen plus afgeknotte driehoek (2 tientjes) - een beetje scooter is vele malen duurder!

[size=x-small]*) lach-/zorgwekkend is dat sommige handelaars durven te zeggen "gekeurd door de RDW, dus in orde!" terwijl de RDW alleen maar heeft gekeken of het een MMBS mag heten en verder niet naar de technische staat kijkt...[/size]

Dat is er nou zo leuk aan! Dat je je remleidingen die ieder moment kunnen springen door de putcorrosie niet hoeft te vervangen is toch helemaal top!

Totdat je een keer dwars door de remmen trapt en vervolgens een kind doodrijdt. Ik noem maar een horrorscenario. En als een remleiding knapt is alle druk ineens pleite.

Boppie zei:
D. Elzinga zei:
stoterstangen90 zei:

De adverteerder liegt. Goedgekeurd voor 4 personen of 2 volwassenen en 3 kinderen......

Ik vraag me af wat er bij een ongeval met letsel gebeurd. De verzekeringsmaatschappij zal de berijder/eigenaar opvreten denk ik. Heb je drie kinderen op de achterbak, je veroorzaakt een stevige klapper en de kinderen raken zwaar gewond. En dan moet er betaald worden.

Onverantwoordelijke advertentie, en eigenlijk dient de adverteerder hiervoor op zijn vingers getikt te worden.

De advertentie is inmiddels aangepast. Het hele 'goedgekeurd voor 4 personen' verhaal was natuurlijk ook wel erg onwaarschijnlijk...

Euh... https://www.mmbsauto.nl/product/a00-mercedes-benz-sl-klasse-350-cabriolet/

bat zei:
Euh... https://www.mmbsauto.nl/product/a00-mercedes-benz-sl-klasse-350-cabriolet/

En die hebben ze helemaal niet echt te koop staan, want kijk eens?

Wel interessante handel trouwens, als je bijvoorbeeld deze Golf als niet-MMBS zou willen kopen betaal je er hoogstens een paar honderd euro voor. En nu moet hij door de begrensing 1000 euro kosten? Of die RDW-keuring is heel duur, of de handelaren maken een heel aardige winst...

Schoften zijn het, de partijen die hieraan meewerken!

RDW begrijp ik ook niet, al die voertuigen passen in geen één van de drie Z categorieën.

De minister moet haar ZBO (de RDW) eens tot de orde roepen en heel snel een einde maken aan deze onterechte keuringen.

Autoweek heeft er nu ook een topic over.

Die snappen de regelgeving ook niet helemaal, getuige hun stelling..

https://www.autoweek.nl/nieuws/28650/on-topic-auto-als-brommobiel-goed-idee

Ik snap ook niet waarom de RDW, op hun formulier waar de regelgeving geduid wordt, kiest voor een 'gepimpte' Opel Combo..
Trekt alleen maar dat 'petjesvolk' aan..

https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/Naslag/Goedkeuringsaanvraag%20ombouwen%20naar%20MMBS.PDF

Durashift zei:
Ik snap ook niet waarom de RDW, op hun formulier waar de regelgeving geduid wordt, kiest voor een 'gepimpte' Opel Combo..
Trekt alleen maar dat 'petjesvolk' aan..

https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/Naslag/Goedkeuringsaanvraag%20ombouwen%20naar%20MMBS.PDF
Inderdaad, dat is wel heel vreemd!!

[size=large]Voor iedereen in deze discussie (en iedereen die deze leest).[/size]

Mijn zoon bezit zelf een voertuig die is omgekeurd.
Hij mag technisch gezien 45 km per uur, net zoals mijn auto technisch gezien 200 km per uur mag.

Degene die hem aan hem verkocht beweerde dat de auto absoluut 45 km per uur mocht.
De auto(in dit geval een Fiat Scudo) is omgebouwd naar de wettelijke eisen en rijd geen streep harder dan 45.
De verzekering is gevraagd of deze inderdaad 45 mocht en die bevestigden dat.
Hij is dus ook verzekerd en de bestuurder is in het bezit van een bromfietscertificaat.
Alle kenmerken zoals de driehoek en de kentekenplaat met daarop de vermelding 45 km zijn aangebracht,,evenals het verzekeringsplaatje.
Hij is nu in een radar gereden met 44 km per uur en heeft een verbaal gekregen van 168 Euro.
Dit omdat hij volgens de wettelijke regels maar 25km per uur mag, een overschrijding dus van 19km..

De wettelijke regels zijn allemaal terug te lezen op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximumsnelheid-voor-het-wegverkeer.html

[size=large]Laat iedereen zich niets wijsmaken, een voertuig met beperkte snelheid mag in weerwil van wat hij technisch kan, wettelijk maar [size=large]25 km[/size].[/size]

Een scootmobiel mag zelfs harder.:confused:

Misschien ten overvloede.....Nagenoeg elke auto in Nederland kan harder dan 200km, technisch gezien mag dat maar waar in NL mag je zo snel ?????
Juist,.... nergens, want je mag Maximaal maar [size=large]130[/size]

Mijn advies luid dan ook, houd je geld in je zak, de prijzen die je voor deze voertuigen moet betalen liegen er niet om.
Deze kun je beter besteden aan het rijbewijs, zeker als je zoals her en der kunt lezen dat de verbalen achter je aan vliegen.

Let er ook op dat per 1 januari 2015 de wet aangepast gaat worden,dus om voor een half jaartje zoveel geld uit te geven niet verstandig.

Ik persoonlijk vind Nederland hier weer op zijn smalst maar het is niet anders, en nee.....ik ben geen politieagent.

Met vriendelijke groet,
Robert1955

Goed advies, helder.

Verder is het eigenlijk niet Nederland op zijn smalst, maar een gewiekste handelaar die een hiaat heeft gevonden in de wetgeving. Eigenlijk is het glashelder, je mag gewoon niet harder dan 25km/h. En soms is dat nog te hard, een APK is er niet voor dit soort voertuigen.

Terug
Bovenaan