Ik was op vrijdag naar de EV Experience getogen, was verrast door het weer: geen hoosbuien, orkaankracht wind en of andere vormen van noodweer. Dat hebben we wel eens anders gezien en dit was toch wel vele malen prettiger.
Ik vind het altijd een prachtige gelegenheid om auto's in gelijke omgeving te ervaren - het is natuurlijk ook afwachten of je de auto's die je wilt rijden beschikbaar zijn (ook gezien de mogelijke belangstelling). So far, so good. Een aantal zaken viel me op als we het hebben over de auto's:
- Niet aanwezig: BMW en Ford miste ik
- Stellantis was alleen met Leapmotor vertegenwoordigd voor de presentatie en tests, wel enkele microcars (Fiat Topolino / Citroën Ami bijvoorbeeld)
- Renault bijvoorbeeld was er wel (met Alpine), maar je kon er niet mee rijden.
Gelukkig was er genoeg te beleven! Gezien mijn verblijf in Göteborg vorige maand wilde ik zeker een Volvo rijden, dat werd de EX30 Cross Country. Die had ik een paar jaar geleden ook al bestuurd (als duurtester) en wilde de evolutie zien. Nog altijd een fijne auto die zich op het circuit ook goed 'hield'.
Verder had ik ritten gemaakt in zowel de Cupra Raval en de Volkswagen ID.Polo. Ik heb daarbij een betere indruk qua gevoel overgehouden aan de Cupra. Die lag net wat steviger op de weg en de stoelen leken nét wat meer ondersteuning te geven. Het dashboard (ietswat retro op gebied van de klokken) van de Polo vond ik echter prettiger maar dat mag de pret niet drukken.
Mijn grote verrassing/verbazing was wel de Geely E2: een compleet nieuw merk voor de Nederlandse markt voor een bodemprijs. Zag er goed uit, ook qua afwerking en uitrusting voor de pakweg 21.000 euro die op het prijskaartje staat. Ik zou dan toch een stapje hoger zetten voor de iets grotere accu waarmee je (uiteraard) het bereik wat groter maakt. Rondje gereden en zeker relatief was ik best tevreden. Nee, je rijdt er de straatstenen niet mee uit de weg maar voor gewoon alledaags gebruik is het ruim voldoende, de stoelen zitten gewoonweg goed. Daar gaan we meer van horen.
Ik had eigenlijk de Firefly duurtester mee willen nemen maar die was deze vrijdag al bezet door een collega. Dus moest de auto hier maar even ervaren. Ook deze liet een goede indruk achter, blijft dus op mijn netvlies staan.
Zoals gezegd: bij Renault was de 5 niet beschikbaar om te rijden, bij Nissan kon dat wel met de Micra. Daar heeft de auto op verschillende punten goed bij me gescoord, rijdt lekker, goede stoelen, fijne bediening. Leuk bij Nissan was overigens dat de Pixo er ook (al) was, niet om in te rijden maar je kreeg wel een indruk van de auto 'in het echt'. Na de Micra reed ik in de Nissan Leaf. Dan merk je tijdens het rijden op circuit dat de auto iets groter is en meer op comfort is afgestemd. Vond ik wat minder prettig in deze vergelijking maar dat was wellicht voorspelbaar.
Dan een stapje grotere genomen, de verkoper van onze Citroën ë-C4 enkele jaren geleden is tegenwoordig actief met Jaecoo en Omoda. Was een mooie aanleiding om deze aan de tand te voelen. Het werd de Omoda 5. Uiteraard ruimer dan de andere auto's die ik had gereden en verder gewoon okay. Leuk was dat ze op de stand in de paddock de aandacht trokken met een actief robohondje. Jazeker, rondlopen, opzitten en 'pootje geven' kon het 'diertje' zeker!
Mijn laatste rit van de dag was in een Hyundai Ioniq 3. Deze is wel gepresenteerd maar nog niet bij de dealers, dus dat had wel een aanzuigende werking op me. Een mooie auto, netjes afgewerkt, lekker ruim met een uitgekiende kofferbak. Reed ook nog eens goed (had ik eerlijk gezegd ook verwacht) - met de juiste prijsstelling zal deze zeker hoge ogen gaan gooien in de markt. In de stand stond ze er in mat-rood, dat zou mijn voorkeur niet hebben (vooral het matte niet), maar dat mag de pret niet drukken. Ik reed op het circuit een grijze en hoorde dat de auto ook de nodige ritten achter de rug heeft. Er was dus best goede belangstelling voor.
Buiten deze auto's heb ik ook nog gereden met de smart #3. Lekker laag, ruim maar toch compact - kan ook zo op mijn lijstje.
Alles bij elkaar (ik had op meerdere stands gevoeld en gesproken) gaan de Chinese écht erop vooruit. Vooral op gebied van value for money en dat zal in de praktijk zijn waar veel autokopers toch naar kijken. Zeker de particulieren die nu in groteren getale de elektrische automarkt verkennen.
En op de valreep zag ik nog de Cybertruck van Tesla langskomen! Het blijft een bijzondere verschijning.