Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
De glorietijden van Jaguar liggen zeker een hele poos terug, maar dat waren ook andere tijden.Dus de glorie tijden van Jaguar waren zeker voordat Tata aan boord kwam.
Daarom noemde ik de X en S type ook niet, omdat het niet de beste Jags waren. Commercieel succes zal zeker beter zijn onder Tata, alhoewel Jag volgens mij nog steeds verliesgevend is.Als je naar de moderne tijd kijkt, en Jaguar onder Ford (X-Type, S-Type) vergelijkt met Jaguar onder Tata (XF, F-Type en ja, ook de commercieel succesvolle F-Pace), dan hebben ze onder de Indiërs betere en mooiere Jaguars ontwikkeld dan onder de Amerikanen.
Ik weet niet of het Chinees is of gewoon een eigenschap van een partij die een merk overneemt. Als een bedrijf in de etalage komt te staan is dat meestal niet omdat het allemaal zo geweldig gaat. Oude merkwaarden hebben vaak slechts waarde voor een klein groepje liefhebbers een oorspronkelijke eigenaren van een merk. Bestaande eigenaren blijven (te) lang vasthouden aan de historie terwijl een nieuwe eigenaar naar de toekomst kijkt (je wilt immers geld gaan verdienen met je investering.Ik heb het idee dat de Chinezen en Indiërs het commercieel beter doen dan de Amerikanen (Ford met Jaguar, Land Rover en Volvo, en GM met Saab), maar ook dat met name de Chinezen minder gevoel hebben voor de merkwaarden.
Zie bijvoorbeeld Lotus wat altijd bekend stond voor "adding lightness" en nu loodzware elektrische SUVs verkoopt. Dat is blijkbaar waar vraag naar is en een hoogwaardig logo op de neus levert dan meerwaarde, maar het is voor de puristen geen echte Lotus meer.
Vroeger was bij Land Rover de kwaliteit slecht omdat ze het niet konden. Nu is de kwaliteit nog steeds slecht omdat ze weten dat ze er geen auto minder door verkopen. Je zou kunnen zeggen dat slechte kwaliteit een merkwaarde is die keurig behouden is.De grootste achteruitgang bij Jaguar vind ik het interieur. Zelfs de S en X type hadden nog het mooie statige interieur, daarna werd het allemaal modern en sfeerloos.
Maar ja zonder overname had het zeker niet meer bestaan.
Bij Land Rover is het grootste probleem nog steeds de slechte kwaliteit.
Moderator
De vraag is wat een merk toevoegt. Volvo had naar mijn mening sterke merkwaarden. Waarom moeten er dan Lync en Polestar naastgezet worden? Passen die modellen niet bij Volvo? Daarnaast was de afkomst van Volvo ook een belangrijke merkwaarde, en die neem je direct af als het merk vanuit een ander land/continent wordt aangestuurd.Autoliefhebbers praten vaak over merkwaarden en hoe deze vroeger beter waren. "Vroeger was alles beter," zeggen ze. Maar is dit echt zo?
Wat als we dit visueel maken door een model van ongeveer 20-25 jaar geleden naast zijn (spirituele) opvolger te zetten?
- Is men erin geslaagd om de merkwaarden naar de toekomst te projecteren?
- En als ze zijn afgeweken van de merkwaarden, is dit dan goed geweest voor het merk?
Wat Lotus sinds het begin gemeen heeft met Porsche, is dat ze echte rijdersauto's maken. Hun modellenreeks was altijd al afgestemd op Porsche: de Exige als hardcore alternatief voor de Cayman, de Elise als alternatief voor de Boxster, en de Esprit als concurrent voor de 911.
Ik moest ook gelijk denken aan de oost europese merken die Daewoo had overgenomen, denk dat de Aziatische crisis in de jaren 90 waar zuid Korea heftig onder leed ontzettend ongelukkig uitkwam voor Daewoo, want zo rare zet leek het mij nou ook weer niet van Daewoo.Gaat het over de merken die nu nog bestaan? Of mag het ook over de merken die in de laatste 18 jaar het helaas niet hebben gered? Waar sommige merken haast doelbewust (Rover) kapot zijn gemaakt, of door de grootheidswaan van Daewoo zijn "vernietigd" (FSO,ZAZ)
Lotus concurreerde meer met Caterham, TVR en Alpine. Nu zijn ze inderdaad een stuk meer opgeschoven richting Porsche. Maar Porsche is ook opgeschoven want concurreert nu ook met Polestar en BMW. En zowel Caterham als Alpine bewegen ook die richting op die Lotus heeft gevolgd.Ik begrijp jullie redenering. Hoewel het geen rechtstreekse concurrenten zijn, zie ik ze wel als alternatieven. Ik heb mijn best gedaan om een concurrent voor Lotus te vinden, maar het dichtst in de buurt kwam Porsche. Het ging mij om twee eigenschappen die een koper zou zoeken: een (kleine) sportwagen om in te rijden voor vergelijkbaar geld.
Dat een S2000 en MX-5 geen concurrent snap ik beter: 35.000 euro vs 50.000 euro telt wel. Maar in geval van Lotus en Porsche is het prijsverschil veel minder.
Lotus is altijd al een bijzonder merk geweest, misschien omdat de doelgroep zo klein was. Met het nieuwe Lotus lijkt het erop dat ze zich meer hebben gericht op een ander merk om hun doelgroep uit te breiden.
@MCW: Daar stip je wel wat leuks aan. Wat is de definitie van successvol. Nog steeds bestaand (maar misschien als niche) met de oude merkwaarden? Of de merkwaarden wat aangepast maar nu winstgevend en/of grote verkoop aantallen?
Leuk om jou weer online te zien Ency! Ik dacht van de week nog aan je "dat ik je niet meer voorbij zag komen op het forum"Ik moest ook gelijk denken aan de oost europese merken die Daewoo had overgenomen, denk dat de Aziatische crisis in de jaren 90 waar zuid Korea heftig onder leed ontzettend ongelukkig uitkwam voor Daewoo, want zo rare zet leek het mij nou ook weer niet van Daewoo.
Mini vind ik ook een goede: dit Britse merk was eigenlijk al zo goed als leeggebloed. BMW had het merk overgenomen in 1994, en de laatste originele Mini die werd geleverd, was in 2000. Dit was een model dat in de basis zeer oud was.