ingrijpende interieur wijziging bij facelift

Gepost door Auto encyclopedie 
Bij een facelift van auto, ligt de nadruk meestal op de buitenkant , omdat dit o.a. ook het meest zichtbaar is in het straatbeeld. En niet iedereen bij elke willekeurige auto naar binnen kijkt.

Dit topic is om afbeeldingen van interieuren te plaatsen van voor en na de facelift.
Van log naar netjes naar hoogwaardig. Bij de laatste facelift van de Mazda6 werd wel echt vrijwel alles vernieuwd.





Quote

Bij een facelift van auto, ligt de nadruk meestal op de buitenkant , omdat dit o.a. ook het meest zichtbaar is in het straatbeeld. En niet iedereen bij elke willekeurige auto naar binnen kijkt.

Ik denk niet dat dat de reden is dat fabrikanten meestal het interieur niet ingrijpend veranderen...
Daihatsu Sirion 1998-2005

Zo straalde de pre facelift nog 1 en al jaren 90 uit in het interieur , van wat we toen kende van Japanse automerken.

Interieur Sirion 1.0 pre facelift


Interieur Sirion 1.3 pre facelift


Interieur Sirion 1.0 facelift


Interieur Sirion 1.3 facelift




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2021 00:25 door Auto encyclopedie.
Quote
MCW5
Quote

Bij een facelift van auto, ligt de nadruk meestal op de buitenkant , omdat dit o.a. ook het meest zichtbaar is in het straatbeeld. En niet iedereen bij elke willekeurige auto naar binnen kijkt.

Ik denk niet dat dat de reden is dat fabrikanten meestal het interieur niet ingrijpend veranderen...

Klopt staat er idd niet helemaal duidelijk , maar doelde meer met dat het mij persoonlijk minder opvalt als ook het interieur stevig is aangepast , van jou inzending wist ik niet dat die aan de binnenkant ook zo ingrijpend veranderd was.
Een recente facelift die ik niet geslaagd vind; Seat Ibiza

Imo erg geslaagde facelift (muv stuur): Model S (en X). Vond oude een beetje een bestelbusinterieur hebben. En oogde nog goedkoop ook.

Jeep Compass. Dat 'Toyota'-dashboard staat 'm zoveel beter!
Seat Arosa 1997-2004 wederom van jaren 90 interieur naar meer up to date



en diens tweeling de lupo confused smiley

Corvette C4, van jaren 80 futurisme naar jaren 90 mainstream



Mooie voorbeelden hierboven. Die van de Mazda 6 is echt geslaagd!
De Arosa ook. De Polo 6N had eenzelfde ontwikkeling.
Bij die Sirion hierboven zie ik geen verschil, die valt in elk geval niet onder de noemer 'ingrijpend'.
Ik moest ook 3x kijken maar hij vond het nodig om 1.0 en 1.3 te laten zien. Daaronder staat toch echt duidelijk een nieuw dashboard met nieuwe roosters, knoppen, deurpanelen, dashboardkastje etc.





Mazda MX-3 kreeg ook een nieuw dashboard. Eerst het 323F dashboard en daarna een eigen, meer sportiever dashboard.
Ik hou van dat eerste dash van de Escort, maar dat is ook jeugdsentiment: vanaf dat ik 4 was, totdat ik 14 was, reed mijn vader zo'n Escort. En ik vind het ook nog steeds een mooi dash.
Ik denk dat de meeste Citroën-dashboards uit de jaren 70-80 hier ook wel passen smiling smiley
Quote
Auto encyclopedie
@elzinga 309?

205
Quote
MCW5
Ik moest ook 3x kijken maar hij vond het nodig om 1.0 en 1.3 te laten zien. Daaronder staat toch echt duidelijk een nieuw dashboard met nieuwe roosters, knoppen, deurpanelen, dashboardkastje etc.

Klopt , het viel mij tegen om mooie interieur foto's te vinden van de 1e generatie sirion op deze foto's komt het er idd niet goed uit als in het echt, dan is er naast facelift verschil ook altijd verschil in de 1.0/1.3 is, maar das bij de meeste merken natuurlijk zo dat ze bij de zogenaamde snellere uitvoeringen wijzigingen aanbrengen aan het interieur. Heb zelf een sirion 1.3 gehad van na de facelift en een kennis had een 1.3 gifgroene van voor de facelift. Als ik nu op gaspedaal kijk er is er nog maar weinig aanbod van de 1e generatie sirion de 1.3 is altijd een zeldzaamheid geweest , maar van de 1.0 was altijd veel aanbod van. Bij de 2e generatie siron zijn er geen verschillen qua interieur tussen de 1.0 en 1.3, wellicht de 1.5 wel omdat je dan altijd aan het sport pakket vast zit die dan ook weer verkrijgbaar is bij de 1.3.
Quote
Carfanatic
Mercedes C-Klasse

Deze had ik zelf ook nog willen inbrengen smileys with beer
Quote
Barri

De Arosa ook. De Polo 6N had eenzelfde ontwikkeling.
'.

Peugeot 309

Weet niet of de wijziging aan de binnenkant ook te maken heeft dat de eigenlijk Talbot Arizona (horizon opvolger) meer een Peugeot moest gaan worden.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2021 14:18 door Auto encyclopedie.
Ik vond de insignia toch wel erg veel verschil met de Insignia A van voor- en na de facelift;

Voor



Na





Ook de zafira van die tijd kreeg een vergelijkbare metamorfose; met vooral minder knopjes

voor




na





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2021 14:46 door AsconaGT.
Jaguar S-Type

1999-2002 | 2002-2007



Andere kleurstelling/laatste facelift: [media.autoweek.nl]

Skoda Octavia

1997-2000 | 2000-2004



In beide gevallen een enorme vooruitgang, wat mij betreft.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2021 14:45 door Rutger DC.
Het oorspronkelijke interieur van de S-type had een nogal Amerikaanse uitstraling imo.
Quote
D Elzinga
Het oorspronkelijke interieur van de S-type had een nogal Amerikaanse uitstraling imo.

Dat zal ook niet toevallig zijn smiling smiley
Quote
Wouter82
Ford Escort

1990


1995
\
Dat is toch geen facelift? Die van 1995 is gewoon de nieuwe serie.

Of vinden jullie dat een nieuwe generatie auto ook een facelift is? Naar mijn idee niet.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2021 16:40 door Nissan GTR R34.
Ik zie de Escort uit '95 toch meer als een grondige facelift dan een volledig nieuw model. Van het plaatwerk werd alleen de neus veranderd.
Klopt helemaal, ik zit verkeerd te kijken. Dacht dat die uit 1990 het vierkante model was. Mijn excuses.
Het zijn wel twee verschillende modellen, de Mk5 en Mk6, maar Ford beschouwt grote facelifts nu eenmaal als nieuwe serie.
Suzuki Swift 1989:


Suzuki Swift 1991:
Over Ford gesproken:


Taunus TC1 modeljaar 1971.


Taunus TC1 modeljaar 1974. Een kleine facelift met wat grotere koplampen (rechthoekig in plaats van rond op de L), een andere grille en nieuw chroomwerk, maar een complete metamorfose van het dashboard. Dat bij de veel meer ingrijpende facelift van TC1 naar TC2 in 1976 weer vrijwel ongewijzigd bleef.
Wat een fraai dashboard dat eerste thumbs up En zou die facelift dan ook de eerste Ford zijn geweest met de drie stengels aan het stuur?
Fraai? Tsja, da's een kwestie van smaak.... Ook hier: het origineel is karakteristieker Seventies, de facelift (de TC 1,5) vind ik mooier. Ook bijzonder: na de TC 1,5 (modeljaar '74) kwam het jaar erna weer een gemoderniseerde versie: nieuwe velgen, type-aanduidingen en nog wat dingen, alles in de stijl van de Escort MK2. Een jaar daarna kwam de flink gladgetrokken TC2, waarbij inderdaad het dashboard gelijk bleef; dat is gehandhaafd tot het einde van het Taunus-tijdperk in '82.
Zo, weer wat nutteloze feitjes gespuid cool smiley
Dat eerste dashboard is wel erg karakteristiek maar het lijkt me nogal onpraktisch met die lage klokken. Het is ook wel heel Amerikaans van vormgeving, het tweede dashboard had ook in een Fiat kunnen zitten.
Leuk topic Ency!

Ik moest eigenlijk denken aan het dashbord van de Y10.


Bij de derde facelift kreeg de auto een moderne neus, nieuwe achterlichten EN een ander dashboard. Nouja alleen het bovenste deel was eigenlijk anders:
Het dashboard van de Rover 45 is ook leuk om te benoemen:

Dit is het origineel, niet veel anders dan dat van de 400 meen ik.


Bij de laatste facelift werd wel het dashboard aangepakt



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2021 21:52 door Peter O.
Bij de Alfa 156 liep dit ook erg raar. Ik weet niet meer het exacte verloop. Eerst kwam er een modeljaar update met heldere koplampen volledig meegespoten bumpers. Een jaar later werd het dashboard volledig herzien. Nog een jaar later volgde de 156 Guigaro, met een gewijzigde buitenkant maar bleef het dashboard ongewijzigd.

Alfa 156 pre-facelift

Alfa 156 facelift

(plaatjes er rechtstreeks in plakken lukt niet)
Quote
Auto encyclopedie
Peugeot 405




Geinig, ik weet nog wel dat ik destijds Autovisie abo had en daarin vaak bij een test van Aziatische voertuigen de opmerking las dat de verwarmingsschuiven toch wel erg ouderwets werden bevonden. Europese merken deden dit al een tijdje met draaiknoppen, was dan de teneur...

totdat men bij PSA bedacht dat overstappen van draaiknoppen (terug) naar schuiven wel handig was.. spinning smiley sticking its tongue out

AV heb ik er nooit echt over zien klagen, in mijn herinnering.
Quote
RRK
Bij de Alfa 156 liep dit ook erg raar. Ik weet niet meer het exacte verloop. Eerst kwam er een modeljaar update met heldere koplampen volledig meegespoten bumpers. Een jaar later werd het dashboard volledig herzien. Nog een jaar later volgde de 156 Guigaro, met een gewijzigde buitenkant maar bleef het dashboard ongewijzigd.

Alfa 156 pre-facelift

Alfa 156 facelift

(plaatjes er rechtstreeks in plakken lukt niet)

Leuke inzending



De wijziging bij de Lancia Beta Berlina (model 1980) is vrij legendarisch.

Oud:


Nieuw (het dashboard van de Trevi is identiek):
Bij de huidige Jeep Compass is het interieur bij de facelift grondig verbeterd, maar dat was bij de vorige generatie ook het geval.



Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.