Goedemorgen!
Hier weer aan de bak na twee weken vakantie, waarvan een klein weekje in Oostenrijk. Perfecte timing qua weer

Eerste week tropische waarden in eigen land en dus veel in de tuin gehangen, tweede week was het in NL wat minder en was het in Oostenrijk nog steeds 25 graden. Welgeteld 1x regen gehad

Oostenrijk kwam net weer uit een lockdown, alles was dus precies weer open, wel wat maatregelen qua afstandhouden en mondkapjes als het druk was (bijv. skiliften). Echter was het nooit druk en hebben we (in Oostenrijk) geen mondkapje op gehad, bij een aantal bezienswaardigheden zelfs privé tours gehad omdat er niet meer mensen waren

In Duitsland bij de tanktstations wel een mondkapje op, maar dat was niet zo'n ramp.
De rit ging beide keren ook voorspoedig. Geen files, maar weinig baustelle en goed weer. Kortom, we konden lekker doorrijden. De **** leent zich daar ook goed voor. Ik denk dat ik hem op lange afstanden fijner vind dan de Astra....
Ja, wat gebrek aan vermogen maar de karakteristiek van een diesel compenseert dat en ik ben inmiddels gehecht aan de adaptive cruisecontrol. Zelfs bij 180 doet deze zijn werk feilloos! Tevens is het in Oostenrijk op de B-wegen, waarbij je van dorpje naar dorpje rijdt, met variabele snelheidslimieten ideaal. Lekker achter een ander aan kachelen en alleen het stuur vasthouden.
Ook merkt de auto gevaarlijke situaties net zo snel op als ik dat zelf kan. Eenmaal op de snelweg een lading remlichten voor ons, de auto greep al in toen de auto recht voor ons nog niet eens remde en was net zo snel met remmen als ikzelf. Het voelt dan wel gelijk als een noodstop, immers remt de auto en stamp ik ook nog eens op het pedaal waardoor je wel even in je gordels gegooid wordt. Loos alarm overigens, alles ging goed
@ Jimmy, van harte met de nieuwe woning! Lange zoektocht, maar geduld wordt beloond. Nu nog "even" de eigen woning verkopen, maar dat zal wel loslopen. Woningen in die categorie gaan nog steeds als warme broodjes volgens mij

@ Frank & Joost, lekker genieten van de eerste kilometers

@ Rob, piepers inmiddels aan de praat? In de bumper monteren valt inderdaad qua werk wel mee, alles netjes wegwerken daarentegen....
Overigens zijn parkeersensoren wel de moeite, ik zag laatst ook een hele grote boom over het hoofd

Toen kwam ik erachter dat de auto of ook zelf remt of gelijk een noodstop maakt als je zelf het rempedaal aanraakt. Het ging in een fractie van een seconde, toen ik remde schoot de auto vol in de ABS (en zo hard remde ik ook weer niet). Overigens een close call, ik wist zeker dat ik de boom had geraakt (ondanks dat ik niets hoorde). Grondige inspectie thuis wees ook uit dat ik niets geraakt had :T
@ Gerwin, zo'n V40 blijf ik een mooie auto vinden. Van binnen klein (of compact, hoe uw wilt) en zeker achterin niet fijn voor passagiers maar dat is voor jullie natuurlijk minder van belang. Vriend van mij heeft een aantal jaren eentje gehad, heb het altijd een prettige auto gevonden.
Die is standaard 25A dacht ik, en die kan alleen door de netbeheerder vervangen worden. Kost €100 euro, of meer.
25A 1 fase normaliter, dus 5750 watt. En daar kan je best snel aan zitten.
Van 1 fase naar 3 fasen (3x 25A) koste mij 260eu (vaste prijs, kun je opzoeken bij je netbeheerder). Vastrecht blijft gelijk.
Valt qua prijs dus wel mee, maar als je ziet hoe lang de monteur er mee bezig is is het dik betaald....
Was bij ons noodzakelijk voor de nieuwe keuken i.v.m. inductie kookplaat van 11kw. Gelijk ook een nieuwe meterkast geplaatst, waardoor we nu 10 groepen hebben plus een kookgroep. Er is nog ruimte voor meer, maar hier redden we het eerst wel mee
5750 Watt is niet zoveel inderdaad. Kijk maar eens wat een wasmachine, vaatwasser, droger en oven aan (vol) vermogen trekken. En ja, het kan allemaal goed gaan want ze trekken immers lang niet altijd vol vermogen. Zit het echter tegen, dan knalt de zooi er al uit als twee apparaten hun volle vermogen trekken.
De auto opladen in Joost zijn geval zou ik ook wel aandurven (3 uurtjes, 1750 Watt). Je Tesla op een regulier stopcontact opladen zou ik toch zeker niet doen, ook al zullen daar vast ook beveiligingen in zitten. Overigens schiet dat ook niet op, dat betekend al snel 10 uur of langer aan de stekker voor een volle accu denk ik.
Daar stond een Tesla 3 met 55kw accupakket met caravan erachter. Die man kon 100km rijden met zijn combi. Hij bleef in NL, dus kon het prima. Ernaast stond een Audi E-tron met vouwwagen. Hij had 40% accucapaciteit ingeleverd na 100km. Dus dat ging al veel beter.
Kortom, in theorie kan de sleurhut erachter maar in de praktijk sta je dan ongeveer elke 1,5 uur te laden. Nu moet vakantie ontspannen zijn en heb je geen haast, maar dit ging ik toch echt niet doe.
V.w.b. caravans....... in Duitsland/Oostenrijk is er geen sprake van een iets mindere economie lijkt het. Wij hebben onderweg zoveel bizar grote caravans en campers gezien, niet normaal.