Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Gepost door Astra F 

Dank! Verder met 1 auto inderdaad. Dat wordt een kwestie van een beetje plannen met thuis werken, beide werkgevers zijn daar heel soepel in. Voor de momenten dat dat niet helemaal handig uit komt kan ik eigenlijk ook prima met de trein en ik carpoolde tot en met februari sowieso regelmatig. We waren met die gedachte al eventjes aan het spelen, maar dat werd enigszins versneld door technische troubles bij de alfa.

Supers! Mooi dat dat kan toch! Zou ik graag willen..winking smiley Maar dan moeten we eerst dichter bij het werk gaan wonen..smiling smiley

Heb wel even aan gedacht om een van onze auto's tijdelijk te schorsen.
Mijn vrouw is sowieso tot na de bevallig in de ziektewet en ik ben minimaal tot 1 september nog thuis aan het werk.
We gebruiken ze beide dus bijzonder weinig; maar moet nu af en toe naar het werk en mijn vrouw heeft heel wat medische afspraken waardoor we vaak beide auto's toch nog even gelijktijdig nodig hebben. En vind het toch wel belangrijk om beide auto's af en toe even warm te rijden want van stilstaan worden ze niet goed.

Wij hebben in beide auto's zon kastje..of het echt helpt...?
Ik heb preventief onder de cabrio een stuk kippengaas liggen. Zag dat Pa dit ook al heeft gedaan onder zijn Mokka X.
Feit is wel dat bijna alle beesten een hekel hebben aan het lopen over roosters/gaas.

Maar vervelend is het in ieder geval als je zo'n beest in de buurt hebt, laat staan als je ze thuis hebt. En dan nog te bedenken dat die beesten beschermd zijn, ik snap er echt helemaal niks van.

@ Frank: Dat is vrij snel, altijd weer leuk!
@ Joost: Pas je wel ff op met je aansluiting in de voortuin? Weet niet wat voor voedingskabel/stopcontact je gebruikt, maar je zult niet de eerste zijn waar het spul smelt onder de langdurige hoge belasting. Mensen die een stopcontact aanleggen "om de auto te kunnen uitzuigen en de bladblazer te gebruiken" en vervolgens uren lang een auto eraan hangen om op te laden.
Astra F
En dan nog te bedenken dat die beesten beschermd zijn, ik snap er echt helemaal niks van.

De overlast van die beestjes kan fors zijn, eens. Maar het wordt ook steeds duidelijker dat als we alles afmaken waar we last van hebben, deze wereld daar niet beter van wordt. Dus zul je soms op zoek moeten naar diervriendelijke alternatieven. En hopen dat de in jou spullen toegepaste materialen buiten hun belangstelling vallen.
Ik heb nog nooit een marter gezien, die kennen we hier in het westen niet smiling smiley

Stopcontact : de Citigo laden we ook aan een gewoon stopcontact met 10A, dus 2,3 kW. Gaat prima. Ik weet alleen niet hoe oud de bedrading naar de garage is, dus die wil ik wel een keer vervangen. In de garage hebben we alle bedrading al eens vervangen en de meterkast zelf is ook al vervangen.
Ik ken ook geen marters, ja van de foto maar verder niet. Wel duiven, die op je auto #^$@(# die hebben we wel in overvloed.
Mogguh!

We zouden vanmiddag een huis gaan bezichtigen, werden we gisteren gebeld door de makelaar: gaat niet door, woning is verkocht! De verkopers kregen een niet te weigeren bod... zo dan nut smiley

Hebben jullie ook veel last van marters? Het is hier in de buurt bar en boos..
Bij mijn auto is de hele isolatie aan gort; in de loop van de jaren wordt er steeds iets meer afgeknaagd winking smiley Maar of die kastjes helpen weet ik niet; de buurvrouw heeft wel zo'n kastje onder de auto, dus daar parkeer ik 'm nu maar naast drinking smiley

Maar ik heb verder vooral veel last van katten: het wemelt er in onze wijk van. En dan schijten bij ons in de tuin... ben alle 'softe' maatregelen eigenlijk wel wat zat.
Binnenkort bij mijn oom maar eens zo'n val halen waar je beesten levend in kan vangen; daarna berichtje op Facebookpagina van de wijk dat loslopende katten in mijn tuin niet langer geaccepteerd worden.
Balen gerri. Je hebt gezien hoe het bij Jimmy gegaan is. Het kan even duren; maar het kan ook zo rond zijn..smiling smiley

Misschien moeten wij ook maar een serieus beginnen te zoeken..smiling smiley Maar er valt gewoon niks te zoeken...kon ik maar eens bij een huis kijken die mij aanstond.

Ik ken ook geen marters, ja van de foto maar verder niet. Wel duiven, die op je auto #^$@(# die hebben we wel in overvloed.

Nog effe volhouden..straks met die dubbele garage met overkapping is dat verleden tijd..cool smiley

Ruud zijn opmerking triggerde mij...toen Joost zijn eerste avances voor de 350e kenbaar maakte zat ik eens te sneupen naar de ervaringen. Toen heb ik dit voorbij zien komen:

Link

maar heeft Joost vast ook gezien!
Dat hebben wij ook eens gehad Gerwin, erg vervelend, want je stelt je er toch op in, al is het alleen maar om te gaan kijken. Hopelijk komt er snel iets op jullie pad!

Hier gaan we morgenmiddag de voorlopige koopakte tekenen en vervolgens met een makelaar een planning voor onze woning maken. Spannend, dat vind ik er vooral van! Erg spannend. maar goed.. smiling smiley
Sluit me aan bij Berry en Jimmy, WTF is een marter. winking smileygrinning smiley
Ik heb hier wat duiven en meeuwen maar verder niet zoveel.

Maar er valt gewoon niks te zoeken...kon ik maar eens bij een huis kijken die mij aanstond.
Hier ook erg weinig hoor en we zijn wel selectief. Nu toevallig 2 relatief kort achter elkaar aan... maar kan zomaar weer weken rustig zijn.

Hier gaan we morgenmiddag de voorlopige koopakte tekenen en vervolgens met een makelaar een planning voor onze woning maken. Spannend, dat vind ik er vooral van! Erg spannend. maar goed.. smiling smiley
Dat kan ik me voorstellen! Gaat toch om grote/ingrijpende dingen... succes!thumbs up
Ik wist niet dat die beestjes het westen van het land niet hebben ontdekt, begrijp het wel overigens, 't is hier veel mooier drinking smileytongue sticking out smiley

Ruud zijn opmerking triggerde mij...toen Joost zijn eerste avances voor de 350e kenbaar maakte zat ik eens te sneupen naar de ervaringen. Toen heb ik dit voorbij zien komen:

Die foto had ik inderdaad ook gezien thumbs up en heb mij een beetje in verdiept. Ik heb na aanleiding van dit mijn broer ook gevraagd (die werkt met elektronica). Volgens hem mag het totaal geen probleem geven. Wel waarschuwde hij mij voor overbelasting van de groep. Ons huis heeft niet veel groepen, op deze groep zit ook de wasmachine en droger. Die staan vaak gelijk aan (met name zaterdag overdag) en geeft geen enkel probleem, maar de auto er bij gaat niet goed verwacht hij (en ik). Maar dan gaat in het ergste geval de stop er door en krijg je niet zo'n smeulende stekker.

De thuis laadkabel van MB zit ook een knop op. Op die knop kun je het vermogen van laden halveren. Dat heb ik ook ingesteld staan. Dan duur het dus langer maar ach, het is een mini batterij. Met die knop ingedruk laad hij maar met 1750 watt. Minder dus nog dan de Citigo van Berri dus. En dan zit hij na iets meer dan 3 uur vol op die laagste stand. Als je met die 1750 watt een stekkerdoos weet weg te smeulen dan heb je iets echt niet aangesloten, ook langdurig moet dat altijd kunnen. Die man van die foto heeft waarschijnlijk met 3500 watt zitten laden icm wat dunne bedrading/slecht aangesloten.

Maar ik verwacht zulke problemen in de toekomst wel vaker, zeker de full EV auto's die enorm veel vragen van het huis stroomnet, zeer langdurig. Dat gaat echt niet goed bij veel huizen. Om maar niet te spreken van alle kabels over de grond en tuin en stoep.

nog geen tijd gehad voor wat mooie plaatjes, behalve eentje bij huis

Overigens staat er hier ooit in de toekomst een andere meterkast nog op de planning. Ik heb nog zo'n ding met die smelt zekeringen. Dan word het gelijk een 3-fase kast (met oog op full EV rijden in de toekomst en het verschil met 1 fase zijn de kosten niet) en kom er in ieder geval een aparte groep voor de auto / voortuin

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-07-2020 19:55 door AsconaGT.
Laatste dag van de week, vanmiddag nog met onze afdeling een coronaproof etentje thumbs up Zondag even F1 kijken en verder ook nog andere leuke dingen op de planning. Hopelijk word het weer ook iets beter.

@Frank; auto opgehaald? En? Hoe waren de eerste 'echte' kilometers?
Weer wordt barslecht vant weekend..vandaag juist wel lekker. Ga vandaag parkeersensoren trachten te installeren in de C3. Heb goed setje van valeo met schermpje aangeschaft. Plaatsen piepers is geen punt. Elektronica wordt wat lastiger denk ik..smiling smiley

Reed gisteren achter dit:

[flic.kr]

Bruut en zie je niet vaak! Maar als je dan vervolgens de snelweg oprijdt met max 100...dan denk je ook..wat moet je met dik 400 pk...
Dat is zeker niet alledaags.. Erg dik!

Succes met inbouwen!
Vrij zeldzaam zo'n Alpina, blijven ook fors hun waarde houden. thumbs up Maar je moet hem dan wel inderdaad zo nu en dan uitlaten, want met 100 km/h op de snelweg door sukkelen heb je er weinig aan, zelfs een lekker stukje invoegen al niet meer mogelijk zonder in de gevarenzone voor je rijbewijs te komen in NL.

Inbouw is denk ik niet zo lastig, als je een schermpje hebt dan moeten er ook draden naar voren, met alles mooi en netjes wegwerken ben je misschien nog wel het meeste tijd kwijt. Maar komt vast goed, succes!
Mogguh!

Oeh, is ook zo: Frank heeft nu ook zijn nieuwe bolide. Ben benieuwd!

@ Joost: toch mooi, dat 'metro'-kleurtje op de Merc!

@ Rob: Ja, tof spul die Alpina's! Toch altijd wel fraai om te zien als ze vol uitgedost zijn met die spoiler/uitlaten/velgen. Heeft wat bijzonders.

Voor mij laatste werkdagje en daarna 2 weken vakantie! Weer wordt redelijk zo te zien, dus dikke prima smiling smiley
Pfoeh.. 1,5 uur voor de parkeersensoren...sure....

De sensoren zitten erin...dat was fluitje van een cent. De c3 heeft een ongespoten kunstof rand en daar komen ze af fabriek ook in en waren al gemarkeerd en keurig voorbereid.

De bedrading en uitzoeken wat de juiste aansluitingen waren, ging een stuk lastiger...

Paar keer op verkeerde been gezet door canbus waardoor je dacht dat het wel of niet goed werkte maar heb nu alles werkend en getest. Morgen echt aansluiten, wegwerken en verbinden...
Lekker bezig Rob!

@stroom: onlangs de Citigo aan het laden, wasmachine en droger aan en toen zette M ook de oven aan. Zit. Op vier verschillende groepen, maar ook op de hoofdzekering zit een max. En die kan je niet zelf vervangen. Maar het ging gelukkig goed! Wel iets om op te letten.

Op vier verschillende groepen, maar ook op de hoofdzekering zit een max.

geen idee dat er ook een hoofdzekering is. Zit die ook gewoon in de meterkast? Wat is daar de max?
Die is standaard 25A dacht ik, en die kan alleen door de netbeheerder vervangen worden. Kost €100 euro, of meer.
25A 1 fase normaliter, dus 5750 watt. En daar kan je best snel aan zitten.
Avond!

Donderdag de auto opgehaald in Twello en daarna door naar Zwolle voor een dagje kantoor. Wat een heerlijke chique reiswagen! Vanaf 110 km/u op de teller rijdt ‘ie top in de 6e versnelling, met zo’n 1500 tpm. En dan schommelt de boordcomputer tussen de 4-4,5 l/100km. Boven verwachting zuinig! En lekker stil. Verliefd op het lichte interieur en ondanks dat de stoelen standaard zijn zit ik er heerlijk in. Vrijdag heeft hij gelijk een nieuwe distributieriem gekregen en een kleine beurt, de garagehouder liet positieve geluiden horen aan het eind van de dag. Best prettig smiling smiley morgen retourtje Den Haag, dus de echte vuurdoop. En zeg nou eerlijk, een plaatje:

rjthefrisian
Bruut en zie je niet vaak! Maar als je dan vervolgens de snelweg oprijdt met max 100...dan denk je ook..wat moet je met dik 400 pk...

Ach ik ken ook mensen die zich sinds een week met bijna 300pk voortbewegen. Geldt hetzelfde voor smileys with beer

Wel mooi dat je de sensoren netjes erin hebt gekregen. Al die draadjes kunnen best indrukwekkend zijn en kosten inderdaad tijd!

Barri
Die is standaard 25A dacht ik, en die kan alleen door de netbeheerder vervangen worden. Kost €100 euro, of meer.

Oeps! Dat is de moeite waard om op te letten. Voor zulk geld is het de moeite waard om ‘m om te laten bouwen tot 3 fase. Volgens mij scheelt het in het vastrecht niet of nauwelijks iets, maar kun je wel heel wat meer watts kwijt in het systeem.
Mogguh,

Gisteren met schoonouders op autojacht geweest.
Was al duidelijk dat het een V60 diesel moest worden.
2 opties bij 1 bedrijf; een 1.6 uit 2013 met 177duizend op de teller en een hoop veiligheidsopties (lanewarning, blis, adaptieve cruise etc).
De andere was een 5 cilinder in summum. Dus xenon, overal Chromen details, veel luxe etc.
Maar deze was duurder en had 40.000km meer op de teller

In ding was duidelijk: wat een ontzettend fijne autos zijn die V60's. Uiteindelijk heeft 'verstand' het gewonnen en werd het de 1.6. Minder km, koppeling ed al vervangen, zuiniger en in ontzettend nette staat want geen zichtbare deukjes en krasjes. (En een persoonlijke favoriet: adaptieve cruise)
Qua uitstraling wel wat gewoontjes/saai en de mindere motor, maar nog steeds een ontzettend fijne wagen!
En de verkoper zet er nog een mooie set 17 inch op ipv de huidige 16.

Deze wel:

Deze niet:

Ik nog even met de verkoper gekletst en nu ben ik wel enthousiast over een V40 R-design, bij voorkeur in Rebelblue cool smiley

@rob: lekker bezig, hoe lang ben je er mee bezig geweest?

@frank; foto doet het niet sad smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-07-2020 14:06 door Sanoma.
Zo'n V40 diesel kost nu echt niks meer, maar het lijken me onwijs fijne auto's. Doen dus!
Haha, klopt: valt relatief gezien nog mee qua prijzen maar binnen mijn budget wel met kilometerstanden van rond de 170.000 km. (Vergelijkbaar met de V60 trouwens)

Daarnaast hou ik er wel van om wat te vergelijken; Leon staat ook op het lijstje.
Zo'n V40 diesel is inderdaad erg mooi.

Die dingen waren toch eerder ook super gunstig in de lease, die komen inmiddels ook massaal terug uit de lease, daar moet vast een geschikt exemplaar te vinden zijn. Blijft jammer dat er geen opvolger van gaat komen.

Zo'n V60 is ook een heerijke wagen. De 1.6 is toch gewoon een frans PSA blokje? Mijn zwager heeft jaren lang een 2.0 D4 gehad, heerlijk! Tijdloze verschijning ook, en probleemloos. Je gaat die diesels wel tot op het bot snel afschrijven, maar zolang je maar lang door blijft rijden zonder hoge kosten is dat helemaal prima natuurlijk
Mogguh!

@ Frank: Fijn dat de eerste indruk zo positief is. Je geniet (net als Joost) vanaf de eerste km van je aankoop. En wel leuk dat als je een nieuwe auto hebt je hem direct uitgebreid kunt testen.
@ Gerwin (en anderen): Fijne vakantie!

Ja, dat meen ik ook. Gaat idd. erg snel. Als je de auto wilt laden, dan de wasmaschine/droger nog een x aan het lopen hebt en dan een oven/heater/kookplaat aanzet en een kop koffie zet kan 't al snel een x mis gaan.

Dit weekend zijn we naar Haarlem geweest op familiebezoek. Op de heenweg via Veenendaal waar ik een airbag voor de cabrio heb gekocht. Héénweg was precies rond de 200km, wat we door de regen net wel/niet konden halen met de Leaf. Zekerheidshalve onderweg ff 5min aan de fastned.
Daar stond een Tesla 3 met 55kw accupakket met caravan erachter. Die man kon 100km rijden met zijn combi. Hij bleef in NL, dus kon het prima. Ernaast stond een Audi E-tron met vouwwagen. Hij had 40% accucapaciteit ingeleverd na 100km. Dus dat ging al veel beter.
Dat is wel het leuke van E-auto's, die spontane gesprekjes bij 't laadstation. grinning smiley Op de terugweg vanuit Haarlem naar Twente konden we (dankzij de 100 km/h beperking) netjes thuis komen met 15% marge.
Heerlijk ruud, ik had het er van het weekend nog met mijn oom over. Over 10 jaar lachen we over zulke verhalen bij de laadstations, 100km omdat er een caravan achter zit en zo grinning smiley

Over de huis aansluiting, wij gaan over een paar jaar wel over op een 3 fase meterkast met meer groepen. zeker als er een andere keuken komt maar dus ook met oog op de toekomst met elekrische auto's en dergelijke.

Aansluiting veranderen van standaard 1x25 ampere naar 3x 25 ampere kost 741 euro incl btw zag ik net. Wel fors dus. Meterkastkosten zijn niet veel duurder van 1 of 3 fase. Vastrecht is voor een standaard 3-fase gelijk aan 1-fase wat ik zo zag.
Goedemorgen!

Hier weer aan de bak na twee weken vakantie, waarvan een klein weekje in Oostenrijk. Perfecte timing qua weer cool smiley
Eerste week tropische waarden in eigen land en dus veel in de tuin gehangen, tweede week was het in NL wat minder en was het in Oostenrijk nog steeds 25 graden. Welgeteld 1x regen gehad smiling smiley
Oostenrijk kwam net weer uit een lockdown, alles was dus precies weer open, wel wat maatregelen qua afstandhouden en mondkapjes als het druk was (bijv. skiliften). Echter was het nooit druk en hebben we (in Oostenrijk) geen mondkapje op gehad, bij een aantal bezienswaardigheden zelfs privé tours gehad omdat er niet meer mensen waren big smile smiley
In Duitsland bij de tanktstations wel een mondkapje op, maar dat was niet zo'n ramp.

De rit ging beide keren ook voorspoedig. Geen files, maar weinig baustelle en goed weer. Kortom, we konden lekker doorrijden. De **** leent zich daar ook goed voor. Ik denk dat ik hem op lange afstanden fijner vind dan de Astra....
Ja, wat gebrek aan vermogen maar de karakteristiek van een diesel compenseert dat en ik ben inmiddels gehecht aan de adaptive cruisecontrol. Zelfs bij 180 doet deze zijn werk feilloos! Tevens is het in Oostenrijk op de B-wegen, waarbij je van dorpje naar dorpje rijdt, met variabele snelheidslimieten ideaal. Lekker achter een ander aan kachelen en alleen het stuur vasthouden.
Ook merkt de auto gevaarlijke situaties net zo snel op als ik dat zelf kan. Eenmaal op de snelweg een lading remlichten voor ons, de auto greep al in toen de auto recht voor ons nog niet eens remde en was net zo snel met remmen als ikzelf. Het voelt dan wel gelijk als een noodstop, immers remt de auto en stamp ik ook nog eens op het pedaal waardoor je wel even in je gordels gegooid wordt. Loos alarm overigens, alles ging goed smiling smiley

@ Jimmy, van harte met de nieuwe woning! Lange zoektocht, maar geduld wordt beloond. Nu nog "even" de eigen woning verkopen, maar dat zal wel loslopen. Woningen in die categorie gaan nog steeds als warme broodjes volgens mij thumbs up
@ Frank & Joost, lekker genieten van de eerste kilometers thumbs up
@ Rob, piepers inmiddels aan de praat? In de bumper monteren valt inderdaad qua werk wel mee, alles netjes wegwerken daarentegen....
Overigens zijn parkeersensoren wel de moeite, ik zag laatst ook een hele grote boom over het hoofd nut smiley Toen kwam ik erachter dat de auto of ook zelf remt of gelijk een noodstop maakt als je zelf het rempedaal aanraakt. Het ging in een fractie van een seconde, toen ik remde schoot de auto vol in de ABS (en zo hard remde ik ook weer niet). Overigens een close call, ik wist zeker dat ik de boom had geraakt (ondanks dat ik niets hoorde). Grondige inspectie thuis wees ook uit dat ik niets geraakt had drinking smiley
@ Gerwin, zo'n V40 blijf ik een mooie auto vinden. Van binnen klein (of compact, hoe uw wilt) en zeker achterin niet fijn voor passagiers maar dat is voor jullie natuurlijk minder van belang. Vriend van mij heeft een aantal jaren eentje gehad, heb het altijd een prettige auto gevonden.

Van 1 fase naar 3 fasen (3x 25A) koste mij 260eu (vaste prijs, kun je opzoeken bij je netbeheerder). Vastrecht blijft gelijk.
Valt qua prijs dus wel mee, maar als je ziet hoe lang de monteur er mee bezig is is het dik betaald....
Was bij ons noodzakelijk voor de nieuwe keuken i.v.m. inductie kookplaat van 11kw. Gelijk ook een nieuwe meterkast geplaatst, waardoor we nu 10 groepen hebben plus een kookgroep. Er is nog ruimte voor meer, maar hier redden we het eerst wel mee smiling smiley

5750 Watt is niet zoveel inderdaad. Kijk maar eens wat een wasmachine, vaatwasser, droger en oven aan (vol) vermogen trekken. En ja, het kan allemaal goed gaan want ze trekken immers lang niet altijd vol vermogen. Zit het echter tegen, dan knalt de zooi er al uit als twee apparaten hun volle vermogen trekken.

De auto opladen in Joost zijn geval zou ik ook wel aandurven (3 uurtjes, 1750 Watt). Je Tesla op een regulier stopcontact opladen zou ik toch zeker niet doen, ook al zullen daar vast ook beveiligingen in zitten. Overigens schiet dat ook niet op, dat betekend al snel 10 uur of langer aan de stekker voor een volle accu denk ik.

Daar stond een Tesla 3 met 55kw accupakket met caravan erachter. Die man kon 100km rijden met zijn combi. Hij bleef in NL, dus kon het prima. Ernaast stond een Audi E-tron met vouwwagen. Hij had 40% accucapaciteit ingeleverd na 100km. Dus dat ging al veel beter.

Kortom, in theorie kan de sleurhut erachter maar in de praktijk sta je dan ongeveer elke 1,5 uur te laden. Nu moet vakantie ontspannen zijn en heb je geen haast, maar dit ging ik toch echt niet doe.
V.w.b. caravans....... in Duitsland/Oostenrijk is er geen sprake van een iets mindere economie lijkt het. Wij hebben onderweg zoveel bizar grote caravans en campers gezien, niet normaal.
AsconaGT
Heerlijk ruud, ik had het er van het weekend nog met mijn oom over. Over 10 jaar lachen we over zulke verhalen bij de laadstations, 100km omdat er een caravan achter zit en zo grinning smiley

Over de huis aansluiting, wij gaan over een paar jaar wel over op een 3 fase meterkast met meer groepen. zeker als er een andere keuken komt maar dus ook met oog op de toekomst met elekrische auto's en dergelijke.

Aansluiting veranderen van standaard 1x25 ampere naar 3x 25 ampere kost 741 euro incl btw zag ik net. Wel fors dus. Meterkastkosten zijn niet veel duurder van 1 of 3 fase. Vastrecht is voor een standaard 3-fase gelijk aan 1-fase wat ik zo zag.

Waar haal je die 741eu vandaan?
Via dezelfde site kun je ook de kosten vinden voor het aanpassen van de aansluiting, zie: LINK

Kosten van een meterkast kun je, zoals zoveel zaken, zo duur maken als je zelf wilt maar een goede meterkast met veel groepen wordt wel krap voor 700eu en dan moet deze ook nog geïnstalleerd worden, kost een elektricien toch ook wel een paar uurtjes werk.
Ik keek verkeerd, je hebt gelijk. Dan vallen de kosten nog mee voor de wijziging. zit mij alleen af te vragen hoe dat dan gaat. Je moet dan alles wel op 1 dag plannen want als eenmaal die aansluiting gewijzigd is moet de meterkast ook gewijzigd worden. Maar als de meterkast gewijzigd word moet eerst de aansluiting veranderd worden om het werkend te krijgen lijkt mij.

Kosten meterkast ga ik uit van zo'n 1000 euro. Ik ken iemand die dat dagelijks doet voor zijn werk, maar ook in de weekenden. Heeft de halve familie al gedaan volgens mij grinning smiley Ik zal de volgende wel zijn, want met 6 stoppen en van die smeltzekeringen begint het na 40 jaar wel tijd te worden voor een moderner iets een keer. Denk alleen niet dat Enexis op zaterdag zulke werkzaamheden verricht. Tegen die tijd nog maar eens kijken. Vooralsnog redden we het nu nog en zal waarschijnlijk komen als de keuken ook aangepakt gaat worden.
Nee, hoeft niet op één dag.
Aanpassen naar 3-fasen kan gewoon. Twee van de drie fasen worden dan tijdelijk weer "afgedopt", je kunt dan gewoon de oude meterkast blijven gebruiken. Zodra de elektricien met de meterkast aan de slag gaat maakt deze het zaakje weer open en sluit op de nieuwe meterkast 3-fasen i.p.v. 1 aan. Aanpassing van 1 naar 3-fasen duurt echt maar een half uurtje. Of ze dat echter op een zaterdag doen vraag ik mij af inderdaad. Even terug gezocht in de mail, ze geven wel netjes een tijdsvak van 2 uur aan waarin ze langskomen en volgens mij ben ik nog gebeld voor een afspraak ook. Kortom, is best goed te plannen.

"Onze monteur heeft tussen de 20 minuten en 2 uur nodig voor de gevraagde werkzaamheden". Nou, die 20 minuten kloppen eerder dan die 2 uur drinking smiley

Een van mijn beste vrienden is elektricien en mag ook zegels e.d. aanbrengen. Deze heeft bij mij ook de meterkast vervangen, duurde ongeveer een ochtendje. Scheelde toch weer een paar euro's smiling smiley
Hij heeft ook mooi werk geleverd, alle kabels zitten allemaal hetzelfde. Het oog wil ook wat natuurlijk big smile smiley
Kijk, als dat niet gelijk hoeft dan kan Enixis gewoon een keer door de weeks komen. Meterkast dan in het weekend. thumbs up en inderdaad wil ik dan ook alles gewoon netjes en mooi weggewerkt. Strak werk. Daarom laat ik het liever aan een bekende over. En tot die tijd niet de wasmachine, droger én auto tegelijkertijd aan zetten smiling smiley
Sanoma
Ik nog even met de verkoper gekletst en nu ben ik wel enthousiast over een V40 R-design, bij voorkeur in Rebelblue cool smiley

Ah, daar is wissel nummer 3 onderweg smiling smiley Mooie auto voor je schoonouders in elk geval! De 5 cilinder is lekker krachtig en rijdt top, maar ik kan me op basis van het beschreven totaalplaatje best voorstellen dat ze voor de 1.6 hebben gekozen. Die is waarschijnlijk ook wel een stukje zuiniger.

Plaatje ging inderdaad niet goed, nu toch maar een keer een account aangemaakt bij een echte foto-deel-applicatie eye rolling smiley Geen probleem, want het blijft een plaatje smiling smiley Retour Den Haag ging uitstekend, lekker cruisen, stoelen zitten fantastisch en de motor hoor je helemaal niets van. Top natuurlijk, alleen nu valt het bandengeluid wel wat meer op.. Er zitten goodyear all seasons onder, maar die komen uit de tests toch wel aardig naar voren.

B Real
Hij heeft ook mooi werk geleverd, alle kabels zitten allemaal hetzelfde. Het oog wil ook wat natuurlijk big smile smiley

Yep.. we hebben allemaal wel iets autistisch te pakken he smiling bouncing smiley Helemaal mee eens!

Mooie verhalen van je vakantie trouwens. Lekker genieten is gelukt!

Astra F
Dat is wel het leuke van E-auto's, die spontane gesprekjes bij 't laadstation. grinning smiley

Je hebt ook alle tijd natuurlijk big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-07-2020 10:53 door Franklinn.
Mogguh!

Klinkt als een lekkere vakantie Richard..jullie hebben, net als ons, aardig mazzel gehad qua weer..als je dan afgelopen weekend en vandaag zag..brrrr..veel regen, harde wind en aan de frisse kant. Je zal nu maar in je tentje in nederland staan.
Maar doe je wel een beetje voorzichtig met een zwangere vrouw bij je in de auto..smiling smiley
Weet wel zeker dat mijn vrouw mij niet zou toestaan om met 180 over de autobahn te knallen.. zeker niet met ook nog eens dochterlief achterin.

@ gerrie: de 1.6 psa is een heerlijk motortje en hangt in een iets sterkere variant in de V60. Voordeel van die dieseltjes dat ze in de V40 V60 niet veel meer kosten. Is bij de benzine wel anders. V40 in Rebel Blue met R-design zou je bij mij ook zo voor de deur mogen zetten; ware het niet dat het voor ons een te krappe auto is. Dat geldt zelfs als wat voor de V60..buurman hier verderop heeft zijn V60 toch weer omgeruild voor een V70 ivm de ruimte. Maar heb je het niet nodig dan zijn het lekkere autos!

Maar ga je nou verhuizen of en auto kopen..grinning smiley

@ Frank: fraai ding! Inderdaad die mooie blauwgroene kleur! Allseasons heb ik zelf ook mindere ervaringen mee..ze zijn gewoon lawaaiiger dan of een echte zomerband of een echte winterband...

@ piepers: het is allemaal goed gekomen. Installeren in bumper was makkie..bij C3 zit een kunststof rand onder de bumper waar al voorbereidingen zaten en ik ze zo in kun verwerken. Bedrading was lastiger..eerst proefaansluiting gemaakt om te kijken of alles werkte...bleek ik wat om de tuin geleid te worden door canbus en zijn stroomstootjes. Maar uiteindelijk werkte het..toen de halve auto uit elkaar schroeven om alles mooi weg te werken, middentunnel en console er helemaal uit en alles weg kunnen werken. Getest en werk feilloos.

20200706_110240 by Rob de Vries

20200706_110310 by Rob de Vries

Bij mij schieten de auto's toch alle kanten op hoor..heb me vant weekend ook eens verdiept in de A3 Etron nav de test op AW...kosten ook niks meer...
maar als je dan leest wat voor productieproblemen er waren met lekkende accus e.d...

Maar als ik dan dit weer zie...mjammie...

Zoveel mooier dan de huidige Insignia..vind ik maar een raar ding..zeker in hatch...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-07-2020 11:19 door rjthefrisian.

Maar doe je wel een beetje voorzichtig met een zwangere vrouw bij je in de auto..smiling smiley
Weet wel zeker dat mijn vrouw mij niet zou toestaan om met 180 over de autobahn te knallen.. zeker niet met ook nog eens dochterlief achterin.

Ik kan merken dat bij vriendinlief wat dat betreft de hormonen ook af en toe hun werk beginnen te doen. Voorheen vond ze hardrijden niet zo'n punt, 200+ vond ze voorheen al niet zo nodig. Nu lag de max toch wel op 180.
Overigens alleen zo hard gereden op echt rustige en overzichtelijke stukken, ik heb zelfs hele stukken op de meest rechterbaan ipv linkerbaan zo hard kunnen rijden omdat het rustig was. Grootste deel van de rit stond de CC op 160, netjes met het gros van het overige verkeer mee. Wat doorgaans ook prima kon, daar waar het niet kon zorgt de adaptive cruisecontrol er automatisch voor dat je langzamer rijdt.

Oh overigens ook weer genoten van Apple Carplay (ja ik heb weer een iPhone, maar de ervaring met Android Auto was exact hetzelfde geweest). De hele vakantie Waze als navigate gebruikt i.v.m. waarschuwing voor flitsers en automatisch rekening houden met mogelijke files. Daarnaast middels TuneIn/Spotify werkelijk de hele vakantie online radio geluisterd. Werkte echt feilloos, maar weinig momenten gehad dat er geen bereik was maar waarbij de navigatie wel nog zijn ding deed.
Heb tegen het einde van de vakantie naar mijn dataverbruik gekeken en ik had nog maar iets van 500 á 600mb verstookt, kortom dat valt het reuze mee.

@ Piepers, inclusief schermpje zelfs! Kan er niet ook een camera op aangesloten worden?
Ziet er gelikt uit! Ook in de bumper is het keurig, lijkt net fabriksaf thumbs up
Ik hoor veel mensen super enthousiast over WAZE. Heb dit vorig jaar vakantie geprobeerd, maar vind zelf google maps veel duidelijker kwa navigatie.
Meer ervaringen hier?
Waze is overgenomen door Google, dus de kaarten/route informatie komt van dezelfde bron.

Google Maps ziet er inderdaad beter uit, maar ik gebruik Waze o.a. omdat hier ook flitsers in gemeld worden, trajectcontroles worden aangegeven (incl gemiddelde snelheid in het traject), bijzonderheden zoals stilstaande auto's of voorwerpen op de weg worden ook aangegeven en Waze geeft de geldende snelheidslimiet aan. Dit zit allemaal (nog) niet in Google Maps.
Zo kregen we afgelopen vakantie nog een melding dat er binnen nu en 500 meter een voorwerp op de weg zou moeten liggen. Dat bleek juist, want even later zagen we een grote spanband van een vrachtwagen op de rijbaan liggen. Had ik zonder melding misschien ook wel opgemerkt, maar nu was ik er wel iets alerter op

Waze ziet er wat speelser uit qua kleuren, terwijl Google Maps het vertrouwde beeld geeft wat je ook gewend bent als je op de pc iets opzoekt.

Ik gebruik Waze al +/- 1,5 jaar als hoofd navigatie. Omdat ik de navigatie in de Astra niet geweldig vond qua uiterlijk en de kaarten niet meer up to date waren, navigeerde verder prima maar ik vond Waze prettiger en vooral mooier.
Nu gebruik ik de navigatie in de **** iets vaker, omdat daar wat handigheidjes inzitten zoals voorstellen voor meest gereden routes o.b.v. van historie en ziet het er mooier uit. Voor lange afstanden, met veel snelweg, gebruik ik alsnog Waze (m.n. omwille van de flitsers en actuele file informatie)
Ik gebruik ook altijd de combi Maps en FM. bevalt me eigenlijk prima en mis niks. Maar ken Waze ook niet.

Jeps heb toch maar met schermpje besteld..met camera was ook nog mogelijk maar die was weer een stuk duurder..vond ik wel best..
En dit werkt meer dan prima. Probleem is altijd om een goede plek voor zo'n schermpje te vinden.

Ik kan merken dat bij vriendinlief wat dat betreft de hormonen ook af en toe hun werk beginnen te doen. Voorheen vond ze hardrijden niet zo'n punt, 200+ vond ze voorheen al niet zo nodig. Nu lag de max toch wel op 180.

Ach jah...prive zou ik dit uberhaupt niet zo gauw doen vanwege de draaikolk in de tank. Met een tankpas is dat wat makkelijker..smiling smiley
Ik werd vorige week nog door jouw werkgever benaderd of ik een bepaalde functie als controller ook zag zitten....

Ik kan merken dat bij vriendinlief wat dat betreft de hormonen ook af en toe hun werk beginnen te doen.

Och man...hier is de nesteldrang begonnen...gisteren hele huis lopen boenen en alles moet nu in huis komen...grinning smiley

Gisteren wel leuk momentje...ouders zijn hier even wezen eten en ik had zelf een ijstaart gemaakt met daarin de kleur van het geslacht van de baby...errug geslaagd...

Wat het wordt blijft voor jullie nog even geheim..smiling smiley

En bene me even aan het verdiepen in de vijf weken zwangerschapsverlof voor 70%. Vijf weken ga ik sowieso niet doen maar een a twee..mmmmm...best lekker..smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-07-2020 13:36 door rjthefrisian.
Heel leuk Rob! Spannend, hoor laat je ons een beetje in de spanning zitten.

@ Richard, klinkt onder de huidige omstandigheden als een prima vakantie. smiling smiley

@ All.. Hierbij een linkje naar onze nieuwe Woning. Zoals jullie zien blijven we in de straat big smile smiley alleen dan 600 meter verderop, of terug eigenlijk smiling smiley Dit is aan het begin van de straat.
Ze hebben deze ochtend onze huidige woning op de foto gezet, die komt binnen 1.5 week op Funda, de kijkdag is 27-7. De 2e dag van onze vakantie in Limburg. Toch best spannend zo allemaal big smile smiley Al verwacht ik geen problemen, je weet het nooit 100% zeker.
Wat een prachtig huis Jimmy! thumbs up
Ziet er van buiten leuk uit ( niet zo saai ), mooie keuken ( ik heb dezelfde handgrepen ) mooie plek voor wasmachines etc, en alles ook echt helemaal af zo te zien.
Grote tuin ook.
Goede keus lijkt me! smileys with beer

Rob
En bene me even aan het verdiepen in de vijf weken zwangerschapsverlof voor 70%. Vijf weken ga ik sowieso niet doen maar een a twee..mmmmm...best lekker..smiling smiley

Ja natuurlijk ga je die 5 weken wel doen, waarom niet?
Bijna gratis een extra vakantie om je vrouw te ondersteunen en om veel bij de kinderen te zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-07-2020 15:12 door Total Loss.
Nogmaals Jimmy..prachtig huis en vooral die bovenverdieping vind ik erg royaal!

Ja natuurlijk ga je die 5 weken wel doen, waarom niet?
Bijna gratis een extra vakantie om je vrouw te ondersteunen en om veel bij de kinderen te zijn.

Zo simpel is het hier niet. a) Mijn vrouw is al een tijd in de ziektewet en zal pas na haar bevalling en verlof langzaam weer gaan revalideren en integreren op het werk. Haar inkomen is ook fors gedaald en de komende tijd flink lager. Als ik dan ook nog eens 30% minder ga verdienen dan is het geen vetpot.
b) Ik krijg al een week van de baas en heb ook nog veel vakantie. Daarnaast is na 1 september ook nog steeds het devies thuiswerken met enige versoepeling op kantoor.
En wat moet ik zeven weken thuis? Ik zit al vanaf 16 maart thuis en ben er wel wat klaar mee..smiling smiley Hoe graag ik mijn vrouw en kinderen ook zie..maar daar is naast mijn werk ook meer dan voldoende ruimte voor!
@Marc en Rob, Thanks, we zijn er ook erg blij mee!

@ Rob, ik snap in jouw geval de situatie wel, maar heeft je vrouw je niet extra nodig na de bevalling? Als ze in ieder geval wel flexibel kunnen zijn op je werk?
Wat een geweldige woning Jimmy!
Heerlijk ruim en licht en helemaal af, jullie hoeven er weinig aan te doen thumbs up

Ik schrok even van de rode keukenkastjes, zou dat zelf misschien niet uitgekozen hebben maar eigenlijk misstaat het helemaal niet op deze manier.

Alleen, is de garage nog bruikbaar voor de 7?
Er zit geen plattegrond bij, o.b.v. van de foto's en beschrijving zie ik dat een deel van de garage gebruikt is voor de keuken en bijkeuken, houd je dan nog genoeg ruimte over?

Nogmaals, erg fraai thumbs up
Heeft Lize al een kamer uitgezocht? big smile smiley

Ach jah... prive zou ik dit uberhaupt niet zo gauw doen vanwege de draaikolk in de tank. Met een tankpas is dat wat makkelijker..smiling smiley
Ik werd vorige week nog door jouw werkgever benaderd of ik een bepaalde functie als controller ook zag zitten....

Met een (volgens de auto) gemiddeld verbruik van 1:17,4 over 950km valt het met die draaikolk reuze mee. Met netjes max 130 rijden was dat misschien 1:20 geweest. Dat scheelt op zo'n trip dus 7 liter en nog geen 10eu, daar had jij het ook niet voor gelaten winking smiley

We kunnen je dus binnenkort verwelkomen als collega neem ik aan? drinking smiley

Ik krijg al een week van de baas en heb ook nog veel vakantie. Daarnaast is na 1 september ook nog steeds het devies thuiswerken met enige versoepeling op kantoor.

Dat is ook mijn redenatie. Ga er dan ook geen gebruik van maken.
Week van de baas, heb nog wel wat vakantiedagen, werk dan ook nog (veel) thuis dus wat moet ik dan met helemaal vrij zijn en ook nog eens minder salaris?
Het kind slaapt de eerste tijd toch heel veel, dus dan zit ik naast mijn vriendin op de bank. Wel goed om de backlog van Netflix weg te werken, maar dan toch maar iets meer salaris en aan het werk smiling smiley
B Real
Wat een geweldige woning Jimmy!
Heerlijk ruim en licht en helemaal af, jullie hoeven er weinig aan te doen thumbs up

Ik schrok even van de rode keukenkastjes, zou dat zelf misschien niet uitgekozen hebben maar eigenlijk misstaat het helemaal niet op deze manier.

Alleen, is de garage nog bruikbaar voor de 7?
Er zit geen plattegrond bij, o.b.v. van de foto's en beschrijving zie ik dat een deel van de garage gebruikt is voor de keuken en bijkeuken, houd je dan nog genoeg ruimte over?

Nogmaals, erg fraai thumbs up
Heeft Lize al een kamer uitgezocht? big smile smiley

Ja weinig werk gelukkig, vloer opfrissen, boven laminaat en schilderen. Met de tijd zal de keuken wel een make-over krijgen die mogelijkheden moet ik nog onderzoeken.
De garage is iets groter dan,degene die ik nu heb. De wasmachine en droger gaan bij ons naar zolder, die blijven niet in de garage staan, de kastenwand blijft wel maar zal door mij grotendeels als garagegebruik worden omgetoverd. Met dan een koelkast erbij. smiling smiley De keuken is letterlijk achter de garage geplakt. Die snoept daar niets vanaf. En achterin de tuin is nog een losse schuur voor de fietsen en overige tuin spullen. Dus de garage is straks echt alleen 7 en motor gerelateerd smiling smiley
5 slaapkamers?
Nog grote gezinsuitbreiding op komst???

En Lize zal wel tevreden zijn met de grote trampoline in de tuin winking smiley
@Jimmy Tezijnertijd gewoon de keukendeurtjes eraf schroeven en naar spuiterij brengen, zijn de kosten niet. Eventueel nog een nieuw keukenblad naar smaak en je hebt een "nieuwe keuken".
@Marc,
Ja inderdaad opties genoeg tegenwoordig.

@Peter,
Ruimte kan je nooit genoeg hebben.. Ik heb nu ook 4 slaapkamers smiling smiley Gezinsuitbreiding is 100% niet aan de orde.

De garage is iets groter dan,degene die ik nu heb. De wasmachine en droger gaan bij ons naar zolder, die blijven niet in de garage staan, de kastenwand blijft wel maar zal door mij grotendeels als garagegebruik worden omgetoverd. Met dan een koelkast erbij. smiling smiley De keuken is letterlijk achter de garage geplakt. Die snoept daar niets vanaf. En achterin de tuin is nog een losse schuur voor de fietsen en overige tuin spullen. Dus de garage is straks echt alleen 7 en motor gerelateerd smiling smiley

Ah, dat was mijn tweede vermoeden maar kon het niet lekker uit de foto's en tekst halen. Perfect dus thumbs up
Schuur in de tuin had ik al wel gezien, wel zo handig voor fietsen en tuinspul dan is een garage inderdaad ook echt een garage.

Wasmachine en droger "hoort" in mijn ogen ook boven, maar dat komt omdat ik dat van huis uit zo gewend ben. Nu staan ze in de bijkeuken, want dat is mijn vriendin van huis uit zo gewend. Ook prima, daar stonden ze bij de vorige bewoners ook en dus was er al ruimte onder het werkblad. ik houd me toch weinig bezig met de was winking smiley

En Lize zal wel tevreden zijn met de grote trampoline in de tuin

Dat heeft wel een bizarre aantrekkingskracht op kinderen inderdaad. Wij hebben er ook nog één in de tuin (wederom achtergelaten door de vorige bewoners), de kinderen die hier op bezoek komen zijn er niet af te slaan big smile smiley
We hebben nu ook een trampoline, die nemen we ook mee, en de huidige bewoners nemen deze mee. Werkt altijd goed!

Wij vinden dat ook boven horen.. Vandaar dat het ook daarheen verhuisd smiling smiley
Jimmy, wat een fijn huis! Daar gaan jullie wel van genieten! Ook zo om het huis kunnen lopen is heerlijk, weet ik uit ervaring.

Android auto: hier op Gran Canaria hebben we een Corsa huurauto, de Android Auto werkt niet altijd maar als het werkt, Maps en Spotify, is het heerlijk!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.