De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Gepost door D. Elzinga 
Anonieme bezoeker
Re: De oudste/jongste van Nederland
04-07-2011 11:16
Mach1
GolfGTIG60
Oudste Nederlandse Golf II GTI 16V: PJ-99-RS van 2-4-1986 (Er was er nog een uit maart 1986, maar die is helaas gesloopt)

De PH-44-DR (tevens testauto van PON) van mijn kameraad is ouder! Die bestaat nog steeds.

Dat is inderdaad de auto die ik bedoel, ik heb daar de foto's van, maar op het forum stond dat de schuur waarin de auto stond was afgebrand, de APK is al in 2005 vervallen. Daarom heb ik hem als gesloopt neergezet. Of wordt de auto inmiddels weer opgeknapt? Dan kan ik het kenteken in het register ook weer op groen zetten.
GolfGTIG60
Mach1
GolfGTIG60
Oudste Nederlandse Golf II GTI 16V: PJ-99-RS van 2-4-1986 (Er was er nog een uit maart 1986, maar die is helaas gesloopt)

De PH-44-DR (tevens testauto van PON) van mijn kameraad is ouder! Die bestaat nog steeds.

Dat is inderdaad de auto die ik bedoel, ik heb daar de foto's van, maar op het forum stond dat de schuur waarin de auto stond was afgebrand, de APK is al in 2005 vervallen. Daarom heb ik hem als gesloopt neergezet. Of wordt de auto inmiddels weer opgeknapt? Dan kan ik het kenteken in het register ook weer op groen zetten.

Klopt, onze schuur is inderdaad afgebrand. We zijn nog steeds met verzekeringswerk bezig, maar het is zeker de bedoeling om de auto alsnog opnieuw te restaureren.
Anonieme bezoeker
04-07-2011 11:28
Mooi, dan is er een GTI 16V tot leven gekomen! Dat gebeurt weinigspinning smiley sticking its tongue out
GolfGTIG60
Mooi, dan is er een GTI 16V tot leven gekomen! Dat gebeurt weinigspinning smiley sticking its tongue out

Het is natuurlijk even afwachten hoe het allemaal gaat verlopen, maar we hebben het in ieder geval nog niet opgegeven. Feit is wel dat de carrosserie flink heet is geweest en daarna in de winter nog een maand in weer in wind heeft gestaan omdat het pand niet betreden mocht worden..... Kort gezegd is het als volgt: we gaan als alles eindelijk afgehandeld is eens kijken wat er nog met de auto te beginnen is en dan kijken wanneer we dat gaan doen. Het is namelijk echt zo zonde, er zat al bijna 5 jaar werk in. Het is een unieke auto die we het liefst weer op de weg willen zien. Maar wanneer is nog de vraag!
Anonieme bezoeker
04-07-2011 11:45
Dan zul je een andere carrosserie moeten vinden en die vervolgens om moeten katten, niet helemaal netjes, maar op die manier kun je wel de tot nu toe oudste GTI 16V redden.

Dit wordt ook wel gedaan met de allereerste Golf I GTI's uit '76 en '77, de carrosserie van een normale Golf wordt met behulp van de nummers en het kenteken van de oude GTI omgekat tot originele GTI.

Heb je misschien foto's van de huidige staat van de auto? Dan kan ik die ook in het register zetten.
Die heb ik, maar zet ik niet online, je hebt een pb! smiling smiley
Ik was eigenlijk ook wel benieuwd....

Ik kwam trouwens vanmiddag een auto tegen, met een Z-kenteken ('91), maar nu ben ik vergeten welke auto erbij hoort sad smiley En ik had me nog zo voorgenomen om 'm te onthouden....
Rob013

Ik kwam trouwens vanmiddag een auto tegen, met een Z-kenteken ('91), maar nu ben ik vergeten welke auto erbij hoort sad smiley

Schiet niet echt op hesmiling bouncing smiley
@D.Elzinga: ga je de openingspost binnenkort ook bijwerken met alle oudste en jongste exemplaren? Ik ben benieuwd naar de stand van zaken en dan kunnen we wat gerichter gaan rondkijken.
D. Elzinga
Rob013

Ik kwam trouwens vanmiddag een auto tegen, met een Z-kenteken ('91), maar nu ben ik vergeten welke auto erbij hoort sad smiley

Schiet niet echt op hesmiling bouncing smiley

Eureka! Wat ben ik toch een ei zeg. Ik had gewoon een foto ervan gemaakt opdat ik het niet zou vergeten...

Enfin alsnog dus. De jongste Swift van dit model, en van voor de facelift die ik ken. Sterker nog, ik ken oudere kentekens op het faceliftmodel.

Vanmorgen reed ik in mijn Dyane uit mei 1982 achter een Peugeot 504 uit juni 1982: HT-06-ZP.
Volgens mij is dat wel één van de laatste op kenteken gezet in NL?
De Peu zag er trouwens perfect uit thumbs up
@Rob013,

Dat klopt niet, de facelift-Swift (en dat rijmt) kwam in september '91 en toen liep de ZX of DB-serie al.

@Anne Jan,

Ik meen me nog 504's met JB-kenteken te herinneren, in elk geval zijn de Coupé en Cabriolet nog tot in '83 geleverd.
Om dit topic maar nog in leven te houden, een bijdrage van mij:

Een Mercedes-Benz 200 uit maart 1985, die ook nog eens origineel NL is. De oudste die ik ken.

En ook nog een erg jonge Civic (juni 1992) van dit model, terwijl het 'nieuwe' model allang leverbaar was. Voorraadje?
Een van de oudste Volvo's S40? Uit april 1996

Die Civic is inderdaad een hele late!
Dat vond ik dus ook, en die Benz juist weer een vroege. Zag vandaag een Polo met J-kenteken ('94). Ook behoorlijk vroeg geloof ik.
Ik zag vorige week een Polo met een JJ-kenteken, een van de laatste 86Cs.
Deze had geloof ik JN, maar ik ga er morgen even langs om nog eens te checken.
Anonieme bezoeker
12-07-2011 23:09
Uit het Autovisie jaarboek 1983 en nog steeds rijdend. Volvo 760 turbodiesel HP-77-FS.
Die Volvo was van mijn buurman toen ik in Breda woonde. Ik had toen (2005) al het idee dat het om een bijzondere auto ging.

Is dit echt de alleroudste van Nederland???

Dat is inderdaad wel een heel vroeg exemplaar! Stond er in 2005 in ieder geval ook goed bij.
Anonieme bezoeker
13-07-2011 08:28
Eddy C
Uit het Autovisie jaarboek 1983 en nog steeds rijdend. Volvo 760 turbodiesel HP-77-FS.

Is dat de triotest met de BMW 524 td en Mercedes 250D?
Anonieme bezoeker
13-07-2011 10:09
Die Volvo 760 zal wel één van de auto's uit de eerste persvloot van dit model zijn geweest.
Anonieme bezoeker
13-07-2011 14:50
Ik heb een Volvo 760 uit 1982. Kenteken hs-11-yn. Ook een erg vroege dus.
Vanmiddag een Carisma gezien met L-kenteken ('95) en een Saxo met N-kenteken.

Weet iemand trouwens wat ongeveer het vroegste kenteken van de e36 Coupe is? Hier om de hoek staat er namelijk eentje weg te rotten, en die is volgens mij ook best vroeg namelijk. Zo even kijken welk kenteken die heeft (G of H geloof ik)
Anonieme bezoeker
13-07-2011 15:28
Ik heb volgens mij wel eens een E46 coupe met een D kenteken gezien. Met F zijn ze er sowieso.
gearhead
Ik heb volgens mij wel eens een E46 coupe met een D kenteken gezien. Met F zijn ze er sowieso.

Ik had het over de e36 hewinking smiley Maar het is duidelijk, geen heel vroege dus. Wel zonde. Al maanden (zo niet jaren) staat er een (op de lak na) goede 3 Coupe weg te rotten, terwijl 'ie nog helemaal origineel is.
jeust

[www.autoscout24.nl]
Anonieme bezoeker
13-07-2011 19:26
gearhead
Eddy C

In het jaarboek staan alleen enkele tests. Wellicht dit hij in de reguliere uitgaves wel in triotest heeft gestaan.
Een Mercedes 250D bestond in 1983 nog niet.

Die HP-77-FS zie ik nog wel eens staan in 's-Gravenmoer.

E36 Coupé's zijn er ook met een D-kenteken geweest, maar dan natuurlijk wel van een sidecode eerder.
rzasa
jeust

[www.autoscout24.nl]

Wow, wat een prachtige Volvo! eye popping smiley
Anonieme bezoeker
14-07-2011 13:45
Hmm, ik vind hem net even te gepimpt, ook al is dat wel grotendeels met Volvo-spullen gedaan.
Anonieme bezoeker
14-07-2011 14:38
Eddy C
gearhead
Eddy C

In het jaarboek staan alleen enkele tests. Wellicht dit hij in de reguliere uitgaves wel in triotest heeft gestaan.

De test die ik bedoelde stamt uit 85 dan denk ik. Ik eens thuis checken. Ik heb laatst een aantal oude duo/triotests gelezen (Rover SD1 2400 diesel, CX diesel, Volvo 740 td, BMW 524 td, Mercedes 250 d) maar in welke volgorde ze staan, geen idee meer.
Anonieme bezoeker
14-07-2011 16:00
De oudste Max Roadster (qua registratie) die ik heb kunnen traceren via internet heeft XD-33-ZD. Dat is echter niet prototype nr. 1, want die heeft YR-21-BS, merkwaardig genoeg. Kennelijk pas later op kenteken gezet.
Vandaag een Astra G gezien met TD-kenteken ('98). Evenals een A4 met JZ-kenteken ('95). Beiden erg vroeg dus!
Ik heb nog nooit een oudere A4 B5 gezien, da's inderdaad een van de allereerste.
grensrijder
De oudste Max Roadster (qua registratie) die ik heb kunnen traceren via internet heeft XD-33-ZD. Dat is echter niet prototype nr. 1, want die heeft YR-21-BS, merkwaardig genoeg. Kennelijk pas later op kenteken gezet.

De XG-33-ZD dus smiling smiley Heeft inderdaad APK!
Klassiekerrijder
Ik heb nog nooit een oudere A4 B5 gezien, da's inderdaad een van de allereerste.

Dat dacht ik dus ook al. Ik kende 80's en A4'en met een L-kenteken, maar nog nooit een J-kenteken gezien. Is dan ook al best oud en ziet er toch niet gedateerd uit. Good job Audi!
Anonieme bezoeker
14-07-2011 20:57
Rob013
[Ik kende 80's en A4'en met een L-kenteken, maar nog nooit een J-kenteken gezien. Is dan ook al best oud en ziet er toch niet gedateerd uit. Good job Audi!
JZ-XS-81?
JZ-XV-77?

De JV-XN-27 rijdt ook nog rond.
Dat weet ik al niet meer. Het was in ieder geval een donker exemplaar, maar aangezien het stortregende en wind met de snelheid van Mach 2 in m'n gezicht blies, was ik al blij dat ik JZ heb onthouden winking smiley
Oudste Alfa Romeo Giulia in NL? ND-17-NZ, 03-05-1978
Staat te koop ook: [link.marktplaats.nl]

Hoort volgens mij ook eigenlijk gele platen te dragen. Snap er weinig van. Volgens wiki wordt sidecode 4 vanaf september 78 afgegeven maar deze staat op de rdw als mei 78, zowel eerste registratie als eerste toelating? ND zit ook wat verder in de serie omdat ze met DB begonnen.

Kan trouwens mijn oude bericht niet editen, krijg alleen een sanoma logo te zien en een foutmelding...?

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-07-2011 01:17 door jessekraal.nl.
Anonieme bezoeker
15-07-2011 05:56
Datum eerste toelating     03-05-1978(33,2 jaar) 
Datum aanvang laatste tenaamstelling     17-07-1998(13,0 jaar) 
Datum eerste afgifte Nederland     03-05-1978(33,2 jaar) 
Status kenteken     Geldig

Ik kan alleen bedenken dat het originele kenteken (waarschijnlijk U,V,X sidecode 3) als gesloopt is geregistreerd en in 1985 toch een nieuw kenteken is aangevraagd.
Anonieme bezoeker
15-07-2011 08:31
Rob013
Vandaag een Astra G gezien met TD-kenteken ('98). Evenals een A4 met JZ-kenteken ('95). Beiden erg vroeg dus!

Ik zag onlangs een hardblauwe Golf 4 met een SP-kenteken. Moet ook ene van de eersten zijn geweest.
Op autotrader staat deze Suzuki Alto uit januari 1986:

Volgens mij een van de allereersten van dit model.
sdi3s
Ik kan alleen bedenken dat het originele kenteken (waarschijnlijk U,V,X sidecode 3) als gesloopt is geregistreerd en in 1985 toch een nieuw kenteken is aangevraagd.
In die tijd kreeg je nog een nieuw kenteken als je de papieren kwijt was. Hij mag met dit kenteken inderdaad geen blauwe platen voeren, maar in overleg met de RDW zal hij waarschijnlijk het originele kenteken terug kunnen krijgen.
gearhead
Rob013

Ik zag onlangs een hardblauwe Golf 4 met een SP-kenteken. Moet ook ene van de eersten zijn geweest.

Inderdaad, dat is wel een heel vroege dan. Ik ken er eentje met SR, maar er zijn er dus ouder.
jessekraal.nl
Oudste Alfa Romeo Giulia in NL? ND-17-NZ, 03-05-1978

Ik neem aan dat je bedoelt de jongste. Volgens mij zijn er in '79 nog wel een paar op kenteken gezet.
Uit dit topic geleend, een nog jongere Rekord en misschien echt wel de allerlaatste:

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.