De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Oudste Ford Granada MK-II: 26-TH-42, 11-10-1977
Lastig punt: we hebben tot nu toe voor alle data in de lijst de datum eerste toelating aangehouden en die is 19 januari 1978 volgens de RDW. De datum inschrijving voertuig (in jouw geval dus 11-10-1977) publiceert de RDW pas sinds kort. Om dat nou van de duizenden auto's in de lijst opnieuw te gaan uitzoeken is me net ff te veel werk... (en gaat ook niet want na een stuk of 10 zoekopdrachten word je bij de RDW geblokkeerd)

Ik heb hem toevallig in september in Valkenswaard op de foto gezet.

d94040505c3b162d74cd71d580a691af.jpg

Ik zie dat er nog geen oudste Camry V20 op de lijst staat. Hier een met origineel Nederlands kenteken en eerste toelating 22-7-87. Helaas alleen een wat matige foto.

2e3051372a1fb59e4b706cc0f8163ef6.jpg

Heb ook nog een jongste Skoda Felicia, ONK eerste toelating 28-09-2001.

De oudste Ford Focus in de lijst, de XD-GF-08 van 2 oktober 1998, staat als geëxporteerd. Gisteren kwam ik een mogelijke nieuwe oudste tegen, de XF-LD-92 van 3 november 1998

De oudste (en jongste) Citroën Xsara zijn er niet meer. Wellicht is dit een kandidaat voor de oudst nog bestaande Xsara berline:

Kenteken: SN-ZX-92
Datum eerste toelating: 16 december 1997.

Ik heb nog een oudere Xsara gevonden, maar dat is een import. Beide toegevoegd aan de lijst. Er zullen ongetwijfeld nog oudere met origineel NL kenteken zijn, maar er zijn nog steeds maar weinig spotters die Xsara's fotograferen.

@944
De Camry Stationwagon is helaas alweer geëxporteerd.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: XBXG
Ik kwam deze advertentie tegen en ik zag dat de Saab 9-3 nog niet in de lijst voorkomt. (de 900 NG trouwens ook niet)
Uit de advertentie: Momenteel is het de 12e oudste origineel Nederlandse 9-3!

Er moeten dus oudere exemplaren zijn.

TB-ZN-42

Datum eerste toelating13 maart 1998
(ik zou graag nog de foto ergens opslaan, maar dit betreft een avif bestand, heeft iemand een idee?)

Laatst bewerkt:
Er staat niet één Saab 900 NG van het eerste bouwjaar 1993 op Flickr en er is er ook niet één van te koop, dus hier ligt nog een uitdaging om er eentje te spotten.

Suggestie om voor de Volvo 760 - net als de 740 - onderscheid te maken tussen sedan en estate. Laatstgenoemde kwam, voor zover ik kan terugvinden, pas eind 1985/begin 1986 op de markt. Ik kwam gisteren onderstaand exemplaar tegen en kan op Flickr zo 1-2-3 geen oudere met nog geldig kenteken terugvinden. Deze lijkt gezien de staat al bij een liefhebber te zijn beland.

95-LVT-8
1e toelating: 23-7-86 (import)
APK vervalt 24-11-25

1975 BMW 2000tii Touring
Een matige foto vanuit de woonkamer maar een voor de statistieken. De lijst kent nog geen jongste BMW -02 Touring. Laatste bouwjaar was 1974 maar deze is pas in 1975 op de weg gekomen, het lijkt me daarom een aardige kanshebber.

42-FJ-00
1e toelating: 28-3-75 (origineel NL)
APK vervaldatum: 28-6-25

De oudste Peugeot 106 in de lijst is de DH-JV-02 van 06-12-1991.
Zelf had ik er ooit één met DG-kenteken van 11-1991, maar die bestaat niet meer.
Momenteel staat er op Marktplaats echter een nog oudere, de DF-PB-38 van 15-10-1991.

Ik heb even een kleine onderzoek gedaan naar wat de oudste, en wat de nieuwste Nissan Laurel C32 dan zou zijn in Nederland. Want die staat nog niet in het lijstje had ik al gezien...

Nou, volgens RDW. De jongste C32 Laurel is de "PR-JX-77" 26-11-1990, deze is op 09-10-1996 geïmporteerd naar Nederland. Maar na 03-11-1998 nooit meer weer wat van gehoord... Ik kom hierop nog weer terug.

De oudste, dit zou de "LS-19-TH" moeten zijn. Geregistreerd, origineel hier in Nederland op 16-01-1985. De Laurel C32 kwam uit in oktober 1984 overigens. Helaas is van deze Laurel C32 na 11-01-1995 niets meer van gehoord.

Dus, ik ging nog even weer verder opzoek voor de oudste en de jongste. De oudste Laurel C32 die nu nog steeds bestaat en een geldige apk heeft op het moment is de "NF-88-HJ" origineel hier in Nederland registreert op: 02-05-1985. De apk verloopt op 28-07-2025. Vreemd genoeg kan ik hier geen foto's online van vinden. Hopelijk heeft iemand die hier ooit gespot!

De oudste die ik kon vinden die iemand op de foto heeft gezet is de "NH-63-PH", origineel in Nederland registreert op 31-05-1985. Maar deze heeft inmiddels geen geldige apk meer. Deze is op 21-10-2023 verlopen.

Dus ben ik nog even verder opzoek gegaan, en ja. De oudste Laurel C32 waarvan we een publieke foto hebben, die een geldige apk heeft en die rond rijd (op het moment niet maar het kan legaal wel!). Is mijne grappig genoeg. "NK-34-HY" is mijn Laurel C32. Geregistreerd origineel Nederlands op 24-07-1985, de APK vervalt op 20-02-2026.

Goed, genoeg gekletst over de oudste. Op naar de jongste. Dit was ook even een uitdaging. Maar nog niet eens zo erg als de oudste.

De jongste die op dit moment nog een geldige apk heeft is de "XH-72-YY" Origineel Nederlands geregistreerd op 12-05-1989. De APK verloopt op 09-01-2026. Deze is in 2020 gespot en op de foto gezet!

Dus ja, dat was even een avontuur. Sorry voor de lange tekst, dit vond ik wel even interessant om te doen. Bron: foto's komen van Flickr. Foto twee heb ik gemaakt.

Laatst bewerkt:
Dank voor je uitgebreide overzicht, @MicraMops ! Maar je moet wel iets beter kijken, want de Laurel C32 stond toch echt al in de lijst! Met als oudste de LZ-90-DH en de nieuwste de XH-72-YY.
Wat de LS-19-TH betreft: dat moet nog een C31 zijn. De Laurel C32 kwam pas in het voorjaar van 1985 op de Nederlandse markt. Of een auto nog een geldige apk heeft maakt voor de lijst niet uit, omdat dat simpelweg niet bij te houden is. Een auto die vandaag nog een jaren verlopen apk heeft kan morgen ineens weer gekeurd zijn, en bij andere laat de eigenaar hem elke keer weer verlopen.
Dus blijven de Laurels die nu in de lijst staan vermeld staan als de oudste en jongste met ONK en voeg ik de PR-JX-77 toe als de jongste geïmporteerde Laurel.

Dank voor je uitgebreide overzicht, @MicraMops ! Maar je moet wel iets beter kijken, want de Laurel C32 stond toch echt al in de lijst! Met als oudste de LZ-90-DH en de nieuwste de XH-72-YY.
Wat de LS-19-TH betreft: dat moet nog een C31 zijn. De Laurel C32 kwam pas in het voorjaar van 1985 op de Nederlandse markt. Of een auto nog een geldige apk heeft maakt voor de lijst niet uit, omdat dat simpelweg niet bij te houden is. Een auto die vandaag nog een jaren verlopen apk heeft kan morgen ineens weer gekeurd zijn, en bij andere laat de eigenaar hem elke keer weer verlopen.
Dus blijven de Laurels die nu in de lijst staan vermeld staan als de oudste en jongste met ONK en voeg ik de PR-JX-77 toe als de jongste geïmporteerde Laurel.
Oke! Mijn fout dan haha, ik zag hem zo 1,2,3 niet. En het was laat dus ik was al een beetje moe. :LOL:
Bedankt voor de duidelijkheid in iedergeval! Ik vond het teminste wel een leuke zoektocht... Ook-al heeft het niet zoveel nieuws opgeleverd. Ik praat er graag enthousiast over.

Qua de apk betreft, dat zag ik zo niet helemaal goed op de regels dus ik ging er maar vanuit dat het voertuig een geldige APK moet hebben. Excuses daarvoor.

Geen probleem! Ik ga jou met je Micra of Laurel vast wel een keertje zien op Japan Classic Sunday bijvoorbeeld? :)
Ik weet niet zeker of ik naar JCS ga, dat is wel heel erg leuk! En de Laurel heeft in 2018 daar ook aan meegedaan trouwens. Maar het is wel erg ver vanaf waar ik woon. Ik ben wel op evenementen in de omgeving van Drenthe, en ik hoop op EMWalhalla dit jaar te komen maar zoals aangegeven in mijn topic in mijn auto gaat dan nog niet zo geweldig.

Mogelijk de oudste Jaguar S-type van Nederland? Ik kon zo 1-2-3 geen andere S-types vinden met xx-xx-00 kenteken. Eerste toelating 3-6-1999. Overigens staat de auto te koop en heeft hij ook een eigen Autoweek-artikel gehad:
Het is inderdaad een heel vroege maar niet de oudste. Volgens RDW is er een nog op een X kenteken geleverd en met een geldige APK zijn er nog 11 ouder dan deze.

Zolang er bij mij geen oudere met kenteken bekend is, staat toch voorlopig de ZJ-ZP-59 als oudste genoteerd.

De MGA staat nog niet in het overzicht, dus ik geef een voorzetje.

Oudste: DZ-69-27 (28 februari 1955)

Jongste: DR-36-79 (1 oktober 1962)

En dan pak ik de MG B Tourer ook gelijk even mee.

Oudste: AH-11-62 (28 februari 1963)

Jongste: GY-88-NR (14 mei 1981)

Foto: Peter Olthof

Bedankt!

Wat de oudste MGA en MGB betreft, die hierboven zet ik voorlopig nog even niet in de lijst. De introductie van de MGA was op 26 september 1955, dus waarschijnlijk is de DZ-69-27 een Amerikaanse import met alleen het bouwjaar op de oorspronkelijke papieren. Meestal gebruikt de RDW 30 juni of 28 februari als er geen exacte datum bekend is. Hopelijk is er nog een MGA uit dat bouwjaar met wél een exacte datum op het kentekenbewijs, want met 28 februari kunnen het er best eens meerdere zijn. Volgens RDW Data komt de TP-25-69 als oudste met ONK uit de bus, van 14 februari 1956.
Voor de MGB geldt ongeveer hetzelfde: het bouwjaar zal wel kloppen maar de datum is er bij de import uit de VS door de RDW aan gehangen. Ik noteer voorlopig de MX-83-74 als oudste met ONK, van 20 maart 1963.

• Leuk
Waarderingen: XBXG
Een nieuwe kandidaat voor de jongste Ford (US) Thunderbird. Qua nummerbord is hij maar drie nummers jonger dan het huidig vermelde exemplaar maar de datum eerste toelating is een paar maanden later.

RR-PR-71
Eerste toelating: 9-9-97 (origineel Nederlands)
Vervaldatum APK: 27-9-25

Dat lijkt voor deze gelukkig nog heel lang te duren, hij staat er prima bij en woont hier volgens mij ook al even.

Ik weet trouwens niet of het toegestaan is om auto's op te geven die pas veel later registreert zijn nadat ze al ver uit productie waren. Maar 91-PZ-GJ is een origineel Nederlands registreerde V40 eerste generatie die pas op 03-09-2008 werd geregistreerd.

Stond een tijdje geleden te koop.

Terug
Bovenaan