Peugeot 308 / e-308

Gepost door MCW 
Re: Peugeot 308
18-06-2021 10:44
Auto's zijn inderdaad verandert door voetgangerveiligheidsregels maar Citroën/Peugeot heeft er altijd een handje van om neuzen extra hoog of lomp te maken terwijl het niet nodig is (zie concurrentie).

Maar bij de nieuwe Golf/Leon/Octavia zie je overigens ook dat de neusjes nog boller zijn en de grille iets lager. Weet niet of de regels nog strenger zijn geworden. Dus hoeveel afstand er moet zijn tussen motorkap en motor, ruimte tussen de voorbalk en bumper etc

18-06-2021 11:27
Total Loss

Dus jij vindt horizontaal geplaatste LED-strips simpel en draai diezelfde strips 15° en het is een 'intelligent' ontwerp?

Aparte conclusie. Ik geef helemaal geen oordeel, maak alleen onderscheid tussen welke achterlichten horen bij de goedkopere/standaard verlichting en welke horen bij de duurdere/luxe verlichting. Was me eerder niet opgevallen dat er ook verschillende achterlichten waren.

Hoe moet ik dit anders begrijpen:
Total Loss
Zo te zien krijgen de versies met simpele verlichting een - - - indeling
Je schrijft 'simpele verlichting' maar bedoelt blijkbaar niet dat het simpele verlichting is?* -)

Ik vind het ene ontwerp niet simpeler of intelligenter dan het andere, alleen 'anders'.
18-06-2021 12:03
iDS
Total Loss

Dus jij vindt horizontaal geplaatste LED-strips simpel en draai diezelfde strips 15° en het is een 'intelligent' ontwerp?

Aparte conclusie. Ik geef helemaal geen oordeel, maak alleen onderscheid tussen welke achterlichten horen bij de goedkopere/standaard verlichting en welke horen bij de duurdere/luxe verlichting. Was me eerder niet opgevallen dat er ook verschillende achterlichten waren.

Hoe moet ik dit anders begrijpen:
Total Loss
Zo te zien krijgen de versies met simpele verlichting een - - - indeling
Je schrijft 'simpele verlichting' maar bedoelt blijkbaar niet dat het simpele verlichting is?* -)

Ik vind het ene ontwerp niet simpeler of intelligenter dan het andere, alleen 'anders'.

Iets met spijkers en laag water.
Het is pas vanaf de duurste versie dat de verlichting gekanteld is en anders zijn het vlakke streepjes.
Dat viel TL nu op en bemerkte hij hier.

Idem voor mij, wist ik ook niet maar dankzij die vergelijkende foto's van de vorige pagina weet ik het nu wel.
18-06-2021 12:38
der Magistrat

Iets met spijkers en laag water.
Het is pas vanaf de duurste versie dat de verlichting gekanteld is en anders zijn het vlakke streepjes.
Dat viel TL nu op en bemerkte hij hier.

Idem voor mij, wist ik ook niet maar dankzij die vergelijkende foto's van de vorige pagina weet ik het nu wel.

Het is me ook duidelijk dat het TL te doen is om de verschillende types achterlichten.
Maar hij geeft de beide uitvoeringen ook een appreciatie mee (simpel, en luxueuzer.
Dat is niet vrijblijvend en heeft met helder communiceren te maken (dan ben ik nog niet ingegaan op de connotatieverschillen tussen 'simpel ' en 'eenvoudig').
Dus eerder slordig taalgebruik? Bij schriftelijk communiceren leidt dat snel tot misverstanden.
18-06-2021 12:45
Ik blijf het niet snappen, het moet gaan over de 308, niet over anderen. Dan maar op de ouderwetse manier.

Terence
Autoweek moderator

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-06-2021 21:18 door Terence.
18-06-2021 13:53
Meerdere waarschuwingen hebben geen effect, dan maar een ban.

Terence
Autoweek moderator

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-06-2021 21:17 door Terence.
18-06-2021 14:06
929V6
DeeTwee
Total Loss
Zo op die configuratorbeelden lijkt hij echt een overdreven lange neus te hebben, komt misschien ook de motorkap, waar je al ongeveer de grille zou verwachten, nog even een paar cm doorloopt naar beneden toe.

Is denk ik meer optisch dan werkelijk. Al blijft het natuurlijk een voorwielaandrijver.

Je zou bijna denken dat de motor in lengterichting voor de vooras ligt. Even ter illustratie: een 204 had ook voorwielaandrijving.

Mooie foto van een legendarische Peugeot thumbs up
Inderdaad staan de voorwielen bij de 204 (en 304) ver naar voren, maar het kleine motortje zit ook ver naar voren geplaatst. Hedendaagse auto’s zijn wel anders opgebouwd, o.a. ook weer omwille van de genoemde voetgangersveiligheid.

De 308 blijft mij trekken (en mijn vrouw vind hem ook mooi), ik ga zeker kijken als ie in de showroom staat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-06-2021 14:30 door Sport Leicht.
18-06-2021 20:58
De Nederlandse prijzen zijn bekend, vanaf 27.790.
De prijslijst en configurator zijn online.

[www.peugeot.nl]

[www.peugeot.nl]
18-06-2021 21:40
Lijken me stevige prijzen zo op het eerste gezicht.
Van uitrusting 1 naar 2 is een extra 5k ( en je krijgt +20 pk ) en dan naar de GT nog een keer 5k ( bij de 2e 5k krijg je er dan wel een automaat bij )
De instapper zal niet zo snel gekozen worden dus dan begint het bij de 1.2 130 pk voor een +/- 32-33k + wat kleinigheden, zo te zien verder weinig extra opties aan te vinken. Wordt dus eigenlijk alles of niks. Jammer dat dit ( logischerwijs ) bij steeds meer merken het geval is, maakt wel dat een auto of onnodig duur wordt of je opties krijgt die je eigenlijk helemaal niet wilt ( maar wel voor betaald ) Ikzelf zou bijvoorbeeld wel iets van LED-Matrix licht willen maar heb niks panoramadaken of automatische piloten om maar wat te noemen. Dus prima om bij te betalen voor de eerste maar voor de andere 2 zou ik geen cent extra over hebben. Dus moet je echt kiezen wel of niet een hoger uitrustingsniveau. Vanuit fabrikant gezien is dit wel veel logischer ( minder complex ) wel wat minder "klantvriendelijk" dan gewoon relatief gewilde luxe opties los aanbieden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-06-2021 21:52 door Total Loss.
18-06-2021 21:58
Voor 800 euro meer dan de 308-instapper heb je de Mégane... in luxe Intens uitvoering. Geen koopje dus, je moet er wat voor over hebben om in het nieuwste van het nieuwste rond te rijden. De 308 is wel typisch een product dat vooral geleast zal worden en vermoedelijk zal de auto daar marktconforme tarieven krijgen.

Vind de 308 ook niet mooi, vooral de neus. Auto's worden ook allemaal zo vadsig. Het is mooi als auto's 'dik' ogen, maar auto's als de Golf en 308 zijn optisch teveel uitgedijd.

De huidige 308 is toch wel erg mooi oud geworden. Nog steeds een fraaie auto.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-06-2021 21:59 door Rutger DC.
19-06-2021 07:48
Rutger DC
Voor 800 euro meer dan de 308-instapper heb je de Mégane... in luxe Intens uitvoering. Geen koopje dus, je moet er wat voor over hebben om in het nieuwste van het nieuwste rond te rijden. De 308 is wel typisch een product dat vooral geleast zal worden en vermoedelijk zal de auto daar marktconforme tarieven krijgen.

Vind de 308 ook niet mooi, vooral de neus. Auto's worden ook allemaal zo vadsig. Het is mooi als auto's 'dik' ogen, maar auto's als de Golf en 308 zijn optisch teveel uitgedijd.

De huidige 308 is toch wel erg mooi oud geworden. Nog steeds een fraaie auto.

Helemaal eens.
Ik vind het nieuwe design van Peugeot er ook niet mooier op geworden. Bij de 508 vond ik het er nog wel uit zien, maar zoals het nu op de gefacelifte 3008 en dus ook de nieuwe 308 is meegegeven, vind ik het echt niet mooi.
Daarentegen vind ik inderdaad ook de gefacelifte 308, zoals op jouw afbeelding, juist nog erg mooi eruit zien. Alleen de (verouderde) achterkant van de SW dan weer niet. Daarvoor mag dan weer de nieuwe achterzijde (zoals op de 508 SW) in de plaats komen.
20-06-2021 09:32
Dimitri3008
De Nederlandse prijzen zijn bekend, vanaf 27.790.
De prijslijst en configurator zijn online.

[www.peugeot.nl]

[www.peugeot.nl]
Dank nog!

Geen koopje idd, maar naar goede Peugeot-tradities wel compleet uitgerust en met schappelijk geprijsde opties.

Zijn de 'pack business'-uitvoeringen de nieuwe blue lease-versies, of komen die nog? En hoe groot is de toegevoegde waarde van de 225pk motorisatie tov de 180pk? Op de 0-100 sprint scheelt het een tiende, maar wellicht zijn de tussenacceleraties meer de moeite?
20-06-2021 09:40
Gelukkig heeft iedereen een andere mening.
Ikzelf vind de nieuwe 308 echt helemaal geweldig idem als het laatste design van alle Peugeots
Wel de groene of de rode (helaas niet te bestellen met zwart dak crying smilie )

Super gaaf al die slagtanden icm led verlichting of het nu een 208, 2008, 3008/5008 of 508 is allemaal fantastisch.
Tevens vind ik zelf de interieurs ook allemaal top

Natuurlijk heb ik zelf ook een Peugeot dus daarom meningen verschillen nu eenmaal
Prijzen zijn idd wel stevig maar dat was de vorige generatie ook tov de concurrentie

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-06-2021 10:28 door Bobbeltje.
20-06-2021 17:40
De station wordt eind Juni getoond.
20-06-2021 20:05
Josh V
Hopelijk niet met zo’n zware kont als de huidige, misschien wat meer geïnspireerd op de 508.
22-06-2021 07:47

Erg mooi de SW en ook weer een bijzonder mooie extra kleur op de SW
22-06-2021 08:32
Wow, da's best wel een verrassing! Ook de timing trouwens, had iemand deze al ergens zien "lekken"? Ik heb heel weinig met (C-segment) stations, maar dit vind ik wel een toffe hoor! Sowieso een heel stuk beter dan die sigaarvormige voorganger thumbs up
22-06-2021 08:45
Zo! Veel mooier dan de hatchback!!
22-06-2021 09:03
Weer eens een mooie c-segment stationwagon thumbs up
22-06-2021 09:31
Josh V

Geen 8x getease à la 'xy' maar een strakke introductie. Is fraai geworden, fraaier dan de Hatchback.
22-06-2021 09:32
Die sterk aflopende lijn van de achterste zijruit en de spoilerlip op de achterklep zijn ff wennen maar in tegenstelling tot het vorige model vind ik de SW beter in balans dan de hatchback. Gelukkig ook verder geen rare designfratsen met de achterstijlen. Al met al behoorlijk geslaagd, we zullen deze wel veel gaan zien op de weg.
22-06-2021 09:34
DeeTwee
Wow, da's best wel een verrassing! Ook de timing trouwens, had iemand deze al ergens zien "lekken"? Ik heb heel weinig met (C-segment) stations, maar dit vind ik wel een toffe hoor! Sowieso een heel stuk beter dan die sigaarvormige voorganger thumbs up

"Sigaarvormig voorganger" ..... big smile smiley

Meer premium kan een auto van een generalist niet worden, lijkt mij.
22-06-2021 10:35
929V6
Die sterk aflopende lijn van de achterste zijruit en de spoilerlip op de achterklep zijn ff wennen maar in tegenstelling tot het vorige model vind ik de SW beter in balans dan de hatchback. Gelukkig ook verder geen rare designfratsen met de achterstijlen. Al met al behoorlijk geslaagd, we zullen deze wel veel gaan zien op de weg.

Sluit ik me volledig bij aan.
In tegenstelling tot de vorige SW, met het achterwerk als een nijlpaard, vind ik het ook in zijn geheel een geslaagde wagen, met daarenboven een veel grotere bagageruimte dan de 508 (was in het verleden wss ook het geval).
22-06-2021 11:40

Dat ziet er inderdaad verrassend goed uit, ben het ermee eens dat de SW ditmaal mooier is dan de hatchback en wel een vooruitgang. Althans, in zo'n dikke uitvoering. De achterkant doet me wat denken aan de Kia Ceed SW, maar zo'n Peugeot oogt door ontwerpdetails hoogwaardiger.

Net als bij zijn voorganger vond Peugeot het niet nodig om te investeren in andere achterportieren ondanks de grotere wielbasis ten opzichte van de hatchback. Dat oogt dan wel weer een beetje gek.
22-06-2021 11:58
Alle persfoto's: [www.netcarshow.com] of hier: [www.carscoops.com]

Op persfoto's vind ik het wel wat hebben maar in de AW video vind ik 'm tegenvallen. De zijruiten die een sterke knik maken en de achterkant is echt zó druk met allemaal uitstulpsels

De huidige vind ik niet aan te zien als SW, vreselijk lomp, maar deze is echt overdesigned. Japanners doen dit niet eens meer. Misschien valt het mee in het echt. Maar het is in ieder geval niet saai.
22-06-2021 12:04

Bron: [www.largus.fr]

De knik in de raamlijn is inderdaad vreemd. De lat ligt bij de C-segment stationcars tegenwoordig niet heel hoog, dat scheelt.
22-06-2021 12:31
De tijdloze elegantie van Pininfarina Peugeot's is duidelijk verleden tijd. Daarvoor in de plaats wilde, Chinese, detaillering. De achterkant oogt als de kont van een eend, en heeft tevens iets weg v/d BMW 2GC
22-06-2021 13:04
Josh V
De tijdloze elegantie van Pininfarina Peugeot's is duidelijk verleden tijd. Daarvoor in de plaats wilde, Chinese, detaillering. De achterkant oogt als de kont van een eend, en heeft tevens iets weg v/d BMW 2GC

Helemaal mee eens, vreselijk 'agressief' en grof ontwerp. Zo jmmr dat Peugeot deze weg inslaat.
23-06-2021 16:47
Rutger DC

De knik in de raamlijn is inderdaad vreemd. De lat ligt bij de C-segment stationcars tegenwoordig niet heel hoog, dat scheelt.

Gisteren nog een 'oude' 508 SW gekruist. De raamlijn lijkt me sterk op die wagen geïnspireerd. Waar het fout loopt is de omranding van de ruiten in de portieren die niet doorloopt in het 3e venster. Daardoor ontstaat het idee van een knik terwijl het in realiteit een doorlopende boog is. Erg storend op de foto's, misschien bij daglicht niet zo opvallend maar Peugeot had dat randje beter doorgetrokken, gebeurt bij tal van wagens en geeft een veel rustiger beeld.

Afhankelijk van de kijkhoek is de achterzijde ook vrij druk door alle insprongen en uitstulpingen. Zo is de insprong voor de kentekenplaat wel erg diep (een euvel waar de vorige A6 ook aan leed).
De zwarte 'diffuser' is gelukkig al iéts minder aanwezig dan op de hatchback: daar is dat vlak echt te groot.
23-06-2021 16:50
Ben ook niet blij met de 'belijning' van de 308 Sw, de verkoop zal uitwijzen of ik ernaast zit. Dit strip onderaan de carrosserie vind ik persoonlijk een dissonant.
23-06-2021 17:05
speedtouch
Die strip onderaan de carrosserie vind ik persoonlijk een dissonant.
Ik denk dat je de zijskirts bedoelt? Die zijn volgens mij voorbehouden aan de GT-uitvoering.
23-06-2021 17:28
Mooi of niet, het schijnt de CW waarde te drukken: 0,275.
Directe concurrent Chiron doet 0,36 winking smiley
Cw?
F = 0,5 x ρ x v² x Cw x A
23-06-2021 18:25
DeeTwee
speedtouch
Ik denk dat je de zijskirts bedoelt? Die zijn volgens mij voorbehouden aan de GT-uitvoering.

Je zou wel denken dat men er een skirt van een hatchback op heeft geplakt die te kort is voor de SW. Geen fraaie oplossing.
23-06-2021 18:40
Inderdaad goedkoop en lelijk die sideskirt. Naast de dichtgeknepen koplampen nog een reden om niét voor een GT te gaan.
23-06-2021 19:36
929V6
DeeTwee
speedtouch

Je zou wel denken dat men er een skirt van een hatchback op heeft geplakt die te kort is voor de SW. Geen fraaie oplossing.

Bij de hatchback lopen ze ook niet van wiel tot wiel:
23-06-2021 21:12
Nog iets naast de te lange motorkap wat ik lelijk vind zijn die 'pisboog' leds. Hadden strakker/rechter gemoeten.
23-06-2021 21:24
De SW is wel echt dik en daardoor soort van stoer maar aan de andere kant ook wel heel erg druk en eigenlijk iets teveel van het goede, de 2e foto van de achterkant gepost door MCW een paar posts hierboven laat dit duidelijk zien, het is gewoon teveel.
23-06-2021 23:46

nut smiley Wat een rommeltje.
24-06-2021 07:23
929V6
DeeTwee
speedtouch

Zo zie ik het eigenlijk ook!
24-06-2021 08:27
MCW3

nut smiley Wat een rommeltje.

Druk vormgegeven: ja. Het had iets minder uitgesproken gemogen.
Een rommeltje, vind ik niet. Er zit wel samenhang in het ontwerp.
Die foto's van het kleurenpallet hierboven tonen toch een wagen die er mag zijn. Maar als ik mag kiezen, dan toch eerder eentje van de linkermontageband.
25-06-2021 22:33
Jammer van die rare knik in de bovenste raamlijn, zonder dat was dit echt een mooie auto geweest. Mijn voorkeur gaat nu uit naar de hatchback.
26-06-2021 19:04
Vreemd dat de SW kennelijk niet in dat mooie groen leverbaar is.
27-06-2021 10:36
929V6
Vreemd dat de SW kennelijk niet in dat mooie groen leverbaar is.
Die heeft de blauwe kleur als basiskleur. Die is dan weer niet op de hatchback leverbaar.
Ik vind dat groen trouwens maar niks, het ‘Blue Avatar’ daarentegen kan ik wel smaken.
27-06-2021 10:38
Voor een auto in die prijsklasse, vind ik dat er te weinig kleuren beschikbaar zijn. 7 mogelijkheden is toch niet zoveel.
27-06-2021 10:47
speedtouch
Voor een auto in die prijsklasse, vind ik dat er te weinig kleuren beschikbaar zijn. 7 mogelijkheden is toch niet zoveel.
Bij Tesla zijn het er maar vijf en die spelen in een ‘hogere’ categorie.
Ik vind het al positief dat Peugeot/PSA al wat kleur in het autolandschap te brengen door geen grijs als basiskleur aan te bieden:
- 208: geel
- 308: groen/blauw
- 3008/5008, 508: donkerblauw.
Terecht dat je een forse meerprijs moet betalen als je je wagen een saai jasje wilt aanmeten grinning smiley.
Maar tegelijk érg spijtig dat het rood bijna steeds de duurste kleur is.

Een gelijkaardige politiek bij Citroën (in België althans, in NL merk ik dat de C4 standaard toch in een metaalprijzen aangeboden wordt.
27-06-2021 12:51
iDS
speedtouch

Een gelijkaardige politiek bij Citroën (in België althans, in NL merk ik dat de C4 standaard toch in een metaalprijzen aangeboden wordt.

Wellicht omdat die kleur weinig gevraagd wordt?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.