Volkswagen Up! vanaf € 16.900 | e-Up! vanaf € 25.850

In detail zijn deuren anders, maar de basis van bv een deur is een clio 2-deur. Bv ook de handgrepen zijn hetzelfde. De logan is eigenlijk een verregaande facelift van de clio 2.

JP2010 zei:
In detail zijn deuren anders, maar de basis van bv een deur is een clio 2-deur. Bv ook de handgrepen zijn hetzelfde. De logan is eigenlijk een verregaande facelift van de clio 2.

Misschien dat een paar onderdelen overeenkomen, maar de Logan ziet er totaal anders uit. Alleen al de zijkanten van de auto die veel rechter op staan dan bij de Clio:

m1by0gubl0vj_800.jpg

m1by0oob6i1q_800.jpg

JP2010 zei:
Bij de logan wordt verregaand onderdelen gebruikt van andere/oude modellen. Zoals de clio (deuren, ramen, dash, deurpanelen). Bij de up zijn onderdelen voor het exterieur specifiek voor de up ontworpen/geproduceerd. Je kan je natuurlijk wel voorstellen dat dit specifiek ontwerpen van onderdelen voor 1 model duurder is dan wanneer je bestaande onderdelen pakt.

Is het niet zo dat hier ook nog een Skoda- en Seat-variant van komen? Stel je voor dat die onderdelen delen met deze Up!...

Ik denk dat het met de Up! en de Logan gelijk op gaat.
De Logan gebruikt onderhuids veel onderdelen van de Clio, maar aan de buitenkant is geen plaatwerkdeel gelijk.
De Up! zal onderhuids veel bestaande VW-onderdelen gebruiken (ik gok Polo IV), maar heeft ander plaatwerk aan de buitenkant.
Het is alleen dat er bij de Up! meer aanpassingen aan oa. het onderstel gedaan zijn, maar dat wordt weer goedgemaakt doordat hij wordt gedeeld door drie merken.

Up! zal vast mooier afgewerkt zijn dan mijn Aygo en luxer aandoen. Zit alleen iedereen hierop te wachten? Ik weet zeker dat ie daardoor echt flink duurder zal zijn.
Wat ik nu juist waardeer aan de Aygo is de leuke basic uitstraling. Een achterklep uit een stuk glas, de voorstoelen die identiek zijn, het kale blik, de simpele maar goed zittende stoelen, de uitzetraampjes achter. Zo hoort voor mij een budgetauto eruit te zien. Simpel maar doelmatig en toch geinig ontworpen.

De Up! is te gemaakt leuk. Panelen in exterieurkleur in het interieur tegen meerprijs? Doe mij dan maar het standaard en functionele kale blik van de drieling. Misschien heb ik het mis hoor maar ik denk dat in basistrim weinig overblijft van de UP. Een basis Aygo is daarentegen wel leuk.

JP2010 zei:
JP2010

Misschien dat een paar onderdelen overeenkomen, maar de Logan ziet er totaal anders uit. Alleen al de zijkanten van de auto die veel rechter op staan dan bij de Clio:

Je vergist je . De Logan is veel moderner. Ze staat op het het onderstel van de laatste Clio/Modus/Note en gebruikt inderdaad wel ophangdelen van de Clio II en Megane.
Wat wel een Clio II is is de Renault Symbol/Thalia (dit is een Clio sedan in een nieuw jasje)

renault-thalia17433_hd_ren2008symbol.jpg

Ami's opmerking geldt dus voor JP2010 die denkt dat de Logan een gefacelifte Clio II is.
Op die manier zou de Up! een gefacelifte Polo IV zijn die ingekort is.
Maakt voor de discussie niet uit: die ging om de plaatwerkdelen, die zowel voor de Logan en de de Up! uniek ontwikkeld zijn.

---GT--- zei:
Ami's opmerking geldt dus voor JP2010 die denkt dat de Logan een gefacelifte Clio II is.
Op die manier zou de Up! een gefacelifte Polo IV zijn die ingekort is.
Maakt voor de discussie niet uit: die ging om de plaatwerkdelen, die zowel voor de Logan en de de Up! uniek ontwikkeld zijn.

Nee, plaatwerkdelen voor de logan zijn 'aangepast'. In basis zijn het clio 2 plaatwerkdelen. Bij de up zijn plaatwerkdelen specifiek voor de Up ontworpen en geproduceerd. Dat maakt het verschil. :)

@JP2010 Hoe kom je aan deze wijsheden over die Logan. Ik ben zeer goed op de hoogte van de Logan en deze informatie is mij niet bekend.

De portiergrepen van de Logan zijn inderdaad identiek aan die van de Clio II en Megane, maar de portieren zelf niet volgens mij. Ze zijn juist zo ontworpen dat zij juist zo goedkoop mogelijk te produceren zijn. De Sandero en Duster hebben ook de (voor)portieren van de Logan alleen met een ander jasje. De voorruit(stijlen) van alle Dacia's zijn allemaal identiek. De ruiten staan juist zo rechtop om 2 redenen (productieproces en ruimte, met name voor de MCV). Zoals op je eigen foto's te zie zijn zijn de sloten al op een heel andere plaats gepositioneerd dan de Clio II. Wat wel Clio II is zijn diverse ophangs-/remdelen en verschillende intereurdelen (zoals instrumentarium uit Clio II en Kangoo I).

Hallo !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dit is de discussie forum over de VW UP en niet over de Clio of de Logan.
Ga dan even naar een ander forum !!!

[size=large]VW Up al in het wild gespot![/size]

De Volkswagen Up is inmiddels officieel opgedoken op klinische studiofoto’s, maar in het echt hadden we ‘m nog niet gezien. Hier zien we hoe Volkswagen in Oostenrijk het laadvermogen van de kleine test.
Volkswagen laat bij de introductie van de Up niets aan het toeval over. Logisch, want de Fox kreeg nooit echt voet aan de grond aan de onderkant van de markt en in Wolfsburg willen ze niet nog eens in de middenmoot van het A-segment opereren. De in Europa ontwikkelde Up gaat het opnemen tegen verkoopkanonnen als de Fiat Panda en Toyota Aygo/Peugeot 107/Citroën C1.
De motorisering in dit prototype is waarschijnlijk een 1,0-liter driecilinder benzinemotor. Dat is namelijk het enige blok dat leverbaar is bij de introductie. De vermogens zijn 60 of 75 pk. Later volgt er ook nog een driecilinder die op aardgas en biogas loopt. Die belooft de laagste CO2-uitstoot voor een auto zonder elektromotor te krijgen.
De Volkswagen Up beleeft z’n publieksdebuut op de IAA in Frankfurt. Begin 2012 verschijnt de compacte Volkswagen bij de Nederlandse dealers.

m1eytheb1u23_800.jpg

5ec8bc2b8a0e99310358250540ee11ac.jpg

e694940fbc9ab2d8618542e67f3dcc00.jpg

93a3900917b7880320c28cbacb5b0c56.jpg

ebc8744307de77faf2455689710a4f0e.jpg

c85cda76fbc1ee36e6aa41a52cd7420c.jpg

c4c10247219db142d3de89ef0499a60e.jpg

4c1f1c4d7e21ecdb0a78b2f21185c034.jpg

5a8f232f8ed089e89247f215b917b841.jpg

Zo in het zwart met wieldoppen is 't wel een erg inwisselbaar ding, die voorbumper zou zo van een 107 of C1 kunnen komen. Maar goed er staat VW op en het is ongetwijfeld belastingvrij dus het zal wel een groot succes worden.

Zo vind ik er dus helemaal niets aan! Zoals Harm al zegt is het nu gewoon een inwisselbaar ding. En profil heeft 'ie wat weg van de Twingo, maar ook weer van een gekrimpte Polo. Achja, er is ongetwijfeld een markt voor! Ben nu alleen wel zeer benieuwd naar de Skoda- en Seat-versie.

Volgens mij is ie niks meer inwisselbaar dan zijn concurrenten wat betreft design. Ik vind het een leuk wagentje!

Eigenlijk is dat hele segment inwisselbaar: leuk voor mensen die niks meer willen dan goedkoop, verstandig, belastingvrij functioneel vervoer. Zeg maar de Eend van deze tijd. Maar eigenlijk is het ontwerp inderdaad wel leuker dan al die andere inwisselbare doosjes.

Ik vind dit juist het segment waarin je een leuk onderscheidend autootje kunt veroorloven als fabrikant. Kijk naar de eerste Twingo en eigenlijk ook de drieling.
En inderdaad, het zijn auto's die vooral goedkoop en zuinig zijn maar als Aygo bezitter vind ik dat ze ook best rijplezier bieden. Een autoliefhebber hoeft er echt niet met een grote boog om heen te lopen.

naar de eerste Twingo en eigenlijk ook de drieling.

De eerste Twingo was gewoon een geinig, afwijkend ding in een tijd dat dat segment vooral bestond uit brommobielen... Toen was dat segment ook nog niet zo druk en populair, dat kwam pas toen ze belastingvrij werden.

Inderdaad, maar wat is er zo 'frivool' aan de drieling? Eerlijk gezegd zie ik het niet.

Misschien wat minder frivool dan de drieling, maar ik vind het leuk wagentje.

Harm78 zei:
Eigenlijk is dat hele segment inwisselbaar: leuk voor mensen die niks meer willen dan goedkoop, verstandig, belastingvrij functioneel vervoer. Zeg maar de Eend van deze tijd. Maar eigenlijk is het ontwerp inderdaad wel leuker dan al die andere inwisselbare doosjes.
Waarom je het dan de 'Eend van deze tijd' noemt snap ik dan niet. Een van de minst inwisselbare auto's ooit denk ik.

Waarom je het dan de 'Eend van deze tijd' noemt snap ik dan niet. Een van de minst inwisselbare auto's ooit denk ik.

De Eend was destijds ontworpen als paraplu op wielen, om een paar boeren met hun eiermandje naar de markt te vervoeren. Destijds was de Eend geniaal om precies dat te doen.

Tegenwoordig zijn die belastingvrije dingen de Eenden: goedkoop, betrouwbaar, functioneel vervoer. Niks meer en niks minder.

Snap ik, maar de eend had denk ik juist wel een design dat niet inwisselbaar was.

Dat heeft ie nu, je zou 'm naast tijdgenoten moeten zetten. Hij werd niet voor niks meteen Lelijke Eend genoemd, dat was vast niet omdat het zo'n mooi autootje was. Maar inderdaad, een opvallend lelijke auto is niet inwisselbaar. Feit is wel dat je destijds een Eend niet kocht omdat ie zo mooi, luxe of vol van status was. Net als tegenwoordig zo'n belastingvrij ding dus.

Op de IRL foto's is het inderdaad niets bijzonders meer. Ik vind 'm beduidend minder volwassen dan concurrenten als de Picanto, Spark, i10, Twingo, Splash, Ka en Agila. Van opzij lijkt het wel een Alto met een afgekapte kont, het oogt zo geamputeerd. De oplopende raamlijn ziet er zo ook maar vreemd uit. De deuren lijken rechtstreeks uit een Polo te komen met een kaarsrechte raamlijn, maar VW wilde toch nog wat leuks doen en besloot dus de raamlijn met een flinke knik omhoog te gooien. De hoeveelheid plastic bij de buitenspiegels vind ik ook al niet fraai, hadden de deuren niet verder naar voren gekund? Het front heeft mijns inziens een nogal plastiekerige uitstraling. De spleet tussen motorkap en bumper oogt alsof het gaat om niet passende onderdelen. Nu ben ik wel erg negatief, maar ik vind het drie keer niks op de laatste foto's. Niet de eerste keer dat een VW me aanspreekt op de persfoto's en op foto's 'in het echt' me weer tegenvalt.

Erg mooie auto, die gaat goed verkocht worden als de prijs goed is. Vooral de voorbumper is goed geslaagd, lijkt net of hij zweeft.
Mooie grote deuren. De oplopende raamlijn ziet er erg strak en gelikt uit, net zoals bij de scirocco.
Ja, dit gaat een succes nummer worden.;)

Harm78 zei:
De eerste Twingo was gewoon een geinig, afwijkend ding in een tijd dat dat segment vooral bestond uit brommobielen...
De Up! is is ook net een brommobiel.

Jammer dat de productieversie er zo doorsnee uitziet. Het concept beloofde heel wat aparts. Dit is gewoon een klein wagentje. Misschien komt het door de glimmende lak?

Zo ziet hij er idd niet geweldig uit. Mogelijk komt dat door de zwarte lak.
Het kan zijn dat de kritieken anders waren als we een frisse rode met lichtmetalen velgjes hadden gezien. Ik heb er in ieder geval nog wel vertrouwen in.(y)

Ziet er nog steeds wel geinig uit, maar nu ik die eerste foto's van de losgelaten Up! zie, is het inderdaad een erg multi-inwisselbaar design. De overgang van dak naar achterzijde lijkt erg veel op een Renault Clio. De raamlijn bij het zijruitje doet me vooral denken aan de Suzuki Alto/Nissan Pixo. De achterzijde, achterklep en achterlichten, doen me denken aan een Mitsubitsjie Colt en de voorzijde heeft heel licht een Peugeot sausje over zich, door de amandel vormige koplampen en de grote mond.

Toch denk ik dat de Up! in felle kleuren en bepaalde pakketjes aardig goed kan scoren !

Edit: Nu ik de foto's nogmaals bekijk, lijkt die overgang Dak > Achterzijde niet op de Renault Clio, maar op de Daihatsu Sirion2 !

Nu wil ik het topic niet weer vuil maken door terug te gaan op die voorganger, maar ik ben 1 ding in die hele discussie niet tegengekomen, behalve het feit dat VW inderdaad verlies maakte op de Fox ! Dit kwam door de levering van onderdelen. Een kennis van ons is schadehersteller bij een VW/VAG bedrijf en het bestellen en het daadwerkelijk krijgen van Fox onderdelen liep dermate stroef, dat mensen soms 2 maanden moesten wachten op een nieuw portier uit Brazilië, omdat ze deze aan gort hadden gereden.
Alle nieuwe plaatdelen moesten dus uit Brazilië komen, geen probleem, de daadwerkelijke schade betaald de verzekering wel, maar niet die transport kosten van Zuid Amerika naar Europa, dat is echt op de rekening van Volkswagen. Denk dat de Fox wat dit betreft ook een grote les is geweest voor Volkswagen. En dan nog de onderdelen die onder garantie vielen...

Misschien dat ook deze kosten in het verlies van € 1.000 per fox zijn meegerekend, toch is het voor elk bedrijf een blok aan het been als er voor bijna elk model weer naar Brazilie gebeld/gemaild moet worden.

VW introduceert ook een nieuwe optie:

m1eytheb1u23_800.jpg

Om overstekende voetgangers te plagen ! :D

Ja, dit gaat een succes nummer worden

Dat spreekt voor zich, alles wat compleet doorsnee en niet onderscheidend maar wel belastingtechnisch interessant is wordt een succes als je er een VW embleem opplakt. Ze maken gewoon een auto die er doorsnee uitziet, niet goed en niet slecht rijdt en verder vooral nergens in uitblinkt.

Succes? Als ie 2000 duurder is dan zijn concurrenten dan zal dat succes wel meevallen.
Autootje zal het van de particuliere markt moeten hebben en dan moet het zo goedkoop mogelijk in deze klasse.
De Skoda versie zal net zo saai zijn. Dus Seat doe je best om er iets van te maken dat wel wat vrolijke emotie op kan wekken :rolleyes:

Kijk, zo in het rood en met velgjes vind ik hem er al een stuk beter uitzien.
Mooi!(y)

Ik had dat 4 dagen geleden ook al wel voorspeld trouwens;):

BA 4 dagen geleden zei:
Zo ziet hij er idd niet geweldig uit. Mogelijk komt dat door de zwarte lak.
Het kan zijn dat de kritieken anders waren als we een frisse rode met lichtmetalen velgjes hadden gezien. Ik heb er in ieder geval nog wel vertrouwen in.

Die oplopende raamlijn vind ik een krampachtige poging om maar "frivool" te zijn. Kansloos, helaas bij teveel merken zie je dat.....

Should I buy one? The Up is now the plushest, best looking, spacious and probably most chic city car in the market, but this needs to be balanced against value.

Even with a predicted £8000 price, it won't be the best value of the breed and the more powerful version that comes with some extra kit will probably be uncomfortably close to five figures when it goes on sale in January.

The upshot then is that VW has now re-entered the city car market with one of the leading models. We reckon the Up is going to give the Koreans a tough time and if it's sensibly priced it has the talents to be the best one of all.
https://www.whatcar.com/car-news/volkswagen-up-review/258891

Ligt het aan mij of is Carfanatic erg negatief? (Ik zie een negatief beeld van de auto's?!)

[size=medium]Volkswagen Up![/size]

New entry-level model features three-cylinder engine and cute styling, but is it a real VW? We're first in the world to find out

car_photo_460351_25.jpg

car_photo_460342_25.jpg

car_photo_460348_25.jpg

car_photo_460345_25.jpg

car_photo_460333_25.jpg

car_photo_460339_25.jpg

car_photo_460336_25.jpg

Rating:
rating_5.gif

The Up! takes everything VW is famous for and doesn’t compromise, but compresses it into its most useable package ever. Engineers have worked wonders extracting so much interior space from such a small footprint on the road, while the cabin sets new standard in the sector for quality and technology. What’s more, the new three-cylinder engine is bursting with character, while ride comfort and refinement are excellent. Providing the pricing is right, it’s hard to see how it won’t be a roaring success.

Complete rij-impressie: https://www.autoexpress.co.uk/carreviews/firstdrives/271981/volkswagen_up.html

De Up! is dus erg goed... Het interieur vind ik gespoten in de carrosseriekleur erg leuk. Het exterieur vind ik echter verre van geslaagd.

Eerlijk is eerlijk, ik vind het interieur best geslaagd! Een stuk volwassener dan die van de iQ bijvoorbeeld. Alleen die beenruimte achterin. Leuk dat ze de voorstoel naar de voorste stand hebben geschoven om de spontane mevrouw te kunnen huisvesten, maar op die foto eronder zie je dat je eigenlijk geen benen mag hebben om achterin te kunnen zitten. Maar goed, dat is niet vreemd voor een auto van dit formaat.

Nu ben ik alleen benieuwd hoe de Up! eruitziet als je er niet 4 ruggen aan opties in stopt, dus zonder knopjes.

Design rommeltje: voorin en in de kofferbak zie je de buitenkleur dominant terugkomen en bij de achterbank is het metaal verstopt achter wit plastic

Terug
Bovenaan