BleuZ: Peugeot 206 CC 2.0 16v (2002) – Motor(kap)sores en kleine verbeteringen

Gepost door BleuZ NL 
Vandaag ben ik – ondanks het slechte weer hier in het zuiden van het land – op pad gegaan met een vriend en zijn Peugeot 205 1.6i XT Automatic uit 1994.

We hebben lekker door het Limburgse heuvellandschap gereden, en ik heb ook een stukje in de 205 mogen rijden.Wat een leuke auto is dat zeg! Heerlijk puur zonder toeters en bellen (maar toch aardig luxe uitgerust met elektrische ramen) en de automaat rijdt ook echt prima, daar was ik toch het meest benieuwd naar. Het rijgedrag is ook heel prettig, sturen gaat erg direct zoals ik intussen van een Peugeot gewend ben :-)

Gedurende de dag heeft de 206 zich af en toe wel opstandig opgesteld; telkens wanneer ik het contact afzette besloten de radio en ruitenwisser (wanneer die in de automatische stand stond) dat ze nog niet klaar waren, en die sprongen zo nu en dan willekeurig weer aan, zelfs wanneer de auto afgesloten was!
Ook het acculampje sprong dan aan, alsof het contact dus daadwerkelijk aanstond (terwijl ik de sleutel toch écht in mijn hand had) en er was flink wat getik te horen waarvan ik het gevoel had dat het uit de zekeringkast onder het dashboard kwam. Ik heb de meest voor de hand liggende zekeringen (ook die in het motorruim) gecontroleerd, maar die waren allemaal in orde.

Volgens mijn vader lag het voor de hand dat dit probleem te maken heeft met vocht ergens, en dat klinkt ook erg logisch; het heeft hier de afgelopen paar dagen best wel wat geregend, en verleden week heeft 'ie dit gedrag absoluut niet laten zien. Daar moet dus eens naar gekeken worden, maar het rijden gaat gelukkig nog probleemloos dus het is toch een hele leuke dag geweest!

Voor de geïnteresseerden is hier de AutoWeek review van de betreffende 205 te lezen smiling smiley





Wauw, wat een rijdende spiegels. grinning smiley
Leuke auto inderdaad een 205, het lijkt mij nog wel wat om er zelf eens een te bezitten. Nu ja, succes met je bijzondere probleem. winking smiley
Het ziet ernaar uit dat je van je 206 geniet, zelfs als 't dak gesloten moet blijven. Heel goed! Die 205 ziet er trouwens ook goed uit. Lijkt me een heerlijk karretje. Tot mijn grote ongenoegen moet ik bekennen da'k nog nooit in zo'n geweldig ding gereden heb.
Aah ik krijg nostalgische gevoelens bij die 205. Leuk setje zo samen!
Wauw nette auto zeg! Ik zag dat ik nog niet geantwoord had op je vraag welke problemen, ik weet dat de aandrijfas gebroken was en de auto een slechtere staat van onderhoud had dan in de boekjes vermeld. Veel achterstallig onderhoud, onderdelen die kapot waren of dus tegen hun einde liepen. Dus denk dat dit vooral met het onderhoud te maken had en niet met de kwaliteit van de auto. nut smiley
Quote
der Magistrat
Wauw, wat een rijdende spiegels. grinning smiley
Leuke auto inderdaad een 205, het lijkt mij nog wel wat om er zelf eens een te bezitten. Nu ja, succes met je bijzondere probleem. winking smiley

Haha, ze spiegelen flink ja! Zal de wax wel zijn eye rolling smiley
Voor zo'n 205 is het bij mij ook echt gaan kriebelen... lijkt me ook heel erg leuk. Lekker puur autorijden!

Vandaag doet de 206 netjes wat 'm gevraagd wordt wanneer ik de sleutel uit het contact haal. Het zal inderdaad de vochtigheid wel geweest zijn. Ik zal woensdag eens kijken of de dorpsgarage tijd heeft om er naar te kijken, want nu met de herfst om de hoek gaat dat anders wel vaker gebeuren.
Ik heb het wel vastgelegd op video, dus voor de geïnteresseerden zijn suggesties ook altijd welkom: YouTube – Peugeot 206 cc radio/contact issue

Quote
Elco
Het ziet ernaar uit dat je van je 206 geniet, zelfs als 't dak gesloten moet blijven. Heel goed! Die 205 ziet er trouwens ook goed uit. Lijkt me een heerlijk karretje. Tot mijn grote ongenoegen moet ik bekennen da'k nog nooit in zo'n geweldig ding gereden heb.

Ook met gesloten dak is 't een hele leuke wagen, maar ik merk dat zelfs een dag als vandaag (als 't buiten 17 graden is) voor mij genoeg is om 't dak naar beneden te doen op de terugweg van het werk. Enjoy it while it lasts, hè... smiling smiley

Mocht je ooit de kans hebben, zeker doen! De 205 is niet voor niks de op één na bestverkochte Peugeot ooit eye rolling smiley

Quote
Jacob106xs
Aah ik krijg nostalgische gevoelens bij die 205. Leuk setje zo samen!

Thanks! De 205 is ook ingericht met toepasselijke CD's en zo, alsof je terug in de tijd gaat smileys with beer

Quote
Brent®
Wauw nette auto zeg! Ik zag dat ik nog niet geantwoord had op je vraag welke problemen, ik weet dat de aandrijfas gebroken was en de auto een slechtere staat van onderhoud had dan in de boekjes vermeld. Veel achterstallig onderhoud, onderdelen die kapot waren of dus tegen hun einde liepen. Dus denk dat dit vooral met het onderhoud te maken had en niet met de kwaliteit van de auto. nut smiley

Dankjewel!

Oef, dat lijkt me erg vervelend maar inderdaad denk ik dat dat meer te wijten is aan het onderhoud. Ik denk dat het wat betreft onderhoud wel goed zit met deze auto, alle onderhoud zit er in ieder geval gewoon bij en daar is niet op bespaard geworden. Tja, nu alleen dat elektrische euvel maar hè, het blijven toch Franse auto's big smile smiley
Als je dat nog 1 keer zegt vriend. winking smiley

Nee dit is wel erg raar weer.
Quote
Nico GTR
Als je dat nog 1 keer zegt vriend. winking smiley

Nee dit is wel erg raar weer.

Nee, natuurlijk klopt dat stereotype niet echt eye rolling smiley Het is ook zeker niet zo dat alle Duitse auto's gründlich in elkaar zitten. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, en auto's zijn tegenwoordig zo verdomd complex... dat kan ook niet goed blijven gaan natuurlijk.

Maar goed, zo'n groot probleem zal het ook niet zijn. Gewoon even wat vochtbeschermer op de meest kwetsbare electronica en dan zal het wel opgelost zijn.
Wat een leuke plaatjes met die 205 er bij! Daar heb ik ook nog goede herinneringen aan. Wij hadden thuis vroeger (begin jaren '90, ik was 12) een 205 1.8D Magnum. Klein autootje, grote soepele motor, schuifdakje... zelfs met z'n vieren op de achterbank was dat een leuk ding. Pruttelde zo lekker in de uitlaat, echt heerlijk.
Wat is de 206 eigenlijk toch een sterk ontwerp, ziet er 18 jaar (!) na de introductie nog steeds fris uit! Ik vind niet dat je dat nog van de 207 kan zeggen...

De poetsbeurt heeft jouw CC zichtbaar goed gedaan thumbs up Erg leuke foto's ook met zijn voorvader, de 205 (nog zo'n sterk en tijdloos ontwerp)!
Dankjewel! Het is inderdaad nog een lekker fris model, zeker zo met de heldere koplampen van de facelift smiling smiley
Maar dan moet 'ie natuurlijk wel fris blijven, hè – ondertussen is 'ie alweer aardig vuil door de regen crying smilie

Nu, ondanks die regen heeft de Peug geen gedrag vertoond dat Conjuring-waardig was, maar ik ben toch even snel langsgegaan bij de garage en zij hadden het vermoeden dat die vochtigheidsproblemen ook iets met het contact zou kunnen zijn. Ik zal 'm daar binnenkort sowieso moeten langsbrengen, want ik merk ook dat de snelheidsmeter er zo nu en dan mee ophoudt en dan voor een paar seconden terugvalt naar het nulpunt. Da's ook niet handig, hè? De toerenteller en brandstofniveau-, koelvloeistof- en olietemperatuurmeters doen het dan wel nog, maar ook de boordcomputer kan het verbruik op dat moment dan niet meer schatten en ook de kilometerteller wordt niet bijgewerkt. Volgens fora is dat een bekend 206 kwaaltje, maar zou dat met een multiplex tellerkast uit 206'jes van na 2001 eigenlijk niet moeten voorkomen. De snelheidssensor kan zich in de ABS-unit of de versnellingsbak bevinden, hopelijk is het slechts een kwestie van een slecht contact?

Toevallig had een Duitse supermarkt bij ons in de buurt vanaf vandaag wat winterspullen voor de auto in de schappen liggen, en daar heb ik mooi mijn voordeel mee kunnen doen. Dan hoef ik van de herfst/winter in ieder geval niet de originele automatten vies te gaan maken met modder en andere troep!



Verder stoorde ik me ook wel aan het feit dat mijn sleutels merkloos waren, echt zo'n dertien-in-een-dozijn autosleutel wordt het dan. Voor nog geen twee euro heb ik een nieuwe behuizing besteld met een metalen ingelegd logo. Dat maakt het wel een beetje af, vind ik drinking smiley

En ondertussen zijn we drie weken na aanschaf een dikke duizend kilometer verder! drinking smiley


Zo, mijn dagelijkse dosis adrenaline heb ik ook alweer gehad.

Op mijn weg naar het werk zat ik zeker 5 kilometer achter een "extra lange" lesvrachtwagen en daarbij is het blijkbaar nodig om voor rotondes de volledige linkerrijbaan in beslag te nemen en op willekeurige momenten 10 km/u te rijden...
Op een gegeven moment kwam er op een 80-weg de mogelijkheid om de vrachtwagen in te halen, en omdat er in de verte wel auto's aan kwamen heb ik flink gas gegeven om snel voor die vrachtwagen te zijn. In de tweede versnelling heb ik in ieder geval flink geaccelereerd, want de teller tikte toch wel de 5.500 rpm aan.



Oeps. Direct na die inhaalactie kreeg ik een 'ping' van de boordcomputer; "airbag storing". Het air bag lampje sprong ook aan, dus die laatste twee kilometer naar het treinstation waren wel even spannend. "Maar," dacht ik, "het lampje is geel dus dan zal het wel meevallen."



Je ziet op deze foto trouwens erg goed dat de tellerplaten niet gewoon wit zijn, maar een beetje een zilveren metallic-look hebben in bepaald licht. Erg apart!
Eenmaal aangekomen op het treinstation brandde het lampje nog steeds, maar ik heb toen de auto uitgezet en opnieuw aangezet (als ICT ondersteuner is dat ondertussen mijn mantra geworden) en jawel hoor, na het oplichten van alle controlelampjes ging ook het air bag lampje uit.
Wellicht was de sensor wat van slag na die inhaalactie? Ik weet dat de air bag sensor werkt met snelheidsverschillen, maar zó hard trok ik nou ook weer niet op.

O, en een bonusplaatje van mijn (kuch) meesterlijke inparkeerkunsten op het station.




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-10-2016 11:25 door BleuZ NL.
Ik had laatst hetzelfde met de Xantia, tijdens het rijden ging het airbaglampje ineens aan. Vervolgens voor de deur uitgezet en opnieuw gestart, toen bleef hij uit..

Zal wel Frans karakter zijn. drinking smiley
Hey leuke foto's , Valkenburg of niet, dat Hotel ben ik afgelopen zomer nog geweest!!
Heerlijk toeren daar met al die mooie wegen!!
Dat is inderdaad Frans karakter, geeft zo'n beetje extra sfeer aan de dagdagelijkse verplaatsingssleur smiling smiley Mijn Pluriel geeft al jaren - met zeer onregelmatige intervallen - melding dat één van mijn parkeerlichten het niet doet. Lampjes vervangen, meldingssensor nagekeken op eventueel slecht contact... Niets van dat alles en alle verlichting werkt ook gewoon in de praktijk. Gewoon karakter dus, niets om je zorgen over te maken cool smiley
Quote
Escher
Dat is inderdaad Frans karakter, geeft zo'n beetje extra sfeer aan de dagdagelijkse verplaatsingssleur smiling smiley Mijn Pluriel geeft al jaren - met zeer onregelmatige intervallen - melding dat één van mijn parkeerlichten het niet doet. Lampjes vervangen, meldingssensor nagekeken op eventueel slecht contact... Niets van dat alles en alle verlichting werkt ook gewoon in de praktijk. Gewoon karakter dus, niets om je zorgen over te maken cool smiley

Hetzelfde is dat ik meerdere malen heb meegemaakt dat bij een Citroën de lamp makkelijk gerepareerd kan worden door een klap op de desbetreffende unit. Vooral de kentekenplaatverlichting in mijn BX had toendertijd elke week een tik tegen de kentekenplaatverlichting nodig. grinning smiley
Airbagstekker onder de stoel van mijn Franse geeft ook soms wel eens problemen. Ergens in een stekker zal het probleem zitten. Computer heeft net het contact verloren, een heel lichte wijziging in de weerstand en bam! hij is aan.

Systeem is zo ontzettend gevoelig. En we weten allemaal wat er in Frankrijk word gedaan nadat met iets gevoeligs heeft gedaan.....juist wijn met een baquette. Zit er gewoon in. tongue sticking out smiley
Kan ook inderdaad een slecht contact zijn van de airbagstekker onder de stoel. Nakijken kan nooit kwaad, of even inspuiten met contactspray.
Mooie auto hoor! Hopelijk kan je dit jaar nog even genieten van het open dak!

Quote
Escher
Dat is inderdaad Frans karakter, geeft zo'n beetje extra sfeer aan de dagdagelijkse verplaatsingssleur smiling smiley Mijn Pluriel geeft al jaren - met zeer onregelmatige intervallen - melding dat één van mijn parkeerlichten het niet doet. Lampjes vervangen, meldingssensor nagekeken op eventueel slecht contact... Niets van dat alles en alle verlichting werkt ook gewoon in de praktijk. Gewoon karakter dus, niets om je zorgen over te maken cool smiley

Dan zou ik jou eens een mooi verhaal vertellen. Mijn 75 gaf aan dat mijn stadslicht kapot was, nou heeft het checkpanel van een Alfa niet echt een goed imago *kuch*, dus ik dacht dat het wel mee zou vallen. Toch maar even kijken en warempel; het lampje was echt kapot! eye popping smiley
Quote
Joël D.
Mooie auto hoor! Hopelijk kan je dit jaar nog even genieten van het open dak!

Quote
Escher
Dat is inderdaad Frans karakter, geeft zo'n beetje extra sfeer aan de dagdagelijkse verplaatsingssleur smiling smiley Mijn Pluriel geeft al jaren - met zeer onregelmatige intervallen - melding dat één van mijn parkeerlichten het niet doet. Lampjes vervangen, meldingssensor nagekeken op eventueel slecht contact... Niets van dat alles en alle verlichting werkt ook gewoon in de praktijk. Gewoon karakter dus, niets om je zorgen over te maken cool smiley

Dan zou ik jou eens een mooi verhaal vertellen. Mijn 75 gaf aan dat mijn stadslicht kapot was, nou heeft het checkpanel van een Alfa niet echt een goed imago *kuch*, dus ik dacht dat het wel mee zou vallen. Toch maar even kijken en warempel; het lampje was echt kapot! eye popping smiley

Bij een Alfa is toch altijd wel iets kapot. winking smiley









grinning smiley
Quote
Joël D.
Mooie auto hoor! Hopelijk kan je dit jaar nog even genieten van het open dak!

Quote
Escher
Dat is inderdaad Frans karakter, geeft zo'n beetje extra sfeer aan de dagdagelijkse verplaatsingssleur smiling smiley Mijn Pluriel geeft al jaren - met zeer onregelmatige intervallen - melding dat één van mijn parkeerlichten het niet doet. Lampjes vervangen, meldingssensor nagekeken op eventueel slecht contact... Niets van dat alles en alle verlichting werkt ook gewoon in de praktijk. Gewoon karakter dus, niets om je zorgen over te maken cool smiley

Dan zou ik jou eens een mooi verhaal vertellen. Mijn 75 gaf aan dat mijn stadslicht kapot was, nou heeft het checkpanel van een Alfa niet echt een goed imago *kuch*, dus ik dacht dat het wel mee zou vallen. Toch maar even kijken en warempel; het lampje was echt kapot! eye popping smiley
jemig, je kunt ook echt nergens meer op vertrouwen he? Is dan echt niets meer heilig...
Quote
Bofkont
Hey leuke foto's , Valkenburg of niet, dat Hotel ben ik afgelopen zomer nog geweest!!
Heerlijk toeren daar met al die mooie wegen!!

Precies! Château St. Gerlach in Valkenburg smiling smiley
Het leuke aan Limburg is dat je ontzettend gevarieerde en leuke landschappen tegenkomt, met veel heuveltjes en bossen. Prachtig!



De air bag storing lijkt inderdaad iets éénmaligs te zijn geweest, in de kleine 500 KM die ik erna nog heb gereden hebben zich geen rare fratsen meer voorgedaan – op elektronisch gebied dan. Ik kwam laatst terug van mijn werk, toen ik de 206 op de parkeerplaats zo aantrof:


Het is niet zo dat ik er echt zo goed op let, maar toch viel me meteen op dat de band praktisch helemaal leeg was.

Nou goed, wat doe je dan? Mijn 306 had een reservewiel onder de auto liggen, maar deze cabrio dus niet. Ik had wel twee schuimbussen in de achterklep liggen waarmee je de banden kunt inspuiten, maar toen ik op de verpakking keek stond daar aangegeven dat ik maximaal 10 KM zou kunnen rijden met een snelheid van 50 KM/u. Erg ver is dat niet, wellicht ver genoeg om tot een bandenspecialist te komen maar dan is het ook maar de vraag of de band dan nog goed opgepompt zou kunnen worden.

De eerste bandenspecialist die ik belde gaf aan dat ik maar gewoon heel langzaam op de platte band richting daar moest rijden, want "die band is waarschijnlijk toch al afgeschreven". Ik ben niet heel erg technisch onderlegd wat auto's betreft, maar dat leek me toch écht geen goed idee want de kans leek me groot dat ik met zo'n actie naast de band ook mijn velg naar de filistijnen hielp. Bovendien lijkt me dat ook gewoon niet veilig.

Goed, dan maar de ANWB bellen. Toch al de derde keer in een half jaar dat ik van hun diensten gebruik heb mogen moeten maken, maar gelukkig werd ik ook nu weer goed geholpen. Na zo'n 45 minuten was de ANWB meneer ter plaatse, waarna hij mijn band terug heeft opgepompt en daarna met een soort spray heeft geprobeerd te kijken of hij een lek kon vinden. Dat was niet het geval, maar wat hem wél opviel (mijzelf trouwens ook, toen ik tijdens het wachten op de ANWB de band eens goed bekeek) was dat de band vrij poreus was en begint te scheuren. Waarschijnlijk te wijten aan het feit dat 'ie erg lang heeft stilgestaan.


In ieder geval is de ANWB meneer me daarna achternagereden naar een ander bandencentrum waar er een waterbak aanwezig was om de band in te leggen. Als er al een lek in de band zat, moest dat zo wel zichtbaar worden. Eenmaal daar de auto op de brug, het wiel eraf en...



Een klein déjà vu momentje big smile smiley


Ook in de waterbak was er helemaal geen lek zichtbaar! Nou ja, die band was toch écht leeggelopen, dus er moet ergens een lek hebben gezeten. Wat blijkt? Die leuke roestvrijstalen Dunlop ventieldopjes van bij de Action schijnen ook wel eens dat soort problemen te geven. Dan duwt de ventieldop het ventiel in, en loopt er zo lucht uit de band.

eye rolling smiley

Die dingen heb ik er maar meteen vanaf gegooid en vervangen door de normale zwarte dopjes. Dan maar minder blits. En sindsdien blijft de band alweer een aantal dagen goed op spanning thumbs up



Nu, voor wat betreft de slechte staat en kwaliteit van de banden:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de aankoop van de auto wel heb gelet op het profiel van de banden, maar verder heb ik niet gekeken... ik ging er van uit dat ik dit setje banden volgend jaar ook gewoon zou kunnen rijden, maar de staat waarin ze verkeren én het feit dat de ANWB meneer me aansprak op de kwaliteit van de banden (ik wist al dat dit geen A-merk was, maar aldus de ANWB meneer waren dit praktisch X-merk banden) verandert dat de zaak natuurlijk. In plaats van dat ik dadelijk winterbanden op ga leggen worden dat nu gewoon vierseizoensbanden.

Deze 205/45 R16 banden zijn om één of andere reden bijna dubbel zo duur als 205/55 R16 banden, en dat betekent dat ik al snel 120 euro per band kwijt ben als ik ook een beetje een fatsoenlijke kwaliteit band wil (en ik wil toch echt wel veilig onderweg zijn). Mijn voorkeur gaat nu uit naar Vredestein Quatrac 5 banden, maar ik ben allesbehalve een expert op dit gebied dus suggesties zijn altijd welkom!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-10-2016 23:39 door BleuZ NL.
Waarom alll season banden??
Dan lever je op elk front naar mijn mening in.

Ik zou gewoon voor een goede zomerband gaan, wanneer ligt hier nu sneeuw??
Een goede zomerband presteert ook onder alle omstandigheden beter dan een winterband, behalve met sneeuw/ijzel.
[www.bandenconcurrent.nl]

De 45 variant is idd duurder, zal wel met het beperkte afname zijn dus minder worden gemaakt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-10-2016 16:31 door Bofkont.
Quote
Bofkont
Waarom alll season banden??
Dan lever je op elk front naar mijn mening in.

Ik zou gewoon voor een goede zomerband gaan, wanneer ligt hier nu sneeuw??
Een goede zomerband presteert ook onder alle omstandigheden beter dan een winterband, behalve met sneeuw/ijzel.
[www.bandenconcurrent.nl]

De 45 variant is idd duurder, zal wel met het beperkte afname zijn dus minder worden gemaakt.

Quote
Nico GTR
Uniroyal Rainsport

Sporttrac

Zoiets dacht ik aan.

Nu hebben jullie allebei meer rij-ervaring dan ik, dus wellicht zie ik het verkeerd, maar is dat wel zo'n goed idee? Immers kunnen zomerbanden regen niet zo goed afvoeren als all season of winterbanden en omdat het in dit kikkerlandje toch erg veel regent is de kans op aquaplaning dan ook een stuk groter, lijkt me. Verder kan het best zo zijn dat er maar een paar dagen zijn waarbij het glad op de weg is, maar àls het dan zover is en ik een schuiver maak... Wat veiligheid betreft wil ik met het oog op mijn dik half jaar rijervaring absoluut geen risico's nemen.

Nu ik er zo over nadenk zou het wellicht niet onmogelijk zijn om te gaan voor een nieuwe set winterbanden, want tegen de tijd dat het van het voorjaar weer tijd wordt voor zomerbanden heb ik ruim de tijd om ook daarvoor weer budget te maken. Dan stap ik 's winters sowieso met een gerust hart in mijn auto, en dat is me ook wel wat waard.

Ondertussen is de verzekeringskwestie van de 306 nog steeds niet afgerond en daar stoor ik me toch wel behoorlijk aan. Een paar weken geleden werd mij verteld dat de Franse verzekeraar enkel nog met mij contact hoefde op te nemen om een uitbetaling te regelen, maar nu blijkt dat het rapport van de "expert" (waar die een dikke maand de tijd voor heeft genomen) geen melding heeft gemaakt van de restwaarde van het wrak. Daar moeten zij dus nu ook weer achteraan...

Wat ben ik blij als dat hele gedoe achter de rug is, zeg angry smily



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-10-2016 23:41 door BleuZ NL.
Dat zie je verkeerd. winking smiley

Zomerbanden zijn juist voor het afvoeren van water het meeste geschikt. De Rainsport heeft een A voor grip op nat wegdek en de Sporttrac een B. Daarnaast hebben recente test uitgewezen dat een winterband alleen beter is op sneeuw en ijs. Niet eens beter op een nat wegdek van 2 graden, nee enkel op sneeuw en ijs, dan gaat de beste allround 4S band ook winnen van de zomerband, op elk ander punt won de reguliere (zomer) band.







Tuurlijk is elke goed ontworpen band beter dan een X merk band uit China. Maar kies wat voor jouw gebruik het beste is. Laat je niet leiden door de leuke marketing. Een reguliere zomerband voldoet voor 99,9% van het jaar. En als het sneeuwt heb je een winterband nodig. Ons klimaat is niet gemaakt op 4S banden.
In jouw maat zijn veel testen gehouden en de Michelin Premacy 3 is ook in jouw maat leverbaar. (Lucky bastard! eye rolling smiley)
Quote
BleuZ NL
Zo, mijn dagelijkse dosis adrenaline heb ik ook alweer gehad.

Op mijn weg naar het werk zat ik zeker 5 kilometer achter een "extra lange" lesvrachtwagen en daarbij is het blijkbaar nodig om voor rotondes de volledige linkerrijbaan in beslag te nemen en op willekeurige momenten 10 km/u te rijden...

Ja, dat is soms nodig. Zodat de 'deur' dichtzit voor ongeduldige bestuurders die denken er nog wel ff langs te kunnen. winking smiley
Uniroyal of Kleber [www.bandenconcurrent.nl] zijn, naar mijn mening, prima merken en een sub-merk van een groot bandenconcern (Kleber is van Michelin ).
Ik hoor ook goede verhalen over Uniroyal. Cheap maar goed.

Al ben ik nogal Michelin en vredestein fanboy big smile smiley
Bedankt voor alle suggesties! Maarreh Nico, ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt, want ik heb 205/45 R16 banden en geen 205/55 R16 tongue sticking out smiley

Veel aanbod is er niet in die maat, en ik ga één dezer dagen eens informeren bij mijn garage want ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet helemaal uit ben. Tegelijkertijd weet ik dat ik er niet te veel over na moet denken, want zoals jullie zeggen is elke goed ontworpen band een stuk beter dan wat er nu op ligt. Of dat nu een vierseizoens- of winterband is.



Het hoofdstuk van de rode 306 is bij dezen nu écht bijna afgesloten, trouwens. Ik heb inmiddels de schadevergoeding van de verzekering ontvangen; onder de streep heb ik er uiteindelijk toch nog geld op moeten bijleggen, maar het is uiteindelijk wel een redelijk acceptabel bedrag geweest. Daar is de zaak dan ook mee af gedaan. Je wordt in zo'n situatie hoe dan ook genaaid, zo blijkt.

Het enige wat mij nu nog rest is het laten slopen van de auto, omdat de Franse verzekering mij daar niet mee kan helpen. Dat lijkt me dan weer een klus voor de ANWB, aangezien zij in eerste instantie juist aan hun hebben overgedragen. We zullen het meemaken.



Hoe houdt de 206 zich verder? De linker voorband is niet meer leeggelopen, dus dat is positief, en ondanks het vochtige weer zijn de elektronicaproblemen van een paar weken geleden niet meer de kop op gestoken.

Wel heb ik weer een klein avontuurtje gehad tijdens het autowassen gisteren, want ik had mezelf op één of andere manier buitengesloten... ik had de auto bij de stofzuigers geparkeerd, uitgezet en de sleutel in het bakje bij de handrem neergelegd. Op een gegeven moment had ik allebei de deuren dichtgedaan, en toen kreeg ik ze niet meer open want ze zaten op slot!

Gelukkig had ik mijn telefoon wel in m'n zak, dus mijn moeder maar even gebeld en die is de reservesleutel komen brengen. Nu heb ik ook wel geleerd om mijn sleutels niet in de auto te laten liggen eye rolling smiley





Ik heb intussen ook mijn Umweltplakkette binnen gekregen, die heb je tegenwoordig in praktisch alle grotere Duitse steden nodig als je daar wil rijden met je auto. In eerste instantie paniek, want uit een snelle Google-sessie maakte ik op dat alleen auto's die voldoen aan de Euro 4 emissienorm in aanmerking komen voor een groene sticker. Die van mij voldoet volgens het AutoWeek-kentekenrapport enkel aan de Euro 3 norm, wat zou resulteren in een oranje sticker waardoor ik steden als Aachen en Frankfurt niet in zou mogen.

Nu zag ik in Aachen toch echt wel veel (Duitse, weliswaar) 206 cc's rondrijden met zo'n groene sticker, en zelfs nog veel oudere auto's die waarschijnlijk ook niet aan die norm voldeden! Uiteindelijk ben ik toch maar even het ANWB-kantoor hier in de buurt binnengelopen om eens te informeren hoe dat nu zat, en toen bleek dat ik gewoon niet goed gelezen had. Die emissienorm was alleen de standaard voor dieselauto's, voor benzineauto's had dat te maken met het bouwjaar en zouden auto's van na 1992 gewoon in aanmerking komen voor een groene sticker.

Het resultaat:




Een ander succesverhaal wat terug te leiden is naar het niet goed hebben gelezen van de handleiding gaat over de automatische verlichting waar mijn 206 mee zou zijn uitgerust. In tegenstelling tot de automatische stand van de ruitenwissers heb ik daar nooit wat van gesnapt.

Tot voor een paar dagen geleden, toen ik een nieuwe collega ontmoette die heel toevallig ook een 206 cc bleek te hebben, een eveneens zilveren 1.6 16v uit 2002 met een zwart-rood lederen interieur. Om de automatische verlichting te activeren moet je het contact blijkbaar in de accessoirestand hebben staan (de motor dus niet starten) met de verlichting uitgeschakeld, en daarna de "auto" knop ingedrukt houden.

Met dat advies is het me dus inderdaad gelukt. Niet dat ik het vervelend vind om de verlichting zelf aan te zetten, maar als de functionaliteit er is... gewoon, omdat het kan drinking smiley

Voilà!




Na deze ietwat beschamende acties (waar ik trouwens veel door heb geleerd, en is dat niet het belangrijkste?) zal ik afsluiten met wat leuke foto's die ik nog heb gemaakt big smile smiley







1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-11-2016 13:33 door BleuZ NL.
Quote
BleuZ NL

Ik heb intussen ook mijn Umweltplakkette binnen gekregen, die heb je tegenwoordig in praktisch alle grotere Duitse steden nodig als je daar wil rijden met je auto. In eerste instantie paniek, want uit een snelle Google-sessie maakte ik op dat alleen auto's die voldoen aan de Euro 4 emissienorm in aanmerking komen voor een groene sticker. Die van mij voldoet volgens het AutoWeek-kentekenrapport enkel aan de Euro 3 norm, wat zou resulteren in een oranje sticker waardoor ik steden als Aachen en Frankfurt niet in zou mogen.

Nu zag ik in Aachen toch echt wel veel (Duitse, weliswaar) 206 cc's rondrijden met zo'n groene sticker, en zelfs nog veel oudere auto's die waarschijnlijk ook niet aan die norm voldeden! Uiteindelijk ben ik toch maar even het ANWB-kantoor hier in de buurt binnengelopen om eens te informeren hoe dat nu zat, en toen bleek dat ik gewoon niet goed gelezen had. Die emissienorm was alleen de standaard voor dieselauto's, voor benzineauto's had dat te maken met het bouwjaar en zouden auto's van na 1992 gewoon in aanmerking komen voor een groene sticker.

Duitsers en hun bureaucratie. Wij hadden ook zo'n sticker totdat vorig jaar onze voorruit sneuvelde en vervangen moest worden. Op de foto's bij mijn autoreview zie je de plakker nog zitten. Met carnaval was ik in Dld, dus ik dacht bij de TÜV even een nieuwe sticker te kunnen kopen. Foto's van de oude mee. plus kentekenpapieren. Bleek ik geen sticker meer te kunnen krijgen. Ik moest een bepaald abgasformulier hebben. APK formulier erbij, maar dat was niet voldoende. Nu dus in het vervolg maar zonder sticker en de foto erachter van degene die ik had. Ik had overigens wel een andere sticker kosteloos kunnen krijgen als ik het stuk voorruit met de ude sticker had meegenomen nut smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-11-2016 13:42 door s velthuis.
Bij elke autowissel leg je er eigenlijk geld op toe. Maar je bent dus nog steeds eigenaar van de 306 als ik het goed begrijp?
Mooi dat die verzekeringskwestie eindelijk is afgehandeld, de CC staat er schitterend bij thumbs up
Mooi dat het afgehandeld is! Die band ziet er inderdaad niet helemaal goed uit, haha.

Collega van me had bijna hetzelfde, band was prima, profiel was ook goed maar bij de APK bleek dat ze binnen het profiel aardig uitgedroogd waren en zelfs het canvas zichtbaar was. Deze moesten toen uiteindelijk ook vervangen worden, maar hier was het ook omdat de auto een langere tijd stil had gestaan en dit had de banden dus schijnbaar niet veel goed gedaan. nut smiley
Quote
Nico GTR
Bij elke autowissel leg je er eigenlijk geld op toe. Maar je bent dus nog steeds eigenaar van de 306 als ik het goed begrijp?

Yes, de 306 staat nog steeds op mijn naam. Ik heb 'm wel geschorst en hij is ook niet meer verzekerd, dus ik heb er geen lasten meer aan.

Ik dacht trouwens dat het laten slopen redelijk snel/gemakkelijk zou verlopen, maar niets blijkt minder waar eye rolling smiley
De ANWB stuurt me namelijk door naar de alarmcentrale van Eurocross, dat schijnt een overkoepelende organisatie te zijn waar ook een aantal Nederlandse verzekeraars bij zijn aangesloten. Zij nemen contact op met de Peugeot-dealer waar de 306 staat/stond (vier maanden geleden ten minste nog) om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Dan zal ik een afstandsverklaring moeten tekenen om de auto te laten invoeren in Frankrijk, en pas daarna kan de auto gesloopt worden. Ik verwacht dat dat nog een paar weken zal duren en het is volgens de ANWB heel goed mogelijk dat ik er nog kosten worden gerekend voor het laten slopen van de auto, maar dat ga ik dan natuurlijk ook weer declareren bij mijn Franse vrienden.



De 206 attendeerde me er afgelopen week al op: het wordt tijd voor nieuwe banden!


Vandaag is de Peug op bezoek geweest bij de lokale garage, waar nieuwe banden zijn gemonteerd en er ook even is gekeken naar de algemene toestand van de auto. Die was nog prima in orde, maar er waren wel wat puntjes:

1. Ik merkte dat de uitlaat af en toe licht rammelt tijdens het accelereren. Waarom was door de monteur gemakkelijk te zien: de uitlaat die er nu op ligt is helemaal niet voor een 206 cc bedoeld, maar voor een drie- of vijfdeurs hatchback. De cabriolet heeft namelijk een stabilisatorstang en daar loopt de huidige uitlaat op een vreemde manier onderdoor. Dat houdt in dat de uitlaat op één punt nu ook erg laag hangt: niet laag genoeg om bij drempels voor problemen te zorgen, maar als de uitlaat ooit moet worden vervangen komt er dus gewoon weer een geschikte uitlaat onder.
2. Bij aanschaf werd mij verteld dat er pasgeleden nieuwe remmen op waren gezet. Ze piepten aardig wat, en dat zou na een paar dagen weg moeten gaan. Voor het grootste deel is dat ook gebeurd, maar af en toe willen ze nog wel eens piepen. De remmen blijken in orde, maar de monteur schatte in dat de blokjes achter na zo'n 6000 KM wel vervangen moeten gaan worden.
3. De snelheidsmeter die af en toe wegvalt krijgt zijn informatie van een snelheidssensor die op de versnellingsbak zit, zo blijkt. Die sensor (of iets gerelateerd, mijn geheugen laat me hier een beetje in de steek...) wordt volgende week woensdag vervangen. Hopelijk lost dat het probleem op!

Voor de banden ben ik uiteindelijk toch gegaan voor een set Vredestein Quatrac 5. Mijn ouders hebben die momenteel ook onder hun Mégane Scénic liggen, en toen ik zag dat Elco ook Quatracs onder zijn 306 heeft liggen stelde me dat ook wel gerust.

Ik merk dat ze een heel stuk stiller zijn dan mijn vorige X-merk banden, en het sturen gaat nu ook lichter maar ik begrijp dat dat naarmate de banden slijten weer zwaarder wordt.


Zo kunnen we weer een tijd vooruit!


De 206 is echt onwijs smerig nu crying smilie Maar poetsen heeft toch weinig zin met dit weer...


En ik zit nu een stuk geruster achter het stuur. Dat blijft genieten drinking smiley




3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-11-2016 15:42 door BleuZ NL.
Zo zo even goed geïnvesteerd in de wagen thumbs up
Zullen absoluut goede banden zijn!!

Prachtig uitzicht ook dat dashboard, lekker luxe.
Goede banden zijn altijd goed!

Kan me wel voorstellen dat je het verschil merkt. winking smiley Ik had dat ook de eerste meters en dan waren mijn banden niet eens nieuw.
Quote
BleuZ
Voor de banden ben ik uiteindelijk toch gegaan voor een set Vredestein Quatrac 5. Mijn ouders hebben die momenteel ook onder hun Mégane Scénic liggen, en toen ik zag dat Elco ook Quatracs onder zijn 306 heeft liggen stelde me dat ook wel gerust.

Ik heb zelfs Quatrac 3's, jij de (betere) 5's. Erg goede keuze wat mij betreft, ze bevallen mij uitstekend. Nu hopen dat het vervangen van die baksensor je tellerprobleem oplost, dan kun je zorgeloos de winter in thumbs up.
Dank jullie wel! Ik ben ook erg tevreden over de banden. De kilometerteller staat onderhand op 176.000 KM, dus ze zijn goed ingereden big smile smiley

Wat is er allemaal nog gebeurd? De snelheidssensor bij de versnellingsbak is vervangen, de eerste logische stap voor het verhelpen van de regelmatig uitvallende snelheidsmeter. Inmiddels is dat niet meer gebeurd, fingers crossed dus!

Daarna heeft de Peug onverhoopt nóg een dag bij de garage mogen doorbrengen, want mijn broertje had de auto geleend en na een erg krappe bocht heeft 'ie een stoeprand meegepakt... sad smiley
In eerste instantie leek het wel mee te vallen, want er was geen opvallende schade aan de velg of zo te zien, maar daarna begon de achterkant te ratelen en vreemde geluiden te maken wanneer ik een bocht nam, vooral naar links. De uitlaat – die sowieso al niet ideaal geplaatst was, remember? – bleek een beetje verzet, die is dus weer netjes rechtgezet, en de rare geluiden zijn nu ook weer weg.

Ik zit dus weer met een lekker gevoel achter het stuur, maar toch is het wellicht niet slecht om eens te gaan informeren welke onderdelen verkeerd zijn en wat een nieuwe uitlaat me zou gaan kosten. Afhankelijk van het onderdeel kan dat tussen de 200 en 500 euro gaan zitten namelijk... nut smiley

Gelukkig is er nog meer goed nieuws: ik heb intussen namelijk een nieuw pakketje binnengekregen! Een Yatour kastje die zich gedraagt als een CD-wisselaar maar tegelijkertijd een Bluetooth-signaal ontvangt van mijn telefoon zodat ik ook mijn eigen Spotify-afspeellijsten kan afspelen in de auto.



Maaarrrr... ondanks dat mijn autoradio wel is ondersteuning biedt voor een CD-wisselaar was dit niet voorbereid: nadat ik het kastje in had gestoken en op de knop voor de CD-wisselaar drukte, gebeurde er niks. Ik moest eerst een bezoek brengen aan de Peugeot-dealer zodat zij softwarematig die aansluiting konden activeren. Een collega van me had dit ook laten doen en daarmee was 'ie 50 euro kwijt geweest voor een half uur werk. Nou ja, tijdens het wachten kun je je ten minste amuseren in de showroom.



Al dat moois in de showroom...


Zo'n nieuw stuurwiel is wel even wennen... zo klein, en dan lijkt het ook nog eens alsof je in een ruimteschip zit!


Bij mij ging het wat sneller dan gedacht, want na 20 minuten waren ze al klaar en daarom hoefde ik maar 29 euro af te tikken! Dat viel me heel goed mee.

Het mooie is dat die Yatour compatibel is met de originele Peugeot-radio en je daarmee ook de stuurbediening en het display behoudt! Niet dat je veel aan dat display hebt, trouwens, want in de "CD-wisselaar" modus denkt de boordcomputer constant dat hij op de eerste plaat van de eerste CD zit. Dan laat 'ie wel het tijdsverloop van het liedje zien, maar het was leuker geweest als de artiest en de titel van het liedje daarop te zien was (net als op de Pioneer uit m'n 306). Ach ja, het voordeel van deze setup is dat het interieur er nu nog helemaal origineel uit ziet en alles werkt zoals het hoort.

Prachtige oplossing die interface thumbs up
Mooi dat de originele look behouden blijft op deze wijze.
Die Yatour is inerdaad een mooie oplossing, zeker omdat je er niks van kan zien. thumbs up Mooi dat het display ook blijft werken thumbs up
Dank! Ik moet zeggen dat het ook érg goed werkt, ik ben er erg blij mee zo.



Verder doet de Peug het uitstekend; de snelheidsmeter heeft het nog geen enkele keer laten afweten sinds de sensor vervangen is grinning smiley
En ook met dit koude weer start 'ie gewoon zoals het hoort; hij stond er vanochtend zowat bevroren bij!





Nu ik dat zo zie moet ik wel echt eens wat aan die achterste kentekenplaat gaan doen. Toevallig rijdt er in m'n dorp precies eenzelfde 206 cc rond als de mijne, tot aan de kentekenplaathouder toe eye rolling smiley Die komt dus van dezelfde handelaar af, haha.

Maar ik wil eigenlijk toch wel een mooie cleane achterkant, zónder reclame en popnagels (?) in de plaat.


Kan toch? Mijn plaathouder schroef je vast op de klep en vervolgens klik je de plaat vast.

Bij mijn ouders in t dorp/stad/gehucht/gedrocht rijd er een 206 CC rond met platen van de 206 CC club.....weet niet of dat wat is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-11-2016 22:02 door Nico GTR.
Quote
Nico GTR
Kan toch? Mijn plaathouder schroef je vast op de klep en vervolgens klik je de plaat vast.

Bij mijn ouders in t dorp/stad/gehucht/gedrocht rijd er een 206 CC rond met platen van de 206 CC club.....weet niet of dat wat is.

Zo heb ik die van mij ook vastgeklikt aan de voorkant, en een nieuwe plaathouder heb ik ook al in de kofferbak liggen smileys with beer

Nu is het probleem bij de huidige plaat dat ik die met geen mogelijkheid er af krijg. Op de voorbumper zaten er gele kunststoffen dopjes over de schroeven heen; die heb ik er gewoon afgehaald en daarna de kentekenplaat er af geschroefd. Die 'dopjes' op de plaat achter zijn niet van kunststof maar van metaal, en het lijkt er niet op dat je die er zomaar af kan halen. Ik zal nog eens goed moeten kijken hoe dat kreng er op gemaakt is, anders wellicht even bij de garage binnenlopen binnenkort thumbs up

En tja, van wat ik heb gezien zijn alle 206 gerelateerde fora al jaren niet meer echt actief sad smiley Het zou leuk zijn geweest als er zoiets zou zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-11-2016 22:08 door BleuZ NL.
Dan maar even naar de handelaar en vragen wat het is waarmee die het spul heeft vastgekit?
Quote
Nico GTR
Dan maar even naar de handelaar en vragen wat het is waarmee die het spul heeft vastgekit?

Dat is wel een goed plan ja thumbs up
En we kunnen weer naar de volgende pagina? grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.