DAF 44 Oldtimer - Dagelijkse belevenissen

Gepost door Mr Rob 
Wat een topverslag weer! Vooral die geluidseffecten zijn briljant nut smileythumbs up
Fantastisch man!
Lekker prutsen, goede muziekkeuze, goede humor.
Dacht al dat het was doodgebloed, al een tijd geen update gezien.
Kan je dit niet wekelijks doen? Engelse subs eronder. Op YT knallen, kan je nog geld verdienen ook met je hobby. Kijk maar eens naar Home Built By Jeff
Dat was weer een heel leuk filmpje Rob, ik heb er smakelijk om gelachen en je bent zeker inventief en creatief!

Keep up the good work!
Dank voor de reacties! smiling smiley

@MX6,
Ik heb eerlijk gezegd altijd al weinig Dafjes op de weg gezien. Ze zijn er nog wel gelukkig. smiling bouncing smiley

@eerriikk,
Ik had dit graag op die manier willen doen. Alleen kost een video mij gemiddeld 1 a 2 weken om te maken. De voice overs zijn het meeste werk, en om voor de camera mijn verhaal te doen moet ik nog iets meer gewend aan raken. En helaas helpen de muziekjes ook niet. Ik heb zo'n idee dat Youtube automatisch videos met copyright muziek verder naar achteren drukt. Ik kan er ook geen geld op verdienen wegens de copyright. Ik neem dat maar voor lief omdat een wat sprekender deuntje tussen de rechtenvrije tunes toch iets is wat ik zelf graag er in heb. Uiteindelijk is het ook allemaal maar een hobby. :P
Wie weet of er ooit een video aanslaat. Tot die tijd sleutel ik in elk geval rustig door voor de 100 man die het volgt. big smile smiley

Ik zal het kanaal even checken.

---
Er is dadelijk in elk geval weer genoeg nieuw beeldmateriaal voor een paar verslagen. Ik heb twee weken vrij genomen om in alle rust in een loods met een autobrug de Daf bijna helemaal uit elkaar te trekken en al het nodige aan te pakken voor de wereldrit. Er wordt weer laswerk verricht waaronder aan de voorruit, de achterophanging wordt vervangen voor een verzwaarde uitvoering, het remsysteem wordt volledig vervangen, en er vinden nog andere diverse reparaties tegelijk plaats.
En dat alles kan ik doen in de volledige rust zonder claxonerende grapjassen en lokale criminelen.

Ik vergat trouwens nog helemaal dit geschreven verslag hier te plaatsen:

Hoofdremcilinder Revisie

Zoals de naam het suggereert, heb ik de nieuwe dubbele hoofdremcilinder doen reviseren die dadelijk in de wagen gaat. Met alle ellende die daarbij komt kijken.
Even een welgemeende tip voor de volgende keer: gebruik ATE remcilinderpasta bij het monteren van die rubbertjes en het in elkaar monteren van de cilinder i.p.v. remvloeistof.
Die remcilinderpasta beschermt de cilinder tegen roest, remvloeistof (in aanraking met lucht) veroorzaakt juist corrosie.... hiermee verdubbel je minimaal de levensduur en voorkom je corrosie (en uiteindelijk lekkage) tussen rubbers en cilinder.
Idem als je straks leidingen/slangen e.d. (alles wat met remvloeistof in aanraking komt) gaat vervangen: even wat remcilinderpasta op het schroefdraad aanbrengen en het blijft gangbaar, ook als je over 10 jaar de boel nog eens los moet maken.
Voor de kosten hoef je het niet te laten: een grote tube kost je hooguit 2 tientjes en daarmee kun je probleemloos het gehele remsysteem van 10 auto's reviseren.

En verder, let even goed op welke remvloeistof je gebruikt.
Helaas wordt er bijna overal gezegd dat je rustig DOT4 kunt gaan gebruiken waar DOT3 is voorgeschreven.
Niet alle NOS remcupjes/remslangen zijn echter even goed bestand tegen de remvloeistof DOT4, de standaard norm was destijds meestal nog DOT3. (dus zonder de kookpunt verhogende toevoeging van boraat)
Wil je op safe spelen met DOT4 dan geen NOS gaan gebruiken maar recent geproduceerd materiaal, dit is meestal nog prima verkrijgbaar bij revisiebedrijven.

Hier een mooi voorbeeldje van wat verkeerde remvloeistof kan doen met NOS rubber, dit gevalletje kwam ik tegen onder een oldtimer uit de jaren '80 met hardnekkige remproblemen:

... zoals je ziet is het binnenwerk van de slang compleet vergumd, dit is 4 jaar na montage van die slang.... en aan het uiterlijk van de slang is totaal niets te zien.
Heel erg bedankt voor de tip. Ik heb inderdaad NOS slangen en cupjes, en heb hier een mooie bus DOT 4 olie erbij staan.

Mijn achterste remslangen waren dus ooit verstopt, en het probleem ziet er exact hetzelfde uit:

Vieze zwarte gunk hield de boel verstopt.

Heel apart dat overal in die oldtimer wereld gewoon doodleuk DOT 4 verkocht wordt, want inderdaad, de handleiding geeft DOT 3 aan.
Ik ga even een liter DOT 3 bestellen tezamen met die ATE pasta.
Weet jij toevallig ook of er een verschil zit tussen "G-DOT 3" en gewoon DOT 3? Ik zie op Winparts de volgende vloeistoffen staan:

[www.winparts.nl]

[www.winparts.nl]

ATE is het systeem van mijn auto, dus ben geneigd die te willen halen. Maar die hebben die gekke G aanduiding zonder erbij te zeggen waar het voor staat.
ABS daarentegen is weer lekker goedkoop. Als het voor de specificaties niet uit maakt, kan ik net zo goed dat nemen.

En nog een laatste vraagje trouwens, is er een specifieke reden om rempasta te gebruiken op de schroefdraden i.p.v. gewoon koper- of keramisch vet?

-edit-
Ik heb toch maar de ATE vloeistof gehaald. Zal vast wel werken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-07-2020 11:40 door Mr Rob.
Ik heb nog nooit gehoord van G-DOT3.
Als ik een remsysteem van een oldtimer compleet reviseer (nieuwe leidingen, gereviseerde hoofdremcilinder / remcilinders / remdrukregelaar) vul ik het remsysteem met DOT5, dat siliconenspul is ook perfect (gaat veel langer mee) en lang niet zo agressief.
Je kunt het alleen niet mengen met DOT3/4/5.1, en bij gebruik van NOS revisiemateriaal is het ook niet aan te raden.
Bij gebruik van DOT3/4 zondermeer om de 24 maanden verversen, dat is een behoud voor je remsysteem.

Rempasta heeft het voordeel dat het bestand is tegen remvloeistof en ook geen invloed heeft op de remvloeistof als het daarmee in contact komt, keramisch vet en kopervet bezit die eigenschap niet.
Ik heb intussen het remvet in huis. Ik dacht voor €11,- zo'n hotel-tandpasta formaat tube in huis te halen. Kreeg ik dit:

Dus voor de komende 11.977 remcilinder revisies zit ik goed.

Maar een goede tip was het zeker. Ik haalde de HRC uit elkaar, gaf weer een inspectie aan de binnenkant, en overal zat alweer een laagje aanslag. Dat terwijl die cilinder al die tijd netjes afgesloten bewaard is gebleven.

Ik heb dus alles weer goed schoon gemaakt en ditmaal met het vet in elkaar gezet. Oioioi dat gaat soepeltjes nu zeg. Die plunjer indrukken voelt nu nog gladder dan een Iraans wegdek.

Ook blijkt dat mijn voorste twee remslangen wel nieuwe productie zijn (2019). Dus wat ik doe, nu ik alles toch al heb, is om eerst op DOT3 te rijden. En dan over 1 a 2 jaar (afhankelijk van wanneer SARS de Tweede het weer toelaat) het allemaal nog eens te controleren. Vertrouw ik het niet, dan worden het toch nieuwe remslangen achter en nieuwe rubbers in de HRC. De nieuwe wielremcilinders zijn al geen NOS dus dat zit wel snor.

En waarom niet gelijk de juiste remslang bestellen?
Ik kan oprecht de juiste lengte en connectie niet vinden. Er is langer, er is korter, met 100 verschillende uiteindes, maar niks zoals het bij de Daf zit. Dus ik durf nu even niet op de gok iets te bestellen waarvan ik de maten niet gegarandeerd krijg. En daarbij, morgen begin ik al aan het project.

Btw,
De G-DOT 3 was uiteindelijk gewoon de benaming die ATE het gaf. Het was gewoon inderdaad DOT 3. Niks bijzonders.
Dus stel als ik alles volledig zou vervangen zonder NOS rubbers, dan zou zelfs DOT 5 nog werken? Onder voorwaarde dat het systeem dan ook echt ongebruikt schoon is?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-07-2020 18:21 door Mr Rob.
Al doende leert men, en het grote voordeel van een forumverslag bijhouden is dat eventueel benodigde tips dan ook vanzelf aan komen waaien.winking smiley

DOT5 kun je inderdaad gaan gebruiken mits het gehele remsysteem eerst volledig schoon en vrij is van de normale remvloeistof DOT3/4/5.1 (dus in principe nog nieuw en ongebruikt is).
Vermeld DOT5 dan wel even heel duidelijk op het remvloeistofreservoir: een vergissing is (met name bij oldtimers) heel snel gemaakt en een cocktail van remsapjes geeft een gigantische smeerboel en ravage in het remsysteem die heel lastig weg te krijgen is.
Waanzinnig leuk dit. Ook al heb je het allerslechtste humeur, wat zeg ik, een depressie... dit haalt je er weer uit.
Ook dat tijdrovende geklooi met dat stomme afdekplaatje voor de radio, welke klusser herkent dit niet?
En dan al die andere ingrijpende klussen, zonder de moed te verliezen. Petje af weer!
Filmpje
19-08-2020 16:56
Nog even voor de duidelijkheid, voorgaande reactie was op het eerdere filmpje. Allemaal kijken!
Re: Filmpje
19-08-2020 17:19
Weer heerlijk om naar te kijken Robin! smileys with beer
21-08-2020 18:50
Dank voor de reacties! big smile smiley

@Woestijnroeper,
Al had ik daar nog niet zoveel van op beeld staan, was ik inderdaad behoorlijk lang bezig met het frontje plaatsen. Doorgaans zitten dit soort radio's ergens aan de achterkant bevestigd ter ondersteuning. Maar aangezien Daf blijkbaar pas op de laatste minuut van het ontwerp process erachter was gekomen dat er een fenomeen genaamd "de autoradio" bestond, hebben deze wagens dat niet. Wat dus betekent dat het volledige gewicht aan de twee draaiknoppen hangt. Laat het dan net zo zijn dat het plastic van dat voorfrontje hol is van achteren en zo broos is als een baguette op een strandstoel. Ik kon dus eerst een combinatie van allerlei ringetjes bij elkaar gaan lopen rapen om deze holle ruimtes te vullen zodat er geen kracht op het plastic van het frontje zou staan wanneer alles aangedraaid zou worden.

-----
Intussen zit de Daf weer in elkaar na 2 weken non stop aanploeteren. De ophanging is nagenoeg volledig vervangen, er zit een nieuw remsysteem in, de raamsponning is vervangen en de bodem aan de rechterkant is nu proper dicht gelast. Of laat ik het zo zeggen, alles is gelast. Of het proper is valt nog te discusseren.

Wat betreft de remmen. Na al die moeite in het reviseren gestoken te hebben, kon ik uiteindelijk deze prachtige hoofdremcilinder in de vuilnis mikken. Wat bleek, het exemplaar dat ik had gereviseerd had schijnbaar een lekkage bij het schroefdraad van de terugslagklep. Wanneer de rem werd ingetrapt bleef er vloeistof uit druppelen. Uiteindelijk had ik de klep zodanig strak aangedraaid dat het draad dol draaide. Zowel van de klep alswel van de cilinder. En tja, tis niet alsof ik een fijn metrisch draadtap setje heb liggen. Overigens bleek de uitlijning van het gat niet haaks te zijn op het vlak waarin dit was geboord, waardoor er nooit een perfecte seal plaats zou kunnen vinden. Zelfs niet met een koper ringetje. (heb 900 verschillende ringetjes geprobeerd).

Dus, ik kon een andere HRC optrommelen. Ook een gebruikte met versleten zuigers. Dus ik heb datgeen allemaal overgezet van de kapotte cilinder naar een nieuwe met goed schroefdraad, en nu lijkt alles naar behoren te werken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-08-2020 18:54 door Mr Rob.
21-08-2020 19:41

De Rotterdamse Daf in Amsterdam. Op de Dam.
23-08-2020 18:51
Mr Rob, dank voor de aanvulling over de inbouw van de radio. Man, man, man. Dit hele DAF-project geeft je wel veel toekomstperspectieven. Ik denk aan cursussen geven en je als spreker in laten huren. Onderwerpen: Omgaan met teleurstellingen, doorzettingsvermogen opbouwen voor beginners, idem voor gevorderden, lichamelijk letsel voorkomen in primitieve situaties, de combicursus blijven lachen als het om te huilen is en de moed niet opgeven terwijl dat logisch zou zijn, reizen met een auto die achteraf levensgevaarlijk blijkt (en het verwerkingsproces daarvan), motivatie overeind houden in onmogelijke situaties en zelfvertrouwen tegen beter weten in. Dit alles naast de cursus 'Techniek; doe-het-zelf, maar dan anders'. Het is maar een tip, maar ik voorzie een gouden toekomst!
24-08-2020 10:00
Haha, geweldig dit. Mr Rob & Woestijnroeper moeten samen maar lezingen gaan geven.cool smiley
Ha dank voor het compliment big smile smiley
Al moet ik wel toegeven dat ik soms buiten de camera om nogal minder beschaafde vertoningen maak wanneer dingen ontzettend tegen zitten. Maar het komt gelukkig altijd wel goed.

@Tydelyck,
Leuk! Tijdens de opnames voor "Zee van Tijd". Mijn tenen zijn nog bevroren van die dag. Clint's 33 stond daar ook.

Hier wat videobeelden:
[www.youtube.com]

[www.youtube.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-08-2020 16:23 door Mr Rob.
Mr Rob
Hier wat videobeelden

Daar heb ik ook nog wat video van, maar dan uit een andere hoek...

[www.youtube.com]
Ooh vanuit dat perspectief staat hij er ook mooi op. Tof!
Inmiddels is de eerste video af van de reeks die komen gaat omtrent de twee weken die ik afgelopen zomer aan de Daf heb besteed. Hierin is te zien hoe de voorruit wordt verwijderd, en waag ik een poging om dit rubber te vervangen tezamen met de chromen sierstrip die om het glas heen loopt.

Daf 44 - Raamrubber Vervangen | Expeditie Daf - Deel 1

En ook zit de volgende opgaaf er al aan te komen. Zoals sommigen wellicht nog weten, heeft mijn Daf altijd sloom gestart al vanaf dag één dat ik m heb. In de zomer gaat het op zich prima, maar zodra het ook maar een beetje koud wordt is het gelijk klaar met de pret.

Een elektrisch probleem zou je zeggen. Niet dus. Na meerdere metingen is de elektra dik in orde. De accu is nieuw, de startmotor is nieuw, de dynamo is nieuw, de spanningsregelaar is nieuw, de plus kabel naar de startmotor is nieuw, er lopen extra massakabels, je verzint het maar en het is vervangen en afgesteld.

Ik begon te vermoeden dat het mogelijk een mechanisch probleem zou zijn. Dus, met wat assistentie hebben we een compressietest uitgevoerd. De rechter cilinder (van achteren gezien) geeft 10.5 Bar. En de linker 8 bar. Dat klopt dus al niet. (Moet +- 9.5 Bar zijn meen ik) Maar nu komt het gekke. Wanneer wij de meting doen aan de kant waar de compressie het hoogst is, draait de motor vlotter dan wanneer wij de meting doen aan kant waar de compressie het laagst is. Ik ben niet goed in natuurkunde, maar volgens mij klopt dat niet. De motor was warm en de gasklep stond open.

Nu blijkt dat er niets anders op zit dan het blok weer uit de auto te trekken en deze uit elkaar te halen om te zien wat er aan de hand is. Dit lijkt mij dadelijk een mooi moment om dan gelijk een propere revisie over dat blok heen te gooien. Het enige voordeel van de pandemie is dat ik voorlopig de wereld nog niet rond kan terwijl het sparen nog wél door gaat. Dus ik heb iets meer te besteden aan dit soort ongein. Plus, ik hoopte stiekem al op een excuus om de motor te reviseren alvorens op reis te gaan. Maarja, "if it ain't broke, don't fix it." Nu het eindelijk broke lijkt te zijn kan ik het gaan fixen. Dus ik ben nu flink aan het inlezen over hoe ik dadelijk met de micrometer aan de haal kan.
Kleppen heb je al eens gesteld toch?
Nico GTR
Kleppen heb je al eens gesteld toch?

Yep, meermaals gedaan, en ook in die twee weken dat ik bezig was nog afgesteld en gecontroleerd.
Dan is de kans wel groter dat het ergens anders aan ligt. Hoeft nog niet eens het onderblok te zijn. Kan ook in de koppakking zitten of een verbrande klep zijn. Maar als je dit wilt oplossen moet die uit elkaar idd.
Is een leuk filmpje geworden. Kan niet wachten op de volgende. big smile smileythumbs up
Schitterend filmpje met plezier bekeken, stukken beter dan die slecht geacteerde semi-lollige Autoweek video's. Mooi dat je dit allemaal zelf aanpakt met gewoonweg logisch nadenken én doen. Snaar strak zal hij misschien niet worden, maar de ervaring en plezier is onbetaalbaar. smileys with beer
Bedankt!
The auto zal inderdaad geen schoonheidsprijzen winnen. Maar dat vind ik precies het fijne eraan. big smile smiley Lig er geen seconden wakker van als ergens de lak beschadigd. Zolang hij maar goed werkt en niet uit elkaar valt, dan ben ik tevreden.

Nico GTR
Dan is de kans wel groter dat het ergens anders aan ligt. Hoeft nog niet eens het onderblok te zijn. Kan ook in de koppakking zitten of een verbrande klep zijn. Maar als je dit wilt oplossen moet die uit elkaar idd.

Het zal mij inderdaad niks verbazen als het probleem zo gevonden is wanneer de kop eraf gaat. Toch kriebelt het erg om dan gelijk maar de rest uit elkaar te halen, omdat de keerringen ook aan vervanging toe zijn. Dan blijft alleen de krukas over om na te kijken. Zoveel zit er immers niet in :P
En weer zo'n fantastische video van Mr Rob. Wat zullen die andere DAF's jaloers zijn dat deze 44 zo veel aandacht krijgt. Ga zo door en laat ons nog lang meegenieten!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.