I heb de auto nu een maand, even een beetje de balans opmaken. Eerst het onderstaande, dat verbruik!
1 op 38
Dat komt er op neer dat ik zo'n 1000 euro per jaar aan brandstofkosten bespaar als ik de stroom van mijn huis verreken. (op werk gratis laden) De vraag is wel hoe dat in de winter gaat natuurlijk, dan zal het wel wat stijgen.
wegenbelasting is 131 euro per kwartaal, de laguna 217, scheelt ook weer 344 euro aan wegenbelasting per jaar.

En natuurlijk schrijft de Mercedes fors meer af dan de laguna, veel jongere auto en prijziger maar kosten per kilometer is absoluut iets wat in mijn geval in de praktijk gunstig uit valt (meer dan gehoopt)
Wat bevalt heel goed;
- super comfortabel zonder zweverig te zijn. Hij stuurt juist ook heel direct. Ik denk dat de luchtvering de reden is, maar heb nog nooit in een gereden zonder.
- Geweldige afwerking, het lijkt wel of alles uit 1 stuk is gemaakt. Alles voelt alsof het 100 jaar mee moet gaan, ik geniet er toch elke kilometer van
- Door de elektromotor motor rij je altijd vanaf stilstand met heel veel koppel weg. Het voelt super krachtig en soepel aan. En de stilte en serene gevoel in EV modus
- allerlei luxe zaken zoals super fijne stoelen, dimmende binnen en buitenspiegels, sfeerverlichting, mooie houtinleg, snelle mooie multimedia, fijne geluidsinstallatie, en de looks natuurlijk. Elke dag genieten.
Gagdets wat ik weinig gebruik
- het vermogen, het klinkt gek maar ik gebruik het vermogen maar zelden. 100PK minder was ook prima geweest. Natuurlijk is het gaaf om in sport+ in iets meer dan 6 tellen naar de 100 te knallen, maar ik doe dat nooit. Nu rij ik wel met name woon-werk verkeer en weinig leuke weggetjes tot nu toe. Maar het is gewoon geen gezinsauto natuurlijk.
- ik heb de voetsensor onder de achterklep nog niet gebruikt en ga ik ook niet doen denk ik, ondanks ik er een aantal keer boodschappen mee ben wezen doen
- allerlei internet dingetjes zoals het weer, internetten en ook DVD kijken, etc. Leuk, maar ga het nooit gebruiken
- automatisch inparkeren, het werk heel goed, maar ik kan het gewoon sneller zonder 'gedoe'
- touchpad op middenconsole, je kunt er van alles op schrijven en doen. ik gebruik gewoon de 'i-drive knop'.
Wat kan er beter;
- de automaat is heel goed, maar in de BMW weet je gewoon dat het gewoon nog beter kan
- geen USB poorten of andere stroomvoorziening voor de achterpassagiers, beetje muggenziften maar veel andere auto's hebben het wel
- ik moet nog steeds wennen aan de parkeersensoren in de achterruitkijk spiegel, mede omdat ik normaal nooit in die spiegel kijk met parkeren.