en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 01-02-2021 10:37 |
Alle segmenten kraken door Corona in hun voegen, maar niet die van de peperdure SUV's. Exact wat ik in eigen omgeving ervaar. Dat geld niet gelukkig maakt is m.i. niet de werkelijkheid. De J en K gekentekende beulen staan in gelid voor de basisscholen. Lockdown of niet, deze ouders hebben vrijstelling. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 01-02-2021 15:42 |
Quasi 0 IDee's in Januari is ook zo wat Op een zaterdagochtend toch nog 130 gekentekend [www.bovag.nl] |
Een aanzienlijke terugval voor heel wat merken! |
Mooi staatje, van de Bovag. Echter de bijtellingsrituelen iedere januari geeft een vertekenend beeld. Om de zaken wat beter te bekijken zou je een ondergrens van de aantallen verkochte mobielen per jaar erin moeten betrekker. Een merk als RR verkoopt 33% méér.... 4 ipv 3 voertuigen... Is dit representatief? Als een volumemerk, bijv. Renault 50% decimeert, gaat het dan wel goed? Als van de ID-3's er nu minimaal 1.500 op tweede hands autosites worden aangeboden, zijn ze dan wel verkocht? De volatiliteit van januari icm de fiscale regimes van het lopende jaar hebben buitengewoon veel invloed. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 01-02-2021 20:09 |
Autoverkoop is per dag, week, maand, kwartaal, halfjaar, jaar, decennium, eeuw en lichtjaar beschikbaar. Het is net wat je interesse heeft. De maandlijstjes zijn leuk voor de industrie. "Hey, onze 3 voor de prijs van 2 actie met de Evoque liep lekker" |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 01-02-2021 22:48 |
Januari 2021 De eerste maand van 2021 zit erop; voor de automarkt eindigde die in mineur met een min van twintig procent. Volkswagen bleef de nummer een, maar kreeg er flink van langs omdat veel leaseorders nu elektrisch zijn en naar voren zijn gehaald (laatste maanden van 2020). Renault heeft geen dergelijk succes en start zwak, net als Opel. Hyundai heeft het moeilijk, vooral doordat de laatste generatie i10 moeizaam verkoopt. De nieuwe i20 en Tucson (en vanaf februari de Santa Fe) zijn nog niet op gang gekomen en de Kona kan de reeds gepresenteerde opfrisbeurt goed gebruiken. Nissan heeft het moeilijk omdat het productaanbod verouderd is. Verderop zien we een zwak Tesla en DS. Het is niet alleen maar kommer en kwel. BMW weet tegen de verdrukking in te groeien en Skoda groeit zelfs met dubbele cijfers met dank aan het succes van de Octavia en doordat er is gestrooid met private lease-acties. Volvo is dankzij de XC40 niet te stoppen, terwijl Suzuki profiteert van de goedlopende Ignis en Swift en de komst van de Swace. Wellicht heeft de verdubbelde garantietermijn (zes jaar) ook extra kopers over de streep getrokken. Verder herstelt Jeep zich en lijkt Bentley de beste maand in de geschiedenis te hebben gedraaid. ![]() Merkenranglijst 1. Volkswagen 3.642 10,39 -44,8% 2. BMW 3.203 9,14 7,0% 3. Skoda 2.514 7,17 27,8% 4. Kia 2.433 6,94 -15,9% 5. Peugeot 2.280 6,50 -23,3% 6. Volvo 2.270 6,47 9,0% 7. Ford 2.265 6,46 -9,0% 8. Toyota 2.120 6,05 -19,9% 9. Mercedes-Benz 1.681 4,79 1,7% 10. Opel 1.487 4,24 -38,0% 11. Seat/Cupra 1.423 4,06 -19,0% 12. Audi 1.406 4,01 -24,3% 13. Renault 1.380 3,94 -46,8% 14. Suzuki 1.038 2,96 13,8% 15. Citroën 925 2,64 -29,1% 16. Mini 921 2,63 -9,4% 17. Mazda 830 2,37 9,9% 18. Hyundai 562 1,60 -50,7% 19. Mitsubishi 481 1,37 -29,7% 20. Fiat/Abarth 461 1,31 -6,7% 21. Nissan 429 1,22 -55,1% 22. Porsche 342 0,98 -3,9% 23. Jeep 148 0,42 252,4% 24. Dacia 147 0,42 -28,6% 25. MG 125 0,36 13,6% 26. Land Rover 122 0,35 -47,0% 27. Honda 102 0,29 -38,6% 28. Polestar 78 0,22 29. Subaru 50 0,14 -7,4% 30. Lexus 48 0,14 -59,0% 31. Jaguar 34 0,10 -60,9% 32. Alfa Romeo 21 0,06 -44,7% 33. Bentley 20 0,06 81,8% 34. Tesla 16 0,05 -90,3% 35. DS 13 0,04 -87,6% 36. Ferrari 9 0,03 125,0% 37. Smart 7 0,02 0,0% 38. Aston Martin 5 0,01 -28,6% 39. Lamborghini 5 0,01 0,0% 40. Rolls-Royce 4 0,01 33,3% 41. McLaren 3 0,01 200,0% 42. Morgan 2 0,01 0,0% 43. Seres 2 0,01 44. Maserati 1 0,00 45. Lotus 1 0,00 46. SsangYong 1 0,00 47. JAC 1 0,00 TOTAAL 35.058 -20,0% ![]() Op modelniveau imponeert de Volvo XC40 (#1), waarvan de afzet verdubbelde. De Volvo S60/V60 imponeert eveneens (#6). De Skoda Octavia profiteert volop van de modelwisseling en het feit dat januari een maand is met veel leaseregistraties (#3). Zustermodel Seat Leon had om dezelfde reden een uitstekende maand (#12), terwijl de Volkswagen Golf ernstig teleur stelt in een maand waarin de auto juist zou moeten scoren (#19). BMW's 1 Serie is een groot succes (#14) en ook andere BMW's zoals de X3/X4 (#36) en X5/X6 (#44) gingen als warme broodjes over de toonbank, terwijl de 4 Serie steeg met dank aan een verdubbeling van de coupé-registraties (#70). De Suzuki's Ignis (#26) en Swift (#29) zaten in de lift, terwijl de Swace nieuw binnen komt (#108). De Mazda CX-3 was vorig jaar in het eerste semester niet meer leverbaar, maar haalde in januari al bijna de helft van het hele 2020-resultaat (#82). Bij Mercedes-Benz doen de GLB (#74), GLA (#83) en GLE (#94) het prima. Net als de CX-3 was de Jeep Compass vorig jaar niet leverbaar, maar die is weer helemaal terug (#85). De Porsche 911 zet voor het type auto onaardse aantallen neer (#86). In zijn tweede maand stond de Volkswagen ID.4 op #99. Ten slotte keert de Hyundai Tucson terug in de lijst met dank aan de nieuwe generatie (#106) en had de Audi Q7 een goede maand (#109), want dat model heeft beslist geen abonnement op een plek in mijn maandelijkse lijstjes. Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de ranglijst (<40 verkopen) zijn de Aston Martin DBX (4 registraties), Citroën C4 (39 registraties), Ferrari F8 (3 stuks), SF90 (3 stuks) en Roma (1 exemplaar), Ford Explorer (12 registraties), Honda E (6 registraties), Kia Sorento (vooralsnog uiterst teleurstellend: 9 registraties), JAC iEV7s (1 exemplaar), Land Rover Defender (5 stuks), Mercedes-Benz EQV (5 stuks, totaal inclusief Vito/V-klasse: 38 stuks), MG EHS (10 stuks), McLaren GT (2 stuks), Morgan Plus Four (2 stuks), Opel Vivaro/Zafira (13 registraties), Polestar 1 (1 exemplaar), Rolls-Royce Ghost (eerste 2 stuks), Seres 3 (2 stuks) Toyota ProAce City Verso (3 stuks) en Highlander (eerste 2 stuks). ![]() Modellenranglijst 1. Volvo XC40 1.036 2. Kia Picanto 1.000 3. Skoda Octavia 929 4. Volkswagen Polo 865 5. Ford Focus 842 6. Volvo S60/V60 786 7. Ford Fiesta 742 8. Toyota Yaris 710 9. Peugeot 208 703 10. Kia Niro 690 11. Volkswagen T-Roc 677 12. Seat Leon 631 13. BMW 3-serie 627 14. BMW 1-serie 609 15. Toyota Aygo 542 16. Peugeot 2008 534 17. Opel Corsa 521 18. Toyota Corolla 520 19. Volkswagen Golf 518 20. Mini Hatch/Cabrio 502 21. Volkswagen Tiguan 477 22. Skoda Karoq 475 23. Peugeot 108 465 24. Renault Captur 456 25. Renault Clio 455 26. Suzuki Ignis 454 27. Audi A3 430 28. Opel Astra 408 29. Suzuki Swift 404 30. Seat Ibiza 386 31. Volkswagen T-Cross 386 32. Mercedes-Benz CLA 386 33. Fiat 500 383 34. Ford Puma 376 35. Volkswagen Up 368 36. BMW X3/X4 365 37. Citroën C1 358 38. Mercedes-Benz A-klasse 354 39. BMW 5-serie 342 40. Skoda Kodiaq 328 41. Skoda Fabia 325 42. Audi A1 319 43. Citroën C3 318 44. BMW X5/X6 300 45. Opel Crossland 297 46. Mini Countryman 287 47. Kia Stonic 281 48. Kia Ceed 278 49. Peugeot 3008/5008 271 50. Volvo XC60 267 51. Mazda CX-5 260 52. BMW X1 255 53. Mazda CX-30 248 54. Mitsubishi Space Star 242 55. BMW 2-serie Gran Coupé 239 56. Peugeot 308 229 57. Renault Mégane 226 58. Opel Grandland 220 59. Hyundai Kona 212 60. Skoda Kamiq 205 61. Mitsubishi Outlander 202 62. Nissan Qashqai 200 63. Volkswagen Passat 186 64. Seat Ateca 180 65. Ford Kuga 180 66. Toyota RAV4 174 67. Mercedes-Benz C-klasse 174 68. Seat Arona 172 69. Hyundai i10 171 70. BMW 4-serie 162 71. Renault Twingo 155 72. Audi A4 146 73. Toyota C-HR 141 74. Mercedes-Benz GLB 138 75. Audi Q2 135 76. Mercedes-Benz B-klasse 133 77. Mini Clubman 132 78. Mazda2 128 79. Porsche Cayenne 122 80. Mercedes-Benz GLC 116 81. MG ZS 115 82. Mazda CX-3 113 83. Mercedes-Benz GLA 112 84. Nissan Juke 111 85. Jeep Compass 108 86. Porsche 911 106 87. Volvo XC90 105 88. Citroën C5 Aircross 101 89. Audi A5 97 90. Skoda Scala 96 91. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 96 92. Suzuki Vitara 85 93. Mercedes-Benz E-klasse 83 94. Mercedes-Benz GLE 83 95. Polestar 2 77 96. Dacia Duster 77 97. Peugeot 508 76 98. Volvo S90/V90 76 99. Volkswagen ID.4 73 100. Kia Rio 70 101. Hyundai i20 70 102. Dacia Sandero 69 103. Nissan Leaf 69 104. Mazda3 69 105. Audi Q3 67 106. Hyundai Tucson 65 107. Kia Sportage 62 108. Suzuki Swace 62 109. Audi Q7 59 110. Volkswagen ID.3 58 111. Range Rover Sport 58 112. Audi E-Tron 57 113. Renault Zoe 56 114. Honda Jazz 56 115. Fiat Panda 54 116. Ford Mondeo 54 117. Porsche Taycan 50 118. BMW i3 49 119. Seat Tarraco 49 120. Citroën C3 Aircross 49 121. Audi A6 48 122. Kia Soul 43 Cijfers: RDC Foto's: Autokopen.nl / Autozine.nl / AutoRAI.nl |
Ik vind zelf de Corsa erg tegenvallen qua aantallen. Was bij de landelijke presentatie en het is echt een hele leuke, mooie en goed gebouwde auto. Qua gewicht ook weer heel goed naar beneden en gewoon een top auto. Toch is dat niet echt terug te zien in de aantallen helaas. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 01-02-2021 23:23 |
Het was in 2020 de nummer twee in zijn klasse op overbrugbare afstand van de Polo. Nu staat de auto wat lager in januari, maar dat trekt vast wel weer bij. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 02-02-2021 10:24 |
Top 10, vaak zelfs top 5 in Europa In Europa's grootste markten DUI en UK zeer populair. Soms #1, soms #2. Tel je de cijfers van halfbroer 208 er bij (ook top 5 in Europa) meer dan 400.000 st in een jaar. Gezien de moordende concurrentie (m.n. uit Azië) vind ik dat boven verwachting. Ondermeer omdat beiden vanaf de B-stijl 'gedrongen' ogen, wat kleine achterdeuren en een krappe achterbank oplevert. En de Corsa qua dashboard layout achterblijft. |
Dank Rutger! Maar wat een lelijke foto van die MB.... |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 02-02-2021 19:52 |
VAG bijna 2x zo groot als nummer 2 Stellantis. Kwaliteit verkoopt zichzelf. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 02-02-2021 19:56 |
Zo praten alleen PR-mannetjes. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 02-02-2021 20:13 |
Scherpe analyse... Stellantis bestaat nog geen maand, VAG onderhand 40 jaar. Welke kwaliteit van wat bedoel je trouwens? |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 02-02-2021 21:17 |
Als kwaliteit zichzelf verkoopt, en de verkoopcijfers dalen met bijna 45%, dan is er iets mis met de kwaliteit. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 02-02-2021 21:35 |
Idd verbluffend knap van Stellantis! Maand oud en nu al bijna marktleider. In NL. In Italie pakte Stellantis in Janauri onmiddellijk de pole, 40% marktaandeel. 52.000 st. VAG 20.000. Kwaliteit verloochend zich niet, da's duidelijk. Go Alfa. go! 2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-02-2021 21:58 door Rush Hour. |
EV verkoop Feb, tot 10 Feb: doet het rustig aan. [www.kentekenradar.nl] 239 st. (totale markt 5.000 st) ca 4.5% marktaandeel Zoe leidt 47 st 1 ID3 |
Skoda overall op 1, die worden massaal geleast (private lease-acties). De Enyaq is dan nog niet eens verschenen. |
@RH: Van die ID 3 staan er ruim 1.300 op een verkoopsite als gaspedaal... zullen er voorlopig niet veel meer worden die op kenteken worden gezet aankomende maanden. |
het is wel een obsessie voor je hè? |
Eerder opvallend.... logisch dat er een stapeltje auto's ivm bijtellingen wordt ingekocht en op kenteken komt te staan, maar de beloofde hype van dit model blijft m.i. wel heel erg achter. De indruk werd gewekt dat de wereld erom zat te springen. En het verloop van verkoop van dit model is makkelijk te volgen met een paar klikken met de muis. |
Ik neem het wel even van je over, Piet. Car FANATIC, het is voor mij WEL een obsessie. En nu? Kamervragen? |
Hyundai heeft hetzelfde gedaan met de Kona, staan er ook 844 van op Gaspedaal. Zolang ik de ID.3 vaker tegen kom dan een Golf VIII heb ik niet het idee dat de ID.3 een achterblijver is. Maar het jaar is nog jong en er kan nog veel gebeuren. |
Heb je helemaal gelijk in! |
Kopersstaking? Feb. dreigt wel een hele lauwe maand te worden - op 2/3 v/d maand slechts 9.500 st gekentekend 1. XC40 met slechts 335 ex 2. Picanto, 287 3. Octavia, 275 4 Captur, 273 etc [www.kentekenradar.nl] |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (januari 2021 -20% @ pag. 115) 19-02-2021 16:27 |
Is niet bepaald verrassend tijdens een lockdown en wanneer dealers gesloten zijn. |
Dat niet alleen, als ik zo om mij heen hoor, doen de mensen gewoon langer met hun auto, de bij te betalen bedragen zijn heel anders dan bijv 10 jaar terug (of langer). |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (januari 2021 -20% @ pag. 115) 19-02-2021 17:02 |
Ook dat. En mensen maken nu ook minder kilometers. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (januari 2021 -20% @ pag. 115) 19-02-2021 17:31 |
Prive een auto kopen nieuw is ook veel te duur geworden, 30k voor een middenklasser heel normaal en 40k ook geen uitzondering. Dat zijn uitgaven die veel particulieren, ook al kunnen velen het wel betalen , gewoon niet doen omdat ze dat onverantwoord vinden. |
En wat is jullie verklaring als in Maart de verkoop door het dak gaat? |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (januari 2021 -20% @ pag. 115) 19-02-2021 20:52 |
Gaat dat gebeuren dan? Ik denk dat het een mager jaar wordt qua autoverkopen. |
Registraties 1 t/m 18 februari: 10.876 (-20,15%) Bron: [rdc.nl] Februari is nog vrij lang en het zwaartepunt ligt vaak in de staart van de maand. Heel februari kwam uit op 29.868 registraties, dus dan zou de eindstand deze maand nog richting de 24.000 kunnen kruipen. In januari en februari 2020 had de automarkt nog geen last van corona, van maart t/m juni ging het mis. Er is dus inderdaad een behoorlijke kans dat de markt zich vanaf volgende maand ogenschijnlijk lijkt te herstellen. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (januari 2021 -20% @ pag. 115) 19-02-2021 21:12 |
Ik ga nu niet speculeren over maart. |
"Februari is nog vrij lang"?? nog 5 + 2 halve handelsdagen = vrij lang? Wat ongetwijfeld gebeurd is 'backloading' tijdens de laatste 2 dagen. Maar dat gebeurd iedere maand. |
1 t/m 19 februari: 1. Kia 1.013 8,73 2. Skoda 923 7,95 3. Toyota 864 7,44 4. Volvo 829 7,14 5. Peugeot 828 7,13 6. Ford 800 6,89 7. Volkswagen 798 6,88 8. Renault 731 6,30 9. BMW 708 6,10 10. Mercedes-Benz 659 5,68 11. Opel 487 4,20 12. Mazda 360 3,10 13. Audi 352 3,03 14. Citroën 338 2,91 15. Hyundai 319 2,75 16. Seat/Cupra 247 2,13 17. Nissan 224 1,93 18. Mini 222 1,91 19. Suzuki 198 1,71 20. Dacia 120 1,03 21. Mitsubishi 107 0,92 22. Fiat/Abarth 104 0,90 23. Porsche 86 0,74 24. Polestar 64 0,55 25. Land Rover 54 0,47 26. Jeep 39 0,34 27. Honda 37 0,32 28. Tesla 21 0,18 29. Lexus 16 0,14 30. DS 10 0,09 31. MG 8 0,07 32. Smart 8 0,07 33. Jaguar 6 0,05 34. Bentley 5 0,04 35. Lamborghini 4 0,03 36. Ferrari 4 0,03 37. Subaru 3 0,03 38. Aston Martin 3 0,03 39. Alfa Romeo 3 0,03 40. Donkervoort 2 0,02 41. Maserati 1 0,01 42. Alpine 1 0,01 43. Morgan 1 0,01 Mooi evenwichtig verdeeld zo. ![]() Ter referentie februari 2020 om de marktaandelen te vergelijken: [www.autoweek.nl] Kia stond toen ook al op een. Dit jaar zou ook zomaar Skoda met de eer kunnen strijken, maar gezien de gebruikelijke eindsprint bij Stellantis-merken heeft Peugeot heel goede papieren. Grote winnaars: Skoda, Volvo, in de marge Polestar, Jeep |
Wel knap om in 10 regels zo'n analyse op te maken...... Een matige diepgang. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (januari 2021 -20% @ pag. 115) 03-03-2021 10:48 |
Ben ik de enige die zich afvraagt waar Rutger's overzicht over februari blijft? [edit: kennelijk wel] ![]() 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-03-2021 09:37 door louisz. |
De publicatie van de RAI (per merk gespecificeerd): [www.raivereniging.nl] |
Mooie veldslag.... Geen showroom hebben levert nu wel wat voordelen. |
Februari 2021 In februari liepen de registraties van personenauto's met meer dan een kwart terug ten opzichte van dezelfde maand in 2020: -26,3%. Een combinatie van de coronacrisis, economische onzekerheid en chiptekorten zullen hier debet aan zijn. In de top tien was Opel de grootste verliezer, voornamelijk door een hoop (zelf)registraties van de inmiddels gesaneerde Ampera-e in februari 2020. BMW is een van de merken met (verkoop)winstnemingen in februari na een sterke januarimaand, terwijl Volkswagen (naweeën piekmaand in december en een nieuwe Golf die zeer teleurstelt) en Kia (Niro heeft concurrentie fors zien toenemen) het ook moeilijk hadden. Ondanks dat wisten twee merken in de top tien de dans te ontspringen: Skoda en Volvo boekten minieme plussen. Verder valt op dat Mazda het over vrijwel de gehele linie zeer goed deed: de 2, CX-3, CX-5 en MX-5 weten na een zwaar 2020, toen sommige modellen lange tijd niet leverbaar waren, weer volop kopers te trekken. Anderzijds is de 3 helemaal uit de gratie. Een marktaandeel van 4,3% voor het merk is hoe dan ook buitengewoon goed. Naast Mazda deed Jeep het uitstekend (bijna driemaal zoveel registraties) en ook Dacia, Land Rover, Polestar, MG en Ferrari lieten mooie cijfers zien. Buiten de top tien hadden Hyundai (alleen de nieuwe Tucson doet het goed, zelfs de nieuwe generatie weet niet voor een stijging van het aantal i20-registraties te zorgen), Nissan (merk is te lang verwaarloosd), Mini (vermoedelijk nogal eenmalig dipje, BMW/Mini zetten duidelijk meer in op leasemaand januari dan op februari voor registraties), Tesla, Subaru en Jaguar het moeilijk. ![]() Merkenranglijst 1. Kia 1.804 8,25 -31,09% 2. Peugeot 1.753 8,02 -15,44% 3. Volkswagen 1.612 7,37 -34,95% 4. Toyota 1.545 7,07 -25,61% 5. Ford 1.420 6,50 -20,27% 6. Skoda 1.356 6,20 +3,35% 7. Renault 1.324 6,06 -23,56% 8. Volvo 1.203 5,50 +1,78% 9. Opel 1.154 5,28 -45,44% 10. BMW 1.143 5,23 -34,83% 11. Mercedes-Benz 1.033 4,73 -31,27% 12. Mazda 943 4,31 +77,26% 13. Citroën 809 3,70 -28,22% 14. Audi 658 3,01 +4,94% 15. Hyundai 559 2,56 -52,83% 16. Seat/Cupra 516 2,36 -29,99% 17. Suzuki 444 2,03 -36,57% 18. Nissan 437 2,00 -48,95% 19. Fiat/Abarth 401 1,83 -32,83% 20. Mini 355 1,62 -44,18% 21. Mitsubishi 255 1,17 -71,44% 22. Dacia 197 0,90 +34,01% 23. Porsche 141 0,64 -11,88% 24. Land Rover 122 0,56 +7,02% 25. Jeep 107 0,49 +181,58% 26. Honda 80 0,37 -8,05% 27. Polestar 80 0,37 +++ 28. Tesla 39 0,18 -74,51% 29. Lexus 37 0,17 -31,48% 30. DS 34 0,16 - 27,66% 31. Alfa Romeo 31 0,14 -3,13% 32. MG 21 0,10 +133,33% 33. Subaru 18 0,08 -61,70% 34. Jaguar 15 0,07 -76,92% 35. Smart 10 0,05 +11,11% 36. Bentley 7 0,03 =0,00% 37. Ferrari 6 0,03 +100,00% 38. Lamborghini 6 0,03 =0,00% 39. Aston Martin 4 0,02 +++ 40. JAC 2 0,01 +++ 41. Donkervoort 2 0,01 +++ 42. Alpine 2 0,01 -66,67% 43. Maserati 1 0,00 -83,33% 44. Morgan 1 0,00 -50,00% OVERIG 175 TOTAAL 21.862 -26,30% ![]() Op modelniveau pakken de Ford Fiesta en Kia Picanto de eerste twee posities en blijft de Volvo XC40 (#3) imponeren met wederom een verdubbeling van het aantal registraties. Ook de Opel Corsa (#5), Renault Captur en vooral concurrent Peugeot 2008 (#7 respectievelijk #9), Skoda Octavia (nummer één in het C-segment), Kodiaq (#15, met afstand best verkochte SUV in zijn klasse) en Karoq (#30), Volvo S60/V60 met een van de beste scores ooit (#14), Mazda CX-5 (#16), CX-30 (#28), CX-3 (#48) en 2 (#52), Kia Ceed (#20), Ford Puma (#22), Mercedes-Benz C-klasse in uitloopfase (#37), maar ook de E-klasse met dank aan de facelift (#71) en de GLC (#84) en GLE (#106), BMW X3/X4 geholpen door de komst van de iX3 (#74), Hyundai Tucson dankzij de nieuwe generatie (#77), de Kia Sportage in opruimmodus (#78), Jeep Compass (#87) en Range Rover Sport (#97) M deden het goed. Nog niet imponerende scores zijn er voor de verse Hyundai i20 (#62), Dacia Sandero/Logan (#89, waarvan 66 Sandero's en 3 oude Logans) Volkswagen ID.3 (#90) en ID.4 (#108) en Citroën C4 (#93). Voor de BMW 4-serie coupé en cabriolet waren 34 registraties (totaal inclusief oude Gran Coupé: 76 registraties). Voor beide modellen waren meer registraties dan een jaar eerder, wat in het eerste geval teleurstellend (want slechts tien meer) en in het tweede geval een knappe prestatie is. Modellenranglijst 1. Ford Fiesta 632 2. Kia Picanto 600 3. Volvo XC40 592 4. Toyota Aygo 551 5. Opel Corsa 546 6. Kia Niro 516 7. Renault Captur 493 8. Volkswagen Polo 455 9. Peugeot 2008 443 10. Skoda Octavia 434 11. Peugeot 208 427 12. Toyota Yaris 398 13. Peugeot 108 373 14. Volvo S60/V60 371 15. Skoda Kodiaq 342 16. Mazda CX-5 323 17. Ford Focus 322 18. Renault Clio 319 19. Fiat 500 304 20. Kia Ceed 299 21. Peugeot 3008/5008 295 22. Ford Puma 285 23. Citroën C3 273 24. Toyota Corolla 266 25. Volkswagen Golf 251 26. BMW 3-serie 248 27. Citroën C1 244 28. Mazda CX-30 244 29. Kia Stonic 234 30. Skoda Karoq 224 31. Volkswagen Tiguan 216 32. BMW 1-serie 213 33. Mercedes-Benz A-klasse 213 34. Opel Crossland 206 35. Mini Hatch/Cabrio 203 36. Volkswagen T-Roc 199 37. Mercedes-Benz C-klasse 187 38. Audi A3 185 39. Seat Ibiza 185 40. Renault Mégane 181 41. Hyundai i10 172 42. Suzuki Swift 169 43. Nissan Qashqai 168 44. Opel Astra 165 45. Suzuki Ignis 160 46. Opel Grandland 160 47. Mercedes-Benz CLA 159 48. Mazda CX-3 158 49. Toyota RAV4 156 50. Volkswagen T-Cross 155 51. Volvo XC60 155 52. Mazda2 155 53. Renault Twingo 154 54. Volkswagen Up 151 55. Hyundai Kona 146 56. Seat Leon 136 57. Skoda Fabia 136 58. Mitsubishi Space Star 134 59. Audi A1 132 60. Nissan Leaf 128 61. Skoda Kamiq 127 62. Hyundai i20 126 63. Renault Zoe 123 64. Mini Countryman 122 65. BMW X1 120 66. Peugeot 308 113 67. BMW 5-serie 112 68. Toyota C-HR 112 69. Dacia Duster 112 70. Ford Kuga 103 71. Mercedes-Benz E-klasse 102 72. Audi Q2 101 73. Peugeot 508 99 74. BMW X3/X4 91 75. Seat Arona 87 76. Citroën C5 Aircross 86 77. Hyundai Tucson 85 78. Kia Sportage 82 79. Polestar 2 79 80. Audi A4 77 81. Suzuki Vitara 77 82. BMW 4-serie 76 83. Citroën C3 Aircross 76 84. Mercedes-Benz GLC 75 85. Nissan Juke 75 86. Mercedes-Benz B-klasse 73 87. Jeep Compass 72 88. BMW 2-serie Gran Coupé 71 89. Dacia Sandero/Logan 69 90. Volkswagen ID.3 68 91. Fiat Panda 68 92. BMW X5/X6 67 93. Citroën C4 65 94. Volvo XC90 63 95. Mercedes-Benz GLA 62 96. Mitsubishi Outlander 61 97. Range Rover Sport 57 98. Kia Rio 55 99. Seat Ateca 54 100. Skoda Superb 52 101. Opel Insignia 50 102. Volkswagen Passat 49 103. Porsche Cayenne 49 104. Audi Q3 49 105. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 47 106. Mercedes-Benz GLE 43 107. Audi A5 41 108. Volkswagen ID.4 41 109. Honda Jazz 40 110. Nissan Micra 40 111. Skoda Scala 39 112. Ford Mondeo 38 113. BMW i3 38 114. Tesla Model 3 37 115. Renault Kadjar 37 116. Mercedes-Benz GLB 36 117. Porsche 911 34 118. Seat Tarraco 34 119. Jeep Renegade 34 120. Citroën C4 SpaceTourer 32 121. Mazda3 31 122. Mitsubishi Eclipse Cross 31 123. Mini Clubman 30 124. Mercedes-Benz Sprinter 30 125. Ford EcoSport 30 ![]() Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<30 registraties) zijn de volgende modellen: Aiways U5 0 Aston Martin DBX 2 Ferrari Roma 4 Ferrari SF90 0 Ford Explorer 6 Honda e 1 JAC iEV7S 2 Kia Sorento 6 Land Rover Defender 9 Mazda MX-30 0 MG EHS 14 Morgan Plus Four 0 Polestar 1 1 Seres 3 0 Suzuki Swace 5 Suzuki Across 0 Toyota ProAce City Verso 1 Toyota Highlander 24 Cijfers: RDC Foto's: AutoWeek.nl / AutoRAI.nl / Rijtesten.nl 3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-03-2021 20:45 door Rutger DC. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (januari 2021 -20% @ pag. 115) 04-03-2021 16:47 |
Volkswagen ID3 op plek 90?????? |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (januari 2021 -20% @ pag. 115) 04-03-2021 17:08 |
600 auto's in een maand, en dan het bestverkochte model hebben. Dat is best treurig. |
@CD6lop: Dat zijn die met leuke kleuren, de ander grijze versies (1.194) wachten nog op een koper. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (januari 2021 -20% @ pag. 115) 04-03-2021 19:04 |
Nee, het op één na bestverkochte model. ![]() |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (januari 2021 -20% @ pag. 115) 04-03-2021 19:05 |
@cd6lop Tot 27 februari waren er 5 geregistreerde exemplaren, dus nog snel dikke 60 geregistreerd, zelfde beeld in januari. @Rutger dc Doe rustig aan, waardeer wat je doet, is voor jou ook liefdewerk/oud papier. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (januari 2021 -20% @ pag. 115) 04-03-2021 19:25 |
Pas over half jaar kunnen we zien of de ID.3 een succes is of niet. Zoals bekend zijn er erg veel in december op kenteken gezet. Tot wanneer je die als nieuw kunt verkopen/leasen weet ik niet, geen verstand van. Als ze nog aardige voorraad hebben dan is het logisch dat er nu weinig geregistreerd zijn. De ID.4 zie ik inmiddels trouwens ook best vaak. Die hoge CX-5 notering zal ook wel deel dealerregistraties zijn vanwege 2021 model met fatsoenlijk scherm en andere updates. |
Mijn bericht over februari 2021 is bijgewerkt met meer cijfers en een stukje tekst. |
Bestelauto's, januari 2021![]() • De Volkswagen T6-serie-afzet steeg in januari met bijna 83%; Caddy daalde met 33% in afwachting van nieuwe generatie • De Renault Trafic, Toyota ProAce en Mercedes-Benz Citan hadden een goede maand... • ... maar de Ford Transit Connect, Fiat Talento, Opel Movano, Peugeot Boxer, Citroën Jumper en Nissan NV200 zagen de registraties flink kelderen 1. Volkswagen Transporter/T6 787 2. Mercedes-Benz Sprinter 547 3. Renault Trafic 513 4. Ford Transit Custom 468 5. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 392 6. Volkswagen Caddy 382 7. Volkswagen Crafter 367 8. Opel Vivaro 333 9. Peugeot Expert 288 10. Peugeot Partner 270 11. Renault Master 246 12. Ford Transit 222 13. Ford Transit Connect 175 14. Opel Combo 159 15. MAN TGE 151 16. Fiat Ducato 137 17. Iveco Daily 135 18. Renault Kangoo 135 19. Toyota ProAce 134 20. Mercedes-Benz Citan 128 21. Citroën Berlingo 114 22. Citroën Jumpy 104 23. Opel Movano 85 24. Fiat Talento 71 25. Peugeot Boxer 64 26. Fiat Doblò 62 27. Ford Transit Courier 60 28. Toyota ProAce City 56 29. Ford Ranger 55 30. Ram 1500/2500/3500 48 31. Dacia Dokker 43 32. Toyota Land Cruiser 37 33. Toyota Hilux 30 34. Citroën Jumper 25 35. Nissan NV200 15 36. Nissan NV300 14 37. Nissan NV400 11 38. Fiat Fiorino 9 39. Land Rover Defender 8 40. Toyota RAV4 6 Bestelauto's, februari 2021 ![]() • In februari waren de Ford Transit Custom, Peugeot Partner, Ford Transit, Citroën Berlingo, Peugeot Boxer en Citroën Jumper het erg goed, maar de klapper is de Maxus EV80, ongetwijfeld door hetzij opruiming van de voorraad (opvolger e-Deliver 9 staat klaar), hetzij door een grote order • De Mercedes-Benz Sprinter, (wederom de) Fiat Talento, Renault Kangoo en Ram hadden het moeilijk 1. Ford Transit Custom 532 2. Volkswagen Transporter/T6 454 3. Mercedes-Benz Sprinter 371 4. Renault Trafic 351 5. Volkswagen Caddy 346 6. Volkswagen Crafter 331 7. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 318 8. Peugeot Partner 309 9. Renault Master 288 10. Opel Vivaro 235 11. Ford Transit Connect 217 12. Peugeot Expert 210 13. Ford Transit 210 14. Opel Combo 192 15. Iveco Daily 152 16. Citroën Berlingo 132 17. Fiat Ducato 117 18. Peugeot Boxer 111 19. MAN TGE 110 20. Opel Movano 87 21. Citroën Jumpy 85 22. Renault Kangoo 83 23. Toyota ProAce 80 24. Maxus V80 78 25. Fiat Doblò 72 26. Ford Transit Courier 68 27. Fiat Talento 63 28. Citroën Jumper 63 29. Toyota ProAce City 52 30. Mercedes-Benz Citan 50 31. Nissan NV200 35 32. Ram 1500/2500/3500 29 33. Toyota Land Cruiser 25 34. Toyota Hilux 25 35. Dacia Dokker 22 36. Ford Ranger 21 37. Nissan NV250 17 38. Land Rover Defender 14 39. Nissan NV300 10 40. Fiat Fiorino 10 Cijfers: RDC Foto's: Bestelauto.nl 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-03-2021 19:50 door Rutger DC. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (februari 2021 -26,3% @ pag. 115) 12-03-2021 20:17 |
Yes, mooie overzichten weer Rutger. ![]() Toch maf. Hoe zijn al die EV80's geregistreerd? Ik kom maar tot 5 stuks in februari. Totaal alle Maxus(sen?'s?') 13 in februari. ![]() |