De techniek van een auto

schudde zei:
Diesel is wel iets anders hé, Een wervel/voorkamer heeft een openverbinding met de verbrandingskamer. Tijdens de compressieslag wordt er diesel ingespoten, Wanneer de kleppen dus gesloten zijn. Bij een benzine motor wordt er idd in de inlaat net voor de klep ingespoten.

Klopt, voor een wervel of voorkamer diesel gaat deze vlieger niet op.

schudde zei:
Vaker inspuiten per arbeidslag heeft te maken met electronische verstuivers, welke je op elk gewenst moment kunt laten inspuiten. Dit staat los van direct of indirecte inspuiting (bij een diesel). Alleen vind je bij een indirecte inspuiting nooit electronische verstuivers.

Ik denk dat meerdere malen injecteren in een indirect ingespoten diesel niet echt gaat werken. De voor of wervel kamer zal namelijk weer gevuld moeten worden met lucht om een mengsel te kunnen maken, wat moeilijk zal gaan als de zuiger naar beneden gaat. Bij een direct ingespoten diesel kun je nogmaals injecteren om de explosie "aan te wakkeren".

Toetsje zei:
Bij een direct ingespoten diesel kun je nogmaals injecteren om de explosie "aan te wakkeren".
Nou, dat vraag ik me af. Dan ga je ervan uit dat verrijking van het mengsel ook tot gevolg heeft dat het mengsel eerder begint te ontbranden.

StalenSnuitje zei:
Toetsje zei:
Bij een direct ingespoten diesel kun je nogmaals injecteren om de explosie "aan te wakkeren".
Nou, dat vraag ik me af. Dan ga je ervan uit dat verrijking van het mengsel ook tot gevolg heeft dat het mengsel eerder begint te ontbranden.

Het doel van nogmaals injecteren is een gelijkmatigere verbranding waardoor de tempratuur in de cylinder lager blijft. Het gevolg hiervan is een lagere uitstoot van NO[sub]x[/sub].
Hier een plaatje van de invloed van meerdere keren inspuiten
picture1gotx.png

Het voordeel van meerdere keren inspuiten is dus minder NO[sub]x[/sub] uitstoot, het nadeel is een iets hoger brandstofverbruik.

Ja klopt, die plaatjes ken ik ;) Ik bedoel meer dat het niet een kwestie is van oneindig extra brandstof erin pompen. Nu ik het teruglees: het staat er inderdaad wat vreemd :p

Ik had eigenlijk een kort vraagje voor de kenners, kan ik zomaar mijn wielen demonteren en monteren met een wielsleutel? Of is het bij monteren van de banden weer nodig om weer uit te lijnen/balanceren of iets dergelijks?

Maggie zei:
Ik had eigenlijk een kort vraagje voor de kenners, kan ik zomaar mijn wielen demonteren en monteren met een wielsleutel? Of is het bij monteren van de banden weer nodig om weer uit te lijnen/balanceren of iets dergelijks?

Als je dezelfde velgen terugplaatst hoef je niets meer te doen.

Uitlijnen doe je wanneer je compleet andere velgen/banden gaat monteren, bijvoorbeeld van kleine smalle banden naar grote brede banden. Ook is het raadzaam om de auto eens in de zoveel jaar uit te lijnen omdat je af en toe een stoeprandje meepakt waardoor de wielen "krom" onder de auto komen te staan. Deze kleine afwijkingen kun je weer corrigeren met uitlijnen.

Balanceren doe je alleen als je nieuwe banden gaat monteren. Balanceren is nodig om trillingen in het stuur te voorkomen als je > 60km/h gaat rijden.

Hier nog twee linkjes met leuke techniek, aan de ene kant 's-werelds grootste dieselmotor en aan de andere kant (ik denk wel) de kleinste V12 die echt werkt :)

https://www.vincelewis.net/bigengine.html

oh ja, dat ronde ding rechts boven op het "balkon" is de enorme turbo van deze motor.

https://www.wawu.eu/

Die scheepsmotoren schijnen ze met luchtdruk te starten. Lopen geloof ik ook niet eens op diesel maar op ruwe olie. Weet het echter niet zeker! Klepel/klok verhaal:p

roubal zei:
Die scheepsmotoren schijnen ze met luchtdruk te starten. Lopen geloof ik ook niet eens op diesel maar op ruwe olie. Weet het echter niet zeker! Klepel/klok verhaal:p

Klopt hoor, maar dan heb je het wel echt over de grote jongens!

Er zijn ook Mack en Kenworth vrachtauto's die starten op luchtdruk hoor ...

roubal zei:
Teer, gesmolten asfalt, allerlei afgewerkte rotzooi, als het maar enigzins op oliebasis is.

schudde zei:
roubal zei:

De kleinere kunnen er ook wel op lopen, het gaat om de installatie die om de motor heen staat. Deze ruwe olie is dik en smerig. Deze wordt dus door separatoren en verwarmingsinstallaties heen geleid om enigszins bruikbaar/brandbaar te maken. Bij kleinere motoren kost dit simpelweg teveel om economisch rendabel te maken.

Tegenwoordig gaan de scheepsmotoren in de buurt van havens steeds meer op weer lichtere fracties draaien. Heeft iets met overheden en uitstoot te maken :rolleyes:

Lampy zei:
schudde zei:
roubal zei:

De kleinere kunnen er ook wel op lopen, het gaat om de installatie die om de motor heen staat. Deze ruwe olie is dik en smerig. Deze wordt dus door separatoren en verwarmingsinstallaties heen geleid om enigszins bruikbaar/brandbaar te maken.

Weet ik, mijn auto heeft ruim 100k km op gebruikte frituurolie gelopen. (niet zo dik als echte ruwe olie, maar komt aardig in de richting)
Inspuitpompen van "kleinere" motoren kunnen er niet tegen. Maar in principe kan elke diesel er op lopen

schudde zei:
Weet ik, mijn auto heeft ruim 100k km op gebruikte frituurolie gelopen. (niet zo dik als echte ruwe olie, maar komt aardig in de richting)
Inspuitpompen van "kleinere" motoren kunnen er niet tegen. Maar in principe kan elke diesel er op lopen

De oude VW 1.6 diesel was ook zo'n "multifuel" die liep nagenoeg op alles dat vloeibaar was en kon branden :)

De viscositeit (dikte) van de frituurolie/biodiesel is hoger en hierdoor kan je motormanagement een beetje moeite mee hebben. Bij een goede biodiesel installatie zie je dan ook dat de brandstof wordt voorverwarmd.
Een andere brandstof heeft natuurlijk ook een iets andere samenstelling, dit werkt twee kanten op. Er kunnen stoffen in zitten die een iets andere verbranding geven en daardoor iets meeraanslag geven of juist niet en zorgen voor een schonere verbranding :p Hier ben ik niet zo bekend mee. Shell (mag ik dat zo zeggen) en kompanen zullen ons natuurlijk vertellen dat dit zo is en dat er nog meer slechte dingen in zitten. Er zit veel zin en onzin in de discussie omtrent bio brandstoffen. Een stel boeren uit Limburg i.s.m. de universiteit van Wageningen was het zat en heeft zelf 3 jaar onderzoek gedaan en daar zijn net de resultaten van gepresenteerd. Zie https://www.energieboerderij.nl/

Die motoren in schepen zijn echt wonderbaarlijke apparaten, andere crankshaft configuratie (crosshead bearings), turbo's die 1/3 van de totale inhoud hebben. Bunker Fuel in de echt grote tankers is zo dik dat als je een glas op z'n kop zet het er niet uitstroomt. Daarom wordt het voorverwarmd bewaard en tot ongeveer 80 graden verwarmd voordat het wordt ingespoten.

Geelhoed zei:
Wat bedoeld wordt is minder schadelijk dan fossiele brandstoffen.

Dat is nou precies een van de grootste misvattingen van tegenwoordig die je heel vaak ziet: allerlei vrij milieu-ON-vriendelijke dingen milieuvriendelijk gaan noemen... Maar ja, marketingtechnisch staat het natuurlijk beter om je auto aan te prijzen als milieuvriendelijk dan als minder milieuonvriendelijk...

Geelhoed zei:

Heh, wat bedoel je? Wat is er schadelijk aan rijden op biodiesel gemaakt uit koolzaad? Die koolzaad heeft CO2 opgenomen voordat het in de motor wordt gestopt. Er wordt rekening gehouden met de uitstoot tijdens de productie door de diesel die de trekker verbruikt wordt gemeten, de hoeveelheid gif die ze spuiten etc.

Ik deel je skeptische houding, maar deze boertjes lijken mij redelijk oprecht.

HenkdeVries zei:
Schijn bedriegt.
Het broeikaseffect maakt geen verschil in CO2 moleculen die van plantjes van miljoenen jaren geleden of van vorig jaar komen.
Het maakt ook geen verschil of de CO2 weer uit de lucht wortdt gehaald voor productie van biobrandstof of voor het voeden van oedeembuikjes in Afrika.
Dan is er nog een klein issuetje met iets wat dieselrijders graag over het hoofd zien. Uit de uitlaat van een diesel komt meer dan CO2 alleen.

HenkdeVries zei:
Er wordt rekening gehouden met de uitstoot tijdens de productie door de diesel die de trekker verbruikt wordt gemeten, de hoeveelheid gif die ze spuiten etc.

En wat heeft de CO2-balans eraan dat er ergens genoteerd staat dat er CO2 uitgestoten wordt door de tractor, het persproces, het verdere vervoer etcetera? Oftewel: wat bedoel je met "er wordt rekening gehouden met"?

HenkdeVries zei:

Boertjes? Megaboeren bedoel je. En dan nog gaat het iedereen alleen maar om hun inkomen.

HenkdeVries zei:
Geelhoed zei:

Heh, wat bedoel je? Wat is er schadelijk aan rijden op biodiesel gemaakt uit koolzaad? Die koolzaad heeft CO2 opgenomen voordat het in de motor wordt gestopt. Er wordt rekening gehouden met de uitstoot tijdens de productie door de diesel die de trekker verbruikt wordt gemeten, de hoeveelheid gif die ze spuiten etc.

Zelfs als ze alle CO2 uit de uitlaatgassen zouden filteren, zou ik nog niet via de uitlaat beademd willen worden. Diesel, bio of niet, stoot niet alleen maar CO2 uit, er zit meer zooi in dan in benzine-uitlaatgassen.....

"Milieuvriendelijk" en "CO-neutraal" zijn pure verkoopargumenten/marketingverhalen, want redelijk makkelijk te weerleggen.

Autorijden is, met de huidige voor de consument beschikbare technologieen, gewoon milieu-onvriendelijk. Of je het nou links- of rechtsom ziet.

HenkdeVries zei:
Die motoren in schepen zijn echt wonderbaarlijke apparaten, andere crankshaft configuratie (crosshead bearings), turbo's die 1/3 van de totale inhoud hebben. Bunker Fuel in de echt grote tankers is zo dik dat als je een glas op z'n kop zet het er niet uitstroomt. Daarom wordt het voorverwarmd bewaard en tot ongeveer 80 graden verwarmd voordat het wordt ingespoten.

Een aantal aanvullingen en correcties:
-Over het algemeen hebben 4-slag motoren nog steeds geen kruishoofd. Dit wordt voornamelijk gebruikt bij grote 2-slag voortstuwingsmotoren.

-De zware olie welke veel wordt gebruikt in grote motoren is inderdaad heel dik. Appelstroop komt kort in de buurt bij de dikte welke de brandstof heeft op kamertemperatuur. Vandaar dat deze wordt verwarmd in de bunkers, met een temperatuur van 40-50 graden.
Wanneer de brandstof gebruikt gaat worden gaat deze richting de zogenaamde 'Settling Tank', waar een temperatuur van rond de 80 graden heerst. In de brandstof zit zoveel troep en vervuiling dat deze eerst schoon gemaakt moet worden wat in een separator gebeurd. Dit gebeurd al met een temperatuur 95-98 graden. Inspuiten gebeurd, afhankelijk van de viscositeit, op een temperatuur van 110-120 graden tot zelfs 130 graden!
Overzicht van het systeem hieronder.
0066824a.png

-Bij een turbo heb je het over het algemeen niet over inhoud, aangezien het een open systeem is.

edit: woord vergeten

Hallo allemaal !.
Wellicht dat dit van pas kan komen..
Een lijst met bijna alle motor onderdelen.
Ze worden allemaal gemakkelijk en aan de hand van voorbeelden uitgelegd.

Hybride aandrijving
Elektro-aandrijving
Turbinemotor
Draaizuigermotor
Spoelen
Tweetakt-ottomotor
Elektronische dieselregeling (EDC)
Toerentalregelaar van de lijninspuitpomp
Starthulpapparatuur
verstuivers-in-dieselmotoren
Inspuitverstelinrichting voor lijninspuitpompen
Inspuitsysteem
Dieselmotor
Drukpulscompressor
Uitlaatgasturbo
Mechanische drukvulling (compressor)
Drukvulling
Uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR)
Lambda-sonde
Katalysator
Geluiddemper
Uitlaatsysteem
Centrale inspuiting
Motronic
LH-Jetronic
L-Jetronic (verouderd systeem)
KE-Jetronic
K-Jetronic
Benzine-inspuiting
Verrijkingssysteem bij carburateurs
Acceleratiesysteem bij carburateurs
Hoofdsproeiersysteem
Stationair-systeem met overgangsregeling bij carburateurs
Automatisch koudstartsysteem bij carburateurs
Startsystemen
Vlotterinrichting bij carburateurs
Elektronisch geregelde carburateur
Constant-vacuümcarburateur
Registercarburateur (tweetrapscarburateur)
Dubbele carburateur
Carburateur
Brandstoffilter
Brandstofpomp
Brandstofleidingen
Brandstoftank
Brandstoftoevoersysteem
Luchtfilter
Regeling van de temperatuur van de koelvloeistof
Vloeistofkoeling
Luchtkoeling
Radiateur (radiator)
Koeling
Oliekoeling
Oliedrukcontrole-inrichting
Oliefilters
Oliepomp
Motorsmering
Kleprotator (klepdraaimechanisme)
Klepspeling
Klepstoters
Kleppen
Klepveer
Nokkenas
Klepzitting
Klepgeleiding
Brandstofregeling
Vliegwiel
Krukas
Drijfstang
Zuiger
Kruk/drijfstangmechanisme
Luchtgekoelde cilinder
Cilinderbussen
Cilinder
Meercilinderblok
Cilinderkoppakking
Cilinderkop
Krukkast
Motorblok
Viertakt-ottomotor

@Lampy: Thanks voor de aanvulling. Vergat 2-takt te vermelden.

@Berry: hele mooie artikelen om de kennis op te poetsen.

@Geelhoed: Hoezo zou er geen CO2 kringloop zijn in de atmosfeer? Heb je btw wat info om je dieselafgunst te staven? Ben hier niet zo bekend mee.

En in de tussentijd heeft Audi hun nieuwe 1.8 TFSI gelanceerd. Dubbele injector, leuk om te zien. Zelf ook nog nodig moeten hebben. Ook lees ik dat ze Valvelift toepassen op de uitlaat. Waarom niet op de inlaat? Fiat heeft zijn Multi-air op de inlaat kleppen gezet. Geen plaats meer bij Audi?

En Audi's systeem is op 30 en 60 graden verstelbaar en dat van Fiat volledig variabel. Misschien dat kosten hier een rol spelen.

HenkdeVries zei:
@Geelhoed: (1)Hoezo zou er geen CO2 kringloop zijn in de atmosfeer? (2)Heb je btw wat info om je dieselafgunst te staven? Ben hier niet zo bekend mee.
1 Dat heb ik niet beweerd.
2 Als je hier wat meer rond leest dan kom je voldoende argumenten tegen waarom diesel zuigt. Afgunst is het zeker niet.

Geelhoed zei:
HenkdeVries zei:
Schijn bedriegt.
Het broeikaseffect maakt geen verschil in CO2 moleculen die van plantjes van miljoenen jaren geleden of van vorig jaar komen.
Het maakt ook geen verschil of de CO2 weer uit de lucht wortdt gehaald voor productie van biobrandstof of voor het voeden van oedeembuikjes in Afrika.
Dan is er nog een klein issuetje met iets wat dieselrijders graag over het hoofd zien. Uit de uitlaat van een diesel komt meer dan CO2 alleen.

De co2-cyclus is een natuurlijke, net zoals een aantal anderen, waaronder de zwavel- en stikstofcycli. Probleem is nu dat de inbreng van deze elementen in de lucht door de mens de natuurlijke ver overtreffen.

Ook is het zo dat als we hiermee stoppen, dat de aarde zich snel herstelt.

De situatie op dit moment is (ik praat nu vanuit mijn studie en mijn werk - co2-onderzoek onder andere) is dat mensen hun ogen sluiten voor de werkelijkheid. Er is wel degelijk iets aan de hand. En dat weet ons kabinet ook, net zo goed als ze weten dat het gewoon simpel gezegd onze schuld is. Maar de consument wil het niet weten....

We gaan er gewoon aan als we zo doorgaan, en dat zeg ik niet uit emotie.

Geelhoed zei:
Schijn bedriegt.
(1) Het broeikaseffect maakt geen verschil in CO2 moleculen die van plantjes van miljoenen jaren geleden of van vorig jaar komen.
(2)Dan is er nog een klein issuetje met iets wat dieselrijders graag over het hoofd zien. Uit de uitlaat van een diesel komt meer dan CO2 alleen.

1 Ok, kringloop is er wel. Zijn we het daar over eens. Ik doel op het verschil tussen de CO2 uitstoot van een boom affikken of een gelijke hoeveelheid olie. Begrijp ik het goed dat je zegt dat dat geen verschil uitmaakt? Oftewel biobrandstoffen maken niet uit om de CO2 uitstoot te beperken? Beperken betekent in deze dat we niet olie verbranden en er dus geen extra CO2 bijkomt. In dat licht zie ik biobrandstoffen als een begin.
Of is het deels ook een fuel vs food discussie? Dat is wel degelijk een goed argument, maar dan trek je wel een blik aan andere discussie open. Wat m.i. beter erbuiten gelaten kan worden om de discussie helder te houden.

2 Dieseluitstoot wordt toch steeds strenger met alle Euronormen? Of mis ik een deel? Gelijk kanttekeningen plaatsen: ze zijn niet heilig en onder je normale rijgedrag zal daar een discrepantie in zitten net zoals een NEDC test. Lastige discussie gelijk want indicatieve tests gaan natuurlijk hun eigen leven leiden, gelukkig kijk je een beetje naar de verbruiksmonitor en zie je dan wat het verschil is ongeveer. Als wetgever kun je ook cijfers opvragen bij leasemaatschappijen en daar dan een conclusie uit trekken.

Ik probeer de discussie hier en daar af te bakenen en kanttekeningen te plaatsen ter verduidelijking. En ik probeer de discussie niet teveel uit zijn verband te trekken omdat dat redelijk veel gebeurt (forum minder dan nieuwsberichten, maar toch) en er dan uiteindelijk geen punt meer te maken valt. Zie bijvoorbeeld de laatste weblog van dhr Kit.

Jij wil Cornelis Kit mij dingen over CO2 laten uitleggen?
De laatste keer dat hij dat probeerde werd ik twee maanden geband.

Nee, hahaha ik denk dat een aap zich nog beledigd zou voelen als ik dat zou zeggen. Die discussie illustreert een uit de hand gelopen discussie waar dhr. Kit aanstichter van is door zijn gebrek aan tijd voor de blog.

schudde zei:
Bij een benzine motor wordt er idd in de inlaat net voor de klep ingespoten.

Alleen bij multipoint injectie. Je hebt ook nog monopoint injectie, dan zit ie vlak bij de gasklep.

Hopelijk zit ik hier in het juiste topic met mijn vraag. Bij (bijvoorbeeld) een Solex 34 PBISA 12 carburateur, waar staan de twee cijfers voor? Ik denk dat deze een maat aangeven, maar waarvan?

EDIT: Oei, niet gezien dat dit een oud topic is. Excuses!

https://www.autobild.de/artikel/qoros-qamfree-3-peking-2016-motor-ohne-nockenwelle-8960103.html

Qamfree: Zweedse vinding. Geen nokkenas meer nodig. Interessant

Saab was daar jaren terug al mee bezig.

En Koenigsegg heeft inderdaad ook al een rijdend prototype. Fantastische techniek.

Ik ben opzoek naar een topic over de techniek van de verbrandingsmotor.

Het kan haast niet dat er zo weinig topics over zijn.
Wat ik vooral zie zijn topics over automerken en modellen. 1 ding hebben ze allemaal gemeen en dat is dat er minstens een verbrandingsmotor aanwezig is. (Tesla's en ander EV spul niet meegerekend)

Wat wil je weten van de verbrandingsmotor? Over het algemeen kun je het meeste wel op internet vinden en de rest kan ik veelal wel beantwoorden al dan niet met wat externe of boekenhulp ;)

Nissan GT-R zei:
Wat wil je weten van de verbrandingsmotor? Over het algemeen kun je het meeste wel op internet vinden en de rest kan ik veelal wel beantwoorden al dan niet met wat externe of boekenhulp ;)

Het viel mij gewoon op dat er zo bar weinig topics zijn hier op het AW forum over het hart van een auto, de motor.
Zelf weet ik best veel, aleen ik wil graag discusiëren welk verbrandingsmotortype de beste is, de zuinigste, de snelste, de schoonste, de meest exotische, de betrouwbaarste etc.
Ook voor wie niet veel weet, maar graag iets wil opsteken moet op het forum uit de voeten kunnen komen.

Kijk maar eens op automerk specifieke fora, daar word het meeste gesprokem over de motor en techniek.

Sjeik El idtec zei:
Nissan GT-R zei:

Het viel mij gewoon op dat er zo bar weinig topics zijn hier op het AW forum over het hart van een auto, de motor.
Zelf weet ik best veel, aleen ik wil graag discusiëren welk verbrandingsmotortype de beste is, de zuinigste, de snelste, de schoonste, de meest exotische, de betrouwbaarste etc.
Ook voor wie niet veel weet, maar graag iets wil opsteken moet op het forum uit de voeten kunnen komen.

Kijk maar eens op automerk specifieke fora, daar word het meeste gesprokem over de motor en techniek.

Er zijn ook veel alternatieve technieken en daar lees je zelden iets van. Ik noem maar even de wankel, de tweetakt (diesel), de dubbelzuigerdiesel, de schuivenmotor, de millermotor, de turbine, de stoommachine...

Ik denk dat er nog veel mogelijkheden zijn die nog niet benut worden. Zo zijn er relatief conventioneel opgebouwde (simpele) viertaktmotoren die middels secundaire lucht toch het uitlaatgas schoon krijgen. Of de uitstoot van de stoommachine, die in 1930 al aan 2010 normen kon voldoen.

Fabrikanten jagen nu massaal op die ene kip met de vergulde eieren terwijl een andere kip misschien echte gouden eieren legt.

Of een stirlingmotor, ook wel heetgasmotor genoemd.
En vroeger had je Kromhout-scheepsdiesels, een zgn. gloeikopmotor. Vet interessant.

Vanavond was ik bij het tankstation en kreeg ik van iemand de vraag welke koelvloeistof hij nodig had in zijn auto. Hij was in het bezit van een Volvo V40 uit 2016. Toen wij de motorkap openden bleek er groene koelvloeistof in te zitten. Aangezien er op het tankstation alleen rode/roze (G12) of blauwe koelvloeistof te koop was en ik niet kon vertellen of een van deze 'kleuren' gemengd mocht worden besloot deze man in de ochtend maar met de garagist te gaan bellen.

Een langere zoektocht op internet leverde weinig informatie op en ik vind tegenstrijdige verhalen over roze en groen dat wel of niet gemengd mag worden.

Voor zover ik nu kan nagaan (zonder gebruik van allerlei lastige typenamen en codes) is dat:

'Blauwe' koelvloeistof vooral gebruikt werd in auto's tot +/- 1998. Deze auto's mogen gewoon bijgevuld worden met 'blauwe' koelvloeistof (tenzij er al roze koelvloeistof in het reservoir aanwezig is, dan moet men blijven bijvullen met roze koelvloeistof). Blauwe koelvloeistof dient iedere twee a drie jaar ververst te worden.

'Groene' koelvloeistof (G11?) is een aantal jaren 'bruikbaar'. Dit dient elke twee a drie jaar ververst te worden.

'Rode/roze' koelvloeistof (G12/G12+) gaat een autoleven mee. Als je deze mengt met een andere 'kleur' dan doe het 'levenslange' deel ermee teniet. Vooral VAG, GM, MB en Ford werken met deze kleur.
(G12++ is voor VAG-modellen vanaf 2007)
(G13 is voor VAG-modellen vanaf juni 2013)

Ik weet zelf niet heel veel van koelvloeistof af en ga zelf meestal af op wat er al in het reservoir van de auto aanwezig is...

Mijn vragen zijn dus eigenlijk:
-Hoe weet je welke koelvloeistof geschikt is voor een auto?
-Hoe weet je welke kleuren er wel of niet gemengd mogen worden?

Mocht er al een dergelijk topic bestaan dan mogen jullie deze vraag negeren. Een korte zoektocht op het forum leverde geen resultaten op. ;)

Aanvullingen/verbeteringen worden gewaardeerd!

Waar ik serieus een discussie over wil starten is hoe we technisch kunnen voorkomen dat mensen onder het rijden hun GSM gebruiken. Bellen, appen sms-en, het is allemaal even gevaarlijk! Alles wat afleidt kan zorgen voor dodelijke ongelukken. Ik maak elke dag de meest gevaarlijke capriolen mee van weggebruikers. Goed autorijden is een kunst die concentratie vereist, waarbij je eigenlijk niets anders kunt doen. Als je het te saai vind, neem het OV! Ik denk dat er een technische oplossing moet zijn, die blokkeert dat je onder het rijden met je GSM bezig bent. Graag reacties.

Meerdere vliegen in één klap:

Een camera bekijkt je gezicht. Zo kan de auto zien of je slaperig of onwel bent of niet oplet. Gevolgd door luide zoemers, eerder ingrijpen bij dreigende botsing of lijnoverscheiding etc..

Spider 916 zei:
Waar ik serieus een discussie over wil starten is hoe we technisch kunnen voorkomen dat mensen onder het rijden hun GSM gebruiken. Bellen, appen sms-en, het is allemaal even gevaarlijk! Alles wat afleidt kan zorgen voor dodelijke ongelukken. Ik maak elke dag de meest gevaarlijke capriolen mee van weggebruikers. Goed autorijden is een kunst die concentratie vereist, waarbij je eigenlijk niets anders kunt doen. Als je het te saai vind, neem het OV! Ik denk dat er een technische oplossing moet zijn, die blokkeert dat je onder het rijden met je GSM bezig bent. Graag reacties.
Heel simpel, misschien een goed multimedia systeem waar je je telefoon aan kan koppelen en bepaalde apps kunt gebruiken. Ja er is Apple dar play of android auto maar die missen nog veel te veel apps.

Dan word je nog steeds afgeleid omdat je voor het bedienen naar het scherm kijkt en niet naar de weg.

Het is en blijft een kwestie van eigen verantwoordelijkheid en gezond verstand. Voor de komst van de smartphone waren bestuurders afgeleid door duizenden andere zaken, idioten blijven idioten.

Terug
Bovenaan