Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Barri doelt op het ‘MO’ gedeelte denk ik. Ik vraag mij af of er echt verschillen in specificaties zitten? Kan mij best voorstellen dat MB wat eigen ‘regels’ heeft.
 
Barri doelt op het ‘MO’ gedeelte denk ik. Ik vraag mij af of er echt verschillen in specificaties zitten? Kan mij best voorstellen dat MB wat eigen ‘regels’ heeft.
Precies. Ik vraag me echt af of die specs dan anders zijn en of je dat merkt onder eenmaster van het betreffende merk en onder een auto van een ander merk.
 
Dit zegt ChatGPT:


De “MO”-codering (ook wel Mercedes Original) op banden betekent dat deze band specifiek door Mercedes-Benz is ontwikkeld, getest en gehomologeerd voor gebruik op hun voertuigen. Het is dus geen algemene band, maar een band die voldoet aan Mercedes-eigen eisen.





✔️ Voordelen van MO-gehomologeerde banden





1. Optimale rijeigenschappen voor Mercedes-modellen

Mercedes stelt extra eisen aan grip, remgedrag, zijwandstijfheid, comfort en stuurprecisie. Een MO-band sluit daardoor beter aan bij het rijgedrag dat Mercedes ontworpen heeft.



2. Verbeterde veiligheid

De banden worden door Mercedes getest op hoge snelheid, remprestaties en gedrag in extreme omstandigheden. Dit kan met name bij krachtige of zware modellen (AMG, SUV’s) voordeel geven.



3. Minder rolgeluid en trillingen

MO-banden zijn vaak aangepast om binnen de Mercedes-normen te blijven voor geluidscomfort. Vooral relevant bij S-klasse, E-klasse en elektrische modellen.



4. Betere levensduur en slijtagepatroon

Ze slijten vaak gelijkmatiger doordat ze zijn afgestemd op het gewicht, de ophanging en afstelling van specifieke Mercedes-modellen.



5. Kan belangrijk zijn voor lease, garantie of verzekering

Sommige leasemaatschappijen en dealers eisen MO-banden bij vervanging, zeker bij nieuwe of duurdere modellen.





✔️ Zijn MO-banden verplicht?





Nee, niet verplicht, maar vaak wel aanbevolen. Een goede kwaliteitsband zonder MO-codering kan prima werken, maar haalt soms niet exact dezelfde rij- en comforteigenschappen als de homologeerde variant.
 
Tesla heeft ook certificering, Alfa Romeo ook, maar wat is nou het verschil tussen die van MB, BMW, etc.... Zijn er aanpassingen nodig om de auto überhaupt op de weg te houden? Bij Michelin vind ik niet de specificatieverschillen.
 
De oude Kroatische meneer die mijn S212 voor mij in bezit had was een beetje een knakenpoetser. Dat is wel een klein smetje, onderhoud heeft ie niet op bezuinigd, maar wel op banden. Er zitten Chinese banden om die nog te slecht zijn voor de bandenstapel langs een circuit. Vol profiel nog, maar jemig wat een troep. All-seasons ook nog. Dinsdag gaan er winterbanden onder en dan gaat ie door naar de lokale Mercedes specialist die filters en vloeistoffen gaat vervangen en de auto verder binnenstebuiten zal keren, want ik heb natuurlijk wel een lijstje. Ik denk dat hij eind van de week helemaal top is. Heb ook nog een reservewiel en krikset besteld en geleverd gekregen want die had Goran de kniepert er ook uit geklauwd. Wat ik zeg, een klein smetje op een verder nu al weer geweldige auto.
 
Het lange wachten is een opgave hè…:)

Ik zag laatst in de serie ‘keek op de week” van John van de Rijt aanpassingen aan een nieuwe M5. Akra, andere luchtinlaat en skirts, spoilers, wielen en de hele rimram. Hij klonk wel een stuk beter daarna…
Over die Akra en air intake twijfel ik nog. Ik heb besloten er eerst ff mee te gaan rijden en dan in het voorjaar te beslissen. Al die spoilers en latjes laat ik schieten. Dat geloof ik verder wel. ;)
 
Ik ook niet, maar wat zijn nu de verschillen in specs? Misschien rijdt een MB E wel fijner en lekkerder op BMW specs banden... Als het afgaan op de extra code is, zou het gewoon marketing kunnen zijn.
 
Barri doelt op het ‘MO’ gedeelte denk ik. Ik vraag mij af of er echt verschillen in specificaties zitten? Kan mij best voorstellen dat MB wat eigen ‘regels’ heeft.
Het probleem wat ik had met de Pirelli’s (bonkig wegglijden bij grotere stuuruitslag bij lagere temperaturen) schijnt de laatste jaren dus echt een dingetje te zijn bij Mercedes. Dat zal men dan willen oplossen en met de bandenproducenten om tafel gaan. Ik heb nooit last gehad van dit probleem, maar heb ook altijd op Michelin MO zomerbanden gereden. Er kan dus zeker wel een verschil zijn, een net iets ander profiel of net iets zachter rubber, zeg het maar. Nu ik weet hoeveel verschil het kan maken tussen in dit geval Pirelli PZ4 en de af fabriek geleverde Michelin’s ga ik geen risico’s meer nemen. Als deze banden versleten zijn dan laat ik er door Wensink weer exact dezelfde onder zetten, dan weet ik dat het goed is. En is er dan toch iets dan moeten zij het maar oplossen.
 
Komt wel bij meer (achterwiel) aangedreven auto's voor. Om de draaicirkel klein te houden laat de fabrikant eigenlijk te grote draaihoeken toe, waarbij de wielen bij ver insturen niet meer gezamenlijk om een punt op de achteras draaien... 1 van de banden gaat dan wringen.
 
Klopt, het is een combinatie van achterwielaandrijving, grote stuuruitslag en grote wielen. En lage temperaturen, had ik de set in de zomer gewisseld dan had ik er op dat moment waarschijnlijk niks van gemerkt.
 
Klinkt logisch inderdaad. Moet zeggen dat ik het altijd bijzonder vindt hoe fijn de draaicirkel is bij grote Benzen. Dankzij het kantelen meen ik.
 
Klinkt logisch inderdaad. Moet zeggen dat ik het altijd bijzonder vindt hoe fijn de draaicirkel is bij grote Benzen. Dankzij het kantelen meen ik.
Dat zal er vast toe bijdragen, volgens mij heeft BMW dat minder en die hebben dan ook een iets grotere draaicirkel (BMW 5 Touring 12,3 en E Estate 11,6 meter)
 
Had ooit een auto met vierwielbesturing, daar moesten ook speciale banden onder. Deed je dat niet dan viel er niet mee te rijden. Destijds via dit forum nog goeie tips gekregen!

Later toen de 2e hands knakenrijders ze in de handen kregen waren er nog bijgoochems die er habbibabbi banden onder gingen zetten. En maar klagen dat er niet mee te rijden viel… :ROFLMAO:



De Benz heeft ondertussen al de nodige kilometers gemaakt, paar stevige naar het buitenland. Staat nu bijna 3000km op en ik moet zeggen -mieters wat gaat het ding van z’n plek!
 
Binnenkort wordt de productie van de BMW Z4 stopgezet.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/einde-van-een-tijdperk-bmw-z4-bijna-uit-productie/

Jammer hoor, leuke auto's lijken volledig uit de gratie te zijn. Mijn M40i heb ik nu 2 jaar naar volle tevredenheid, elke (open) rit is een genot. De afschrijving is ook laag, een even oude als die van mij kost nu nog hetzelfde of meer dan wat ik er toen voor betaalde. En de B58 motor is natuurlijk fenomenaal. Ik denk niet dat ik hem ooit weg doe, iets vergelijkbaars is nu al bijna niet te vinden en de spoeling zal alleen maar dunner worden...
 
inderdaad, de jaren 90 en vroege 00's waren super qua leuke en rare autos,
nu zijn het allemaal eenheids(suv)worsten waar je met mazzel nog kan kiezen uit 3 of 4 kleuren.

Mx5 is nog te koop, Mustang, honda komt met een prelude, nissan heeft nog de Z,Toyota GR86, de spoeling wordt wel heel erg dun.
 
Lexus, Corvette, Mercedes, Caterham (voor de echte die hards), Lomax (andere kant van het spectrum, maar met evenveel buitenlucht)
Bij Mercedes kost de SL ongeveer het dubbele van een Z4 en een Corvette is hier inclusief BPM al helemaal onbetaalbaar. En Lexus levert hier toch ook al heel lang geen cabrio meer?
 
De Boxster (718) is ook niet meer nieuw leverbaar, de 911 valt in een andere prijsklasse. Eigenlijk had de Z4 maar 3 echte concurrenten, de Boxster, de SLK en de F-Type. Allen worden die niet meer geleverd.
 
Het wordt wel schaars, Porsche? En in Nederland, met een kleine afzetmarkt, is het voor veel merkenniet lucratief om wel te gaan importeren (buiten de absurde belastingen). De Lexus zit voor modeljaar 2026 nog wel in het programma
https://www.lexus.com/models/LC-convertible Zal dan een grijze import moeten worden?
een 911 is natuurlijk een heel andere prijsklasse en geen conccurrent van een z4. De z4 is er vanaf 60k, een 911 cabrio vanaf 175k. Dan kun je ook nog Bentley, Ferrari of zelfs Pagani noemen.

In de jaren 90 had je tig leuke kleinere betaalbare autos, toyo mr2, celica, fiat barchetta, mgf, z3, al die kleine cc'jtes,
 
  • Leuk
Waarderingen: funf
Dergelijke leuke auto's heb je in eerste instantie niet voor het vervoer van A naar B, maar vooral om leuke plezierritten mee te maken op mooie landelijke wegen. En ja, eigenlijk mag dat natuurlijk niet meer van die vreselijke Diederikjes en Wobkes in Brussel die het zogenaamd zo goed met alles voorhebben.
 
Laatst bewerkt:
Dergelijke leuke auto's heb je in eerste instantie niet voor het vervoer van A naar B, maar vooral om leuke plezierritten mee te maken op mooie landelijke wegen. En ja, eigenlijk mag dat natuurlijk niet meer van die vreselijke Diederikjes en Wobkes in Brussel die het zogenaamd zo goed met alles voorhebben.
Zelf rijden ze nooit, daarom zien ze ook niet dat zoeken naar een laadpaal en dan 30+min laden een probleem kan zijn.
 
Hoe kan het dat er nu ineens geen liefhebbers meer zijn? De vraag kan zijn afgenomen door de gestegen prijzen, hogere belasting en dure brandstof, maar iemand die cabriorijden 10 jaar geleden geweldig vond zal dat nu toch niet ineens niet meer leuk vinden?
 
  • Leuk
Waarderingen: funf
Er zijn heel veel mensen die prima uit de voeten met een coupe of cabrio als auto, maar toch vinden dat ze een praktischer voertuig moeten hebben voor die ene keer in het jaar dat er meer dan 2 personen in de auto moeten. Denk dat de grote hoeveelheid gebruikte coupes en cabrio's het ook moeilijker maakt om nieuwe exemplaren te verkopen. Dit soort auto's worden als tweede of derde auto gekocht, waarom voor een nieuw model gaan als je er toch maar een paar 1000 km per jaar mee rijdt.
 
Er zijn heel veel mensen die prima uit de voeten met een coupe of cabrio als auto, maar toch vinden dat ze een praktischer voertuig moeten hebben voor die ene keer in het jaar dat er meer dan 2 personen in de auto moeten. Denk dat de grote hoeveelheid gebruikte coupes en cabrio's het ook moeilijker maakt om nieuwe exemplaren te verkopen. Dit soort auto's worden als tweede of derde auto gekocht, waarom voor een nieuw model gaan als je er toch maar een paar 1000 km per jaar mee rijdt.
Ik heb cabrio's en coupes qua bruikbaarheid en aantrekkingskracht ook nooit zo begrepen. Ja, het ziet er mooi uit en biedt wat extra's, bijvoorbeeld met lekker weer, maar het is meestal vooral onhandig, ruimte op de verkeerde plekken, gigantische dode hoek schuinachter, dat soort dingen. Dan is een hatchback of SUV/Crossover/MPV gewoon veel praktischer en daarom logischerwijs populairder.

Ik rij ook liever in een hot hatch dan een logge coupé ben ik in de loop van de jaren wel achter gekomen. :)
 
Ik rijd het liefst in een E500 cabrio op luft.

Maar de BPM op benzine auto’s zorgen er wel voor dat alles genekt wordt. Een hybride coupé of cabrio voelt ook een beetje gek.
 
Het wegvallen van veel cabrio’s, coupé’s en roadsters zal vooral komen doordat fabrikanten er geen budget meer voor hebben. Er moet door dwang vanuit Brussel zoveel geïnvesteerd worden in elektrificatie en uitstootvermindering, terwijl de omzet van EV moeizaam verloopt dus dat kost alleen maar heel veel geld. Daarom zal er wel bezuinigd moeten worden op materiaalgebruik en leuke fun-modellen.
 
Ik heb toevallig vandaag een leuke en goede lezing/presentatie bijgewoond door een van de hoofdmanagers van Emil Frey (dealerbedrijven) - hij zei het heel mooi ‘vroeger verkochten we auto’s die mensen wilden hebben, tegenwoordig verkopen we dat wat de fabrikant wil dat we verkopen’
Onderdeel was het belichten van de gevolgen van de CAFE - wetgeving link en enorme invloed van het fiscale beleid van de NL regering op koopgedrag.
 
Door dat fiscale beleid in NL lopen de autobedrijven hier veel omzet mis, doordat auto’s met veel bpm hier bijna niet verkocht worden maar als jong gebruikt uit het buitenland worden gehaald. Hoe kortzichtig…
 
Het wegvallen van veel cabrio’s, coupé’s en roadsters zal vooral komen doordat fabrikanten er geen budget meer voor hebben. Er moet door dwang vanuit Brussel zoveel geïnvesteerd worden in elektrificatie en uitstootvermindering, terwijl de omzet van EV moeizaam verloopt dus dat kost alleen maar heel veel geld. Daarom zal er wel bezuinigd moeten worden op materiaalgebruik en leuke fun-modellen.
Inderdaad, daarnaast waren die fun autos toch ook een leuke promotor, ging eerder even bij de dealer kijken naar die leuke coupe, om dan toch met die saaie gezinstuffer thuis te komen.

Een coupe is misschien niet de beste optie als het je enige auto is, maar ook de hot hatch sterft uit. Het liefst is er 1 model, met 1 motortype, en 1 versnellingsbak. En dan hooguit met software eea aan te passen.
 
Cq een tesla?

Naja Lexus doet het ook al heel lang zo ‘simpel’.

Moet ook wel zeggen - toen ik als kleine jongen een e46 aan het samenstellen was had ik er véél meer plezier in dan nu een i5. Waren dezelfde mogelijkheden er geweest was het mogelijk toch wel die i5 geworden. Maar nu heb je 3 pakketten om uit te kiezen en nog een stuk of 5 losse opties. That’s it.

Ik ga de Z4 wel missen.

Hoe mooi was de bmw dealer eind jaren 90/begin 00: z3, z8, e46 cabrio, 8 serie!
 
Opvallend was het aantal nieuw toegelaten <3500 kg bestelauto’s in 2024. 139000 stuks, dit jaar komen ze met moeite op ongeveer 35000 stuks. Komt natuurlijk omdat de BPM vrijstelling in januari 2025 ophield. Echter… er worden ook veel jong gebruikte bestelwagens geïmporteerd die uit 2024 komen om nog de vrijstelling te hebben. Die is namelijk geldig op datum eerste toelating…

Ook opvallend, vorige week gesprekje gehad met VW bestelwagen dealer over mogelijk vervangen oude Transporter (lang, DC, TDi DSG) - 2010 met 270000km. Kwam erop neer dat door de wijzigingen (o.a. BPM) en verbod diesel in steden het bijkans voordeliger is een Multivan op geel kenteken te nemen als PHEV… Of helemaal elektrisch met een ID Buzz omdat op termijn PHEV ook de zero emissie zones niet inmogen.

Besloten voorlopig maar door te tokkelen met de oude, die doet het nog prima namelijk en ziet er nog netjes uit.
 
zero emissie zones
bij ons in het dorp moest ook een zero emission zone komen, waarschijnlijk vanuit de eu of madrid ofzo? Hebben ze 1 straatje uitgezocht waar je toch al niet met de auto kon komen. Zo, ... opgelost :ROFLMAO:

en al die buitenlanders vervoerders, die mogen de stad bij jullie ook niet in? Een duitse installateur mga dan niks meer afleveren in NL?
 
Terug
Bovenaan