• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Binnenkort op voor het E-rijbewijs. Slechte ervaringen met afrijden dus toch wel wat spannend.

is voor mij al weer bijna 20 jaar (!) geleden. Toen vond ik E rijbewijs wel relaxed. Dikke mercedes ML diesel automaat onder de kont. examinator was relaxed. ze zijn iets minder kritisch op het rijden zelf. maar je moet natuurlijk wel je richting aangeven en goed kijken en situaties inschatten.

En als je het spannend vind, sommige rijscholen hebben wel iets daar op

Jimmy, lekker hoor! Alles dus afgesloten bij de vorige werkgever? Moet een dubbel gevoel zijn.

Heel dubbel inderdaad, maar wel erg veel zin in de nieuwe uitdaging. Ik ben al een paar ochtenden geweest om vast wat kennis te maken en er wat in te komen, ga er de komende 2 weken nog een paar keer naartoe om me wat verder te oriënteren in de werkwijzen en merken die ze hebben.

@Rob, proficiat! Mooie uitvoering zo, wat details zwart en dan staat daar een mooie Corsa!

Laatst bewerkt:
Mwah, daar denkt de vrouwe soms toch iets anders over.
Ze is denk ik meer "liefhebber" dan dat jullie hier schetsen over jullie wederhelft, maar weet inmiddels ook een beetje hoe ik er in sta en dat het dus wel goed zit als ik iets uit kies. Plus dat ik het er dan al tijden over heb gehad en ze dan uiteindelijk zegt, koop dat ding nou gewoon. (geld ook voor veel andere spielerei namelijk :D )

Jah maar dan heb je het nog steeds over jouw auto/ jullie gezinsauto en niet de auto waarin je partner zelf rijdt.

Ik had het over de auto van mijn vrouw zelf en niet over onze Astra / de gezinsauto. Dat bedoelde ik te zeggen.

Appelscha..dan heb je ook maar net een stap over de grens gezet..:) Wel mooie plek! Ben ik vrijdag nog twee keer langs gecrossed dus had je kunnen treffen. Heb jullie combi niet gezien op de N381. Herinner me nog wel een andere G21 die daar als een idioot en levensgevaarlijk aan het inhalen was. Ook volkomen zinloos want je kachelt toch achter elkaar aan en komt uiteindelijk toch bij een trajectcontrole uit.

Appelscha was voor een weekendje uitproberen ver genoeg. Eenmaal op een camping maakt het voor het vakantiegevoel niet uit.
Sterker nog, in de zomer gaan we 's avonds nog wel eens een rondje fietsen. Soms een ijsje halen op een camping aan de andere kant van het bos. Als ik daar dan in mijn korte broek, op slippers rondfiets voel ik met net een vakantieganger :D

De auto (en in mindere mate caravan) zijn er wel ontzettend smerig vandaan gekomen. Met dank aan de paden die uit gebroken puin bestonden. Heel mijn auto zit onder het bruin/rode stof.
Erger mij mateloos, maar met de caravan op de dam is goed wassen wel behelpen. Kan wel, maar heb liever de ruimte.
De caravan de straat op "moveren" gaat mij dan te ver.

Zaterdag de caravan naar de stalling, daarna gelijk de auto wassen. Wordt ook een grondige wasbeurt, want dat is sinds de winter nog niet gebeurt. Weekend later halen we de caravan weer op voor de meivakantie :D

Appelscha was voor een weekendje uitproberen ver genoeg. Eenmaal op een camping maakt het voor het vakantiegevoel niet uit.
Sterker nog, in de zomer gaan we 's avonds nog wel eens een rondje fietsen. Soms een ijsje halen op een camping aan de andere kant van het bos. Als ik daar dan in mijn korte broek, op slippers rondfiets voel ik met net een vakantieganger

Ja eens hoor...gaan ook geregeld naar Appelscha met de hond..voelt ook als vakantie..:)

Maar domme opmerking misschien maar kan je de BMW niet ergens wassen in een wasbox?

Man..dat gesleep met de caravan terwijl je hem over 1,5 week alweer op moet halen....

Lekker weekend gehad..vrijdagavond met PV van het werk naar de Edwin Evers band geweest en gisteren met gezin en deel schoonfamilie naar Lentedag bij een boerderij geweest nabij Steenwijk. Boerderijen doen het altijd goed bij de kids!

Verder aftellen deze week; vrijdag op vakantie en hopelijk een van de dagen ervoor de Corsa ophalen..

Man..dat gesleep met de caravan terwijl je hem over 1,5 week alweer op moet halen....
Oef nou, dat zou mij ook niks waard zijn. Ben blij dat wij de caravan prima op de oprit kwijt kunnen.
Wij halen hem over 3 weken op, en dan blijft hij ook tot midden september bij de deur. :) We gaan in tussentijd 5x er mee op pad (waarvan 3x een weekend of lang weekend).

Verder aftellen deze week; vrijdag op vakantie en hopelijk een van de dagen ervoor de Corsa ophalen..
Twee mooie vooruitzichten Rob.

Hier dit weekend ook genoten. We zijn de laatste tijd best druk met plannen voor een forse verbouwing (kozijn&schuifpui vervangen, glas beneden vervangen, leistenen vloer eruit en PVC erin..., plafonds boven stucken). Daarbij kwamen ook nog projecten als speeltoestel kids, trampoline, ed. Dus de lijst met uit te voeren taken was fors, en gewoon te weinig tijd om dingen aan te pakken.

Maar dit weekend een goeie slag gemaakt. Zaterdagochtend met een zwager een deur tussen onze slaapkamer en die van de oudste dochter dicht gemetseld (wie daar een deur tussen zet.....naja, nu is ie weg) en daarna de trampoline voor de kids ingegraven. Het speelhuis is enkele weken terug al geplaatst, dus ze hebben met dit mooie weer een mooie speelhoek.

Gistermiddag de robotmaaier voor de voortuin geïnstalleerd (draad trekken, ed). Dus in één weekend weer 3 zaken van de to-do list afgewerkt. Heerlijk gevoel!!

Over 3 weken wordt ons oprit uitgebreid (afgelopen weken de stenen al voor opgehaald), dus dan is dat ook mooi klaar.

Avond!

Afgelopen weekend 2 dagen met de zaak naar Ameland geweest; was fantastisch en wat een geluk met het weer :cool:

Vandaag een weekje vakantie naar Brabant geboekt (over 2 weken) zijn we beide wel aan toe na een intensieve periode op het werk.
Lekker vooruitzicht, nu al zin in.

@ Richard; ik dacht ook gelijk wat Rob noemt. Kun je de BMW niet ergens even afspuiten in een wasbox? Scheelt wat ergernis.

@ Ruud: lekker bezig, jullie pakken het flink aan!
En zo'n robotmaaier lijkt me ideaal bij een grote tuin; zie ze vaker rijden en het gras ziet er dan altijd mooi strak uit (y)

Zelf hebben we de schilder aan het werk om alle kozijnen en de garage te schilderen; alles straks weer lekker fris 9010!

Ik breng de caravan niet alleen weg om mijn auto te kunnen wassen natuurlijk.
Stalling is nieuw, dus even kennismaken. Weer even op pad met de combinatie is ook leuk.

Wasbox heb ik niet in de buurt en lijkt mij sowieso behelpen, ik heb thuis alles voor het grijpen en wil hem juist weer eens grondig onderhanden nemen. Daarom ook geen zin omdat naast de caravan te doen.

Normaal gesproken had ik hem ook laten staan voor die 1,5 week (of had ik hem wel eerder weggebracht).

Wij halen hem over 3 weken op, en dan blijft hij ook tot midden september bij de deur. :) We gaan in tussentijd 5x er mee op pad (waarvan 3x een weekend of lang weekend).

Lekker vooruitzicht :cool:
Wij gaan hier in de meivakantie weg. Dan in juni nog een lang weekend. in juli de grote vakantie. Voor augustus/september nog niets gepland, maar zou zomaar het geval kunnen zijn.

Gistermiddag de robotmaaier voor de voortuin geïnstalleerd (draad trekken, ed). Dus in één weekend weer 3 zaken van de to-do list afgewerkt. Heerlijk gevoel!!

Die staat hier ook nog op de wensenlijst. Eerst het gras even goed verticuteren e.d.
Dan binnenkort eens een aanbieding afwachten.

Wasbox heb ik niet in de buurt en lijkt mij sowieso behelpen, ik heb thuis alles voor het grijpen en wil hem juist weer eens grondig onderhanden nemen. Daarom ook geen zin omdat naast de caravan te doen.
Kan het me voorstellen, vooral de emmer met warm zeepsop mee sjouwen is lastig.

En zo'n robotmaaier lijkt me ideaal bij een grote tuin; zie ze vaker rijden en het gras ziet er dan altijd mooi strak uit
Ja, ben er echt heel blij mee. En doordat het gras continu gemaaid wordt, heb ik veel minder last van de hooikoorts (allergisch op graspollen). Zou het iedereen met een beetje tuin aanraden.
Maar zit natuurlijk een breed verschil in prijzen. In de achtertuin draait een Husqvarna (de meest bekende robotmaaier / één der betere merken). In de voortuin nu een Lidl-exemplaar.

Dan binnenkort eens een aanbieding afwachten.
Als je er dit jaar nog gemak van wilt hebben ja, anders in de herfst zo'n ding scoren. ;)

Gisteren de Astra opgehaald van een beurt, apk, nieuwe remmen en all-seasons banden om de "nieuwe" velgen.
Zal wel schrikken worden als de factuur komt, maar dan kunnen we ook met een gerust hart weer op pad....ook met caravan.

Ik vind grasmaaien juist een leuke klus. Maar bij ons het ook piece of cookie in vergelijking met jullie als grootgrondbezitters...:)

Mooi van de velgen. Staat stuk beter of niet? Hier staat ook wat nieuws op de oprit met all seasons maar later meer. Eerst wat zaken voor het werk afronden.

Ik vind gras maaien ook helemaal niet erg.. verstand op 0 na een drukke werkdag. Vaak 1x in de week.
Maar gazon van 12 x 5 meter is nog te overzien hier. :p

Pfff..bizarre dag weer qua werk...ik weet niet of jullie de ontwikkelingen rondom de voorjaarnota al hebben gelezen maar Wilders heeft bedacht dat de huren voor sociale huurwoningen voor 2025 en 2026 bevroren gaan worden.

Planningstechnisch zeer bijzonder. Wij zitten namelijk al middenin de huurverhoging 2025 die per 1 juli in moet gaan (en voor die tijd moeten we alles rond hebben) en het hele proces en communicatie richting huurders is al bijna afgerond. De brieven zouden vrijdag de deur uit gaan. En nu wordt dit besloten.
Mooi populistisch richting de huurders maar een deel van de huurders en/of woningzoekenden krijgt hem regelrecht weer terug.

Paar maanden geleden hebben de woningcorporaties namelijk samen met de overheid hele goede afspraken gemaakt om het woningtekort terug te dringen en de betaalbaarheid te verbeteren. En nu komen ze met deze maatregelen en wat ons miljoenen per jaar gaat kosten. En waar zullen we die moeten vinden.. juist in het terugschroeven van verduurzaming en nieuwbouw waar we net afspraken met dezelfde overheid over gemaakt hebben.....
En dat betekent dus geen verlagign van de energielasten en/of een andere nieuwe woning...

Weer een teken van een zeer onbetrouwbare overheid.

Maar goed...foto's en ervaringen van/over de Corsa:

Gistermiddag de Corsa in Hoogeveen opgehaald bij de Opel uh Stellantis dealer aldaar. Btw Nieuw kleur op Mokka is echt super en wat is die Grandland een bakbeest..

Na wat gebabbeld te hebben met verkoper (over o.a. de afschrijving op electrische auto's...Fiat 500e demo met nog maar 217km op de teller was in acht maand meer dan 10k afgeschreven..), de C3 achter gelaten te hebben en in de spits naar huis gekacheld.

Eerste ervaringen. Qua look en feel weer een echte Duitse auto. Heerlijk stevig, solide en degelijk. Echt wel een pak meer auto dan de klasse eronder en ook als de C3. Auto is ondanks 70k op de teller en bouwjaar 2019 echt nog als nieuw. Geen krasje deukje of zelf vrijwel geen steenslag en van binnen ook smetteloos en ruikt zelfs nog alsof hij net uit de showroom komt. Was ook echt van een liefhebber geweest die zelf de velgen zwart heeft laten spuiten. Die maken hem ook echt af.

Qua rijden een echte Opel..stevig en sportief maar wel heel volwassen. Het motortje is echt superfijn. Lekker veel pit en alleen bij flink gassen merk je dat het een driecilinder is. En een erg fijne zesbak. Kunnen we wel weer even mee vooruit..!

Ook wel leuk projectautootje want zijn veel dingen die ik nog wil doen:

- Alles omzetten naar led (koplampen wordt wel een uitdaging en gaat de nodige centjes kosten; eigenlijk alleen osram nightbraker Led geschikt met de nodige adapters en ballasten)

- In ieder geval spiegels en misschien ook dak en grille glanzend zwart maken

- Uitlaatsierstuk

- Letters achterkant verwijderen

- Armsteun voorin monteren (gek genoeg bij geen enkele Corsa standaard)

- Na garantie chippen naar 130 pk

- enz..

Laatst bewerkt:
Mooie luxe plaatjes er op ook.

ik zei het al eerder; die letters zou ik er inderdaad gelijk af halen, ze zitten ook op een gekke plek. armsteuntje is wel fijn inderdaad. gewoon prima fris ding (y)

Luxe platen en een lakstift maken sowieso altijd deel uit van de onderhandelingen..maar op deze Corsa zaten ze al...de stiften hebben ze er ook bij gedaan..

moet zeggen dat je tegenwoordig ook merendeel van die opgelegde letters heeft. zelfs de witte platen tegenwoordig.

Upje werd destijds nieuw ook gewoon met luxe platen afgeleverd en de twingo had het ook al vanaf aflevering. Weet wel dat dit 15-20 jaar geleden absoluut geen gemeengoed was.

Met 130 PK word het helemaal een vlot ding, maar zou dat inderdaad na de garantie doen

chippen staat hier ook nog op de planning. je krijgt er dan een hele corsa aan vermogen bij als je wil :cool: . Maar volgens mij moet je dan per se 98 tanken. van 180PK naar 250 zal ook al voldoende zijn voor mij. Wil met name meer koppel onderin nog maar wel dat ik ook gewoon 95 kan blijven tanken en alles wat meer aan de veilige kant blijft.

EDIT:
eigenlijk staat dit eind december op de planning (einde garantie), maar zie dat de aanbieder waarbij ik dat het liefst laat uitvoeren nu 100 euro korting heeft. van 599 naar 499 voor maatwerk.

+76PK en +110NM, dus 260Pk en 400Nm in totaal als je ook nog gewone brandstof wil tanken en gewoon een beetje extra. Maar wil geen gezeur met garantie

Laatst bewerkt:
Je hebt toch geen BMW garantie? Kans dat een universele dealer daar achter komt of moeilijk over doet lijkt me klein hoor. In jouw geval zou ik dat wel aandurven.

Trouwens, mooie frisse Corsa! Ziet er echt supernetjes uit. Aanpassingen gaan hem goed staan ook.

Ik vind gras maaien ook helemaal niet erg.. verstand op 0 na een drukke werkdag. Vaak 1x in de week.
Herkenbaar, was in onze vorige woning ook altijd een lekker klusje om t hoofd even leeg te maken.

Weer een teken van een zeer onbetrouwbare overheid.
Eens Rob, ik vind het de laatste jaren echt extreem. Nu zijn er ook best wat problematieken die grote invloed hebben (gerechtelijke uitspraken stikstof, vluchtelingentoestroom, budget voor defensie). Maar dan nog is het allemaal wel erg ad-hoc beleid en totaal niet doordacht.

Energiebelasting & brandstofaccijns lager houden, want de burger kan meer lastenverhoging niet aan. Maar dan wel de loonbelasting iets opschroeven :ROFLMAO:

Ik vind de Corsa echt een leuke auto om te zien Rob, gaan jullie zeker met de 1.0T erin wel veel plezier aan beleven. De updates die je noemt zullen hem nog iets sportiever maken, al weet ik niet of ik hem zou tunen. Lijkt me dat de 1.0T al vlot genoeg is in de Corsa.

Afgelopen maandag nog opgeschrikt door het bericht dat een oom van mij uit het leven is gestapt. Hij was al langere tijd depressief en kende ups and downs. Maar dit hadden we niet direct verwacht. Helaas "de beste oom eraf" die we nu missen. Met de gedachte dat hij nu hopelijk de rust heeft gevonden die hij zocht, kan ik het wel verwerken.
Voor zijn vrouw en kinderen (gelukkig al wel jong volwassen) is het uiteraard een heel ander verhaal.....

Het laat ons nog maar weer eens zien....begin niet te laat met genieten van het leven.

@ Rob, fraai wagenpark zo. Wit met zwart staat lekker sportief. Waarschijnlijk vervloek je de witte kleur deze winter weer als je hem gewassen hebt en erachter komt dat je weer net een stukje vergeten bent, maar ach probleem voor later :D
Klopt, geen bmw garantie maar gewoon 12 maand Bovag.

Och, door Bovag zou ik mij niet laten tegenhouden. Premium Select komt de auto ook niet meer voor in aanmerking, omdat de auto elders een beurt heeft gehad (incl vastlegging in de boordcomputer gok ik?)

Rond black friday (november) ook vaak genoeg aanbiedingen, dus geen haast om nu te doen wat dat betreft. Lees je trouwens ook even in, in xHP voor de automaat. In combinatie met tuning maakt dat een wereld van verschil in alles wat ik er van lees.

Ik heb iets van 220m2 gras... Dat was wekelijks een grote groencontainer vol in het hoogseizoen. En die maaimachines maken zo'n herrie.... Robotmaaier mooi stil en maait 5 dagen in de week... geen afval.

Vervelend nieuws van die oom.... gecondoleerd!

Triest nieuws Ruud. Gecondoleerd.

@ Rob, fraai wagenpark zo. Wit met zwart staat lekker sportief. Waarschijnlijk vervloek je de witte kleur deze winter weer als je hem gewassen hebt en erachter komt dat je weer net een stukje vergeten bent, maar ach probleem voor later

Juist niet..bij mijn zwarte auto vergeet ik juist geregeld een stukje..bij wit zie je dat gelijk...

De updates die je noemt zullen hem nog iets sportiever maken, al weet ik niet of ik hem zou tunen. Lijkt me dat de 1.0T al vlot genoeg is in de Corsa.

Had hem vandaag mee naar het werk en echt heerlijk motortje hoor. Ten opzichte van de astra merk ik wel dat boven de 100 de astra nog een stuk meer reserves heeft en grotere stappen zet. Maar de Corsa doet prima mee op de snelweg en in de zes trekt hij ook nog prima. Tunen is niet nodig maar maakt hem nog wel leuker..en mijn vrouw lijkt het ook wel wat..:)

Juist niet..bij mijn zwarte auto vergeet ik juist geregeld een stukje..bij wit zie je dat gelijk...

Mijn ervaring is dat je bij wit ook wat vergeet en dat pas ziet na het wassen. Zeker in de winter valt zo'n grijs/bruine veeg dan nog meer op dan op een zwarte :D

Maar ach, daar zou ik mij ook niet door tegen laten houden natuurlijk.

Zullen wel geld inzamelen voor een Opel petje?
Kan Rob die op doen als hij schuin op zijn nieuwe armsteun hangend in zijn getunede Corsa rond rijdt :ROFLMAO:

Avond!

Gecondoleerd Ruud.

@Rob: spoilertje zal m ook goed staan. Petje sponsor ik graag mee:cool:

Iedereen de paasdagen goed doorgekomen?
Gisteren naar het tuincentrum geweest (waarom?! Ja, inderdaad....maarja; traditie)
Op de heenweg mogen sturen in de EV3 van mijn zwager; erg fijne auto.

Eerste wat ie mij liet zien was hoe ik de hulpsystemen en geluidjes kon uitzetten :)

En dat elektrisch rijden is toch wel ontzettend comfortabel; een serieuze optie voor hier thuis...

Kom maar op met dat Petje!

Hier op de Veluwe merk je echt wel een heel ander wagenpark dan bij ons in Friesland. Wij kopen onze autos nog; hier is het bijna allemaal lease. Hele vakantiepark en de omgeving staat vol met splinternieuwe Kia's, Kia,s en nog eens Kia's. Met een EV3 val je niet meer op.

Hier op de Veluwe merk je echt wel een heel ander wagenpark dan bij ons in Friesland. Wij kopen onze autos nog; hier is het bijna allemaal lease. Hele vakantiepark en de omgeving staat vol met splinternieuwe Kia's, Kia,s en nog eens Kia's. Met een EV3 val je niet meer op.

Dat zie je hier in de regio ook al meer en meer. veelal lease en private lease. De EV3 en XC30 modellen staan inmiddels echt overal zo lijkt het.
Laatst waren bij bij hof van saksen in Drenthe, daar kon de BMW nog aardig mee, maar de meriva B van mijn ouders viel aardig uit de toom. Vermoed dat de meeste mensen die daar waren niet uit Drenthe kwamen maar elders uit het land.

Jonge collega nu ook, ergens achterin de 20, maar moet gelijk een private lease auto worden. tjah

Jah..hele andere mentaliteit tegenwoordig. Ik ken werkelijkwaar helemaal niemand die private leased op Barri na.

Bij ons is het gewoon sparen en anders maar een auto die wat ouder is.

ja hier thuis net zo.

op zich is er ook niet veel mis met private lease. zeker zo'n aanbieding wat berri heeft was echt helemaal top. Ja het is wat duurder, maar je loopt geen risico met afschrijving of ander gezeur.
Mijn schoonzus had ook de e-2008 als private lease. Daar was ze achteraf heel blij mee, want de afschrijving alleen al per maand bleek achteraf al veel hoger dan het maandelijks te betalen bedrag.
Maar als je jong bent, en er nog zoveel veranderd in je leven qua behoeftes, inkomen, en je wil een huis kopen en alles is al zo duur dan begrijp ik het ook echt niet.

Even snelle check bij ANWB, een EV3, 4 jaar en max 15.000 per jaar en de grotere accu dan de basis is 700 euro per maand. Een toyota corolla station is 750 per maand met deze randvoorwaarden. de BMW 5 is geen goedkope jongen, maar dat betaal ik zelfs niet in de maand.

Het is maar net waar je het aan uit wilt geven mensen. De algehele tendens is (de marketing doet ook goed zijn werk), dat je alles in abonnement vorm hebt. You wil own nothing and be happy.

Mensen vinden het lastig om een leuke C-segmenter bij elkaar te sparen, want die kosten nieuw ook 40k+. Het maandelijkse leasetarief (financial dan wel operational) lukt wel om op te hoesten.

Een heel groot deel van de auto's bij ons in het dorp, zeker bij de mensen <40, is geen eigendom. Dat durf ik wel te beweren. En dat zijn direct ook de nieuwe en veelal elektrische modellen.
Er is hier een nieuwe woonwijk met huizen boven de 1mln, en aan de ene kant voel ik wat jaloezie als ik daar loop maar aan de andere kant denk ik ook: die mensen moeten dagen en nachten doorbrengen op de Zuidas om de hypotheek te betalen en die auto's en bakfietsen zijn allemaal geen eigendom.

Als jij geen jaloezie voelt, tevreden bent en zij tevreden zijn met hun situatie, dan heeft iedereen toch de juiste keuze gemaakt? :)

zo is het ook (y)

al hoor ik achteraf ook af en toe wel eens, ook met name bij de twintigers / begin dertigers ion mijn omgeving dat ze niet rond kunnen komen. alles zo duur is. maar niet full time willen werken , duur nieuwbouwhuis en een PL auto voor de deur en op wintersport, tjah, dan moet je ook gewoon niet zeuren en je levensstandaard wat lager leggen.

We (veel Nederlanders, inclusief mijzelf) leven toch wel echt in een rijkdom hoor.

Met een EV9 daarentegen... :cool:

zo is het ook (y)

al hoor ik achteraf ook af en toe wel eens, ook met name bij de twintigers / begin dertigers ion mijn omgeving dat ze niet rond kunnen komen. alles zo duur is. maar niet full time willen werken , duur nieuwbouwhuis en een PL auto voor de deur en op wintersport, tjah, dan moet je ook gewoon niet zeuren en je levensstandaard wat lager leggen.

We (veel Nederlanders, inclusief mijzelf) leven toch wel echt in een rijkdom hoor.
Ja dat is wel iets om eens over na te denken. Levenstandaard ligt erg hoog. Collega's die 3x per jaar gaan skiën, mensen die twee BMW's op de oprit hebben staan ;)....Als ik dat vergelijk met de tijd toen ik jong was... Toen reden alleen de echt welgestelden in 'Premium' automobielen en de rest als het goed ging in een Kadett. Niks mis met die tijd overigens. Zo'n oude Kadett heeft meer charme dan een hedendaagse accubak.

Afgelopen jaar heeft de halve wijk hier een jonge Volvo V60 aangeschaft, nieuwe EV3, Formentor etc. Ook wel paar leasebakken maar merendeel toch gewoon privebezit. Veel mensen hier waar het goed mee gaat, maar natuurlijk in NL ook heel veel mensen die wel moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Vooral in de grote steden zie je dat wel heel duidelijk.

Hele kunst om bewust te kiezen voor eenvoudigere spullen en minder luxe. Soms zou ik dat wel willen. Voel me ook wel verwend hoor. Hoop dat mijn kinderen het later ook (gewoon) goed kunnen hebben.

Vanochtend de Z4 bij schadeherstelbedrijf in Oudewater gebracht. Terug naar het mooie Salland met de bus en de trein. Lang geleden dat ik in een bus heb gezeten.

Levensstandaard is zeker hoog.... en bij onszelf ook hoor.
Vakantie/weekendje weg, maandelijks wel een keer uit eten, 3 auto's voor de deur en nu aan het nadenken over een verbouwing.

Dat kan ook wel verstandiger.

Maar aan de andere lant; private lease zou wel een te overwegen optie zijn; niet flink spaargeld stukgooien op een andere auto en zorgeloos rondrijden tegen een vast tarief.
Als ik zie wat de Volvo omgerekend per maand kost met onderhoud nu het een ouder beestje wordt....

Echter zie ik wel eens bedragen van ruim 600 euro per maand voorbij komen en dat zou ik er absoluut niet voor over hebben...dan maar 2 Swift op de dam.

Maar voordat ik zo'n besluit neem, is er al zeer veel reken- en vergelijkwerk geweest.... en dat ontbreekt er bij de 'jeugd' nog wel eens aan.

Ja dat is wel iets om eens over na te denken. Levenstandaard ligt erg hoog.
Levensstandaard is zeker hoog.... en bij onszelf ook hoor.

Nederlandse bescheidenheid. Jullie werken er allemaal hard voor toch? Dan mag je ook van die verdiensten genieten vind ik.
En ja, er zijn zat mensen die harder moeten werken voor minder maar moeten wij daarom minder uiteten, oudere/kleinere auto's gaan rijden, minder/niet op vakantie, niet verbouwen, geen caravan kopen?

Als iemand er wat van vind, dan is dat vooral zijn of haar probleem.

Daarnaast ben ik van mening dat de oorzaak dat veel mensen niet meer alles kunnen ook komt doordat vele zaken zo achterlijk duur zijn geworden.
Primaire zaken als boodschappen en GWE gaan qua kosten nergens meer over. Dagje uit? 100eu is niets. Ga je naar een pretpark of dierentuin sta je voor dat geld nog niet eens binnen de poort met je gezin.
Spontaan uiteten? Om rond de 100eu uit te komen moet je het voorgerecht of het dessert overslaan gok ik.
Concert of festival? Kaartje is al snel tussen de 50 en 100eu. Een drankje? Dat gaat volgens mij al over de 4eu.
Een nachtje weg, midweek of een weekje? Niet iets wat Jan Modaal even spontaan doet, daar wordt serieus voor gespaard.

1 of 2x per jaar is hier in het dorp een kermis. Of nouja, op een grasveld staat wat oude rommel. Voor een tientje mag je 3x aan een touwtje trekken of een paar visjes uit een waterbak peuteren. Altijd prijs, dat wel..... stukje speelgoed wat kwalitatief zo slecht is dat Temu het nog niet verkoopt.
Dan nog een paar keer in de draaimolen. Moeders moet altijd nog iets van churros of een appelbeignet. In een uurtje tijd is er 50eu door.

Gelukkig waren we de afgelopen keer een weekendje weg. Lekker 2x uiteten geweest. Koste meer, maar frustreerde mij veel minder. Heb overigens voorgesteld om de volgende keer de kermis over te slaan en de kleine man voor dat geld iets uit te laten zoeken in een speelgoed winkel, was niet echt een optie als ik mijn wederhelft goed begreep :D

Weer heerlijk offtopic. Ik ga koffie pakken, nu weer door naar auto's?
Vanochtend de Z4 bij schadeherstelbedrijf in Oudewater gebracht. Terug naar het mooie Salland met de bus en de trein. Lang geleden dat ik in een bus heb gezeten.

De laatste keer dat ik een bus of trein heb gezeten kan ik mij ook niet herinneren. Ik denk vorig jaar of dat jaar daarvoor in een ouderwetse stoomtrein die reed tussen Veendam en Stadskanaal, serieus leuk om eens te doen!

Hopelijk valt de factuur van de Z4 een beetje mee. Wel goede hoop dat het onzichtbaar te herstellen is?

Trein zit ik nog wel eens in. Ik woon 5 minuten lopen van het station. soms even naar hengelo met trein heen en taxi terug met vrienden. Laatst cursus in utrecht nabij station. dus lekker met de trein (1e klas, dat wel).

Bus zit ik echt nooit in. de jongens vragen er wel eens naar. geen idee hoe het werkt. bestaat zeker geen 10 ritten kaart meer

ouderwetse stoomtrein die reed tussen Veendam en Stadskanaal, serieus leuk om eens te doen!

Toevallig hier vandeweek op de Veluwe ook gedaan. Vaak gezien maar nu eens meegeweest. Met een zoon die gek is van treinen groot succes.
Trein pakken wij geregeld voor een dagje leeuwarden of groningen. Maar onze woonplaats heeft ook een station precies middenin..

Kermis herken ik volledig maar bij ons op school leeft het zo bij de klasgenoten dat je het haast niet kan maken om niet te gaan.

Nederlandse bescheidenheid. Jullie werken er allemaal hard voor toch? Dan mag je ook van die verdiensten genieten vind ik.
En ja, er zijn zat mensen die harder moeten werken voor minder maar moeten wij daarom minder uiteten, oudere/kleinere auto's gaan rijden, minder/niet op vakantie, niet verbouwen, geen caravan kopen?

Ach..de standaard ligt ook echt wel hoger hoor. Mijn ouders werkten vroeger ook heel hard maar konden echt niet meerdere keren op vakantie, premium autos kopen of verbouwen of grote huizen kopen.

En je hebt hard werken en hard werken. Mijn vrouw in de zorg werkt pas hard en is kapot na een dag werken. En als je ziet wat daar voor salaris tegenover staat. Echt een schril contrast met mijn werk.

Ha, daar ben ik weer eens!
Alles goed hier?

Hier op de Veluwe.. :LOL: .. @rjthefrisian, je referentiekader is toch het vakantiepark? Dat zijn meestal niet-veluwse mensen die naar de parken zijn toegetrokken. No offence hoor, maar ik moet er wel een beetje om lachen.

Oh, over auto's gesproken: De Astra heb ik bijna een jaar, over een week of 6 geloof ik. Inmiddels 37.000km gereden, dus de 45K per jaar die beoogd was ga ik niet halen. Ach, geen probleem, kan ik de jaren erop weer meer rijden..;)
De auto bevalt goed, alleen het gemis is een bak PK's. Dat zal ik zo even toelichten hoe ik daar aan kom.
Ik ben heel tevreden met de uitrusting, hoe 'ie er uit ziet, de ruimte en hoe de auto in te zetten is als privé en als firma-wagen. Dikke prima dus!

Komende week heb ik de Astra L even geruild met een Tesla model 3 van een collega.
Een tijdje terug had ik met een andere collega geruild met een P*l* GTI, een 2.0TSI automaat, voor een lang weekend.
Nu zijn het beide auto's met relatief veel vermogen, maar met de P*l* had ik toch wel heel erg meer lol dan de M3.
En wat meer vermogen in zowel Tesla als p*l* werkt erg verslavend.
Als je dan weer terug instapt in de 1.2turbo met "maar" 130pk wat ergens achterin het toerenbereik te vinden is, dan is het wel even slikken. Je trapt het gas wel in, maar er gebeurt verder niets.

Wat dat betreft zal mijn volgende leasert wat krachtiger worden.

De Up! van vrouwlief is ook nog bij ons. Komend weekend worden de voorremmen vervangen, er zit nu een lichte trilling in het stuur. Hopelijk is het dan opgelost.
Ik wil dat gebakje zo zoetjes aan wel gaan vervangen en ben dus op zoek naar iets anders van zo'n 5 á 6K. Maar in die prijsklasse is weinig moderns te vinden, laat staan elektrisch, hybride of met turbo. Jullie nog suggesties?

Begrijp dat vermogen wel. De Model 3 is dan wat overkill, maar gewoon net dat beetje extra is gewoon heel erg prettig. Ook het gevoel dat de motor niet altijd op zijn uiterste moet lopen om even wat vlotter weg te gaan.

Waarom moet de Up weg? Denk dat je weinig gaat vinden waar je echt vooruit gaat met dit budget. Of je moet iets ruimers willen. Maar dan kom je op een cliootje of iets.

@hoe goed we het hebben;
ik vergelijk het meer met het buitenland, en als je ziet hoe 'weinig' uren we werken, de vakantiedagen en de levensstandaard we hebben met auto's, vakanties en andere luxe. daar zijn ze in heel veel landen, Ook in wat welvarende landen in azie en ook in de VS jaloers op. als ik zeg dat ik in de zomer 3 weken er niet ben vallen ze in de VS van hun stoel. werkweekje van 50 uur is ook vrij normaal.

Laatst bewerkt:
Mijn Golf heb ik eens laten chippen, zit nu rond de 170pk. Gewoon lekker om net even wat extra te hebben. Maar zo vlot als een Polo GTI of een Model 3 wordt ie nooit :) Veel nieuwe EV's zijn gewoon onnodig snel is mijn ervaring.

Ik zou die Up ook niet weg doen. Elke Up levert nog wel minimaal 3k op, en voor 6k heb je niet veel beters.
Kijk je tussen de 8 en de 10k dan heb je een Fiesta Ecoboost, een Corsa zoals Rob kocht of - elektrisch - een Hyundai Ioniq met wat ervaring. Daar onder is het voornamelijk oud spul.

De Up! was niet m’n beste aankoop. Er bleek nogal wat mee mis maar ik had een roze bril op toen ik deze had gevonden.

Nu hebben we ‘m al 1,5 jaar, maar ik geef hem nog een half jaartje. Tzt moet er wel iets anders komen.

Ik wil het laten samenvallen in voorbereiding op het vervallen van de salderingsregeling. Dan zou een plug-in hybride een mogelijkheid zijn. ‘s Winters op benzine rijden, ‘s Zomers zoveel mogelijk op stroom..

Of gewoon gelijk een citigo electric of soortgenoten. Moet je alleen niet met regelmaat langere afstanden gaan rijden met de kleine 2e auto

Terug
Bovenaan