Talbot nieuw budgetmerk

Is Citroën niet al het budget merk? De instappers daarvan zijn echt extreem kaal uitgevoerd.

Hum, eerst een aantal van de zieltogende andere 15 Stellantis merken nieuw leven inblazen ipv er nog eentje aan toe te voegen die niemand jonger dan 45 kent? En bij degene die het wel kennen : de kwaliteit van Talbot was niet slecht maar afgrijselijk slecht, vergelijkbaar met de BL-groep in Engeland.

In tegenstelling tot wat het artikel zegt, is Talbot natuurlijk van oorsprong een Engels automerk. Opgericht door Charles Chetwynd-Talbot, de graaf van Shrewsbury & Talbot. Er was wel vanaf het begin een Franse connectie (via Adolphe Clement-Bayard). De fabriek stond in London.

In 1920 werd Talbot overgenomen door het Franse Darracq. Die hadden al een fabriek in Parijs, waarin ze Talbot's gingen maken. De naam Darracq verdween zelfs helemaal. In 1934 ging Darracq echter failliet.

De Londonse fabriek werd overgenomen door de Engelse Rootes Group, die Talbots bleef produceren.

De Parijse fabriek werd overgenomen door Anthony Lago, die er Talbot-Lago's maakte. Dit zijn de luxe Franse auto's, waarover het artikel het heeft.

Talbot-Lago leefde niet lang en werd verkocht aan Simca. Simca werd vervolgens Chrysler Europe. Chrysler Europe nam ook de noodlijdende Rootes Group over en toen ze zelf in problemen kwamen, werd de boedel opgekocht door PSA.

Je spreekt de naam dan eigenlijk ook niet uit als "talboo", maar als "telbot". ;)

Laatst bewerkt:
Namen worden nogal dikwijls geregistreerd om te vermijden dat anderen er mee gaan lopen. Zie in dat verband ook de naam Fulvia bij Lancia. Maw: ik wil het eerst wel eens zien of dit geen pure speculatie is

Natuurlijk is dat speculatie. Een merk dat bij de goegemeente die de naam nog kent (zeker in Frankrijk en het VK) nog altijd een slechte reputatie heeft, gaat men echt geen nieuw leven in blazen.

Hum, eerst een aantal van de zieltogende andere 15 Stellantis merken nieuw leven inblazen ipv er nog eentje aan toe te voegen die niemand jonger dan 45 kent? En bij degene die het wel kennen : de kwaliteit van Talbot was niet slecht maar afgrijselijk slecht, vergelijkbaar met de BL-groep in Engeland.
Dacia kende ook niemand toen renault het merk opnieuw introduceerde

Dacia en in mindere mate Skoda waren bij jongeren ook geen bekende namen toen die werden geherintroduceerd dan wel anders werden gepositioneerd in de markt.

100% akkoord maar de tijdsgeest is sterk veranderd de laatste pakweg 15 jaar mbt auto's zeker bij jongeren.
Mijn ouders kochten in 1976 de toenmalige auto van het jaar een Simca 1307 GLS en die had vooraan een Chrysler logo op de motorkap als ik het me goed herinner aan de kant van de bestuurder . Mijn tante had een Horizon en die had een Talbot logo.
Die 1307s roestten like hell, waar wij woonden waren er 4 en 3 lagen na 4 jaar al op het schroot. De onze in kleur Alpaca (soort beige) hield het een stuk langer vol. Ik heb het schaalmodel en de brochure nog.
Van de Horizon brak een voorwielas toen we met tante aardbeien gingen plukken, gelukkig bij lage snelheid.

Ik kende het niet, totdat Renault ermee (terug)kwam. Toen kwam ik erachter dat het merk al een aardig verleden heeft.
Ik kan me dacia ook niet herinneren dat die hier werden aangeboden voor de val van het ijzeren gordijn. Ik herinner mij nog wel een Skoda dealer in het Nietap. Een oom van mij reed een zastavia/ yugo maar die kwamen dan weer niet van achter het ijzeren gordijn. Het merk fso uit Polen zag je ook wel.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-tweeling-oltcit-club-citroen-axel/ een voormalige Oostblokmerk ontbreekt nog, hoewel zastavia/yugo was al voor het ontstaan van stelantis een onderdeel van fiat

Voor mij hoeft de naam Talbot niet terug te komen, er zijn merken genoeg op de markt.

Ik heb vroeger een Talbot Horizon 1.5 GLS uit 1981 gehad.
voor zijn tijd was het luxe en moderne auto, met elektronische toerenteller, elektronisch olieniveau, elektrische ramen, en een groot luxe schuifdak. Je kocht heel veel auto voor weinig geld.

De roest viel voor die tijd wel mee, veel mee gereden, het was zeker niet de meest betrouwbare auto die ik heb gehad. De betrouwbaarheid viel gewoon tegen.

Nog bij de introductie van de Peugeot 309 geweest, deze bleek een goede en betrouwbare auto te zijn.

Ik kan me dacia ook niet herinneren dat die hier werden aangeboden voor de val van het ijzeren gordijn. Ik herinner mij nog wel een Skoda dealer in het Nietap. Een oom van mij reed een zastavia/ yugo maar die kwamen dan weer niet van achter het ijzeren gordijn. Het merk fso uit Polen zag je ook wel.
Zastava/yugo komt uit Joegoslavië en dat lag toch echt achter het ijzeren gordijn.
Maar Talbot nieuw leven in blazen, laat ze eerst eens met fatsoenlijke auto's komen voor ze nog meer merken op de markt gaan brengen.

Zastava/yugo komt uit Joegoslavië en dat lag toch echt achter het ijzeren gordijn.
Maar Talbot nieuw leven in blazen, laat ze eerst eens met fatsoenlijke auto's komen voor ze nog meer merken op de markt gaan brengen.
Joegoslavië viel niet onder het Warschaupact en volgens Wikipedia liep het ijzeren gordijn ten oosten van Joegoslavië. Volgens mij kon je Joegoslavië zo in vanaf het westen en verder vrij reizen. Mijn opa en oma zijn er in de jaren 80 nog geweest , maar dat was georganiseerd.

Eind jaren zeventig ben ik nog in het toenmalige Joegoslavië geweest, ik kon er zo in, net als de overige familieleden.
Was ook even "miljonair", de Dinar was niks waard, en je betaalde in miljoenen dinar. Het was toen het land van de Zastava.

Als potentiele opvolger van de Talbot Horizon heb ik vroeger nog een proefrit gemaakt in de inmiddels vergeten Talbot 1510 in SX uitvoering.
Hele luxe auto voor zijn tijd, niet gekocht omdat de auto in mindere staat was dan ik had verwacht.

Joegoslavië hoorde wel bij het Comecon pact. Dat is iets anders dan het ijzeren gordijn. Het Comecon pact was een economisch samenwerkingsverband van Oost Europese landen. Dacia bouwt al heel lang Renault modellen met name van de Renault 10 en de bekendere 12. Dacia had er zelfs een sport uitvoering van, de 1410. Ook wel grappig is dat niemand ZAZ kent.
O.T natuurlijk wordt de naam Talbot gewoon vastgehouden. Stel je voor dat er een Chinees mee aan de haal gaat!

Stel je voor dat er een Chinees mee aan de haal gaat!
Precies en dat is ook gewoon de enige reden. Stellantis heeft al veel te veel merken, waarvan er waarschijnlijk een paar van gaan verdwijnen de komende tijd. Dan is het niet logisch nog een merk te (her) introduceren, maar het is wel stellantis, waar bedrijfsvoering vooral na een paar flessen wijn gedaan wordt lijkt het

Laatst bewerkt:
Joegoslavië hoorde wel bij het Comecon pact. Dat is iets anders dan het ijzeren gordijn. Het Comecon pact was een economisch samenwerkingsverband van Oost Europese landen. Dacia bouwt al heel lang Renault modellen met name van de Renault 10 en de bekendere 12. Dacia had er zelfs een sport uitvoering van, de 1410. Ook wel grappig is dat niemand ZAZ kent.
O.T natuurlijk wordt de naam Talbot gewoon vastgehouden. Stel je voor dat er een Chinees mee aan de haal gaat!
In Nederland zag je ook veel producten uit Joegoslavië thomos is altijd populair geweest als budget puch en adria caravans zag je ook veel in de jaren 80 en 90. Volgens mij had je ook wel veel gastarbeiders uit Joegoslavië

In Nederland zag je ook veel producten uit Joegoslavië thomos is altijd populair geweest als budget puch en adria caravans zag je ook veel in de jaren 80 en 90. Volgens mij had je ook wel veel gastarbeiders uit Joegoslavië
Sterker nog er zijn lange tijd in Nederland Tomos bromfietsen geassembleerd. Tot 2009 dat was in Ede.

Terug
Bovenaan