Kristian: G21 320e | E85 Z4 3.0i

Als er wat mooiers voor in de plaats komt vergeet je het wel snel. Ben benieuwd hoe het hybride rijden je in de praktijk gaat bevallen.

Ik denk dat ik er weinig van ga merken. Zowel elektrisch als op benzine muisstil. Gevoel in rempedaal is beetje anders dan ik gewend ben, maar verder is het vooral een 3-serie die lekker strak stuurt en niet zo zwaar aanvoelt dan ie is.
Sluit ook aan bij alle ervaringen die ik erover lees.

ik weet niet of ik de nieuwe echt veel mooier vind. Interieur zeer zeker wel, maar de F31 heeft nog de klassieke BMW vormgeving. De G21 mist bijv. de kenmerkende hofmeisterknik en is wat drukker vormgegeven. Neus van de F31 vind ik fraaier, achterzijde van de G21 juist weer mooier.
Qua rijden merk je wel dat het CLAR platform een stuk moderner is.

Het is inderdaad de GXL geworden. Ziet er met NL-kentekenplaten toch wel weer anders uit. Morgen maar eens mee gaan rijden. Eens kijken of ik hem elke dag netjes aan de lader hang of dat 2 a 3 keer in de week doe om de accu in een zo goed mogelijke conditie te houden. Maar eens in gaan verdiepen.

Het is inderdaad de GXL geworden. Ziet er met NL-kentekenplaten toch wel weer anders uit. Morgen maar eens mee gaan rijden. Eens kijken of ik hem elke dag netjes aan de lader hang of dat 2 a 3 keer in de week doe om de accu in een zo goed mogelijke conditie te houden. Maar eens in gaan verdiepen.
Yes, leuk.

De cijfers hadden wel beter gekund dan de letters, maar ach, je kan niet alles hebben.

M.b.t. de accu, is het een Li-ion? Opladen tot 100%, of daar houden vinden ze niet heel prettig. 20-80% aanhouden lijkt me prima. Maar inderdaad, ook afhankelijk hoe je hem gaat gebruiken.

In het voorjaar maar weer eens Zwolle-meet denk ik dan? ;-)

Meesten laden hem gewoon dagelijks op. Eerlijk gezegd heb ik ook geen zin om me druk te maken over een accu. Ben van plan om er 3 jaar mee te rijden, dat moet ie makkelijk volhouden.

Goed idee om in het voorjaar weer eens in Zwolle te meeten. Dan neem ik natuurlijk liefst de Z4 mee.

Snachts volladen als je de dag erna gaat rijden is geen probleem, je moet hem alleen geen weken laten staan. tussen de 20 en 80% laden klinkt leuk maar dat is met een hybride natuurlijk niet te doen.

Ik laad hem waar nodig. Sterker nog. Ik rij met 100% naar kantoor en hang hem daar weer aan de lader. Vervolgens weer met een volle accu huiswaarts (gratis stroom, blijf toch een hollander :) ). Op dit moment ben ik tussen een paar afspraken door op kantoor en pik ik toch weer een paar uurtjes laden mee. Na vandaag gebruik ik de auto waarschijnlijk pas dinsdag weer. Dan laad ik hem maandagnacht weer vol. Komt er wat tussen prik ik hem eerder in.

Ik heb thuis een vaste lader gemonteerd onder de carport, die kan op 10/13/16 ampère laden. Die laatste is niet optimaal voor je stroomkabels maar voor een keer moet dan kunnen, dan heb ik in een paar uurtjes de accu weer vol mocht ik toch weg moeten.

Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht. Hang em thuis altijd aan de stekker en op kantoor ook. Altijd tot 100%. En ik rijd em ook gewoon leeg. Wat Mieluh zegt, als je tussen de 20 en 80% moet blijven dan blijft er niet veel meer over. Heb nu 82k km op de klok staan en ik geloof niet dat ik veel capaciteit mis, maar schijn kan bedriegen natuurlijk.

Heb altijd begrepen dat accu's volledig ontladen en laden niet zo prettig vinden qua levensduur. Moet incidenteel gewoon kunnen natuurlijk.
Als je dagelijks met 80% of 90% toekomt qua woon/werk dan zou ik dat doen. Ben je echt die 100% nodig dan zou ik het ook gewoon doen. Wellicht niet goed voor de accu, maar de laatste paar km op de brandstofmotor is ook niet ideaal.

Verder 1x over nadenken en verder niet meer, beter voor de gemoedsrust en het zal in de jaren dat jij hem hebt wel goed komen ;)

100% is niet erg, zolang je hem maar niet lang daar op laat staan. Toen ik de C350e had zette ik hem op het werk aan de stekker en kon daar precies woon/werk verkeer mee redden om dat dag er na weer te laden. Stond elke dag aan de stekker. Gratis laden dus reed voor niets. Alleen in de winter redde ik het net niet qua stroom en sloeg de benzinemotor een paar kilometer voor mijn werk alsnog aan. Heb wel eens eens 1,5 maand op 1 tank gedaan (daarom dus altijd euro98 V-power) terwijl ik redelijk wat kilometers had gereden. gemiddelde van 1 op 40 haalde ik wel.

Zou mij er ook niet al te druk om maken, ja over 10 jaar zal de accu vast minder zijn, dat is dan maar zo.

Hoe zit dat eigenlijk met 'gratis laden' op kantoor? Is dat vergelijkbaar met benzinekosten die vergoed worden door je baas?

Hoe zit dat eigenlijk met 'gratis laden' op kantoor? Is dat vergelijkbaar met benzinekosten die vergoed worden door je baas?

Zal per werkgever verschillen. Ik kreeg gewoon ook reiskostenvergoeding. Naast stroom heb je ook gewoon autokosten natuurlijk. Vraag mij alleen af hoe dat belasting technisch gaat. Is gewoon verkapt loon waarover geen belasting word betaald. Maar zolang het op kleine schaal gebeurt word er niet moeilijk over gedaan. Maar zal bij ons op het werk vast een keer over zijn met dat gratis laden.

Zal per werkgever verschillen. Ik kreeg gewoon ook reiskostenvergoeding. Naast stroom heb je ook gewoon autokosten natuurlijk. Vraag mij alleen af hoe dat belasting technisch gaat. Is gewoon verkapt loon waarover geen belasting word betaald. Maar zolang het op kleine schaal gebeurt word er niet moeilijk over gedaan. Maar zal bij ons op het werk vast een keer over zijn met dat gratis laden.

Ik meen laatst een uitspraak van een (arbeids)rechter te hebben gelezen hierover. Dat het inderdaad als verkapt loon wordt gezien, ook voor de niet-leaserijders. Eens kijken of ik dat kan terugvinden. Onze HR hoor je er ook wel over, zeker gezien EV verplicht is per 1-1-2025.

En dan zit het ook nog in vergoeding van het contracttarief door de werkgever via de thuiswallbox (ingesteld via Shell-portaal), i.c.m. zonnepanelen en dus 'gratis' stroom. (voor het gemak laten ze de investering in zonnepanelen buiten beschouwing...).

Gaat vast nog wel wat gedoe geven. Zeker wanneer teruglevering (V2G) meer gemeengoed wordt de komende jaren. Op kantoor de R5 volladen, thuis je huis erop laten draaien :LOL:

@Kristian,
Baal je al van het natte weer? ;-)

Ik meen laatst een uitspraak van een (arbeids)rechter te hebben gelezen hierover. Dat het inderdaad als verkapt loon wordt gezien, ook voor de niet-leaserijders. Eens kijken of ik dat kan terugvinden. Onze HR hoor je er ook wel over, zeker gezien EV verplicht is per 1-1-2025.

En dan zit het ook nog in vergoeding van het contracttarief door de werkgever via de thuiswallbox (ingesteld via Shell-portaal), i.c.m. zonnepanelen en dus 'gratis' stroom. (voor het gemak laten ze de investering in zonnepanelen buiten beschouwing...).

Gaat vast nog wel wat gedoe geven. Zeker wanneer teruglevering (V2G) meer gemeengoed wordt de komende jaren. Op kantoor de R5 volladen, thuis je huis erop laten draaien :LOL:

@Kristian,
Baal je al van het natte weer? ;-)

Juist voor de niet leaserijders. Dan is het inderdaad verkapt loon. Voor de leaserijders is juist niet.

Precies, hier is het verkapt loop en dus gaat het tzt wel verdwijnen. Mede doordat ook regelmatig mensen van omliggende bedrijven kun EV's 'gratis' komen opladen. Nu rij ik bijna niet met de EV van mijn vrouw, en kan mijn vrouw ook gratis laden op haar werk.

Gaat vast nog wel wat gedoe geven. Zeker wanneer teruglevering (V2G) meer gemeengoed wordt de komende jaren. Op kantoor de R5 volladen, thuis je huis erop laten draaien

dat werd ook al gegrapt voor mijn collega's. En hoe staan de leasemaatschappijen er tegenover als een auto anders dan de kilometerstand doet vermoeden dagelijks volgeladen gaat worden en weer word leeg getrokken. Lekker in de winter je huis verwarmen met de elektrische airco vanuit de auto en in de zomer het huis lekker koel houden met de auto accu.

Tijd zal het leren.

Goed idee om in het voorjaar weer eens in Zwolle te meeten. Dan neem ik natuurlijk liefst de Z4 mee.

voor mij nog te doen qua afstand, de tijd word wat meer een uitdaging. Laat maar horen tegen die tijd

Leuk! Binnenkort maar eens nadenken over zo’n voorjaars meeting!

Gisteren de F31 uitgezwaaid. Droomde ik zo’n 15 jaar geleden om een BMW te bezitten, afgelopen week had ik er zelfs 3 stuks tegelijk op mijn naam staan. De F31 was de eerste en die heeft me wel een beetje verpest, wat een fantastische auto was dat. De nieuwe eigenaren lijken er terecht ook erg blij mee te zijn.

Vrijdag de 320e in gebruik genomen en al flink wat kilometers gemaakt op NL-kenteken. En die is ook waanzinnig fijn hoor. Echt een zeer comfortabele reisauto. Dat het een PHEV is merk je tijdens het rijden echt niet. Je moet op het scherm kijken om te ontwaren of de auto op de brandstofmotor of elektrisch rijdt. Door de boost van de elektromotor bij het optrekken rijdt het heel soepel en vlot.

Opladen doe ik alleen thuis op de oprit. Doordat we zonnepanelen hebben ideaal ook. Mijn vrouw kan op haar werk gratis laden volgens mij, maar in principe gaan we beide op de fiets naar kantoor.
Ook al wordt de PHEV door wegvallende subsidies de komende jaren waarschijnlijk minder aantrekkelijk, ik ben tot nu toe erg enthousiast. Kun je ook wel aan BMW overlaten om een geweldig rijdende auto te bouwen.

Dank je! Het is ook een mooie bak. Wordt vast nog mooier als de zon een keer schijnt. Heb hem nu nog slechts met grijs weer gezien.

Vandaag even de dikke Duitse handleiding doorgenomen. De mijne heeft Komfortzugang en ik las iets over een trapbeweging om de achterklep te kunnen openen. Dacht tot nu toe dat die optie bij mij niet aanwezig is, maar werkt perfect. Ideaal als je met de handen vol komt aanlopen en de sleutel nog in je broekzak zit.
Wel even uitgevinkt dat de auto automatisch ontgrendeld als je in de buurt van de auto bent. Als ik de hond uitlaat met de sleutel en ik passer de auto op de oprit, dan iedere keer de auto open en dicht inclusief lichtshow, spiegels die uitklappen etc. Nu moet ik even met de vinger een geribbeld vlakje op de deurklink aanraken, vind ik fijner.

Met mijn zoontje vandaag naar het Bonami spelcomputer museum geweest. Geweldig leuk om apparatuur en games te zien uit mijn jeugd. Wat heb ik in de jaren 90 veel Gran Turismo gespeeld. In het museum kon gespeeld worden op een PS2. Tot mijn grote verrassing ontdekte ik in Gran Turismo 4 op de PS2 mijn eigen BMW Z4 3.0i in Titansilber. Natuurlijk een rondje mee gereden. Zou toch gaaf zijn als ie nog een keer terugkomt met een update van GT7.

Ik heb Gran Turismo 1 ook helemaal de moeder gespeeld tot in de late uurtjes om maar die licentie te halen.
Dat waren tijden.
Heb een paar jaar terug nog een keer mijn PSP1 aangesloten op een flatscreen van 40 inch dan valt de beeldkwaliteit erg tegen.

TOCA was ook een gaaf spel, dat was realistischer dan Gran Turismo.

Ja TOCA ook veel gespeeld. BTCC op circuits in Engeland. Erg leuk en inderdaad wat realistischer. Grafisch wel wat minder mooi. Heb nu een PS5 met GT7 en een stuurtje staan, maar kom er tegenwoordig nauwelijks aan toe. Doe nog weleens ACC online met een vriend.

Met mijn zoontje vandaag naar het Bonami spelcomputer museum geweest. Geweldig leuk om apparatuur en games te zien uit mijn jeugd. Wat heb ik in de jaren 90 veel Gran Turismo gespeeld. In het museum kon gespeeld worden op een PS2. Tot mijn grote verrassing ontdekte ik in Gran Turismo 4 op de PS2 mijn eigen BMW Z4 3.0i in Titansilber. Natuurlijk een rondje mee gereden. Zou toch gaaf zijn als ie nog een keer terugkomt met een update van GT7.

Ben ik laatst ook geweest. Helemaal losgegaan op Rollercoaster Tycoon, heerlijk! :D

Laatst bewerkt:
Precies, ook hier helemaal Gran Turismo uitgespeeld op een PS2 met mijn beste vriend. Wij hadden de eerste uitdaging voltooid en verwachtingsvol wachtten wij op onze eerste verdiende auto, de teleurstelling was groot toen het een Autobianchi A112 was :ROFLMAO: . Uiteindelijk in een Subaru Legacy terechtgekomen, die voor ons een cultstatus kreeg omdat wij hem ook als wapen inzetten tegen de tegenstander. Ons doel was een 330i E90 die de vader van mijn beste vriend destijds zelf had:). Mooie tijden.

Ik heb nu een PS5 en Gran Turismo 7 maar kijk er nauwelijks naar om, ik vind het aanbod ook tegenvallen qua auto’s.

Moet daar ook nog altijd een keer heen. Ik heb alles voor generatie Xbox 360/PS3 verkocht anders had ik nu ook een eigen museum kunnen beginnen haha.

Ik heb nu een PS5 en Gran Turismo 7 maar kijk er nauwelijks naar om, ik vind het aanbod ook tegenvallen qua auto’s.
Ik merk zelf ook dat ik het geduld er niet meer voor heb. En ook gewoon niet de tijd om online er weer in te komen en dan mee te kunnen doen met de rest.. Zeker COD gaat het zo snel , niet normaal.

ik kon me vroeger als kind echt uren vermaken met games, tegenwoordig lukt me dat gewoon niet meer. Teveel andere dingen en te weinig tijd waardoor ik het al snel zonde van mijn tijd vind. Destijds dacht ik dat als games ooit fotorealistisch zouden zijn, de spelervaring nog veel beter zou zijn. Dat blijkt in mij geval niet zo te zijn.
De eerste Rollercoaster Tycoon vond ik ook geweldig en speel ik liever dan een moderne variant. Heerlijk die simpele graphics. Ook maar eens op de iPad zetten.

Iemand nog tips voor een kennis van me? Heeft een gezin met 3 kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 en rijden nu een oude Avensis stationcar uit 2009. Heeft (budget 30 a 35k) zijn zinnen gezet op een Volvo V60 PHEV. Is wel wat aanbod in Duitsland, maar ik ben bang dat de ruimte achterin tegen gaat vallen op termijn. Middelste zitplaats lijkt me zowat onbruikbaar door de enorm hoge middentunnel. XC60 is iets ruimer en vind ie ook mooi, maar is nauwelijks te vinden voor het budget.
Wil liefst een auto vanaf 2020 met max. 60dkm en voorkeur gaat uit naar een plug-in. Een Kuga PHEV lijkt mij ook geen verkeerde auto. Misschien toch maar gewoon iets op benzine, dan wordt de keus een stuk groter.

Met veel auto's is de middelste plek gewoon niet heel erg ruim, Ik kan in een V60 prima zitten, maar het is natuurlijk geen V90. Gevoelsmatig gewoon geen ruime auto. Met 3 kinderen zou ik dat toch wel overwegen. Je hebt naast wat meer ruimte voor de benen ook gewoon iets meer ruimte in de breedte.

weet niet hoe de ruimte is ten opzichte van elkaar, maar zelfs een passat variant voelt heel iets ruimer aan zelfs gevoelsmatig en zit qua rijden een beetje in de zelfde hoek als een V60 en eventueel ook als PHEV te krijgen.

Wil je de kinderen echt een plezier doen dan 3 gelijke stoelen zoals een Touran of Espace

Laatst bewerkt:
De V60 heeft een hele hoge middentunnel, dat lijkt me echt geen pretje als je in het midden moet zitten.

Een Passat of Superb is een stukje ruimer maar inderdaad net iets minder mooi van binnen. Espace is ook niet gek trouwens.

Een passat is veel ruimer zelfs en ik ben niet met je eens dat die minder mooi is. Is prima afgewerkt en logisch ingedeeld. Zeker als je aan VW gewend bent. Ik rij er wel vaker in, en ja, ik mis dingen die mijn BMW wel heeft, zoals een steviger onderstel, de hoogte waarop ik mijn elleboog op het deurpaneel kwijt kan, of de stomme plek van de start stopknop, maar wat ik zeg, wen je daar aan, dan is dat gewoon echt een prima auto. En erg ruim, zeker de kofferbak is een half kuub groter dan die van de v60 en ook de achterbank is veel ruimer, zeker de beenruimte. Dus als zelfs een espace een optie zou zijn, koop een passat.

Ken ze beiden niet heel goed van binnen, de Passat oogt wat minder huiselijk en luxe. Qua afwerking geloof ik meteen dat de Passat niet onderdoet voor de V60.
Hij kijkt nu naar een Tiguan. Echter wel aangegeven dat een Passat of Superb ruimer en goedkoper is.

Met 3 kinderen zou ik zeker geen V60 aanschaffen en iets groters zoeken, met name als je geregeld als compleet gezin op pad gaat. Middentunnel blijft altijd wel een dingetje, ook bij een Passat/Superb, maar daar heb je wat meer ruimte om breder te zitten heb ik het idee. Een auto met losse stoelen blijft natuurlijk altijd een stuk praktischer.

Een Superb in L&K uitvoering is toch wel echt een briljante keuze als je luxe en ruimte wilt combineren voor een redelijke prijs. Onder de 30k of iets erboven (Hybrid, >2020, <60k km) vind je in Duitsland genoeg aanbod. Uiteraard, als het je smaak niet is dan houdt het op...
b9e7706b-c03d-4cd5-bcc5-bafa01dd459f

92c7ad89-0c80-4916-a387-c8af96bdea26

Laatst bewerkt:
Vrienden van ons hebben een Passat en drie kinderen. Die zijn er dik tevreden over.
Andere vriend had voorheen ook een Passat en heb mij altijd verbaasd over de beenruimte achterin, heb er echter nooit met drie personen achterin gezeten. Beenruimte met kleine kinderen is echter ook belangrijk, want afhankelijk van de leeftijd steken de beentjes recht vooruit en is een paar cm extra ruimte ook niet verkeerd.

Weer een andere vriend had een SuperB, ook daar is het goed toeven achterin. Kan mij zo snel niet herinneren of deze nou nog heel veel ruimer is dan een Passat qua beenruimte of in de breedte, kleiner zal die ook niet zijn.

Mijn zwager een schoonzus rijden een X3 en daar zitten de kinderen (tussen de 7 en 15) ook met z'n drieën achterin, gaat ook prima. Geen idee of dat een serieuze optie is, maar het kan wel.

Met name wel of geen middentunnel lijkt mij van belang inderdaad voor de middelste plek. Uiteindelijk zit de middelste persoon nooit zo royaal als de twee buitenste personen.

Wij hebben ze beide gehad, althans, ik een Passat en mijn vrouw een Superb. De Superb is op de achterbank wel flink wat ruimer, kofferbak scheelt niet zoveel. Passat is wel de betere auto en wat mij betreft ook ruim zat achterin. (beide gevallen gaat et om de vorige generatie)

Terug
Bovenaan